Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - l150040

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 51
151
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 04.11.06 - klo: 18.52 »
Tuollaisen ajo akun voi purkaa ihan laturisi täydellä teholla. Purettaessa ei ole oikeastaan sellaista maksimipurkuvirtaa. Tämän jälkeen akun kennot olisi hyvä vielä purkaa tasauspurkulaitteella, jolla saadaan kukin kenno purettua yksilöllisesti. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että akku ei ole mikään pötköakku. Ice ei siis tasauspura akkua, jos et pura jokaista kennoa erikseen.

Voit huoletta ladata akkusi esim. 4A virralla. Akun suositeltava maksimilatausvirta riippuu paljon akun merkistä ja mallista.

152
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 04.11.06 - klo: 07.19 »
Ihan hyviltä nuo arvot näyttää, joten voit melkoisen turvallisesti ladata. Sitä paitsi ICE antaa oletuksenakin ihan toimivat arvot, kun syötät vain akun kapasiteetin ja tyypin asetuksiin. Nuo arvot taitavatkin olla tällaiset.

153
Sähköautot / Tamiya Mad Fighter
« : 01.11.06 - klo: 13.25 »
Itse asiassa noin tekee myös monet erittäin laadukkaatkin krossarit. Nämä säädetään yleensä siten, että auton ollessa ajokunnossa vapaasti maassa, aurauskulma on jotain nollan tietämillä.

Kokeileppa muuttaa jousen kireyttä siten, että aurauskulma on noin nolla. Onko maavara tällöin jotain järkevää?

154
Sähköautot / Tamiya Mad Fighter
« : 01.11.06 - klo: 10.46 »
Katso mitä tapahtuu kun nostat auton nokkaa ilmaan tai painat nokan maata vasten. Voipi olla, että tuossa autossa aurauskulma riippuu maavarasta.

155
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 30.10.06 - klo: 10.52 »
Toisaalta on niitä poikkeuksiakin. Minulla on yksi LRP:n vastari, joka on kastunut veneessä totaalisesti useammankin kerran. Kastuttuaan vastari ei enää pelaa. Kunhan se on kuivunut, se on aina lähtenyt pelaamaan täydellisesti.

156
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 30.10.06 - klo: 08.26 »
Ongelma ei ole varsinaisesti harjattomissa systeemeissä. Ongelma koskaa lähes kaikkea elektroniikkaa.

Nuo BK:n säätimet on kyllä osoittautuneet melkoisen vikaherkiksi. Toisaalta näitä säätimiä ostetaan hyvin paljon piharälläykseen, jossa tuota kosteutta ainakin kondenssimuodossa pääsee syntymään.

157
Yleinen keskustelu / Wanhoja RC-esitteitä
« : 30.10.06 - klo: 08.19 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
http://copter.threewee.com/ripak/Sekalaista/Wanhoja_rc-mainoksia/rc_luett_01.jpg

no kuka tää on.....
Jerzi


No eikö Jerzi tiedä??? Kyllä pitäisi ison miehen tuntea hänet. ;-)

Hänhän on Simracin elektroniikka-asiantuntija. Nykyään hän siis leikkii hieman isompien leikkiautojen kanssa.

158
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 29.10.06 - klo: 15.42 »
Siinä näyttää olevan kärähtänyt useampikin FET:ti. Olen nähnyt jo useammankin tälläisen BK:n säätimen, joka on kärähtänyt tuolla tavalla. Oikein mitään ei ole tehtävissä, jos ei ole varusteita ja taitoa juotella pintaliitoskomponetteja. Lisäksi joudut ostamaan useampia sopivia FET:tejä.

159
Vapaa keskustelu / PayPal
« : 28.09.06 - klo: 08.01 »
Yksi huomioon otettava seikka PayPalissa on. Jos esim. osoitteessa on skandinaavisia kirjaimia, ne on hyvä muuttaa kansainvälisiksi vastikkeiksi (a, o), muuten PayPal ei välttämättä toimi ollenkaan.

