Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - thomsva

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8
151
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 16.05.14 - klo: 00.46 »
Työkiireet ovat vähän viivästyttäneet auton viimeistelyä. Lauantaina olisi näillä näkymin meidän Minin ensiajot. Ja sitten seuraavana viikonloppuna Tykkimäelle kisaamaan! :)


8418 patjasta tuli ihan hyvä pehmustettu puskuri. Pistosahalla muotoilin tuon etukaaren sopivaksi.



Nyt on sähkötkin asennettu. Piti hankkia metallinen servovarsi kun jarru/kaasuservon mukana tuleva muovinen antaa liikaa periksi. Nyt se vaikuttaa toimivan ihan hyvin. Ohjauksessa on servon mukana tullut muovinen servovarsi.

152
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 11.05.14 - klo: 00.53 »
Kori sai maalit pintaan! Meni vähän yövuoron puolelle. Takaspoileri vielä puuttuu.







153
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 10.05.14 - klo: 20.23 »
Jee, kori valmistunee tänään. Nestemaskit on leikattu ja seuraavaksi tulee maalia pintaan. Mustalla värillä aloitellaan. :)


Tein FG logot oviin ja konepellille. Tulostin ensin logot paperille ja teippasin ne paikalleen. Sen jälkeen veistin ne valoa vasten sisäpuolelle nestemaskiin.

154
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 10.05.14 - klo: 10.54 »
Miten on muilla ikkunat leikattu? Leikkaan nyt alkuun ainakin etusivuikkunat auki, mutta olisihan se kätevää avata myös oikeanpuoleinen takasivuikkuna.

Onkos muuten numero 29 vapaana? Jos on niin voisin sellaisen piirtää tuohon auton kylkeen.


Seuraavaksi pitäisi tuo kori maalata. Löytyi sopiva esikuva ja vedettiin jo muutama tussiviiva. Nyt kori pääsee suihkuun fairypesulle ja seuraavaksi tulee nestemaskia sisäpuolelle.


1:1 esikuva

155
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 08.05.14 - klo: 22.38 »
Paketti on avattu ja purettu. Tähän mennessä on ajeltu vaan sähköautoilla, joten onhan tämä vähän erilainen vehje!



Yleiskuva. Tällaisena auto oli suoraan paketista. Servoja ja radiolaitteita vaille ajovalmis auto.   



Takana on keltaiset progressiiviset jouset. Ilmaputsari on öljyinen ja niin kai pitää ollakin. Täytyy varmaan hankkia ilmaputsariöljyä tulevia huoltoja varten. 



Edessä violetit progressiiviset jouset. Etuvanteen sisällä näkyy levyjarrut. Nivelletyt etuvetoakselit ovat lisävarusteita ja tulivat valmiiksi asennettuna. Renkaissa ei lue mitään. Mitenköhän voi tunnistaa mikä rengas mahtaa olla kyseessä? En tilannut renkaita liimattuna (olisi ollut lisähintaa) mutta aika tiukasti nuo on kyllä kiinni joten epäilen että ne on liimattu vanteelle. EDIT: vanteiden sisäpinnassa oli tussimerkintä H20, eli kyseessä on PMT:n H20 rengas. 



Takana on levyjarru, joka jarruttaa kaikkia pyöriä.



Autossa on Zenoah 260 kone. Se piti erikseen valita tilattaessa. Akkuteline on vähän erikoinen. Tuohonko teipataan akku roikkumaan?



HT edition viritysosat tuli erillisessä pussissa. Vastaavat muoviosat on asennettuna autoon. Mukana oli myös 8kpl ylimääräisiä vetoakseleiden suojakumeja.



Vakioautossa on kova muovinen etupuskuri. Tilasin erikseen 8418 vaahtomuovipuskurin. Se ei kyllä ole tälle autolle tehty mutta siitä saa kyllä aika hyvän puskurin viritettyä. Halvemmalla pääsisi jos tekisi makuualustapalasta puskurin pehmusteen.



Tilasin myös tällaisen 8381/05 huohotinventtiilin polttoainetankille. Venttiili päästää ilmaa sisäänpäin mutta ei ulospäin.



Jarru/kaasuservoksi tuli Savöx 2270SG ja ohjausservoksi Savöx 0235MG. Molemmat ovat high voltage mallia joten pitäisi olla mahdollista käyttää lipo akkua suoraan.



Pohja on täynnä ristipääruuveja. Tämän ketjun alkusivuilla on lista ruuveista jos haluaa vaihtaa ruuvit kuusiokoloiksi.



