Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - l150040

Sivuja: 1 ... 46 47 48 [49] 50 51
1441
Sähköautot / Pitkäikäisimmät kennot?
« : 21.02.03 - klo: 08.24 »
Olen jo useasta lähteestä kuullut, että Powers GT3000R kennot pimenevät yllättäen. Itselläni on kokemusta jo noin 10 Powers GT3000R akusta, joita on ladattu 5-50 kertaan akusta riippuen. En ole kuitenkaan yhtään kennoa saanut pimeäksi. Mistähän tämä pimeneminen voisi johtua? Onko tällöin käytetty liian suuria latausvirtoja, päästetty ajossa akku liian kuumaksi tms? Sama koskee varmaankin myös GP 3000 kennoja.

1442
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 21.02.03 - klo: 08.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"

Luultavasti alamme tuomaan kyseistä radiota myös virallisesti maahan.


Ottakaa sitten myös valikoimaan se JR/Graupner R-1 malli, jotta minun ei tarvitsisi olla suurinpiirtein Suomen ainoa kyseisen radion tyytyväinen omistaja. Kallishan tuo on, mutta niin on esimerkiksi Sanwa M8:kin.

1443
Sähköautot / Re: akut ja iinekset
« : 20.02.03 - klo: 19.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Powers ja Gold Peak on sama asia, mutta 3000 ja 3300 ei ole.


Ei kai kukaan ole niin väittänytkään :?:

1444
Sähköautot / Pikaisesti tietoa Hitec Lynx 3D:stä
« : 20.02.03 - klo: 18.59 »
Lainaus käyttäjältä: "jtmh"
Oliko tuntuma muuten hyvä?


Taitaa olla melkoisesti mielipideasia, mutta ihan täsmälliseltä ja jämäkältä se tuntui. Ainoa negatiivinen asia, jonka siitä pikaisella tarkistelulla löysin, oli se seikka, että siinä ei ole graafista näyttöä. Tämä voi tietenkin olla vain tottumuskysymys.  :lol:

1445
Sähköautot / Pikaisesti tietoa Hitec Lynx 3D:stä
« : 20.02.03 - klo: 15.57 »
Täytyihän asia nyt sitten kokeilla. Vääntelin Lynx 3D:n rattia oikein tosissani, enkä löytänyt siitä mitään progressiivisuutta.

1446
Sähköautot / Pikaisesti tietoa Hitec Lynx 3D:stä
« : 20.02.03 - klo: 13.18 »
Jäykkyys siinä on säädettävä, mutta minulla ei ole hajuakaan progressiivisuudesta. Toisaalta yleensähän noiden rattien palautus on toteutettu jousilla, joten silloinhan ne olisivat progressiivisia. Olikohan tästäkään nyt sitten mitään apua.

1447
Sähköautot / Re: akut ja iinekset
« : 20.02.03 - klo: 13.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"

Powers 3000 kuuluu samaan sarjaan GP:n kanssa. Aikoinaan parhaat kisa-akut viriluokassa kireillä koneilla.


Tämä johtuu varmaankin siitä, että kyseiset kennot ovat samoja. Powers on vain eräänlainen myyntibrandi tai jälleenmyyjä. Powers hankkii kennot GP:n tehtaalta eri kääreissä. Muistaakseni Yokomonkin kennot tulevat GP:ltä.

Eli nykyisistä kennoista GP 3300, Powers 3300 ja Yokomo Zap-2 3300 on samoja kennoja eri kuorissa. Voi tietenkin olla, että GP antaa huonompaa laatua asiakkaidensa myytäväksi.  :wink:

Tämä on toisen käden tietoa, joten en ole aivan varma asiasta. Kuulostaa kuitenkin hyvinkin todennäköiseltä.

