Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ypi

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 9
91
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 24.05.12 - klo: 23.35 »
Mittaappa ne jännitteet. Joko yleismittarilla tai laturilla. Oamlla laturilla ainakin näkee kennojännitteet laturista suoraan, kun latauksen aikana painaa sivullepäin nuolta. Tarkistappa noparin cut-off, että on tarpeeksi alhaalla.

Jos akun jännite ladattuna näyttää täyttä, eli 4,2V per kenno ja ajon jälkeen tyhjää (riippuen cut-offista, 2,5-3,5V per kenno) niin silloin on todennäköistä että akku on jo nähnyt parhaimmat päivät niinkuin diesel-isti mainitsi. Mutta jos jännite ei nouse tarpeeksi latauksessa tai ei tyhjene tarpeeksi tyhjäksi ajossa, niin vikaa kannattaa etsiä muualta.

92
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 23.05.12 - klo: 23.30 »
ja jos päästä alottaa mittaamaan ni mielellään sinne toiseen päähän.

93
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 23.05.12 - klo: 23.22 »
Terve!


Olen nyt ajanut 3s-lipoilla talvesta saakka. Nyt viimeviikolla olin menossa ajamaan ja latoin akut lataukseen. Toisessa meni noin 20 min. Ja toisessa 3min. Ajattelin, että jos toinen ei ollutkaan ihan tyhjä, mutta kun menin ajamaan niin ajoin 10 sekuntia ja meni noparista cut off. Vaihdoin akun ja sillä ajoin samanverran ja taas meni cut off. Mikäköhän akuissa on vikana? Akkuja ladattu balanceri puolella sopivalla ampperii määrällä (1,5) koska akut 1500mah. Mutta akut eivät ole pullistuneita tai mitään.. Mutta ennen minua ollut yhdellä kaverillani...

Onko lipojen jännite ollut maximissa sen jälkeen kun on ladattu täyteen? entä paljon jännite näyttää cut offin jälkeen? En usko et ainakaan koko kapasiteetti on purkautunut 10:ssä sekunnissa, siinähän on jo tulipalovaara. Ja epätodennäköistä, että kumpikin menee yhtäaikaa samallain rikki.

94
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 23.05.12 - klo: 23.11 »
oli kyllä huippu ajella ku kerranki pysty ajamaan koko päivän alusta loppuun, kun radalla on muitakin (varikolla)  :evil:. Kyllä mää vielä 10TT:stä koulutan kunnon pirssin. Renkaiden vaihdolla sai jo ihan eri ajettavuuden. Kunhan vaan riittäs resursseja testailla kaikkia eri vaihtoehtoja.

Vaikka päivä oli mukava niin karmaiseva totuus iski kotona. Ei passais siitepölyn aikoihin palio pihalla vietellä aikoja.

Laitetaampa itsekkin yksi kuva ilmavasta hyppyristä.

95
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 16.05.12 - klo: 00.09 »
Pahoittelen. Tarkoitin 4kennon akkua ja näköjään se jännite olikin 16.8
Edit. Meneekö se sittenkin näin. 50W÷16.8=2.97A ja 3.3A akku kestää 50W teholla 3.3÷2.97=1.11tuntia.
Mitä tuon c:n arvo sitten vaikuttaa muuta kuin hintaan.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Kaiken jären mukaan se noin menee.

Ainut iso miinust siitä, että lipoakussa jännite tippuu sitä mukaan, kun se tyhjenee, jolloin virtamäärä hieman kasvaa ja kuluu nopeampaa. Tuossa sinun laitteessa jännite pitää olla 14-19V välillä. Mitähän se tykkää, kun jännite laskee alle 14. Jos laite ei toimi oikein kun jännite laskee alle 14V, niin joudut ottamaan lipon pois, vaikka olisi kapasiteettiä vielä jäljellä.

lipoakun kenno on täytenä 4,2V, nimellisjännite 3,7V ja tyhjänä jotain 2,5V. Jos lipon päästää liian tyhjäksi niin sitä ei saa enää ladattua. Itse en päästä lipon kennoa juurikaan alle 3V, jolloin 4:llä kennolla jännite on 12V. Tämä tarkoittaa sitä ettet saa koko akusta täyttä kapasiteettia irti, koska joudut katkaisemaan jännitteen aikaisemmin.

