Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Rockford

Sivuja: 1 [2] 3
31
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.01.12 - klo: 16.44 »
Huonomman akun lepojännite oli 5-10 min levon jälkeen 3,5V luokkaa kummassakin kennossa. Paremmassa akussa, joka oli Summit:in BEC-puolella kuten aina, oli noin 3,7V eli sekin oli vähän tyhjempi kuin aiemmin yleensä ollut.

Laitoin tuon liian tyhjäksi ajetun lähes heti storage-lataukseen ja sinne meni 2141 mAh (koska vain 3,85V tasoon ladattu) ja kennot oli sen jälkeen hyvin balansissa (storage-lataushan ei tee balansointia). Ilmeisesti akku ei tuosta isommin kärsinyt jos ei pullistu lähipäivinä?
Tänään latasin täyteen ja purin laturilla tuon liian tyhjäksi viikko sitten ajetun NanoTech-akun. Purkettaessa 3,6V tasoon asti kapasiteetiksi tuli hiukan vajaa 4600 mAh. Eli ei mikään ihme että tuo ei oikein hyvin toimi Summitissa parina toisen paremman "6000 mAh" akun kanssa.

Sitä en tiedä mitä vahingossa tapahtunut syväpurku tuohon kapasiteettini sitten vaikutti. Sen suhteen ainakin oli muutosta tapahtunut, että akun sisäinen resistanssi oli aiemmin laturin mukaan noin 1mΩ ja nyt se on 4mΩ (molemmat mitattu akku täynnä).

33
Korisokka hävis pulkkamäen hyppyristä laskeutumisen seurauksena.

34
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.01.12 - klo: 16.04 »
Tänään kävi sit itelle eka vahinko sen suhteen, että en kuullut LiPo-hälyn piippausta ajoissa. Vakiona piippasivat niin lujaa, että vaimensin niitä joskus teipillä. Nyt ovat aika hiljaiset, ilmeisesti liiankin hiljaiset. Aiemmin olen kyllä kuullut piippauksen kun kovan kiihdytyksen jälkeen hiljentää vauhtia silloin kun auto ei ole kaukana itsestä.

Ulkona oli pakkasta sellainen -7°C ja akkuina siis oli noi mun Turnigy 6000 mAh 2S 25-50C (halppis) NanoTech:it. Jo aiemmin on vaikuttanu siltä, että toinen niistä on selvästi heikompi kuin toinen, vaikka akkujen kennot pysyy kummassakin hyvin balanssissa. Huonomman akun lepojännite oli 5-10 min levon jälkeen 3,5V luokkaa kummassakin kennossa. Paremmassa akussa, joka oli Summit:in BEC-puolella kuten aina, oli noin 3,7V eli sekin oli vähän tyhjempi kuin aiemmin yleensä ollut.

Laitoin tuon liian tyhjäksi ajetun lähes heti storage-lataukseen ja sinne meni 2141 mAh (koska vain 3,85V tasoon ladattu) ja kennot oli sen jälkeen hyvin balansissa (storage-lataushan ei tee balansointia). Ilmeisesti akku ei tuosta isommin kärsinyt jos ei pullistu lähipäivinä?

Parempaan akkuun storage-lataus 2343 mAh, eli hiukan enemmän vaikka se oli vain noin 80% tyhjiin ajettu. Jos tästä nyt jotain päättelee niin paremman akun kapasiteetti on hyvinkin se luvattu 6000 mAh (tai vähän ylikin) mutta ton huonomman akun vain jotain 4000 mAh luokkaa. Pitää tehdä joskus laturilla cycleä sen verran että näkee mitä näyttää todelliseksi purkukapasiteetiksi, en oikein usko noihin ladattuihin numeroihin kuin suuntaa antavina.

