Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mikko L

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12] 13 14 15 ... 56
331
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 01.02.11 - klo: 13.09 »
Muutaman kerhokisan järjestäminen Tattiksella ei ole ongelma jos tosiaan autoja vaan on. Käytännössähän näissä mahdollisissa kerzikapinoissa olisi tämä miniluokka ja LS5, osallistujista tuskin olisi pulaa.

332
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 01.02.11 - klo: 08.07 »
Tällä hetkellä 3 varmaa ja 3 vakaasti harkitsevaa kuskia pk seudulla :grin:
"Mini Tattis Challenge 2011" - join now   :tongue:

333
Bensa-autot / Vs: 1/5 rata-autot
« : 01.02.11 - klo: 08.05 »
Me tossa ollaan muutamien kuskien kanssa hankkimassa FG Minit ja katsotaan saadaanko muita innostumaan noista koirankopeista. Mini Challenge luokalle saattaisi olla tilausta pikaisen kyselykierroksen perusteella, vähän samaan tyyliin kuten Tamiya Mini luokka mutta pikkasen isommilla autoilla.

...

Katsotaan mitä tuleman pitää, ainakin 3 varmaa tapausta on jo kasassa joten kolme koirankoppia tulee kesällä kiertämään Tattiksen baanaa :grin:
Hauskan näköisiä laitteita ja varmasti aika näyttäviä livenä.

Koheltajalla on kyllä mahdollisesti hyvä ajatus muhimassa... Ite olen kanssa kattellu noita femmoja sillä silmällä, mutta tuo tarvittava alkupääoma on saanu kattelemaan aika nopeasti toisaalle. Tiedä sitten paljonko viivan alle jää tuollaiselle RTR:lle tai vastaavalle ilman sähköjä. Mutta jos tuo laite on soivapeli niin tuollainen Mini Challengelle voisi olla varsin hyvä luokka aloittaa femmaharrastus, hmmm...

334
Kun SC-luokka on kuitenkin täyteluokka niin ehdottaisin et ne ajettaisiin heti aamulla.
8:00-11:00 SC2-10 ja SC4-10
11:00-19:00 M2-10 ja M4-10

Tälläinen aikataulu helpottaa kauempaa tulevia ja varsinkin jos ajaa yhden luokan.
Ajatuksena ihan hyvä mutta oletko miettinyt mitkä tulisi tuolla kaavalla ajaessa eräväleiksi?

Ihan karkeasti laskettuna:
1 x treenit
3 x alkuerät
3 x finaalit

Oletuksena vaikka 30 kuskia, ts. = 4 erää ja A, B ja C finaalit

= kaiken kaikkiaan 25 lähtöä á 5 + 3 min = 3 h 20 min ilman ongelmia, ilman yhtään ylimääräistä taukoa ja alkuerien kierrosväli olisi 32 min - kerkeekö lataamaan akut?

Vastaava ajatus juolahti joskus mieleen  :wink:

335
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 10.01.11 - klo: 08.58 »
Ja jottei ihan offia olisi.

Suomi on muuten ainoa maa Euroopassa, missä nastarenkaat on sallittu raskaassa kalustossa.
Tämä johtuu nastojen tekemästä tuhosta tiestölle.
Ja ihan offia on.

Siis miksi Suomessa on nastarenkaat sallittu raskaassa  kalustossa?  :shocked: :roll: :grin:

Taisit tarkoittaa, että muualla Euroopassa nastat on kielletty niiden aiheuttamasta suuresta tuhosta tiestölle...

336
Kiitos kovasti järjestäjille. Jo tässäkin keskustelussa esille tulleen palautteen perusteella näyttäisi oleva tilaus kertsikisoille - ja niitähän tulee.

Oma kisailu oli tutustumista uuteen rataan, autoon ja taas pienen tauon jälkeen sähkörossiin... Auton sain ajokuntoon edellisenä iltana, jolloin kerkesin melkein kaksi akullista kokeilemaankin. Mutta kivaa oli joka tapauksessa, seuraavia kinkereitä odotellessa.

337
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 07.01.11 - klo: 14.29 »
Kummasti DX corollassa muutama hiekkasäkki aikoinaan kontissa auttoi.

Tässähän nimenomaan siirrettiin painopistettä enemmän vetävälle taka-akselille. Vai tarkoititko, että lisäämällä pari hiekkasäkkiä kokonaispito DX:ssä nousi ihan uusiin sfääreihin?
Niin ja ennen kaikkea muutettiin renkaan ja tien välistä kitkakerrointa... Suuremmalla painolla renkaat painuvat paremmin pehmeämpään tienpintaan. En usko, että jäisellä asvaltilla noilla hiekkasäkeillä oli tuon taivaallista merkitystä.

