Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mr Cale

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51] 52 53
1501
Treenaaminen 5.1.2003

Tehokas ajoaika ensi sunnuntaina voi jäädä hieman vähiin uusiin mattoihin liittyvän "säätämisen" vuoksi. Arvio on ehkä n. 9.30-12.00 (ja tämäkään ei ole sitten mikään lupaus :wink: ). Tämä tiedoksi siis kaumpaa tuleville.

1502
Mä voinen vastata tähän...

Eli yksinkertasesti toi 28mm tulee säännöistä. Löytyy ainakin AKK:n tiedotteesta 5/2002 ja taitaa olla myös nykyisessä sääntökirjassa (ei satu nyt just olemaan ulottuvilla).

Tuon 28mm:n taustalla on kuulemma ollut se, että ilmeisesti usean merkkiset nimellisesti 26mm leveät renkaat on vähän yli 26 mm ja kesällä oli polttisturistissa tullu sanomista siitä, kun vain harvat oli kaventanut ne 26mm:ksiksiksi.

1503
Sähköautot / Hyvän akun kennot
« : 27.12.02 - klo: 22.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Onkai niillä nyt jotain merkitystä ? mitä isompi jännite kennoissa, niin eikö niillä kulje sitten hieman kovempaa ?  Kun myydäänhän akkuja "mätsättyinäkin", vai onko niiden hyöty vaan eliniässä ?


"Mätsäyksessä" valitaan yleensä samaan pakettiin purku ja latausajaltaan mahdollisimma tasavertaiset kennot. Ajon aikaislla jännitteillä on merkitystä. Mutta noilla "lepojännitteillä" ei juurikaan.

1504
Polttisautot / Re: Ikä
« : 23.12.02 - klo: 14.56 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Sähkö Asso TC3 ei ole muuttunut kohta 6 vuoteen geometrioiltaan


Assot uudistuu varsin salakavalasti. Mulla ei tähän mennessä ole ollut kahta samanlaista TC3:sta...

1505
Polttisautot / Asson NTC3
« : 21.12.02 - klo: 20.51 »
Eiköhän RC-pisteestä löydy siihen varaosia ihan kiitettävästi. Ajaanhan niillä useampi kuski kilpaakin.

1506
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 21.12.02 - klo: 20.49 »
23vee

1507
Sähköautot / Asso tc3 off-road?!
« : 20.12.02 - klo: 20.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Ei kait nyt sentään, eihän hän nyt tuonväristä koria laittais?

Ja seuraavaksi olis samaisen dj1978:n Tmaxx:
http://rcvehicles.about.com/library/rides/blr_dj1987_06.htm
joten ei vissiin?

No ei se kyllä sitten voi millään olla... :mrgreen:

1508
Sähköautot / Asso tc3 off-road?!
« : 20.12.02 - klo: 11.11 »
DJ1978!?!  :shock:

...onko se...

...ei kai...

...vai onko sittenkin???

1509
Tulokset / Korin korkeus
« : 12.12.02 - klo: 14.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Guru"

No jaa.. Itellä meni kolme koria pilalle ja varmaa en oo ainut!

On ollut kyllä varsin typerää ruveta leikkaamaan koreja tuon tiedotteen perusteella. Eihän säännössä edes sanota, mikä tuo korin minimikorkeus tuolla tavalla mitattuna olisi ollut :!:

 Jos sääntömuutos olisi mennyt EFRAssa sähköautojen osalta läpi olisi tuo minimikorkeus ollut 120mm. Mutta ei mennyt, joten korkeus mitataan niinkuin ennenkin (115mm auton ollessa pyörillään).

1510
Tulokset / TP-10 luokan kisoja?
« : 11.12.02 - klo: 12.55 »
Uskoisin, että kisoja ajetaan FTK-sarjan yhteydessä niillä radoilla, missä polttomoottoriautoilla ajaminen on sallittua.

18.5. Kuusankoski (varma)
1.6. Vantaa (melkovarma)
12-13.7 Hyvinkää SM-kisat (ihan varma)
Laukaalla ei mun käsittääkseni polttiksilla ajeta
17.8. Riksusta en tiedä
30-31.8 Vaasaassa ajetaan ainakin sähköturisti PM-kisat. Aikaisemmin Vaasassa on aina ajettu polttiksilla sähkökisojen yhteydessä

Muita mahdollisia

14.6. Factory Touring Uusikaupunki
6.7. TapTrack IX Tapiolan UA
4.10. LRP Touring Vantaan UA

Lisäksi tuolla näyttää olevan jotain "Vantaa sarja" -kisoja, joista en tiedä mitään. Mutta ollessaan RC eikä ura-autokisoja, niin TP-10 varmaan ajetaan.
 