35
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.01.12 - klo: 15.48 »
Voiko LiPo-akkua käyttää Traxxas stampede xl-5 autossa? Onko 2S lipot liian tehokkaita vakiomoottoreille? ( olen kuullut, että stampedesta olisi akku sulanut. ) Tuovatko Lipot paljon lisä nopeutta autoon?  :undecided:
Aloittelijan mutuilua, enkä ota vastuuta mistään: Tuosta autosta kai puuttuu lipo cutoff, eli pitää pitää jotenkin muuten huoli ettei aja akkuja liian tyhjiksi. Siis esim. käyttää erillistä lipo-hälytintä kuten mullakin on Summitissa. Eihän moottori tiedä mistä akusta se virta sinne tulee jos vain noparille menee oikeaa jännitettä, eli et ylitä sen jännitespeksiä. Nopeuttakaan ei periaatteessa lisää tule jos korvaat 7-cell NiMH:n 2S LiPo:lla, mutta ainakin Summit piristyi käytännössä selvästi kiihtyvyyden osalta.

36
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 19.01.12 - klo: 11.25 »
Kai olette muistaneet että nastarenkaissa kannatta pitää korkeampaa rengaspainetta kuin kesärenkaissa.
Mun 17" Contin nastarenkaat (sekä CWV2 että CIC) on tuntuneet rungoiltaa tosi jäykiltä jo samoilla paineilla kuin kesärenkaat. Noissa tosin on joku XL-luokitus kantavuuden osalta.

37
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 18.01.12 - klo: 14.37 »
Siksi hakusessa latain joka ei tartte mitään nappuloita, eikä säätöjä.

(jos ei millään löydy, haetaan yhden napin systeemiä, jonka napin voisi tuoda kauas, metrinkin.
http://www.robotcombat.com/products/battery_chargers_lipoly.html löytyy monenlaisia latureita ja noissa on sellaisia missä ei ainakaan tartte tehdä muuta kuin painaa yhtä nappia. Ehkä tuolta löytyy joku jonka vois soveltaa tuohon käyttöön.

38
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 18.01.12 - klo: 13.41 »
Kummassakin pitäis olla jst-xh liittimet. What I can do?
Jos laitat tähän kuvaa liittimistä niin joku varmaan osaa sanoa missä on ongelma.

39
Eilen kävin ihan fyysisesti Grenoblessa Ranskassa Flash RC -nimisessä kaupassa (http://www.flashrc.com/). Selkeät webbisivut, tosin vain ranskaksi. Palvelua sai jopa englanniksi, vaikka tuo on lähinnä webbikauppa ja liiketila on käytännössä vain varasto jossa kamat on tiskin takana hyllyissä.

40
Sähköautot / Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« : 16.01.12 - klo: 11.57 »
Noille NiMh akuille pitää askarrella erillinen purkulaite.
Eri auto, mutta mulla tuntu kyllä toi Summit purkavan NiMH:t aika tyhjiin jo itsessään. Pakkasessa voi tietysti olla että akkuja ei saa oikeasti kovin tyhjiin purettua.

41
Vapaa keskustelu / Vs: Nokia E7-00 ONGELMA!
« : 12.01.12 - klo: 11.09 »
Itse tuosta ongelmasta sen tarkemmin tietämättä tulee mieleen, että tehdasasetusten palautus ois kyllä eka asia minkä tekisin jos ostaisin esittelykäytössä (tai muussakaan käytössä) olleen puhelimen. Tietysti siinänkin on pieni riski että jotain kivaa valmiiksi ladattua sisältöä häviää. Siltä varalta vois ottaa varmuuskopion puhelimesta ennen tehdasasetusten palautusta.

42
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 07.01.12 - klo: 18.34 »
Tänään meni taakse jäykemmät jouset, eli samat kuin edessä on vakiona. Ei tuo nyt hirveän suurta eroa tehnyt kun vakiojousien säätöä oli jo vähän kiristetty ja nämä oli nyt löysimmillään. Ehkä näillä saa kuitenkin perän laahaamisen lumen aiheuttaman lisäkuorman alla vähän paremmin hallintaan kun etsii sopivan säädön. Hyvin tuntui taas kulkevan kun oli vajaa kymmenen senttiä satanut kevyttä uutta lunta tässä parin päivän aikana.