160
Tamiya / Tamiya Lunch Box
« : 26.09.06 - klo: 09.49 »
Toki ne kennot voi juottaa ihan päittäin toisiinsa, jolloin saadaan kaksi kolmen kennon pötköä. Nämä sitten yhdistetään sillä juotossillalla, juotetaan akkuliitin ja vetäistään kutistesukkaan. Ja meillä on täydellinen pötköakku.

161
Sähköautot / Team Losi Mini-t ongelma
« : 20.09.06 - klo: 15.41 »
Kaikkea sitä oppii. Olin siinä uskossa, että ko. servo on ihan tavallinen. Se eroaa näköjään myös akselinsa puolesta normaalista. Todella nerokas valinta Losilta laittaa epäyhteensopiva servo ;-)

162
Sähköautot / Team Losi Mini-t ongelma
« : 20.09.06 - klo: 14.57 »
Eiköhän tuo ohjausservo ole ihan tavallinen mini-kokoinen (tai micro tms.) servo. Vastaavia saa lähinnä rc-lennokkeja myyvistä kaupoista. Otat vain sen rikkinäisen servon mukaan, niin asiantunteva myyjä osaa kyllä antaa vastaavan. Kriittistä on lähinnä koko ja servon akselin hammastus.

Toisaalta Sabe myy suomessa Losia, joten sieltäkin voi kysyä ihan alkuperäistä.

163
Tulokset / Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« : 14.09.06 - klo: 13.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
Ehkä vähän tuon aikaisemman kokemukseni rohkaisemana tartuin AMBrc laitteistoon tietty ajatus mielessäni. Olen nyt hieman tutustunut LapsFree ilmaisohjelmaan mutta muihin en yhtään. Ohjelma on monessa mielessä todella hyvä. Jotain aina jää kuitenkiin kaipaamaan. Esim harjoitusajoihin ei ohjelmassa ole omaa toimintatilaa. Eli ajattelimpa tehdä sellaisen - vaikka vain koemielessä.


Kyseisen ohjelman tekijä on erittäin ystävällinen heppu. En yhtään ihmettelisi, jos saisit hänet päivittämään ohjelmaa kyseisellä ominaisuudella, jos vain perustellusti kysyt asiaa.

Minulla oli joskus tarkoituksena tehdä itse ajanottolaitteisto, johon kyseinen heppu olisi tehnyt ihan oman liittymän kyseiseen ohjelmaan meidän vaatimusten mukaan. Vaihtoehtona oli myös käyttää AMB:n vanhemman mallista protokollaa, josta saimme kiitettävästi tietoa myöskin. Kyseinen projekti on valitettavasti vain hautautunut muiden kiireiden alle. Ehkä tämäkin projekti jatkuu joskus.

164
Vapaa keskustelu / Rakentaminen ja Remontointi
« : 11.09.06 - klo: 12.20 »
Rakentaminen on hauskaa!

Jokunen vuosi takaperin tuli rakennutettua/rakennettua koti perheellemme. Projekti oli melkoisen onnistunut, koska aitaulu kusi vain vähän ja budjetti ylittyi vain 2000 eurolla. Tällä kertaa yritin tehdä paljon itse - ja teinkin. Seuraavalla kerralla filosofia on aivan toinen. Ensin tehdään todella huolellinen suunnittelu, jonka jälkeen tilataan talo avaimet käteen -periaatteella. Tämä tapa on marginaalisesti kalliimpi, mutta eipä tarvitse enää stressata itseään.

Nämä asiat opin:

- Annetaan useamman ammattilaisen laskea budjetti. Otetaan niistä pari kalleinta, lisätään 10% ei rakentamiseen kuulumatonta pakollista, lisätään tulokseen 10% ammattilaisten aliarvioinnin takia ja lisätään tulokseen vielä 10% muuten vain. Näin meillä on melko realistinen budjetti.

- Jos itse ei ole tarkoitus tehdä kaikkea mahdollista työtä itse. Vaivaudu korkeintaan siivoomaan ammattilisten jälkiä ja siirteleen materiaalia. Tällein säästyy rahat, hermot ja aikataulu. Uskomatonta, mutta oman työn osuus pitää olla todella suuri, ennen kuin se näkyy oikeasti reilusti alentuneina kustannuksina.