338
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 07.01.11 - klo: 09.16 »
Isompi masssa = suurempi liike-energia, mutta tien ja renkaan välinen kitka = x
Pienempi massa = pienempi liike-energia, mutta tien ja renkaan välinen kitka = x (tien ja renkaan välinen kitka(kerroin) pysyy samana)

Eli kennen tapauksessa kun yhdistelmällä on massaa enemmän kertyy myös alamäessä nopeutta enemmän. Kitkalla on tuossa tapauksessa häviävän pieni osuus. Jos sitten taas polkisit renkaat lukkoon tyhjällä ja täydellä autolla, samasta nopeudesta, asvaltilla niin - teoriassa - autojen hidastuvuus olisi yhtä suuri.

Lainaus
Tai jos massa ei vaikuta kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen (sama asia), niin silloin ei tarvita suuria tehoja sen vekottimen liikkeelle saamiseksi.
Tottakai suuremman massan kiihdyttämiseen/ hidastamiseen tarvitaan suurempi teho - mutta edellä on puhuttu kitkasta - mihin ei massa vaikuta.

OT edit: Laitetaan nyt vielä, jotta vaikka (tai koska) meillä ei suuria mäkiä olekkaan niin monet eivät ymmärrä seikkaa että jos autossa on vaikka 200 hp ja se kiihtyy 0-100 km/ h 8 s niin vastaavasti jos autolla pysähdytään 100-0 samassa ajassa 8 s niin auton jarrut tekevät saman tehtävän kuin moottori kiihdyttäessä, ts. hidastaa autoa 200 hp teholla... Ja mitä tuolloin tapahtuu liike-energialle? Teoriassahan energia ei häviä - valtaosa tuosta tehosta muuttuu lämmöksi. Kannattaa siis muistaa kun vuoristossa ajelee... Nyrkkisääntönä voi pitää että alas tullaan samaa nopeutta ja samalla vaihteella kuin ylöskin kiivetään.

339
Voisiko joku valaista mulle, että mitä haittaa siitä on jos täällä kysyy esim. radan aukioloajoista?
Kysyähän aina saa, mutta... Olemme koittaneet saada turhat kyselyt/ ilmoittelut radan aukioloajoista pois tästä keskustelusta ilmoittamalla nämä kiinteät aukioloajat sekä ottamalla käyttöön tuon nimenhuuto -palvelun.

Pyrkimyksenä on myös ollut ilmoittaa täällä mikäli normaalista aikataulusta poiketaan, ts. valvojaa ei saadakkaan paikalle.

Nyt on toki ollut poikeavat ajat lomien takia ja ensiviikosta alkaen olemme taas normaalissa arjessa.

Ja vielä tiedoksi, että lauantaina myyrissä pidetään talkoot aamuvuoro alkaa 10-> ja mikäli hommia jää iltapäivällä 13-> jatketaan. Tarkoitus ei ole talkoilla koko päivää, mutta kun talkoillaan niin kaikki talkoilee, eli kaikki radat on silloin pois käytöstä.

340
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 05.01.11 - klo: 09.23 »
Jos toi toimii käytännössä, vaikka teoria sanoo muuta, niin turhaanhan meille teoriaa opetetaan, suoraan vaan kokeita tekemään.

Pelkkä massa ei voi mitenkään olla se tekijä, painopiste kyllä vaikuttaa vetopitoon. Jarrutusmatkaan ei edes painopisteellä ole mitään merkitystä. Edelleenkään ei käytännön kokemusta siis ole, mutta en tahdo uskoa, että niitä fysiikan lakeja pystyisi juksaamaan.
Niin tuo teoriahan pitää paikansa jos alusta pysyy samana eri massojen alla...

Eli siis voisiko tämä käytännönero johtua siitä, että lumisella alustalla 30-60 t puristaa rengasta syvemmälle lumeen kuin 1,2 t?

Kyllähän jokainen bussia odotellut on nähnyt kun bussi liukuu kelkkana kovaksi tamppautuneen "jään" päällä. Tai mitä tapahtui konginkankaalla? Ts. kun se liukas alusta on tarpeeksi kova niin ei se massa enää autakkaan.

