Mitä JariV tuolla aiemmin sanoi sääntöjen täydentämisestä, pitää paikkansa. Lähtökohtahan todella on, että mikä ei ole kiellettyä, on salllittua. Siinä suhteessa Jerry oli/on oikeassa, että nykyisen sääntöehdotelman puitteissa hänen esittämäänsä autoa ei voitaisi estää osallistumasta. Tässä pitää nyt muistaa kuitenkin muutama asia:
- Kyseessä on sääntöehdotus, johon toivottiin kommentteja perusteluineen. Tätä ei voi tulkita vielä vahvistetuksi säännöksi, jonka porsaanreijistä aletaan miekkailla.
- Lähtökohta on aina ollut ja on edelleen se, että GT-luokka pohjautuu "krossipohjaisiin" GT-valmispakettiautoihin. Kuten Mikko tuossa sanoikin, näkökanta on hieman matkan varrella muuttunut ja luokkaan on kelpuutettu mm. DM-1 ja "omatekoiset krossari-GT autot, lähinnä juuri siitä syystä, että ei haluttu vetää mustavalkeaa rajaa ja toivottiin sitä kautta lisää osallistujia. Jerzi olit yksi äänekkäimmistä tämän asia puolesta puhujista.
- Sääntöjen päämääränä on taata tasapuolisuus, helppous tulla mukaan, sekä kustannusten aisoissa pitäminen.
- Kun tiedettiin, että sääntöjen laatiminen ja etenkin sopiminen tulee olemaan hankala prosessi, sovittiin, että perustetaan GT-toimikunta, jolla on toimivalta asian suhteen. Yleisön "painostuksesta" johtuen julkaistiin keskeneräiset säännöt, joihin toivottiin rakentavaa palautetta, jotta homma saadaan valmiiksi. Keskeneräisen työn julkaiseminen ei tarkoita toimivallan menettämistä, eli ko. toimikunnalla on nähdäkseni edelleen harrastajien mandaatti ja luottamus päättää lopullisesti asioista. Toimikunta kuulee ja kuuntelee hyviä ehdotuksia ja huomioi ne säännöissään, kuten se on sinne kirjoitettukin. Marttyyriksi heittäytyminen ja kapuloiden laittaminen rattaisiin tuskin edesauttaa tätä tehtävää tai luokan aikaansaamista millään tavoin.
Edellä mainittuihin seikkoihin perustuen ja mitä asiasta on aiemmin kirjoitettu, ei ole miltään osin perusteltua hyväksyä C8-autoa mukaan, vaikka siinä olisikin GT-koppa ja RTR-moottori. Rajanveto on aina vaikeaa ja joka tapauksessa joku siitä kärsii. Mielestäni tässä kohdin ei kuitenkaan ole mitään epäselvyyttä. Painotan nyt vielä, että kyse ei ole pärstäkertoimesta tai muustakaan sorsimisesta. Toivon, että Jerzikin tulisi mukaan karkeloihin, edellyttäen, että kisakelpoinen auto löytyy.
Osaltani tämä asia on loppuunkäsitelty, julkaisen seuraavan version sääntöehdotelmasta, kunhan AKK:n näkemys asiasta on kuultu. Tämän jälkeen toivottavasti pian päästään vahvistamaan säännöt ja keskittymään itse asiaan.