Kirjoittaja Aihe: Harjattomat moottorit 2005 alkaen  (Luettu 3270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alue 8

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« : 14.11.04 - klo: 12.36 »
EFFRAn kokous 6-7.11.04 on tehnyt päätöksen, jonka mukaan:
Harjattomat moottorit ovat sallittuja GP-kilpailuissa vuodesta 2005 alkaen, ja EM-kisoissa 2006 alkaen.

Kilpailuissa, jossa harjattomat moottorit ovat sallittuja, harjallisten moottorien lankalukurajoitus = 1.

Kokouksessa on myös listattu/päätetty tulevien kilpailujen pitopaikat (1:10 sähkötouring),
EM 2005: Glostrup, Tanska
GP 2005: Eskilstuna, Ruotsi (= nykyinen Jens Minne / ProCar Open)
EM 2006: Ingolstadt, Saksa
MM 2006: Collegno, Italia

Kokous on tehnyt useita päätöksiä mm. käytännön kilpailujärjestelyistä sekä koreihin liittyen. Niistä toivottavasti saamme tietää mahdollisimman pian omilta edusmiehiltämme.

http://www.efra.se/news/agm/2004%20MinutesElectricTrack.pdf
Alue 8 työryhmä

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #1 : 15.11.04 - klo: 23.21 »
Alue 8 + muut kiinnostuneet:  5.-7.11. (pe – su) oli EFRA:n sääntökokous Roomassa. Suomea edustamassa olivat Jari Saario, Ilkka Mannio ja Tony Raikas. Kokouksissa käsiteltiin yleisiä sääntöjä (general rules) sekä luokkakohtaisia sääntömuutos ehdotuksia. Kaiken kaikkiaan euroopan maita oli edustettuna 18.
Perjantaina kokous alkoi iltapuolella ja venyi ruokailun jälkeen pidetyn pohjoismaiden kokouksen vuoksi vähän yli puolen yön. Lauantaina kokoukset jatkui klo 9.00 ja päättyivät klo 23.30 – 24.00, tokihan siinä välillä pidettiin pari ruokailutaukoakin. Sunnuntaina jatkettiin vielä yleisten sääntöjen ja yhteenvetojen merkeissä klo 9.00 ja päätettiin kokous klo 13.00 jonka jälkeen ruvettiin hipsimään kotimaata kohti.
 Ja sitten vähän asiasisältöä kokouksista. Eniten suomalaisia varmaankin kiinnostaa ratasähköluokkien asiat. Henk.koht olin läsnä yleisiä sääntöjä ja ratapolttispuolen –kokouksissa joten en osaa kertoa sähköratapuolen sääntömuutoksiin vaikuttaneiden keskustelujen kulkua / kestoa eli sitä millaisen ”väännön” seurauksena jokin sääntö muuttui.

