Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jämsä

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 25
211
Kilpailijoiden kanava / Finnish Open M8/M8e kesällä 2018
« : 11.02.18 - klo: 20.05 »
Moi,

Kesällä 2018 ei järjestetä Finnish Open -harjoituskilpailusarjaa.

Kaudella tulee muutoinkin monia M8-kilpailuja. Olen sitä mieltä, että pitää ennemminkin kehittää SM-sarjaa suositummaksi, suuremmalla määrällä osallistujia kuin kehittää kilpailevaa sarjaa. FO-sarjan tarkoitus on ollut saada uusia harrastajia M8 ja M8e -luokkiin ajamaan. Siinä on hyvin onnistuttukin. Nyt seuraava vaihe on saada kilpailijat siirtymään mukaan SM-sarjaan. Finnish Open -sarjat ja kilpailut ovat olleet vuosien mittaan hyviä paikkoja kokeilla erilaisia kilpailuformaatteja kun ollaan etsitty sitä mikä toisi lisää porukkaa mukaan.

Seuraava vaihe on, että Finnish Open ajetaan tänä kesänä kaksipäiväisenä yhden viikonlopun aikana. Kilpailun ajokaavio voi olla saman tapainen kuin nykyisissä kilpailuissa on ollut, jolloin kilpailupäivän pituuden takia ei tarvitse lyhentää pitkiä finaaleita. Tarkoitan 45min finaaleita.

Halukkaat seurat voivat ilmoittautua mukaan kilpailujärjestäjäksi. Jonkinlainen koordinoitu yhteistyö eri seurojen välillä voisi olla hyvä asia.
Katsotaan kalenteriin sopiva viikonloppu ja ajetaan kilpaa.

Kirjoitan tämän tekstin sillä mielellä, että voin toimia samanlaisessa FO-roolissa kuin aiemmin.

Kommentteja voi laittaa tähän perään tai vaikka sähköpostilla. Pidetään kumminkin tunteenpurkaukset kontrollissa.
Jos haluat soitella näistä, niin sekin onnistuu.


t. Kai Jämsä
kai . jamsa luukku.com

212
bcan ja Mr-Chat ei tuo sarjan poisjääminen ole mikään huhu. Olen teille henkilökohtaisesti asiasta puhunut parin viikon sisällä kun kyselin kisajärjestelyistä. En ole kylläkään kirjoittanut siitä täällä foorumilla kun on järjestelyt kesken.

Laitan uuden topikin tästä.

213
Moi kaikki,

Saatiin neljä hyvää FO-harjoituskilpailua ajettua. Kiitos osallistujille koko kaudesta.
Kiitos myös seurojen aktiivisille tekijöille, jotta kilpailut saatiin järjestettyä.

Uusia harrastajia tuli mukaan kauden mittaan ja kilpaharrastajat saivat hyvää treeniä.
Sarjaa tuki tänäkin vuonna Kymppi-Katto.

Tässä Finnish Open 2017 -harjoituskilpailusarjan lopputulokset:

M8
1   Honkanen Markku   276
2   Heinonen Ari   272
3   Koski Ari   241
4   Jämsä Kai   201
5   Hietaoja Jaakko   164
6   Salonen Tomi   163
7   Lehtojärvi Jethro   161
8   Heinonen Aapo   155
9   Poutiainen August   144
10   Piipponen Tero   142
11   Viander Jere   137
12   Mört Max   136
13   Lindgren Tuomas   134
14   Haahti Kasper   134
15   Langenoja Ilari   126
16   Vacklin Tommi   123
17   Valtonen Heikki   105
18   Träskelin Miro   96
19   Haatanen Joona   90
20   Lempiäinen Joona   90
21   Hartlin Tommi   86
22   Hyvärinen Joonas   82
23   Savola Jarkko   76
24   Liljeqvist Tony   76
25   Ahoniemi Simo   72
26   Halme Jarmo   72
27   Iivonen Pekko   72
28   Ruotsalainen Lauri   69
29   Träskelin Benjam   68
30   Maula Mikko   66
31   Thusberg Tom   66
32   Mylläri Petri   57
33   Mäki Oskari   57
34   Paasonen Marko   52
35   Alho Tommi   52
36   Åfelt Markus   50
37   Savolainen Aki   40
38   Niiranen Mika   38
39   Saarela Mika   36
40   Turunen Harry   34
41   Niemistö Ossi   34
42   Koro Aapo   32


