Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - sanppa75

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8
121
Polttisautot / Kysymys
« : 26.12.05 - klo: 19.51 »
Kysymys tietäville:

Toimiiko kyseisenlainen antenni ratkaisu miten hyvin? tässä linkki:
(eli kun klikkaa tuota sivulla olevaa kuvaa jossa on savage rc ravenin teräsrunkokehikolla, niin siinä näkyy antenni jonkinlaiseen kelmuun haitariksi laitettuna)

http://www.rcraveninc.com/product/SAFRCRD

 :?  :mrgreen:

ps. olisi hauska kun ei tarvitsisi olla sitä piiskaa katolla...mutta kantomatkaan se kyllä ainakin varmaan vaikuttaa...mutta miten paljon? kokemuksia?

pss. revo ja hpi:n hellfire eivät varmaankaan kilpaile samassa luokassa??
      Kattotaan ensi kesänä miten nopea se revo siellä radalla oikein on... :twisted:

122
Sähköautot / overlandeista
« : 26.12.05 - klo: 13.27 »
Mielestäni zetat ovat jo kulkujensakin puolesta sisäautoja.

Jos kuitenkin haluaa ulkona ajaa (lähinnä overland ja monsteri) niin puhdas kallio tai tampattu maa-alusta lienevät parhaita vaihtoehtoja.

Hyödyllisin viri-osa overiin on mielestäni kuulalaakerit, tuo huomattavasti ajoaikaa lisää ja kulkukin aavistuksen paranee. Öljyiskareista on eniten hyötyä jos autolla haluaa hyppiä. (overlandin hyppyreissä kannattaa sitten muistaa auton suht pieni koko).

Hauskin ajopaikka overlandille on olohuone-rata, johon on rakennettu tyynyistä, sohvasta yms "vuoristo osuus"  ja suoranpätkää yms hyppyriä lattialle. Suuret korkeuserot ovat kuin tehty tälle autolla.  :mrgreen:

123
Polttisautot / pakkasrajoista
« : 26.12.05 - klo: 12.46 »
Moro kaikille!

Millaista pakkasta olette pitäneet rajana näin talvella ajellessanne??
Itse noin -10 astetta. Tosin varmaan niissäkin lukemissa auton muoviosat ovat heikentyneet jo huomattavasti....metalliosat sietänevät paremmin lämmönvaihtelua...

Eilen ajelin noin 7 asteen pakkasessa ja auto pelasi loistavasti..tosin hieman rikkaalle olen säätänyt näin talven ajaksi, saapahan hiukan paremmin voitelua. Hauska sladitella pitkiä 4-pyöräluisuja ja ottaa tamppaantuneista kinoksista mittaa!! :twisted:

Innostuin rakentamaan lumesta vielä ensimmäisen varsinaisen (kunnon)hyndän savagelleni...ja hyvinhän se hyppi! Todella helppo tulla pyörilleen alas suuremmankin ilmalennon jälkeen! :mrgreen:   ...ihan mitään älyttömiä en alkanut kokeilemaan pakkasesta johtuen.

Nyt -17 joten ajot taitaa tältäpäivältä jäädä...vaikka olisi loistava sää muuten... :cry:

ps.Oletteko muuten käyttäneet erilaista iskari öljyä näin talvisin...??

124
Polttisautot / koneista...
« : 20.12.05 - klo: 21.00 »
Voihan sitä putsailla ihan kostealla rätillä, hammasharjalla ja alkoholidesifiointi lapuilla...(joita löytyy kaikista hyvinvarustetuista apteekeista ja sairaaloista..)   :mrgreen:

Moottoreista, olen nyt hiukan kahden vaiheilla uutta moottoria savageeni miettiessä.... toinen vaihtoehto olisi:

Hpi:n Nitro Star K4.6

http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NIT3ZFX857

ja toinen:

Nosram .28

http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NOS1JJ8Y57

Tuo nitro star on vissiin hyväksi todettu mutta kellä kokemuksia tuosta nosramista....ettei vaan olisi vähän liiankin tehokas savage 25...?

