Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jay1

Sivuja: 1 [2]
31
Sähköautot / Ei käänny
« : 16.08.05 - klo: 15.16 »
Kävipä samoin Overlandille tässä jokunen viikko sitten. Purettuani auton palasiin huomasin yhden servojohdoista olevan irti piirilevystä. Ei muuta kun kolvi käteen ja VAROVASTI vanhan piuhanpään "irroitusjuottaminen" ja johto takaisin kiinni. Melko helppo homma. Jos ei kuitenkaan pidä ahtaiden paikkojen kolvailusta, kannattaa kääntyä takuun puoleen. ( jos se on vielä voimassa)

32
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
Tulipa vaan mieleen, että mites tämä sitten selitetään, että mekaanisessa noparissa sähkö menee suoraan akusta vastarille ja siinä pysty käyttää 9.6v akkujakin eikä vastari siitä pahaa sanonu.

Kaikki mek. nopeudensäätimet eivät ole kytkettynä vastaanottimeen laisinkaan, ainoastaan noparia käyttävä servo. Tällöin moottori ja ajoakku sekä vastari ja servot muodostavat omat piirinsä. Nopeudensäätimeen ajoakusta tuleva jännite menee suoraan moottorille, eikä ole yhteydessä vastaanottimen tai servojen virransaantiin. Erillinen vastariakku taas ruokkii servoja ja vastaria.

Sellaiset mekaaniset säätimet, jotka taas liitetään vastariin, vaativat ilmeisesti BECillä varustetun vastaanottimen, joka osaa säätää virran samalla tavalla kuin BECillä varustetut elektr. nopeudensäätimet.

Tulipas taas kirjoitettua epäselvästi, mutta toivottavasti ymmärtää. :?

Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
Toisekseen Futaba esim ilmoittaa R122JE -mallilleen keston 4.8-8-4v välille.

Tähän en osaa sanoa mitään, mutta tuntuu melko korkealta... mistäs moinen tieto löytyy?

33
Lainaus käyttäjältä: "Paraislainen"
Kyllähän vastari kestää ainakin 7,2v. Osa niistä ottaa virtansa suoraan akusta, noparin kautta...


Samalla periaatteella voitaisiin sanoa vastarin kestävän myös täyteen ladattu 3-kennoinen Li-Po eli noin 12,6 Voltin jännite, mutta...

Todellisuudessa tuo nopeudensäätimen BEC-piiri muuntaa ajoakulta vastariin tulevan jänniteen sopivaksi vastarille (yleensä noin 5 Volttia), eli ei ajoakun kokonaisjännite vastarille asti tule...

EDIT: Nyki, kyllä voit laittaa huoletta vastarille joko 4- tai 5-kennoisen akkupaketin. 6 Voltin jännitteellä servot toimivat nopeammin ja ovat vahvempia, mutta toisaalta käyttöaika 4-kennoiseen verrattuna pienenee, jollet nosta samalla vastariakkujen kapasiteettia.

34
Sähköautot / Tarinoita Mini-z:sta vol. 2
« : 22.06.05 - klo: 17.36 »
Mun käsityksen ja hämärien muistikuvien mukaan kiinnitys noissa molemmissa, sekä MR-01- , että MR-02-vanteissa on identtinen eli sen suhteen niiden pitäisi sopia toistensa alustoihin.

Käsittääkseni MR-02:sen vanteet voivat kylläkin olla eri "syvyisiä" eli kaikki mallit eivät välttämättä mahdu MR-01:seen.

Korjatkoon joku joka tietää, ite en oo nyt täysin varma...

EDIT: Halkaisijassakin voi olla eroa, mutta en tosiaankaan oo varma.

35
Sähköautot / Servon jännitteen nosto?
« : 22.06.05 - klo: 17.26 »
Ei nyt ihan tajuu kysymystä... :?

Siis jos sulla on nopeudensäädin, jossa on BEC-ominaisuus (eli erillistä vastariakkua ei tarvita), "jakaa" nopari ajoakulta moottorille antaman virran lisäksi sopivan suuruista virtaa myös vastarin ja servon käyttöön... Ja ohjaus toimii vielä senkin jälkeen kun moottori ei enää jaksa pyöriä.

Erillisellä vastariakulla servoja taas käytetään yleisesti joko 4,8 Voltin (4 kennon paketilla) tai 6,0 Voltin jännitteellä (5 kennon paketilla). 6 Voltilla servot toimivat nopeammin, mutta vähemmän aikaa.