341
Kenne on saanut valtuudet neuvotella tuon radan ostamisesta seuran puolesta. Jos ja kun kaupat syntyvät tarvitaan radalle kuljetus ja sen jälkeen aktiivista käyttöä - kilpailut olisi hyvä startti, mutta niitä varten tarvitaan vastuullinen.

342
Sähkömies päiväks pyörimään ja sähkötaulu lukkojen taakse... vain 4 kytkintä näkysälle missä on selkeesti krossirata, turistirata, varikko ja vtr rata.

Mut niin joo... tämäkin vaatii rahaa.
Lauantaipäivä + (tuttu) sähkömies + 12 tölkkiä (limppaa) = valot ja kytkimet ojennuksessa (ehkä) :wink:

Eli onko joku tai tunteeko joku luvallisen sähkärin?

343
Tässä jännityksellä odottelemme ensimmäistä sähkölaskua...

n. 300 x 70 W loisteputki = 21 000 W, ts. 21 kW -> sähkön keskihinta Suomessa 0,12 €/ kWh.

Eli aamuajelut klo 10 - 14 = 4 h x 21 kW x 0,12 €/ kWh = 10 €

Kysymys: kannattaako rataa pitää auki aamuisin 1-3 henkilön takia esim. 10 päivänä kuukaudessa?

3 x 25 € = 75 € - 10 x 10 € = - 25 €

Eli kaikki ymmärtänee ainakin sen, että katossa ei pidä syyttä polttaa yhtään ylimääräistä loisteputkea  :wink:

344

Tärkeää tietoa PKSRCAn jäsenyyteen liittyen - lue kokonaan


*** Ohjeita päivitetty hieman, kohdassa SOTU.

PKSRCAn 2011 jäsenmaksun suorittaminen

PKSRCA on AKK:n jäsenseura. AKK lähettää PKSRCAn jäsenmaksulaskun niille jäsenille, joiden tiedot olemme voineet välittää heille.
Jäsenmaksulappu on tänään jakelussa Netpostin kautta ja paperiversiot tulevat postilaatikoihin alkuviikosta.

Kilpailulisenssin ensi vuodelle
voi ostaa AKK:n sivuilta sen jälkeen, kun jäsenmaksun suoritus on rekisteröitynyt AKK:n järjestelmään. Maksupankista riippuen siihen menee muutamia päiviä.

Jos haluat seuran jäseneksi, täytä nettisivuillamme oleva jäsenhakemus
http://www.pksrca.fi/yhteystiedot/jasenhakemus/
LISÄOHJEITA jäsenhakemuksen täyttämiseen
-laita "syntymäaika" kenttään koko SOTU ***(Tunnuksen voi myös lähettää jäsenrekisterin ylläpitäjälle tekstiviestinä samasta numerosta jonka on antanut jäsenhakemuksessa, näin SOTU ja oikea henkilö yhdistyvät)***
-"Terveiset yhdistykselle" kohdassa kerro
-----AKK:n SPORT-ID numerosi, jos sinulla on sellainen
-----RC10.fi foorumilla käyttämäsi nimimerkki, niin sinut saadaan liitettyä seuran oman keskustelualueen käyttäjäksi
-jäsenhakemuksen lähettämisen jälkeen saat lähiaikoina jäsenmaksulaskun.


NYKYISET JÄSENET HUOMIO!!!

Nykyisten jäsenten tietoihin tarvitaan täydennyksiä sekä AKK:ta että omaa jäsenrekisteriämme varten.
Pahoittelemme turhalta tuntuvaa ylimääräistä hommaa, mutta JOKAISEN vanhan jäsenen tulee käydä täyttämässä jäsenhakemuslomake nyt uudestaan, vaikka sen olisi jo kertaalleen joskus tehnyt. Näin saadaan jäsenrekisteri kuntoon. HUOMIOI LISÄOHJEET YLLÄ.

PKSRCA hallitus

345
Tarvitseeko suuren yleisön keskuudessa saavuttaa jotakin? Tilanne on kuitenkin tällä hetkellä se, että "kukaan" ei tiedä lajista juuri mitään. Edes kaikki harrastajat ei tiedä, että omassa lajissaan voisi kilpailla. Eli riittäisikö, että pienoisautoilu saisi edes jonkinmoista huomiota ja asiallista julkisuutta.

Vaikka sateenkaaren päässä ei ole optimistisimmissakaan haaveissa suuria tuloja, kaunista seuraa tai ilmaisia drinkkejä, vaikka taivaanrannassa ei näkyisi koko sateenkaarta, niin motivaatioksi luulisi riittävän paremmat harrastusmahdollisuudet.

