Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - VesaK

Sivuja: 1 ... 47 48 49 [50] 51
1471
Sähköautot / Hiekkaharju starttaa
« : 06.09.02 - klo: 20.52 »
Lainaus käyttäjältä: "aloittelija"
Tämä on kyllä tyhmä kysymys, mutta mikä/kuka ihmeen THR tuo on? Ja miksi sen yhteydessä on aina toi animaatio, jossa naama lyö itteään vasaralla päähän???

Team Häiriö Racing edustaa suomalaista rc-autoilua parhaimmillaan: hillitöntä pusertamista, musertavia vastoinkäymisiä, jatkuvia radioHäiriöitä, ehdotonta peräänantamattomuutta. Sympaattinen ilmiö kaiken kaikkiaan.
THR syntyi parisen vuotta sitten Hiekkaharjussa kolmen mainion hepun ja kolmen upean mustan Corvetten tallina, jonka varaosakulut takasivat paikalliselle Yokomo-kauppiaalle huolettoman tulevaisuuden. Viimeisimpien huhujen mukaan talli on kaksinkertaistanut kuskiensa määrän alkavalle kaudelle...

Animaatioko? Yksi animaatio kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

1472
Tulokset / Mäntsälän KAPINAT ennakkotieto
« : 06.09.02 - klo: 20.19 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Pohojalaaset o ennenki osallistunu muistaakseni Mäntsälän kapinahan. ;)

... ja Papat! Mitä, eikö Kapinakisoissa muka ole Pappaluokkaa!!?? :evil:

1473
Tulokset / Re: Dynoilua tai ei
« : 06.09.02 - klo: 20.10 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Avoin ja rento kisailu on ihan JEES vrt. sähköcrossi

Aivan oikein. Vähäisen kokemuksemme perusteella 2WD-crossi on jo melko lähellä Syndicaten piirteitä siinä, että rahan mättäminen kalustoon ei tuo lisäetua. Crossissa tosin renkaiden on oltava oikeanlaiset ja hyvät, muutenhan mistään ei tule mitään. Tätäkään murhetta ei ole Syndicatessa.

Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ehkä syndicate on pysynyt rentona koska siellä kilpailee monen eri tason kuskeja ja kukaan ei panosta menestykseen, vaan käy kokeilemassa miltä tuntuu, mutta tästä syystä ehkä harrastajamäärätkin ovat pieniä.

Kuten aikaisemmin kirjoitit, jokaisella on sisässään kisavietti. Sen on vain saatava tulla esiin, ja juuri siinä avoin vakioluokka on hyvä. Se, että ei tarvitse "panostaa menestymiseen", on luokan parhaita puolia.

Suurin Syndicatea rajoittava tekijä lienee se, että se on ollut yhden ainoan rc-kaupan järjestämä ja sponsoroima. Koska rc-populaatio tuppaa olemaan klikkiytymiseen taipuvaista, ei "väärän" kaupan tuotteilla voi olla mahdollisuuksia kaikkialla.
Parasta olisikin, jos nykyisestä Syndicatesta kehitettäisiin luokka, jossa jokaisella kaupalla olisi oma moottorinsa tarjolla. Tai vielä parempi, kaikki kaupat myisivät yhtä ja samaa moottoria.

1474
Tulokset / Re: Dynoilua tai ei
« : 06.09.02 - klo: 19.16 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Sorry VesaK: kuulemma dynottiin jo tänä kesänä....emme me.
Totuus kuitenkin on että syndicate koneista jotkut kulkee ja jotkut ei.

Välitykset vapauttamalla erot kasvaa ja niitä harmittaa kellä ei kulje, sitten ruvetaan mietiskeleen, mitä tehdä. Ja eipä aikaakaan kun ostetaan uusi kone ja kokeillaan ja jos ei kulje ostetaan..... Kaikilla meillä on sen verran kilpailuhaluja että aina tekee mieli ajaa lujempaa, kuin kaveri.

Se on homman perusidea ja hyvä näin!

