Perustetaanpa näille autoille oma ketju kun ovat päivitettyjen versioiden myötä nostaneet suosiotaan Suomessa.
Yleisesti Arrma merkistä löytyy keskustelua täältä:
http://rc10.fi/index.php?topic=94645.0. Tehdään kuitenkin näille autoille oma ketju niin pysyy autokohtaiset keskustelut omissa aiheissa.
Facebook ryhmä ARRMAn autoille, tervetuloa mukaan:
https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/Arrma Kraton, Talion, Typhon, Senton ja Outcast ovat Arrman kohtuuhintaset nelivetoiset Bashausautot jotka sopivat myös mainiosti radalle.
Nämä autot perustuvat kaikki Team Durango:n kisaautoihin, kyseessähän on sama firma, Arrma Durango ltd joka toimii briteissä ja jonka omistaa Hobbico. Talion ja Kraton perustuvat Team Durango DEX8t autoon, Typhon perustuu DEX8 autoon ja Senton perustuu DESC10 autoon. Outcast on sekoitus Kratonia ja Typhonia. Muoviosat ja geometria ovat suurimmaksi osaa samat, ja lähes kaikki muoviosat ovat yheensopivat. Durangon koneistettuja metalliosia voi monessa kohdassa käyttää viriosina Arrmoissa. Näissä kaikissa autoissa(Kraton, Typhon, Talion, Senton, Outcast, DEX8, DEX8t, DESC10) on paljon yhteisiä osia ja ne muistuttavat paljon toisiaan.
Sähköt ovat kaikissa autoissa samat. Noparina ja moottorina toimii Hobbywingin valmistamat BLX185 nopari sekä 2050kv moottori jotka kestävät 6S akkuja. Radio on Tactic:in TTX300 jossa on kaikki tärkeät säädöt, mukaan lukien EPA. Radiossa ja vastarissa on sisäänrakennettu antenni, joten hajonneita antennejä ei enää tarvitse pelätä. Servo on metallirattainen 15kg vääntävä. Liittiminä on autossa vakiona XT90 jotka kestävät paremmin isoja virtoja kun esim Deans jota ennen nähtiin Arrman 1/8 autoissa. Paketissa tulee mukaan myös kaksi naaras liitintä jotka voi juottaa omiin akkuihin.
Ennen ekaa ajoa kaikki ruuvit kannattaa käydä läpi ja kiristellä tarvittaessa. Renkaiden liimauksia kannattaa katsella ajojen jälkeen, näin tehokkaissa autoissa rengasliimaukset ovat todella kovilla. Myös laakerit on hyvä öljytä paremman keston ja toimivuuden kannalta. Ruuveihin jotka tulee kiinni metalliin kannattaa käyttää ruuvilukitetta.
Autossa tulee mukaan kaksi eri pinionia. Vakio on Kratonissa 12 hampainen mutta siihen kannattaa vaihtaa mukana tuleva 14 hampainen jolla saa selkeesti enemmän vauhtia.
Tukivarsiin on fiksua laittaa metalliset prikat jotka lisäävät kestävyyttä merkittävästi. Diffitöljyt kannattaa vaihtaa jäykemmäksi, hyvä lähtökohta on esim 10.000-100.000 etudiffiin, 500.000 keskidiffiin ja 5.000-20.000 taakse.
Autot ovat jo 4S akuilla todella tehokkaita ja kulkee noin 65-70km/h mukana tulevalla isommalla pinionilla. 6S akuilla päästään sitten jo noin 100 kilometrin tuntivauhtiin ja pinjonin vaihdolla pääse jo yli 100km/h
Autot maksavat Suomessa 500-600€ ja ajoon tarvitsee vielä akun ja laturin.
Autojen kotisivut:
Arrma Kraton:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/kraton/blxArrma Typhon:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/typhon/blxArrma Talion:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/talion/blxArrma Senton:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/senton/blxPari vinkkiä:
Tukivarsien kestävyyttä voi parantaa laittamalla metalliprikat muovisten sijaan tukivarsiin. Tämä on yleinen kikka kaikissa pivottiautoissa ja pitäisi lisätä kestävyyttä. On myös hyvä pitää huoli siitä että pivottiruuvi on aina kireällä
Renkaisiin tein myös reijät ja teippasin vanteiden reijät. Suosittelen ehdottomasti. Diffit teen jäykemmäksi kunhan ehdin, vakiodiffit ovat aika löysillä öljyillä. Tämä vaikuttaa varmasti myös siihen että renkaat irtoa liimauksista kun monesti sisempi rengas pyörii tyhjää
Jos tulee mieleen jotain vinkkejä/kommenttejä näihin autoihin niin voin lisäillä niitä tänne jotta saadaan kattava infopaketti tänne ekaan viestiin.