Toi LT-modaus ois varmaan kesällä kiva, mutta toistaiseksi saa olla leveä auto ja leveät renkaat kun lumikasasta hyppii.

... ois tossa tarpeettomana läppärin telakan 16V 7,5A (eli 120W?) virtalähde jolla ehkä jaksais jotain pienempää laturia ajaa, en tosin tiedä riittääkö sitten tuollaiselle 10A laturille alkuunkaan. Jos yhtä 2S LiPoa kerrallaan lataa niin ei kai tehoa hirveästi tartte jos nyt yhtään tajuan ja lasken oikein näitä. Laturissa on varmaan omat häviönsä joten poweri pitänee mitoittaa aika reilusti silti.
Tästäkin on nyt kokeiltua tietoa, eli toi läppärin poweri tuntui riittävän 2*2S-lipojen lataukseen sarjassa 6A virralla. Kovin paljon isompaa virtaa ei uskalla 4S-latauksessa kokeilla.

43
Oisko siinä 1000e noi sigun laitteet tarpeellisine varusteineen ja tarvikkeineen.

44
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.01.12 - klo: 21.34 »
Tänään lopulta kokeilin tätä paljon teoretisoimaani 2*2S-akkujen latausta sarjassa. Akut tunnistui ongelmitta 4S-akuksi, kuten olin jo aiemmin testannut. Laturina oli tuo iCharger 106B+ ja latausvirraksi laitoin vain 5A (0,83C) kun en ollut varma miten läppärin virtalähteessä riittää ytyä 4S:n korkeampaan jännitteeseen. Hyvin tuntui riittävän, ja latauksen CC-vaihe meni nopeasti loppuun kun akut ei olleet erityisen tyhjiä.

Latauksen CV-vaiheessa meni kuitenkin jotain pieleen. Tai ainakin luulen niin.

Arvioni mukaan lataus ois pitänyt valmistua noin tunnissa, mutta vaikka odottelin puolitoista tuntia ei balansointi loppunut millään. Viimeiset vartin tai 20 min toisen akun molemmat kennot oli koko ajan 4,20V ja toisen vaihtelevasti yleensä molemmat 4,18V tai 4,19V. Latausvirta heilui edestakaisin noin 0,10A - 0,43A välillä, mutta jännitteet tuossa vajaassa akussa ei tuosta muuttuneet mihinkään. Lopulta lopetin latauksen kesken koska akut olivat kuitenkin täynnä ja molemmat itsessään balanssissa. Latasin "vajaaksi jääneen" akun vielä tavallisesti täyteen.

En nyt tällä hetkellä ymmärrä missä tässä oikeasti oli ongelman syy. Akkujen sisäiset resistanssit on hiukan erilaiset, mutta niissäkin on eroa vain se 1 tai maksimissaan 2 mOhm. Pitää kai kokeilla tuota sarjalatausta vielä joskus toisen kerran niin näkee miten se sitten menee.

45
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.01.12 - klo: 14.08 »
Eli en kyllä lataisi akkuja rinnan elleivät ne akut varmasti ole olleet käytössäkin rinnan kytkettyinä. Akun sisällähän ne rinnakkain olevat kennot ovat aina rinnakkain, joten jännite-eroa ei synny.

Sarjaan kytkemisessäkin jännite-ero on ongelma, koska latureiden tasausvirrat ovat niin heikkoja, että tuollainen 0,3V jännite-ero latauksen alussa tasautuu todella hitaasti ja sen tasaaminen kasvattaa latausaikaa, jolloin yhdessä lataamisen hyöty vähenee.

...