Jep, Uudenkaupungin kisan yhteydessä moottoreita mittailtiin dynolla. Siksi, että paikalla sattui olemaan toisen luokan aktiiviharrastajan dynamometri, ja osallistujia kiinnosti, onko moottoreissa eroja. Muistaakseni moottoreiden mitattu paremmuusjärjestys oli aivan toinen kuin järjestys tulosluettelossa :wink:

Toisaalta, Kuusankosken kisan jälkeen syntyi hyvä keskustelu, onko moottoreissa eroja. Taisit itsekin jo silloin edustaa näkemystä, että eroja ei ole. Ja jos onkin, sillä ei ole merkitystä, vaan ajotaidolla. Näinhän se juuri on.

Tietenkin kaikilla on kilpailuhaluja, ja jokainen miettii, mitkä ovat niitä tekijöitä, mitkä omalla kohdalla "rajoittavat" vauhtia. Ei siitä ole kysymyskään, vaan siitä, että Syndicate-luokassa kisaaminen ei ole ryppyotsaista, eikä kalustoon satsasta tolkuttomasti. Toki niin saa tehdä, jos haluaa, mutta siinä ei ole mitään mieltä. Varustelijoille on luokat jo olemassa.

Syndicate on hyvän harrastuksen avoin, rento kilpailuluokka. Ainoa, jossa kaluston tasavertaistaminen ja kilpavarustelun ehkäiseminen on onnistunut. Niin kauan kuin tätä ei haluta nähdä, ovat puheet kustannusten rajoittamisesta pelkkää hurskastelua.

1475
Sähköautot / Hiekkaharju starttaa
« : 06.09.02 - klo: 18.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Eli onko joka sunnuntai toiminnassa?

Pääsäntöisesti on, mikäli entinen toimintamalli jatkuu. Harvoista poikkeuksista, kun koulun tila on ollut varattuna muihin tarkoituksiin, on aina ilmoitettu paikan päällä etukäteen.
Tämän kauden uusi käytäntö näkyy olevan, että kerhokisat Rajatorpassa pidetään sunnuntaisin, eikä silloin Hiekkaharjussa ole toimintaa. Hiekkaharjun väkihän onkin silloin Rajatorpassa, sekä vetäjät että kerholaiset.

Kokemuksesta voin suositella Hiekkaharjua kaikille vasta-alkajille ja muillekin ei-virikuskeille! Tunnelma on rento ja apua & tukea & opastusta saa varmasti. Myös pienimuotoinen varustekauppa on ollut paikalla. Ja Hiekkiksen kisat, jotka siis nyt pidetään normaalien kerhokisojen yhteydessä Rajatorpassa, ovat olleet parasta, mitä laji tarjoaa. Pappa-luokka ja kaikki :mrgreen:
Jopa tarunhohtoinen THR on syntynyt ja kasvanut isoksi(?) siellä.

1476
Tulokset / Re: Syndicate
« : 06.09.02 - klo: 17.58 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Eiköhän kesän syndicate-kokeilu osoittanut osallistujamäärällään, että laji on kuitenkin vain yhden kunnan ja radan luokka (rajatorppa).

Kesän Syndicatet olivat jonkinmoinen pettymys osanottajamääriltään, kieltämättä. Luulisin, että juuri tämä luokka on sellainen, joka herää kukoistukseen vasta, kun ns. kriittinen massa on muodostunut. Tarkoittaa, että kun kisoissa on jatkuvasti 10-15 kuskia, alkaa se ruokkia itse itseään. Aivan kuten Pappa-luokka vuosi sitten alkoi lupaavasti, notkahti välillä älyttömän nipotuksen vuoksi, mutta alkoi jälleen kukoistaa loppukautta kohti.

Toinen juttu on, että kesän kisoissa vallitsi muutenkin osanottajakato. Mitkä sen syyt ovat, ja mitä sen vuoksi pitäisi tehdä, pitäisi olla ykköstopicci siellä yläkerrassa. Syndicatea on väärin tuijottaa, vaan olisi syytä miettiä ilmiötä hieman laajemmin.

