Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mteppo

Sivuja: [1]
1
Onko se toi xstr?
Mitkä välitykset siinä on vakiona? Eihän vaan liian pitkät? Omat kokemukset rajoittuu toiseen "halpikseen" jossa vakiovälitykset todella pielessä. Oireina sähköpuolen kestämättömyys ja raju ylikuumeneminen. (Ankkurikäämit vaihtoivat väriä ja juotokset sulivat.)

Jos näyttää siltä kannattaa kokeilla spekulatiivista 30% lyhennystä välityksissä.
Spurria isommaksi - kalkulaattorilla vaan katsomaan että mikä halkaisija vielä mahtuu ja pinjonia pienemmäksi.

2
Nyt sitten vielä laitettu lisäksi:
Alumiinikulmasta (4mm) jyrsittiin moottorille uusi kannake. Entinen jousti liikaa ja oli tarpeettoman vaikea purkaa.
Eli n 40mm pätkä n 45mm alumiinikulmaa. Siihen pitkä reikä ylös etäisyyden säätöä varten ja normireikä alas. Moottorin akselille 12mm pitkä reikä (oli kaikista vaikein tehdä). Käytetyt työkalut, kovapalasirkkeli, normipora, pykälletty levyterä ja normiteriä + dremel-kopio jyrsinterällä.
Pohjaan reijät 2:lle alkuperäisen kiinnikkeen ruuville ja etupäähän kolmas. Mutterit sisäpuolelle.
Nyt käy normipinjonit ja ei hypi niin helposti enää ylikään. Videota [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tjWG51CaLVI[/youtube]
Tuossa vielä vanha 23T halpisankkuri putnamin kannun sisällä. Eilen saatiin ekat ajot "oikeella" stanuankkurilla - kulkupuoli silmämääräisesti vähintään samaa, lämmöt vielä kohtuullisemmat.
Ai niin: Spurrille sorvattiin pidike alkuperäisestä - normiporaan vaan 5mm terä akseliksi ja terävällä ruuvimeesselillä ja viilalla ylimääräiset pois. Nyt ei spurrikaan enää vipata. Ainoo mitä tarvii enää uudelle spurrille tehdä on vetää dremelillä 4 reikää "pitkiksi" säteen suuntaisesti kun nuo vakio- ansmannin reijät sattuu justiin kahden reijän väliin.


3
Mä tein TT01:een vastaavan modin, että saan käyttää mod-hammastuksen tilalla 48dp yleisrattaita. Napana käytin kyshon kardaanivetosen PTA2 ep auton diffikeskiötä mattoveitsellä kavennettuna. On mainitulla 5mm akselilla ja tappivälitteinen.
http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=5611684&alid=212397&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow

Onko nyypälle vinkkiä mistä noita kätevimmin sais??
Ilmeisesti tämmösestä on kyse? http://www.poleposition-pt.com/produto_en.asp?codigo=KY-AG04B&CodCategoria=7&NumCodSubCategoria=187&sub=1
Kyöstin PureTenin manuskosta katsottuna osanummero täsmää mutta foto olis kiva ylläri.

4
Eli pojalla on moinen kampe. Harrastus alkoi ehkä hieman varkain ja voip olla että ihan kaikkia suosituksia ei tullut seurattua vaan haettin "lähikaupasta" se mihin rahat oli olemassa.

Nyt on tekniikkaa mennyt:
- vakiomotti kärysi - ensin laitettiin tilalle lähikaupasta löytynyt 9.99€ motti joka kesti
"muutaman akullisen" ennenkuin se porsi - hommattiin tilalle pari käytettyä pataa ja ankkuri
- ansmannin nopari päästi savut pihalle - tilalle robitronikin kampe
Sitten mentiinkin jo kappaleen matkaa (ostettiin pari nosramin akkua lomareissulla)
Koko ajan tosin moottori lämpesi aivan mahdottoman kuumaksi ja käämien väri muuttui sangen pian mustanpuhuvaksi.

Pinjoni ajettiin loppuun ja spurri meni samalla.
Siinä yhteydessä ruvettiin katsomaan välityksiä ja koko homman karmeus paljastui:
Kamppeessa on samat väitykset kuin Master Smackerissa jossa on reippaasti pienemmät renkaat.
Pinjoni ja pääratas 21/64 (sekä 62 vaihtorattaana). Päärattaalle on vakiona tilaa 40mm halkaisijan verran kun taasen minimietäisyys akseleitten välillä on lähes 24mm.
Lisäksi spurri ja pinjoni on (ilmeisesti) mod 0.6 jaolla yleisemmän 48p jaon sijasta.
Spurrin kiinnitys on lisäksi omalaatuisella jaolla ja 12mm keskireijällä.

Kierrettiin tämä ongelma väliaikaisesti seuraavasti:
- Hommattiin 48p long boss pinjoni 16 hampainen
- Spurriksi HPI:n 78 hampainen (halkaisija n 43mm)

Spurria modattiin rankasti - keskireikä avarrettiin hyllystä löytyneellä 12,8mm levyporalla.
4 eniten sopivaa kiinnitysreikää venyteltiin sopiviksi poralla ja senkkausterällä ajeltiin kolot ruuveille. Spurrin kiinnike on lähtöjään senverran huonolaatuinen että ei tuo meidän tekemä spurri heitä sen enempää kuin tehdastekoisetkaan...