1448
Sähköautot / Komponentteja purkulaitteeseen?
« : 18.02.03 - klo: 11.02 »
Ensin sinun tulisi päättää millä virralla haluat purkaa akkua. Luonnollisestikin mitä suuremmalla virralla puretaan sitä suurempi on myöskin tehonkeston oltava. Kannattaa käyttää esim. 25 W vastuksia, joita voi ruuvata kiinni jäähdytyssiiliin, johon on kiinnitetty tehokas tuuletin. Käytännössä näitä tulee purkulaitteeseen useita. Jos halutaan esim. purkaa akkua 20 A virralla tulee näitä vastuksia laittaa rinnan tehonkeston takia vaikka 8 kpl. Tästä voidaan laskea vastuksen arvoksi noin 3 ohmia. Toivottavasti laskin oikein. Käytössäni ei ole laskinta tällähetkellä.

Lamput on siitä parempi ratkaisu, että niistä näkee milloin purkaminen on sopivassa vaiheessa keskeytettäväksi. Vastuksesta tätä on vaikeampi päätellä, joten jännitemittari kannattanee kytkeä myös purkulaitteeseen. Myös relekatkaisua voi käyttää.

1449
Sähköautot / Re: Hiilikuidun sähkön johtavuus
« : 17.02.03 - klo: 13.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"


- En jaksaisi kaikkia akkuja uudestaan kolvata (silloin pitäisi kultaliittimet varmaankin nostaa ylemmäksi)

- Kestäisköhän runko pientä "viilausta" ?


Kyllä runko toimittaa vielä asiansa, jos esim. corallyn naarasliittimille veistää sopivan kolon sopivalle kohtaa. Toisaalta liitimien uudelleen kolvaaminen ei myöskään ole huono vaihtoehto.

1450
Sähköautot / Pitkäikäisimmät kennot?
« : 17.02.03 - klo: 13.35 »
Itseäni on jo jonkun aikaa askarruttanut se seikka, että minkä merkkisiä ja mallisia kennoja minun kannattaisi ruveta hamuamaan. Koska en ole ainakaan tällä hetkellä kiinnostunut täysiverisestä kilpailemisesta, minulle ei ole juurikaan merkitystä aivan uudeen akun huippusuorityskyvyllä. Enemmän minua kiinnostaa se, että pystyisin ajamaan yhdellä akulla mahdollisimman monta latausta suorituskyvyn juurikaan heikentymättä.

Eli mitä mieltä olette esim. seuraavista kennoista, kun ensisijainen kriteeri on suorituskyky esim. yli 50 latauksen jälkeen hyvin hoidettuna. Muitakin kennoja saa kommentoida.

Sanyo RC2000
Sanyo RC2400
Sanyo RC3000H
Sanyo RC3000HV
Sanyo RC3300HV

Powers GT3000R
Powers GT3300R

GP 3000
GP 3300

Panasonic 3000SMH
Panasonic 3000UMH

1451
Sähköautot / Trinityn maahantuoja?
« : 13.02.03 - klo: 14.10 »
Trinityn moottoreita yms. löytyy ainakin Dantomilta Tampereelta.

1452
Sähköautot / Laturia
« : 12.02.03 - klo: 09.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Tietääkseni se on Reedy Quasar, eikä Associated Quasar.


Joopa joo. Olet oikeassa se on virallisesti Reedy Quasar, vaikkakin Reedy on naimisissa Associated:in kanssa.

1453
Sähköautot / Laturia
« : 12.02.03 - klo: 09.15 »
Et sitten voinut olla yhtään täsmällisempi. Jos kaikki vaatimuksesi täyttävät laturit luettelisi lista olisi melko hervoton varsinkin, jos otetaan lukuun myös ulkomailla myytävät laturit.  :lol:  Asia voisi olla yksinkertaisempi, jos miettisit vielä muutaman asian. Haluatko uutta vai käytettyä laturia, haluatko ostaa Suomesta vai ulkomailta, pitääkö olla purkava, kuinka hyvät säätömahdollisuudet, pitääkö olla näyttö jne.

Laitan nyt jonkinlaisen listan, joka on vain raapaisu koko tarjonnasta. Tämän lisäksi löytyy toinen mokoma vaatimukset täyttäviä, mutta jo markkinoilta poistuneita latureita.

