Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jarkko

Sivuja: 1 ... 64 65 66 [67] 68 69
1981
Kannatan Kallen ehdotusta.

Stanun vinkkelistä tämä malli on sopivan joustava ja ottaa huomioon force majeure -tyyppiset poisjäämiset vaikka useammastakin kisasta. Hyvin pärjännyt kuski lähtee "oikealta" paikalta vaikka olisi joutunyt jättämään parikin kisaa väliin.

1982
Sähköautot / Moottorin "Sorvaus / Huolto"
« : 04.04.06 - klo: 08.35 »
Taitaa vaan olla kovin harvassa paikassa mahdollista ajaa kunnolla krossia (sähkölläkään) talvikaudella. Touring näyttää olevan talvellakin ajohaluisille krossareille se suosituin tapa päästä ajamaan ja kisaamaan.

1983
Yleinen keskustelu / PIENOISAUTOSEURA VAU
« : 31.03.06 - klo: 08.14 »
Voi tuntua jonkun mielestä nipotukselta, mutta toivoisi, että seuran otsikon alla käytävä keskustelu ja kommentointi tähtäisi seuratason asioiden pohdintaan ja kehittämiseen.

Erillisille TÄRKEILLE projekteille tulisi olla omat topiccinsa - niinkuin tällekin jo  on avattu osoitteessa
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=15737

1984
Sähköautot / Moottorin "Sorvaus / Huolto"
« : 31.03.06 - klo: 08.09 »
Miten olisi kimppasorvi kaverin kanssa. 120 euron ehjä käytetty sorvi timanttiterällä on paljon parempi ostos kuin uusi runsaalla 200 eurolla. Kisassa sorvin käytön voi kaverin kanssa hyvin jakaa.

Jos vaan mahdollista, niin treenejä tuskin kukaan viitsii ajaa stanulla eli suurempi sorvaustarve keskittyy juuri kisoihin.
Meillä siirryttiin treenissä harjattomaan ja tuntuu ihan uskomattomalta, kun ei tarvitse miettiä koneen huoltoa ollenkaan.

1985
Sähköautot / Moottorin "Sorvaus / Huolto"
« : 30.03.06 - klo: 21.52 »
Stanun kärkikahinoissa useimmat sorvaavat parin akun välein, jolloin kaverilla sorvauttaminen voi alkaa kaverista tuntua aika runsaalta. Oma sorvi siis puoltaa paikkaansa.

Toisaalta voisi koittaa sellaista linjaa, että käyttäisi kollektoria säästäviä hopeahiiliä (esim Trinity XXX-hiili) ja erien välillä huoltaisi kollektoria kollektoritikulla, jolloin yksi sorvauskerta per kisa saattaisi toimia ihan hyvin. Sen verran sorvausta saanee kavereilta jo helpommin.

1986
Yleinen keskustelu / Myyvä TV spotti
« : 29.03.06 - klo: 13.39 »
Varmaankin on totta, että moottoriurheilua helposti syrjitään, ainakin Lavangon naapurien piirissä. Onhan se karmeaa, jos joskus lentokoneiden nousujen välissä vähän kuuluu pörinää.

Lajia laajemmin lähestyen voisimme yrittää saada/ohjata tukea sitten sinne missä ei synny ääni- tai pakokaasusaasteita. Koko pitkä talvi harrastetaan sähköautojen parissa ja kiinteitä ratoja pitäisi ehdottomasti olla muitakin kuin  Rajatorppa.
Mille tasolle pitäisi pyrkiä? Kyselkääpä vaikka Ruotsissa Jens Minne -kisoissa käyneiltä minkälaiset puitteet on siellä aikaansaatu kunnan, yritysten ja aktiivisten harrastajien yhteistyöllä. En ole vielä päässyt itse tutustumaan paikkaan, mutta kuvissa näyttää upealta ja muiden kertomukset vetävät kateelliseksi.

1987
Yleinen keskustelu / PIENOISAUTOSEURA VAU
« : 24.03.06 - klo: 16.22 »
Vänkhään vielä vähän, koska kannatan selkeyttä viestinnässä ja selkeä
otsikointa auttaa myös tietoa etsivää.

