Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jarkko

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 69
181
Kilpailijoiden kanava / Vs: CS-12 stanuluokka - FTT 2013
« : 21.10.13 - klo: 22.13 »
CS-12 palaa kaudella 2013-14 FTT kisojen ohjelmaan ja yhteyteen. 
Alkavan kauden ensimmäinen FTT-kilpailu ajetaan Tiksin radalla joulukuun alkupuolella 7.-8.12.2013.

PKSRCA kutsuu kaikki CS-12 autoista kiinnostuneet Tiksiin mattisten teemailtaan 30.10.

***

Nyt on hyvä syy ottaa hyllystä esiin se 1/12 tai 1/10 mattoauto, joka on toiminut siellä pelkkänä koristeena viime ajat.  Lataa akut ja tule Tiksiin mattisiltaan!

Tiksin Touring-radalla on teemana kolmena tulevana keskiviikkona mattoautot ja niillä ajaminen.

Keskiviikkoisin 
- 30.10.
- 6.11.
- 13.11.
foam-rengas luokkien mestari ja asiantuntija Teemu Saarinen on paikalla klo 17.00 alkaen.

Teemu vastailee mattis-autoihin liittyviin kysymyksiin ja neuvoo kaikkia mattiksen merkistä tai mallista riippumatta.

1/12 kokoista mattoautoa pääsee myös kokeilemaan. Teemulla on mukana CS-12 luokan auto eli stokkimattis, jolla ajamiseen pääsee ottamaan tuntumaa. CS-12 luokka on mukana FTT kilpailujen ohjelmassa alkaen 8.12. Tiksissä.

Teemu näyttää itse minkälaista vauhtia kulkee SM-tason virimattis eli C-12, joilla ajetaan radasta riippumatta nopeimmat mattoratakierrokset.

Keskiviikkoisin kokoontuvat Tiksiin ajamaan porukalla myös WGT-luokan kuskit, joilla autona on hieman suurempi 1/10 kokoluokan mattoauto. Mattoautoja on paikalla useampaa kokoluokkaa. Mukana illan ajoissa saattaa olla mattispohjainen Formula 1 autokin.

Kerhon sorvi on koko illan käytettävissä.

PKSRCA ja Teemu toivottavat kaikki tulevat ja nykyiset mattiskuskit tervetulleiksi ajamaan mattisiltoihin.
Tiksissä on uudet Iso-Britanniasta hankitut paksummat matot, joiden uskomme sopivat erinomaisesti myös mattiksilla ajamiseen.

Tervetuloa!

182
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.10.13 - klo: 22.03 »
Stanukrossi näytti erinomaisuutensa eilisessä kisassa.

Nyt tulee tarjolle stanumattikset touring-radan puolella.

***

Nyt on hyvä syy ottaa hyllystä esiin se 1/12 tai 1/10 mattoauto, joka on toiminut siellä pelkkänä koristeena viime ajat.  Lataa akut ja tule Tiksiin mattisiltaan!

Tiksin Touring-radalla on teemana kolmena tulevana keskiviikkona mattoautot ja niillä ajaminen.

Keskiviikkoisin 
- 30.10.
- 6.11.
- 13.11.
foam-rengas luokkien mestari ja asiantuntija Teemu Saarinen on paikalla klo 17.00 alkaen.

Teemu vastailee mattis-autoihin liittyviin kysymyksiin ja neuvoo kaikkia mattiksen merkistä tai mallista riippumatta.

1/12 kokoista mattoautoa pääsee myös kokeilemaan. Teemulla on mukana CS-12 luokan auto eli stokkimattis, jolla ajamiseen pääsee ottamaan tuntumaa. CS-12 luokka on mukana FTT kilpailujen ohjelmassa alkaen 8.12. Tiksissä.

Teemu näyttää itse minkälaista vauhtia kulkee SM-tason virimattis eli C-12, joilla ajetaan radasta riippumatta nopeimmat mattoratakierrokset.

Keskiviikkoisin kokoontuvat Tiksiin ajamaan porukalla myös WGT-luokan kuskit, joilla autona on hieman suurempi 1/10 kokoluokan mattoauto. Mattoautoja on paikalla useampaa kokoluokkaa. Mukana illan ajoissa saattaa olla mattispohjainen Formula 1 autokin.

Kerhon sorvi on koko illan käytettävissä.

PKSRCA ja Teemu toivottavat kaikki tulevat ja nykyiset mattiskuskit tervetulleiksi ajamaan mattisiltoihin.
Tiksissä on uudet Iso-Britanniasta hankitut paksummat matot, joiden uskomme sopivat erinomaisesti myös mattiksilla ajamiseen.

Tervetuloa!