Syndicaten ajatuksena on saada kisailuun mukaan niitä harrastajia, jotka eivät sinne muuten tulisi, tai joille ei luonnollista luokkaa ole. En oikein ymmärrä, miksi luokkaan suhtaudutaan edelleen ikäänkuin se olisi jonkinlainen uhka lajille. Itse näen asian täsmälleen päinvastoin.

Lainaus
Eli jos meinaat pärjätä on sinun hankittava vähintään 10 konetta ja dynottava niistä paras (kun ajamme kilpaa näin kumminkin käy!).

Syndicatessa nimenomaan EI osteta vähintään kymmentä konetta ja dynota niistä parhainta! Joka niin tekee, ei ole Syndicatessa omassa luokassaan, vaan kuuluu TS:iin ja TJ:iin tai jonkin muun lajin piiriin.
On todellakin olemassa myös ei-ryppyotsainen, edullinen ja hauska tapa harrastaa lajia ja osallistua kisatoimintaan.

1477
Tulokset / ups...
« : 03.09.02 - klo: 21.33 »
...

1478
Tulokset / Re: Vai silleen
« : 03.09.02 - klo: 21.32 »
Lainaus käyttäjältä: "mustavihannes"
VesaK: Koska systeemi on käytössä Saksanmaalla, niin se ei mitenkään voi toimia Suomessa...? Niinkö?

 Ja eiköhän stanukoneella ajettaessa slicksrengas pitoaineella höystettynä kestä ihan kohtuullisen pitkään..


En meinannut sitä että se ei toimisi, mainitsin vaan että sellainen on olemassa.

Ja renkaista: en näe mitään intoa laittaa sisälle yksityypiksi 27 rinkulaa koska 22:kin kestää jo ihan tarpeeksi.
Ja niinkuin sanoin, ajoin talvellä seinäjoeata lähtien samoilla renkailla kisoissa ja tereeneissä. Treeniä ajoin vähintään kerran viikossa, 4-6akkua/ sessio. Ja hyvin niillä pärjäsi kunnes alkoi ulko kausi, joten ei tuolla säännöllä nyt juurikaan säästetä.

Juho

1479
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 02.09.02 - klo: 22.36 »
mustavihannes, Tuo Moottori käytäntö on saksassa Keil-DTM:ssä.

Itse stanu kuskina kannattaisin että pidetään sama sääntö mikä tähän astikkin on ollut, eli cs-22 ja cs-27.
Koska, jos laitettaisiin yksi tyyppi rengas (cs-27) niin silloin alkaisi insertti sota, eli laitettaisiin niin pehmeää inserttiä kun löytyy jolloin renkaat kuluisivat vaan enemmän ja uuden renkaan merkitys suurenisi.
Eli jos sääntö vaihdettaisiin niin kannattaisin ennemmin että olisi yksi satsi renkaita per kisa, kun että olisi yksityyppi.
Ja varsinkin sisällä riittää 1 satsi pitkäksi aikaa:
 ajoin viime talvena senäjeon kisasta lähtien samoilla senkailla, treenit ja kisat. Ja vasta kun siirryttiin ulos niin ne menivät käyttö kelvottomiksi.
Mutta ulko-ajo onkin sitten eri asia...
Ja eikös muuten sekin tiputtaisi kustannuksi kun olisi rajoitettu moottoreiden lukumäärä mitä saa käyttä kisassa?

Juho

1480
Tulokset / Kysely koko radioautomaailmalle.....
« : 30.08.02 - klo: 14.48 »
Minä olen huomannut että liimaukset pysyy parhaiten Orionin vanteilla, en tidä mistä johtuu mutta ei ole lähtenyt kun kerran irti. Kannattaa kokeilla.

Juho

1481
Tulokset / Jees
« : 30.08.02 - klo: 12.22 »
Hyvä CAi! Näin pitää tuotetta markkinoida.
Eikä haittaa ole siitäkään, että päiväämärät annetaan tietoon riittävän aikaisin.