Nyt otsikko ei auta Lavankoa koskevaa tietoa etsivää ja ne pari muuta
kehitysideaa hukkuvat ansiokkaan talkooporukan Lavankokeskusteluun.

ei siitä sen enempää ;-))

1988
Yleinen keskustelu / PIENOISAUTOSEURA VAU
« : 22.03.06 - klo: 22.32 »
Pääosa keskustelusta pyörii sinänsä tärkeän asian eli Lavangon radan kunnostamisen ja ylläpidon ympärillä.
Erityisen tärkeää tämä on nyt valmistauduttaessa ensikesän PM:iin.
Minusta tämän stringin otsikko voisi olla sisältöä vastaava esim.
VAU / Lavangon rata

Nyt VAUn yleisempään kehittämiseen liittyvät pari ansiokasta kommenttia hukkuvat pääteeman sekaan.
Kehittämisideoille varatun stringin teema voisi olla esim.
VAUn pienoisautotoiminnan kehittäminen
Sinne mukaan tietoa seuran eri toimintamuodoista ja esim. linkki VAUn pienoisautoilun hiljattain päivitetyille sivuille
http://www.kolumbus.fi/karvonen.tapio/VAU/

Ihan vaan ehdotus foorumin käyttäjien tiedonhaun helpottamiseksi.

1989
Yleinen keskustelu / PIENOISAUTOSEURA VAU
« : 22.03.06 - klo: 09.05 »
Tämän keskustelun otsikko olisi varmaan hyvä muuttaa paremmin sisältöä kuvaavaksi, että löytää satunnaisempikin vierailija oikeaan paikkaan.

1990
Tulokset / VAU Kerhokisat talvella -05/06
« : 11.03.06 - klo: 20.41 »
Kisakutsu on tämän topicin alussa.

KAIKKI KISAAMAAN JA PITÄMÄÄN HAUSKAA. LAITA VAIKKA VALOT AUTOON NIIN SAADAAN MENO NÄYTTÄVÄMMÄKSI.

Laita ennakkoilmoa tulemaan allekirjoittaneelle joko yv:nä tai sähköpostilla (jarkko.kuusinen@fountainpark.com).
Myös kisapaikalla voi ilmoittautua.

Drifting-luokkaan ovat ilmoittatuneet (11.3.)

1. Matias Kuusinen
2. Viljami Kutvonen
3. Kalle Lauren
4. Henri Salmen
5.
6.


t. jarkko

1991
Sähköautot / Driftaajia pk. seudulta
« : 11.03.06 - klo: 20.33 »
Nyt pääsee kisaamaan drifting-autolla.

Ensi lauantaina 18.3. VAUn kerhokisojen yhteydessä ajetaan myös Drifting-luokka.

Linkki kisakutsuun alla:
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=13154

Samassa topicissa on lista ennakkoon ilmoittautuneista. Myös paikanpäällä voi ilmoittautua mukaan.

1992
Yleinen keskustelu / Drifting
« : 11.03.06 - klo: 20.32 »
Nyt pääsee ajamaan DRIFTING-KISAA.

Ensi lauantaina 18.3. VAUn kerhokisojen yhteydessä ajetaan myös Drifting-luokka.

Linkki kisakutsuun alla:
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=13154

Samassa topicissa on lista ennakkoon ilmoittautuneista. Myös paikanpäällä voi ilmoittautua mukaan.

[EDIT: Useimmat kisoihin osallistuneet ajavat normaalilla touring-autolla, johon on laitettu drifting renkaat => drifting-auto]

1993
Kommentti sisältää ehdotuksen finaalien eräjakoon liittyen.

Nyt on takana toinen (Ylistaro) sisäkauden kisoista ja ensin pitää todeta selkeä parannus tuomarointilinjassa.
Tuomarointiin oli otettu Pohojanmaalla huomattavasti kauden ensimmäistä kisaa aktiivisempi ote ja ainakin stanussa vaikutukset olivat selkeästi positiivisia. Hyvä näin ja tällä linjalla kannattaisi minusta jatkaa. Jokaisessa kisassa toivottavasti on mukana uusia kuskeja, mutta tarkka linja on tärkeää pitää myös kokeneempien mielessä.