LRP Quadra Charger plus
LRP Pulsar Sport (voi saada hieman yli 200 euroon)
CS Space Changer
CS Space Changer pro
Robitronic PRO 2000 (voi saada hieman yli 200 euroon)
Orion D67 (voi saada hieman yli 200 euroon)
Orion D48
M'troniks Metal Box
Orbit MICROLADER V6.0
Orbit MICROLADERrace
Novak Millennium Pro Charger (voi saada hieman yli 200 euroon)
Hitec CG-335 Multi-Peak Charger
Associated Quasar
Competition Electronics Pit Bull TurboCharger
DuraTrax IntelliPeak AC/DC (useita malleja)
Indi (useita malleja)

1454
Sähköautot / Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 06.02.03 - klo: 12.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"

Hyvässä kunnossa olevat 2400mAh (ainakin pitäis olla vielä suht hyvässä kunnossa) akut kun laittaa lataukseen niin laturi näyttää taas sellasta 1600-2000mAh kun lataus on loppunut. Akut kylläkin tulee lämpimiksi, joten niiden pitäisi olla täydet ja potkua on riittänyt.


En usko, että mikään laturi ehjänä pystyisi laskemaan 30% ladattu kapasiteetti väärin. Kokeilemissani latureissa (LRP Quadra, Orion D67, Tekin BC 112A) heitto on ollut 100 mAh sisällä samalla tavalla puretulla akulla ja samoilla latausparametreilla. Vika on joko laturissa tai akuissa, eli

- Akut ei ole tyhjiksi purettuja ennen latausta (esim. 0,7V kenno)
- Akut eivät ole sittenkään hyväkuntoisia
- Laturissa on jotain vikaa

Eli heitän ilmaan ihan vain veikkauksen, että akkuja ei ole purettu oikeaoppisesti, joten melko nopeasti akut ovat menettäneet parhaimmat ominaisuudet. Eli akut on laitettu lataukseen suoraan sen jälkeen, kun ne on ajossa alkaneet hiipumaan.

Ongelman selvittäminen on helppoa. Lainaat jonkun kaverin akkua tai laturia (jossa kapasiteettinäyttö). Sillä kaverin laturilla lataat oman akkusi ja vertaat eri latureiden arvoja. Vaihtoehtoisesti lataat kaverin akun (ladattava kapasiteetti tiedossa) omalla laturillasi, jolloin voit taas verrata arvoja.

1455
Sähköautot / Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 05.02.03 - klo: 11.00 »
Ohje oli poikkeuksellisen hyvä ja selkeä. Tuo vastuksen arvo jäi kuitenkin hieman ihmetyttämään. 1 Ohmi tuntuu mielestäni liian pieneltä. En ole sillä kokeillut, mutta itselläni jo neljä 7 W 10 ohmin vastusta on toiminut hyvin ja kuumenee jo erittäin runsaasti.

1456
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 05.02.03 - klo: 08.05 »
Kontaktipinnat voi tehdä esim taivuttamalla noin 90 asteen kulmaan joustavasta metallista tehtyjä liuskoja. Toinen vaihtoehto on pultata piirilevyyn pultti pystyyn ja juottaa pultin päähän mutteri esim. hopeatinalla, jolloin mutterin läpi voi ruuvata toisen pultin. Tällä menetelmällä saa kunnolla säädettävän kontaktin. Seitsemän kontakti pintaa riittää, mutta 12 on helpompi käyttää varsinkin akuilla, joissa ei ole kennoja liimattu yhteen tai niissä on hyppylankoja.