1482
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 30.08.02 - klo: 12.17 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
.. mistä tulisivat kuljettajat uusiin sarjoihin. Välillä tuntuu aneemiselta osallistuminen näihin nykyisiinkin sarjoihin.


Terve PJEP,
Tämän topicin johdannossa ei olei kysymys uudesta luokasta nykyisten rinnalle, vaan uudistetusta TJ-luokasta. Siten muutettuna, että se houkuttelisi myös väliinputoajapopulaatiota, jolla nyt ei luokkaa ole.
Koska TJ-10 muutenkin on uudistusten edessä, toin ajatuksen esiin yhtenä mahdollisuutena. Kaksi kärpästä samalla lätkäisyllä.

Näyttää siltä, että se mikä isoissa maissa on varsinainen kassamagneetti, ei täälläpäin pure lainkaan. Eli vakio- tai merkkiluokat ilman ikärajoja. Vaikka Syndicate on VAU:n suosituin luokka, sen idea ei jostakin syystä tunnu leviävän laajemmalle. Siksi en enää uneksi uudesta "kolmannesta" luokasta. Ainakaan kovin usein.

1483
Tulokset / Kilpailutoiminta uudistuu - vai uudistuuko ?
« : 29.08.02 - klo: 14.07 »
reittila: Olet täsmälleen oikeassa. Toki olen itsekin heitellyt kommentteja, jotka eivät ole olleet tarkoitettu henkilökohtaisiksi tai töykeiksi, mutta ne on ymmärretty sellaisiksi. Kirjoitetun tekstin ongelma on tosiaan se, että sanojen mukana eivät välity ne äänensävyt, eleet, ilmeet, siis body language, joka puhutussa viestissä on oleellinen osa sanomaa.

1484
Tulokset / Kilpailutoiminta uudistuu - vai uudistuuko ?
« : 29.08.02 - klo: 13.02 »
Kenelläkään ei ole ollut vielä mitään sanottavaa ylläolevaan, meniköhän liian filosofiseksi? Mutta jatkanpa itse pienellä provosoivalla ruokataukoturinalla, lämpimikseni.

Erilaisia ajatuksia ja kommentteja tässä matkan varrella heitellessäni on ollut tavallista, että jostakin päin nousee aina negatiivinen reaktio, yleensä enemmän henkilöön käyvä kuin itse asiaan. Nimittipä kerran eräs suht fiksuna pitämäni kokenut kisakuski konkreettiset kehitysajatukset, jotka heitin kevähällä ainoastaan maisteltavaksi, ”riitelyksi”. Pelkän keskustelualoitteen siis, jossa kysymys oli yhteenveto kentän toivomuksista alue-8:n sääntöjen rukkaamiseksi. Hohhoijaa.
Mutta harvoin on jurppinut niin paljon, kuin saadessani muutaman kerran vastauksen tähän tapaan: ”Ole sinä uutena tulokkaana muutama vuosi hiljaa ja puhu sitten vasta, kun ymmärrät.”  Itse vastaus ei jurpi, ainoastaan se ajattelun taso, mikä näiden kommenttien takana on.
Jokainen työelämässä oleva ja työpaikkaa vaihtanut tai uuden työkaverin saanut tietää, että uusilla tulokkailla on aina uusia näkemyksiä ja erilainen ajattelutapa. Koska he eivät ole vielä urautuneet kuten muu yhteisö, vaan parhaimmillaan tuovat freesejä tuulahduksia muusta maailmasta. Näin pitääkin olla, sitähän firmat uusien henkilöiden muodossa ostavatkin. Toki suurin osa newbie-aloitteista on soopaa tai vanhoja juttuja, mutta joskus joukossa on helmiäkin.
Sitten on firmoja, joissa uusien ”kykyjen” ajatukset mollataan järjestelmällisesti ja hänen luovuutensa halutaan tappaa. Koska ne ovat uhkana paikalleen jässähtäneiden turvalliselle maailmalle. Mitä tällaisista firmoista ja henkilöistä voisi sanoa, ei olisi kaunista kuultavaa.