Ylistaron kokemukset pistivät miettimään finaalien eräjakoa. Kisassa noudatettiin voimassaolevaa FTT-ohjeistusta [http://rc10.fi/viewtopic.php?t=14437] finaalijaosta, jonka mukaisesti stanun 16 kuskia jaettiin siis 10 kuskia A-finaaliin ja 6 B-finaaliin.

FTT-ohjeistuksen mukainen eräjako finaaleihin sopii Kuusankosken ja Ylistaron kokemusten perusteella huomattavasti paremmin viriin ja prostockiin kuin stanuun.
Kuusankosken kisan tulosaineiston pohjalta voidaan tehdä seuraava vertailu A-finaalien sisäisistä tasoeroista. Tämä ei ole täydellinen numeroaineisto finaaleista, mutta kertoo tilanteesta hyvin.

1. Ero best lap -ajoissa A-finaaliin osallistuneiden kesken
> stanu         1,16 sek (13,643 vs. 14,805)
> prostock    0,65 sek (12,901 vs. 13,552)
> viri            0,34 sek (12,411 vs. 12,750)

2. Ero erätuloksessa A-finaaliin osallistuneiden kesken
> stanu         25,5 sek / noin 1,8 kierrosta
> prostock      6,0 sek / noin 0,5 kierrosta
> viri              8,1 sek / noin 0,6 kierrosta

3. Kuinka monta kuskia mahtuu erätuloksen perusteella 1 kierroksen sisään
> stanu           5 kuskia 1 kierroksen sisään
> prostock     16     -”-
> viri             21     -”-

Tästä nähdään, että stanun A-finaalissa on laskutavasta riippuen noin 2-4 kertaa suuremmat tasoerot kuin muissa luokissa.

Tiedän hyvin kuinka tärkeää junioreille on päästä mukaan A-finaaliin (tai aikaisempaa omaa suoritusta ylempään finaaliin), mutta sen vastapainona on se millaiseksi koko finaali muodostuu suurten tasoerojen vuoksi. Junnuthan eivät aiheuta ongelmia erässä tahallaan. Jos vahinkoja sattuu, ne ovat seurausta kisajännityksestä, innokkuudesta ja  kokemattomuudesta. Ylistaron ensimmäinen A-finaali oli hyvä osoitus em. asioiden ja tasoerojen vaikutuksesta koko erän tapahtumiin. Opettavainen puhuttelu koko ryhmälle oli ihan paikallaan.

EHDOTUS:
FTT 2006 I ja II osakilpailujen kokemusten ja niitä tukevan yllä olevan vertailun perusteella ehdotan, että stanussa siirryttäisiin jatkossa käyttämään nykyohjeistusta tasaisempaa osallistujien jakoa finaaleihin A/B/C jne. Jos kisassa on mukana 16 kuskia olisi 8 + 8 parempi jako finaaleihin kuin 10 + 6  jne.
Tämän muutoksen voisi toteuttaa jo kuluvalla kaudella 2006.

1994
Kimmoke tähän tuli ajotapoja koskevasta toisesta keskustelusta sekä omista havainnoista Kuusankoskella launtaina.
Alempana oleva ehdotukseni voitaisiin ottaa käyttöön jo tänä vuonna.

Ajamisen siistimiseen ja mahdollisten epäreilujen otteiden karsimiseen liittyy sekä kunkin kuskin oma vastuu käyttäytymisestä radalla että myös tuomaritoiminta. Painopiste vaihtelee sen mukaan mitä luokkaa/finaalitasoa tarkastellaan.

Kommentoin itse lähinnä stanun vinkkelistä. TSS-10 -luokassa, jota itse seurasin tiiviisti, tilanne on erilainen. Tiimipeliä tai tahallista huonoa käytöstä ei esiinny vaan jokainen ajaa omaa kisaansa. Ongelmat stanun puolella liittyvät lähinnä nuorten kuskien
-ylenpalttiseen kisainnokkuuteen
-vähäiseen kisakokemukseen
sekä
-suuriin nopeuseroihin saman erän sisällä.