- Anna ammattilaisen ostaa itse rakennustarvikkeet, vaikka hän pistääkin 10% päälle katetta. Vaikka itse metsästäisitkin ympäri seutukuntaa halvimpia tavaroita, ammattilainen saa kuitenkin ne tavarat siitä lähikaupasta 20% halvemmalla. Eli tuon 10% katteenkin jälkeen ammattilaisen hommaamat tavarat on halvempia. Lisäksi ammattilainen voi tehdä tilauksia useammalle rakennukselle kerrallaan, jolloin taas hinta putoaa. Tähän samaan perustuu edellisen kohdan ihmeellisyys.

- Tee kaikesta kirjalliset sopimukset ja sanktiot vallitsevaa käytäntöä kovemmiksi.

- Tee kaksi aikataulua, julkinen kaikille muille ja itselle paljon löysempi. Koska joku vaihe kusee varmasti, ei tästä tule sinulle katarooffia. Toisaalta keskeneräisessä talossa asuessa inspiraatio on aika kova.

- Häiritse rakennusvalvojaa erittäin ahkerasti, ja vaadi se rakennukselle todella usein.

- Ammattilaisia on kahta eri rotua. Ensimmäisiä voi varauksetta suositella ja toisia pitää estää haulikolla saapumasta. Tämä ei yllättäen näy automaattisesti hinnassa.

165
Sähköautot / TC3:n ja TC4:n osien yhteensopivuus
« : 06.09.06 - klo: 13.39 »
TC3:n osia saa varmasti vielä todella kauan, joten huolestumaan ei kannata sen osalta lähteä.

166
Pirkkalassa ajetaan torstaisin 17.00-19.30. Paikkana on Kirkonkylän koulun liikuntasali ja osoite on Anianrantatie 97. Ajaminen on maksutonta. Ajamaan voi tulla sähköautoilla. Ratana toimii neulahupamatto.

Ajot on jo alkaneet.

167
Painaa virtakytkimen yhteydessä olevaa nappia ohjeiden mukaisesti. Jos ohjeita ei ole, lataa sellainen Novakin sivuilta.

168
Novak GTB:ssä johtojen järjestys on seuraava oikealta vasemmalle. Sensorin johdot, tuulettimen johdot, vastarin johdot, virtakytkimen johdot. Eli tuuletin tulee sensorijohtojen viereen siten, että plussa on oikealla.

Nopeudensäätimen saa päälle kytkemällä akun kiinni ja laittamalla virrat päälle virtakytkimestä.

169
Kaikista mielenkiintoisinta tässä on se, että vaikka kyseisen osan saisikin vaihdettua, niin mitään takeita noparin toiminnasta ei kuitenkaan ole. Yleensä tuollaisen ei kastuneen noparin korjaus ennuste on sellainen fifty-sixty. Kastuneella ennuste on sitten huomattavasti pienempi. Yleensä ongelmia tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun piirilevyltä on hajonnut joku ohjelmoitava tms. ei standardi osa.

170
Oleellista tässä ei taidakaan olla se säätimen jännitteen kesto, vaan virran kesto säädin kestää speksien mukaan 70A virran. Jotta tähän päästään 16,8V moottorin ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen. Eli veikkaan, että moottorisi on yrittänyt ottaa säätimen kautta yli 70A virtaa. Jos sinulla on tuo mainitsemasi kone. Raja on 12 kennoa, jonka olet siis ylittänyt.

Hyvällä säkällä säätimen saa korjattua korvaamalla tuon kärähtäneen komponentin uudella. Pitäisi ensin tietää, mikä se on.

172
Sähköautot / Laturi ja akku kysymys
« : 28.08.06 - klo: 08.27 »
Akkusi on saanut siipeensä ja takkuilu voi johtua juuri siitä. On tietenkin pieni mahdollisuus, että akkusi on vain todella epätasapainossa. Eli eri kennojen lataustaso on aivan erilainen. Pötköakun tapauksessa tähän ei ole helppoa korjauskeinoa. Todennäköisemmin kyseinen kuumeneva kenno on rikki, ja ongelmaa ei saa korjattua helpolla.