Tämän stoorin yhteys rc-maailmaamme on se, että liian aktiivinen keskustelija ja ideoiden esittäjä on yhteisössämme joskus kuin uusi tulokas firmassa, joka haluaa pitää verhot ikkunoiden edessä, ettei näkisi, miten muu maailma menee eteenpäin.

Ja tästä tullaan takaisin tämän topicin lähtöajatukseen: on kertakaikkisen hyvä, että lajimme piirissä on nyt selvästi nähtävissä, että kehitystä ja kehityskeskustelua on alkamassa tapahtua.

Tämä oli siis tahallisesti provosoitua tekstiä, eikä kenenkään pidä ottaa siitä omasta eikä lajimme puolesta itseensä.
Ruokatauko on päättynyt.

1485
Tulokset / Kilpailutoiminta uudistuu - vai uudistuuko ?
« : 28.08.02 - klo: 22.49 »
Satuin kuulemaan jossakin TV-ohjelmassa Porin jazzareiden vetäjän Jyrki Kankaan suusta hyvän mietelmän. Hän vastasi siinä kysymykseen, miksi Pori Jazz pysyy hengissä ja voi hyvin, siinä missä monet muut isot ja pienet ilmiöt ja jutut syntyvät, nousevat ja kuolevat, ennemmin tai myöhemmin. Kangas sanoi, että niin kauan kuin Jazzarit kykenevät jatkuvasti uudistumaan, ne voivat hyvin ja säilyvät. Heti, kun uudistuminen lakkaa, alkaa alamäki.
Näinhän se on. Pätee muuten moneen asiaan.

Rc-harrastus säilynee aina, jos ei muuta niin pihasudittelun muodossa, mutta rc-kisatoiminnan kanssa onkin jo toisin. Ja siihen pätee J.Kankaan lausuma totuus. Jotenkin tuntuu, että juuri nyt nähtävissä olevan kisainnon laimistumisen osasyy löytyy juuri tästä. Kun samat kuviot toistuvat uudestaan ja uudestaan, ilman mainittavaa kehitystä, ne lakkaavat kiinnostamasta.

Ja sitten ne hyvät uutiset. Hyvät rc-veljet ja siskot, uudistuminen on jo alkanut. Se ilmenee Tumpin tekemän kyselyn muodossa, siihen liittyvän vilkkaan keskustelun muodossa, FT- ja SM-kisojen uudistamisen muodossa, TJ-luokan uudistamisen muodossa. Olemme oikealla tiellä.

Tumpilla on ilmeisesti ja toivottavasti vastaava näkemys kuin J.Kankaalla. Historia tullee osoittamaan, että hän teki enemmän kuin miehen työn käynnistäessään kenttäkyselyn ja uudistumisprosessin.

1486
Tulokset / RC-kilpailutoiminta uudistuu
« : 28.08.02 - klo: 22.22 »
Tuli kirjoitettua vähän yleisempää filosofiaa tähän rengaspinojen väliin...

Edit:
... mutta otinkin ja siirsin sen omaksi topicikseen: "Kilpailutoiminta uudistuu - vai uudistuuko?".

1487
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 28.08.02 - klo: 16.16 »
Oma näkemykseni on, että TS-10:een ei missään nimessä pidä tehdä rajoitusta yhden ainoan rengastyypin käytöstä.

TJ-10:een tai sen mahdolliseen seuraajaluokkaan sen sijaan ... ehkä. Perusteluna on vilpitön tarkoitus rajoittaa kulunkeja. Sisäkaudella tällä ei ole käytännön merkitystä, koska renkaat kuluvat niin vähän, mutta ulkokaudella asia on jo toisin.

Asiassa ei pidä olla liian jyrkkä mihinkään suuntaan, varsinkaan rajoitusten lisäämisen puolesta. Juuri nythän onkin kentän kuuleminen ja keskustelu meneillään, eiköhän sen seurauksena synny viisas ratkaisu.