Aktiivista ja jämäkkää ratatapahtumien seurantaa ja tarvittaessa tuomaritoimintaa tarvitaan stanussa muistuttamaan sääntöjen mukaisesta ajamistavasta. Selkeällä ja määrätietoisella tuomaroinnilla junioriluokassa rakennetaan vastuullista ja osaavaa ajajakuntaa nopeampiin luokkiin.

Kuusankoskella nimettiin erätuomarit nuorten kisaajien joukosta. Nämä kaverit joutuivat yllättäen vaativaan tehtävään, johon monillakaan ei ollut aikaisempaa kokemusta eikä välttämättä tarkkaa tietoa säännöistäkään. Tältä pohjalta tuomarointia ei käytännössä paljoa tapahtunut, vaikka tarvetta olisi ollut kovastikin.

EHDOTUS:
-minusta ratatuomarina voi toimia myös sellainen juniorikisaajan huoltaja/mekaanikko, jolla on jo kisakokemusta takana, vaikkakaan ei välttämättä kovin paljon radio kädessä. Näin voidaan LISÄTÄ RESURSSEJA TUOMAROINTIIN.
-tuomaroinnin profiilia junioriluokassa tulee nostaa ja tehdä selväksi kaikille kuskeille, että ajamista tarkkaillaan ja sääntöjen vastaiseen ajamiseen puututaan oikeasti.

Kuusankoskella en valitettavasti päässyt seuraamaan sunnuntain kisaa ja kommentoin  siksi näin stanun vinkkelistä.

1995
Kilpailijoiden kanava / Ajotavat, tiimipeli
« : 06.02.06 - klo: 09.39 »
Ajamisen siistimiseen ja mahdollisten epäreilujen otteiden karsimiseen liittyy sekä kunkin kuskin oma vastuu käyttäytymisestä radalla että myös tuomaritoiminta. Painopiste vaihtelee sen mukaan mitä luokkaa/finaalitasoa tarkastellaan.

Edellä olevan kirjoittelun tuoreimpana taustana ovat tapahtumat virissä ja C-12 -luokassa Kuusankoskella. Näiden luokkien kärkipäässä todellakin PITÄISI homman hoitua kypsien kisaajien kesken pelisääntöjä noudattaen. Jos ei, niin avoin keskustelu on paikallaan.

Stanun puolella tilanne on erilainen. Ettei tämän keskustelun fokus häivene laitan tähän liittyvän Stanu-puolen kommentin keskusteluun "Kehitysehdotuksia kaudelle 2007".

1996
Yleinen keskustelu / AMBrc Personal Transponder
« : 03.02.06 - klo: 17.03 »
Listan nro 40 maksettu Nordeaan eilen - ymmärrettävistä syistä ei ole vielä ehtinyt päivittyä *:ksi.

1997
Tulokset / FINAALIKALUSTO - FTT I 2006 Kuusankoski
« : 02.02.06 - klo: 18.22 »
Kiitos tästäkin Kypak'laisille. Hienoa kilpailijoiden palvelua alusta loppuun.

1998
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 27.01.06 - klo: 13.36 »
deletoitu, tuli väärään paikkaan

1999
Radiolaitteet / Spectrum 2.4 Ghz
« : 25.01.06 - klo: 18.06 »
Meillä tiimissä Spektrum otettiin käyttöön viime kesän Hyvinkään kahden FTT kisan välissä.
Kimmoke kokeiluun oli koko kisan meneminen täysin pieleen tolkuttomien radiohäiriöiden vuoksi. Stanun A-finaalissa ei mielellään antaisi häikkien vuoksi tasoitusta taitaville kilpakavereille.

Toinen Hyvinkään FTT menikin sitten niinkuin piti ja radio pelasi niinkuin sen pitääkin pelata - ilman häiriöitä.
Sen jälkeen on ollut 5 kk aktiivista käyttöä mm. kaikki alue-8 kisat läpi eikä mitään ongelmia ole ollut. Siis toistaiseksi olemme erittäin tyytyväisiä, kuski radion toimintaan ja allekirjoittanut mekaanikko siihen, että saa käyttää ajan suorituskyvyn lisäämiseen eikä radio-ongelmien ratkaisuun.

Meillä on ihan vakioasennus ilman lisäkonkkia tms. virityksiä.

