Päävalikko

hyper .21 8P pro:n Kylmäsisäänajo?

Aloittaja artell, 20.11.04 - klo: 16.24

artell

Mitäs mieltä olette hyper .21 pro-mottorin mukana tulevan "manuaalin" sisäänajo-ohjeista, kun siellä neuvotaan ajamaan moottori aluksi 4% nitroa sisältävällä löpöllä erittäin kylmänä ja vasta myöhemmin laittamaan 16-25% löpöä? Atala-rc:ssä myyjä väitti ettei kukaan sillä tavalla tee, enkä itsekään viitsisi tuota laihaa litkua vain muutaman tankillisen tähden viitsisi ostaa. Onko kokemuksia?

PS. yritin kyllä hakea foorumilta vastaavaa keskustelua, muttei osunut silmään.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "artell"Mitäs mieltä olette hyper .21 pro-mottorin mukana tulevan "manuaalin" sisäänajo-ohjeista, kun siellä neuvotaan ajamaan moottori aluksi 4% nitroa sisältävällä löpöllä erittäin kylmänä ja vasta myöhemmin laittamaan 16-25% löpöä? Atala-rc:ssä myyjä väitti ettei kukaan sillä tavalla tee, enkä itsekään viitsisi tuota laihaa litkua vain muutaman tankillisen tähden viitsisi ostaa. Onko kokemuksia?

PS. yritin kyllä hakea foorumilta vastaavaa keskustelua, muttei osunut silmään.

Samaa polttoainetta käytetään sisäänajossa ja lopullisessa ajossa, eli 25%  8)

artell

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Samaa polttoainetta käytetään sisäänajossa ja lopullisessa ajossa, eli 25%  8)
Näin olen minäkin tehnyt, mutta tuon manuskan ohjeet tässä ihmetytti, ei kai ne turhaan siellä ole?

k_ingman

Itselläni on juuri tuo Hyper 8port kone sisäänajossa. 3 tankkia olen nyt tähän asti prätkytellyt paikalla. Ja polttoaineena on 15% Cool Poweria. Säädöt seuraavat sisäänajossa. Pääneula 6 kierrosta auki. Alakierosten neula 6½ kierrosta. Ja keskikierrosten neulaan ei kosketan eli se on rungon kanssa tasan, siis 1½ kierrosta auki.. ja varmaan 1/8 siihen päälle vielä.. Ei muuta ja hyvin pelaa!

Ja kone käy siinä lämpötiloilla tuolla ulkona -5C pakkasessa ja sukka kannen päällä.. Ei oikeen raaski sormea pitää siellä tulpan juuressa  :wink:  Että sopivat lämmöt luultavasti..

Ja jatkan samaan malliin..

Ja itse en ainakaan jaksa mitään tuollaisia ihmeellisiä juttuja ajatellakkaan.. Ainetta tankkiin ja kone käymään.. 15%
Kyllä se sen tekee..

tomppa82

Yleensähän valmistajan ohjeita kannattis noudattaa, mutta yleisesti moottorit ajetaan sisään samalla poltttoaineella, mitä niissä tullaan jatkossakin käyttämään, eikä ilmeisesti kovinkaan moni valmistaja suosittele sisäänajoa pienemmillä nitromäärillä. Toi Hobao taitaa olla tässä asiassa poikkeus...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

k_ingman

Joo.. Semmosia kompromissejä tekee noiden ohjeiden kanssa.. Soveltaa pikkasen..  :wink:
Kyllä se sen tekee..

Niko

Sama löpö käy sisäänajoon kuin muutenkin. Itse ajoin vanhempia HoBaon moottoreita sisään polttoaineella jossa oli enemmän öljyä koska ne koneet oli SAIRAAN tiukkoja sylinterin/männä sovituksen osalta.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Ville Vainio

Ite ajoin hyperin 8portin sisäään, pannuhuoneessa (lämpösessä) silleen että säädin kaikki neulat niin rikkaalle ku et kone pysy just käynnissä, sit kaasu pohjaan, ja taas säädin vähän rikkaammalla silleen että kone kävi tasasesti mutta todella rikkaalla. Ei muuten kauaa tankki kestäny vaikka oli tyhjäkäynti kierrokset, tuli niin julmasti ainetta yli.
Kyosho Inferno MP9e

k_ingman

Itselläni kestää 30min tuolla tankillisella päästää paikallaan, kun on sisäänajosäädöissä.
Kyllä se sen tekee..

