Päävalikko

hyper .21 8P pro:n Kylmäsisäänajo?

Aloittaja artell, 20.11.04 - klo: 16.24

JQ

niin, mutta on tyhmää tehdä terveydelle haitallisia asioita turhaan
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Jani Lindqvist

Jose: Onko tuo paperiin puristaminen välttämätöntä? Luulis paperin imevän aika rajusti öljyä pois?

Mä olen pussin kuivaan yläosaan aina puristellut ylimääräiset pois, mutta paperilla en ole koskaan kokeillut..

JQ

joo pitäis puristaa paperiin. Mr Picco rupes äänestämään mulle EM skaboissa kun en puristellu tarpeeks kuivaks
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Jankka

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Jos tosiaan haluat sisäänajaa hyvin tuon koneesi ja niin että siitä varmasti tulee pitkäikäinen niin unohda talvella käyttämiset... odota rauhassa kesään niin voit hoitaa homman kerralla ja kunnolla loppuun.

Itse en missään nimessä sisäänajoa suorittaisi talvella tai edes syksyllä.


No ajattelin hommata hieman kokemusta noista polttis autoista ja niiden nikseistä nyt talven aikana ,ettei tarvitse koko kesää tuhlata siihen ,vaikkakin kai niissä aina opittavaa on. Kesäksi voin ostaa sitten vaikka koneen tai pari ja ehkäpä uuden autonkin.

Pinkki

Jos talous ei kaadu koneen/sisuskalujen ostoon niin mielestäni kannattaa alkaa jo opettelu eikä suotta odottaa kesää.
ja kuka jaksaisikaan oottaa jos on just hommannu uuden auton. :wink:

Omana neuvona voisin mainita infrapunalämpömittarin.
Helpottuu toi säätäminen ihan tarpeeks paljon.
Nimimerkillä:Ajelinpa vähän laihalla ja kone pääs käymään hiukka kuumana,
Sit seuraavaks sainki ostaa uuden moottorin.
Diipa daapa

Tuukka

Väitin, että saat litralla loppuelämän filtteriöljyt. Nyt kun se ei ilmeisesti riitäkään kuin muutamaan kauteen, niin toivon kuitenkin sinulle pidempää ikää. :D

Ja vielä päivän niksi. On kuulemma hyvä laittaa mäntä alas sylinteristä, kun se jäähtyy seuraavaa käyttöä varten. Kannattaa merkitä vauhtipyörään tussilla tai raapimaalla tuo alakohta.

*HOKE*

Heh...
Joo toivotaan pidempää ikää..

Ei se niin tarkkaa ole että tarvii merkata.
Ihan hyvin sen tuntee kun sormella vauhtipyörästä kääntää.
Jos sen merkkaa niin pitää olla sit aina varma että vauhtipyörä on samassa asennossa kun huoltaa tai jotain.

Kunhan se on apaut ala asennossa niin riittää.

Jankka

Ilmanputsariöljy on nyt hankittu ja sitten seuraava kysymys ,että  mikähän mahtaa hyvä käyntilämpötila kyseiselle moottorille? ja onko eri moottoreilla yleensä paljon eroja käyntilämpötiloissa ?,tarkoituksena on sisäänajaa moottori isossa lämpöisessä autotallissa. Ainiin se afterrun-öljy eli mitä kannattaa käyttää ,koska auto tulee seisoon välillä viikon tai pari.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Ilmanputsariöljy on nyt hankittu ja sitten seuraava kysymys ,että  mikähän mahtaa hyvä käyntilämpötila kyseiselle moottorille? ja onko eri moottoreilla yleensä paljon eroja käyntilämpötiloissa ?,tarkoituksena on sisäänajaa moottori isossa lämpöisessä autotallissa. Ainiin se afterrun-öljy eli mitä kannattaa käyttää ,koska auto tulee seisoon välillä viikon tai pari.

Käynti lämpötila ois hyvä pysyä aina alle 120 celssiusta.
Sisäänajossa tuo ei ole niin kummoinen juttu koska seokset ovat niin rikkaalla ettei lämmöt pääse tuhon edes nousemaan.

Kunhan vaan päristät muutaman tankin tyhjäkäyntiä niin rikkaalla että putkesta roiskii.
Ja sitten käännät hieman pääruuvia pienemmälle ja ajat hiljalleen muutaman tankin edelleen todella rikkaalla niin että auto vaivoin kulkee.
Siitä voit sitten pikkuhiljaa kiristellä ruuvia ja ajella edelleen nätisti lman että kone ottaa korkeita kierroksia.
Itse ajoin reilun 10 litraa ennenkuin kiristin ruuveja lähellekkään oikeaa säätöä ja rupesin ajamaan kovempaa.

Afterrunista en sano mitään koska itsekin sitä vielä ihmettelen että mitä ja mistä ostais  :oops:
Ei oo vaan saanu hankittua.