Kilpailukalenterihan löytyy AKK:n sivuilta, mutta siellä ei ole tosiaan eritelty noita ratakisojen luokkia.

1511
Sähköautot / hiipumattomista akuista
« : 10.12.02 - klo: 13.27 »
No jos kyseistä kennotyyppiä ei ole hyväksytetty EFRAlla vuoden loppuun mennessä, ei siitä tarvi murehtia. Ainakaan kilpaa ajavien harrastajien.

1512
Sähköautot / Re: purkaminen
« : 07.12.02 - klo: 20.09 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
. eli siis aina mahdollisimman suuri purkuvirta kennoille.


Oikosulkuvirtahan on yleensä aika suuri...  :D

1513
Polttisautot / tattarisuo
« : 03.12.02 - klo: 18.21 »
Niin tää ei sun mielestä liity RC-autoiluun?

1514
Tulokset / Cleveland US indoor 2002 27.11- 1.12.2002
« : 30.11.02 - klo: 12.03 »
Mukana myös Jari Taskila.

Kahden eräkierroksen jälkeen.

Turistissa:
Sakke 7.
Simo 9.

Mattoautoissa
Simo 8.
Sakke 10.

1515
Sähköautot / Re: lämpeneminen
« : 27.11.02 - klo: 17.15 »
Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Lainaus käyttäjältä: "m.e."

hoj, mitä tarkoitit latausvirran ollessa liian korkea, jos akkuja jäähdytetään latauksen aikana? virtahan on vakio. se ei muutu, vaikka akun lämpötila nousee.


Tarkoitan sitä, että vakiolatausvirta on asetettu liian suureksi laturin säädöistä. Eli esim. 5 A:n latausvirta lämmitää akut, mutta jos 4 A:n virta ei lämmitä akkuja, on se parempi virranasetus akun käyttöiän kannalta. Maksimilatausvirran arvona kannattaa pitää sitä arvoa joka ei vielä mainittavasti lämmitä akkuja.


Mutta jos taas ajetaan kilpaa, niin käyttöikä on sivuseikka. Paras "potku" ratkaisee.

1516
Vapaa keskustelu / paljonko rc-autot kulkee
« : 17.11.02 - klo: 15.29 »
Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"
juu mut toi 101.86 on uusin mitä on tehty


Toi ennätys saattaa olla nopein sääntöjen mukaisella sähkötouringautolla ajettu, mutta ei lähelläkään nopeinta RC-autolla ajettua.


Kuvassa (mahdollisesti) sähköautojen tämän hetken nopeusennätyksen haltija, Asso RC10L3.
Nopeus: 111 MPH = 178,5 km/h
Nopeus saavutettiin hiilettömällä koneella ja 24 kennosella akulla. Tehoa n. 1500W.
lähde

Todennäköisesti 1/8 ratapolttiksilla pääsee vielä lujempaa.

1517
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 14.11.02 - klo: 14.40 »
Heitänpä vielä omia näkemyksiäni asiasta. Muistutan myös, etten ole millään tavoin sisällä lajiryhmässä ym. elimissä.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Kyseiset pari tapausta olivat kyselyn keskeisimpiä kysymyksiä.
Eri henkilöille eri asiat ovat keskeisiä. Kyselyssä oli siis käytännössä 22 eri kysymystä. Ja minusta tärkeimmät liittyivät mahdollisesti tulevaan SM-sarjaan, finaalien pistelaskuun, kisapäivien aikatauluhin sekä kisaformaattiin. Mutta kuten sanottu en itse aja vakio-luokassa, joten sääntömuutos siltäosin ei minua koske. Olen ulkopuolisena kuitenkin sitä mieltä, että tehty päätös lajille ja harrastajille hyväksi.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Siis että vaikka presidentin vaaleissa kansa äänestäisi oman suosikkinsa, mutta koska kansan tietämystaso asioista vaihtelee, pressa kuitenkin valittaisiin asioista paremmin ymmärtävien sisäpiiripäätöksellä? Tämä toki toimisi ja saattaisi kieltämättä olla lopputulokseltaan joskus jopa parempi menetelmä, mutta eikö silloin kannattaisi jättää koko vaali järjestämättä?
Presidentin vaalit on hieman eri juttu. Tämähän oli neuvoa-antava kysely, eikä mikään vaali. Muistin virkistykseksi kyselyn ensimmäinen virke kuului näin.
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Tämä on kysely sähkötouringin tilasta. Kyselyn tulokset ovat neuvoa-antavia ja ne käsitellään pienoisautoilun lajiryhmässä.
Kyselyn tarkoituksena oli siis saada tietoa kentän mielipiteistä ja tuntemuksista. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin oli kyselyssä paljon muitakin tärkeitä kysymyksiä, joten ehdottomasti kysely kannatti järjestää.