Luulisi olevan melko selvää jokaiselle, että mitä enemmän meitä pienoisautoilijoita on ja mitä tunnetumpaa laji yleisesti on, niin sen helpompaa olisi saada resursseja toiminnan pyörittämiseen.

Monet ei toki vain halua vaivautua kun ei itse heti ja just saa jotakin - itselleen...

346
Grawling radalle rakennuslupa myönnetty. Ja tarvittaessa yhdistys voi osoittaa kohtuullisia ja perusteltuja varoja rakennustarvikkeiden hankintaan. Nyt kuitenkin hallitus haluaa ensin jonkin asteisen suunnitelman rakennusprojektista, kustannusarvion sekä jonkinlaisen arvion tulevasta käyttäjäkunnasta. Ennen kaikkea jonkun tulee ottaa pallo haltuun ja pitää nyörit näpeissään niin rakentamisen aikaan kuin sen jälkeen ylläpidon suhteen. Samainen henkilö myös organisoi radalle toimintaa, ts. kilpailuja.

Tavoitteena on, että jokaisella radalla olisi oma vastuuhenkilö, joka huolehtii radan kunnosta, organisoi talkoot ja kilpailut sekä pitää hallituksen ajantasalla.

Tällä hetkellä vastuuhenkilöitä ovat

Krossirata: Nicklas Holmberg
Touringrata: Pekka Kuronen
Pikkurata: ?

Mikäli kenellä tahansa on mielessä Myyrin toimintaa kehittäviä ajatuksia niin niitä kannattaa tuoda hallituksen tietoon ja voimme ottaa asian harkintaa seuraavassa kokouksessa. Kokouksia pidämme vähintään kerran kk.

Ja tässä vielä muistutuksena ketkä hallitukseen kuuluu:

Mikko Laitinen (Mikko L)
Mikko Wirmavaara (*Wimmu*)
Sami Salmela (SS)
Jarkko Kuusinen (jarkko)
Reijo Mattila (*remppa*)

Lisäksi seuran rahaston ja jäsenrekisterin hoitajana toimii Jari Valkola (-Jari-)

Hallituksen ei ole tarkoitus pitää kokouksiaan salassa hämärissä onkaloissaan, eikä sen paremmin pimittää käsiteltyjä asioita tai salata päätöksiä. Seuran aktiiviseen toimintaan kaivataan lisää henkilöitä ja tarkoituksena onkin saada sopiva porukka sitoutuneita henkilöitä pyörittämään käytännön asioita, jotta ei kuormitettaisi yksittäisiä vapaaehtoisia liikaa.

347
Onkos lauantaina tulossa avaimen haltija ei ole ainakaan nimen huudossa??

Kertaus on opintojen äiti...

Aukioloajat

Myyrin RC-Keskus pidetään auki ilman eri ilmoitusta seuraavasti:

- Tiistai, keskiviikko ja torstai kello 17 - 22
- Lauantai kello 12 - 18


Muut aukioloajat ilmoitellaan tilanteen mukaan http://pksrca-myyri.nimenhuuto.com/ -saitilla.

Luo itsellesi tunnarit ja ilmoita itsesi mukaan "tapahtumiin", niin muutkin tietävät tulostasi. Salasana tunnusten luomiseen on PKSRCA.

348
Ajatus on kyllä ollut että liukuovea pidettäisiin avoinna aina kauppakeskuksen ja radan ollessa auki. Nyt ilmeisesti valvoja ei ole aina ovea avannut. Asiasta taidettiin joskus kyllä tiedottaakin että näin tulisi tehdä.

Eli valvojat - pitäkää liukuovea auki. Mikäli ongelmia alkaa esiintymään niin sitten mietitään uudelleen oven aukipitopolitiikkaa.

349
Tulevana torstaina en pääse paikalle avaamaan ovia, eli toivottavasti joku toinen saisi hoidettua ovien avaamisen ja sulkemisen.

350
Hallitus on päättänyt, että rata on avaoinna kuten on jo moneen, moneen kertaan ilmoitettu. Näillä avainmäärillä ei millään voi luvata enempää. Kaikki muut illat, aamut ja päivät ovat bonusta ja näitä voi seurata tuolta nimenhuudosta. Nimenhuutoon voi jokainen avaimen haltija luoda treenipäiviä.