183
Sähköautot / Vs: Pan Car Pro-10 autot
« : 21.10.13 - klo: 21.58 »
Nyt on hyvä syy ottaa hyllystä esiin se 1/12 tai 1/10 mattoauto, joka on toiminut siellä pelkkänä koristeena viime ajat.  Lataa akut ja tule Tiksiin mattisiltaan!

Tiksin Touring-radalla on teemana kolmena tulevana keskiviikkona mattoautot ja niillä ajaminen.

Keskiviikkoisin 
- 30.10.
- 6.11.
- 13.11.
foam-rengas luokkien mestari ja asiantuntija Teemu Saarinen on paikalla klo 17.00 alkaen.

Teemu vastailee mattis-autoihin liittyviin kysymyksiin ja neuvoo kaikkia mattiksen merkistä tai mallista riippumatta.

1/12 kokoista mattoautoa pääsee myös kokeilemaan. Teemulla on mukana CS-12 luokan auto eli stokkimattis, jolla ajamiseen pääsee ottamaan tuntumaa. CS-12 luokka on mukana FTT kilpailujen ohjelmassa alkaen 8.12. Tiksissä.

Teemu näyttää itse minkälaista vauhtia kulkee SM-tason virimattis eli C-12, joilla ajetaan radasta riippumatta nopeimmat mattoratakierrokset.

Keskiviikkoisin kokoontuvat Tiksiin ajamaan porukalla myös WGT-luokan kuskit, joilla autona on hieman suurempi 1/10 kokoluokan mattoauto. Mattoautoja on paikalla useampaa kokoluokkaa. Mukana illan ajoissa saattaa olla mattispohjainen Formula 1 autokin.

Kerhon sorvi on koko illan käytettävissä.

PKSRCA ja Teemu toivottavat kaikki tulevat ja nykyiset mattiskuskit tervetulleiksi ajamaan mattisiltoihin.
Tiksissä on uudet Iso-Britanniasta hankitut paksummat matot, joiden uskomme sopivat erinomaisesti myös mattiksilla ajamiseen.

Tervetuloa!

184
Sähköautot / Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« : 21.10.13 - klo: 21.56 »
Nyt on hyvä syy ottaa hyllystä esiin se 1/12 tai 1/10 mattoauto, joka on toiminut siellä pelkkänä koristeena viime ajat.  Lataa akut ja tule Tiksiin mattisiltaan!

Tiksin Touring-radalla on teemana kolmena tulevana keskiviikkona mattoautot ja niillä ajaminen.

Keskiviikkoisin 
- 30.10.2013
- 6.11.2013
- 13.11.2013
foam-rengas luokkien mestari ja asiantuntija Teemu Saarinen on paikalla klo 17.00 alkaen.

Teemu vastailee mattis-autoihin liittyviin kysymyksiin ja neuvoo kaikkia mattiksen merkistä tai mallista riippumatta.

1/12 kokoista mattoautoa pääsee myös kokeilemaan. Teemulla on mukana CS-12 luokan auto eli stokkimattis, jolla ajamiseen pääsee ottamaan tuntumaa. CS-12 luokka on mukana FTT kilpailujen ohjelmassa alkaen 8.12.2013  Tiksissä.

Teemu näyttää itse minkälaista vauhtia kulkee SM-tason virimattis eli C-12, joilla ajetaan radasta riippumatta nopeimmat mattoratakierrokset.

Keskiviikkoisin kokoontuvat Tiksiin ajamaan porukalla myös WGT-luokan kuskit, joilla autona on hieman suurempi 1/10 kokoluokan mattoauto. Mattoautoja on paikalla useampaa kokoluokkaa. Mukana illan ajoissa saattaa olla mattispohjainen Formula 1 autokin.

Kerhon sorvi on koko illan käytettävissä.

PKSRCA ja Teemu toivottavat kaikki tulevat ja nykyiset mattiskuskit tervetulleiksi ajamaan mattisiltoihin.
Tiksissä on uudet Iso-Britanniasta hankitut paksummat matot, joiden uskomme sopivat erinomaisesti myös mattiksilla ajamiseen.

Tervetuloa!

185
Nyt on hyvä syy ottaa hyllystä esiin se 1/12 tai 1/10 mattoauto, joka on toiminut siellä pelkkänä koristeena viime ajat.  Lataa akut ja tule Tiksiin mattisiltaan!

Tiksin Touring-radalla on teemana kolmena tulevana keskiviikkona mattoautot ja niillä ajaminen.

Keskiviikkoisin 
- 30.10.
- 6.11.
- 13.11.
foam-rengas luokkien mestari ja asiantuntija Teemu Saarinen on paikalla klo 17.00 alkaen.

Teemu vastailee mattis-autoihin liittyviin kysymyksiin ja neuvoo kaikkia mattiksen merkistä tai mallista riippumatta.