1518
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 14.11.02 - klo: 12.07 »
Tekniset säännöt kuten TS-10. Poislukien moottorirajoitus, joka olisi siis min 17 kier. Eli renkaat CS-22(, CS-27, CS-32 tai CS-37)

Ajoaika?
Täällä on ehdotettu 6 min. Miltä kuullostaa?

1519
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 14.11.02 - klo: 09.13 »
Ainakin Kuusankoskella ajetaan.

1520
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 13.11.02 - klo: 17.02 »
keksi kirjoitti:
Lainaus
Uskallan nyt kuitenkin täysin rookienakin ihmetellä paria esiin tullutta juttua eli ensiksikin tuo kenttäkyselyn merkitys;mikä on kyselyn tarkoitus jos todellakin tehdään sitten täysin tuloksesta poikkeava päätös?
Kyselyssä oli useita kysymyksiä ja ilmeisesti vain parissa päätös oli enemmistön kannasta poikkeava. Reagointi tällä foorumilla on ollut ehkä turhankin voimakasta. Harrastajakunta on hyvin laaja ja tietämystaso vaihtelee sen mukaan. Tämän vuoksi mielestäni varsinkin teknisiin asioihin liittyvät "mielipidekyselyt" ovat enemmänkin suuntaa antavia. Kenties jopa turhia...

Keksi kirjoitti:
Lainaus
Ja toisaalta rengassääntöön liittyen kommentit:"eipä sitten tartte ajaa ollenkaan".Onko tuo CS27 niin huonolaatuinen että esim. sarjakohtaiset erot ovat niin suuria että on onnesta kiinni millainen sarja sattuu kenellekin?Jos kysymys on kuitenkin vain siitä että renkaan pito-ominaisuudet eivät ole sitä mitä haluttaisiin niin onhan se kuitenkin tasapuolisesti sitä kaikille eli luulisi kilpailuviettiä ainakin useimmilta löytyvän sen verran ettei tuon takia jätetä kisakautta hyllylle vaan ollaan mukana niinkuin ennenkin,kyllä niillä asioilla on taipumus kuitenkin löytää oikea suunta jos nähdään että nyt on esim. valittu väärä rengastyyppi.
Samaa olen ihmetellyt minäkin. Ja kyse ei siis todellakaan ole siitä, että CS27-renkaissa olisi suuria sarjakohtaisia eroja.

1521
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 12.11.02 - klo: 18.12 »
VesaK kirjoitti:
Lainaus
Uskotko itse, että lajimme ylin järjestöedustaja alkaa boikotoimaan lajin yhteistä keskustelufoorumia yhden rivijäsenen vuoksi...

Näinhän tässä on päässyt käymään.


VesaK kirjoitti:
Lainaus
...Näillä ei näköjään ole kuitenkaan mitään merkitystä, vaan parilla hankalalla kysymyksellä ansaitsin Tumpin sanoja lainatakseni kuvan: ”kyseenalaistan ja haukun kaiken” ja ”ilmeisesti ihan vain kiusaksi nostan turhaa meteliä ja haloota asiasta”. Pikkuisen erikoinen tulkinta, olettaen, että hän tarkoitti sillä minua.

Kaikkiin hankaaliin kysymyksiisi on vastattu. Tästä huolimatta jatkat kyseenalaistamista ym. Ja voit olla aivan varma, että hän tarkoitti nimenomaan sinua.

VesaK kirjoitti:
Lainaus
Itse elän nähkääs maailmassa, jossa asioiden arvioiminen ja niistä keskusteleminen on sallittua, ja sitä pidetään jopa eteenpäinmenon edellytyksenä. Palautetta, niin positiivista kuin negatiivistakin, annetaan ja otetaan vastaan. Ja se kestetään.

keskustelemalla eteenpäin menemisessä ja perusteluja kuulematta samoihin asioihin takertumisessa on vissi ero.

VesaK kirjoitti:
Lainaus
...En ole osannut kuvitella, että se ei tässä lajissa kuulu tapoihin, ja olen siitä pahoillani. Kuitenkin totean, että oma myönteinen-kielteinen –saldoni on vahvasti positiivisella puolella. Mutta kukapa siitä välittäisi.

