Eli osais hoitaa tuon tasauspurun, sellasta purkulaitetta kun ei ennestään löydy..
Vielä pieni selvennys. Tasauspurkulaitteella tehdään ainoastaan se viimeinen "hienopurku", mutta ei koskaan täyden tai edes puolitäyden akun purkua. Laite on rakennettu purkamaan (=muuttamaan lämmöksi) vain muutamien kymmenien mA:n virtoja, jolloin tuhansien mAh:n purkaminen paitsi kestää tolkuttoman kauan, voi myös vaurioittaa laitetta. Ja lisäksi, akut eivät pidä hitaasta purusta täytenä ollessaan, vaan "oppivat" luovuttamaan virtaa vain hitaasti.
Näin on hyvä:
1. Aja akulla niin kauan, kunnes huomaat, että auton vauhti alkaa laskea. Hyvä tapa on myös säästää moottoria ja akkua liialta kuumenemiselta, ja ajaa vain noin 5 min, mikä on kisoissakin ajoerän pituus. Pienitehoisilla moottoreilla voi rauhassa ajaa pidempäänkin.
2. Pura jäljelle jääneet isommat virrat akusta esim. autolampuilla, mutta vain siihen asti, kun niiden kirkas hehku alkaa heiketä. Tämä on tärkeätä, koska jos päästät hehkun kovin himmeäksi, on jonkun/joidenkin kennojen jännite jo mennyt nollille ja sen allekin (=vaihtanut napojaan). Se ei lopullisesti pilaa akkua, mutta jokainen kerta huonontaa tällaista kennoa vähän, ja seuraavalla kerralla se on jälleen vähän huonompi.
Usein näkee lamppupurkamisen tapahtuvan lähes lampun hehkulangan sammumiseen asti, mutta se on täysin väärin ja pilaa nopeasti akun!
3. Laita akku tasauspurkuun, ja pidä sitä siinä ainakin 2-3 tuntia, mieluummin yli yön.
4. Akku on valmis uudelleen lataukseen.
NiCd-akuille suositellaan vain yhtä latausta per päivä, mutta ainakin akun on oltava täysin jäähtynyt ennen seuraavaa latausta. NiMH-akuilla teho vain paranee päivän 2. ja 3. latauksella, mutta myös niiden on oltava jäähtyneitä ennen seuraavaa käyttöä.