1/12 kokoista mattoautoa pääsee myös kokeilemaan. Teemulla on mukana CS-12 luokan auto eli stokkimattis, jolla ajamiseen pääsee ottamaan tuntumaa. CS-12 luokka on mukana FTT kilpailujen ohjelmassa alkaen 8.12. Tiksissä.

Teemu näyttää itse minkälaista vauhtia kulkee SM-tason virimattis eli C-12, joilla ajetaan radasta riippumatta nopeimmat mattoratakierrokset.

Keskiviikkoisin kokoontuvat Tiksiin ajamaan porukalla myös WGT-luokan kuskit, joilla autona on hieman suurempi 1/10 kokoluokan mattoauto. Mattoautoja on paikalla useampaa kokoluokkaa. Mukana illan ajoissa saattaa olla mattispohjainen Formula 1 autokin.

Kerhon sorvi on koko illan käytettävissä.

PKSRCA ja Teemu toivottavat kaikki tulevat ja nykyiset mattiskuskit tervetulleiksi ajamaan mattisiltoihin.
Tiksissä on uudet Iso-Britanniasta hankitut paksummat matot, joiden uskomme sopivat erinomaisesti myös mattiksilla ajamiseen.

Tervetuloa!

186
Nyt on hyvä syy ottaa hyllystä esiin se 1/12 tai 1/10 mattoauto, joka on toiminut siellä pelkkänä koristeena viime ajat.  Lataa akut ja tule Tiksiin mattisiltaan!

Tiksin Touring-radalla on teemana kolmena tulevana keskiviikkona mattoautot ja niillä ajaminen.

Keskiviikkoisin 
- 30.10.
- 6.11.
- 13.11.
foam-rengas luokkien mestari ja asiantuntija Teemu Saarinen on paikalla klo 17.00 alkaen.

Teemu vastailee mattis-autoihin liittyviin kysymyksiin ja neuvoo kaikkia mattiksen merkistä tai mallista riippumatta.

1/12 kokoista mattoautoa pääsee myös kokeilemaan. Teemulla on mukana CS-12 luokan auto eli stokkimattis, jolla ajamiseen pääsee ottamaan tuntumaa. CS-12 luokka on mukana FTT kilpailujen ohjelmassa alkaen 8.12. Tiksissä.

Teemu näyttää itse minkälaista vauhtia kulkee SM-tason virimattis eli C-12, joilla ajetaan radasta riippumatta nopeimmat mattoratakierrokset.

Keskiviikkoisin kokoontuvat Tiksiin ajamaan porukalla myös WGT-luokan kuskit, joilla autona on hieman suurempi 1/10 kokoluokan mattoauto. Mattoautoja on paikalla useampaa kokoluokkaa. Mukana illan ajoissa saattaa olla mattispohjainen Formula 1 autokin.

Kerhon sorvi on koko illan käytettävissä.

PKSRCA ja Teemu toivottavat kaikki tulevat ja nykyiset mattiskuskit tervetulleiksi ajamaan mattisiltoihin.
Tiksissä on uudet Iso-Britanniasta hankitut paksummat matot, joiden uskomme sopivat erinomaisesti myös mattiksilla ajamiseen.

Tervetuloa!

187
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 17.10.13 - klo: 14.51 »
Muistutan vielä että NYT on profiili todella loistava.
Hypyt ilmiömäisen helpot peltiassolle  :wink: Mutkat ja röykyt todella toimivat.
Pitokin on hyvä..
Kiitokset talkoo porukalle.
Jerzi

Toivomus:
Täällä yleisellä puolella kun puhutaan jonkun yksittäisen radan asioista, niin olisi hyvä aina tarkentaa mistä radasta on kysymys. Se peltiassokin kun pystyy ajamaan useammalla radalla ja mutkia on kaikilla neljällä radalla.

188
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 17.10.13 - klo: 11.45 »
Mahdollisuus ennakon säätämiseen vie pohjaa pois koko vakioluokkaidealta.

Moottorin ennakolla todellakin on merkitystä vakioluokassa. Aikanaan kiinteäennakkoisista moottoreista sai puristettua aina hieman lisää vauhtia kun päädyn ruuveja kiristäessä käytti hyväksi ruuvien reikien (ehkä 0,3 mm) väljyyden suuremman ennakon suuntaan.

Vakioluokassa ajamisen merkitys korostuu, kun virheitä ei pysty paikkaamaan tehon avulla, kuten virissä voi ainakin yrittää. Mutkat pitää ajaa lyhyttä linjaa ja suoralle lähdön onnistuminen on tärkeää.

Homma kannattaisi sarjasäännöissä ja järjestäjien toimesta pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Kuten Hoke sanoi FTT-säännöissä on tarjolla toimivaksi todettu malli.

