Itse olen käyttänyt JST-liittimiä. Ne ovat tarpeeksi pieniä. Micro-liittimetkin käyvät, mutta JST on jotenkin siistimpi. Tämä "latuskainen" liitin, joka käy suoraan vastariin on ihan tavallinen servoliitin (näitä taitaa olla kahta mallia, mutta vastarit yleensä nielevät molempia). Akkupaketitkin olen tehnyt itse, joten liittimet saa siten ihan itse määritellä. LiPot tietysti olisivat kohtuu tilaystävällinen vaihtoehto, mutta Valtrassa olen käyttänyt 6-kennoista AA-akkua. Virrananto riittää vallan mainiosti (Sanyon Eneloopit kestävät joittenkin tietojen mukaan jopa 4A purkuvirtoja).
Erillinen nopari tarvii AINA omat johdot akulta. Nopari yleensä antaa vastarille ns. BEC-virran, joten erillistä vastariakkua ei tarvita. Noparit antavat yleensä 5.5V BEC-jännitteen, joka on nopareille soveltuva.
Jos käytössä ei ole noparia, niin silloin akku kytketään suoraan vastariin, eli vastari tarvitsee silloin vain oman vastariakkunsa. JA HUOM!!! VASTARIAKUT OVAT YLEENSÄ 4.8-6V NIMELLISJÄNNITTEELTÄÄN (4 tai 5 kennoa, jos puhutaan NIMH:stä)!! Nopari osaa tiputtaa vastarille syötettävän jännitteen alas monestakin eri kennomäärästä. Eli normaalia ajoakkua (6 tai 7-kennoa) ei vastarille välttämättä kannata suoraan tarjota vain "eri liittimellä", ilmeinen tekniikkasavujen vaara. Jotkin vastarit kestävät suurempia jännitteitä, mutta silti ei kannata kokeilla.
Nämä radio/nopari-asioiden perusteet on pakko opetella ja sisäistää, jos näiden laitteiden kanssa meinaa touhuta. Homma on todella olennaista varsinkin näissä laitteissa, joita rakennetaan alusta lähtien itse.
Ja sitten taas asiaan:
Jaahas, onko joulu tuottanut töitä juupelille? Onko tuohonkin tulossa valomodaus vai onko nähtävissä jo liikkuvaa laitetta?