1488
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 28.08.02 - klo: 13.52 »
Kuulen usealta suunnalta huokauksia... mutta otan silti jälleen esiin aiheen avoimesta luokasta.

Käynnissä olevaan TJ-10-luokan moottori-, ajoaika- ym. -uudistuskeskusteluun nimittäin sopii erinomaisesti koko luokan uudistaminen perusteellisemminkin.

Ehdotan TJ-10-luokan korvaamista avoimella luokalla, jossa olennaiset muutokset olisivat:
- ei ikärasismiin perustuvia osallistumisrajoituksia
- moottori hyvällä maulla valittu 19-lankainen vapaalla ajoituksella
- ajoaika 4 min, jotta millä tahansa akkukalustolla voi olla mukana
- yksityyppirenkaat kustannusten rajoittamiseksi: ulkona CS-27, sisällä CS-22

Muistelen muuten ikärajoitusten olleen seurausta joistakin valtion nuorisoavustuspolitiikoista. Tämä, samoin kuin se, että talvi-FT:a ei ole saatu alkamaan jo syksyllä jostakin AKK:n byrokratiasta johtuen, ovat jäännöksiä breshneviläiseltä ajalta. Moisten syiden ei pitäisi antaa estää lajin kehittämistä siten kuin harrastajat itse tahtovat. No, taisi mennä jo politiikan teon puolelle...

1489
Tulokset / Kysely
« : 27.08.02 - klo: 22.55 »
Teit mahtavan työn, Tumppi! Hieno juttu, että lajiryhmän vetäjänä on koko porukan aktiivisin heppu. Joka myös pitää sen minkä lupaa (=lupaus kyselyn purkamisesta).
Jos kerhojen vetäjillä olisi edes muutama mAh Tumpin latauksesta ja draivista, kerhotkin pullistelisivat kohta uusista tulokkaista. Uskokaa tai älkää, harrastajapopulaation määrä nousee nimittäin kohtapuoliin ykköstopiciksi..

1490
Tulokset / Hyvä kirjoitus renkaista!
« : 27.08.02 - klo: 12.23 »
Vaikka olen rengasasiassa täysin noviisi, niin lukea osaan, ja haluan sanoa, että TomiM:n kirjoitus oli erinomainen! Parasta, mitä palstoilla on aikoihin nähty. Perusteltu ja täynnä asiaa.

Kommentti Tomin lainaaman huippukuskin FT-näkemykseen: huiput voisivat tuntea myös jonkinlaista (moraalistakin) velvollisuutta osallistua oman kasvualustansa kisoihin. Ei lajimme siitä ainakaan huononisi. Ja olisiko se heillekään niin kovin nöyryyttävää?

1491
Tulokset / Kysely TJ-10 & TS-10 kuskeille
« : 25.08.02 - klo: 22.22 »
Katsos, saittekos Kapinat osumaan juuri koulujen perunannostolomalle, vai mikä "syysloma" se nykyisinä pullamössöaikoina on...

1492
Vapaa keskustelu / JuhoK
« : 22.08.02 - klo: 21.51 »
minä olen lähinnä tuota Quake 3 tyyppiä :D

Juho

1493
Tulokset / Kysely koko radioautomaailmalle.....
« : 15.08.02 - klo: 12.44 »
Hieno juttu, Tumppi, että teit kyselyn. Sen laatimisessa ja varsinkin vastausten purkamisessa on kohtalaisen kokoinen työ.

Kirjallisissa vastauksissa ei näe sitä, mikä on ollut vastaajan painotus kyseiselle asialle. Tarkoittaa, että vastattua tulee myös aiheisiin, jotka eivät ehkä ole itselle kovin merkityksellisiä, kun taas erityisen tähdelliset asiat "hukkuvat" muiden vastausten sekaan.