Korin etuhelma on erillinen osa, joka kiinnittyy viidellä M3 ruuvilla. Kori on tehtaalla leikattu muotoon ja kiinnikkeille on reiät valmiina. Tuulilasissa on antennireikä.



Ainoastaan nämä tarrat tuli mukana. Olisin kyllä odottanut että 5185 ja 5185/01 tarra-arkit olisivat kuuluneet. 


edit: Varmistin kaupasta että 5185 ja 5185/1 tarrat ei kuulu hintaan vaan ne tulisi tilata erikseen. Mutta kyllä tuon saa maalattua aika helposti myös ilman tarroja, joten taidan jättää tarra-arkit tilaamatta.
HT edition paketin mukaan kuuluu kaksi vaihtopinionia ja ne puuttui lähetyksestä. Lupasivat laittaa postiin. 



156
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 08.05.14 - klo: 14.21 »
Nyt on paketti kotona odottamassa! Tilauksesta on alle kolme vuorokautta aikaa, joten aika nopeaa toimintaa. Seuraavaksi maalataan ja sitten ajetaan. :)

Yksi kysymys koskien ikkunoiden leikkaamista: Sivun 1 säännöissä sanotaan että etusivuikkunat saa leikata auki. Vetokäynnistin on kuvien perustella kuitenkin suunnattu niin että auton käynnistäminen onnistuisi helpoiten oikeanpuoleisen takaikkunan kautta. Esim. Itävallan sääntönikkarit ovat päättäneet että molemmat etusivuikkunat ja oikeanpuoleinen takaikkuna pitää leikata auki. (http://www.mini-challenge.at/ ->reglement).

Miten tuo ikkunahomma siis kannattaa ratkaista? Saako auton riittävän helposti käynnistettyä etuikkunan kautta?

157
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 05.05.14 - klo: 16.36 »
Sisäkausi päättyi eilen erinomaisen hauskaan Classic Motor Shown M-chassis enduranceen. Nyt pitäisi sitten  siirtyä ulos harrastamaan ja FG Mini vaikuttaisi olevan tähän mainio väline. Laitoin siis rc car onlineen tilauksen sisään: FG Mini 4WD HT Edition, maalaamaton koppa, Zenoah 260 kone, vakiojarrut, upgrade vetoakselit. Lisäksi tilasin 8418 vaahtomuovipuskurin sekä 8381/05 huohotinventtiilin (muistan lukeneeni että siitä olisi jotain hyötyä?).

Yksi auto siis lisää pääkaupunkiseudulle!

158
Team Beetle 53 kiittää upeasta kisasta ja hienoista järjestelyistä! Lauantain Mini Classic ja VTR meni omalta osalta vähän niin ja näin kun en oikein saanut kumpaakaan autoa toimimaan kunnolla. Endurancessa auto toimi paremmin ja olikin erittäin mukava ajella niitä 20-25 minuutin rupeamia. Meillä oli kisan ainut takavetoinen auto ja se kesti ehjänä maaliin asti. Renkaat vaihdettiin yhden kerran suunnilleen kisan puolessavälissä.

Ennen ja jälkeen kuvat:

159
Millanen on Endurancen aikataulu? Eli jos lähtee yöksi kotiin niin mihin aikaan alkaa ajot sunnuntaina?

160
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 23.04.14 - klo: 22.12 »
Mulla on mun alkuperäinen Scorpion Beetle tallella. Ihan ajokuntoinen se ei ole enkä ole vielä innostunut entisöimään. Kiva auto kuitenkin ja hyvä että tästäkin tulee uusintapainos.

161
Team Beetle53
-Thomas Svartbäck
-Niklas Svartbäck
-Petri Tuomainen

162
Onkos Alpinan alla takavetoinen runko? Meinaan että pitääkö olla jo startissa huolissaan? :)

163
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 13.04.14 - klo: 12.11 »
Mekin tullaan heti Tiksiin kun vaan tulisi tieto että ovet on auki.