Aukioloajat

Tästä eteenpäin mennään siten, että Myyri RC-Keskus pidetään auki ilman eri ilmoitusta seuraavasti:

- Tiistai, keskiviikko ja torstai kello 17 - 22
- Lauantai kello 12 - 18


Muut aukioloajat ilmoitellaan tilanteen mukaan http://pksrca-myyri.nimenhuuto.com/ -saitilla.

Luo itsellesi tunnarit ja ilmoita itsesi mukaan "tapahtumiin", niin muutkin tietävät tulostasi. Salasana tunnusten luomiseen on PKSRCA.

351
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 18.13 »
Näyttäkäähän mielenkiintoset se teksti jossa niin on väitetty?
No et enää edellisen sivun kirjoituksia muista
voisin melkeen silmät kirkkaana väittää että sitä asvalttia ei kuluta juuri yhtään nasta taitaa hiekka siellä renkaan ja asvaltin välissä olla se paras kuluttaja vielä kun lisätään siihen paljon painoa päälle ni johan alkaa kivi antautumaan. ja tähän kulutus juhlaan taitaa kaikki tienkäyttäjät osallistua ihan yhtälailla on alla sitten nastat, kitkat tai kesäkiesit.

352
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 18.05 »
Mielenkiintoista on sekin, että vaikka motareita ei hiekoiteta niin silti niillekin muodostuu uria...

353
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 16.52 »
Tyttöystävän kanssa käydää paljon pyörimässä avk:lla kun joku perverssio on noita ruttusia autoja kattella ja jostain syystä keväällä piha on täynnä rutussa olevia nastarenkaisia autoja missä ne kitkarenkaiset on, kun ne kerran on ojan pohjalla kun tulee ekat liukkaat vai onko se vaan se asennevamma kun on nastat alla ?
No on sulla tyttöystävän kanssa mielenkiintoiset harrastukset  :grin:, sori ot.

Niin siis kohta joku kertoo, että ne kitkalliset autot on siellä ruttutukun takapihalla, mihin ei asiakkaat pääse, missä on ne autot joita ei enää edes myydä ja korjata vaan puretaan osiin  :wink: Eli tästä rautaista faktaa: Nastallisilla renkailla autot ovat säilyneet korjauskunnossa ja kitkalliset romuttuneet korjauskelvottomiksi.

354
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 03.11.10 - klo: 16.21 »
Hoke, lähes koko sun viesti perustuu sinun omaan totuuteen vai mistä sinä päättelet kaiken tuossa viestissäsi, mistä saat kaiken tuon tiedon?
tturku

...
Se että nastarenkaan pito katoaa enemmän kuin kitkan, on taas suhteellista.
Eli... nastarengashan on pitänyt alussa enemmän kuin kitka.
Okei... molemmat kuluvat, lamelit pyöristyvät ja kumi vanhenee.
Eikös juuri ole jossain testissä kitkarengas voittaja - pitikö tämäkin alussa hunommin kuin nastarenkaat? Pitääkö kitka joka olosuhteessa huonommin kuin nasta?

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Ja nyt vielä unohdetaan se että joo... nastarengas menettää pitoaan nopeammin, juuri siitä syystä että esim nastat pyöristyvät.

Mutta se pidon menettämisen nopeus myös tasaantuu nopeasti, eikä siis se putoaminen tapahdu jatkuvasti samalla nopeudella.
Kas kun se nasta kerran pyöristyy ja menettää purevuuttaan niin sen jälkeen se lähinnä vain kuluu samassa muodossa hiljalleen lisää.
Siis ihan oikeasti oletko töissä rengasalalla vai mistä vedät nämä johtopäätökset? Mistä tiedät että "pidon menettämisen nopeus myös tasaantuu nopeasti" - missä tätä on testattu, mistä löytyy testaustuloksia?

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Kitka menettää pitoaan myös alussa nopeasti, mutta siellä on vähemmän pitoon vaikuttavia tekijöitä... koska siellä ei ole nimenomaan sitä yhtä lisätekijää, eli nastaa.

Hupaisaa että olet tehnyt johtopäätöksesi tämän yhden testin mukaan.
Huvittavaa että ainakin tekstistäsi myös ymmärtää sen että kuvittelet sen pidon vähenemisnopeuden pysyvän samana ja siis mielestäsi ekan talven jälkeen nastarenkaat ovat kuluneet loppuun eikä niissä ole mitään pitoa.
No hupaisaa todella. Mistäs taas tämä tieto tuli, kuinka kitkarenkaiden pito-ominaisuudet muuttuu kulumisen ja iän myötä.

