31
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.01.12 - klo: 16.44 »Huonomman akun lepojännite oli 5-10 min levon jälkeen 3,5V luokkaa kummassakin kennossa. Paremmassa akussa, joka oli Summit:in BEC-puolella kuten aina, oli noin 3,7V eli sekin oli vähän tyhjempi kuin aiemmin yleensä ollut.Tänään latasin täyteen ja purin laturilla tuon liian tyhjäksi viikko sitten ajetun NanoTech-akun. Purkettaessa 3,6V tasoon asti kapasiteetiksi tuli hiukan vajaa 4600 mAh. Eli ei mikään ihme että tuo ei oikein hyvin toimi Summitissa parina toisen paremman "6000 mAh" akun kanssa.
Laitoin tuon liian tyhjäksi ajetun lähes heti storage-lataukseen ja sinne meni 2141 mAh (koska vain 3,85V tasoon ladattu) ja kennot oli sen jälkeen hyvin balansissa (storage-lataushan ei tee balansointia). Ilmeisesti akku ei tuosta isommin kärsinyt jos ei pullistu lähipäivinä?
Sitä en tiedä mitä vahingossa tapahtunut syväpurku tuohon kapasiteettini sitten vaikutti. Sen suhteen ainakin oli muutosta tapahtunut, että akun sisäinen resistanssi oli aiemmin laturin mukaan noin 1mΩ ja nyt se on 4mΩ (molemmat mitattu akku täynnä).