Jankka

Hommasin just Hobaon Hyper 7 Pro-r:n ja siinä on uusi Hobaon hyper .21 8-port pannu kiinni ja olisi tarkoitus alkaa sisäänajaa sitä ,mut nyt kaipaisin hieman selvennystä että mikä neula sijaitsee missäkin?  ja muutakin neuvoo voi antaa ,että mitä pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkee tarvitsen esim. ilmanputsariöljy?,afterrun oil? ja jne....  

Starttilaatikko,hehku ja löpöö on.

Ennenkuin alatte vinoileen niin sanoisin ,että en ole koskaan aikaisemmin ollut missään tekemisissä polttisten kanssa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Hommasin just Hobaon Hyper 7 Pro-r:n ja siinä on uusi Hobaon hyper .21 8-port pannu kiinni ja olisi tarkoitus alkaa sisäänajaa sitä ,mut nyt kaipaisin hieman selvennystä että mikä neula sijaitsee missäkin?  ja muutakin neuvoo voi antaa ,että mitä pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkee tarvitsen esim. ilmanputsariöljy?,afterrun oil? ja jne....  

Starttilaatikko,hehku ja löpöö on.

Ennenkuin alatte vinoileen niin sanoisin ,että en ole koskaan aikaisemmin ollut missään tekemisissä polttisten kanssa.

Ihan kaikkea en jaksa nyt tähän listata, mutta ekaks tarviit sen ilmanputsariöljyn.

Neulat ovat:

-Ylin neula on pää seos jolla myös yläkierroksia säädetään.

-Keskellä luistissa (siinä mikä siis liikkuu) on servon puolella alakierrosten seos ruuvi jolla säädetään kuinka nopeesti kone vastaa kaasuun.

-Vastakkaisella puolella olevaan ruuviin (pakoputken puolella) ei kosketa.

-Alhaalla viistossa olevalla ruuvilla säädetään tyhjäkäynti, eli kuinka paljon kaasun kurkku on auki kun kaasua ei paineta.

Aluksi säädät yläruuvin eli pääseos ruuvin noin 5,5-6 kierrosta auki jolloin kone käy todella rikkaalla.
Annat käydä tyhjäkäyntiä tällä säädöllä pari kolme tankillista.
Jos ei pysy käynnissä niin pidä vaikka kaasulla konetta käynnissä, mutta muistat että konetta ei kaasutella vielä vaan annat tosiaan käydä tankin lähes loppuun ja lisäät löpöä.

Kannattaa lämmittää kone ensin hyvin vaikka föönillä ja tosiaan kannattaa jossain lämpösessä paikassa päristää se muutamatankki ainakin.
Ja muista aina kääntää mäntä ala-asentoon kun koneen sammutat.

Siinä noin aluks.
Muistat vaan ettei niihin muihin ruuveihin tarvii ihmeemmin koskea kun siisään ajoa teet.
Vasta kun rupeaa olemaan siisäänajot tehtynä niin voi ruveta alaseosruuvia säätämään ja syhjäkäynti kohdalleen.

Matias V

Ja tuohon *HOKE*:n juttuun vielä.
Jokaisen tankillisen välissä koneen on annettava jäähtyä sisätiloissa. Niin että kone on ihan huoneelämpöinen joka puolelta.

Tämä on siis se ns. lämpökäsittely.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

tomppa82

Olen ymmärtänyt, että pukin päällä käyttäessä (eli lähinnä muutaman ensimmäisen sisäänajotankillisen aikana) kannattaa antaa moottrin jäähtyä tankillisten välissä. Ja tosiaan se mäntä ala-asentoon, jos ja kun ei ole aikeissa käynnistää moottoria heti uudestaan..