Ja hupaisaa on myös se, että yhdessä viestissäsi viittaa testejä kintaalla, pyh, pah tai WOW ja seuraavassa kehotat lukemaan testejä - sano nyt onko ne testit luotetavia vai ei ja mikä testaustaho tekee testit oikein?

Kun sinulla on niin vakaa käsitys renkaiden paremmuudesta niin onko sinulla ihan oikeaa omakohtaista kokemusta hyvistä nastarenkaista ja hyvistä kitkarenkaista? Vai perustuuko kitkakokemukset essonbaarissa kaverilta kuultuun.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Eipä ole käytäntö tuota näyttänyt vielä koskaan.
Hyvin ovat parikolme talvea kestäneet.
Sitten alkaa jo olla senverran kumi kovettunut että on hyvä vaihtaa uudet alle mikäli haluaa maksimoida oman ja läheistensä turvallisuuden.
Sama kovettuminen ja urasyvyyden häviäminen tapahtuu myös kitkoissa.
Ja useammat testit ovat taas laajemmalla katsauksellaan tulleet siihen tulokseen että kitkat ovat yleisemmin kuluneet nopeammin juuri johtuen jo alkujaankin pehmeämmästä seoksesta ja siitä että täällä ajetaan kuitenkin niin paljon kuivalla asvaltilla ja monesti jopa täysin kesäisissä olosuhteissa, vaikka talvirengas pakko voimassa onkin.
Ja taas onko sinulla parikolme talvea kokemusta kitkoista?

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*

Ja Mikko L

Kyllä se on vaan niin mennyt että ei täällä porukka ole väittänyt etteikö nasta kuluttaisi asvalttia jne... On vain kaivettu ne muutkin tekijät jotka sitä tekevät.
Sinä olet osoittanut aivan suoralla sormella nastarenkaaseen.
Porukka ei ole väittänyt ettei kuluttaisi ei, mutta tätäkin asiaa täällä on vähätelty - "kyllä sitä uutta asvalttia voidaan tehdä" -tyyliin. Itse olen asian ottanut esille silloin kun on koitettu puhua kitka- ja nastarenkaan paremmuudesta liikenteessä kokonaisvaltaisesti. Täällä taas tuntuu vallitsevan käsitys, että ainut seikka renkaan valinnassa on sen tekniset ominaisuudet. Nyt se on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta kun aletaan miettimään mikä rengas olisi riittävä tai yhteiskunnan kannalta kokonaisvaltaisesti edullisin ratkaisu. Nastassa on edut ja haitat kuten on myös kitkassa - kun siis koitettaisiin puhua muustakin kuin niistä lehtien testeissä todetuista seikoista. Tähän asiaan kun vaikuttaa todella monta muutakin asiaa. Mutta kai se sitten on niin että kun näitä seikkoja ei ymmärrä tai tuntuu, että ne ei itseen tai läheisiin vaikuta niin eihän ne ole ongelmia - joten nasta on paras ja kitkakuskit ovat kansanmurhaajia.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Kuraa tuulilasissa... Nasta
Häränsilmä tuulilasissa... Nasta
No katohan mitä on tullut kommentoitua ja aivan vain järkyttääkseni teidän nastan särmään järkkymättä luottavien ajatusmaailmaa - löylyä kiukaalle ja keskustelua vireille.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Mutta voivoi kun nastarenkailla ajavia tais karulla veikkauksella olla täällä eteläsuomessa sillähetkellä 0,05 prosenttia.
Jep taas karu veikkaus ja kun taas itse kattelin samaisena aamuna, kun tuonkin kommentin viskasin, liikennevaloissa autoja ja kaikissa sattui olemaan nastat n. 6 autoa - olikohan siis kaikki 0,05 prosentia samoissa valoissa minun kanssa, varmaan.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Suolaa kyllä levitettiin yöllä aamupakkasten pelossa... ja olihan silloin yksi ilta+yö+aamu kun tuli kesärenkailla liukasteltua ihan kunnolla jäisillä asvalttiteillä.
Suolaa, suollaa enemmän suolaa.
Tottakai kuraa.
No ehkä se sitten on vaan niin, että se kovin paljon hiekkaa muistuttava skeida auton kyljessä on sitten sitä suolaa. Ja ilmeisesti se suola on sellaista jännää ainetta, että se pesee noi teiden pinnat ja nyt sitten irroittaa sen lian teistä tai jotain.