Alue 8 –nimimerkki mainitsikin jo tuossa yllä lähivuosien sähkötouringin arvokisapaikat. Seuraavassa käsittelen ainoastaan läpi menneet päätökset.
Ensimmäinen sääntömuutos sähkötouringissa koski EFRA sääntökirjan kohtaa 2.1.2 ja 2.4. (sadesäännöt). Kun ajetaan alkueräkierroksia pisteistä niin enää ensi vuonna ei ole kyseisiä sadesääntöjä, ne säännöt poistettiin sääntökirjasta äänin 9 – 4.
Sitten käsiteltiin vielä alkueriä, pistelaskentaa. Ehdotus oli että eräkierroksen voittajalle 155 pistettä, toiselle 153 pistettä, kolmannelle 152 pistettä jne. Jos kuljettaja ei starttaa lähtöön tai ei läpäise katsastusta hän saa eräkierroksesta 0 pistettä (aiemmin vastaavassa tilanteessa kuljettaja on saanut ”ansiottomia” pisteitä). Tämä sääntö meni läpi 7 puolesta – 0 vastaan ja 6  äänesti tyhjää.
Seuraavaksi oli käsittelyssä finaalien pisteytys. Ehdotus oli että voittaja saa 10 pistettä, toinen 9 pistettä jne. Auto joka ei starttaa tai ei läpäise katsastusta saa finaalista 0 pistettä. Korkeimman pistemäärän saanut voittaa kilpailun. Tämä ehdotus meni läpi äänin 7 puolesta – 1 vastaan ja 5 äänesti tyhjää.
Sitten oli käsittelyssä uusi sääntö jossa ehdotettiin että ajajan (varmaankin auton) täytyy olla radalla 30s ennen starttia. Kuljettaja (siis auto) joka ei ole radalla ajoissa starttaa ratavarikolta. 10s ennen lähtöä mekaanikkojen täytyy jättää autot lähtöpaikalle ja poistua lähtöpaikalta. Tähän tuli näköjään keskustelun jälkeen lisäehdotus jossa haluttiin että edellä mainittu 10s muutetaan 15s:ksi. Sääntö meni tällä 15s muutoksella läpi yksimielisesti.
Seuraava asia koski kuljettajan olemista ajajakorokkeella. Sääntöön 6.5 tuli lisäys jossa mainitaan että ajajan täytyy seistä ajajakorokkeella oikealla paikalla eikä saa poistua sieltä ennen kuin erä on päättynyt. Tämäkin päätös meni läpi yksimielisesti.
Seuraava uusi sääntöehdotus koski sisäkisoja. Sisäkisoissa, radalla, varikolla ja toimitsijoiden tiloissa ei saa tupakoida. Lisäyksellä, tupakointi on sallittu ainoastaan osoitetuissa paikoissa, tämä uusi sääntöehdotus meni läpi 12 puolesta ja 1 äänesti tyhjää.
Pari seuraavaa sääntökohtaa viritti varmaankin pitkän keskustelun. Ensimmäiseksi käsittely koski nykyisten moottorien käämirajoitusta. Siinä haluttiin muuttaa moottorin käämitystä vuodelle 2005 tai sitten vuodelle 2006. Sääntökirjan kohtaan 9.3 Motors tuli teksti; Kun hiilettömät moottorit ovat sallittuja on hiilellisten moottoreiden minimi käämikierrosten määrä 1. (!!!!) Tämä sääntö meni läpi äänin 12 puolesta ja 1 äänesti tyhjää. Seuraava sääntöehdotus onkin sitten merkittävä hyppäys nykytekniikan maailmaan. Asia koskee hiilettömiä moottoreita. Tässä ehdotuksessa on käsitelty hiilettömien moottoreiden tekniset tiedot, joita en nyt tähän lähde luettelemaan, ne löytyvät EFRA:n sivuilta EFRA AMG 2004 Minutes electic track, kohta 9.4). Yksityiskohtana kuitenkin mainitsen että näissäkään moottoreissa ei ole käämirajoitusta!  Seuraava kohta on sitten tärkeä; Hiilettömät moottorit ovat sallittuja vuonna 2005 GP-kilpailuissa ( Espanjassa kesällä ja Ruotsissa loppuvuodesta sisäkisa) ja vuonna 2006 EM –kilpailuissa muttei vielä vuonna 2005. Eli vuonna 2005 ainoastaan kahdessa EFRA –kilpailussa saa ajaa hiilettömillä moottoreilla, mutta huomatkaa (jos siis olen ymmärtänyt aivan oikein), että näissä 2005 GP –kilpailuissa hiilellisissä moottoreissa minimi käämien määrä on 1!!! Miettikääpä sitä asiaa!!! Niin, tämä hiilettömien moottoreiden ehdotus meni läpi yksimielisesti!
Seuraava asia koski 1/12 –mattorata-autoja. Siinä haluttiin lisätä sääntöön 10.3 gurney flap:n salliminen siiven pidentämiseksi. Tämä ehdotus meni läpi äänin 3 puolesta ja 10 äänesti tyhjää.
Sitten taas sähkötouringautoihin takaisin. Kohtaan 12.1 Bodies ehdotettiin lisäyksiä. Keskustelun jälkeen on tehty lopullinen sääntöehdotus lisäys; Vain replikat oikeista autoista joiden pituus on min 4200mm ovat sallittuja. GT tai Sports car –korit eivät ole sallittuja. (huom siis lisäys nykyiseen sääntöön). Ehdotus meni läpi äänin 12 puolesta ja 1 äänesti tyhjää. Tämä sääntö vaikuttaa mielestäni enemmänkin siihen millä perusteella EFRA:ssa tullaan hyväksymään koreja uudelle korilistalle.
Seuraavakin ehdotus liittyy sähkötouringin koriin. Ehdotus oli että koria ei saa leikata takapuskurin alarajan yläpuolelta. Muut aukot kuin koritolpille, antennille ja transponderille eivät ole sallittuja (esim ikkunoita ei saa leikata auki). Tämä sääntömuutosehdotus meni läpi äänin 8 puolesta ja 5 äänesti tyhjää.
Seuraava lisäysehdotus koski pykälää 12.4.6 jossa käsitellään renkaiden lukumäärää. Ensimmäinen ehdotus oli että 3 settiä, 4 rengasta / ajaja on sallittu alkuerissä ja finaaleissa. Alkuerärenkaita voi käyttää finaaleissa. Tähän ehdotukseen tuli muutosehdotus jossa haluttiin; 3 settiä, 2 rengasta / ajaja jne… Tämä jälkimmäinen ehdotus meni läpi äänin 8 puolesta ja 5 äänesti tyhjää. Eli EFRA –kilpailuissa saa tämän säännön mukaan käyttää vain 6 kpl renkaita / kilpailu! Henk koht en pidä tätä hyvänä päätöksenä; arvokilpailuissa ollaan ajamassa kilpaa eikä säästelemässä renkaita.
Sitten muissa asioissa (ei äänestettävissä asioissa) keskusteltiin vuoden 2005 EM:ien renkaista. 2005 EM:ien järjestäjä (Tanskalaiset) ehdottivat kuivankelin renkaiksi Sorex 36 slick, Sorex grey B insertillä ja Schumacher Rev-lite 24mm std valkoisella dish vanteella. Sadekelin renkaaksi he ehdottivat Pit-Shimizun 24mm (PS-0400) –renkaita. Kyseiset renkaat ovat siis kisajärjestäjän ehdottamat, erittäin todennäköisesti 2005 EM:ssä käytettävät renkaat.
Mainittakoon että Suomelle yritettiin saada 15 paikkaa 2005 EM:iin mutta luokan suosiosta johtuen Suomi joutui tyytymään 12 paikkaan.