189
Uusi täysiverinen C-8 sähköversio tulossa kuvioihin

http://www.redrc.net/2013/10/capricorn-c801-el-18th-on-road-car/

190
Yleinen keskustelu / Vs: Harrastusmotivaatio kadoksissa
« : 11.10.13 - klo: 12.40 »
Löytyisikö tänne vastapainoksi tarinoita motivaation uudelleen löytymisestä. Niitäkin tapauksia on.

191
Yleinen keskustelu / Vs: Harrastusmotivaatio kadoksissa
« : 11.10.13 - klo: 11.13 »
...
Yksi motivaation lopahtamisen syynä oli .............. Toinen syy on vuosien aikana kasvaneet autojen nopeudet, alkaa krossitkin mennä sellaista kyytiä ettei pää ja kädet riitä pitämään niitä letkujen välissä.
...

Koheltaja ottaa tässä esiin krossiin liittyen ongelman, joka minusta on vielä korostuneempi mattoluokissa.

Jopa moninkertainen maailmanmestari Atsushi Hara oli erityisen huolestunut viri-touringin tilasta kesällä RED-RC:ssä julkaistussa haastattelussa. Nopeudet ovat viriluokissa kasvaneet liian koviksi. Sen seurauksena menestyminen edellyttää liian suuria panoksia harjoitteluun, warm-up kisoihin osallistumiseen jne.
Kun ammattilaisillakin on vaikeuksia löytää riittävästi aikaa, niin harrastelijoilla tilanne on vielä hankalampi.

Meillä Suomessa on sama kehitys ollut nähtävissä jo 1-2 vuotta.

Harrastamisessa hauskuus ja onnistuneesta tekemisestä koituva hyvä fiilis ovat motivaation kestämisen kannalta keskeisiä asioita. Minusta lajissa tulisi kehittää asioita siihen suuntaan, että motivaation pysymisellä ja kasvulla on parhaat mahdolliset edellytykset.

Vaarana on viriluokan jääminen pienen "eliitin" taistelutantereeksi ja muut pitävät enemmän hauskaa vakioluokissa, porossa ja stanussa.

192
Ilmeisesti ensi kesän kv. kisojen ajankohtia ei vielä tiedetä. Sieltä tulee jotain muutospaineita muuten siistin näköiseen suunnitelmaan.

Onko tuo GPT IV siirto eteenpäin TP-10 EM:ien vuoksi?

193
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 15.09.13 - klo: 18.07 »
Sm sarjoissa palkitaan tälläkin hetkellä alle 18v top3. Aika usein vaan löytyy samoja junnuja avoimensarjankin top 10.stä

Kommentoin yleisesti ja luokasta riippumatta. Tulosten julistaminen ja menestyjille aplodeeraus on seremoniana tärkeä osa arvokilpailua. ERITYISEN tärkeää tilanteessa on vähemmän aikaa harrastaneille nuorille sen OMAN palkinnon saaminen.

Henkilökohtaisesti olisin valmis kääntämään palkintopyttykulttuuriamme siihen suuntaan, että pääpaino olisi juniorien pokaalipalkinnoissa, koska heille se merkitsee eniten. Vakiintuneet kärkikuskimme eivät uskoakseni koe merkittävämmin tarvitsevansa lisää hyllyntäytettä pölyä keräämään. Voisi vaikka ajatella pokaalien jaossa panostamista sarjapalkintoihin ja sitten kilpailukohtaisesti esim. alle 16 v. junioreiden huomiointi pokaalein tms. 

194
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 12.09.13 - klo: 14.02 »
Hyvä kommentti Jonilta tuo, että luokkaan tarvitaan ensisijaisesti lisää kuskeja eikä lisää sääntöjä.

Uudelle harrastajalle on aina haastavaa ottaa selville ja päättää mitä ja minkälaista kalustoa kannattaa sillä omalla (usein) pienehköllä budjetilla hankkia. Jos ei aikaisemmin ole täällä "RC-viidakossa" tarponut, niin kaikki on uutta ja outoa, myös vastaantulevat auliit neuvojat.

Monta vuotta sitten tein lyhyen, yhden A4 sivun ohjeläpyskän aloitteleville uusille harrastajille. Annoin sen käteen sellaisille, jotka silloin tulivat ns. "kerhosedältä" aloittelijavuoromme aikana kysymään jotain neuvoa kalustohankintoihin liittyen. Se osaltaan korvasi aloittelijan oman tarpeen tehdä muistiinpanoja siitä mitä neuvoja ja vinkkejä tulikaan saatua ja lisäksi siinä oli muutamia osoitteita ja yhteystietoja eteenpäin pääsemistä helpottamaan.

Kysymys 1:  Onko missään koottuna jotain helppolukuista infopakettia aloittelevalle harrastajalle kalustohankintoihin?