Kyllä on tiedossa, että se suola tahmaa autoja ja saa siten sen skeidan tarttumaan myös autoihin. On tiedossa myös sekin, että se suola liuottaa ja pehmentää asvalttia, mikä taas edesauttaa sitä että ne nastat saa paremmin jyrsittyä sitä pintaa. Juuri tästä syystä on joissain maissa nastat kielletty. Suolausta kun ei voi lopettaa, kuten edelläkin on mainittu, raskaan kaluston takia.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Ja ihan oikeesti kun noita talvirenkaita jokainen menee katsomaan niin niissä on PALJON viimetalvisia kiviä.
Jotka sitten irtoilevat kun lähdetään ajamaan ja varsinkin kun kiihdytellään vähän kovempaan vauhtiin.
Syyttävä sormi osoitti tuuliasien hajoamisesta nastaa, vaikka nastan osuminen tuulilasiin ihan aikuisten oikeesti on todella marginaalisen pieni mahdollisuus verrattuna niihin kiviin jotka eivät ole millään miljoonien kehitystyöllä siihen renkaaseen kiinnitettynä.
Saipahan tuollakin kommentilla taas tekstiä palstalle, eli puolestani turha provo, pahoittelut ja koitan välttää jatkossa.

355
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 02.11.10 - klo: 21.33 »
Kia on korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, ei voi siis odottaa liikoja.

mitä sun faktojen hakuun tulee niin pese vaan asfaltit pois ruudulta ennen huutelua.
Kerro toki Kiasta lisää, mitä tarkoitat tuolla. Miten Ceed poikkaa äänieritykseltään vaikka Golffista? Ja mitä faktojen hakuun tulee niin moni täällä huutelee mitä otsalohkossa sattuu olemaan sen enempää edes etsimättä.

Tarkoitan juuri sitä mitä siinä lukee. "Ki-a on kor-kein-taan kes-ki-luok-kai-nen
ko-rea-lai-nen au-to"

Ja mitä faktojen hakuun tulee, teit pohjanoteerauksen siinä suhteessa väittäessäsi suolaa nastarenkaiden irrottamaksi asfaltiksi, "kun musta nyt tuntuu siltä että ne nastakumit tekee vaan tuhoa"
Okei Kia on siis mielestäsi korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, tämä tuli selväksi nyt kun oikein laitoit tavuviivat kommenttiisi. Sen enempää nyt tähän puuttumatta minulle jäi vielä epäselväksi, että miten tämä vaikuttaa rengasmelun arviontiin? Ja ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että kuinka jossain toisessa C-segmentin autossa rengasmelun arviointi on helpompaa, vaikka nyt Golfissa?

Kylläpä taas huomaa, että maantiejyrsimet on laitettu autoihin, tuulilasi ja auto p"¤&/ssa heti kun tienpinta on kostea.
Ja mikä tuossa oli poikkitieteellistä faktaa? Kyse on, jos et lukemaasi ymmärrä, niin omasta huomiostani! Ja tuo huomio perustuu juuri siihen, että kun noita ropisijoita alkoi ilmestyä autojen alle ja varmastikin myös ensimmäisiä kertoja suolattiin niin auto likaantui aivan eri tavalla kuin kostella kelillä kesäaikaan. Onko tämä minun huomio nyt jotenkin kovin metsässä?

Jos sinä CluBBaH tai joku muu nyt ihan aikuisten oikeasti väitää, ettei nastat kuluta asvalttia irroittaen siitä pintaa niin hakekaa jotakin näyttöä tuolle väitteelle.

Varmaan joku toinenkin moottoripyöräilijä voinee sanoa kantansa millaista on ajaa keväällä kostealla kelillä. Keväällä kun ei ole enää pakkasta, mutta teitä ei ole vielä talvien jäljiltä pesty. Itse en ainakaan tuolloin vapaaehtoisesti mene mp:llä mihinkään, koska jo lyhyen ajon jäljiltä kamat on niin p*skassa kuin vain voi olla. Miksi vastaavaa ei tapahdu kesäkuussa? Tällä tarkoitan nyt sitä, että onko muka oikeasti toi skeida jota nyt taas autoihin kertyy pelkää suolan aikaan saannosta? Miten sitten vielä keväälläkin sitä skeidaa leviää vaikka suolaa ei enää levitetä?

"KIA = Köyhien ihmisten auto" Eiks toi kerro jo kia:n ja vw:n eron? :P
Sitä on näemmä pikkukallen vitsikirjat luettu, ja miten tämä liittyi aiheeseen?