EDIT: Tuo video on kyllä oikeassa siinä, että sarjaankytkennän tekee helposti väärin, ja sen väärin tekeminen johtaa aina oikosulkuun. Toisaalta, jos ne kytkee oikein eivät akuissa olevat erilaiset jännitteet ole ongelma.
Olen ylläkirjoitetuista asioista täysin samaa mieltä. Mutta silti hämmennän tätä jännite-erosopppaa vielä hiukan kun lueskelin ohjeita sarjasssa ja rinnakkain lataukseen näiltä sivuilta:
http://sites.google.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/serial-charging
http://sites.google.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/parallel-charging

Tuolla ohjeistetaan rinnakkain lataukselle mm. näin:

Lainaus
Ideally the packs to be charged should all be at a similar voltage. If I had to put a number on it I would say that all cells should be within .2V for each other. This is not required but is a good practice.

Ja jostain syystä taas sarjalatauksessa pitäisikin akkujen jännitteet olla paljon lähempänä toisiaan, vaikka siinähän ei nähdäksi ole mitään varsinaista ongelmaa (tai vaaraa) alkutilanteen jännite-eroista (lukuunottamatta hitaampaa latauksen balansointivaihetta):

Lainaus
All the packs to be charged in series together need to be very close to the same voltage per cell. If I had to put a number on it I would say within .05V per cell.

Jos nyt kuvitellaan joku ihan tavallinen useita kennoja sarjaan kytkemällä rakennettu akku (eli mikä vain 2S/3S/4S/5S/6S-lipoakku) niin sehän ladataan aina akun sisäistä rakennetta ajatellen sarjassa ja kuka nyt muka takaa, että siinäkään toteutuisi aina tuo <0,05V kennojen välinen jännite-ero-vaatimus.

46
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 03.01.12 - klo: 08.10 »
mikäs nopari sulla on summitissa? onko vakio oliko se nyt vxl-2?? mulla luki ohjekirjassa että se ei kestäis lipoja. lipoja itekin hankkimassa summittiin-
Vakio on ja onhan tässä ketjussa lipoilla ajettu jo vuosia näillä.

47
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 02.01.12 - klo: 19.30 »
Mittailin laturillani akkujen sisäistä resistanssia.

Vertailin Nano-tech vs. tavallinen Turnigyn resistanssia.
Myyntiväitehän on, että Nanotech = pieni sisäinen resistanssi.

Turnigy nano-tech 5300mAh 2S2P 30~60C Hardcase Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17273
Näiden sisäinen resistanssi luokkaa 10 mohmia per kenno.
Mittailin vertailun vuoksi noita mun Turnigy nano-tech 6000mAh 2S 25~50C pehmytkuorisia http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11938__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S_25_50C_Lipo_Pack.html. Mittaustulokset tuntuu hiukan vaihtelevan eri mittauskerroilla ja myös akun varaustilan mukaan. Akku täyteen ladattuna näyttäisi saavan pienemmän sisäisen resistanssin. Akuissa oli noin 3,8V lepojännite eli eivät olleet täynnä.

Mittasin noi 2 kpl akkuja sekä yksittäin että sarjaan kytkettynä siten että laturille näkyvät yhtenä 4S-akkuna.  Tällöin saattoi helposti vaihtaa akkujen paikkaa ristiin ja sai näin toiset mittaustulokset ilman että mikään muu muuttui. Mittaustuloksiin siis pitää laittaa jonkinlaiset virherajat, mutta jos noista nyt jotain uskaltaa sanoa niin toisen akun kennot on molemmat 2 (+/- 1) mΩ ja toisen taas 3 (+/- 1) mΩ. Ei siis mitenkään huono tulos kai.

Verrokiksi mittasin myös kolmannen akun joka mulla on, ZIPPY Flightmax 2200mAh 4S1P 40C (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9943). Tätä ei mainosteta "Ω matched" kuten Turnigyn akkuja. Tälle tulokset oli luokkaa 6/5/4/3 mΩ, eli hiukan enemmän hajontaa. Tässä lepojännite oli noin 3,85V.