Sitten voimansiirron "koppaa" avattiin niin paljon että saatiin spurri pyörimään. Runkolevyssä oli syvennys jo valmiina - vielä jäi milli väliäkin.
Tämänpäiväisen ajelun perusteella 23 lankaisella koneella voin todeta että silmämääräisesti huippunopeus asfaltilla ei juurikaan alentunut mutta kiihtyvyys parani paljon. Esim leikkaamattomalla ruohikolla auto kulkee selkeästi aiempaa kovempaa.

Eihän siitä tälläkään kisakampetta saa mutta ajattelin jakaa tämmöisen kokemuksen niille kaikille isille ja pojille jotka tämmösen kanssa tuuusaavat.
Jos jollain on vinkkejä mistä löytyisi spurrille pidike 5mm akselille (lukkosokka + tappi) johon passaisivat vakiorattaat modaamattomina niin olemme kiitollisia vinkeistä.











5
Lisäksi semmoinen ilmiö että nuo koneet pyörii "takaperin" - noparin saa kyllä kalibroitua kaasulle ja lähettimestä vaihdettua kaasukanavan takaperin mutta jännite tulee jostain syystä aina nurinpäin. Siis pakki on lähettimessä vain 30-50% siitä mitä eteenpäin ja jos auton haluaa saada kulkemaan eteen kovempaa kuin taakse pitää johdot kytkeä punainen - sininen + joka meikäläisen lyhyellä sähköpilla on äippäin.

Luulisi että tuo ennakko olisi kuitenkin noissa nollilla vakiona joten ei kai sillä ole väliä moottorille vaikka sillä ajetaan "pakkia" koko ajan. Tuulettimenkin siivet on symmetriset keskipakosiivet.

Jahas - nyt sitten EPIC stanukone hommattu. Kiinteäennakkoinen peruskone. Toimii.
No - tuo takaperin pyöriminenhän tuli sitten vastaan. Siinä on ennakkoa muutama aste. Piti hieman "soveltaa" että sai tuon ennakon käännettyä takapperin. Tämän vaikutuksen huomasi kun otti suoraan akusta virtaa mottiin niin se pyöri toiseen suuntaan kuulon perusteella selvästi. Ennen ennakon "kääntöä" se pyöri kovemmin pakkia. Sitten kun käänsin ennakon alkoi auto kulkea selvästi reippaammin.
No - tälle aamulle poika sai Ansmannin noparista (15T - 15 lankaselle joo) savut ulos. Eilen illalla löydettiin akun liittimistä kosketushäiriö ja kun se korjattiin auto kulki muutaman hetken niinkuin piti. Sitten hävis etuperinajo ja ennenkuin kerittiin ottaa virrat pois savu nousi. Kahtellaan uutta noparia. Onko suositusta hyvästä ja halvasta - vai pitääkö ostaa vaan se hyvä - vaikkei se ansmannin 15t erityisen halpakaan ollu.

6
Nyt kun noita linkitettyj dokuja lukee niin todennäköisesti vain lakanneet toimimasta.
Ko koneissa on toinen pää "kannusta" niitattu kiinni - pitää availla vasaran ja pistepuikon kanssa tuo irrallaan oleva kone ja katsoa voiko sitä uudistaa.

Tähän mennessä tunnistettu:
1) puutteellinen sisäänajo - mitä näitäkö pitää oikeesti varoa aluksi.
2) hiilet on kiinni pitkillä jousilla eikä putkissa - näyttäisi että "hyvä" konstruktio muistuttaisi esim laturin tai akkuporakoneen moottorin hiiliä - niitä on joskus tullu auottua - mutta näitten koneitten päät on ihan erilaiset.

Lisäksi semmoinen ilmiö että nuo koneet pyörii "takaperin" - noparin saa kyllä kalibroitua kaasulle ja lähettimestä vaihdettua kaasukanavan takaperin mutta jännite tulee jostain syystä aina nurinpäin. Siis pakki on lähettimessä vain 30-50% siitä mitä eteenpäin ja jos auton haluaa saada kulkemaan eteen kovempaa kuin taakse pitää johdot kytkeä punainen - sininen + joka meikäläisen lyhyellä sähköpilla on äippäin.

Luulisi että tuo ennakko olisi kuitenkin noissa nollilla vakiona joten ei kai sillä ole väliä moottorille vaikka sillä ajetaan "pakkia" koko ajan. Tuulettimenkin siivet on symmetriset keskipakosiivet.

Ja sitten pidemmän aikavälin ratkaisu taitaisi olla kaksi parempaa mottia joista toinen on aina odottamassa huollettuna että toisen käyttötunnit alkaa olla täynnä - sitten vaihto ja toisen huolto heti ensi tilassa.

7
Mikä on kun moottorit ei kestä?

Eli ajettu 2 ansmannin perusmottia (harjallista) hengettömäksi.
Setup on Royal Flash auto, Trinity Reference 3300 7.2V akku, Ansmannin 15T nopari.
Eka kone oli 27 lankainen vakio. Kesti 5 akullista
Toinen oli 23 lankainen - kesti suunnilleen saman verran.

Mistä tilalle sopiva kone piharälläilyyn ym?
Btw: mikä tuo ennakkosäätö on? Onko kaikissa koneissa joissa on irralliset (vaihdettavat) hiilet säädettävä ennakko?
Mihin se vaikuttaa - muuttaako se vääntömomenttia vai kierrosnopeutta vai molempia.
Mitkä säädöt olisi kestävyyden ja kohtuullisen suorituskyvyn kannalta soppelit tämmöseen harjoitteluun / rälläilyyn=

Jos aiheesta on jossain jo thread tai muuten asiaa voi opastaa...

Sivuja: [1]