164
Team Beetle53 ajaa tällaisella raaserilla.  :cool:

165
Saanko varata mun Mini Comp numeron (53) meidän tiimille?
Tuli jo maalattua numero valmiiksi meidän Beetle53 tiimin autoon. :)

166
Kiitos hyvistä kisoista!!

Itse ajoin Mini Compia ja Formulaa. Mini Compissa sain autoa säädettyä aika hyvin ja kierrosajat parani pitkin päivää ja finaaleissa auto tuntui jo oikein hyvältä ja hauskalta ajaa. Bestlap tasolla olin lähes sekunnin nopeimpien jäljessä. Mutta eipä se mitään haittaa. Tiukkaa kisailua on muuallakin kuin A-finaalissa.
Näin myös formulassa, jossa johtopaikka taisi meidän pienessä B-finaalissa vaihtua moneen kertaan. :)

Joissain finaaleissa oli melkoista kolinaa ensimmäisissä mutkissa. Olisi ehkä saanut olla lähtöruudukon välit vähän isommat niin että autot jakautuisi koko pääsuoran matkalle. Tällä tavalla olisi ensimmäisessä mutkassa edes vähän väljempää.

Viimeisiä finaaleja oli kiva seurata yleisön puolelta. Todella kovaa oli vääntö kärkisijoista!

-thomas
Mini "Herbie" Comp #53 ja Formula #11

167
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 07.03.14 - klo: 20.02 »
Hyvä huomio tuo kone! Perushinta on varmaan siksi äskettäin vähän halventunut että se on laskettu FG Chung Yang koneella. Mutta tuo G260 on valittavissa 60 eur lisähintaan http://rc-car-online.de/ kaupasta valitsemalla Select Options. Sama juttu näyttää olevan sekä perusmallissa että HT editionissa.

168
Tehtiin eilen Tikkurilassa vähän endurancetestailua. Kokeilin miten akku kestää HW13t koneella varustetussa M06 autossa. Ajoin yhtä soittoa kunnes noparin lipo-cutoff aktivoitui. Ajoaika tuli vähän päälle 25 minuuttia ja akkuun meni ajon jälkeen 3830mAh virtaa (4000mAh Gens Ace akku).

Laskettiin että endurancekisan akkujen ja latauskaluston tarve määräytyy sallitun latausvirran mukaan. Teoriassa voisi kolme akkua ja kaksi 6A laturia riittää mutta pelivaraa ei jää kovin paljon. Jos halutaan mennä varman päälle tarvitaan kolme akkua ja kaksi 10A laturia tai neljä akkua ja kolme 5-6A laturia.


169
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 03.03.14 - klo: 10.46 »
Jos tuo HT edition aludiffeineen on järkevä niin onko myös sääntötoimikunta sitä mieltä että HT osat on sallittuja? Siinä tapauksessa niistä pitäisi kai lisätä maininta sääntöihin.

HT paketin mukana tulevat viriosat ovat käsittääkseni nämä:
6485/01 Alloy engine mount small
y1004 Driveshaft boots for ball drive + dogbones
7439 Alloy gear carrier
y1163 Aluminum differential case conversion kit for FG 4WD

Sitten vielä pari kysymystä:
1. Tämän ketjun alkupuolella oli jotain juttua tankin korvausilmaventtiilin ongelmista. Taisi olla vuotamista yms. Onko tämä vielä todellinen ongelma? Huomasin että löytyy lisätarvikkeena 8381/05 Tank venting valve. Kannattaako sellainen hankkia?
2. Tuleeko auton mukana tarroja vai pitääkö ne ostaa erikseen?

170
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 02.03.14 - klo: 09.25 »
Onko aikaisemmin ollut olemassa HT edition? Itse huomasin vasta nyt; http://rc-car-online.de/shop/en/products/sl_4wd_mini_cooper_ht-fg-sportsline-4wd-510-with-mini-cooper-body-ht-edition.html

Onkos tuon setin mukana tulevat viriosat hyödyllisiä?

171
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 01.03.14 - klo: 09.40 »
Uusimmassa Radiostyrt lehdessä 1/2014 on Vintage RC harrastajia kiinnostavaa asiaa!

Osa 2/3 1:8 polttiskrossarien kehityksestä. Vuodet 1978-1987. 6 sivua.
Raportti Nordic Vintage Challenge kisasta (1:10 sähkökrossareita 1979-1994). 5 sivua

172
Tamiya / Vs: TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA
« : 26.02.14 - klo: 13.11 »
Oiskohan mitään vinkkejä miten sais noi bleidit ehjänä paikoilleen siis M05 Spec R:n tuotoksia molemmat bleidit ja vetarit?

Meidän mineissä ei ole bleidejä mutta turistipuolelta on kokemusta hankalista Spec R bleideistä. Spec R bleidit on liian kovaa muovia ja ne katkeaa helposti asentaessa. Nykyisin varaosalaatikossa on X-rayn bleidit ja ne taipuu paljon helpommin paikalleen.