M8e
1   Suokas Sami   239
2   Lamminsivu Ilari   238
3   Koski Ari   238
4   Lehtojärvi Jethro   229
5   Myllyntaus Martti   223
6   Virtanen Ilkka   222
7   Vilkman Aleksi   198
8   Josefsson Niki   189
9   Saarelainen Samuli   178
10   Saarelainen Teemu   132
11   Nuotio Juuso   129
12   Kekkonen Joonas   126
13   Tammi Marko   123
14   Salonen Teemu   122
15   Häkämies Jukka   117
16   Manninen Jarno /Vanninen?   117
17   Suontausta Heikki   115
18   Träskelin Daniel   112
19   Ruuskanen Jukka   103
20   Hietaoja Jaakko   102
21   Hyvärinen Joonas   100
22   Luopajärvi Jussi   100
23   Hyppönen Ville   98
24   Salonen Mikko   88
25   Luopajärvi Mikko   76
26   Maula Mikko   76
27   Mäkelä Mikko   72
28   Lindgren Jon   72
29   Teittinen Ilkka   66
30   Tammi Juuso   60
31   Saarinen Konsta   57
32   Hyytiäinen P-J   54
33   Roine Petri   50
34   Alkula Petri   48
35   Pesonen Max   46
36   Träskelin Benjam   46
37   Salminen Jori   46
38   Sukanen Kimmo   44
39   Toivonen Jari   44
40   Träskelin Miro   40
41   Lotila Jon   40
42   Lehtiö Mika   38
43   Kuuse Meeme   36
44   Halonen Keijo   30
45   Josefsson Max   24


Jos lopputuloksissa on epäselvyyksiä, niin laittakaa YV:tä tai sähköpostia.
Huomatkaa, että liitteenä olevissa .pdf -dokumenteissa on sijoitukset väärin, mutta pisteet ovat oikein.
Niiden takia ei tarvitse laittaa YV:tä tai sähköpostia. ;)


t. Kai



214
Ja tässä uudet päivitetyt listat.

Huomatkaa, että liitetytyissä pdf-dokumenteissa on tasapisteissä jotkut sijoitukset väärin. Laitoin kuitenkin tällaiset tarkemmat listan, jotta voitte spekuloida tulevan kisan tavoitesijoitustanne.

ja tässä on oikeat sijoitukset ja sarjapisteet:

M8
1   Honkanen Markku   257
2   Koski Ari   241
3   Jämsä Kai   201
4   Heinonen Ari   172
5   Hietaoja Jaakko   164
6   Lehtojärvi Jethro   161
7   Piipponen Tero   142
8   Langenoja Ilari   126
9   Heinonen Aapo   113
10   Valtonen Heikki   105
11   Salonen Tomi   100
12   Träskelin Miro   96
13   Haahti Kasper   94
14   Viander Jere   93
15   Poutiainen August   90
16   Hyvärinen Joonas   82
17   Lindgren Tuomas   82
18   Liljeqvist Tony   76
19   Savola Jarkko   76
20   Halme Jarmo   72
21   Iivonen Pekko   72
22   Maula Mikko   66
23   Thusberg Tom   66
24   Vacklin Tommi   63
25   Mäki Oskari   57
26   Mört Max   54
27   Paasonen Marko   52
28   Alho Tommi   52
29   Lempiäinen Joona   42
30   Savolainen Aki   40
31   Hartlin Tommi   40
32   Träskelin Benjam   38
33   Niemistö Ossi   34



M8e
1   Koski Ari   231
2   Lehtojärvi Jethro   229
3   Myllyntaus Martti   217
4   Suokas Sami   211
5   Virtanen Ilkka   172
6   Lamminsivu Ilari   172
7   Saarelainen Samuli   168
8   Saarelainen Teemu   132
9   Nuotio Juuso   129
10   Josefsson Niki   126
11   Tammi Marko   123
12   Manninen Jarno /Vanninen?   117
13   Suontausta Heikki   115
14   Vilkman Aleksi   108
15   Hietaoja Jaakko   102
16   Luopajärvi Jussi   100
17   Luopajärvi Mikko   76
18   Maula Mikko   76
19   Salonen Teemu   74
20   Kekkonen Joonas   74
21   Mäkelä Mikko   72
22   Lindgren Jon   72
23   Träskelin Daniel   70
24   Teittinen Ilkka   66
25   Hyppönen Ville   60
26   Tammi Juuso   60
27   Saarinen Konsta   57
28   Salonen Mikko   54
29   Roine Petri   50
30   Alkula Petri   48
31   Häkämies Jukka   48
32   Salminen Jori   46
33   Ruuskanen Jukka   46
34   Träskelin Benjam   46
35   Toivonen Jari   44
36   Lotila Jon   40
37   Lehtiö Mika   38
38   Halonen Keijo   30
39   Josefsson Max   24



t. Kai

216
Sarjatilanne on tulossa, jotta pääsette spekuloimaan kuinka kovaa pitää ajaa.

En kuitenkaan itse pääse osallistumaan tämän kauden viimeiseen FO-kisaan. Perheen muut menot vaikuttavat, ei suinkaan oma heikko suorittaminen viime kisoissa. ;)

Sarjapalkinnot on tilattu ja toivottavasti saan ne jonkun turkulaisen mukaan kisapaikalle.

Kilpailunumeroiden olinpaikka pitää selvittää. Kenellä ne on tällä hetkellä?



t. Kai

217
Tässä ketjussa on hyvää keskustelua. Ei tätä kannata poistaa. Mielipiteet on hyvin perusteltuja.

Kannattaa käydä järjestämässä pari kisaa, niin huomaa melko nopeasti mistä kenkä puristaa kisa-aamuna (väärät transponderinumerot ja muuttuneet erälistat).