48
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 02.01.12 - klo: 10.23 »
Tulipa vielä mieleen sellainen kysymys, että jos haluan mitata lipo-akkujen todellisen kapasiteetin (tai edes sen paljonko niihin laturin mukaan saa mAh menemään sisään mikä lienee vielä hiukan eri kuin todellinen purettu kapasiteetti) niin mihin jännitteeseen ne pitäisi purkaa? Tasan 3,0V/kenno vai joku muu?

Toisaalta jos 3,0V asti purkaminenkin kuluttaa akkuja enemmän kuin normikäytön vähemmän syvä purkaminen niin en ehkä sitä pelkän kapasiteetin mittauksen takia ala tekemään.

EDIT: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=6660057&postcount=7 löytyikin tämmöinen taulukko siitä mitä kennokohtainen lepojännite (ajon jälkeen) kertoo akun jäljellä olevasta kapasiteetista:

4.00V---84%
3.96V---77%
3.93V---70%
3.90V---63%
3.86V---56%
3.83V---48%
3.80V---43%
3.76V---35%
3.73V---27%
3.70V---21%
3.67V---14%


Eli tuon perusteella jos ajon jälkeinen lepojännite akuissa ois 3,70V/kenno niin käyttö olisi aika optimaalista.

49
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.01.12 - klo: 16.17 »
Ite tilasin HK:sta nipun 2S- ja 4S-balansointijatkojohtoja, ja niistä ajattelin kolvailla 2 * 2S => 4S balanserijohdon sarjalataukseen.
Tässäpä tuo johto nyt ois valmiina:



Alempana olevan kaaviokuvan vastaisesti kytkin tässä nuo akut jo "oikeasti" sarjaan enkä vain katkaissut toista noista Y-johdon karvoista koska ajattelin että haluan saada 2*2S-akut tunnistumaan oikein 4S-akuksi kun laturin ohjeiden mukaan pitää ensin kytkeä tuo balanserijohto ja sitten vasta varsinainen latausjohto.



Tarttee vielä kiinnittää tuo varsinaiseen sarjakytkentälatausjohtoon nippusiteillä siten, että ei voi kytkeä väärin kovin helposti. Itellä ei normaalioloissa latausnopeudella ole niin hirveästi väliä, mutta sarjalatauksessa ois helpompaa se että yhdellä kytkemisellä saa molemmat akut täyteen. Rinnan kytkentä ei tunnu niin hyvältä tavalta kun akut ei ole autossakaan rinnan ja auto ei kuormita niitä täysin tasaisesti.

Kuormituksessa toki 3.3V saattaa hetkellisesti alittua, jolloin häly laukeaa.
Joo, näinhän siinä tietysti käy. Mietin tässä vain että onko purkamisen alaraja syytä hakea kuinka hetkellisen jännitteen alituksen mukaan? Eli käytännössä akut tuntuu palautuvan tuon piippailun jälkeen jopa 3,8V/kenno tasolle, mikä on toki sopiva jännite sen suhteen että voi jättää akut vaikka viikoksi säilytykseen suoraan autosta ilman mitään varastointilatausta.

50
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.12.11 - klo: 19.08 »
Laitetaas vielä tännekin tuo sama juttu kun näytti löytyvän vanhaa keskustelua samasta asiasta:

Käytännössä on hyvä olla säätimessä useampi vaihtoehto tuolle katkaisujännitteelle jotta sen voi säätää omalle kalustolle oikeaksi.
Turha sinne akkuun on 3.5v kenno jättää, ajoaika vain lyhenee.....
Itellä oli Lipo-hälyn piippauksen jälkeen kennojännite 3,7V luokkaa akuissa kun toin auton ajon jälkeen sisään ja mittasin jännitteet noin 10-15 min ajon jälkeen. Piipperin speksien mukaan piippaa kun 3,3V alittuu. Onko toi nyt teidän mielestä liian herkällä? Autossa ei ole lipo-cutoffia joten jotain ulkoista laitetta pitää käyttää.