Joten jos siinä mielessä se nitro starin kone olis parempi..?  :?:

125
Sähköautot / mitä järkeä?
« : 19.12.05 - klo: 01.55 »
Hmm.... jotenkin tuntuu että nämä ns."harjattomat" moottorit ovat saaneet aika paljon suosiota korkeasta hinnastaan ja vaativasta noparin tarpeestaan huolimatta...

Mutta otetaampa esimerkki:

Mitä järkeä on laittaa n. puolikiloa painavaan 1/18 neliveto crossariin moottori josta irtoaa 1300w tehoa...? Siis taivas; sehän on 1,3kw! :o
0,0013 megawattia...
ja aika hyvin pysyvät kuskilla hanskassa noi 126km/h pyyhältävät pikku assot...
 


Tai edes puolitoista kiloiseen 1/10 autoon?

126
Polttisautot / välityksistä
« : 06.12.05 - klo: 23.19 »
Tuo kytkin juttu on varmaan ongelma, mutta tuskin ratkaisematon.
Jos kohta ollaan suunnittelemassa miehitettyä lentoa marsiin niin
tuskimpa alhaalta tasaisesti ottava kytkinkään on mahdottomuus..

..tai sitten voisi kai sitä laittaa välitykset akselilta ennen kytkinkelloa.
...vai..?
 :shock:

127
Polttisautot / viritys asteista
« : 06.12.05 - klo: 16.45 »
Noh, eihän tuo mikään ihme ole jos .21 koneesta otetaan enemmän tehoa irti kuin .28 tai suuremmastakin.

Esimerkki 1/1 autoista:

Chevy corvette C6 (vm.2005) jonka "pikkulohko" 6.0l v-8:sta irtoaa 400hv kierrosluvulla 6000/min. Painoa autolla on "kuivana" vähän yli 1500kg teho/paino (hv/kg) ~0.26

Toyotan (vm.2005) tf105 Formula 1 auto, hiukan alle 3 litrainen v-10, yli 900hv ja huippukierrokset yli 19000/min....auto painaa kisakunnossa kuskin kanssa 600kg. eli teho/paino (hv/kg) > 1,5

mutta taas jos f1 moottorin pitää kestää hurjaa rääkkiä ja ääriolosuhteita 2*300km (kilpailua) niin corvetella kone saattaisi (ehkä) kestää vaikka 500 kertaisen ajokilometrimäärän....tai sitten ei. Mutta paljon enemmän kilometrejä kuitenkin.  

tarkoitin tällä nyt vaan sitä että että on hiukan ohutta ajatella polttomoottoria ja siitä mahdollisesti saatavaa tehoa pelkän moottorin tilavuuden perusteella.

Pienien moottorien etuna korkeasti viritettyinä on huomattavasti pienemmät moottorin liikkuvien osien massat, joka taas auttaa siinä että moottori "kiihtyy" nopeammin. Ottaa nopeammin kierroksia koska koneen omissa massoissa on vähemmän vastusta.  saavutetaan nopeammin tarvittava huipputeho.

Suurempi kone kiihtyy suhteessa hitaammin mutta suuremmat massat ovat taas eduksi vääntöpuolella.

Ja käytännön voimaa kysyttäessä esim. 1/1 autoissa mielestäni korkea vääntömomentti on tärkeämpi ominaisuus kuin suuri teho.
Tämän takia "möyrimisessä" täällä rc-autopuolella sähkömoottori on ylivertainen verrattuna polttikseen. Polttiksen saavuttaessa maksimi vääntömomenttinsa jollakin tietyllä kierrosluvulla (esim.12000-15000/min)
sähkömoottorin maksimivääntö on käytössä nollasta huippukierroksiin.  

Ja taas isompi mutta matalaviritteinen moottori olisi hauska esim savagessa tai mad:issa.  Käsittääkseni tuo hpi:n .28 on vähän niinkuin sellainen, suhteessa vähemmän tehoa kuin esim .21 mutta enemmän viäntöä. :lol:

Olisipa vielä joku todella matalaviritteinen .46 tai vastaava....siis poistuisi paikalta vaikkapa vakio savage25 tahtiin mutta nousisi pintakaasulla vaikka puuhun  :mrgreen:

Ei ole varmaan kovinkaan mielekästä ajaa reilusti ylitehoisella monsterilla...ja varmaan kestopuoleenkin vaikuttaa negatiivisesti..  

