Hoke, lähes koko sun viesti perustuu sinun omaan totuuteen vai mistä sinä päättelet kaiken tuossa viestissäsi, mistä saat kaiken tuon tiedon?
tturku
...
Se että nastarenkaan pito katoaa enemmän kuin kitkan, on taas suhteellista.
Eli... nastarengashan on pitänyt alussa enemmän kuin kitka.
Okei... molemmat kuluvat, lamelit pyöristyvät ja kumi vanhenee.
Eikös juuri ole jossain testissä kitkarengas voittaja - pitikö tämäkin alussa hunommin kuin nastarenkaat? Pitääkö kitka joka olosuhteessa huonommin kuin nasta?
Ja nyt vielä unohdetaan se että joo... nastarengas menettää pitoaan nopeammin, juuri siitä syystä että esim nastat pyöristyvät.
Mutta se pidon menettämisen nopeus myös tasaantuu nopeasti, eikä siis se putoaminen tapahdu jatkuvasti samalla nopeudella.
Kas kun se nasta kerran pyöristyy ja menettää purevuuttaan niin sen jälkeen se lähinnä vain kuluu samassa muodossa hiljalleen lisää.
Siis ihan oikeasti oletko töissä rengasalalla vai mistä vedät nämä johtopäätökset? Mistä tiedät että "pidon menettämisen nopeus myös tasaantuu nopeasti" - missä tätä on testattu, mistä löytyy testaustuloksia?
Kitka menettää pitoaan myös alussa nopeasti, mutta siellä on vähemmän pitoon vaikuttavia tekijöitä... koska siellä ei ole nimenomaan sitä yhtä lisätekijää, eli nastaa.
Hupaisaa että olet tehnyt johtopäätöksesi tämän yhden testin mukaan.
Huvittavaa että ainakin tekstistäsi myös ymmärtää sen että kuvittelet sen pidon vähenemisnopeuden pysyvän samana ja siis mielestäsi ekan talven jälkeen nastarenkaat ovat kuluneet loppuun eikä niissä ole mitään pitoa.
No hupaisaa todella. Mistäs taas tämä tieto tuli, kuinka kitkarenkaiden pito-ominaisuudet muuttuu kulumisen ja iän myötä.
Ja hupaisaa on myös se, että yhdessä viestissäsi viittaa testejä kintaalla, pyh, pah tai WOW ja seuraavassa kehotat lukemaan testejä - sano nyt onko ne testit luotetavia vai ei ja mikä testaustaho tekee testit oikein?
Kun sinulla on niin vakaa käsitys renkaiden paremmuudesta niin onko sinulla ihan oikeaa omakohtaista kokemusta hyvistä nastarenkaista ja hyvistä kitkarenkaista? Vai perustuuko kitkakokemukset essonbaarissa kaverilta kuultuun.
Eipä ole käytäntö tuota näyttänyt vielä koskaan.
Hyvin ovat parikolme talvea kestäneet.
Sitten alkaa jo olla senverran kumi kovettunut että on hyvä vaihtaa uudet alle mikäli haluaa maksimoida oman ja läheistensä turvallisuuden.
Sama kovettuminen ja urasyvyyden häviäminen tapahtuu myös kitkoissa.
Ja useammat testit ovat taas laajemmalla katsauksellaan tulleet siihen tulokseen että kitkat ovat yleisemmin kuluneet nopeammin juuri johtuen jo alkujaankin pehmeämmästä seoksesta ja siitä että täällä ajetaan kuitenkin niin paljon kuivalla asvaltilla ja monesti jopa täysin kesäisissä olosuhteissa, vaikka talvirengas pakko voimassa onkin.
Ja taas onko sinulla parikolme talvea kokemusta kitkoista?
Ja Mikko L
Kyllä se on vaan niin mennyt että ei täällä porukka ole väittänyt etteikö nasta kuluttaisi asvalttia jne... On vain kaivettu ne muutkin tekijät jotka sitä tekevät.