51
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 31.12.11 - klo: 16.20 »
Aamulla kolvailin lipoihin Traxxas-liittimet, YouTube:n ohjevideoiden mukaan tosi simppeli homma mutta sai tuossakin kummasti aikaa kulumaan kun edes 100W kolvilla ei tuntunut saavan akkujen 10 AWG johtoa helposti riittävän kuumaksi. Toinen ongelma sitten oli HK:n TRX-liittimissä se, että niitten metallikontaktien lukkiutuminen muoviseen liitinrunkoon oli vähän heikkoa.

Lipot tuli koeajettua ja olihan se melkein kuin eri autolla ois ajanut. Eli täysin oikeassa oli täältä luetut kommentit että lipoilla kulkee vakio-Summit paremmin. Ero on juurikin nopealla vaihteella jolla nyt jaksaa kiihtyä ja kulkea aivan eri tyyliin kuin NiMH:eillä. Kotipihassa on lumiauran tekemä jyrkkä lumikasa (noin 1,5m-1,7m korkea) ja siitä voi nyt hyppiä yli kuin tyhjään vain, NiMH:eillä ei ois jaksanut edes yrittää kun vauhdin saaminen oli niin verkkaista. Täytyy siis perua aiemmat puhee lisätehon tarpeesta, kulku riittää nyt sekä mulle että pojalle.

Mulla oli kummassakin akussa HK:n piippaava lipo-häly (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18987). Hälyttimen sai juuri ja juuri survottua auton akkukotelon takaosaan. Sen jälkeen kun jompikumpi noista alkoi täydellä kaasulla piipata lopetin ajamisen ja jännitteet oli akuissa noin 3,7V/kenno luokkaa. Eli aika pessimistinen taitaa tuo hälytys olla?

Ajoaikaa saatiin 6Ah lipoilla nopealla vaihteella käytännössä koko ajan ajaen 40+ min. Tuokin on ihan riittävä, mutta tietysti toinen liposetti pitää laittaa tilaukseen jossain vaiheessa kesää varten.

52
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.12.11 - klo: 16.10 »
Virtajohdot saa helpolla sarjaan, mutta mistäs noille johto balanssointia varten? Koitin katella hobby kingin tarjonnan läpi, mutta ko johtoa ei osunut silmään, eli luultavasti en vaan osannut hakea.
Ite tilasin HK:sta nipun 2S- ja 4S-balansointijatkojohtoja, ja niistä ajattelin kolvailla 2 * 2S => 4S balanserijohdon sarjalataukseen.

EDIT: Eli tarkemmin sanottuna näitä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9735
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9737

53
Otinpa huvikseni kuvan noista nippeleistä mitä on näin tuoreena aloittelijana saanut RTR-auton lisäksi ostaa:



Kuvasta puuttuu vielä laturin virtalähde, jonka virkaa hoitaa toistaiseksi läppärin telakan vanha poweri, ja laatikko jonka ostin tänään, että on joku paikka missä näitä säilytellä. Samoin autoon jo etukäteen ostetut todennäköisimmin hajoavien osien varaosat puuttuu tuosta kuvasta.

54
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 30.12.11 - klo: 22.08 »
Eli suosittelen lämpimästi jos aiot noilla sähköillä jatkaa niin lipojen hommaamista,tuo tehoakin ja roimasti ajoaikaa lisää.
Jep, lipot jo tulikin tänään, huomenna ehkä pääsee testaileen miten toimii.

55
Ja tänään tuli 20.12. tilatut kamat HK:sta. Noitten osalta koko prosessi vei siis hiukka vajaa 10 vrk. Eilen iltapäivällä maksoin tulliin ALV:it ja tänään ennen klo 8 aamulla oli paketti kotona.

Kaikki (2 kpl 2S + 1 kpl 4S) lipot oli täysin balanssissa, mutta toinen noista pehmytkuorisista Nano-Techeistä on pari milliä paksumpi kuin toinen. Tuskinpa tuo mikään isompi ongelma on.