Ex autoni schumi XTR3e oli liian tehokas takaveto trukiksi..

äh...ihme itsenäisyyspäivän paatos.. :roll:

128
Polttisautot / savagea ja elmukelmua
« : 05.12.05 - klo: 20.05 »
Tuli taas ajeltua lumessa ja pakkasessa. (lunta paikoin  n.20cm)
Tässä muutamia kuvia suojauksista,

ennen ajoa:



ennen ajoa suojattuna:







heti ajon jälkeen:







Ajon jälkeen suojamuovit poistettuna:
(muutama vesitippa radiokotelon kannella johtuu huolimattomasta suojamuovin poistosta ajon jälkeen... :) ....)


129
Polttisautot / model technics
« : 03.12.05 - klo: 23.20 »
Olen itse ajellut kyosholla ja schumacherilla model technicsin qwikfire 10% ja savage 25:lla samanvalmistajan dynaglo 25% ja hyvin on pelannut.  

Ei ole ollut ongelmia.

Kunhan saan aikaiseksi niin laitan videota siitä miten savage käynnistyy dynaglo 25:lla.... :)

Ja muutakin rälläily video...  mutta menee jo ohi aiheen...

130
Taisipa olla Maruin Toyota land cruiser v.89 ja olin silloin 14v. Siis ensimmäinen "aito" rc. Ja on edelleen (toivottavasti ClodZ:in ystävällisellä avustuksella kohta taas ajossa  :wink: )

Samoihin aikoihin oli kotipaikkakuntani seurakunnalla rc-kerho, jossa oli 2 maruin ninjaa ja 2 big bearia. Eräs kaverini oli yksi kerhon vetäjistä joten näitäkin autoja tuli jokin verran kengitettyä...

Sitä ennen oli Taiyo:n valmistama Jet Racer, sellanen 4wd crossari jolle luvattiin 25km/h huippuja..ja ihan hyvin se kulkikin. Tämä oli ehkä 1985.
Tämä auto on myös edelleen tallessa.

Ensimmäinen rc-kokemukseni oli kaverin etuvetoinen saksasta ostettu ford sierra...?  ..merkkiä en muista...mutta olin silloin ensimmäisellä luokalla ja vuosi oli 1982...  härnättiin autolla opettajan kilpikonnaa joka mönki luokkahuoneemme lattialla...ah...oi niitä aikoja.. :lol:

131
Polttisautot / jep
« : 01.12.05 - klo: 18.37 »
Se on mahdollista että välykset oli väärät...mutta kyllä minä ne muutama tankki sitten hyviksi katsoin.

Myös pikkuruinen hiekoitus kivi on mahdollinen...

ja kiitokset varoituksesta spurrin holkin suhteen... :)
(ei ole kyllä tapana heittää rikkinäisiäkään osia pois,
eihän sitä koskaan tiedä vaikka johonkin tarvitsisi..)

132
Polttisautot / no niin...
« : 01.12.05 - klo: 17.48 »
No mitä tuota turhia vaihteistoa purkamaan....kädet likaantuu...

No asiaan. Eiköhän tuo kannata katsoa mikä on vialla, ei sen (vaihteisto) kuuluisi kummemmin jäkittää.. hajoaa vielä jotakin muuta huonolla tuurilla lisäksi!

Asiantuntijat hobbylinnassa osaavat varmaankin sanoa jotakin myös..

tässä muuten mun tämänpäivän ajojen tulos lähikuvassa...   :mrgreen:


133
Polttisautot / eipä kestä..
« : 01.12.05 - klo: 14.02 »
Eip mitiä! My pleasure   :)

Laitan lisää kuvia kunhan saan huomenna uuden spurrin ja auton "kunnolla" lumettua...niin näkyy paremmin toi ero "ennen ja jälkeen".