36
Sähköautot / Tarinoita Mini-z:sta vol. 2
« : 17.06.05 - klo: 17.49 »
Mistäs muuten ootte hommaillu noita Lego-renkaita Overlandeihin?

Saako lelukaupoista sellaisenaan tilattua Legon varaosanumerolla, vai oletteko ostanu jonkun halvan Lego-sarjan, josta olette ottaneet pyörät hyötykäyttöön? Mikä oli hinta suunilleen?

Ja mikäs se Overlandissa yleisesti käytetyn renkaan tuotenumero olikaan, jos kävisi jossain paikallisessa putiikissa kysymässä?

Jos laittaisi joskus Hummer / Lego-yhdistelmän kasaan ja vähän alumiinia pohjaan. Pitäis vaan Kyoshon tajuta tehdä muutakin kun vaan punaista ja hiekanväristä koria. Haluu mustan! :D No, pitääpi varmaan itse  alkaa maalaileen jos sen korin joskus saisi vielä hankittuakin...

37
Sähköautot / Tarinoita Mini-z:sta vol. 2
« : 17.06.05 - klo: 17.33 »
Luulenpa että tuo etupyörien vipatus on enemmänkin ominaisuus kuin vika Zetoissa. Kaikissa tapaamissani yksilöissä on tuota tapahtunut enkä usko, että sitä saa mitenkään kokonaan poistettua. Trimmillä tuota saa hieman hallittua, mutta sekin tuntuu muuttuvan itsestään, sillä pienen ajon jälkeen pyörät vipattavat jälleen. Noh... eipä tuo kuitenkaan niin paljon haittaa, eihän? , eikä tälläiseltä pieneltä halpisservolta voi toisaalta niin tarkkaa toimintaa odottaakkaan.  :roll:

Itselläni on sen sijaan Racerin kanssa tuollainen ärsyttävämpi ongelma, mikä estää käytännössä suoraan ajamisen. :D  Trimmin säätövara ei siis riitä lähettimessä ja auto puoltaa koko ajan. Servoakin on availtu ja säädetty, mutta ei auta... Toisella samanlaisella Perfex-radiolla toimii ihan ok, muttei omalla eikä edes kahdella muulla omalla. :x  Noh, pitääpi joskus avata radio ja katsastaa trimmipotikan asento sieltä sisältä... mutta ajetaan nyt sillä aikaa sitten maastossa Pajerolla.

38
Sähköautot / Tarinoita Mini-z:sta vol. 2
« : 04.06.05 - klo: 12.48 »
Jos pitää valita paristojen ja akkujen välillä, niin ehdottomasti akut. Tulevat pitemmän ( tai oikeastaan jo muutaman) ajokerran jälkeen halvemmaksi.
Eipä auton liikkumisessa ainakaan minun mielestäni juurikaan eroa huomaa, vaikka tuo jännite akuissa hieman alempi onkin.
Suurimman kapasiteetin omaavat AAA-kokoiset kennot lienevät GP:n 950mAh, joilla ajelee jo melkoisen tovin. Voi olla muitakin, mutta noi tulivat ensimmäisenä mieleen.

39
Sähköautot / Tarinoita Mini-z:sta vol. 2
« : 10.01.05 - klo: 22.14 »
MarkusH:lle

Mulla on myös Mitsu Pajero Evo. Paris-Dakar 2003 Team 200-malli, ja kyllä siinä ainakin on tuo Gloss Coat-pinnoite... tuli mukana jopa lehtinen koko pinnoitteesta ja lukee se vähintään tarpeeks monta kertaa tuossa paketin kyljessäkin. Ja mitä omiin kokemuksiin tulee, niin kyllä toi Pajeron pinta on ihan eri kestävyysluokkaa kuin esim. DTM-mersussa tai Viperissä, joista maalipinta lähtee kokonaan kun pahemmin mällää. Ja mitä kiiltoon tulee, niin kyllähän ne "normaalilakatut" koritkin (ainakin Viper) kiiltää vähintään ton Gloss Coatin verran, et ehkä se kiillon lupaaminen on enemmän Kyoshon yleistä markkinointipropagandaa ja riippuuhan se tietenkin mallista (PT cruiseri varmaan on oikeastikin kiiltävämpi ku aavikkoralliin suunniteltu auto)...

Sivuja: 1 [2]