Punaisen ledin kynnysjännite noin 1,7 V on näkyvistä ledeistä pienin, joten niitä kannattaa käyttää. Niin kuin huomaat yhden kennon jännite ei riitä sytyttämään lediä. Tämän takia ledi kytketään aina kahden kennon yli, jolloin purkulevyyn tulee 5 lediä. Kahden kennon jännite täytenäkin on niin lähellä tuota kynnysjännitettä, ettei etuvastusta kannattane käyttää. Vaikeampiakin toteutuksia tietenkin voi tehdä, jolloin voidaan käyttää kaikille kennoille omaa lediä ja saadaan ledit palamaan kirkkaana purun loppuun asti. Nämä vaativat kuitenkin melko monimutkaisia toteutuksia, joten kannattanee tyytyä ihan siihen 5 ledin toteutukseen.

1457
Sähköautot / Moottorin viilentäminen
« : 04.02.03 - klo: 11.06 »
Tuli vain viimeksi pitempään ajellessa mieleen seuraava idea moottorin jäähdyttämiseksi. Onko kukaan kokeillut jäähdyttää moottoria kylmäsprayllä. Moottorin saisi ainakin nopeasti pudotettua alempiin lämpötiloihin. Onko haittavaikutuksia tai hyötyä? Kannattaako edelleen turvautua puhaltimiin tarvittaessa? Olisiko mitään hyötyä ottaa moottori "pakkasesta" juuri ennen ajoa, eli vaikka kylmäsprayllä jäähdyttää moottori reilusti miinuksen puolelle? Lämpeneminen liian kuumaksi ainakin venyisi pitemmälle.

1458
Sähköautot / *** Mielenkiintoinen moottoritesti! ***
« : 04.02.03 - klo: 08.55 »
Olihan tuossa testissä minulle ainakin kaksi mielenkiintoista asiaa. Ensimmäiseksi yllätyin hieman, kuinka dramaattisesti teho putoaa jo muutamalla ajokerralla, vaikka olen ollutkin tietoinen tehon putoamisesta. Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että testissä on ajettu 6 minuttia kerralla, joka on huomattavasti rasittavampaa moottorille kuin 4 tai 5 minuttia.

Toiseksi yllätyin todella Matrixin kestävyydestä. Sorvauksen jälkeen kymmenen ajokerran jälkeen tehosta oli hävinnyt vain noin 5%. Tämä moottori näyttää siis erittäin hyvältä valinnalta varsinkin budjettikuskille, jolla ei ole mahdollista sorvata kollektoria, joka ajokerran jälkeen.

1459
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Niin mutta niistä johdoista voisi ottaa kumit pois päältä :lol:


...jotta näkisi mitä tapahtuu, kun aiheutetaan kunnon oikosulku. Onko tuloksena tulipalo, sähköosien tuhoutuminen, muoviosien sulaminen vai joku muu mielenkiintoinen tapahtuma?  :shock:

1460
Sähköautot / Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 27.01.03 - klo: 10.29 »
Tuo laturi pystyy toimimaan hyvinkin jo noin 10 V jännittellä niin kuin Mre sanoikin. Eli powerin antama noin 12 V riittää mainiosti. Yleensä ongelma on PC:n virtalähteen kanssa siitä, että siitä ei saada tarpeeksi virta, joka on eri asia kuin jännite. Huomioitavaa on myös se, että jännite mitataan kuormitettuna, eli latuksen aikana. Tyhjäkäyntijännite on huomattavasti suurempi kuin kuormitettuna.

Virtamittaus suoritetaan siten, että laitat yleismittarin suuren virran mittausalueelle ja laitat yleismittarin johdot myös oikein. Toinen johto siirretään yleensä toiseen reikään. Tämän jälkeen kytket laturin miinusjohdon virtalähteen miinusnapaan, laturin plusjohto laitetaan yleismittarin toiseen johtoon kiinni ja toinen yleismittarin johto laitetaan virtalähteen plusnapaan. Eli yleismittari on laturin plusjohdon ja virtalähteen plusnavan välissä. Tämän jälkeen kytket latauksen päälle, jolloin voit lukea virran.

Tuo laturi ilmoittaa muistaakseni koodilla EC2, jos virtaa ei saada virtalähteestä riittävästi. Tällöin apuna voi olla esim. latausvirran pudottaminen.