Kysymys 2:  Tarjoaako mikään alan liikkeistämme valmiiksi mietittyjä edullisia kokonaispaketteja aloitteleville harrastajille? Heille pitää olla tarjolla helppoja ja yksinkertaisia, valmiiksi mietittyjä toimivia ratkaisuja. Kalustohankintaan liittyvää epävarmuutta vähentää se, jos saa selkeän kuvauksen tarjolla olevasta kokonaispaketista ja voi verrata sitä toisesta paikasta saatuun ehdotukseen.

Valmiiksi kootulla ratkaisulla en tässä tarkoita sitä, että sanotaan tule meidän kauppaan ja kyllä me sulle kootaan hyvä paketti.

195
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 06.09.13 - klo: 13.18 »
Rata on auki n. 2 tuntia ja sitten lähden.
Tule röökipaikalla huitasemaan niin näen sinut ja tulen sitten päästämään sinut sisälle.

Ettei tarttis kenenkään "röökipaikalla huitoo", niin sinnehän voisi laittaa voimakasäänisen ovikellon. Useimmin kait ensimmäinen tulija kiilaa oven auki asentoon, mutta ehkä joku kokee ettei halua pitää ovea auki kenen vaan sisäänkäveltävänä.

196
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 04.09.13 - klo: 14.50 »

Futurella on mugenin edustus, siinä on ollut ongelmia kakkos vaihteen kanssa, mutta eiköhän sekin oo saatu viimeistään korjattua ensi kesäksi, en tiedä mikä oli tilanne tällä kaudella. Jarkko mainitsi jotain toisesta moottoripukista mutta Teemu osaa varmaan itse kertoa kun tietää tarkalleen asiat.

Mugen MTX-5:n uusi yksiosainen moottoripukki ja kestävämmästä materiaalista tehdyt vaihteen rattaat tulivat tarjolle tämän vuoden alkupuolella ja poistivat vaihderattaiden kestämiseen 2012 kaudella liittyneen ongelman.

Hiljattain EM-kisoissa ajoimme kaikki treenit (15 erää yhteensä 2,5 tuntia ajoaikaa) ja kisaerät (5 erää yhteensä 1 tunti ajoaikaa) samalla autolla SAMOILLA rattailla siis ilman että yksikään ratas hajosi. Tuo vastaa ajomääränä runsasta kahta (mukana finaalissa) tai neljää (ei finaalissa) kokonaista kotimaista kisapäivää.

Optiona tarjolle tuli myös jäykempi pohjalevy, mutta ilman sitäkin 2012 kesänä esiintyneet ratasongelmat poistuivat kokonaan.

Käytetty Mugen MTX-5 on erinomainen vaihtoehto ensimmäiseksi autoksi luokkaan tuleville, kunhan varmistaa, että autossa on yksiosainen moottoripukki ja muistaa käyttää uusia harmaita vaihteen rattaita.

Olipa auton merkki mikä tahansa, niin yksi kohta, joka TP-10 autossa vaatii huolellisuutta on pinjonin ja vaihteen rattaiden välyksen säätäminen. Se ei ole vaikeaa ja siihen saa autokohtaiset vinkit kokeneemmilta.

197
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 03.09.13 - klo: 14.41 »
Minäkin olen ajatellut lähteä ajamaan TP10 luokkaa.
Mikä auto kannattaisi hankkia. Jotta löytyisi säätö apuja ja varaosat olisi helppo hankkia?
Omistan kyoshon RRR ONE WC auton, onko siitä mihinkään enää ? Auto on ajamaton. Ja sitten vielä mikä kone?

Hyvä päätös, tervetuloa!

Jos haet autoa 2014 kisakaudelle, niin ostopäätöksiä ei ainakaan uuden autopaketin suhteen kannata tehdä vielä.

Sen Kyoshon varaan ei minusta kannata jäädä kisakautta ajatellen. Auto sinansä on ihan hyvä (meilläkin eka TP-10), mutta kun kukaan muu ei Kyosholla aja niin tuen ja varaosien kanssa voi olla aika hiljaista.

Jos haet autoa tämän loppukauden hupiajeluun, niin joko se oma Kyosho tai sitten jostain hyväkuntoinen käytetty xray NT1 tai Mugen MTX-5 (uuden 2013 moottoripukin ja uusien vaihderattaiden kanssa kaikki kestää hyvin).

198
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 03.09.13 - klo: 10.41 »
Lisätään vielä, että uskon, että suurin epämieluisuus tuntuisi olevan renkaiden sorvaus. Kuitenkin renkaat on hyvällä sorvilla todella nopea tehdä. Puhutaan siis alle 10 minuutin hommasta.