Edit: Matias kerkes sitte ensin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Tuukka

Kun Jankka tietämyksesi on vähäinen, suosittelen että luet tätä foorumia viikon verran ennen kuin edes haaveilet moottorin käynnistämisestä. Se kannattaa varmasti. Oletan, että asut Suomessa, niin mitään kiirettä ei taida olla...

Tässä kuitenkin aluksi muutama vinkki, muut saavat jatkaa.

Kirjaa ylös ala ja pääneulan kierrokset. Eli kierrä ne sisään huolellisesti laskien kierrokset. Älä luota muistiin - pistä paperille. Sitten voit palauttaa neulat alkuperäiseen arvoon tai hieman enemmän auki.

Uuden koneen puristuksia saa alas jättämällä tulppa vähän auki. Tällöin aavistuksen vuotaa ilmaan pois puristustahdin aikana. Ja toinen varsin oleellinen varsinkin talvella on esilämmittää, vaikka föönillä, moottorin kantta tovin. Se luonnollisesti suurentaa sylinteriä.

Sitten yksi varoitus metanolista, jota polttoaineessa on. Ne jotka ajavat esim pannuhuoneessa värkkejään, eivät taida paljon miettiä sitä tosi asiaa, että ylivoimaisesti paras tapa imeyttää myrkkyjä/=nautintoaineita itseensä on hengittäminen (jos suoneen pistäminen jätetään pois). Täällä foorumilla oli tovi sitten iso debatti metanolin räiskymisen ja juomisen vaaroista, mutta kukaan ei ottanut hengittämistä esiin.  Eli älkää suorittako sisäänajoa sisätiloissa, kun palamatonta polttoainetta on sisäilma pullollaan. Moottori oikein toimiessaan kyllä polttaa metanolin pois, mutta niin ei taida aina tapahtua sisäänajossa ja käynnistysyrityksissä.

Ja onnittelut vielä hyvän harrastuksen aloittamisesta.

Jankka

Sähköautojen parissa on tullut puuhailtua aiemmin, joten tämä polttis touhu on hieman oudompaa ,mutta otan mielelläni neuvoja vastaan. Metanolin haitoista ja vaaroista olen kyllä tietoinen, mutta kiitos varoituksesta kumminkin ,ehkäpä joku toinenkin aloittelija lukee tätä topickia.

Tarkoituksena olisi saada ajettua toi kyseinen moottori kunnolla sisään ja sitä myöten pitkäikäiseksi. Yksi kysymys olisi, että mitä öljyä tuossa ilmanputsarissa voi käyttää? ja toinen kysymys, että mitä voi käyttää afterrun-öljynä?

Tuukka

Hyvä ja halpa filtteriöljy on sama öljy mitä käyttävät motocrossimiehet ilmanputsareissaan. Eli paikallisesta moottoripyöräkaupasta saat loppuelämäsi filtteriöljyt alle 10 euron hintaan.

Afterrunöljyksi en uskalla sanoa mitään. Siitä saa tällä foorumilla sanansäilällä turpaan. Se oli vitsi. Myönnän, huono sellainen.

Jani Lindqvist

10e:lla saa max 1 litran ja sillä ajaa sen yhden kauden.. ;-)

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Sähköautojen parissa on tullut puuhailtua aiemmin, joten tämä polttis touhu on hieman oudompaa ,mutta otan mielelläni neuvoja vastaan. Metanolin haitoista ja vaaroista olen kyllä tietoinen, mutta kiitos varoituksesta kumminkin ,ehkäpä joku toinenkin aloittelija lukee tätä topickia.

Tarkoituksena olisi saada ajettua toi kyseinen moottori kunnolla sisään ja sitä myöten pitkäikäiseksi. Yksi kysymys olisi, että mitä öljyä tuossa ilmanputsarissa voi käyttää? ja toinen kysymys, että mitä voi käyttää afterrun-öljynä?

Jos tosiaan haluat sisäänajaa hyvin tuon koneesi ja niin että siitä varmasti tulee pitkäikäinen niin unohda talvella käyttämiset... odota rauhassa kesään niin voit hoitaa homman kerralla ja kunnolla loppuun.

Itse en missään nimessä sisäänajoa suorittaisi talvella tai edes syksyllä.