96
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.05.12 - klo: 23.36 »

Teippailin kyljestä haljenneen noparin kokoon ja koetin uudestaan - vastarissa ei valoa ja mikään ei toimi.dead


Yks vaihtoehto on että, kun nopari on mennyt rikki niin se ei syötä BEC:in kautta virtaa vastarille, jolloin vastariin ei syty valoa. Onhan mahdollista, että oikosulku on vioittanut vastarin, mutta itse kokeilisin vastarin toimintaa ensin jollain erillisellä vastariakulla ilman noparia.

97
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 11.05.12 - klo: 00.11 »
Oli kyllä mukavaa. Tänään olikin sitte jo vähän keveämpi päivä. Ei tarvinnut kokoajan olla lapion nokassa. Toivottavasti matot pysyvät maassa pitkään. Ei tullu sitte kuvia otettua ollenkaan. Harmi kun ei pääse sunnuntaina mestoille.

98
Ihan vain välitiedoksi jos jollekkin apua.

Lähiaikoina on ollut paljon pätkimisä autoissa. Itselläni aikoinaan auto sammui aina muutaman minuutin ajon jälkeen. Ajattelin että akku loppui, vaihdoin uuden ja matka jatkui. Akussa kuitenkin oli vielä paljon virtaa joka ihmetytti suuresti. Tämä tapahtui jokaisen akun jälkeen.

Noparina oli ezrun 60A ja siinä oli asetuksena ylikuumenemis suoja. Se meni päälle, vaikka noparini oli suhteellisen kylmä eikä moottorikaan ollut kovin lämmin, jolloin autolla ei liikuttu metriäkään. Vika poistui ottamalla tämä asetus pois päältä.

99
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.05.12 - klo: 16.34 »
Eli suomeksi ESC:n Ampeeriluku jatkuvana pitäisi olla AINA suurempi kuin mitä moottorin jatkuva luku ? Eli jos on esimerkiksi 60A ESC ja moottori 65A moottori niin ESC tulee hajoamaan ?
Juurikin näin.

Lainaus
Vai oliko asia niin, että jos on 60A ESC ja 65A moottori niin moottorista ei saada kaikkea tehoa irti mutta mitään ei tapahdu ?
Tämä pätee ennemminki akkuun. Jos on 65A moottori ja akku pystyy antamaan vain 30A, niin moottori ei saa kuin 30A virtaa, vaikka tarvitsisi enempi saadakseen täyden tehon. Akkukaan ei kestä tuommosta rasitusta, joten akun pitää pystyä luovuttamaan moottorin ottaman virran.

Lainaus
Pitääkö sitten ottaa myös huomioon nuo Burst luvut ESCiä valittaessa ?

Tuosta ei ole kokemuksia että miten käy jos nopari ei kestä tarpeeksi isoa piikkiä, mutta luulen että jos nopari on muuten sopivan kokoinen niin myös burst on tarpeeksi iso.

100
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.05.12 - klo: 15.34 »
ja jatkoa vielä. Enempi virtaa kestävät ovat myös yleensä kalliimpia.

Usean moottorin speksissä kerrotaan että kuinka paljon moottori maksimissaan ottaa virtaa. Jos nopari ei tätä virtamäärää kestä, se kärähtää.