Esimerkkinä omat painokertoimemme: tärkeysluokkaa I olivat
- SM-kisojen sarjamuotoisuus
- TJ-luokan moottorityyppi ja akkurajoitus
- kilpailun lopputulosten laskentatapa
... sekä vapaan sanan turinat

Jos vastausten määrä jää runsaasti alle aktiiviharrastajien määrän, siihen voi todeta tyytyväisyydellä, että ilmeisesti monien mielestä asiat ovat hyvällä mallilla. Toki vastaamattomilla ei tämän jälkeen juuri ole moraalista oikeutta kovin äänekkäisiin narinoihin...

1494
Sähköautot / Re: Pötköakut
« : 07.08.02 - klo: 15.27 »
Tosi on, pötköakkuja ei pysty tasauspurkamaan. Siksi niitä ei esim. kisatasoisessa harrastamisessa käytetä lainkaan. Ne eivät myöskään taida yleensä olla tehtaalla testatuista/valikoiduista kennoista koottuja, eivätkä yhtä arvokkaitakaan kuin kisa-akut. Toisaalta, juuri ei-valikoidut kennot tasaamista eniten kaipaisivatkin.

Lähettimen ym. pikku akkuja ei kai juuri hyysätä tasauspurulla.

Mielenkiintoinen ajatus kennojen tasaamisesta täyttämällä ne "piripintaan". Voi olla hyväkin jippo, etenkin silloin, kun kennoja ei ole pitkään aikaan tai milloinkaan tasauspurettu.

1495
Sähköautot / Akku menetetty?
« : 07.08.02 - klo: 15.18 »
Orionin kalustoa on muutaman kuukauden ajan myynyt Aki Leppänen, itsekin ansioitunut rc-kuski. Puh. 040-7478662.

Hän lähettää varmasti mielellään tuoteluettelonsa ja hinnastonsa esim. e-mailina.

1496
Tulokset / Kutsu: Laukaan I. kestävyys ajo 18.8.2002
« : 07.08.02 - klo: 14.48 »
Kas juu, enpä huomannutkaan, että autoja onkin kaksi.. se tekee kuvion ihan toisennäköiseksi, kuin luulin.

1497
Sähköautot / Re: Kiitoksia
« : 07.08.02 - klo: 12.18 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Varmasti on kennot menny nollaan ja napasuus vaihtunu.
Eli jos ei uutena lompakolle sopivaa kamaa löydy, niin sit tarvis varmaan saada käytettynä.


Meillä sattui useasti alkuaikoina, että hehkulamppu unohtui akkuun kiinni sellaiseksi 5-15 minuutiksi. Nämäkin akut ovat edelleen treenikäytössä, mutta onpa joistakin niistä tarvinnut vaihtaa kennojakin.

Itse olemme hankkineet Orionin purkulautoja, jotka ovat yksinkertaisia, mutta hoitavat hommansa. Hinta uutena muistaakseni 25€.
Käytetyn kaluston ostaminen on järkevää, se on ollut meidänkin menetelmämme. Kun tarvitset jotakin, kokeile ilmoitusta tuolla toripuolella. Ja käy kisoissa/kerhoilloissa, jossa on mukana kokeneita harrastajia. Heiltä kannatta kysellä hyvää käytettyä kalustoa.

m.e.: "NiMH-akuilla ensimmäinen ja toinen lataus ovat hyvätehoisia, kolmannessa latingissa saman päivän aikaan ei enää kisapotkua löydy."
Tämä oli hyvä tietää! Meillä vasta opetellaan NiMHejä.

On muuten hyvä tietää, että ajan myötä NiCd poistuu, ja näillä näkymin jäljelle jää ainoastaan NiMH.

1498
Tulokset / Motskarit
« : 07.08.02 - klo: 12.03 »
Lainaus käyttäjältä: "sk"
joten päädyttiin tähän stanu koneeseen.


Moottoria siis vaihdetaan ja/tai sorvataan kisan aikana? Vaikuttaa vähän räpeltämiseltä, mutta voi olla hauskaakin, sekä kisaajille että katsojille.