2000
Tulokset / ALUE 8 KERHOKISAKUTSU
« : 10.01.06 - klo: 23.09 »
Alue-8 sarja oli taas hieno kokemus meille osallistuneille. Kiitos kaikille järjestelyistä vastanneille.

Toivottavasti saamme jatkossakin sarjan aikaiseksi. Tästä kantavat vastuuta kaikki alueen seurat ja niiden jäsenet.  

Sarjaa lähtökohtaisesti toteutetaan periaatteella, että kaikkien on helppo osallistua ja rima pidetään sopivan matalalla. Tämä on esim. katsastuksen osalta toiminut kaikin puolin erinomaisesti.

Kehittämisen paikka on mielestäni tuomarointi. Sarjan tulisi opettaa ja valmentaa aloittelevia kilpailijoita toimimaan Finntrack-tason kisoissa edellytettävällä tavalla. Kun nopeuserot sekä alkuerissä että finaaleissa ovat suuria tulisi radalla erässä toimimiseen kiinnittää selvästi enemmän opetustyyppistä huomiota. Käytännössä tämä tarkoittaisi puuttumista asiaan kuulutuksilla ja myös tarvittaessa tuomaroinnilla.

Mukana on kavereita, jotka osaavat ajaa hyvin ja pääsevät pitkälle finaaleissa, mutta kisakokemus on ilmeisesti sen verran vähäistä, että ohjaajakokouksessa mainitut pelisäännöt unohtuvat ja sitten kisaerässä nopeammat kärsivät välillä todella rankasti. Tähän pitää kiinnittää huomiota ja vaikka jakaa vähän enemmän stoppareitakin.

Paikalla on kokeneita kisaajia ja senioreja niin paljon että erätuomarit kyllä tarvittaessa löytyvät.

2001
Kilpailijoiden kanava / 2006 numeroista
« : 09.01.06 - klo: 11.01 »
Kalle,

onkohan stanun kilpailunumeroihin tulossa muutoksia, kun väkeä on siirtynyt muihin luokkiin. Esim. alkaneen vuoden kisanumeroiden 1, 2 ja 3 haltijat ovat siirtyneet viriin?

Toisaalta tuntuisi hassulta, jos numeroinnissa on aukkoja siellä täällä. Ymmärrän kyllä, että tilanteen hallinnointi ei ole ihan helppoa.

t. jarkko kuusinen

2002
Sähköautot / Driftaajia pk. seudulta
« : 26.11.05 - klo: 16.45 »
Power-Racingistä on meille hankittu montakin sarjaa Yokomon drifting-renkaita. Sivuilla ei ehkä näy, mutta kannattaa kysyä meilillä.

Yokomon vanhemmat drifting-renkaat, joissa on kaksi kapeaa kovamuovista rengasta antamassa "liukua" sopivat sisäkäyttöön matolle erinomaisesti. Pitoa renkaassa on sen verran, että kiihtyy, mutta mutkat menee hienossa liu'ussa.

Me heitimme normaaleissa mattosäädöissä olevaan touringiin drifting-renkaat alle ja juniori voitti molemmat VAUn järjestämät drifting-kisat. Ei ole kovin nuukaa säätöjen kanssa ainakaan noilla Yokomon renkailla.

Asfalttiradalle nuo renkaat taas sopivat huonosti. Niistä kuluu jo yhdellä akulla suuri osa liukupinnasta pois.

Veikkaisin, että nuo täälläkin esitetyt muoviputkiratkaisut ovat asfalttikäyttöön fiksu ja ainakin kustannusten osalta järkevin vaihtoehto.

2003
Vapaa keskustelu / Pay Pal
« : 21.10.05 - klo: 12.53 »
Käytän aina mieluiten PayPal'ia, jos vain mahdollista. Takana kallis ja pitkä lista ostoksia, eikä koskaan ongelmia.

2004
Sähköautot / touring korien leveys?
« : 19.10.05 - klo: 10.33 »
Sääntökirjan nettiversiosta löytyvät mitat ja muut säännöt.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm
Katso kohta 3. Radio-ohjattavien...

Sieltä löytyy säännöt sekä polttiksille että sähköautoille. Kannattaa hieman olla tarkkana että lukee oikeasta kohdasta.