Jani Lindqvist

Hyperi saa käydä aika lämpöisenä.. Silloin kun hyperillä ajoin, käytin sitä 120-140 asteessa. Hyperi ei sais kuitenkaan käydä juurikaan yli 140, tai ainakaan 150. Hirveesti en alle ton 120 asteen menis hyperin koneella.

Edit: Normaali ajosta siis puhuin tietysti, sisäänajo asia erikseen ...




Lainaus käyttäjältä: "Jankka"ja onko eri moottoreilla yleensä paljon eroja käyntilämpötiloissa ?
On.

Matias V

Koneen eri käyttölämpötiloista, otetaan vaikka esimerkkinä CMB ja Hyper.


Ite käytän CMB:tä noin 90-100c
CMB:n ohjeessa suositellaan 80-110c.

Itse keitän hyperin pannuja ihan 135-145c.
Ohjeessa suositellaan 100-120c.
Hyperin kyllä ilmoittaa kun käy liian kuumana. Sen huomaa suoralla kun on juuri ottamassa täydet kierrokset niin sanoo booo eikä kierrä. Silloin 1/16 rikkaammalle ja taas jatketaan ajamista.


Ja sit kaikille talvirässäilijöille tiedoksi!!!

ÄLÄ SIDO FOLIOTA KONEEN YMPÄRI ERKALLA! (eristysteippi) SE SYTTYY TULEEN TODELLA HERKÄSTI!!! nimim. kokemusta on... :mrgreen:
Laittakaa sen folion päälle vaikka kuminauha, muttä ÄLKÄÄ LAITTAKO ERISTYSTEIPPIÄ!!!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

kukkalapio

After run öljyä saa rc-liikkeistä. Ei sitä kannata ruveta ettimään mistään ihme paikoista, ainakaan minä en jaksanut. Se maksaa 3.5€ hobbylinnassa semmonen purkki, josta riittää kyllä todella pitkäksi aikaa. Sitähän ei, tai ainakaan mä en oo laittanu ku ~6 tippaa ajojen jälkeen. Männän päälle jä sit vähä kaasarista. Pyöräyttelee konetta niin kaikki sekoittuu suojaamaan konetta joka puolelta.

Jankka

Tässä on linkki josta näkee neulojen sijainnit ja muitakin ohjeita http://www.ofna.com/pdf/eng-hyper21.pdf tiedoksi vaan muillekkin aloittelijoille.

Jartsa

Ite ajan Hypereillä selaisessa 120-130 Celsiusta.

JQ

Mulla ne ei toiminut jos ei ollu 150 astetta. Sit pelitti hyvin. Siis sportti malli. Pro-mallia en saanu ikinä toimimaan. En tiedä miksi, koska kaikki muut näyttävät saavan
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "JQ"Mulla ne ei toiminut jos ei ollu 150 astetta. Sit pelitti hyvin. Siis sportti malli. Pro-mallia en saanu ikinä toimimaan. En tiedä miksi, koska kaikki muut näyttävät saavan
Ehkä muut eivät vaadi siltä niin paljoa? Ainakaan pihasudittelijat.  :D

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "JQ"Mulla ne ei toiminut jos ei ollu 150 astetta. Sit pelitti hyvin. Siis sportti malli. Pro-mallia en saanu ikinä toimimaan. En tiedä miksi, koska kaikki muut näyttävät saavan

Mun Pro kone käy erittäin viileenä... mitattu kireillä säädöillä ja aurinkoisella kelillä 102 astetta.

Jankka

No ,nyt on konetta käytetty n.4 tankillista ja ihan hyvinhän se sujui pienten alkuvaikeuksien jälkeen. Pienenä vinkkinä sanoisin aloittelijoille, että tarkistakaa servojen varsien asennot  ja radion säädöt vielä kerran ennenkuin aloitatte uuden moottorin sisäänajon, niin homma helpottuu huomattavasti. :D
Pääasiallisesti moottoria on nyt käytetty n.2 tankillista tyhjäkäynnillä ja sit 2 tankillista pientä kaasuttelua pääneulan ollessa yli 5.kierrosta auki eli aikas rikkaalla, moottorin annettiin jäähtyä tankillisten välissä noin kädenlämpöiseksi. Huomenna jatketaan vielä muutama tankillinen pääneulaa varovasti kiristäen tankillisten välissä ,kun ei vielä ole tuota lämpömittaria. Sitten taas uusi kysymys viikonloppua ajatellen, että kauanko tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ja pitääkö koneen yhtään "röpöttää" täydellä kaasulla vai pitääko sen "laulaa kovaa ja korkeelta" ?

Matias V

"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Sitten taas uusi kysymys viikonloppua ajatellen, että kauanko tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ja pitääkö koneen yhtään "röpöttää" täydellä kaasulla vai pitääko sen "laulaa kovaa ja korkeelta" ?

Pitää laulaa kovaa ja korkealta.
Lämpömittari olis kyllä kova sana tossa hommassa mutta kyllä se oikee säätö löytyy sitten radalla viimestään kun parit tankit on pärränny putkeen.