Täydellisen kokemattomuuden antamalla itseluottamuksella tekee mieli sanoa, että kannattaa laskeskella optimia nopealle välitykselle vs. moottorinvaihtojen määrälle. Muistan kuulleeni, että Syndicate-konekin, joka "virallisella" 8,1-välityksellään kestäisi kisan ilman mitään huoltoa, tukkeutuu lähes siinä missä stanukonekin, kun sillä ajaa nopeammilla rattailla.

Ehdotus: ajakaa kisa kahtena luokkana. Samanaikaisesti, jos väkeä ei olisi paljoa: TJ-10-moottori, ja vapaat moottorit. Jolloin vapaa voi olla viri, Syndicate tai mikä tahansa muu.

Enpä usko olevan ollenkaan selvää, että virikone veisi pisimmälle... Syndi-koneella ajaa samanlaisella akulla ehkä 50% kauemmin, 1,5-2,0 sec hitaammilla kierrosajoilla. Välitysten valinnoista riippuen tietenkin. Tämän perusteella virillä pääsee ehkä 20-30 kierrosta pidemmälle, mutta mutta... Syndi-konetta ei tarvitse vaihtaa kertaakaan, mikä olisi aivan ratkaiseva tekijä!

1499
Sähköautot / Re: Vielä yks.
« : 07.08.02 - klo: 11.10 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Eli osais hoitaa tuon tasauspurun, sellasta purkulaitetta kun ei ennestään löydy..


Vielä pieni selvennys. Tasauspurkulaitteella tehdään ainoastaan se viimeinen "hienopurku", mutta ei koskaan täyden tai edes puolitäyden akun purkua. Laite on rakennettu purkamaan (=muuttamaan lämmöksi) vain muutamien kymmenien mA:n virtoja, jolloin tuhansien mAh:n purkaminen paitsi kestää tolkuttoman kauan, voi myös vaurioittaa laitetta. Ja lisäksi, akut eivät pidä hitaasta purusta täytenä ollessaan, vaan "oppivat" luovuttamaan virtaa vain hitaasti.

Näin on hyvä:
1. Aja akulla niin kauan, kunnes huomaat, että auton vauhti alkaa laskea. Hyvä tapa on myös säästää moottoria ja akkua liialta kuumenemiselta, ja ajaa vain noin 5 min, mikä on kisoissakin ajoerän pituus. Pienitehoisilla moottoreilla voi rauhassa ajaa pidempäänkin.

2. Pura jäljelle jääneet isommat virrat akusta esim. autolampuilla, mutta vain siihen asti, kun niiden kirkas hehku alkaa heiketä. Tämä on tärkeätä, koska jos päästät hehkun kovin himmeäksi, on jonkun/joidenkin kennojen jännite jo mennyt nollille ja sen allekin (=vaihtanut napojaan). Se ei lopullisesti pilaa akkua, mutta jokainen kerta huonontaa tällaista kennoa vähän, ja seuraavalla kerralla se on jälleen vähän huonompi.
Usein näkee lamppupurkamisen tapahtuvan lähes lampun hehkulangan sammumiseen asti, mutta se on täysin väärin ja pilaa nopeasti akun!

3. Laita akku tasauspurkuun, ja pidä sitä siinä ainakin 2-3 tuntia, mieluummin yli yön.

4. Akku on valmis uudelleen lataukseen.
NiCd-akuille suositellaan vain yhtä latausta per päivä, mutta ainakin akun on oltava täysin jäähtynyt ennen seuraavaa latausta. NiMH-akuilla teho vain paranee päivän 2. ja 3. latauksella, mutta myös niiden on oltava jäähtyneitä ennen seuraavaa käyttöä.

1500
Sähköautot / Re: Vielä yks.
« : 06.08.02 - klo: 22.33 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
oisko tuo Integyn erillispurkulaite (halvempi, 29€) sopiva?


En tunne Integyn laitetta, mutta jos se purkaa akun jokaisen kennon erikseen ja samaan jännitteeseen, 0,4-0,7V hujakoille, on se varmasti hyvä.

Sivuja: 1 ... 47 48 49 [50] 51