Mun mielestä jonkinlainen hand out rengas toimisi mainiosti. Tai edes mahdollisuus ostaa 'valmiit' renkaat esim. kooltaan 60/62mm, jolloin sorvausta käytännössä tarvitsisi suorittaa vain treenirenkaita tehdessä.

Hand out -rengas (LRP/ edessä 37/62mm, takana 40/64mm) oli käytössä EM:ssä muutama viikko sitten Itävällassa.
Auto tuotiin omaa erää varten suljetulle alueelle ratavarikon viereen ilman renkaita suunnilleen edellisen erän startatessa. Järjestäjä antoi sarjan renkaita, jotka kiinnitettiin autoon ja sitten jonottamaan radalle pääsyä. Renkaille ei ohjeistuksen mukaan saanut tehdä mitään. Kaikki mussuttaminen renkaiden pienistä kokoeroista oli kielletty.

Käytäntö toimi hyvin systeemiin tottumisen jälkeen. Suomen porukka oli sen verran pieni, että meinasi välillä loppua henkilökunta kesken, kun kaksi ajoi ja kaksi mekkasi heille JA samaan aikaan piti jonkun tuoda seuraavassa erässä ajavan (juuri mekkaamassa olevan kuskin) auto renkaiden kiinnitykseen.

Ajamisen kannalta rengaskuvio toimi myös hyvin, huomattavasti ainakin allekirjoittaneen odotuksia paremmin. Finaaliin päässeille oli tiedossa renkaiden vaihto, semiin rengas riitti.

Kisa oli edelliseen vuoteen verrattuna "tasaisempaa ja reilumpaa" kun kaikkinainen renkaiden pidottaminen oli käytännössä mahdotonta. Samoin vain joillekin sponssatuille kuskeille jaossa olleet "special compound" renkaat rajautuivat pois.

Suomessa ei hand out -renkaan perään ymmärtääkseni ole paljoa haikailtu, koska meillä ei ole ollut sitä ongelmaa, johon hand out -rengas ensisijaisesti toimii lääkkeenä eli pitoaineilla lotraaminen. Sorvaaminen ei ole iso eikä hankala homma ja sen voi hoitaa itse ennen kisaakin.

Ainakin pari haastetta nousee mieleen kotimaan kisojen kannalta, jos päätettäisiin mennä hand out -renkaisiin
-renkaiden saatavuus määräkokoon sorvattuna koko kauden ajan
-renkaiden jakaminen ja muu manageeraus kilpailua ennen ja sen aikana vaatii lisää toimitsijaporukkaa.

199
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 26.08.13 - klo: 16.54 »
Oman perheen kokemukset junnuikäisen ajamaan opettelusta ja tulemisesta mukaan kisailuun ovat FTT-sarjan puolelta.

Siltä pohjalta uskon vahvasti stanuluokan merkitykseen junnujen kehityskaaren erittäin tärkeänä osana. Aloittaessamme kisojen kiertämisen kymmenisen vuotta sitten TSS-10 oli juuri sopivan vauhtinen luokka. Haastetta riitti ja kisa oli tasaisuudessaan kiinnostavaa. Viri tuntui silloisilla 12-lankaisilla aivan älyttömän kovavauhtiselta.

TSS-10:n ollessa vain junioreille rajattu luokka siirtyminen viriin parin stanuvuoden jälkeen tapahtui melko luonnikkaan oloisesti. Vakioluokka opettaa ajamista erittäin hyvin ja sieltä viriin nousseet (edelleen juniorit) nousivat melko nopeasti virin C-finaaleista B:hen ja A:hankin. Ja monet edelleen viriluokan kärkikahinoihin ja sitä rataa kv. kisoihin. Nuoret oppivat ja kehittyvät nopeasti, mutta kehittymisen pitäisi päästä tapahtumaan sopivan haastavassa asetelmassa, ei niin että yritetään hypätä liian korkealle liian aikaisin.

En tunne s-krossin tilannetta kovin hyvin itse, mutta jos sähkökrossarin viriluokassa mennään luokkaan suhteutettuna yhtä (yli)lujaa kuin touringin puolella, niin ehdottomasti tulisi junioreille tarjota heille oikeamman vauhtinen ja oppimista tukeva luokka. Touringissa on sentään vauhdin osalta väliportaana TSP.

1/12 mattiksetkin voisi tuoda lyhyesti tähän mukaan. Allekirjoittanut senioriluokkalainen tykkasi huvikseen ajella SOPIVAN VAUHTISTA stanumoottorista 1/12 kiilaa ja minusta se olisi ollut hyvä vaihtoehto junioreille harrastuksen aloittamiseen.

Yksi avainasia kaiken ikäisille kuskeille on sopivan haastava vauhti. Se tukee oppimista ja motivaation pysymistä.