Referenssinä voisin sanoa, että itsellänikin on virtalähteenä tietokoneen 200W virtalähde, jossa luvataan 12V jännitteelle 8A virta. Tämän 8 A saa latausvirtana helposti ulos kun 5 V johtoja on kuormitettu yhdellä auton H4 polttimolla. Olen kylläkin korvannut ko. lampun myöhemmin kotelon sisälle asennettuilla vastuksilla. Virtalähteissä on kuitenkin eroja, joten tämä ei välttämättä toimi kaikilla.

1461
Sähköautot / Servon "suunnan" vaihto..??
« : 24.01.03 - klo: 14.00 »
Jos tilaa riittää, yksi vaihtoehto on se, että kääntää servon tankoa 180 astetta. Eli jos servo on pystyssä ja servon tanko sojottaa esim. oikealla, käännetään tanko sojottamaan vasemmalle. Vastaavasti makaavalle servolle, käännetään ylöspäin sojottava servon tanko sojottamaan alaspäin.

Joissakin tapauksissa on myöskin mahdollista siirtää servo toiselle puolelle työntötankoa tms. eli jos servo on nyt esim. auton takaa katsoen työntötangon oikealla puolella siirrä servo vasemmalle puolelle.

Valitettavasti autot ovat yleensä niin ahtaita, että näitä mahdollisuuksia ei ole.

1462
Sähköautot / servoista... ja Radioista. [edit]
« : 24.01.03 - klo: 09.20 »
Jos ohjauksessa on välystä reilusti, auto jää kääntymään siihen suuntaa, johon on viimeksi käännytty. Välyksen tuntee, kun laitteet on päällä ja kääntelee eturenkaita vain sen verran, ettei servo pistä hanttiin.

Sama koskee myös servoa. Jos servon varresta kääntämällä tuntuu välystä keskittäminen ei onnistu kunnolla. Olen kylläkin törmännyt myös servon varteen, joka oli kulunut hieman, jolloin se pyöri hieman servon akselissa.

Tuo puolen sekunnin viive keskittämisessä kuitenkin kuulostaa oudolta, joten olisikohan sittenkin servo viallinen. Kun ohjauksen päästää irti, niin jääkö servo surisemaan? Jos jää, niin jossakin on luultavasti edelleen jäykkyyttä (voi olla myös itse servossa).

1463
Sähköautot / kaiken maailman touringeja? X-ray?
« : 24.01.03 - klo: 08.42 »
Lyhyesti sanottuna kannattaa valita auto, jota on lähipiirissä useita, jota on perustellusti kehuttu ja johon varaosien saanti on todella helppoa. Ensimmäinen seikka on tärkeä siksi, ettet ole ongelmiesi kanssa yksin ja voit saada jopa varaosia muilta "lainaksi" kesken ajosession. Toinen seikka tarkoittaa sitä, ettei kannata uskoa huhupuheita. Kolmas seikka on ehkä kaikista tärkein. Mikään ei ole niin inhottavaa kuin odotella jotain osaa viikkoja.

1464
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 24.01.03 - klo: 08.35 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"

Kyselin Novakilta, onko tulossa 27Mhz:n moduulia Sanwa M8:iin ja vastaus oli:
 "At this point, we have no plans to offer the Switch on 27mhz"

Joten Suomessa tältä osin (Sanwa/Airtronics M8)voidaan asia unohtaa.


Halukkaiden täytyy alkaa kyseleen Novakilta tiuhaan tahtiin muillakin taajuuksilla (27 ja 40) modulia. Kysyntä luo yleensä tarjontaa :D  Sama taitaa koskea myös Hitec 3D:n omistajia.