134
Polttisautot / Suojaus räpellyksiä...
« : 01.12.05 - klo: 13.04 »
no niin, nyt tässä hieman savagea ennen ajoa, suojattuna ja ajon jälkeen suojien kanssa... (pika suojaukset, mutta asiansa ajoivat.)

Ennen ajoa ilman suojausta:


 
Suojattuna:









Ajon jälkeen....(huono kuva, sorry...)



Ajon jälkeen suojat poistettuna:




Spurri telottuna....





uus teräksinen + viripilli pitäs tippua huomenna luukusta..   :mrgreen:

135
Polttisautot / järjestetään
« : 30.11.05 - klo: 11.47 »
Ei ole savagesta mutta järjestetään sellainen. Asson rc18t:stä jo on, joten laittanen molemmista kuvia sitten huomenissa tämän saman viestiketjun jatkoksi.

Yritän saada vielä niin että olisi kuvia "paketoituna", ajon jälkeen ja vielä suojien poiston jälkeen.... :)

136
Polttisautot / onhan se niinkin..
« : 29.11.05 - klo: 23.51 »
Onhan se tietysti niinkin...mitäpä sitä turhia suojailemaan....  :wink:
Jos sille tuntuu.

Mutta toisaalta; jos suojaa niin siitä saattaa olla hyötyäkin. Jos auton pitää puhtaana ja sitä suojaa tarvittaessa niin sen käyttöikä pitenee huomattavasti.  
Itsellä on muutama n.20v vanha rc-auto vielä ajossa (toki ei enää huippukunnossa) ja luulempa että asiallisella huollolla ja suojauksella saattaa  olla jotakin tekemistä sen kanssa....  :lol:

Mutta kukin taplaa tyylillään...tai suojaa/on suojaamatta.  :mrgreen:

137
Polttisautot / niin...
« : 29.11.05 - klo: 23.14 »
Niin niin....eihän se kelmu mitään hemmetin blingiä ole, mutta joskus ei ole aikaa alkaa tilailemaan osia toisesta galaksista tai rakentaamaan niitä, vaan pitää vaan saada auto äkkiä suojattua keliä varten....

Ja se kelmu on nimenomaan sitä varten että:

jos hyvin ja blingisti (ja kalliimmin) suojattu auto likaantuu niin sen joutuu putsaamaan jokatapauksessa. Siis vaikka se olisikin suojattu.

Jos se on taas päällystetty (tyylikkäästi  :mrgreen: ) nin eiku vaan kelmu pois ja auto on putsattu...sis niiltä osin kun se on kelmutettu....ei taida tulla vastakaikua.... :mrgreen:

138
Polttisautot / korista
« : 29.11.05 - klo: 20.51 »
Hmm....maalaiskohan tuo vesa minullekin korin...??

On muuten hemmetin hieno!! Onkohan kovin kallista hänen työn jälkensä?

Voisi tilata savagelle uuden kopan joululahjaksi.... :wink:

139
Polttisautot / auton suojaus
« : 29.11.05 - klo: 19.52 »
En tiedä onko muilla samankaltaisia kokemuksia mutta itse olen suojannut vettä/rapaa/pölyä/talviajoa varten autojani(sekä polttis että sähkö) elmukelmulla(siis perus elintarviketuorekelmu).

Suojaaminen on helppoa ja halpaa, ja suoja-arvoa voi vaihdella tarpeen ja tilanteen mukaan helposti. Ja teippiä + lämmönkestävää paperia(esim. leivinpaperi) kaveriksi kuumeneviin kohteisiin. Toinen vaihtoehto on pitää kelmu irti kuumista kohteista.

Ja jälki puhdistus on helppoa, sen kun nyppää kelmun irti!!! :mrgreen:  

Jonkin verran joutuu kelmua joskus teipin avulla virittelemään mutta pääasiassa olen kokenut suojaustavan todella nopeaksi ja vaivattomaksi.

140
Polttisautot / savageen bling bling ja kulkuja
« : 25.11.05 - klo: 19.50 »
Ajattelimpa tuossa tulevien talvi-iltojen ratoksi hommata muutamia viriosia savageeni...(25rtr)

Onko tästä putkesta kokemuksia?

http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=86138

Mitä muita vaihto-ehtoja joku osaisi suositella S-25 koneeseen...??