200
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 25.08.13 - klo: 18.23 »
Mikä on paras veikkaus koska touring-rata on ajokunnossa?

Touring-ratahan on ajokunnossa parhaillaankin eli kunhan sisään mennään niin ajamisen voi aloittaa vanhoilla matoilla. Muistaakseni kevään lopulla ei siitä radasta purettu mitään. Imurointi voi olla paikallaan.
Veikkaisin, että alkuun ei pitokaan tule olemaan liian kova.

Uuden maton ostamista on hidastanut brittiläisen valmistajan henkilöstön lomailu. Nyt on homma selvä ja 8 kpl 40 metriä pitkiä Prima Felt GT Track -mattorullia lähtee alkuviikolla kohti Tiksiä. Parin viikon kuluessa saanemme ne perille ja sitten vaan talkoilemaan uutta mattoa paikoilleen.

Viikon päästä siis sisäkautta aloittamaan ja ensimmäisen viikon voidaan ajamisen lomassa porukalla miettiä minkälaisella asetelmalla ensi talven turistiajoja halutaan ajaa. Mattoa riittää 16 m x 40 m rataan, kun edellisten talvien matotettu alue on ollut 16 m x 32 m.

Tuo 40 m pituus on valmistajan vakiomitta ja siksi meillekin tulee sitä vaikka lyhyemmälläkin olisi pärjätty.

201
Stanuluokka on ensijaisesti tarkoitettu uusille kuljettajille, jotka ovat aloittamassa kilpailemisen. Rajausta oli vaikea tehdä ja päädyimme tälläiseen rajaukseen, tutkittuamme SM sarjojen pisteitä.


Kaikki alle 18 vuotiaat, jotka ovat ajaneet tänä vuonna ainoastaan yhden maastosarjan- tai SM osakilpailun voivat osallistua stanuluokkaan.

Ehdotus täältä luokan ulkopuolelta.

Vakioluokan mukaan ottaminen on hyvä idea. Kun kerran kokeilusta on kysymys, niin miksei olisi kaikille kokonaan avoin vakioluokkaan osallistuminen. Se toisi varmaan kattavamman palautteen ja enemmän kokemuksia luokan jatkokeskustelujen tueksi.


202
Tulokset / Vs: Sarjatilanne M-8 2013
« : 07.08.13 - klo: 21.01 »
En nyt muista mihin mennessä sääntömuutokset piti esittää mutta tuota voisi esittää hallituksen käsiteltäväksi, en tiedä onko Matti jo niin tehnytkin, lajiryhmän palaveri on n kk sisään ja siellä asiasta lisää.

Sitä siis halutaan, että SM-kisat eivät olisi enää avoimia ulkomaalaisille. Lisenssihän vaatii mielestäni osoitteen kotimaasta, sitä tuskin kellään on suomenkävijöistä. Tuosta kohdasta en ole ihan täysin varma.

Tässä keskustelussa ymmärtääkseni ei ole esitetty ulkomaalaisten sulkemista ulos kilpailuista, vaan esitykset ovat liittyneet SM-pisteiden jakamiseen vain AKK:n lisenssillä ajaville. Nehän ovat kaksi erikseen määriteltävää asiaa.

203
Tulokset / Vs: Sarjatilanne M-8 2013
« : 07.08.13 - klo: 09.48 »
Omasta mielestäni SM sarjaan (siinä saataviin pisteisiin) tulisi tehdä sääntömuutos. Kilpailuihin saa jatkossakin osallistua muiden maiden kuljettajat mutta pisteitä saadakseen tulee olla lajiliiton (AKK:n) myöntämä lisenssi.

Kannatan tätä ehdotusta.

Avoin SM-sarja tarkoittaa luontevimmin sitä, että muiden maiden lisensseillä ajavat ovat tervetulleita ajamaan SM-kilpailuissa, mutta AKK:n virallisissa SM-pistelistoissa tulisi olla vain AKK:n lisenssillä ajavien nimiä.

204
Viljamilla on tosi hieno vauhti päällä.

Mutta mitä ihmetta on Alex Hagberg tehnyt yön aikana, kun pääsi vauhdissa aamulla hyppäämään koko porukan kärkeen? Kuitenkin eilen hän oli johdonmukaisesti kovinta kärkeä hitaampi. Olisiko joku renkaisiin liittyvä juttu?

Mikä muuten on rengaspolitiikka näissä kisoissa?

205
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2013-2014
« : 12.07.13 - klo: 13.13 »
Jos kilpailuita on jatkossa yhtä paljon kuin tänä kesänä, niin yhden viikonlopun lisääminen kesän kilpailukalenteriin voisi helpottaa tilannetta.
Pahimmillaan tungos kalenterissa menee sellaiseksi kuin kesäkuun viimeisenä viikonloppuna, jolloin TP-10 SM:ien kanssa päällekkäin ajettiin sähkötouringin SM:t Vaasassa ja SC-sarjan kansallinen kilpailu Turussa.