Monesti virtamäärät ilmoitetaan erikseen jatkuvana virtana ja virtapiikkinä. Nuo lukemat mitkä moottoreissa ja nopareissa esiintyy on jatkuvan virransyötön maximi-arvoja, mutta virta-piikki saattaa olla huomattavasti suurempi. Nopari kestää paljon suuremman virtapiikin mitä tuo jatkuva virran kesto on.

esimerkiksi tämä kestää 150A jatkuvaa virtaa ja 950A virtapiikin
http://www.hobbylinna.com/hobbywing-xerun-150asdv10-p-22940.html

101
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 08.05.12 - klo: 02.26 »
Olipa mukava olle ensimmäistä kertaa talkoissa. Oli kyllä makean oloinen rata. Enköhän määki pääse torstaina tulemaan. Mulla ei ole vaan oikeen mitään työkaluja mitä voisi ottaa mukaan.

Mulla on semmonen avaimenperäkamera, jonka sais autoon kiinni. Pitää kattoa uskaltaako sitä tuolle radalle asentaa. Voi olla viimeisiä reissuja sille.

Kuinkahan se kyltti vaan innostaa niitä oikein rälläämään. Pitäisikö siihen kylttiin laittaa että tihutöiden jatkuessa asennamme riistakameran.

Torstaille ei luvannu nyt ainakan kovin hyvää keliä

102
Taitaa kuitenkin olla pihasuttausauto hakusessa ennemmin kuin kilpuri?
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-sahkoautot/slash-4x4-rtr-24g-110-trx6808

ja täällä vähän enempi tietoa kyseisestä laitteesta.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Traxxas/Traxxas-Slash-4x4-RTR-108382

Tuo on mun käsittääkseni aika vesitiivis.

103
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 06.05.12 - klo: 19.34 »
itselläkään ei ole lapiota lähitienoilla. Jos jollain olisi niin mullekki saa ottaa varalle.

104
Tässä vähä kevennystä :D ei tullu kuvasuhde oikein mutta alkupaloja :D

easystar.wmv

105
1C lataus kestää tyhjästä täyteen (aivan sama mikä akku) tasan tunnin +tasaukseen kuluva aika

eikös huono balansointi saata pidentää aikaa reilusti?

106
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 03.05.12 - klo: 23.39 »
yks kyssäri tuosta tasottelusta että saako pienimpiä möykkyjä tasoitettua sateen jälkeen pelkällä lastalla?

Mää oon ainakin asennoitunut siihen että pääsen tulemaan paikalle. Olisi kiva jos jollain olisi myydä OFNA Front CVD tai OFNA Rear Stub Axles, kun meni taka renkaan akseli poikki. Pääsisi itsekkin ajelemaan.

107
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 03.05.12 - klo: 01.38 »
Mää voisin tulla ehkä vähä aikasemminkin, jos vaa on muitakin tulossa. Illasta voi olla sitte menoja.

109
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 02.05.12 - klo: 00.29 »
Mikä olisi hyvä pienikokoinen videokamera minkä voisi kiinnittää autoon ja lentokoneeseen? Onko kenelläkään kokemuksia tästä: ? http://www.ebay.com/itm/808-Car-Key-Chain-Mini-16-Camera-Real-1280x720-HD-H-264-Codec-RC-Video-Recorder-/320827796244?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item4ab2d3ab14#ht_6408wt_952
Kokemust tuosta ei ole, mutta itsellä on pyörinyt mielessä tämä. Ainakin vaikuttaa hyvälle. Jos jollain on kokemusta niin kertokaa kumpi näistä on parempi.  http://www.verkkokauppa.com/fi/product/45757/cqxrf/Opticam-Metal-ActionCam-1-2-megapikselin-videokamera

Eikö tuo opticam ole vaikea kiinnittää kun joutuu pystöön asentamaan? Ja näyttäs tietojen mukaan olevan huonompi kuvan laatu.