173
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 24.02.14 - klo: 15.27 »
Moikka
vanhaa harrastusta taas tarkoitus jatkaa ....
Nyt on ihan pakko kysyä mitä nopeudesäädintä comppiluokassa käytetään?
Olen ihan tosissani yrittänyt selvittää mikä olisi asiallinen vaihtoehto nopeudensäätimeksi?

Kiittelen jo etukäteen

Nimimerkillä:
Jarruksi radalle :)

Tervetuloa mukaan! Tuossa kuvagallerian yhteydessä on vähän kalustolistausta. Kun selaa vähän alaspäin alkaa löytyä comppiminejä: http://rc10.fi/index.php?topic=81994.0

Itselläni on Hobbywingin 13t kone ja saman valmistajan 35A nopari. Tämä tuntuu toimivan ihan hyvin. 


174
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 10.02.14 - klo: 12.18 »
Pari kysymystä:
-Miten diffien jäykkyyttä voi säätää vai voiko?
-Auto on ilmeisesti hihnaveto mutta missä se hihna piileskelee? Onko se kokonaan koteloitu?

175
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 08.02.14 - klo: 22.49 »
Jos me tähän hankkeeseen ryhdytään tulisi myös kaksi lisää pk-seudulle. Vähän on kuitenkin vielä mutkia matkassa...

176
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 06.02.14 - klo: 09.22 »
Mielenkiintoista seurata miten nuo sähkösysteemit toimii ja kehittyy. Katsoin Wikipediasta että Lipoakun energiatiheys voi parhaimmillaan olla 0,2 kWh/kg kun bensalla vastaava lukema on 12,7 kWh/kg. Harjattoman moottorin hyötysuhde on kyllä tosi hyvä, varmaan jopa moninkertainen verrattuna kaksitahtimoottoriin. Sähkösysteemit myös kehittyy edelleen kovaa vauhtia. Varmaan tuo jarruenergian syöttäminen takaisin akkuun olisi aika tärkeä juttu. En tiedä osaako tämän päivän noparit vielä tuon tehdä? Kun energiaa on noin paljon vähemmän käytettävissä sitä ei saisi päästää hukkaan.

177
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 03.02.14 - klo: 15.37 »
Montako FG Miniä on nyt Suomessa? "Yks kaveri" on näistä vähän kiinnostunut ja hänen puolestaan vaan vähän kyselen.

178
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 01.02.14 - klo: 00.18 »
Komeaa rallimeinikiä!

179
Muutama sääntöjuttu endurancekisaan pohdittavaksi:

Välitykset M04 runkoon
M04 runkoon menee ainoastaan parittomat pinionit joten Mini Comp sääntöjen mukainen HW kone +16 pinioni (välitys 7,25) ei ole mahdollinen. 17 hampainen antaa välityksen 6,82.

Akkujen koko
Jos akkujen kokoa ei rajoiteta saa M06 rungot etua siitä että sinne mahtuu kyytiin touringauton akku. Se toki lisää auton painoa joten ei se ole pelkkää plussaa, mutta ehkä joku rajoitus olisi kuitenkin paikallaan?

Ajatuksena handicap painot?
Sitten vielä ajatuksena että olisiko ideaa kiinnittää liian nopeiden tiimien autoihin lisäpainoja? Esim. aina jokaisen ajetun tunnin jälkeen johtaja-auto saisi "palkinnoksi" vähän metallia kiinnitettäväksi koritolppaan seuraavan varikkostopin yhteydessä. Kakkosautolle tulisi hieman pienempi lisäpaino ja kolmosautolle sitäkin pienempi. Lisäpainot saa ottaa pois jos asemansa menettää mutta jos asema säilyy tulee seuraavan tasatunnin tilanteen mukaan uusia "palkintopainoja". Vähän keinotekoinen systeemi tämä olisi mutta mahdollisesti se toisi lisäjännitystä pitkään kisaan ja myös varikkotaktikointiin (kärkautojen kannattaa ajoittaa varikkostoppinsa juuri ennen tasatuntia). Painot pitää olla sopivan kokoiset että ne vähän hillitsee vauhtia mutta ei tee ajamisesta ikävää (testattava etukäteen onnistuuko).



 


180
Mukana ollaan!
Onko tarkoitus että myös M04 tai M06 rungolla saisi osallistua? Takatuuppari lähtee niin hyvin viivalta että saisi heti alkuun vähän etumatkaa etuvetoihin.  :grin:

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8