Onko jollakin kokemuksia tuosta 3-vaihteisesta laatikosta...?

Voiko 3-vaihteisen laatikon asentaa pakkimodulin kanssa?

kiitokset. :mrgreen:

Toivottavasti en kysellyt liian..... :oops:

141
Polttisautot / tulpista
« : 25.11.05 - klo: 15.03 »
Kyllä Model Technicsin tulpat käy savageen. Itse ajelen Model Technicsin tulpalla ja löpöllä(nitromet. 25%). Ja hyvin pelaa. Käynnistyy nöyrästi, pyörii hyvin tuhjäkäynnillä ja tehoa piisaa. Kannattaa vaan valita kylmiin olosuhteisiin soveltuva tulppa.  

ne dirt bonzit on kyllä hyvät....suosittelen lämpimästi!  :mrgreen:

142
Polttisautot / Piti mitata..
« : 25.11.05 - klo: 00.59 »
Pitihän ne renkaiden painot nyt mitata. Kyllä jo kädessäkin tuntuu että painoero on huomattava..mutta virallinen mittaustulos= uskollinen vanha torivaaka ilmoitti:

Savagen vakiorengas vakiovanteella 350g

Hpi Dirt Bonz Q6-vanteilla 220g

joten painoeroa huimat 130g!!!

Ei ihme jos matalamman profiilinsa ja paremman jäykkyytensä
ansiosta suorituskyky paranee...

itse olin kuin ällikällä lyöty suorituskykyerosta kun ensikertaa bonz-Q6 yhdistelmällä nännättelin!!  :mrgreen:

143
Yleinen keskustelu / rc-kalustoa
« : 22.11.05 - klo: 18.48 »
tällasia mulla...













144
Sähköautot / juma...
« : 22.11.05 - klo: 12.50 »
juma toi auto on hieno....Huh huh turtle.

Hitto ku noita ei saa kaupasta. Ja kun vähän
epäilen että tuo on ulkonäön lisäksi vielä aika
nopeakin...äijä on kone!

Jos jonakin päivänä päätät tehdä useampia
alusta settejä....niin olen varma että ostaja
ehdokkaita löytyy...tässä yksi!!  8)

ps. Siis olen tosissani

145
Sähköautot / mikä mikä?
« : 20.11.05 - klo: 13.44 »
Siis tankkisi ko hajos jeejee??

Mikä vaunu ja mistä sää sen ostit?

146
Polttisautot / hmm...
« : 19.11.05 - klo: 18.13 »
En ole mikään mestari neuvomaan..ja saa korjata jos menee pahasti pieleen.. mutta itsellä oli hiukan samaa ongelmaa.

Luistokytkin oli aavistuksen liian löysällä. Kokeile kiihdyttää maltillisella kaasulla. Siis rauhallisesti kaasua lisäten....jos kulke ok niin sitten voi olla kytkin löysällä. Mulla ei vaihtanut laisinkaan välillä kytkimen löysällä ollessa, kone vaan huusi ku syötävä 1 vaihteella eikä juur kulkenu....mut onneksi äkkäsin äkkiä ongelman. ....nämä kelit ei ole parhaat mahdolliset rälläilyyn...kosteaa ja kylmää. Saisi säätää periaatteessa kokoajan.

Mutta voi sitä sen nelivuotiaan vekaran ilmettä kun se autoni nännättelyä lähi puistikossa  seurasi. Ja tais isukkinsa seurailla kans!!  :mrgreen:  :mrgreen:

147
Polttisautot / Eka
« : 19.11.05 - klo: 12.49 »
Divi, olet ensimmäinen joka sen huomasi...tai ainakin toi julki.

Näinhän se homma etenee. ja tuskin ihan amatööri liene jos
pakkaa revoja, eikä esim revoa......voihan kyllä alkajallakin olla
useita autoja. tai aivan AMATÖÖRI niinku mä, pakkaan useammin
vaan ton savageni....  :lol:
tai traxxasin..
tai kyöstin...
tai.. :D

The force is with you.... :mrgreen:  :mrgreen:

148
Polttisautot / tässä yksi
« : 19.11.05 - klo: 00.08 »
Tässä yksi vaihtoehto, ei taitane jouluksi vaan ehtiä... :roll:

http://www.internet-rc.com/n1scnibureto.html

-Sääm

149
Polttisautot / niin...
« : 18.11.05 - klo: 23.55 »
Niin....

tarkoitin vaan sitä että hän (SJK) halusi tietää muita(polttis) vaihtoehtoja
tälle pikku Miwille.