356
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 02.11.10 - klo: 18.27 »
Kia on korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, ei voi siis odottaa liikoja.

mitä sun faktojen hakuun tulee niin pese vaan asfaltit pois ruudulta ennen huutelua.
Kerro toki Kiasta lisää, mitä tarkoitat tuolla. Miten Ceed poikkaa äänieritykseltään vaikka Golffista? Ja mitä faktojen hakuun tulee niin moni täällä huutelee mitä otsalohkossa sattuu olemaan sen enempää edes etsimättä.

357
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 02.11.10 - klo: 18.12 »
Mikko L, miksi tapat ihmiset kesällä sepelvaltimotautiin meluisilla kesärenkailla? Miksi et aja hiljaisilla kitkoilla ympäri vuoden?

Miksi meluisat kesärenkaat saa olla, mutta meluisat nastat pitää kieltää? Vai etkö pärjää kesällä kitkoilla kaikesta ennakoimisesta huolimatta?
Hohhoijaa - varmaan siksi, että kesällä ajetaan kesärenkailla ja talvella talvirenkailla.

Mihin sinun mielestä vedetään raja? Jos jaketaan tota ajattelutapaasi niin silloin en ajaisi autolla ollenkaan vaan käyttäisin julkisia liikennepalveluja.

Ja ihan oman mukavuuden tavoittelun takia kesärenkaidenkin valintaperusteena on ollut niiden äänekkyys, toiset vaan on hiljaisempia kuin toiset. Ja talvella ajan kitkoilla koska se on mahdollista ja minun tarpeisiin sopivimmat. Enkä minäkään aja kitkoilla sen takia, että ympäristölle aiheutuva melusaaste olisi pienempi.

Tuokin asia tuli scrap hyvä esille vain ihan sinun kirjoituksiesi takia. Vaikka sinä et koekkaan liikenteen melua haitallisena ei se tarkoita, etteikö se olisi.

Edit: Mielipiteet on mielipiteitä ja jokaisen omia. Niitä on turha alkaa vähättelemään tai kiistämään.

Jos joku esittää faktoja niin niitä voi kyseenalaistaa, mutta turha niitäkään on vähätellä ilman parempaa tietoa.

358
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 02.11.10 - klo: 18.04 »
Eli et toisinsanoen ole istunut autossa missä on nykyaikaiset nastarenkaat alla.

Tervetuloa kokemaan.
Ei vaan ropise ei.
Nastojen äänen kuulet vain avaamalla ikkunan.
Tai kuuhdyttäessä, jarruttaessa ja toki tiukkaan mutkitellessa.

Normaalissa ajelussa oli sitä vauhtia sitten 30-100 ei nastojen ropinaa ole havaittavissa.
Onko Conti wintercontact 2 vanhanaikainen rengas? Onko Kia Ceed (vm. 2010) huonosti äänieristetty auto? Aattelin vaan kun noiden nastojen ropinan kuulee hiljaisessa ajossa ja tasaisen jurnutuksen kovemmassa vauhdissa 50 km/ h ->

359
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 01.11.10 - klo: 22.25 »
Renkaan koolla ja profiililla on yllättävän vähän merkitystä. Tätähän on joskus testattukin, eli samanlaiset renkaat erikokoluokissa 15", 16", jne, jne halkasijan kasvaessa profiili mataloitu ja leveys kasvoi siten, että kokonaishalkaisija pysyi vastaavana. Taisi olla, että 17" oli jopa hiljaisempi kuin 16".

Sen sijaan juuri tuo nopeusluokka vaikuttaa äänekkyyteen todella paljon, hitaamman luokan renkaat ovat ilmeisesti myös pehmeempiä pintamateriaaliltaan ja runko on löysempi.

360
Pelkkä savu ei riitä palohälyytykseen. Anturit ovat lämmöstä laukeavia. Viime viikon torstaina pidimme myyrmäessä palaveria yläkerrassa ja aloimme ihmettelemään varsin tukevaa "sähkön" hajua. Haju vain voimistui kunnes piti lähteä alas katsomaa mitä on tapahtunut. Jollain oli lipo tussahtanut ajossa. Akku oli valmis ja auto sen mukainen. Halli oli savua täynnä, mutta hälyytystä ei tullut.

Toki jos tämä olisi sattunut Lippulaivassa, niin kyllä olisi asiakkaat ihmetelleet savua ja hajua..

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12] 13 14 15 ... 56