Tämä on juuri loistava esimerkki tuosta ilkeästi provosoivasta tyylistäsi.

VesaK kirjoitti:
Lainaus
Mr Cale kirjoitti:
Ehkä Tumpin käyttämä tyyli asiaa kommentoidessaan oli hieman kärkevä, mutta varsin maltillinen verrattuna sinun kirjoituksiisi.

Tästä olen täysin eri mieltä, enkä ole ainoa.

Ehkä niin, mutta ei ole mitään syytä takertua tuollaseen sivuseikkaan. Jutun pointtihan oli se, että jos heittää AKK:n säännöt romukoppaa ja pelaa omilla säännöillä joutuu luopumaan AKK:n lisenssistä. Tämä asia pitäisi olla kaikille lisenssin allekirjoittaneelle täysin selvä asia. Kyseessä ei siis todellakaan ollut mikään uhkaus.

* * *

Mutta tuo ylläoleva on siis kaikenkaikkiaan pelkkää retoriikkaa ja sivuseikkoja.

Jos unohdetaa tuo kaikki (ainakin hetkeksi), niin ihan vakavasti, onko sinun mielestäsi VesaK jokin sääntömuutosseikka vielä jollain tapaa perustelematta tai epäselvä? Minusta kaikkiin kysymyksiisi on vastattu ja asioiden sääntöjen puolesta pitäisi olla hyvällä mallilla.

1522
Tulokset / Korin korkeus
« : 12.11.02 - klo: 17.11 »
Jepjep. Sain tuosta Gurun kirjoituksesta hieman väärän käsityksen. Siis sääntöhän kuuluu näin: "Touring-luokissa katon minimikorkeus mitataan 10 mm maavaralla (sijoitetaan 10 mm mittapalat auton alustan alle mittauksen ajaksi)".  Eli ei sen maavaran täydy olla 10 mm. Vaan mitattaessa korin korkeutta auton alusta nostetaan tuolle korkeudelle.

1523
Tulokset / Korin korkeus
« : 12.11.02 - klo: 16.58 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
enkä oikein jaksa uskoa, että olisi tulossakaan.

Tarkkana Mr Cale, ettet joudu epäsuosioon.

 :?:

1524
Tulokset / Korin korkeus
« : 12.11.02 - klo: 16.46 »
Siis touringrallissa on tuommoinen sääntö. Tavallisessa turistissa (ts-10 ja tj-10) ei tuollaista sääntöä ole ollut, enkä oikein jaksa uskoa, että olisi tulossakaan.

1525
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 12.11.02 - klo: 13.00 »
VesaK:

Todella harmillista, että onnistuit karkoittamaan Tumpin tältä foorumilta. Se on todellinen takaisku. Oli mahtavaa, että saimme tietoa tulevista sääntömuutoksista ja niiden taustoista tätä kautta.

Ihmeellistä on se, jollet tajua kuinka ikävällä ja ilkeällä tavalla provosoivia ja jopa luokkaavia kommenttisi lajiryhmää ja Tumppia kohtaan ovat olleet.

Omasta mielestäni kaikki sääntömuutokset on tullut erittäin hyvin perustelluiksi tässä topicissa. Poislukien ehkä CS-27 renkaan käyttö matolla. Mutta tätäkin asiaa on luvattu tutkia kevään aikana, jotta mahdolliset korjaukset sääntöön voidaan ensitalveksi tehdä. Eli mitään vahinkoa ei ole päässyt tapahtumaan.
Lainaus
Tumppi kirjoitti:
"Tuskin tuo mitään galluppia tarttee tietääkseni.. asiat ovat varsin selkeästi esille tulleet ja kuten sanottu, ensi keväänä tuo asia punnitaan uudelleen.. ja jos sääntö täytyy korjata kaudelle 2003-2004, niin sitten se korjataan."

 
 
Itsekin myönsit, että perustelut siirtymiseen stanussa 4min ajoaikaan olivat hyvät.
Lainaus
VesaK kirjoitti:
4 min ajoaika TJ-luokkiin

Esittämäsi perustelut ovat hyvät, ja linjassa perusajatuksen kanssa tehdä luokasta halvempi harrastaa.

Kentän enemmistön mielipiteen sivuuttaminen tässä tapauksessa on lajin kannalta uskoakseni hyväksi. Uskon myös, ettei stanukuskien enemmistö tiedä kuinka suuri vaikutus koneiden kestävyyteen tuolla ajoajan lyhentämisellä on, tai merkitystä ei ainakaan kyselyn hetkellä tajuttu. Olet myös taannoin perännyt muutoksia, millä kilpavarustelua vakioluokassa saataisiin kuriin. Tämä muutos on kiistatta juuri sellainen. Kalliimmilla akuilla saavutettava hyöty pienenee. Ja samoilla moottoreilla voi ajaa menestyksekkäästi pidempään.