218
Moi,

Laskin sarjapisteet.
Jos on kysyttävää, niin laittakaa minulle sähköpostia. (kai.jamsa at luukku.com).

Finnish Open sarjatulokset Turun ja Nokian kilpailujen jälkeen.

M8
Sija   Nimi   Pisteet
1   Honkanen Markku   157
2   Koski Ari   151
3   Jämsä Kai   129
4   Langenoja Ilari   126
5   Valtonen Heikki   105
6   Salonen Tomi   100
7   Lehtojärvi Jethro   98
8   Hietaoja Jaakko   98
9   Haahti Kasper   94
10   Viander Jere   93
11   Heinonen Ari   90
12   Poutiainen August   90
13   Hyvärinen Joonas   82
14   Lindgren Tuomas   82
15   Piipponen Tero   82
16   Liljeqvist Tony   76
17   Halme Jarmo   72
18   Iivonen Pekko   72
19   Maula Mikko   66
20   Thusberg Tom   66
21   Vacklin Tommi   63
22   Mört Max   54
23   Paasonen Marko   52
24   Alho Tommi   52
25   Heinonen Aapo   44
26   Träskelin Miro   42
27   Lempiäinen Joona   42
28   Savolainen Aki   40
29   Hartlin Tommi   40
30   Träskelin Benjam   38
31   Niemistö Ossi   34



M8e
1   Virtanen Ilkka   172
2   Koski Ari   159
3   Suokas Sami   154
4   Myllyntaus Martti   148
5   Lehtojärvi Jethro   139
6   Nuotio Juuso   129
7   Josefsson Niki   126
8   Tammi Marko   123
9   Manninen Jarno /Vanninen?   117
10   Vilkman Aleksi   108
11   Saarelainen Samuli   102
12   Lamminsivu Ilari   90
13   Saarelainen Teemu   80
14   Maula Mikko   76
15   Salonen Teemu   74
16   Kekkonen Joonas   74
17   Mäkelä Mikko   72
18   Lindgren Jon   72
19   Teittinen Ilkka   66
20   Tammi Juuso   60
21   Saarinen Konsta   57
22   Salonen Mikko   54
23   Suontausta Heikki   52
24   Hietaoja Jaakko   48
25   Häkämies Jukka   48
26   Salminen Jori   46
27   Ruuskanen Jukka   46
28   Toivonen Jari   44
29   Lotila Jon   40
30   Lehtiö Mika   38
31   Halonen Keijo   30
32   Träskelin Daniel   26
33   Josefsson Max   24


219
Tulokset / Vs: Finnish Open I, Turku, 20.5 - Tulokset
« : 25.05.17 - klo: 20.35 »
Mikäs muuten noissa polttisten A-finaalituloksissa oikein on kun MyRCM näyttää kierroksissa hyvin lyhyitä aikoja?


220
Tulokset / Vs: Finnish Open I, Turku, 20.5 - Tulokset
« : 25.05.17 - klo: 20.32 »
Moi,

Nyt kun syylliset on löydetty, niin kirjoitan muutaman huomion FO-osakilpailusta.

Polttisten semifinaalien ja finaalien A, B-asiassa nostan käteni virheen merkiksi. Seuraavassa FO-kilpailussa
ajetaan ensin B-finaali ja sen jälkeen A-finaali. Kilpailunjohtaja toimi tässä asiassa ohjeitteni mukaan. Kiitos siitä. Moni kävi tuota A, B- asiaa minulta tiedustelemassa kisapäivän aikana. Kiitos myös muista kommenteista kisapäivän aikana! Laitan niitä korvan taakse.


Kilpailun järjestivät TUA:n uusi aktiiviporukka. Päivän aikana tuli varmasti hyvää oppimista seuraavia
kilpailuja varten.

Päällisin puolin kilpailijoilla ja huoltajilla/mekaanikoilla näytti olevan mukava treeni/kisapäivä. Hyvä juttu! Tästä juttelinkin kilpailun johtajan kanssa.
Kilpailuissa tärkein asia on, että kilpailijat viihtyvät kilpailussa. Heille me yhdessä teemme koko harjoituskilpailusarjaa ja yksittäisiä osakilpailuja.
Kun kilpailijat viihtyvät, niin he ottavat seuraavalla kerralla kaverinsakin mukaan. Tällä kertaa ilmoittautuneita oli jo yli 50.
Radasta tuli päivän mittaan positiivista palautetta. "Tämä on kunnon off-roadia. Opin taas ajamaan paremmin."
Pölyä vaan oli todella paljon. Sille nyt ei tässä vaiheessa voinut oikein mitään. Seuraaviin Turun kisoihin sitten.

Ohjaajakokous on tärkeä varsinkin kun kilpailussa on ensikertalaisia osallistujina.