2005
Tulokset / A 8 Riihimäki tulokset
« : 03.10.05 - klo: 07.22 »
+++Kiitos järjestäjille+++

Kokonaisuus oli juuri sitä, minkä takia A8 -tyyppiset kisat ovat tärkeitä. Irti omasta kerhosta vähän isompiin kuvioihin, kuitenkin rento meininki säilyttäen. Samalla saadaan tuntumaa erilaisiin ratoihin ja muiden kuskien vauhtiin.

+++
+rento meininki
+aikataulu piti erinomaisesti
+tulospalvelu paikan päällä ja netissä
+buffa
+virkistävää kokeilua lähtösysteemin kanssa - toimi hyvin

-
- ajanottajan edessä pehmusteet "pyydystivät" autoja. Löytyisiköhän niille sinänsä tärkeille pehmusteille joku sellainen pinta, joka ei ota kiinni autosta. Siinä ahtaassa nurkassa on nostajankin niin hankala toimia.
- nostajien tarkkaavaisuus voisi olla parempi
- uuden amerikkalaisen "neiti kuuluttajan" tilannekatsaus kesken erää oli vaikeaselkoisempi kuin kotimainen tilannekuulutus

2006
Kilpailijoiden kanava / FTT 2006 renkaat...
« : 26.09.05 - klo: 20.13 »
Testitulosten perusteella meidän tiimi kannattaa vaihtoehtoa B

Hienoa, että testaamiseen on paneuduttu perusteellisesti.

2007
Kilpailijoiden kanava / Harjattomat vai hiilettömät ?
« : 23.09.05 - klo: 08.20 »
Hyvä, että otit asian esille - sekavuus on vaivannut minuakin.

HIILETÖN on meille autopuolen porukoille ainoa looginen nimitys brushless- moottoreille.

Nostamalla asia esille ennen sääntöluonnoksen minkään version julkistamista varmistetaan, ettei meille käy niinkuin tasavallan tasolla meinaa käydä tekijänoikeuslain kanssa, että lakiteksti/säännöstö on muualta poimittu (EU/EFRA) ja sitä ei normaali ihminen ymmärrä tai että säännöstö ei sujuvasti liity todellisuuteen. Sori tämä vuodatus - ärsyttää vaan tuo joidenkin lainvalmistelijoiden tapa olla ajattelematta.

2008
Kilpailijoiden kanava / Kysymys finaalien pistelaskusta
« : 14.09.05 - klo: 14.47 »
Meillä on kokemusta vain stanussa kisaamisesta ja olen Petkan kanssa samoilla linjoilla.
Jos junnukuskilla menee toinen kahdesta (B tai C) finaalista vaikkapa kaverin törttöilyn vuoksi pieleen, se ottaa tunnetasolla tosi koville. Samalla rapautuu koko kisan tulos.

Näin junnunäkökulmasta ja kokemuksella tuo ehdotettu laskentatapa tuntuisi hyvältä parannukselta.

2009
Eikös ne vakiorenkaat ole pienillä pehmeillä piikeillä? Pitääkö ne piikit poistaa, että renkaat ovat "hyväksytyt"?

Mielenkiintohan tuntuu olevan melkoinen tähän luokkaan - voiko sitä enään täytteeksi kutsuakaan. Jospa siitä tuleekin uusi pääluokka ;-))

Matias, onko ajanotosta ollut jo puhetta ajanottajan kanssa?

Pitäisikö ne hyndät ottaa esiin vaikka keskiviikkona ihan testimielessä.

PS. auto tulossa meillekin, saa nähdä missä kaikissa luokissa meidän kuski haluaa ajaa.

2010
Tulokset / ALUE 8 KERHOKISAKUTSU
« : 25.08.05 - klo: 10.06 »
Akkuteeman voisi muotoilla toisin päin.

Kun kerran 3300 mah akkuja tuskin enään kannattaa ostaa ja akkujen uusimisen tarvetta ilmenee ennen vuoden vaihdetta varmaan monellakin, niin voiko A8 vakioluokassa käyttää niitä uudempia akkuja?

Sivuja: 1 ... 64 65 66 [67] 68 69