Jos juuri ennen kierrosten nousua täysille kone hyytyy niin on liian laihalla.

Jankka

Ok, tänään siis jatketaan sisäänajoo ja kiristellään ruuvia. Kiitoksia kaikille neuvoista, kyselen lisää sitten jos ongelmia tulee.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Ok, tänään siis jatketaan sisäänajoo ja kiristellään ruuvia. Kiitoksia kaikille neuvoista, kyselen lisää sitten jos ongelmia tulee.

Jep.
Ja sit ku toi pääruuvi on säädöissä niin siirrytään alaruuvin säätöön...

Jankka

Tuli vielä mieleen ,että kuinka paljon tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ?, tuntuu vaan olevan rikkaalla vaikka oli enää vajaat 3 kierrosta auki ja sit alaneulan säädöt olis kiva tietää noin suunnilleen, keskimmäiseen ei varmaankaan tarvi koskee kunhan vaan katsoo että on rungon kanssa tasassa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Tuli vielä mieleen ,että kuinka paljon tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ?, tuntuu vaan olevan rikkaalla vaikka oli enää vajaat 3 kierrosta auki ja sit alaneulan säädöt olis kiva tietää noin suunnilleen, keskimmäiseen ei varmaankaan tarvi koskee kunhan vaan katsoo että on rungon kanssa tasassa.

Keskimmäiseen putken puoleiseen ruuviin ei kosketa.

Millä tavalla se tuntuu olevan rikkaalla?

Jos ajat suoraa niin kovaa kun se auto liikkuu niin ei ole vielä ainakaan liian laihalla. Jos menee liian laihalle niin auto ei ota huippuja vaan meinaa sammua juuri ennen kuin kierrokset on täydet.
Silloin käännät ruuvia apaut 1/6 kierrosta auki ja mielellään mittaat koneen lämmöt, siis mikäli mittari löytyy.

Mitäs polttoainetta muuten käytät?

Jankka

Polttoaineena käytän 25% fuilia ,mut merkkiä en muista ,Atalasta ostettu. Autolla pystyy ajaan pintakaasulla ja jos painaa kaasua enemmän niin se alkaa röpöttään ja jos painaa nopeesti kaasun pohjaan niin se sammuu. Polttoainetta tulee putkesta samalla ,kun painaa kaasun pohjaan, joten omasta mielestäni oireet olis että se on vieläkin liian rikkaalla.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Polttoaineena käytän 25% fuilia ,mut merkkiä en muista ,Atalasta ostettu. Autolla pystyy ajaan pintakaasulla ja jos painaa kaasua enemmän niin se alkaa röpöttään ja jos painaa nopeesti kaasun pohjaan niin se sammuu. Polttoainetta tulee putkesta samalla ,kun painaa kaasun pohjaan, joten omasta mielestäni oireet olis että se on vieläkin liian rikkaalla.

Se on rikkaalla ainoastaan alapäästä.
Kokeiles ensin niin että käännät sitä pääruuvia vaikka sinne 3,5-4 kierrokseen asti auki ja ajat muutaman kerran lämpimällä koneella kaasupohjassa pitkän suoran niin että varmasti pääsee täyteen vauhtiin.

Sit vasta kun oot kiristelly niin että vauhti on täys ja sit se meinaakin sammua täydessä vauhdissa niin äkkiä ruuvia isommalle.

Tee se nyt ekana niin sit sen jälkeen säädetään se alaruuvi.

Jankka

Ok, tehdään niin. Täytyy varmaankin odotella paripäivää ,että pakkanen hieman hellittää täällä n.-10C tällä hetkellä, mut palataan asiaan. Mikähän tuohon alaneulaan olisi hyvä lähtökohta ruveta säätään?

Matias V

Ajat koneen lämpimäks, sit pysäytät etkä kaasuttele vaan annat olla 10 sekuntia. Sit polkaset kaasun pohjaan nykimättä, jos sammuu -> liian rikkaalla.
Sitten kun olet kiristänyt ja tehnyt ton niin monta kertaa, ettei sammu, niin kokeillaan ettei ole liian laihalla.
Kone kuumaks ja pysäytät. Otat kellosta aikaa 30 sekuntia ja sit painat kaasun suoraan pohjaan. Jos sit ei sammu tai räi, niin se on liian laihalla.

Siihen väliin tähtäät sen alapään säädön ni on hyvä.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Jartsa

Ja tuo Matiaksen vinkki toimii! Nimimerkillä kokeiltu on ja hyväksi havaittu! Suosittelen!  :D

Jankka

No ,nyt alkais pääneula olla kohdallaan ja täytyy seuraavaksi täytyy kokeilla tuota Matiaksen alaneulan säätö-ojetta. Yksi kysymys vielä , että kosketaanko tuohon keskialueen neulaan ollenkaan missään vaiheessa?