Tähän perään voisi käsitellä sähköcrossin ehdotuksia lyhyehkösti.
Oikeastaan ainoana teknisenä sääntömuutoksena sähköcrossiinkin sallitaan hiilettömät moottorit tulevaisuudessa ja samaan aikaan tulee poistumaan hiilellisten moottoreiden käämirajoitus. Hiilettömien moottoreiden sääntöehdotus meni läpi sähköcrossissa yksimielisesti mutta yksi asia jäi hieman epäselväksi. Ehdotuksessa oli kaksi vaihtoehtoista päivämäärää hiilettömien moottoreiden käyttöönotolle; 1.8.2005 alkaen tai 1.1.2006. Päätöksestä ei kuitenkaan käy ilmi kumpi ajankohta on valittu. Ajankohdan päättänee EFRA:n luokkayhteyshenkilö EFRA:n puheenjohtajan ja sihteerin kanssa myöhemmin.
Sitten muutama sananen tulevien arvokilpailujen järjestämisestä. Suomi (Vaasa) on anonut järjestettäväksi sähköcrossin GP-kilpailua vuodelle 2006 ja EM-kilpailuja vuodelle 2007!!! Tällä hetkellä muita hakijoita vuoden 2007 EM:lle ei ole….  Jos Suomen / Vaasan kisapaikkaesittely vuoden 2005 EFRA -kokouksessa saa riittävästi kannatusta, tullaan seuraavina vuosina näkemään Suomessa huippuluokan sähköcrossaajia näyttämässä taitojaan!!!