Reseedistä ja sen perusteista ei tosiaan kerrottu ohjaajakokouksessa, enkä edes itse tuota huomannut.
Reseed on tärkeä, jotta nopeat kuljettajat saadaan oikeaan erään. Reseed lasketaan kolmen kierroksen pienimpänä summana, ei koko harjoituserän tuloksen mukaan. Alkuerissä vasta ajetaan 5min tulosta. Tällä kertaa reseed meinasi jäädä tekemättä polttiksessa kokonaan.

FO-sarjassa ei ole katsastusta. Luotetaan siihen, että kilpailijoiden kalusto on asianmukaista.
Jos epäilet onko kalustosi kunnossa, kysy kokeneemmalta harrastajalta. Hän varmasti auttaa sinua.

Parannettavaa löytyy lähinnä kilpailun etukäteisvalmisteluista (mukaan lukien kilpailupäivän aikataulu ja RCM-ohjelman käpistely) sekä kilpailupäivän resursoinnista. Nyt rohkeasti rekrytoimaan jäsenistöstä lisää porukkaa tekemään kilpailuja.

Sarjasäännöissä on pari kohtaa järjestäjän henkilöstöön liittyen:

"Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari on pakollinen. Alkuerissä tuomarointi on kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa."

"Kilpailuorganisaatio on minimissään:
Kilpailunjohtaja,
Ajanotto,
Tuomari(t),
juoksupoika,
Ratamestari voi olla samalla myös kilpailun johtaja."


t. Kai
(kirjoitin tämän viestin sarjanvetäjänä)


221
Moi,

Kilpailunumerot on jaettu. Samalla saatiin Kymppi-Katto sarjan sponsoriksi.

Saatte numerot aamulla kilpailupaikalla. Jos haluatte tarkastella niitä etukäteen, niin Turun FO topikista löytyy.
http://rc10.fi/index.php?topic=100709.msg812281#msg812281

Kiitokset Kymppi-Katolle!


t. Kai

222
Moi,

Kiitos kommenteista.

Tarttee vielä tarkistaa tuo 7minuuttia eräharjoituksessa. Muistaakseni viime kesänä oli jonkinmoinen lämmittely ensin ja sitten 7minuuttia harjoitusta kellon kanssa.

Numerot selviävät tarkemmin ilmoittautumisajan loppuessa.


t. Kai

223
Lisäsin pari ohjetta viime vuoden infosta.
-nostajat
-muut ohjeet
-numeroista

Jos tulee jotain kysyttävää tai kommentoitavaa, niin laittakaa mulle mieluiten mailia.
Osoite löytyy tuolta ekasta viestistä.


t. Kai


224
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)

Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.

Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. Max 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.

Semifinaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+15min pituisina 12 kilpailijaa/semifinaali. (Tarvittaessa voidaan laittaa enemmän kuskeja.)
Kilpailijat järjestetään semifinaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja) siten, että
ensimmäinen kaveri A-fin numero 1,
toinen kaveri B-fin. numero 1,
seuraava kaveri C-fin. numero 1 (jollei osallistujia ole yli 24, niin C-finaalia ei tarvita)
seuraava kaveri A-fin numero 2,
jne.

Finaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+30min pituisina. Finaaleissa on 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan lisätä, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Kilpailijat järjestetään sijoituksen mukaisesti eri finaaleihin. Semifinaaleiden 4/12 tai 6/12 parhaiten
sijoittunutta laitetaan A-finaaliin. Seuraavat 4/12 tai 6/12 laitetaan B-finaaliin. Seuraavat 4/12
laitetaan C-finaaliin.


ja ajoaikana polttiksille siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
1 kpl 15min semifinaali
1 kpl 30min finaali

225
Moi,

Tuosta linkin takaa näkee viime kauden tulokset, joilla saadaan ekaan kisaan annettua numerot.
Uudet kaverit saavat isomman numeron. Poisjääneiden numero täytetään seuraavalla numerolla.

Esimerkkinä: siirryn tällä kaudella FO:ssa ajamaan M8:ia, joten M8e numero yksi annetaan listalla seuraavana olevalle. Ja M8:issa ensimmäisen kisan numeroni on 43 tai sitä aiempi vapaa numero.

http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743

Seuraavan kisan numerot järjestetään taas sen hetkisen sarjatuloksen mukaan.

Numerot on tilattu.


t. Kai

226
Morjesta vaan kaikille,

Pääsiäinen on vietetty ja aletaan suuntaamaan kesää kohti.
Olen varmistanut kisaviikonloput järjestäjiltä. Päivämäärät ovat samat kuin aiemmin on sovittu.

Kisaviikonlopuista sen verran, että ne kestävät yhden päivän. Kilpailut ajetaan lauantaisin,
paitsi Nokia, joka ajetaan alustavan suunnitelman mukaan sunnuntaina.
Kirjaan nämä myös tuonne ekaan viestiin.

SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein
ja käytetään finaalien kilpailijamäärissä Maastosarjan kaaviota

ja siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
3 kpl 10min finaalia (lasketaan 2/3 pistein)

POLTTIKSET:
-vielä pientä hiomista ennen ajokaavion julkaisua


t. Kai

227
Team Losi / Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« : 06.03.17 - klo: 19.10 »
Vakio männät on ihan hyvät.
Kannattaa kokeilla kummasta tykkäät enempi - akku edessä vai akku takana. Ittelläni oli akku takana.
Kokeilin ainoastaan 4.4 asteen vetarikulmalla. Tuntui menevän ihan hyvin.
Vihreät jouset molemmissa päissä. Diffit eteen 5 ja taakse 3. Keskidiffiin voi kokeilla jotain sopivaa.

Muuten tais olla melko vakiosetuppia. Myös 14/45 vetopuoli.

228
Miten monta versiota USB-tikuista on?
Lähinnä kyselen sen takia, että oma tikkuni on jo muutaman vuoden vanha ja että ovatko mahdolliset uudet tikut nopeampia?

Jos on useita versioita, niin näenkö oman versioni jostain jotenkin kätevästi?

229
Tulokset / Vs: Tulokset - SC WinterCup IV 18.2.2017 Turku
« : 21.02.17 - klo: 23.22 »
Millaisella esikulutuksella renkaissa oli ns. paras pito?
Saako renkaita hioa tai leikellä kuten jostain viestistä luin?

Ei ole tarkoitus aloittaa mitään näppisrallia tästä, vaan kiinnostuksesta kyselen vaikuttiko
renkaan kuluneisuus ajoon?

230
Moi kaikki,

Kesällä järjestetään neljän osakilpailun Finnish Open 2017 harjoituskilpailusarja seuraavilla paikkakunnilla.

Kilpailupäivät ja paikat:
Turku 20.5.2017
Nokia 2.7.2017 (SUNNUNTAI)
Vaasa 22.7.2017
Vantaa 19.8.2017

Sarjan yhteyshenkilö:
Kai Jämsä (RC10 Jämsä) kai.jamsa @ luukku.com

Säännöt:
Kilpailulisenssiä ei vaadita, koska kyseessä on harjoituskilpailusarja.
Kilpailijan on hyvä kuulua johonkin AKK:n jäsenseuraan.

M8-luokka
Kuten viralliset M8 SM-sarjasäännöt, seuraavin poikkeuksin (mukaanlukien ajoformaatti).
- Pakoputkessa ei vaadita ns. Efra leimaa/nro, mutta putken on oltava vähintään kaksikammioinen.
- Kokoluokkaa .21 (3,5cc) suuremmat ensiasennusmoottorit sallittu (RTR).
- M8 tyyppisiin autoihin tarkoitetut bensiinimoottorit sallittu.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
M8 SM-sarjasäännöt löytyvät https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0ow

M8e-luokka
- M8e-luokka on tarkoitettu nelivetoisille 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
- Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
- Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, jotka ovat muutettu sähkökäyttöisiksi omavalmiste- ja/tai teollisilla komponenteilla.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
- Ajoformaatti saattaa poiketa SM-sarjan yhteydessä ajettavasta M8e-luokan kilpailusta.
M8e SM-sarjasäännöt löytyvät https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74

M8e luokan akku:
- Akut (tai akku) tulevat olla kovakuorisia LiPo- tai LiHV-akkuja, joiden yhteenlaskettu maksimijännite ladattuna (4S) on 16.8 volttia (V), autoon asennettuna.
- Akkuja voi olla myös useampi (esim. 2S + 2S) mutta niiden tulee olla saman valmistajan samaa mallia sallitun maksimijännitteiden mukaan ja maksimi summajännite ladattuna on 16,8V.
- 3S-akut ovat myös sallittuja. 3S akun maksimijännite ladattuna on 12,6V.
- Maksimilatausvirta valmistajan suosituksien mukaan eli esim. 1C, joka tarkoittaa 5000mAh akulla 5A latausvirtaa.
- Akkujen lataus tapahtuu suojapussissa!
- LiHV-akkuja voi käyttää, mutta nekin voidaan ladata maksimissaan 4,2V/kenno kuten LiPo-akutkin.
(4S tarkoittaa neljä kennoa sarjassa. 2S tarkoittaa kaksi kennoa sarjassa.)

M8e -luokan moottori:
- Vapaa 1/8 luokkaan tarkoitettu sähkötoiminen moottori tai jokin vastaavan kaltainen. Polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot on kielletty!

Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita). Useimmin käytetty transponderi on RC4 hybridi-mallinen.

Kilpailijanumero:
Kilpailut ajetaan kilpailukohtaisilla kiinteillä numeroilla. Tämä on ilmoitettava kutsussa.
Sarjaa tai kilpailua varten ei tarvitse varata numeroa etukäteen. Finaaleja varten ei vaihdeta numeroita.

M8 ja M8e nostamisesta:
Nostajana voi toimia siitä vuodesta lähtien, jolloin kilpailija täyttää 15-vuotta.
Nostajana on oman turvallisuuden vuoksi vältettävä avonaisia kenkiä esim. sandaalit.