Arvatkaa oliko helppo löytää toimitsijoita, kun samaan aikaan muualla ajettavat kilpailut vetävät porukat pois kotipaikkakunnalta. PKSRCA:ssakin kilpailutoimitsijoina pääasiassa toimivat itse muita luokkia ajavat henkilöt.


206
Voisi taas kysäistä, että millä tämäkin mestaruus oikeasti pitäisi ratkaista ellei auton säätämisellä ja ajamiselle.

Kun jotkut aina kuitenkin lähtevät renkaiden sääntöjenvastaisen käsittelemisen tielle, jos siihen vaan on jonkinlainen mahdollisuus, niin ne mahdollisuudet pitäisi aukottomasti eliminoida etukäteen. Tämä ei vapaalla renkaalla ole käytännössä mahdollista.

Toinen rengasjuttu on renkaiden suhteettoman suuri rooli tuloksen tekemisessä. Tämä selviää hyvin esim. lukemalla kuskien kommentteja RedRC:stä. Pitää olla ko. kierrokselle sopiva pehmeys/kovuus sen ja sen valmistajan siitä ja siitä rengasmallista.

Ratkaisu = arvokisoihin tarkkaan valvottu yksityyppirengaskäytäntö, jolloin mestaruus ratkotaan siellä missä pitääkin.

207
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2013-2014
« : 11.07.13 - klo: 18.36 »
Pari irtokommenttia:

Lisenssistä:
- Akk:n kanssa luulisi olevan mahdollista sopia, että seuraavan vuoden lisenssin voi ostaa jo vaikka 1kk edellisen vuoden puolella. Jos lajiryhmä tekisi pian aloitteen asiasta, niin luulisi Akk:lla ajan riittävän asian käsittelyyn.

Kisaviikonloppujen riittävyydestä:
- meillä oli seuran hallituksessa keväällä puhetta tuosta koulujen päättymisviikonlopun rauhoittamisesta. Todettiin, että se lienee jäänne sellaisilta ajoilta, jolloin koululaisia ehkä oli sm-kisoissa nykyistä enemmän. Olisi tärkeätä saada maksimimäärä viikonloppuja käyttöön. Ainakaan meillä ei ko. Viikonloppu vaikuttaisi myöskään merkittävämmin kisatoimihenkilöiden määrään.

208
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 08.07.13 - klo: 22.49 »
Nyt lienee mittaustavassa jotain häikkää, kun 2S lipon yhden kennon jännite ei voi olla melkein 8 volttia. Täyteen laadatun lipokennon jännite on 4,2 volttia ja 2S akun jännite täyteen ladattuna on 8,4V.

209
Yleinen keskustelu / Vs: Lipo-akku paisuu ?!
« : 08.07.13 - klo: 22.37 »
Jos akkua ei ole kertaakaan ladattu, niin palauttaisin kauppiaalle ja edellyttäisin uutta tilalle.

Kuten seinäkello sanoi, kaupan toimittamat akut ovat ns. Storage ladattuja ja se lataus kestää ehjässä akussa ilman merkittävää tai akun terveyttä uhkaavaa purkautumista helposti vuoden. Kokemusta on.

Lipo-akun saa usein turpoamaan lataamalla sen täyteen ja seisottamalla pitempään ihan täyteen ladattuna, ja sen vuoksi valmistajat suosittelevat storage latausta, jos akut jäävät seisomaan pitemmäksi aikaa.

210
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 06.07.13 - klo: 12.06 »

Mut sit ihan asiaankin, onko radalle mahdollista järjestää mitenkää jotain roska-astiaa. Miten esim tiksissä oli hoidettu tuo jätehuolto, astioita sielä oli mutta kuka ne tyhjens ja minne?

Ensiksi todettava, että kaupunki ei ole viimeiseen 10 vuoteen ylläpitänyt mitään roskahuoltoa rc-radan alueella. Tämä on fakta, ei moite.

Tattiksellakin oli aikanaan roska-astia, mutta kaupunki lopetti jossain vaiheessa resurssipulaan vedoten sen tyhjentämisen ja sen jälkeen homma ei kuulunut kenellekään. Silloin totesimme, että on parempi velvoittaa harrastajat viemään omat roskansa pois, kun kerran alue ei kuulunut minkään roskahuollon piiriin.

Radalta roskat on lupa virka-aikana viedä nuorisoasiainkeskuksen roskiksiin harmaan rakennuksen viereiseen roskapisteeseen.

Poikkeuksena pääsääntöön jäteastiat ovat käytössä rata-alueella kilpailujen aikana.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 69