Polttiscrossipuolella ei ollut ainuttakaan muutosehdotusta teknisiin sääntöihin. Ainoastaan kilpailun kulkua koskevia hienosäätöjä oli esillä. Vuoden 2005 B-EM:t ajetaan Bistenseessä Saksassa 10.-12.6. ja A-EM:t Reimsissä Ranskassa 5.-9.7. (Suomella paikkoja 5 kpl). Nyt olisi äärettömän tärkeätä että he jotka sitoutuvat lähtemään B-EM:iin ilmoittaisivat halukkuutensa tämän kuun kuluessa Suomen luokkayhteyshenkilölle Tapani Kurviselle. Näin voitaisiin mahdollisesti vielä saada paikkoja hankittua kyseisiin karkeloihin.

Polttistouringissakaan ei ollut merkittäviä teknisiä sääntömuutosehdotuksia. Ainoastaan kilpailuformaattiin kohdistuvia ehdotuksia käsiteltiin ja joku niistä meni läpikin. Vuonna 2005 EFRA –kisojen semi-finaaleissa kummastakin haarasta nousee kaksi nopeinta finaaliin ja jäljelle jääneistä kaksi nopeinta tulosten perusteella. Sadekelillä semi-finaaleissa kummastakin haarasta nousee kolme nopeinta finaaliin.
Vuoden 2005 EM:t pidetään Halifaxissa Englannissa 9.-14.8., Suomella paikkoja 6kpl.  Ennakkotietona kerrottakoon että vuoden 2006 EM:t sai pidettäväkseen Heemstede Hollanti (voitti äänestyksen Ranskaa vastaan niukasti 8 – 7).
1/8 –ratapolttispuolella oli muutamia pieniä teknisiä sääntömuutosehdotuksia jotka menivät sen suurempia erimielisyyksiä läpi. Mutta reilu 1 ½ tuntia keskusteltiinkin sitten 2005 MM-kisoja koskevista moottori määrän rajoituksista sekä yhtenäisen polttoaineen käytöstä kaikkien kilpailijoiden kesken. Kyseiset ehdotukset olivat tulleet n 3 viikkoa aiemmin IFMAR:n suunnasta eikä EFRA:n edustajat (luokkayhteyshenkilö / puheenjohtaja) olleet niitä silloinkaan kannattaneet mutta olivat jääneet äänestyksessä alakynteen. Nyt kokousedustajat (varsinkin MM-kilpailujen  järjestäjä Italia ja EFRA:n tekninen neuvonantaja) halusivat tarkennuksia edellä mainittuihin muutoksiin tai mahdollisesti poistaa kyseiset rajoitukset. Ainakin yhteisen (saman) polttoaineen käyttöön liittyy suuria ongelmia; polttoaine täytyy säilyttää yhdessä paikassa (120 – 150 kuskia x 10 l = 1200 – 1500 l fuilia yhdessä paikassa, esim kuumassa vaihtokontissa on todellinen turvallisuus riski koko alueelle), polttoaineen käytön valvominen varikolla (ei pystytä valvomaan öljyn tai nitron lisäämistä varikko-olosuhteissa), kaikille moottorimerkeille ei käy sama polttoaine (ei ainakaan saavuteta parhaita tehoja) johtuen eri materiaalien käyttämisestä moottoreissa. Siinä riittävästi epäkohtia kyseisestä asiasta. Vastaavan mittainen (tai vähän pidempikin) epäkohtalista syntyisi moottori määrän rajoittamisesta. Siinä riittävästi syitä laittaa EFRA –delegaatio hoitamaan kyseiset asiat kuntoon IFMAR:n ja muiden blokkien kanssa. Niin, tiedän kyllä että edellä mainitut asiat eivät täällä Suomessa koske kuin yhtä kuljettajaa (allekirjoittanutta) mutta otinpahan vain esimerkiksi miten erilaisiin asioihin maailmalla suhtaudutaan.