Päivän kulku ja ajoformaatit:
Aamulla tullessa kisapaikalle Eräharjoitus on ryhmitelty kuljettajien silloisen kokonaistulostaulukon mukaisten sijoituksien mukaan. Hitaat kaverit ensimmäisessä erässä, nopeat seuraavissa.
Sähköautot ensimmäisissä erissä ja polttomoottoriautot jälkimmäisissä.
Ensimmäisessä kisassa eräharjoitusryhmitys voidaan katsoa viime vuoden kokonaissijoituksen mukaan. Alkuerät tulevat reseedin avulla kuntoon jo toisessa eräharjoituksessa.

Ensimmäinen eräharjoitus (7min)
Vapaaehtoinen nostotoiminta. Toivottavaa on silti nostaa, jotta harjoittelusta tulee mielekästä.

Toinen eräharjoitus (7min)
Nostajat ovat paikalla.
Ajetaan kolmen kierroksen tulosta reseedinä alkuerää varten. Reseed lasketaan kolmen kierroksen pienimpänä summana.

Ajajakokous
Ajajakokouksessa kerrotaan miten sähköautot ja polttomoottoriautot ajavat lopun päivän. Kerrotaan muut tärkeät asiat ja esitellään kilpailun järjestäjän henkilöstö. Alkuerälistat laitetaan esille. Ne, jotka eivät saa reseediä ajettua, laitetaan hitaimpiin eriin eräharjoituksen listojen perusteella.

SÄHKÖKASIT -ajoformaatti (M8e)
Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi max. 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Alkuerissä lähdetään lentävällä lähdöllä omaan tahtiin kuten on totuttu polttomoottoriautojen alkuerissä. Halutessaan voi lämmittelyn aikana käydä varikolla.

Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. 10-12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 10-12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.

Finaalit 3 kpl 10min, joista tulokset lasketaan 2/3 mukaisesti.
Kilpailijat järjestetään finaaleihin alkuerien kokonaistulosten (pisteiden) mukaisesti. 10 nopeinta A-finaaliin, seuraavat 10 B-finaaliin jne. Hitain ja toiseksi hitain finaali järjestellään Maastosarjan finaalikaavion mukaisesti tai kilpailunjohtahan halutessa ajetaan hitain finaali yli 10:llä kuljettajalla.
Finaaleissa ajetaan mies-miestä vastaan. Lähdetään ruudukosta. Aluksi max. 3min lämmittelyaika.

POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)

Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.

Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. Max 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.

Semifinaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+15min pituisina 12 kilpailijaa/semifinaali. (Tarvittaessa voidaan laittaa enemmän kuskeja.)
Kilpailijat järjestetään semifinaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja) siten, että
ensimmäinen kaveri A-fin numero 1,
toinen kaveri B-fin. numero 1,
seuraava kaveri C-fin. numero 1 (jollei osallistujia ole yli 24, niin C-finaalia ei tarvita)
seuraava kaveri A-fin numero 2,
jne.

Finaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+30min pituisina. Finaaleissa on 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan lisätä, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Kilpailijat järjestetään sijoituksen mukaisesti eri finaaleihin. Semifinaaleiden 4/12 tai 6/12 parhaiten
sijoittunutta laitetaan A-finaaliin. Seuraavat 4/12 tai 6/12 laitetaan B-finaaliin. Seuraavat 4/12
laitetaan C-finaaliin.

Poikkeukset ajoformaattiin:
Huonojen sääolojen tai muiden kilpailua viivästyttävien syiden takia alkuerät voidaan ajaa 1/2 pistein tai 1/1 pistein.
Jos kilpailu joudutaan keskeyttämään, niin lopputulokset lasketaan sen hetkisten kokonaistulosten mukaan. Esim. alkuerien 1/3 mukaisesti tai finaalien lähtöjärjestyksen mukaisesti.

Kilpailut aloitetaan eräharjoittelulla aamulla klo 9 ja pyritään lopettamaan viimeistään klo 20. Alkueräkierrokseen kuluva aika on vähintään 1 tunti ja 10 minuuttia. Näin tulee mahdollisesti lyhyitä taukoja pitkin päivää ja varsinaista erillistä ruokataukoa ei tarvita. Finaaleita ennen on kuitenkin aina pieni tauko, jotta saadaan tulokset selville ja sähköautoille 1 tunnin latausaika edellisestä erästä.

Muut ohjeet:
Edeltävän sähköerän aikana ei käynnistellä/lämmitetä polttomoottoria ajajakorokkeen alla. Nitrojen eriä varten auto käynnistetään ilmoitetulla käynnistysalueella ja tullaan ajajakorokkeen alle vasta 3min lämmittelyyn. Moottorin säätäminen ja lämmittäminen käynnistelyalueella päivän mittaan on normaalia kisapäivän toimintaa. Sitä ei ole tarvetta rajoittaa. Ei ole toivottavaa käyttää moottoria varikkoalueella.

Palkintojen jako:
M8 -osakilpailu
Palkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.

M8e -osakilpailu
Palkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.

Kannustuspalkinnot
Molemmissa luokissa palkitaan muistopalkinnoin 1-2 kpl "paras oman tasonsa ylittäminen".

