Laittaa ihan miettimään kuinka turvallista olisi oma autoilu ollutkaan jos ois ajanu nastarenkailla ja laittanu paremmat aina taakse :shock:
Ei ois Kenne voinu asiaa paremmin kirjoittaa. Ite tykkään kyllä kanssa siitä, että auto ohjautuu, tai edes pyrkii ohjautumaan, siihen suuntaa mihin rattia kääntää. Etuveto kun alkaa puskemaan niin ei siinä ihan mahottomasti ole keinoja korjata tilannetta.
Ja ihan oikeasti esp auttaa todella paljon. Viime talvena sattui olemaan tilanne, että omasta autosta oli jarrupaineen anturi rikki hetken aikaa, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että autossa ei esp toiminu, abs kylläkin. Kun tuo esp oli poissa käytöstä niin okei autoa sai kyllä viskeltyä pitkissä sladeissa, mutta kun se alkoi puskea niin silloin puskettiin - siinä autossa kun känkkä "otti eteen"
Kun taas esp oli käytössä riitti kun rattia käänti "yli" ja esp hoiti auton kääntämisen.
Mitä veisliirtoon tulee niin joo autot on pääsääntöisesti, riippuen kuormitusesta, etupainoisia, mutta vesiliirtoon vaikuttaa nopeu, vesipatjan paksuus ja renkaat (kunto, malli, jne). Tämä ei ole fakta, mutta uskallan kuitenkin väittää, että liki riippumatta renkaiden kunnosta kyllä ne eturenkaat ensin siihen veden päälle nousee. Siihen asti eturenkaat kuitenkin poistaa valtaosan siitä vedestä ajouralla. Ja kun nyt ne takarenkaat 99% seuraa eturenkaita niin jos ei eturenkaat ole nousseet veden päälle niin ei sihen tielle enää vettä jää niin paljoa että takarenkaat sen patjan päälle nousisi vaikka olisi sliksit. Okei no jos eturenkaat nousevatkin veden päälle ja takana olisi paremmat renkaat niin ehkä ne ei jaksaisikaan enää nousta... Tähänkin asiaan tuo esp auttaa.