Itsellä on jonkun verran kokemuksia tuosta avaimenperäkamerasta. Ja nimenomaan #16. Olen Positiivisesti yllättynyt laatuun tuohon hintaan ja kokoon. Olen käyttänyt myös laskettelemassa pakkasella kypäräkamerana, eikä ole haitannut vaikka pää edellä on menty hankeen. Pakkasella akku kyykkäs nopeaa mutta povarissa olevalla lisäakulla pysty kuvaamaan koko päivän. Sisällä lämpimässä taisin kuvata yli tunnin putkeen. Myös lennokki harrastuksessa on tykätty tästä kamerasta

Kuvan valotuksessa oli kirkkaalla lumipyryllä hieman ongelmaa. En tiedä oliko linssissä roskaa vai kärsikö valotus pienen linssin takia, mutta muullon olen kyllä saanut aika hyvää kuvaa.

Kiinnitykseen riittää prismasta ostettu tarranauha.

Itse olen liimannut kameraan fisheye linssin jotta kuvan kulmaa saa isommaksi niin pystyy käyttämään erittäin pienessä autossa. Itse käytin tuon näköstä. http://www.ebay.com/itm/180-Detachable-Fish-Eye-Lens-Apple-iPhone-Mobile-Phones-Digital-Cameras-/251028996965?pt=PDA_Accessories&hash=item3a727e8365

Vielä on testaamatta että pysyykö linssi tarpeeksi hyvin jollain liimalla että kestää krossin röykkyytystä. Kuumaliima ei ainakaan ole tarpeeksi pitävää.

Tuossa on 1:43 kokoisen dnanon kyydissä videota fisheye linssillä. Laatu huononi hieman youtuben muokkaus-ohjelmalla ja linssissä pieni sormen jälki.
Dnano Home Circuit onboard camera

ja tässä truggyn kyydissä ilman linssiä. Linssillä saisi varmasti selvempää kuvaa.
raahe

110
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 29.04.12 - klo: 16.25 »
Itselläkin riittää innostusta talkoisiin kunhan kalenteri antaa myöten.

111
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 20.04.12 - klo: 00.33 »
joo ratas siinä on. niin avaanko sen ja löräytän öljyt sisään ja takas kasaan? vai miten se käy?

Diffin on syytä olla täynnä, mutta on huomioitava se että kun laitat kannen paikoilleen niin tilavuus diffissä pienenee ja ylimääräiset valuu pois. Joten hyvä raja on siinä hieman ristitappien päällä.

Tuossa on aika pätevät ohjeet, niillä itse vähän aikaa sitte sain omaani vaihettua öljyt.
http://www.lehtojarvi.net/rakennetaan-ratasdiffi/

Mulla oli ainakin alkuperäisessä diffissä aika omituiset rasvat, joten ensimmäisellä kerralla kannattaa puhdistaa vähän tarkemmin. Jos haluat testailla eri jäykkyyksiä niin ota mielellään saman merkkisiä, sillä eri valmistajilla toimii hieman erillain.


112
RC-kerhot ja -radat / Vs: Raahen sisä crossirata
« : 14.04.12 - klo: 19.00 »
tässä pari raakaa pätkää tältä päivää

aika tylsää ja sekavaa mutta jos laajakuvalinssin sais pysymään kiinni tuota röykkyytystä niin voisi olla ihan kelpo kuvaa.

jos kiinnostaa tuo kamera ni voin antaa siitä tarkempia tietoja.

MINI0023.MOV

MINI0021.MOV

MINI0030.MOV

113
RC-kerhot ja -radat / Vs: Raahen sisä crossirata
« : 13.04.12 - klo: 17.38 »
saako sinne tulla lauantaina testailee autoa?

onko siellä jotain ratamaksua?

114
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 12.04.12 - klo: 12.04 »
Onko näin että tasaa pelkästään lopussa eikä myös välillä?

115
Mahtaako jollain olla selitys seuraavaan.
Eli Käytössä SP cirtix stock combo 17.5 koneella. Eilen ajoin ekaa kertaa ko. setti turistissa ja sillontällön kaasu pätkäsi nolliin (ihan muutamaks ms:ksi)

onko liittimet hyvin kiinni? jos on väljät ja katoaa kontakti vähäksi aikaan. Tai juotokset huonoja?
Onko ohjauslaitteet uusia vai käytettyjä?