Sitten tähän lopuksi voitaisiin vielä ottaa mielestäni tärkeimmät kohdat General meetingistä.
Uusi sääntöehdotus 8.2.5; Jos järjestäjä on aloittanut organisoidun harjoituksen, kaikkien kuljettajien on kunnioitettava aikataulua ja erä järjestystä. Jos kuljettaja huijaa, esimerkiksi ajaa kahdessa harjoituserässä samalla harjoituskierroksella, kuljettaja tullaan diskaamaan kilpailusta. Tällaista on tapahtunut ja röyhkeimmät siitä tietenkin hyötyneet. Sääntö on suht koht kova mutta ilmaisee selkeästi että kyseistä käyttäytymistä ei missään nimessä suvaita.
Seuraava kohta kiinnostaakin sitten kaikkia kilpailijoita. Kyseessä on kori-, akku- ja äänenvaimentimien EFRA tyyppihyväksymisen ajankohta. Nythän ajankohta on ollut 1.4. mennessä mutta ensi vuonna ajankohtaa saatiin väännettyä yksi kuukausi aikaisemmaksi eli uusi EFRA –hyväksyttyjen laitteiden lista tulee julkaista EFRA:n nettisivuilla 1.3. mennessä. Eikä tätä listaa saa muuttaa kuluvan vuoden aikana (tätä asiaa painotettiin kovasti). Välineet joita tullaan kuluvan vuoden (1.3. jälkeen) aikana hyväksymään EFRA –listoille, ei saa laittaa EFRA –listalle ennen kuin 1.3. seuraavana vuonna.
Sitten oli vielä yksi yleiseen käyttäytymiseen liittyvä uusi sääntöehdotus; 8.10.18 Jos kilpailija, mekaanikko tai kilpailujen järjestäjä käyttää huumeita tai alkoholia kilpailupaikalla, rangaistus kilpailijalle on välitön diskaaminen kilpailusta. Kilpailun järjestäjän tai mekaanikon ollessa kyseessä hänet poistetaan välittömästi tehtävästään. Tämä sääntö meni läpi pitkällisen keskustelun tuloksena, johtuen ehkäpä siitä että keski-euroopassa on kilpailijoilla / mekaanikoilla tapana naukkailla olutta pitkin kisapäivää (eikä kaikilla kontrolli ihan pidä). Meillä täällä Suomessa asia on ollut hoidossa jo pidemmän aikaa, sillä meillä autourheilukilpailuissa toleranssi on 0.

Siinä oli osa läpimenneistä ehdotuksista, mielestäni ne tärkeimmät meitä suomalaisia silmällä pitäen. Saattaahan tietty olla että jotain tärkeää jäi puuttumaankin. Mutta kuitenkin, näiden ehdotusten pohjalta aletaan vuoden 2006 sääntöjä rakentamaan meille tänne Suomeen. Ainakin sähkömoottorien sääntöuudistukset tulevat herättämään suurta keskustelua niin meillä kuin muuallakin maailmassa. Lisäksi EFRA:n tyyppihyväksymisasioista tullaan meillä keskustelemaan varmasti hartaasti. Zemppiä kaikille lajin mukana ahertaville.

Nimimerkki Alue 8:lle; olisiko mahdollista saada tietää vaikkapa yv-llä tai s-postilla ketkä kyseistä nimimerkkiä käyttävät. Olisi mukava tietää keiden kanssa tässä välillä tulee keskustelleeksi.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #2 : 16.11.04 - klo: 12.50 »
Moottorisääntö min. 1 lankaa eli vapaa ankkuri on Jees homma.
Miksi muuten minimi on yksi, olisihan voinut jättää Ruotsalaisille tuon nolla käämi ankkuri mahdollisuuden  :mrgreen:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #3 : 16.11.04 - klo: 13.33 »
Hieno juttu että harjattomat moottorit sallittiin ja samalla vapautuu rajat harjallisista koneista. Nyt kun on kisoissa seurannut 12t koneiden ja 17t koneiden eroa ajassa niin ei se ole kuin pari kymmenystä tai vielä vähemmän varsinkin huonopitoisilla radoilla. 1000 wattinen harjaton ja CS-27 renkaat on tietenkin haastava yhdistelmä mutta tiedä sitten onko nopea, mielenkiintoiseksi menee jokatapauksessa :wink:

btw. hienoa että Suomella on 12 paikkaa EM:iin, Teemun, Simon ja Saken A-finaalisuoritukset EM:issä varmaan auttoivat tilannetta?

