Vieläkään en ymmärrä mitä tuo ilmanvastus tuohon suhteelliseen nopeuteen vaikuttaa.
Esimerkki:
kuvitellaan, että toi 1:18 reiska on 18cm pitkä. Jos se kulkee 87,2km/h eli 24,222...m/s, sen sekunnissa kulkema matka on noin 134,6 kertaa oman pituutensa verran.
Vastaava auto 1:1 koossa olisi sitten 18cm * 18 = 324 cm pitkä. Jos tota laskukaavaa käyttää ja sama nopeus suhteessa pienempään autoon olisi 370km/h, niin samassa sekunnissa tuo isompi auto kulkisi vain 31,7 kertaa oman pituutensa verran. Omasta mielestäni suhteellisella nopeudella nimenomaan verrataan auton koon aiheuttamaa nopeuseroa, ei ilmanvastuksen, lämpötilan ja ilmankosteuden tai muiden mahdollisten muuttujien vaikutusta. Toki jos tuo on joku virallinen kaava, niin ei mun mielipide paljon siihen vaikuta.
Mitä jos ajetaan vaikka 5m/s myötätuuleen? Muuttuuko suhteellinen nopeus sitten, kun teoriassahan silloin voi ajaa 5m/s(=18km/h) kovempaa kuin tyynellä säällä, ilmanvastuksen silti pysyessä samana? Entä miten lasketaan suhteellinen nopeus tyhjiössä?