116
Ja omassa GT3B:ssä on niin paljon viivettä, ettei sillä voi kisaa ajaa... hiukan vastaavaa puhuu yksi treenikaverikin, mutta hän yrittää tottua ajamaan viiveen kanssa. :roll: Voi hyvin olla, että osa noista radioista toimii pienemmällä viiveellä, koska kaikki eivät niistä valita.

Nyt kun toit asian esille niin semmonen mielikuva että radiossa todennäköisesti on hieman viivettä, mutta ei ole ollut niin paljon että olisi ajoa haitannut.

Ketjussa puhuttuihin häiriöihin sen verran, että radalla ollessa en ole kertaakaan huomannut, että kukaan valittaisi radiohäiriöistä kun olen ollut paikalla, joten sen voi sulkea ainakin tässävaiheessa vielä pois.

Pitääpä seurata tilannetta vähän tarkemmin, että onko radio sittenkin piilosusi.

117
Jos hobbyking on tuttu niin itse olen ajellut tämmösellä
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16199__HK_GT3B_AFHDS_2_4ghz_3_Channel_Radio_System_.html
ja olen kyllä ollut tyytyväinen. toimintojakin ihan kohtuuella isolta näytöltä.

Tietenkin joutuu vähän odottelemaan ja tuohon hintaan tulee vielä postikulut, mutta tulee kuitenkin vähän halvemmaksi ku suomesta.

118
Mulla on nyt 35A nopari ja jos ostan 60A noparin, niin tuleeko mun autosta nopeampi vai ei? Eli vaikuttaako noparin A-lukema auton nopeuteen? Kumpi moottori on nopeampi 10T 3900kv vai 9,5T 4700kv (ovat saman kokoisia)?

Tuohon vielä tarkennusta että noparin läpi kulkee sen verran virtaa mitä moottori haluaa ottaa. Ehtona tietenkin että akku pystyy kyseisen virtamäärän antamaan. Tuo noparin lukema ilmoittaa palioko noparin läpi kestää mennä virtaa.

119
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 01.04.12 - klo: 20.43 »
Akuista kysymys eli kun kytken kaksi 4S 3300mah 35c lipoa RINNAN niin kapasiteettihan tuplaantuu eli kahdesta liposta tulee yks 4S 6600mah lipo mutta kuinka purkuvirran käy? tuplaantuuko sekin?.

Kyllä koska C-arvo pysyy samana... Silloin sulla on 6600mAh 35C akku...

Siis tuplaantuu ja on silti 35C  :shocked: Eli onko tuon 4S 6600mAh akun purkuvirta 35c vai 70c?

vielä tarkennusta. Aluksi purkuvirta on 3,3A*35C=115,5A ja uudessa paketissa 6,6A*35C=231A.
Tämähän tarkoittaa siis sitä että jos sinun moottori ottaa maksimitehoilla noin paljon virtaa niin silloin tuo arvo toteutuu, jolloin noparikin häytyy olla melko suuri että kestää. Todennäköisesti moottori ei kuitenkaan noin paljon virtaa ota vaan suurempi hyöty tulee ajoajan pituudessa.

Tuo arvo on paljonko akku pystyy antamaan yhtäjaksoisesti, mutta virtapiikki pystyy olla vielä suurempi.

120
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 30.03.12 - klo: 01.11 »
Nuo on ollut aika kauan backorderissa. Voi joutua odottelemaan aika pitkään.

Kyllä pystyy mutta vasemman puolen tatin ylös-alas suunta on tarkoitettu lennokin kaasulle, joten sitä ei ole mitenkään keskitetty, vaan jää siihen asentoon mihin sen jättää. Sivuttaisliike on kyllä keskitetty. Sitä en tiedä että onko mahdollista saada pystyakselia pysymään keskellä.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 9