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #4 : 16.11.04 - klo: 15.37 »
Pari kysymystä tosta:
1. Millon tulee suomeen tää moottorisääntö että harjattomat ja 1 lankaset sallittuja? 2006?
2. Montaako rengas-settiä suomessa käytetään ensivuonna, ja 2006 vuonna?
3. Eikö sähkötouring luokkien kori juttuun tullut mitään uutta?
4. Millon yleensänkin nämä säännöt tulee voimaan suomessa?

kiitos
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #5 : 16.11.04 - klo: 18.09 »
TeemuR: Tuohon kakkoskohtaan ainakin osaan vastata että virissä 2 sarjaa, prostockissa ja stockissa 1 sarja

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #6 : 16.11.04 - klo: 18.45 »
TeemuR:
               1. Aikaisintaan 2006.
               2. Vuonna 2005 TS-10 2 kier / kisa sekä TSS-10 ja TSS 1 kier / kisa. Vuosi 2006, ei vielä tietoa, ehkäpä ensivuoden rengasmäärien säännöillä.
               3. Ei oikeastaan mitään merkittävää. Katsotaan minkälainen on vuoden 2005 EFRA -korilista.
               4. Aikaisintaan vuonna 2006. Mutta toivottavasti vähän mukailtuna. Henk koht voisin ehdottaa vaikka ajoajan pidentämistä vapaan moottorisäännön (ja lisääntyvän akkukapasiteetin) vastineeksi.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #7 : 16.11.04 - klo: 20.32 »
Tony,

eikös tuota "oluen naukkailua pitkin kisapäivää" voisi ottaa käyttöön myös meidän kotoisissa kisoissa.
Sehän toisi tunnelmaa tapahtumiin ja olisihan se hyvä että ulkomailla ramppaavat kilpailijat oppivat muiden maiden tavoille... :wink:

No ei vaineskaan,
Halusin vain kiittää ja kumartaa että jaksoit kirjoittaa näin pitkän raportin.

Juuri näin !
THR

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« Vastaus #8 : 17.11.04 - klo: 12.22 »
Pitää nyt tässä vaiheessa vielä tuoda harhaluulot harjattomien ylivoimaisesta tehosta hiukan lähemmäksi maan pintaa.

Mitään 1000W luokan harjattomia ei taatusti ole tulossa pienoisautoiluun, sillä nykyisten harjallisten moottoreiden hyötysuhteeksi ilmoitetaan 75-85% haarukkaan, ja tehoksi ilmoitetaan n. 230W.

Hyvä arvaus onkin että tehot ei nimellisesti nouse (ainakaan enempää kuin n.10%), mutta onhan harjattomat tietenkin pajon helpompia sikäli että niissä mikään ei kulu, paitsi laakerit.

1kW harjattomia koneita kyllä on, mutta silloin puhutaan hiukan suuremmista moottoreista jossa käyttöjännitteet liikkuvat jossain 30V:n nurkilla.

JOS haluaisit 1kW irti 7,2V:n jännitteellä, 100% hyötysuhteella niin virraksi tulisi 138,9A, joka on melko paljon ;) Nykyiset koneet jos antavat vaikka 230W niin vastaavasti virta on 31,9A, joka yllätys yllätys, on melko lähellä laskettua keskikulutusta: 3,3A(akku)/12(5min)=39,6A
Jos vielä lasketaan hyötysuhdetta: 31,9A/39,6A=0,806, eli hyötysuhteeksi saisin näin 80,6% mikä on suhteellisen lähellä valmistajan ilmoittamaa.
Tietysti kaikki ei ole ihan näin helppoa, jännitteet poikkeavat tuosta, akkua ei voida ajaa sataprocenttisesti, ajoaika harvemmin on tasan 5min jne, mutta kuitenkin.

Tämä kaikki siis vain oisoittamaan että harjattomilla tuskin päästään MERKITTÄVÄSTI suurempiin tehoihin, tietysti hyötysuhdetta voidaan viilata ylöspäin, mutta kaikki puheet 1kW:n koneista voidaan unohtaa...