Mitä taas tuohon lisenssin menettämiseen tulee, niin jokainen lisenssin allekirjoittanut henkilö "vakuuttaa tuntevansa voimassaolevat autourheilun säännöt sekä sitoutuu niitä ehdoitta noudattamaan". Ja säännöissä sanotaan seuraavaa:
Lainaus
Autourheilun sääntökirja 2002,
-Autokilpailujen kansalliset säännöt suomessa,
-kohta 50,

"Sille, joka ilmoittautuu kilpailemaan, toimimaan virallisena toimitsijana tai muulla tavoin osallistuu kilpailuun, jota ei ole asianmukaisesti hyväksytty, peruutetaan lisenssi määräajaksi."

Ja tämä pitäisi olla kaikkien lisenssin omistavien harrastajien, eli myös sinun ja PJEP:n tiedossa. Ehkä Tumpin käyttämä tyyli asiaa kommentoidessaan oli hieman kärkevä, mutta varsin maltillinen verrattuna sinun kirjoituksiisi.

Mutta kuten jo alussa mainitsin - todella harmillista.

1526
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 07.11.02 - klo: 20.01 »
Jos (ja kun) päätetään, ettei sisällä ajeta CS27-renkailla, niin ehdottaisin, että renkaaksi valittaisiin jokin muu kuin CS22. Mikä se jokin muu rengas voisi olla (pitshimizu??), siihen minulla ei ole tarpeeksi hyvää tietoa. Mutta oman kokemuksen mukaan ja "isoilta pojilta" kuultuna CS-22 renkaat eivät ole renkaita parhaasta päästä.

1527
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 05.11.02 - klo: 11.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Joo ajan siis 1:12 mattoautolla .

En tiedä kuuluuko tämä kysymys tähän topicciin, mutta koskee kumminkin renkaita= eli saako mattoauto kisoja ajaa millä rengas kovuudella tahansa (solukumeilla tietty).


Kyllä saa.

1528
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 04.11.02 - klo: 19.31 »
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
no, minä en lähde kisaamaan, vaan ajelen tyytyväisenä "sunnuntai ajeliana" 22 renkailla ja sillä siisti. Kun saahan niillä ajaa kerhon harjoituksissa ja kerhonkisoissa, sehän on vaan kilpailu sääntö :wink:

(alle kirjoitus käy paremmin kuin hyvin nyt :mrgreen: )


Kai sinä nyt sentään tänä talvena kisaa ajat? Siis kysehän on kevään 2004 kilpailuista.

1529
Tulokset / Re: [b]Säästöjäkö???[/b]
« : 03.11.02 - klo: 16.31 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

 :?: Jos sulla ei 2 vuodessa kulu yhtään rengasta niin ajatko sä ikinä? :shock:

Jos ajaa vain sisäkisoja ja kisoja varten on 2 sarjaa renkaita, niin ne eivät näillä sääntömuutostahdeilla todellakaan ehdi kulua.
Ainoa syy uusien rengassarjojen ostoon on ollut sääntömuutokset!


Tuossa ajassa renkaat kovettuu jo niin paljon, ettei niillä pärjää enää millään.

Itse en näe kesällä tuota 27-rengasta miksikään ongelmaksi. Varsinkin kun tieto mahdollisesta EM-renkaasta on mikä on. Ja ensi talvikauden kisoista en vielä jaksa vetää hernettä nenään, kun ei tämäntalvinenkaan sarja ole vielä alkanut.

Tuo Tepon esille tuoma pointti pitoaineista oli kyllä varsin aiheellinen. Voi olla, että varikoilta alkaa löytyä taas mitä eksoottisimpia myrkkyjä renkaisiin levitettäviksi. Pitoaineen "laillisuuden" ja myrkyllisyyden tarkkaileminen on kyllä täysin mahdotonta, kunhan vaan hajun saa jotenkin olemattomaksi.

1530
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 13.37 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Minkä ihmeen takia noi erät pitää vaihtaa 4min pituisiksi :?:  :shock:  (Eihän siinä edes kerkeä lämmetä :!: :wink:)


Eiköhän se idea ollu tehdä luokasta vähän aloittelija ystävällisempi. Halvemmillakin akuilla pääsee maaliin ja koneet säilyy parempina pidempään.

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51] 52 53