Koheltajan ja Mikko L:n kanssa täsmälleen samoilla linjoilla. Nykytehoilla autot eivät ole ajettavia aloittelijan käsissä ja kisaamisesta ei saada sitä iloa irti, mitä siitä olisi mahdollista saada kunhan laitteisto kulkisi taitoihin nähden sopivasti. Tämä verottaa varmasti osallistujia nykyisestä sarjasta, kun ei lähdetä nolaamaan itseään. Stanun palautuminen tietenkin vaatii kilpailijamäärän nousua, mutta tuo lienee odotettavaa jo WJ-sarjan osallistujalistoja tutkiskelemalla. Ja meistä vanhemmista harrastajistahan se on pitkälti kiinni kuinka saada uutta verta lajiin. Itse en stanua ole ajamassa, sillä en sen tarpeellisuutta tuo esiin, mutta olen aikanaan 20 vuotta sitten päässyt juniorina nauttimaan moisen sarjan olemassaolosta ja sen tuomasta onnistumisen riemusta ja ennenkaikkea tasaväkisestä vääntämisestä mitä silloiset 27t hiilikoneet 7.2v NiCd akut tarjosivat. Jokainen voi miettiä näin jälkikäteen rehellisesti mitä ne vehkeet kulki ja koittaa realisoida aikojen kultaamat muistot!
Corr / SC-autot voi mielestäni unohtaa stanukeskusteluissa, luokka on vasta tuloillaan ja tuolla kalustolla ei ole mahdollisuutta ajaa sitten sitä virallista luokkaa. Stanun idea pitää olla halventaa lajin ns. entry leveliä, jolloin esim. juuri rtr-paketilla pääsee kisaamaan, jos nyt ei suoraan, niin esim. koneen sääntöjen mukaiseen vaihtamalla. Myös varaosien tarve ja rengaskustannukset ovat aikas pieniä kun vauhtia pienennetään. Jos ja kun taidot ja vauhti kehittyy, samalla kalustolla on mahdollista siirtyä sinne viriin konetta ja tod. näk. säädintä päivittämällä, jolloin panostus on huomattavasti pienempi kuin koko kaluston uusiminen. Miettikääpä esim. Asson B4:n elinkaarta. Stanu-ideaa voisi ensin koittaa ajaa juurikin tuuppariin, turhaa niitä luokkia on luokkien määrän takia kasvattaa, mutta crossi puolelle tarvitaan virallinen ns. sisääntuloluokka....
Mitenköhän kesän sähköcrossi-SM:t on tarkoitus järjestää? Ajetaanko taas samana päivänä SM + kansallinen? 2011 kenties M2-10 ja S2-10 samana päivänä ja sitä rataa... Ja ehdoton kyllä lisenssipakolle, AKK:n alaisena aloittelijasarja saa huomiota enemmän ja takaahan tuo lisenssi jo että edes jonkin asteiset vakuutukset ovat voimassa.
Oletteko muuten harrastajat huomanneet sellaista epäkohtaa, että harrastuksemme on pahasti ukkoutumassa! Suuri osa kuskeista, liian suuri, on "ikäloppua" sakkia, jotka olemme onnistuneesti onnistuneet karkoittamaan nuoremman väen pois lajistamme. Lajiin kuten pienoisautoilu, pitäisi saada ehdottomasti uutta verta ja aktiivisten kisaajien ikäjakauman suurin ryhmä pitäisi olla n. 12-20v ikäisiä joille radio-ohjattavat sopivat luonnostaan iän tuoman teknisen kiinnostuksen johdosta.
Ei millään pahalla, mutta tän hetkisistä stanua vastustavista kommenteista saa semmoisen käsityksen että aikuiset äijät haluaa syödä junnujen (aloittelijoiden) tikkarit.
Parista vanhasta lehdestä vuodelta -91 katselin, että virin, silloisen GR2-10:n kisoissa oli osallistujia n.20-40, vakioluokan SR2-10:n kisoissa vähimmilläänkin 46 ja esim. junnu-SM kisoissa yli 75, tuohon asti riittänyt lehdessä tila... Jos en ihan väärin muista, niin oli yli 100 kuskia. Eli crossi oli kohtuu suosittua!
mmrc:lle: Touringin tulo sekä -90 luvun lama varmaan osittain vaikutti harrastajamääiin, sekä se, että harrastajista suuri osa oli samaa ikäluokkaa ja samoihin aikoihin alkoi kiinnostaa "kaikki muukin"...
Joten pikkuautoilla leikkiminen jäi, olihan se likkojen mielestä aika säälittävää!
Itsellä tauko harrastuksesta venyi n. 10 vuoteen...