Sinä olet osoittanut aivan suoralla sormella nastarenkaaseen.
Porukka ei ole väittänyt ettei kuluttaisi ei, mutta tätäkin asiaa täällä on vähätelty - "kyllä sitä uutta asvalttia voidaan tehdä" -tyyliin. Itse olen asian ottanut esille silloin kun on koitettu puhua kitka- ja nastarenkaan paremmuudesta liikenteessä kokonaisvaltaisesti. Täällä taas tuntuu vallitsevan käsitys, että ainut seikka renkaan valinnassa on sen tekniset ominaisuudet. Nyt se on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta kun aletaan miettimään mikä rengas olisi riittävä tai yhteiskunnan kannalta kokonaisvaltaisesti edullisin ratkaisu. Nastassa on edut ja haitat kuten on myös kitkassa - kun siis koitettaisiin puhua muustakin kuin niistä lehtien testeissä todetuista seikoista. Tähän asiaan kun vaikuttaa todella monta muutakin asiaa. Mutta kai se sitten on niin että kun näitä seikkoja ei ymmärrä tai tuntuu, että ne ei itseen tai läheisiin vaikuta niin eihän ne ole ongelmia - joten nasta on paras ja kitkakuskit ovat kansanmurhaajia.
Kuraa tuulilasissa... Nasta
Häränsilmä tuulilasissa... Nasta
No katohan mitä on tullut kommentoitua ja aivan vain järkyttääkseni teidän nastan särmään järkkymättä luottavien ajatusmaailmaa - löylyä kiukaalle ja keskustelua vireille.
Mutta voivoi kun nastarenkailla ajavia tais karulla veikkauksella olla täällä eteläsuomessa sillähetkellä 0,05 prosenttia.
Jep taas karu veikkaus ja kun taas itse kattelin samaisena aamuna, kun tuonkin kommentin viskasin, liikennevaloissa autoja ja kaikissa sattui olemaan nastat n. 6 autoa - olikohan siis kaikki 0,05 prosentia samoissa valoissa minun kanssa, varmaan.
Suolaa kyllä levitettiin yöllä aamupakkasten pelossa... ja olihan silloin yksi ilta+yö+aamu kun tuli kesärenkailla liukasteltua ihan kunnolla jäisillä asvalttiteillä.
Suolaa, suollaa enemmän suolaa.
Tottakai kuraa.
No ehkä se sitten on vaan niin, että se kovin paljon hiekkaa muistuttava skeida auton kyljessä on sitten sitä suolaa. Ja ilmeisesti se suola on sellaista jännää ainetta, että se pesee noi teiden pinnat ja nyt sitten irroittaa sen lian teistä tai jotain.
Kyllä on tiedossa, että se suola tahmaa autoja ja saa siten sen skeidan tarttumaan myös autoihin. On tiedossa myös sekin, että se suola liuottaa ja pehmentää asvalttia, mikä taas edesauttaa sitä että ne nastat saa paremmin jyrsittyä sitä pintaa. Juuri tästä syystä on joissain maissa nastat kielletty. Suolausta kun ei voi lopettaa, kuten edelläkin on mainittu, raskaan kaluston takia.
Ja ihan oikeesti kun noita talvirenkaita jokainen menee katsomaan niin niissä on PALJON viimetalvisia kiviä.
Jotka sitten irtoilevat kun lähdetään ajamaan ja varsinkin kun kiihdytellään vähän kovempaan vauhtiin.
Syyttävä sormi osoitti tuuliasien hajoamisesta nastaa, vaikka nastan osuminen tuulilasiin ihan aikuisten oikeesti on todella marginaalisen pieni mahdollisuus verrattuna niihin kiviin jotka eivät ole millään miljoonien kehitystyöllä siihen renkaaseen kiinnitettynä.
Saipahan tuollakin kommentilla taas tekstiä palstalle, eli puolestani turha provo, pahoittelut ja koitan välttää jatkossa.