Ehkä SJK on pelannut polttisten kanssa sen verran että osaa poikansa iloksi sen säätää(ja koeajaa  8)  ....)

Hänhän nimenomaan tähdensi että " En kysynytkään että kannattaako ostaa, onko helppo säätää tai pysyykö se säädöissä vaan mitä muita mahdollisesti on" ja laittoipa vielä hymiön perään.  :lol:

Toki tämä kyseinen asso rc18t on loistava auto (myös itse sellaisen omistan) paljon vaivattomampi ja saattaapa se olla suorituskykyisempikin, mutta: se ei ole pikkupolttis.  

Odottelinkin tuollaista "..faija ostaa pojalleen hienon rc..." -tapaista kirjoitusta. Se on myöskin mahdollista. Jerzillä on pointti. Siis että sika säkissa ostetaan. Mutta vastaamalla asiallisesti kysymykseen(jos osaa) luotetaan kysyjän omaan arvostelukykyyn ja tietoon siitä että mitä hän haluaa ostaa.

Siis ei mitenkään henkilökohtaisesti kenellekään edelleenkään.

150
Polttisautot / SJK:lle
« : 18.11.05 - klo: 23.01 »
Nyt täytyy hiukan kritisoida...

Jos SJK ihan asiallisesti ja SELKEÄSTI kysyy että:

"onko muita pieniä POLTTIKSIA kun toi tuleva Piktorin Miwi. Tarttis saada varsin pieni ja hiljainen pihasuditteluun pojalle pukinkonttiin."

ja jonkun kommentin jälkeen vielä TÄSMENTÄÄ:

"En kysynytkään että kannattaako ostaa, onko helppo säätää tai pysyykö se säädöissä vaan mitä muita mahdollisesti on?"

niin miksi ei vastata kysymyksiin vaan ryhdytään kaupittelemaan erikokoisia sähköautoja kun nimenomaan halutaan pikku polttista!

ja sitten vielä perustellaan että miksi ei missään tapauksessa polttista. Esim tuomitsemalla jonkun auton moottori vaikeasti säädettäväksi vaikka ei ole sitä koskaan säätänytkään. Ei sillä, pieni polttomoottori voi olla hankala säätöinen. Mutta ainahan polttikset voi olla hankala säätöisiä. Ja likaisiakin ne ovat. Mutta kun siinä pikku polttiksessa on sitä jotakin....siinä on IHKA OIKEA PIENI TOIMIVA MOOTTORI!!!

Kyllähän se näin on että jos pelkästään järjetöntä tehoa halutaan niin sitten vaan ne iän ikuiset harjattomat(siis moottorit joissa ei ole harjoja   :lol: ) ja lipot + kasa tarkkuustyöstettyjä titaanirattaita ja vetoakseleita ja kuulalakereita  niin varmaan kulkee sitten 176km/h...mutta mitäs järkeä siinä sitten on.
Kuka sillä ajaa? ja missä? argh kun sieppaa.....ja anteeksi tilitys...

Mutta joskus täällä vain halutaan vastauksia johonkin kysymykseen.. eikä mitään mielipide tilitystä siitä että mikä on paras ja sopivin ja kellä on suurin ja kiiltävin.  Saatampa kyllä joskus jaaritteluun itsekin syyllistyä.. :oops:

Jos sitten kysytään että "voisiko tätä suositella" tai että "olisiko tämä hyvä ensimmäiseksi.." niin se on aivan totaalisen eri asia.  

vai mitäpä tuumitte..?  

(siis tämä EI ollut kellekään henkilökohtaisesti, ei aikuisten oikeesti!)

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8