1465
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 23.01.03 - klo: 11.55 »
Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"
tota kun mä vähän luin tuol novakin sivuil niin siin oli jotain silleen et siihen pitää ostaa eri taajuuksia. et ne ei tuu siin mukan ne kaikki 22 vaan sun pitää ostaa siihen niitä taajuuksia, vähän niinku kiteit mut ne on kaikki siel vastaris sisäl


Mistähän jutusta sinä oikein tuollaista tietoa sait? Tietääkseni ja Novakin sivujen mukaan tuossa M8:n modulissa on mahdollisuus käyttää kaikkia 30 eri taajuutta ja noita kaikkia taajuuksia pystyy käyttämään ilman lisäostoksia. Tarkoititko mahdollisesti seuraava tekstiä:

"Not only is switching channels easy, the cost savings from not having to purchase extra crystals is another great incentive to make the switchover."

Tässähän nimenomaan sanotaan, että ei tarvitse ostaa kiteitä.

1466
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 23.01.03 - klo: 10.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"

Mutta jos akun kytkentä radiossa on huono tms. ja joku on radion päällä ollessä ruuvannut namiskoja ja virta katkeaa radiosta huonon kontaktin takia hetkeksi niin käytössä onkin uusi taajuus? Autch...


Eiköhän tämä jo ala olemaan aika epätodennäköistä? Minulla ei ole esim. koskaan sammunut radio kesken ajon. Todennäköisempää on varmaankin, että perinteinen kide vioittuu tai yhteys muuten häiriintyy.

1467
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 23.01.03 - klo: 09.00 »
Minulla ei ole kokemusta tuosta Graupnerista, mutta Novakin M8 moduliin olen tutustunut. Yksi kaverini toi sellauisen USA:sta itselleen harrastuskäyttöön (75 MHz taajuus). Känavan vaihto käy siten että, radion ollessa sammutettuna käännetään modulissa olevia valitsimia. Esim. jos halutaan kanava 62, valitaan valitsimista luvut 6 ja 2. Tämän jälkeen kun radio laitetaan päälle käytössä on kanava 62. Taajuus ei siis vaihdu, vaikka valitsimia vääntäisi radion ollessa päällä.

Hitec 3D:n säädettävässä modulissa säätö tehdään muistaakseni sisäpuolelta, joten vahingossa taajuuden vaihto ei onnistu.

1468
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 22.01.03 - klo: 08.20 »
Lainaus käyttäjältä: "charz"

Muuten hyvä mutta kyseinen moduuli on jenkkitaajuudelle eli 75Mhz


Koska Novak valmistaa jo vastaristakin 40 MHz Euro-versiota, niin eiköhän lähetinmodulistakin ole tulossa lähiaikoina myös Euro-versiot - ainakin toivon niin.

1469
Sähköautot / Asso tc3 vs. pureten alpha
« : 22.01.03 - klo: 08.15 »
Päivitys on helppoa, mutta kallista. Täysin Team-versioksi päivittäminen maksaa ainakin 300 Euroa (lonkalta vedetty).  Kaikki osat eivät kuitenkaan vaadi päivitystä heti harrastuksen alussa. Esim. Racerin kuulalaakerit ja iskunvaimentimet eivät vältäämättä vaadi päivitystä parempiin heti aluksi (maksaa paljon). Lisäksi, onko kaikkien mahdollisten osien oltava välttämättä sinisiä. Esim. akku pysyy varmasti paikallaan myös mustalla pidikkeellä.

Tietenkin auton päivitystä voi tehdä siten, että ostaa kaikki varaosat Factory Team -versioina. Tällöin päivitys tapahtuu melkein huomaamatta.  :D

1470
Sähköautot / Vastarin kytkemisestä..
« : 21.01.03 - klo: 13.07 »
Jos kyseessä on sähköauto (oletettavasti ryhmän takia) elektronisella noparilla, ei erillistä virtalähdettä tarvita. Vastaanotin saa virtansa nopeudensäätimeltä. Jos kyse on mekaanisesta nopeuden säätimestä ja BEC-mallisesta vastarista, virran voi ottaa suoraan akusta. Jos vastari on vanhempi, akun jännitettä voi laskea esim. Diodilla.

Sivuja: 1 ... 46 47 48 [49] 50 51