Sarjapalkinnot
Molemmista sarjoista palkitaan muistopalkinnoin 10 parasta.
Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta (3/4 laskentatapa), tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Sen jälkeen viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus.

Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari on pakollinen. Alkuerissä tuomarointi on kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.

Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur

Kilpailuorganisaatio on minimissään:
Kilpailunjohtaja,
Ajanotto,
Tuomari(t),
juoksupoika,
Ratamestari voi olla samalla myös kilpailun johtaja.


Kysymykset ja kommentit voi laittaa vaikkapa YV:llä tai sähköpostilla. Osoite on viestin yläosassa.


Tervetuloa!


t. Kai Jämsä



Tälläkin kaudella Finnish Open sarjaa on tukemassa:




EDIT: 19.4.2017 sarjainfoa tarjolla. SM-säntölinkit päivitetty. M8 info vielä puuttuu.
EDIT: 6.5.2017 M8 ajoformaatti esillä. Sarjapalkintoihin lisätty, että samoissa sijoituksissa viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus ratkaisee. Lisätty Muut ohjeet -kohta. Lisätty tietoa nostotoiminnasta.

231
Joo, hienosti kaksi nousua. Hieno ohitus Juichista.  :wink:

Taisit vaihtaa renkaat toka finaaliin kun näytti pitävän paremmin.

232
Sarjapisteet on päivitetty paria viestiä aiemmin.
M8:ssa Savolan ja Vianderin sijoitukset on korjattu oikeiksi.

233
Kiitos kaikille sarjaan ja yksittäisiin kilpailuihin osallistuneet.
Toivottavasti teillä oli hauska päivä joka kerta. Minulla oli ainakin.

Ensi vuoden suunnittelu alkaa. Muutamia ehdotuksia on jo saatu.
-M8 finaalit voivat olla lyhyempiä kuin 45min
-Semi-finaalit takaisin M8:iin
-Lyhyemmät tauot alkuerien ja finaalin välillä
-Alkuerien pistelasku voisi olla 1/3, mutta pistein laskettuna

Harjoituskilpailu -sarjalla on tarkoitus saada uutta porukkaa innostumaan sähkökaseista ja sitä myöten myös polttomoottoriautoista. Tätä on jo nähtävissä.

Jos sinulla on kilpailuista/sarjasta mielessä joku asia, joka oli hyvä, huono tai joku jota voisi parantaa (miten?) ensi kesää varten, niin voit laittaa palautetta mieluiten sähköpostilla osoitteeseen kai piste jamsa ät luukku piste com.

Jollet halua esiintyä omalla nimelläsi, niin ehkä joku seurastasi voi kerätä palautteenne ja lähettää ne kootusti minulle. Kerro myös montako vuotta olet harrastanut kasikrossia.


t. Kai

234
FO-Sarjapisteet kauden päätteeksi
Jos kavereilla on samat pisteet, niin tuoreempi parempi sijoitus voittaa.

Kiitokset kaikille kilpailijoille sekä kilpailun järjestäjille sarjan tekemisestä!


M8 Loppupisteet      
Sija   Nimi   Pisteet
1   August Poutiainen   190
2   Markku Honkanen   182
3   Tommi Alho   154
4   Heikki Valtonen   136
5   Mikko Mäkelä   132
6   Ari Heinonen   126
7   Ari Koski   112
8   Ilari Langenoja   108
9   Jarkko Savola   105
10   Jere Viander   104
11   Joseph Quagraine   100
12   Juhani Haahti   96
13   Max Mört   90
14   Tom Thusberg   90
15   Aapo Heinonen   84
16   Tuomas Lindgren   84
17   Heikki Suontausta   82
18   Jaanus Kesküla   82
19   Joonas Hyvärinen   76
20   Tomi Salonen   76
21   Joona Lempiäinen   74
22   Arto Heinonen   72
23   Lauri Ruotsalainen   69
24   Markus Åfelt   69
25   Tommi Vacklin   66
26   Tomi Björkman   66
27   Jarmo Halme   60
28   Tony Liljeqvist   57
29   Tommi Lyijynen   57
30   Robin Ilus   54
31   Janne Maula   54
32   Kuldar Ilus   50
33   Marko Paasonen   48
34   Jarno Halonen   46
35   Vesa Uotila   46
36   Tero Piipponen   42
37   Jethro Lehtojärvi   40
38   Mika Rinne   36
39   Ossi Niemistö   36
40   Aki Savolainen   32
41   Harry Turunen   28
42   Mikko Ilmakunnas   21



