Lainaan itseäni edelliseltä sivulta ja käsittääkseni ihan samaa mitä Mikko L kirjoittaa, tosin hieman vapaamalla tyylillä.
Mun näkökulma on se, että pitää voida luottaa että kaverit ajaa viilaamattomalla ja alkuperäisosilla varustetulla koneella (lakut poislukien). Ei lainattuja pyttysatseja tai kampuroita, ei viilattuja, kevennettyjä ja kiillotettuja osia.
Jos poikkeuksilla nopeutta esiintyy, niin "pistokokeella" voidaan asiaa tietysti valvoa. Avataan ja katsotaan, se on nopea juttu, 5min kunnon työkaluilla kuten tiedät. Mutta luonnollisesti mielummin on se luottamus, eikä valvonta sinänsä. Itse en haluaisi ajaa kovaa pelko takapuolessa että jää kusetuksesta kiinni.
Aivan... En minäkään.
Mitenkäs muut?
Aina löytyy joukosta se joka ottaa tietoisen riskin.
Ja mikäli esim kaikkia A finaalin kuskeja ei katsasteta samoin (kuten tehdään esim M8 luokassa), vaan tehdään pistokokeita jne niin mahdollisuus päästä kuin koira veräjästä on olemassa.
Mitäs jos esim joku ajaa aina neljänneksi kisassa viilatulla koneella.
No hän ei voittanut tai saanut palkintoa, mutta jos hän kusetuksen takia on päässyt joka kisassa tälle sijalle niin hän on kauden lopulta erittäin korkealla loppupisteissä...
Hän on kusettanut, mutta koska ei liikkunut epäilyttävän kovaa niin häntä ei olekaan katsastettu.
Kärjessä taas vetelee pari samaa naamaa jotka ajavat täysin laillisilla koneilla, mutta ajavat selvästi kovempaa kuin perässä tulevat...
No jos ei katsastajilla herää epäilys huijaamisesta niin kanssakuljettajilla tasan varmasti herää.
Jos katsastaja ei tarkista kyseisten moottoreita niin nämä epäilevät kanssakuljettajat joko kiukuttelevat/kyräilevät ja siinä vaiheessa epäilyksen kohde on heidän silmissään ties mikä ääshouli jne... tai sitten heidän mielestään tuomarointi on hanurista ja katsastajat puolueellisia tai jotain.
Esimerkkinä tähän toimii erittäin helposti juuri lippulaivassa pidetyt mini kisat joissa minä sain osakseni melkoista kyräilyä vaikka toimin täysin sääntöjen mukaan.
En ollut nostamassa kaikkina nostokertoinani, mutta en myöskään laistanut velvollisuudestani, koska kaveri nosti minun puolestani.
Tämä aiheutti muutamissa kanssakilpailijoissa närää ja he keksivät jopa ettei minun autoani kiiruhdeta nostamaan finaaleiden aikana.... Tämän myös toteuttivat. Ja kyseessä aivan aika ihmisiä joiden lapsia oli mukana kisaamassa tai itse ajoivat.
No tämä johtui näköjään tietämättömyydestä ja täydestä taitamattomuudesta hoitaa asioita.
Osaltaan tästä sai lokaa niskaan tuomaristo myöskin...
He kun eivät kyräilijöiden mielestä hoitaneet hommaa kunnolla vaan antoivat minun toimia heidän mielestään kuin olisin korkeammalla tasolla kuin muut kuljettajat...
Ikävää että tällaista tapahtuu, mutta varmasti ymmärrätte että mikäli tehdään tiukkoja sääntöjä niin vastaavanlainen kyräily saa kyllä reilusti tuulta siipiensä alle ja vastaavanlainen touhu tulee varmasti lisääntymään.