56
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.12.11 - klo: 18.43 »
Kun 2 eri akkua kytketään rinnan, niin akuissahan on jännite eroa ja suurempi jännitteinen akku alkaa lataamaan pienempi jännitteistä akkua. Mikään ei tässä kohtaa valvo virtaa mikä akkujen välillä kulkee. En ole mikään asiantuntija, mutta luulisin, että virtaa kulkee niin paljon, kuin akku pystyy antamaan. Tämähän taas ei ole hyvä asia ollenkaan. Itse varmistuisin, siitä että akuissa on sama jännite ennen, kuin ne kytketään rinnan.
Aivan samaa ajattelin eilen kun tuota mietin ja kattelin mm. tätä videota (jota parempaa opastusta en löytänytkään):

RC Parallel Battery Charging For Lipo RC Batteries

57
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.12.11 - klo: 17.47 »
Miten muuten, jos latailee 2S akkuja, niin saako noita laitettua sarjaan ja löytyykö valmiiksi tuohon sopivia balanssointi johtoja? Eli jos laturilla saa ladata 1-6 kennoisia akkuja, niin järkeväähän olisi laittaa pari 2S akkua sarjaan ja latailla yhtenä pakettina vrt. se että ostaa kaksi laturia (jotka nekään ei tosin maksa miljoonaa).
Olemattomalla kokemuksella mutta näistä lataushommista juttuja nyt reilun kuukauden lukemisen jälkeen vaikuttas että kyllä voi ladata sarjassakin, mutta monet suosittelee mielummin rinnakkain latausta LiPoille.

Itseäni tuo sarjalataus alkoi kiinnostaa alunperin kun ois kans aina tarpeen ladata 2 kpl samanlaisia 2S-LiPoja. Ja mielessäni järkeilin että laturin kannalta jos 2 kpl 2S-akkua näkyy yhtenä 4S-akkuna niin kaikki menee hyvin koska balansointi toimii tällöin kennokohtaisesti. Laturi kun kuitenkin yleensä tarjoaa ihan yhtä suurta maksimaalista latausvirtaa niin 2S- kuin 4S-akkuunkin. Vaarana sarjassa latauksessa kai lähinnä on, että jos kytkee akkujen isot virtakaapelit ja balanserikaapelit akuista "ristiin" niin tuloksena on vähintään savua.

Jos taas ladataan rinnakkain niin silloin tietysti jo akkujen balanserijohtojen yhteen kytkeminen tasoittaa kunkin kennoparin jännitteet samoiksi. Eli tavallaan siinä tulee jo eräänlainen balansointi tehtyä ennen kuin laturi edes alkaa ladata. Tätä tuntuivat pitävän asiantuntijat hyvänä ja turvallisena tapana ladata koska valmiilla "rinnankytkentälaudalla" ei ole mitään isompaa riskiä että tulisi vääriä kytkentöjä tehtyä. Osassa LiPo-akkuja on jo sisäisestikin kytketty 2 kennoa rinnan sarjaankytkennän lisäksi, eli tavallaan rinnan lataus vain laajentaa tästä. Laturilta kuitenkin vaaditaan rinnan latauksessa kaksinkertainen latausvirta kuin mitä sarjassa latauksessa tarvitaan jos samassa ajassa haluaa akut täyteen. Eli jos vaikka lataan 2 kpl 6Ah akkuja 1C-virralla niin laturin pitäis puskea 12A kun sarjassa lataukseen riittää 6A. Tehoa tietysti liikkuu molemmilla tavoilla sama määrä, mutta moni laturi tuntuu rajoittavan nimenomaan latausvirtaa.

Sitä en vielä ole saanut oikein järkeiltyä päässäni, enkä luettuakaan mistään, että kumpi sitten on parempi tapa ladata jos akut on hiukan eri varaustilassa lähtötilanteessa. Jotenkin kuitenkin tuo sarjalatauksen 4 kennon erillinen balansointi kuulostaa parammalta idealta kuin rinnan latauksen "2 kennon" balansointi, vaikka tosiaan siinä kunkin kennoparin balansointi hoituu tavallaan itsestään.