Eli marssi kauppaan ja osta uusi akku.

173
Vapaa keskustelu / Reilut kauppakaverit..
« : 25.08.06 - klo: 09.38 »
Jos ei taas aloitettaisi tätä.

174
Vapaa keskustelu / viimeisin ostoksesi
« : 25.08.06 - klo: 09.36 »
Abloy-lukko 15 Euroa.

175
Jotta asia meni oikeasti jakeluun niin sanotaan asia sitten yksinkertaisesti ja hieman karrikoiden.

Sillä lämpimämmällä tulpalla moottorisi ei ainakaan toimi!

Pysy siinä alkuperäisessä tulppamerkissä ja -mallissa! Tehtaalla oikeasti asiaan perehtyneet insinöörit ovat valinneet juuri kyseisen tulpan moottoriin sopivaksi.

Moottoria ei tarvitse sammuttaa. Säädön toimivuutta ei sitten pysty päätteleen heti tai kylmälle koneelle.

176
Polttisautot / Mikä tulppa?
« : 17.08.06 - klo: 08.05 »
Tossa tulikin jo ihan hyvä suositus. Muistuttaisin kuitenkin, että eri valmistajien lämpöarvon asteikot eivät ole yleensä mitenkään vertailukelpoisia, vaikka asteikko onkin yleensä jotain numeroita yhden ja yhdeksän välillä. Joillakin valmistajilla pieni numero tarkoittaa kylmää tulppaa ja joillain taas lämmintä, ja vaikka asteikko menisikin samoin päin niin jonkun valmistajan joku tietty numero ei vastaakaan toisen valmistajan samaa numeroa. Poikkeuksiakin toki on joitain ;-)

Eli tulppasuositukset kannattaa sitten ottaa ihan merkkikohtaisesti.

177
Yleinen keskustelu / Mikä auto?
« : 12.07.06 - klo: 21.24 »
Mikä on tämä auto?


178
Vapaa keskustelu / nettisivu
« : 05.07.06 - klo: 10.31 »
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
WYSIWYG -editoreilla voi kyllä saada ihan hienoa aikaan, mutta koodi on useasti älytöntä mössöä, eikä se välttämättä näytä samalta selaimessa vaikka miten yrittäisi. Lisäksi kun koodaa kaiken itse eikä kopioi muiden koodeja tietää tarkalleen mistä mitäkin tapahtuu.


Kyllä tuolla Notepadilläkin saa sivuja tehtyä, mutta ei se mitään käyttäjäystävällistä ole. Lisäksi käsipelillä tulee todennäköisesti sitä epäyhteensopivaa koodia helpommin. Ja kun vielä muistetaan se, että aloittelijan on paljon helpompi päästä liikkeelle sillä editorilla.

Aikoinaan tuli väännettyä lukematon määrä sivuja ihan tekstieditoreilla, mutta ei enää. Nykyään on olemassa sen verran hyviä WYSIWYG-editoreita, ettei rankaan koodin vääntämiseen tarvitse enää alistua. Toki osaan edelleenkin tehdä sivuja ihan tekstipohjaisesti ja monesti käyn viilailemassa koodia ihan käsipelillä, mutta kokonaan en sivuja enää lähtisi tekemään tekstieditoreilla.

179
Yleinen keskustelu / Tarrojen teettäminen
« : 29.06.06 - klo: 22.15 »
Kokeile http://www.tarratehdas.fi/ , jos et halua kovin monimutkaista. Näet heti, miltä näyttää ja hinta tulee samalla.

180
Polttisautot / Xray XB8
« : 28.06.06 - klo: 09.29 »
hela, holkki, laakeriholkki, eristysholkki, läpivientiholkki, väliholkki, hylsy, vaippa, tulkka, välilevy, laakeri, läpivientieristin, laakerihela

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 51