Mikäs hemmetin radalle tarkotettu pikkuauto Blasti muka on? Nyt olen kyllä aivan kahvilla..
Radalle tarkoitettu auto, eli ei siis välttämättä montturällästämiseen suunniteltu kaikenkestävä pommi. Toki oikealla ajoalustalla kestää tietysti radan ulkopuolellakin. Yleensä vaan hiekkamontuilla tuppaa olemaan melko isoja hyppyjä, isoja kiviä ja paljon hiekkaa. Hypyt ja isot kivet käy tukivarsien päälle. Hiekka puolestaan kuluttaa suojaamatonta spurria.
Eli siis sun mielestä LRP:tä ei ole montulle tai ulkoalustoille tarkotettu alunperinkään?
En sanonut etteikö autoa olisi suunniteltu ulkoalustalle. Mutta montulle ei sitä ole tarkoitettu. Avoin voimansiirto ja kevyt rakenne sen kertoo.
On se sitten kumma juttu kun auton myyntilaatikon kannessakin auto kurvailee hiekka-alustalla. Toki, sehän voi olla vaan myyntiä edistäviä promojuttuja..
Myöskin monissa Youtube-palvelusta löytyvissä LRP-aiheisissa videoissa kovasti samannäköinen auto kaahailee hiekka-alustalla. Nehän voi olla toki feikkejä..
Niin, hiekka-alusta ei tarkoita hiekkamonttua nyrkin kokoisine kivineen. Onhan niitä maapohjaisia ratojakin. Vaikka HPI:n Vorzaa mainostetaan melkein kaikissa HPI:n videoissa jossain hiekkakuopan tapaisessa paikassa, niin silti ajaisin sillä autolla (Vorza) vain ja ainoastaan radalla.
En myöskään löytäny manuaalista mitään mainintaa siitä etteikö 1/10-kokoisella truggylla voisi, tai etteikö sitä olis tarkotettu montuille ja rajuun ajoon. Toki, voi olla etten osaa lukea..
Myöskään LRP:n foorumilta en löytäny ainuttakaan mainintaa että LRP valmistaa autonsa vain sisäkäyttöön.. mutta saksan kieli on hieman heikossa muistissa että voin olla väärässäkin..
Älä huoli, en usko että lukutaidossasi on mitään vikaa. LRP ei tietenkään luettele missään mille alustalle auto ei sovellu. Olisihan se outoa jos jokaisessa 1/8 krossarin paketissa sanottaisiin että "aja autolla vain polttiskrossarille tarkoitetulla radalla" ja 1/10 krossareissa ja truggyissä puolestaan kehoitetaan käyttäjää välttämään kivisiä ja todella löysää hiekkaa sisältäviä ajoalustoja. Tämä on jotain sellaista mikä tulisi jokaiselle juolahtaa heti mieleen kun tietää mimmoista autoa on ostamassa.
Entäpäs Traxxas Rustler? HPI E-Firestorm? Nekään ei ilmeisesti kelpaa ulkokäyttöön ja montuille, 1/10-koon truggyja kun ovat molemmat, paitsi että vaan takapotkuja ja siten "vähemmän" tehokkaita ja silti jengi ajelee niillä montuilla isoa ja kovaa, hullujahan ne on!
Traxxas Rustler ja HPI E-Firestrorm ovat molemmat kokonaan suojatulla voimansiirrolla. Kumpikaan ei ole suoraan verrattavissa mihinkään kilpa-autoon, jolloin on voitu auton kääntyvyyden, käyttäytymisen, painon ja säädettävyyden kustannuksella keskittyä kestävyyteen ja aloittelijaystävällisyyteen.
LRP Blast S10 (varskinkin Buggy) on sähköt vaihtamalla täysiverinen kilpa-auto (varsinkin kun optio-palikat saapuvat)
Montulle sopivia autoja on mm. Savage X, Savage Flux, Bullet ST, Bullet MT, Stampede, Revo, e-Revo jne. jne. lista on loppumaton...
Montulle sopimattomia autoja ovat:
kaikki 1/10 krossarit
avoimella voimansiirrolla varustetut Truggyt (poikkeuksia tietysti löytyy)
1/8 krossarit (ihan vaan siksi, koska ovat tarkoitettu radalle ja keskidiffi + löysä hiekka voi alkaa harmittamaan.
Tämäkin lista on loppumaton...
Miksi minun edes pitää vääntää näin yksinkertaista asiaa rautalangasta?
Jotta ei menisi täysin offtopiciksi, niin sanotaan nyt vaikka: Jenkeistä tilaamani teräksiset 0,6Mod pinjonit saapuivat, enkä aio päivittää autoani optiona tarjottavaan pienempään hammastukseen, kun tuo suurempi hammastus on hieman kulutuskestävämpi ulkoRADOILLA.
En nyt missään nimessä tarkoita etteikö LRP Blast S10 TX ja BX autoilla voisi ajaa muualla kuin radalla. Alusta missä ei ole liikaa irtonaista hiekkaa tai pientä terävää kiveä soveltuu aivan hyvin.
- Hount