M8e Loppupisteet
Loppupisteet      
Sija   Nimi   Pisteet
1   Kai Jämsä   182
2   Tony Liljeqvist   176
3   Martti Myllyntaus   172
4   Ilkka Virtanen   153
5   Teemu Vesterinen   148
6   Niki Josefsson   126
7   Jukka Häkämies   120
8   Samuli Saarelainen   102
9   Ari Koski   100
10   Juha Järvinen   96
11   Max Pesonen   92
12   Hans Hannus   90
13   Anre Tammi   90
14   Jon Lindgren   88
15   Topias Tuomi   84
16   Mikko Maula   82
17   Petri Roine   80
18   Robin Ilus   72
19   Mikko Heikkilä   72
20   Tuomo Otsavaara   69
21   Lauri Ruotsalainen   69
22   Marko Tammi   69
23   Tommi Tervo   66
24   Jari Toivonen   66
25   Kasper Haahti   62
26   Mikko Mäkelä   60
27   Jani Ravantti   57
28   Oskari Saarela   57
29   Hendrik Lainemäe   54
30   Reijo Mattila   54
31   Tauno Meriläinen   52
32   Sami Suokas   52
33   Janek Pähn   50
34   Mika Lehtiö   46
35   Kuldar Ilus   44
36   Jukka Ruuskanen   44
37   Olli Palonen   38
38   Kimmo Suokas   38
39   Ville Hyppönen   34
40   Teemu Saarelainen   32
41   Mart Hannus   30
42   Janne Kiiski   28
43   Joonas Kekkonen   24


235
Vielä ehtii ilmoittautua viimeiseen FO-kisaan mukaan Vantaalle.
Siellä on vielä hyvä mahdollisuus parannella sijoitustaan sarjataulukossa.


t. Kai

236
Finnish Open 2016 M8e
Turun ja Nokian kilpailujen jälkeen

Sarjapisteet      
Sija   Nimi   Pisteet
1   Kai Jämsä   182
2   Tony Liljeqvist   176
3   Teemu Vesterinen   148
4   Ilkka Virtanen   147
5   Niki Josefsson   126
6   Jukka Häkämies   120
7   Martti Myllyntaus   90
8   Topias Tuomi   84
9   Mikko Maula   82
10   Mikko Heikkilä   72
11   Lauri Ruotsalainen   69
12   Marko Tammi   69
13   Jari Toivonen   66
14   Samuli Saarelainen   66
15   Oskari Saarela   57
16   Petri Roine   54
17   Reijo Mattila   54
18   Tauno Meriläinen   52
19   Sami Suokas   52
20   Max Pesonen   50
21   Juha Järvinen   50
22   Jon Lindgren   48
23   Mika Lehtiö   46
24   Jukka Ruuskanen   44
25   Anre Tammi   42
26   Kasper Haahti   40
27   Kimmo Suokas   38

Tasapisteissä ollessa viimeisimmässä kilpailussa parempi sijoitus voittaa.

Jos tuloksissa näyttää olevan virheitä, niin voit laittaa minulle mieluiten YV:tä.


t. Kai

237
Finnish Open 2016 M8
Turun ja Nokian kilpailujen jälkeen

Sarjapisteet      
Sija   Nimi   Pisteet
1   August Poutiainen   190
2   Markku Honkanen   182
3   Tommi Alho   154
4   Heikki Valtonen   136
5   Mikko Mäkelä   132
6   Jere Viander   104
7   Jarkko Savola   101
8   Tom Thusberg   90
9   Jaanus Kesküla   82
10   Tomi Salonen   76
11   Ari Koski   72
12   Markus Åfelt   69
13   Ilari Langenoja   66
14   Tomi Björkman   66
15   Ari Heinonen   63
16   Jarmo Halme   60
17   Tommi Lyijynen   57
18   Janne Maula   54
19   Heikki Suontausta   52
20   Juhani Haahti   52
21   Aapo Heinonen   50
22   Marko Paasonen   48
23   Joona Lempiäinen   48
24   Vesa Uotila   46
25   Tuomas Lindgren   46
26   Tero Piipponen   42
27   Jethro Lehtojärvi   38
28   Ossi Niemistö   36

Tasapisteissä ollessa viimeisimmässä kilpailussa parempi sijoitus voittaa.

Jos tuloksissa näyttää olevan virheitä, niin voit laittaa minulle mieluiten YV:tä.


t. Kai

238
Kolmesta kilpailusta lasketaan pisteet 2/3.

Yritän saada sarjapisteet kasaan alkuviikosta.


t. Kai

239
Moi kaikki,

Sori, etten laittanut aiemmin viestiä tuosta Vaasan kisan peruuntumisesta. Olisin voinut kirjailla tänne viestin samoihin aikoihin.
Soittelin Mäkelän Mikolle, että voisiko hän kertoa asian lauantain SM-kisassa, jolloin suuri osa kuskeistakin on paikalla.

Uusi kisa saatiin tilalle. Kiitos Full Speedin porukoille nopeasta reagoimisesta.

Voitte vapaasti ilmoittautua tulevaan kisaan.
http://rc10.fi/index.php?topic=97864.msg801192#msg801192

Huomatkaa, että päivämäärä siirtyi viikkoa aiemmaksi Vaasan kisaan nähden.


t. Kai


240
Sain varmistettua, että Vaasan osakilpailun päivämäärä on 17.9.2016.
Se on sama päivämäärä kuin Nokian kisan piti alunperin olla. Vaihdettiin siis kaksi kisaa päittäin.



Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 25