58
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 29.12.11 - klo: 15.29 »
Aika lyhkäseksi tuntuu ajoaika vakio-NiMH-akuilla jäävän ainakin vielä kun niitä on vasta muumama sykli purettu ja ladattu. Ja ehkä hiukan lisätehoakin saisi autossa olla kun lumessa möyrii. Lipot on onneksi jo tullissa tulossa.

Sain nyt tuon iChargerin tulille niin voi myös purkaa noi NiMH-akut kunnolla ennen latausta. Täällähän olikin juttua siitä että Summitissa toinen akku purkautuu ajaessa hiukan enemmän koska ilmeisesti BEC ottaa virtansa vain toisesta akusta. Jännitteissä en sinänsä isoja eroja ole huomannut, mutta nyt kun iCharger purkaa akkuja ajon jälkeen niin toinen oli melkein heti tyhjä ja toisessa taas tuntuu riittävän virtaa paljon pitempään.

Tänään huomasin ajaessa että kun oli jo parikymmentä minuuttia ehkä ajanut niin nopealla vaihteella kun painoi kaasun pohjaan niin valot himmeni (tai lähes sammui). Ilmeisesti ihan normaalia ja vain merkki siitä että BEC-puolen akun jännite kyykkää täydellä kuormalla? Hitaalla vaihteella tätä ei oikeastaan saanut aikaan. Liekö autossa joku tehorajoitus hitaalla välityksellä kun tuntuu että kiihtyvyys on pikkuvaihteella ihmeen verkkaista jos nopeaan vaihteeseen vertaa.

EDIT: Purkamisen jälkeen Traxxas NiMH-akut otti virtaa laturin mukaan 3074 mAh ja 3231 mAh. Pitää laittaa jatkossa tuo isompikapasiteettinen siihen BEC-puolen johtoon kiinni.

EDIT2: Valohen hiipumisesta täydellä kaasulla oli joku Traxxas.com:n foorumilla kysynytkin ja normaalia kuulosti olevan.

Yksi konsti on ajella aina lukot auki ja napsia ne kiinni vasta kun on jäänyt/jäämässä kiinni ja sitten taas heti lukot auki tilanteen päätyttyä.
Näin oon yrittänytkin tehdä, mutta tuntuu helposti unohtuvan tai sit hanskat kädessä menee helposti lukot päälle omia aikojaan kun ohjainta käpistelee.

59
Tulipa mieleen kysyä sellaista, että kun en omista autotallia ja tuota Summittia saa kuitenkin näin talvella sulatella lumesta jokaisen ajon jälkeen pesuhuoneen lämpimällä lattialla ja keväällä/kesällä/syksyllä taas auto rapaantuu ja likaantuu niin onko jollakulla joku hyväksi havaittu muovikaukalo tms. alusta löytynyt missä autoa voisi sulatella/pestä (ja ehkä jopa öljytä) ilman, että vedet/hiekat/öljyt on lattialla (tai auton peräkontissa jos 1:1 autolla RC-autoa kuljettelee)?

Hätäsesti etittynä löysin tämmöisen Orthex-merkkisen sängynaluslaatikon johon Summit kyllä pitäisi sopia ja siitä voisi käyttää siis joko itse laatikkoa tai sen kantta tilanteen mukaan alustana estämään sotkun leviäminen ympäristöön.


60
Tänään tuli 8.12. tilatut kamat HK:sta. Eli näin joulun aikaan toimitus otti ~19 vrk (illalla tilattu aamulla kotona) EMS:nä. Tästä 11 päivää meni siihen että saivat tilauksen postitettua, eli varsinaiseen toimitukseen noin viikko. ALV:in maksun tullille hoidin niin nopeasti kuin mahdollista. Hyvin oli pakattu ja kaikki kamat näyttäs olevan mukana.

Sivuja: 1 [2] 3