En tiedä mitä moinen kopterivalmistaja horisee, mutta kyllä autokäytössä akut puretaan johonkin tietyyn cutoff-jännitteeseen eikä jonkin kapasiteetin mukaan.
Testailin juuri tänään Turnigyn 1300 mAh 2S akuilla ja eipä juuri ollut vaikutusta siihen paljonko akkuun meni ladatessa, oli cutoff sitten tasan 3,0V tai 3,4V. Ensimmäisessä tapauksessa laturi näytti 1371 mAh kun akku oli täynnä ja toisessa 1354 mAh. Kyseessä kummallakin akulla toinen täysi lataus.
Minulla on tuolla liposäkeissä akkuja, joita on purettu ja ladattu yli 200 kertaa / akku ja edelleen niihin menee yli 90% ilmoitetusta kapasiteesista, joihinkin jopa täydet ja varmasti on joka kerta purettu 3,0-3,2V cutoffiin asti. Eivät edes ole mitään kalliita akkuja vaan Zippy Flightmaxeja, joita saa puoli tusinaa yhden "laatuakun" hinnalla. Ne joissa täyttä kapasiteettia ei saa enää käyttöön ovat poikkeuksetta olleet käytössä kovassa pakkasessa tai erittäin lämpimissä olosuhteissa ja kuormitettu suurilla virroilla.
Tuo käyty keskustelu kuitenkin liittyi kennoihin, joissa on suojapiiri estämässä alijännitteen, ylijännitteen ja liian suuren kuormituksen (virta). Kuten myös jo todettua, niiden ilmoitettu kapasiteetti voi olla täysin markkinamiesten huuhaata, kuten esim. noissa akkupakassa käyttämissäni kennoissa. Kennon kyljessä lukee 880 mAh, myyjä ilmoittaa 550 mAh ja itse sain kolmeen rinnan kytkettyyn kennoon ladattua yli 2000 mAh eli n. 670 mAh / kenno. Jos tuo vähän valaisisi mistä oli kyse kun kyselin todellista kapasiteettia.