JQ

1 litra/kausi :!:  Ajoin noin sata litraa, eli filttereitäkin kului, lainasin öljyä kavereille, ja vielä ainakin puolet jäljellä
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"10e:lla saa max 1 litran ja sillä ajaa sen yhden kauden.. ;-)

Juuri niinkuin JQ tuossa yllä sanoi niin kyllä riittää normaali kuskilla ainakin kaks kautta ja vielä voi kavereillekkin vipata eikä tee edes tiukkaa.
Yhteen suodattimeen kun menee niin naurettavan vähän kun se vaan on oikein öljytty ettei voi sanoa öljyn edes kuluneen 10 suodattimen jälkeen.

Jani Lindqvist

Mulla jäi pohjat litran purkista enää jäljelle.. Vaikka oli sateinen kesä

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"Mulla jäi pohjat litran purkista enää jäljelle.. Vaikka oli sateinen kesä

No mihin ihmeeseen oot lotrannu sitä oljyä???
Sitä jää suodattimaan niin vähän että ei voi litraa kaudessa mennä ellet lorota maahan sitä.

Jani Lindqvist


*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"Ihan normaalissa käytössä

Montako suodatinta apaut meni että sait sen määrän menemään?
Siis jos öljyät suodattimen niin etkö purista sitä ylijäävää osuutta takaisin purkkiin?

Meinaatko siis että käytit yli kaks kertaa enemmän suodattimia kuin Jose viimekaudella?
Epäilen suuresti.

Jani Lindqvist

En tullut laskeneeksi =)

pussissa öljyän, ja ylimääräiset puristan pussiin.. eri juttu jaksanko aina käyttää niitä jämäöljyjä

En ole väittänyt että oisin käyttänyt suodattimia enemmän tai ajanut enemmän kuin Jose. Ajoin 73 litraa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"En tullut laskeneeksi =)

pussissa öljyän, ja ylimääräiset puristan pussiin.. eri juttu jaksanko aina käyttää niitä jämäöljyjä

Eihän ne mitään jämäöljyjä ole, kun puhtaan suodattimen öljyää niin se jäljelle jäävä öljyhän on aivan yhtä hyvää ja puhdasta kuin suoraan pänikästä otettu...

No mut tosiaan kun toi öljykään ei maksa paljoa niin samapa tuo on jos joku litran kaudessa kuluttaa.

Jani Lindqvist

En sanonutkaan että se olis likaista. Mutta jokatapauksessa..

JQ

Filttereitä kannattaa öljytä seuraavalla tavalla.

Laitetaan läjä filttereitä läpinäkyvään muovipussiin. Kaadetaan hieman öljyä  sekaan. puristellaan pilttereitä niin että kaikki on tasaisesti öljyisiä. Kaadetaan tarvittaessa enemmän öljyä sekaan. Jatketaan sormijumppaa.

Se on siinä. Ennen asennusta autoon pitää poistaa ylimääräinen öljy esim puristamaalla filtteri lyttyyn vaikka WC-paperin avulla
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Ville Vainio

Sitten yksi varoitus metanolista, jota polttoaineessa on. Ne jotka ajavat esim pannuhuoneessa värkkejään, eivät taida paljon miettiä sitä tosi asiaa, että ylivoimaisesti paras tapa imeyttää myrkkyjä/=nautintoaineita itseensä on hengittäminen (jos suoneen pistäminen jätetään pois). Täällä foorumilla oli tovi sitten iso debatti metanolin räiskymisen ja juomisen vaaroista, mutta kukaan ei ottanut hengittämistä esiin.  Eli älkää suorittako sisäänajoa sisätiloissa, kun palamatonta polttoainetta on sisäilma pullollaan. Moottori oikein toimiessaan kyllä polttaa metanolin pois, mutta niin ei taida aina tapahtua sisäänajossa ja käynnistysyrityksissä.


hei tuukka, en mä sentään sisällä ollu sillo ku kone oli käynnissä. Eheeen, siellä ei kauaa tajusäilyis.
Kyosho Inferno MP9e

MarkusH

Eeen minä ainakaan vielä ole kuollut, enkä sokeutunut, vaikka tankillisen röpöttelinkin sisällä :wink:  :twisted: