Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130153 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #420 : 03.11.10 - klo: 13.56 »
Stimpy: Hyvä nastarengas riittää talvella, ääriolosuhteissa tarpeeksi hyvä pito. Eikä mitään toivotaan toivotaan että tiet on suolattu ja risteykset on hiekotettu kitkoja.

Yritin Stimpy vaan näyttää keskustelulle suuntaa,mistä on järkevämpi keskustella. Kaippa me seuraavaksi keskustelemme kumpi ihovoide on mukavampi nivea vai natusan.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

stimpson

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #421 : 03.11.10 - klo: 14.11 »
Stimpy: Hyvä nastarengas riittää talvella, ääriolosuhteissa tarpeeksi hyvä pito. Eikä mitään toivotaan toivotaan että tiet on suolattu ja risteykset on hiekotettu kitkoja.

Yritin Stimpy vaan näyttää keskustelulle suuntaa,mistä on järkevämpi keskustella. Kaippa me seuraavaksi keskustelemme kumpi ihovoide on mukavampi nivea vai natusan.

Yritin vain haastaa sun pointtia siitä, että turvallisuus on etusijalla sulle, kun et osta kitkoja. Kuitenkaan et sitten suostu pistämään tekoja sen taakse missä puheet on? Olisi vain ollut ihan kiva tietää, että turvallisuus todellakin on mielessäsi ja ajat sen mukaisilla renkailla, etkä vain vaahtoa vaahtoamisen vuoksi foorumilla.

Mutta itse olen sitä mieltä, että riippumatta rengastyypistä, niin 90% turvallisuudesta (etenkin muiden) tulee ratin ja penkin välistä. Tähän mennessä en ole huomannut, että kitkoilla olisi tarvinnut toivotaan toivotaan efektiä päästäkseen perille ehjänä.

Olikos kellään tietoa, että kuinka monella erityyppisillä autolla noita eri lehtien rengastestejä on tehty? Itse kun en ole ainuttakaan sen syvällisemmin tässä viime aikoina ehtinyt lukemaan, niin kiinnostaisi tietää, onko siellä eroteltu renkaita esim. pikkuautojen ja isojen farmarien / tila-autojen alla? Viimeisimmässä TM testissä jota olen lukenut taisi olla kaikki koeajoautot samaa merkkiä ja mallia, millä noita testattiin....

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten eri renkaat toimivat eri paino- / kokoluokan autoissa...
« Viimeksi muokattu: 03.11.10 - klo: 14.15 kirjoittanut stimpson »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #422 : 03.11.10 - klo: 14.29 »
Hyvä nastarengas riittää talvella, ääriolosuhteissa tarpeeksi hyvä pito. Eikä mitään toivotaan toivotaan että tiet on suolattu ja risteykset on hiekotettu kitkoja.

Tuolla asenteella on pelkästään hyvä että autossasi on nastarenkaat, laita vielä pahimmille keleille ketjut niin muut tien käyttäjät ovat turvassa, ehkä....
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #423 : 03.11.10 - klo: 14.37 »
Jos ero prosentin ja prosenttiyksikön välillä ei ole hallussa, niin ei kannata käydä esittämään mitään typeriä prosentuaalisia laskuja. Nuo ovat nimittäin kaksi eri asiaa.


Hellurei ja hellät tunteet.
Hallussa on ja täysin sama asia me Juhan kanssa laskettiin.

Sanoin vain että sillä ei ole mitään merkitystä miten sen laskee ja mitä jatkolaskuja siitä tekee, koska se oli vain ja ainoastaan tuollainen vertauskuvallinen heitto mikä ei millään tavoin ole kiinni faktoissa.


Se on kyllä taas ihan testeissä todistettuja juttuja että nimenomaan pidon vähentyminen uudesssa renkaassa tapahtuu ensin nopeasti ja sen kohtuu nopean pidonvähentymisen jälkeen se itse vähentyminen tapahtuu paljon hitaammin.
Koska nimenomaan se eka pidon vähentyminen johtuu nastojen kulumisesta ja lamelejen pyöristymisestä.
Ja kun nämä ovat kuluneet siihen muotoonsa niin sen jälkeen kuluminen on vain ja ainoastaan sitä urasyvyyden vähentymistä ja nastan lyhentymistä... mutta nastan ulkonema pysyy kumiin nähden aikapitkälti samanlaisena tuon alku kulumisen jälkeen.
Ja kun tosiaan kitkarenkaassa ei ole niin montaa asiaa jotka vaikuttavat pitoon ja kuluessaan menettävät pitoaan niin alussa tosiaan kitka menettää suhteessa pitoaan vähemmän kuin nastarengas.
Mutta se ei millään tavoin edelleenkään sano sitä että tuon pikaisen menetyksen jälkeen nastarengas pitäisi vähemmän kuin kitka.
Ei se kyllä sano toisinkaan päin.
Mutta mitä on vuosien saatossa testejä nähnyt niin esim vuoden ikäiset nastarenkaat ja kitkarenkaat ovat tasoittaneet näitä pitoerojaan... nastan ollessa kuitenkin edelleen hieman edellä.
Tämä siis isommalla rengas kattauksella.


Kuvaillaan sitten tuo pidon menetys asia hieman eritavalla niin ei tartte alkaa väittelemään mistään prosenteista.

Ajattele asiaa auton arvon alenemisena.
Ostat uuden auton... ajat sen kynnyksen yli...
Arvo putosi välittömästi paljon.
Toisessa automerkissä hieman enemmän kuin toisessa.
Parin vuoden syöksykierteen jälkeen arvon aleneminen kuitenkin hidastuu merkittävästi kun siitä on nimenomaan se uutuuden karheuden poistumisesta johtuva raju pudotus tapahtunut.

Mutta silti se "arvokkaampi" härveli vaikkakin ehkä summallisesti tiputtikin enemmän arvoaan, saattaapi hyvinkin olla kalliimpi kuin sen riisikipon jonka arvo aleni aluksi pienemmällä rahasummalla.
Ja vielä pidemmässä juoksussaan se toinen myös säilyttää itsensä arvokkaampana kuin se toinen....
Vaikka tosiaan toisessa saattais arvon aleneminen olla ekana vuotena 20.000 ja toisessa 5.000


Vai vieläko keksitään väitellä jostain halvatun laskutavoista ja laskeskellaan numeroita joilla ei ole mitään merkitystä asian kanssa, vai nähdäänkö se iso metsä sieltä pienen rikkaruohon takaa?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #424 : 03.11.10 - klo: 14.52 »

Mutta itse olen sitä mieltä, että riippumatta rengastyypistä, niin 90% turvallisuudesta (etenkin muiden) tulee ratin ja penkin välistä. Tähän mennessä en ole huomannut, että kitkoilla olisi tarvinnut toivotaan toivotaan efektiä päästäkseen perille ehjänä.


Jos sulle annetaan nenäneteen 20 metriä matkaa saada auto pysähtymään jäisellä tiellä täysin ilman varoitusta niin mitä veikkaat...
Pysähtyykö auto lyhyemmällä matkalla sillä enemmän jäällä pitävällä renkaalla vai sillä vähemmän pitävällä?
Vai onko se edelleen kiinni vain ratin ja penkin välistä?

Nopeus on molemmilla renkailla täysin sama... kaikki olosuhteet täysin identtiset...
Toinen pitää paremmin kuin toinen...
Matkaa sen verran että täysi jarrutus tarvitaan että juuri ja juuri saadaan se pulkka pysähtymään...

Toisella pysähtyy ja toisella jatkaa pidemmän matkaa.

Aivan sama mitä ihmettä siellä ratin ja polkimien välissä on... Se kuski kun ei mitenkään määrää sitä mitä tienpinnan ja renkaan välissä tapahtuu.
Enemmän kitkaa tarjoava tarjoaa enemmän kitkaa.

Ei prosentteja... ei prosenttiyksiköitä... Vain karu kitka mikä merkkaa.

Voit sinäkin kertoa kuinka pitää vaan ajaa sillä toisella vaihtoehdolla ennakoiden blaa blaa blaa... Joo... sitä on jo nähty hyvin paljon.

Ainahan hyvä kuski ennakoi parhaalla tavalla oli alla kitka, nasta tai kesärengas... oli keli mikä tahansa.
Tyhmä/ huono on se kuski joka ennakoi tilanteet renkaan mukaan... silloin mennään juuri siihen monien kuvaamaan turvallisuuden tunteeseen mikä joillain kehittyy mielipiteestä renkaan pitoon.
"mulla on kato nastat"
"mulla on kato kitkat"
"mulla on kato abs esp hiv alv jne"

Olkoot.
Silti se ainoa kapistus tien ja auton välissä on se rengas joka määrittää maksimi kitkan ja mitä suurempi se kitka on niin sitä lyhyemmällä matkalla auto pysähtyy tilanteessa kuin tilanteessa.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #425 : 03.11.10 - klo: 15.58 »
Turvallista matkaa vaan kaikille  :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J3CnFtmfgbE&feature=related[/youtube]
Axial SCX 10 TR

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #426 : 03.11.10 - klo: 16.21 »
Hoke, lähes koko sun viesti perustuu sinun omaan totuuteen vai mistä sinä päättelet kaiken tuossa viestissäsi, mistä saat kaiken tuon tiedon?
tturku

...
Se että nastarenkaan pito katoaa enemmän kuin kitkan, on taas suhteellista.
Eli... nastarengashan on pitänyt alussa enemmän kuin kitka.
Okei... molemmat kuluvat, lamelit pyöristyvät ja kumi vanhenee.
Eikös juuri ole jossain testissä kitkarengas voittaja - pitikö tämäkin alussa hunommin kuin nastarenkaat? Pitääkö kitka joka olosuhteessa huonommin kuin nasta?

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Ja nyt vielä unohdetaan se että joo... nastarengas menettää pitoaan nopeammin, juuri siitä syystä että esim nastat pyöristyvät.

Mutta se pidon menettämisen nopeus myös tasaantuu nopeasti, eikä siis se putoaminen tapahdu jatkuvasti samalla nopeudella.
Kas kun se nasta kerran pyöristyy ja menettää purevuuttaan niin sen jälkeen se lähinnä vain kuluu samassa muodossa hiljalleen lisää.
Siis ihan oikeasti oletko töissä rengasalalla vai mistä vedät nämä johtopäätökset? Mistä tiedät että "pidon menettämisen nopeus myös tasaantuu nopeasti" - missä tätä on testattu, mistä löytyy testaustuloksia?

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Kitka menettää pitoaan myös alussa nopeasti, mutta siellä on vähemmän pitoon vaikuttavia tekijöitä... koska siellä ei ole nimenomaan sitä yhtä lisätekijää, eli nastaa.

Hupaisaa että olet tehnyt johtopäätöksesi tämän yhden testin mukaan.
Huvittavaa että ainakin tekstistäsi myös ymmärtää sen että kuvittelet sen pidon vähenemisnopeuden pysyvän samana ja siis mielestäsi ekan talven jälkeen nastarenkaat ovat kuluneet loppuun eikä niissä ole mitään pitoa.
No hupaisaa todella. Mistäs taas tämä tieto tuli, kuinka kitkarenkaiden pito-ominaisuudet muuttuu kulumisen ja iän myötä.

Ja hupaisaa on myös se, että yhdessä viestissäsi viittaa testejä kintaalla, pyh, pah tai WOW ja seuraavassa kehotat lukemaan testejä - sano nyt onko ne testit luotetavia vai ei ja mikä testaustaho tekee testit oikein?

Kun sinulla on niin vakaa käsitys renkaiden paremmuudesta niin onko sinulla ihan oikeaa omakohtaista kokemusta hyvistä nastarenkaista ja hyvistä kitkarenkaista? Vai perustuuko kitkakokemukset essonbaarissa kaverilta kuultuun.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Eipä ole käytäntö tuota näyttänyt vielä koskaan.
Hyvin ovat parikolme talvea kestäneet.
Sitten alkaa jo olla senverran kumi kovettunut että on hyvä vaihtaa uudet alle mikäli haluaa maksimoida oman ja läheistensä turvallisuuden.
Sama kovettuminen ja urasyvyyden häviäminen tapahtuu myös kitkoissa.
Ja useammat testit ovat taas laajemmalla katsauksellaan tulleet siihen tulokseen että kitkat ovat yleisemmin kuluneet nopeammin juuri johtuen jo alkujaankin pehmeämmästä seoksesta ja siitä että täällä ajetaan kuitenkin niin paljon kuivalla asvaltilla ja monesti jopa täysin kesäisissä olosuhteissa, vaikka talvirengas pakko voimassa onkin.
Ja taas onko sinulla parikolme talvea kokemusta kitkoista?

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*

Ja Mikko L

Kyllä se on vaan niin mennyt että ei täällä porukka ole väittänyt etteikö nasta kuluttaisi asvalttia jne... On vain kaivettu ne muutkin tekijät jotka sitä tekevät.
Sinä olet osoittanut aivan suoralla sormella nastarenkaaseen.
Porukka ei ole väittänyt ettei kuluttaisi ei, mutta tätäkin asiaa täällä on vähätelty - "kyllä sitä uutta asvalttia voidaan tehdä" -tyyliin. Itse olen asian ottanut esille silloin kun on koitettu puhua kitka- ja nastarenkaan paremmuudesta liikenteessä kokonaisvaltaisesti. Täällä taas tuntuu vallitsevan käsitys, että ainut seikka renkaan valinnassa on sen tekniset ominaisuudet. Nyt se on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta kun aletaan miettimään mikä rengas olisi riittävä tai yhteiskunnan kannalta kokonaisvaltaisesti edullisin ratkaisu. Nastassa on edut ja haitat kuten on myös kitkassa - kun siis koitettaisiin puhua muustakin kuin niistä lehtien testeissä todetuista seikoista. Tähän asiaan kun vaikuttaa todella monta muutakin asiaa. Mutta kai se sitten on niin että kun näitä seikkoja ei ymmärrä tai tuntuu, että ne ei itseen tai läheisiin vaikuta niin eihän ne ole ongelmia - joten nasta on paras ja kitkakuskit ovat kansanmurhaajia.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Kuraa tuulilasissa... Nasta
Häränsilmä tuulilasissa... Nasta
No katohan mitä on tullut kommentoitua ja aivan vain järkyttääkseni teidän nastan särmään järkkymättä luottavien ajatusmaailmaa - löylyä kiukaalle ja keskustelua vireille.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Mutta voivoi kun nastarenkailla ajavia tais karulla veikkauksella olla täällä eteläsuomessa sillähetkellä 0,05 prosenttia.
Jep taas karu veikkaus ja kun taas itse kattelin samaisena aamuna, kun tuonkin kommentin viskasin, liikennevaloissa autoja ja kaikissa sattui olemaan nastat n. 6 autoa - olikohan siis kaikki 0,05 prosentia samoissa valoissa minun kanssa, varmaan.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Suolaa kyllä levitettiin yöllä aamupakkasten pelossa... ja olihan silloin yksi ilta+yö+aamu kun tuli kesärenkailla liukasteltua ihan kunnolla jäisillä asvalttiteillä.
Suolaa, suollaa enemmän suolaa.
Tottakai kuraa.
No ehkä se sitten on vaan niin, että se kovin paljon hiekkaa muistuttava skeida auton kyljessä on sitten sitä suolaa. Ja ilmeisesti se suola on sellaista jännää ainetta, että se pesee noi teiden pinnat ja nyt sitten irroittaa sen lian teistä tai jotain.

Kyllä on tiedossa, että se suola tahmaa autoja ja saa siten sen skeidan tarttumaan myös autoihin. On tiedossa myös sekin, että se suola liuottaa ja pehmentää asvalttia, mikä taas edesauttaa sitä että ne nastat saa paremmin jyrsittyä sitä pintaa. Juuri tästä syystä on joissain maissa nastat kielletty. Suolausta kun ei voi lopettaa, kuten edelläkin on mainittu, raskaan kaluston takia.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Ja ihan oikeesti kun noita talvirenkaita jokainen menee katsomaan niin niissä on PALJON viimetalvisia kiviä.
Jotka sitten irtoilevat kun lähdetään ajamaan ja varsinkin kun kiihdytellään vähän kovempaan vauhtiin.
Syyttävä sormi osoitti tuuliasien hajoamisesta nastaa, vaikka nastan osuminen tuulilasiin ihan aikuisten oikeesti on todella marginaalisen pieni mahdollisuus verrattuna niihin kiviin jotka eivät ole millään miljoonien kehitystyöllä siihen renkaaseen kiinnitettynä.
Saipahan tuollakin kommentilla taas tekstiä palstalle, eli puolestani turha provo, pahoittelut ja koitan välttää jatkossa.
Old fart

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #427 : 03.11.10 - klo: 16.31 »
Eipä ole juonikäänteitä puuttunut tästä keskustelusta. Tämäkin on nollainformaatioviesti mutta on niitä pari muutakin.
Sellasta keliä ei ole ollutkaan, josta ei olis selvitty hengissä mutta toi toisen mielipiteen muokkaaminen on hurjasti haastavampaa. Vähän sama kun yrittää meidän pihasta päästä pois kitkarenkailla normi talvikelillä. Ei mahdotonta mutta haastavaa. :grin:

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #428 : 03.11.10 - klo: 16.43 »
sitä kirkkain silmin väittelystä voin vastata että lienee siellä etelässä niitä henkilö autoja sen verran enemmän verrattuna raskaisiin et ne ajaa omat uransa. kyllä niillä teillä missä minä rekkaan ajan se ura osuu aikalailla scanian akselivälille ja nuljuu siel urassa.

Sillon joskus kun kitkat alko yleistymään ni lappalaisethan ihastu niihin renkaisiin kun ne oli paremmat ajaa nimen omaan siellä hoitamattomilla teillä missä ei tämän foorumin keskustelun mukaan pärjää kitkoilla tai näin ite ainakin kuulin silloin joskus, joku poro rajalla asuva vois tähän vastata onko asia vieläkin näin ?
Samoihin aikoihin jossain autolehdessä kitkan kehittäjäthän oli laskenu kitkarenkaan käyttö iäksi yhden vuoden eli syksyllä ostetaan uudet talvi ajetaan hyvällä pidolla ja kesällä kulutetaan rengas loppuun ja uus kierto taan syksyllä. siis tämä oli jonkun rengas insinöörin ajatus silloin joskus on varmaan jutut muuttunu aika paljon siitä ajasta tosin suomalaisethan pihtaa noissa auton kuluissa paljon kun pihiä kansaa ollaan.

Tyttöystävän kanssa käydää paljon pyörimässä avk:lla kun joku perverssio on noita ruttusia autoja kattella ja jostain syystä keväällä piha on täynnä rutussa olevia nastarenkaisia autoja missä ne kitkarenkaiset on, kun ne kerran on ojan pohjalla kun tulee ekat liukkaat vai onko se vaan se asennevamma kun on nastat alla ?

ainiin piti editoida viel et on läppäri sylissä ja mennään vaihtamaan talvinakkeja alle nastat tulee kun oli uudet nastat golffin rontissa kun ostettiin muuten kitkat
« Viimeksi muokattu: 03.11.10 - klo: 16.47 kirjoittanut Skeidarutto »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #429 : 03.11.10 - klo: 16.52 »
Tyttöystävän kanssa käydää paljon pyörimässä avk:lla kun joku perverssio on noita ruttusia autoja kattella ja jostain syystä keväällä piha on täynnä rutussa olevia nastarenkaisia autoja missä ne kitkarenkaiset on, kun ne kerran on ojan pohjalla kun tulee ekat liukkaat vai onko se vaan se asennevamma kun on nastat alla ?
No on sulla tyttöystävän kanssa mielenkiintoiset harrastukset  :grin:, sori ot.

Niin siis kohta joku kertoo, että ne kitkalliset autot on siellä ruttutukun takapihalla, mihin ei asiakkaat pääse, missä on ne autot joita ei enää edes myydä ja korjata vaan puretaan osiin  :wink: Eli tästä rautaista faktaa: Nastallisilla renkailla autot ovat säilyneet korjauskunnossa ja kitkalliset romuttuneet korjauskelvottomiksi.
Old fart

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #430 : 03.11.10 - klo: 17.16 »
Tiehallinnon sivuilta löytyy artikkeli teiden urautumisesta.

Pari lainausta:
Lainaus
Päällysteiden urautuminen johtuu pääsääntöisesti nastarenkaiden asfalttipäällystettä kuluttavasta vaikutuksesta vilkkaasti liikennöidyillä teillä. Vähäliikenteisillä teillä teiden uusimisen syynä ovat useimmiten olosuhderasituksen (routa, pakkanen) ja liikennerasituksen (mm. kuormitus, mekaaninen rasitus) yhdessä aiheuttamat vauriot.

Lainaus
Kitkarenkaiden osuuden lisääminen vähentää urautumista suoraviivaisesti. Urautumista voi vähentää myös välttämällä ajourissa ajamista talvella silloin, kun se on mahdollista.

Ton viimeisen lauseen mukaisesti tulee renkaista riippumatta ajeltua usein itsekkin. Jengi ajelee sen verran keskellä kaistaa, että yleensä siitä reunaviivan ja uran välistä löytyy silosempi baana. Tuntuu omat renkaatkin hiljaisemmilta.

Tyttöystävän kanssa käydää paljon pyörimässä avk:lla kun joku perverssio on noita ruttusia autoja kattella ja jostain syystä keväällä piha on täynnä rutussa olevia nastarenkaisia autoja missä ne kitkarenkaiset on, kun ne kerran on ojan pohjalla kun tulee ekat liukkaat vai onko se vaan se asennevamma kun on nastat alla ?

Se on vaan vissiin nastoissa sen verran parempi vetopito, että saa auton pidemmälle metsään..  :p


Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #431 : 03.11.10 - klo: 17.20 »
*HOKE* on kirjoittanut tähän aiheeseen kunnioitettavat 86 viestiä, koska rikkoutuu sadan raja? Oikein veikkaajalle erikoispalkinto!

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #432 : 03.11.10 - klo: 17.56 »
kattelin hoke tänään noita renkaita duunin pihassa ja kivet loisti poissaolollaan vaikka kuinka yritin lamellejen välistä kattella. Täytyykin katsoa omat renkaat myös kun toi pihan parkkis on hiekkapäällysteellä. Jokuhan ehti heittää täälläkin sen teiden urautumisen täysin niiden kivien aiheuttamaksi oli sitten alla kitkat/nastat tai kesikset. Mä en muuten huomaa rapinaa vaikka joka päivä auto seisoo ensin hiekkaparkkiksella kun lähden kotoa jonnekin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #433 : 03.11.10 - klo: 18.05 »
Mielenkiintoista on sekin, että vaikka motareita ei hiekoiteta niin silti niillekin muodostuu uria...
« Viimeksi muokattu: 03.11.10 - klo: 18.10 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #434 : 03.11.10 - klo: 18.06 »
Näyttäkäähän mielenkiintoset se teksti jossa niin on väitetty?
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #435 : 03.11.10 - klo: 18.13 »
Näyttäkäähän mielenkiintoset se teksti jossa niin on väitetty?
No et enää edellisen sivun kirjoituksia muista
voisin melkeen silmät kirkkaana väittää että sitä asvalttia ei kuluta juuri yhtään nasta taitaa hiekka siellä renkaan ja asvaltin välissä olla se paras kuluttaja vielä kun lisätään siihen paljon painoa päälle ni johan alkaa kivi antautumaan. ja tähän kulutus juhlaan taitaa kaikki tienkäyttäjät osallistua ihan yhtälailla on alla sitten nastat, kitkat tai kesäkiesit.
Old fart

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #436 : 03.11.10 - klo: 18.17 »
Kas, iskeny autoignore typeryyksille :D
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #437 : 03.11.10 - klo: 19.45 »
Itse vaihdoin 7v vanhat nastat alle niin auto hiljeni, kulutus pysy samana. Rampeissa tuntuu liukkailta ja huojuvilta siis asvaltilla, ja kyllä on paineita nostettu. Uudet nastat tulee sit kun tulee talvi. Uusilla nastoillahan pitää muistaa ajaa ne sisään ja vältää muutenkin kovia nopeuksia. Yhden talven olen kitkoilla ajanut enkä tykännyt mut kukin tyylillään. Ja hoke periaatteessa kitkoilla ei ole mitään väliä jos vaihtaa pyörimissuuntaa, menee jokunen sata kilsaa ja toimii samanlailla. Taloudellisuus ajoissa jotkut ajaa Nokian Rsi:illä koska niissä on pienempi vieritävastus kuin kesärenkaissa.
Uudet renkaat on suuniteltu toimimaan parhaiten uusissa vessoissa missä on kaiken mailman luiston estoja.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #438 : 03.11.10 - klo: 20.18 »
*HOKE* on kirjoittanut tähän aiheeseen kunnioitettavat 86 viestiä, koska rikkoutuu sadan raja? Oikein veikkaajalle erikoispalkinto!

Veikkaan, että 100 viestin raja rikkoontuu 16.11.2010, kello 20:03.

Vielä enemmän kunnioitusta aiheuttaa täältä suunnasta, ei pelkästään kirjoitettujen viestien, vaan sanojen tai lauseiden määrä. Tuota kunnioitustani jaan auliisti muillekin kuin Hokelle. Tietynlaista kunnioitusta herättää minussa myös se, millä antaumuksella jengi jaksaa todistella omia näkemyksiään oikeiksi, keskustelematta itse asiasta ollenkaan. Keskusteluun, kun kuuluu omien mielipiteiden julkituomisen lisäksi myös muiden osapuolten kuunteleminen ja kuuleminen sekä kokonaisvaltainen vuorovaikutus.

Ei muuta kun jatkakaa, kun vaihdoin tänään vesisateessa nastarenkaat alle, kävi tämäkin keskustelu mielessä, ei tosin sen takia, että siitä olisi jotain hyödyllistä tarttunut mieleen, mutta muuten vaan.

Auringonpaistetta ja linnunlaulua toivoisin koko yhteiskunnalle, ettei tarvitse kenellekkään sepelvaltimotautia aiheuttaa noilla meluavilla renkailla. Mulla on kuitenkin omia lapsia koulutiellä, joten toivottavasti joku osaa arvostaa myös turvallisuutta ja noiden pienten reppuselkien henkikultaa.

:police:
« Viimeksi muokattu: 03.11.10 - klo: 20.33 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

stimpson

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #439 : 03.11.10 - klo: 20.22 »
Mutta itse olen sitä mieltä, että riippumatta rengastyypistä, niin 90% turvallisuudesta (etenkin muiden) tulee ratin ja penkin välistä. Tähän mennessä en ole huomannut, että kitkoilla olisi tarvinnut toivotaan toivotaan efektiä päästäkseen perille ehjänä.
Jos sulle annetaan nenäneteen 20 metriä matkaa saada auto pysähtymään jäisellä tiellä täysin ilman varoitusta niin mitä veikkaat...
Pysähtyykö auto lyhyemmällä matkalla sillä enemmän jäällä pitävällä renkaalla vai sillä vähemmän pitävällä?
Vai onko se edelleen kiinni vain ratin ja penkin välistä?

Ainahan sen auton voi ajaa ojaankin, jos siellä on tilaa paremmin!  :p

Tuo tilanne, missä sillä renkaalla on oikeasti väliä jääkin siihen 10% mikä ei ole ratin takana. Sitä paitsi, jos kuski ajaa 7v vanhoilla loppuunajetuilla talvipyörillä, niin sekin turvallisuusongelma on ratin ja penkin välissä. Ja jos vähääkään luet niitä onnettomuustutkinnan raportteja, joissa on syitä eroteltu, niin kyllä se syyllinen kovin usein on siellä ratin ja penkin välissä, eikä suinkaan vanteen ympärillä. (Henkilökohtaisesti en tiedä ainuttakaan tapausta, jossa syyllinen kolariin olisi ollut rengas?  :grin:)

Ja kyllä... varmasti voi tulla eteen tapaus, jossa nastarenkaalla ehtii pysähtymään ennen sitä eteen hyppäävää pikkupoikaa siinä, missä kitkalla ei olisi ehtinyt. Tällainen tapaus on vain toooodella epätodennäköinen. Itselläni ei ole ollut kuin yksi tuonnepäin viittaava tapaus oman ajourani aikana ja takana on sentään jo toista miljoonaa kilometriä. (Silloinkin päätin suosiolla ajaa päin liikenteen jakajaa, jotten ajaisi sen junnun päälle, joka siihen suojatielle kaatui. Ja jännityksen vuoksi en aio kertoa oliko alla nasta vai kitka tuolloin, koska se on sivuseikka.)

Mutta pidä sinä vain mielipiteesi ja harhainen kuvitelmasi siitä, että pelastat jonkun hengen ajamalla nastarenkaalla. Jos näin tulee tapahtumaan, niin lupaan kyllä vaihtaa itsellenikin alle nastarenkaat...

Kaksi sanaa turvallisuudesta: OIKEA TILANNENOPEUS! (Kuinka moni oikeasti ajaa sellaista vauhtia, että saa auton pysähtymään joka tilanteessa tien näkyvällä osuudella, renkaista riippumatta?)

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #440 : 03.11.10 - klo: 20.35 »
Turvallista matkaa vaan kaikille  :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J3CnFtmfgbE&feature=related[/youtube]

Eikös joku väittänyt niitten amerikkalaisten pärjäävän ihan hyvin liukkaalla pelkillä M+S renkailla. Ja tällä perusteella nastat on täysin turhat...

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #441 : 03.11.10 - klo: 20.49 »
Kaksi sanaa turvallisuudesta: OIKEA TILANNENOPEUS! (Kuinka moni oikeasti ajaa sellaista vauhtia, että saa auton pysähtymään joka tilanteessa tien näkyvällä osuudella, renkaista riippumatta?)

Tässä ollaan asian ytimessä..
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #442 : 03.11.10 - klo: 21.15 »
Omalla autolla tähän pyrin, töissä en edes viitsi kovin paljoa yrittää.

Aika mahdotonta se on, kun pitäisi lähes kokoajan pakitella että olisi edessä tilaa pysähtyä...

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #443 : 04.11.10 - klo: 00.03 »
Tiehallinnon sivuilta löytyy artikkeli teiden urautumisesta.

Pari lainausta:
Lainaus
Päällysteiden urautuminen johtuu pääsääntöisesti nastarenkaiden asfalttipäällystettä kuluttavasta vaikutuksesta vilkkaasti liikennöidyillä teillä. Vähäliikenteisillä teillä teiden uusimisen syynä ovat useimmiten olosuhderasituksen (routa, pakkanen) ja liikennerasituksen (mm. kuormitus, mekaaninen rasitus) yhdessä aiheuttamat vauriot.

Lainaus
Kitkarenkaiden osuuden lisääminen vähentää urautumista suoraviivaisesti. Urautumista voi vähentää myös välttämällä ajourissa ajamista talvella silloin, kun se on mahdollista.

Ton viimeisen lauseen mukaisesti tulee renkaista riippumatta ajeltua usein itsekkin. Jengi ajelee sen verran keskellä kaistaa, että yleensä siitä reunaviivan ja uran välistä löytyy silosempi baana. Tuntuu omat renkaatkin hiljaisemmilta.

Tyttöystävän kanssa käydää paljon pyörimässä avk:lla kun joku perverssio on noita ruttusia autoja kattella ja jostain syystä keväällä piha on täynnä rutussa olevia nastarenkaisia autoja missä ne kitkarenkaiset on, kun ne kerran on ojan pohjalla kun tulee ekat liukkaat vai onko se vaan se asennevamma kun on nastat alla ?

Se on vaan vissiin nastoissa sen verran parempi vetopito, että saa auton pidemmälle metsään..  :p


Sen verran laiska olen etten tuota TH:n juttua jaksannu lukea. Kommentoin kuitenkin siinnä uskossa että siellä lukee samaa bullshit propagandaa kun ennenkin ko. laitoksen tiedotteissa.
Toki siellä joskus on asiaakin.
Enemmän on vain omien  päätöstensä kehuminenen oikeiksi. 'Kuka sen hännän nostaa jos ei kissa itse.'

Ne ressukat kun ei viellä ole huomanneet sitä tosiasiaa etä urat useimmiten on raskaan kaluston levyisiä  :shock: Ja niissä kun tunnetusti on aika harvoin nastoja.
Sitä tosiasiaa he eivät mainosta että tilaavat tiestöllemme halpaa-p*skabitumia idästä joka on huomattavasti pehmeämpää kuin esim länsi naapurissamme (jossa samlaiset olosuhteet).
Tämä baskabitumi yhdessä suolan kanssa aiheuttaa sen, varsinkin talvella että asvaltti painuu massan alla. Tokihan nastat kuluttaa pintaa mutta ei nyt sentään näin paljon.

Vähän sma asia kuin tää huikea soossaaminen autojen aiheuttamista päästöistä.
Henkilöautojen päästöt meillä on noin 10%.
Nyt joku keksi että jos alennetaan nopeusrajoituksia 100-120 alueilla 80:iin niin autojen päästöt pienenisi noin 2%.
Eli kaikenkaikkiaan kokonaisuudessa päästöt maassamme pienenisi kokonaiset 2 promillea  :cheesy:
Päästöjen pienentäminen sinäänsä on positiivinen juttu mutta ollaanko nyt kuitenkaan oikealla tiellä kokonaisuuta ajatellen.

Eli älkää aina uskoko niin sinisilmäisesti mitä meidän viisaat ehdottaa... :tongue:
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #444 : 04.11.10 - klo: 00.05 »
sitä kirkkain silmin väittelystä voin vastata että lienee siellä etelässä niitä henkilö autoja sen verran enemmän verrattuna raskaisiin et ne ajaa omat uransa. kyllä niillä teillä missä minä rekkaan ajan se ura osuu aikalailla scanian akselivälille ja nuljuu siel urassa.

Sillon joskus kun kitkat alko yleistymään ni lappalaisethan ihastu niihin renkaisiin kun ne oli paremmat ajaa nimen omaan siellä hoitamattomilla teillä missä ei tämän foorumin keskustelun mukaan pärjää kitkoilla tai näin ite ainakin kuulin silloin joskus, joku poro rajalla asuva vois tähän vastata onko asia vieläkin näin ?
Samoihin aikoihin jossain autolehdessä kitkan kehittäjäthän oli laskenu kitkarenkaan käyttö iäksi yhden vuoden eli syksyllä ostetaan uudet talvi ajetaan hyvällä pidolla ja kesällä kulutetaan rengas loppuun ja uus kierto taan syksyllä. siis tämä oli jonkun rengas insinöörin ajatus silloin joskus on varmaan jutut muuttunu aika paljon siitä ajasta tosin suomalaisethan pihtaa noissa auton kuluissa paljon kun pihiä kansaa ollaan.

Tyttöystävän kanssa käydää paljon pyörimässä avk:lla kun joku perverssio on noita ruttusia autoja kattella ja jostain syystä keväällä piha on täynnä rutussa olevia nastarenkaisia autoja missä ne kitkarenkaiset on, kun ne kerran on ojan pohjalla kun tulee ekat liukkaat vai onko se vaan se asennevamma kun on nastat alla ?

ainiin piti editoida viel et on läppäri sylissä ja mennään vaihtamaan talvinakkeja alle nastat tulee kun oli uudet nastat golffin rontissa kun ostettiin muuten kitkat
Yhteisi huomioita ja harrastuksia.
Kuorkilla huomannu saman urakehityksen.
AVK:lla hurahtaa hetkessä tunti jos toinenkin taideteoksia ihaillen  :grin:
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #445 : 04.11.10 - klo: 03.13 »

Ja kyllä... varmasti voi tulla eteen tapaus, jossa nastarenkaalla ehtii pysähtymään ennen sitä eteen hyppäävää pikkupoikaa siinä, missä kitkalla ei olisi ehtinyt. Tällainen tapaus on vain toooodella epätodennäköinen. Itselläni ei ole ollut kuin yksi tuonnepäin viittaava tapaus oman ajourani aikana ja takana on sentään jo toista miljoonaa kilometriä. (Silloinkin päätin suosiolla ajaa päin liikenteen jakajaa, jotten ajaisi sen junnun päälle, joka siihen suojatielle kaatui. Ja jännityksen vuoksi en aio kertoa oliko alla nasta vai kitka tuolloin, koska se on sivuseikka.)

Mutta pidä sinä vain mielipiteesi ja harhainen kuvitelmasi siitä, että pelastat jonkun hengen ajamalla nastarenkaalla. Jos näin tulee tapahtumaan, niin lupaan kyllä vaihtaa itsellenikin alle nastarenkaat...

Kaksi sanaa turvallisuudesta: OIKEA TILANNENOPEUS! (Kuinka moni oikeasti ajaa sellaista vauhtia, että saa auton pysähtymään joka tilanteessa tien näkyvällä osuudella, renkaista riippumatta?)

Kyllä kyllä...
Ollaan samalla alueella.
Tuo toteamus vain siitä että tilanteet ovat todella epätodennäköistä on aika paha asennevamma.
Se tilanne voi tulla ihan milloin tahasa.
Siksi ne ovatkin yllättäviä tilanteita.
Ja mikäli ajaa sillä asenteella että tuskin tuollaista omalle kohdalle osuu niin lopputulos voi olla paha.
Se pikkulapsen eteen hyppääminen kun on nyt vaan yksi esimerkki.
Onhan tuolla liikenteessä paaaaaaljon muitakin jotka voivat eteen pujahtaa.

Se ei ole harhainen kuvitelma että pyrin maksimoimaan oman turvallisuuteni rengasvalinnalla sekä omalla liikennekäyttäytymiselläni.
Minä en kuvittele sekuntiakaan että juuri se rengas minut pelastaisi miltään tilanteelta.
Se vain on fakta että mitä pitävämpi rengas, sitä enemmän siitä on apua silloin jos ja kun tilanne eteen pöllähtää.
Tällaisia tilanteita on eteen tullut todella useita, eikä todellakaan ole ollut tilanteeseen joutumisen syynä ratin ja penkin välinen alue.
Suoraan sanottuna naurettavan huonoa tuuria, mutta hyvää tuuria että kaikista on selvitty puhtaasti säikähtämällä.

Tieltä suistumiset jo hyvin iso osa kolareista muutenkin johtuu nimenomaan sieltä penkin ja ruorin välistä... Totta.
Urpo se on joka ajaa väärää tilannenopeutta tyhjällä tiellä ja siitä suistuu pöpelikköön.

Täällä kaupungissa vaan näitä nurkan takaa eteen hyppääviä dorgia ja päin punaisia ampuvia idiootteja on tupannut eteen tulemaan todella paljon liikaa.... Yksikin on jo liikaa.

Mutta fakta on se että niitä idiootteja on liikenteessä paljon.
Tämän tuo AVK myös aika tehokkaasti näyttää.
Ja kun se urpo joka kuvittelee ajavansa ylivertaisilla renkailla ja kaikilla avusteilla jotka kyllä pitää auton tiessä, paukahtaa sopivasti kohdalle niin todellakin haluan maksimoida silloin sen oman turvallisuuteni tilanteessa kuin tilanteessa.
Siihen ei oikea tilannenopeus auta... Siihen monen väärän asian yhteen osuvassa summassa kun ei ole sitä oikeaa tilannenopeutta.
Silloin pitää vain toivoa että nopeus sattui olemaan tarpeeksi pieni kyseiseen tilanteeseen ja renkaissa riittää pito pysäyttämiseen tai väistämiseen.

Mutta nimenomaan jos kuvittelet että minulla on joku harhainen kuvitelma asiasta ja ajaisin nimenomaan siten että kuvittelen renkaiden tuovan minulle tottakai paremman turvan vaikka vähän kovemmassakin vauhdissa kuin naapurin kitkarenkailla niin kuvittelet täysin väärin.

Olenhan jo moneen kertaan sanonut että tottakai jokaisella renkaalla pitää ajaa mieluiten ihan kuin sillä surkeimmalla renkailla olisi vaatimus.
Mielummin aina liian hiljaa ja turhaankin ennakoiden, kuin ajatuksena että kyllä nää renkaat ja nykytekniikka tuo mulle jollain tavoin etulyöntiaseman... ja turvallisuuden tunteen.
Ei... En todellakaan ajattele näin.
En myöskään ajattele niin että aivan sama mikä rengas... syy kaikkiin kolareihin kun löytyy ratin takaa.
Ainoastaan jos oikein tosissaan lähdetään saivartelemaan niin näihin yllättäviin tapahtumiin tosiaan voi syyttävällä sormella osoittaa sitä tilanteeseen joutunutta kuskia.
Mitäs otti ja starttas auton.
Ainoa oikea tilannenopeus kaikkiin tilanteisiin on se että jättää auton avaimet eteisen pöydälle. Se on ainoa ennakointi mikä auttaa siihen ettet joudu autolla mitenkään tilanteeseen missä renkaiden eroilla ei olisi mitään merkitystä.

VihtiRC

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #446 : 04.11.10 - klo: 06.35 »
Kylläpä tästä on tullut pitkä keskustelu! En ole jaksanut lukea kuin osan mutta pakko itsekin sotkea väliin. Muutama fakta, jäähän ei pure mikään muu kuin rauta. Käytä siis nastarengasta, mikäli haluat ajaa turvallisesti jäisissä olosuhteissa. Toiseksi, yleensä kuvitellaan, että kitkat ovat nimenomaan tänne Etelä-Suomeen parhaiten soveltuvat renkaat vaikka asia on juuri toisin päin varsinkin jos vertailukohtana käytetään Suomen lappia. Lapissa ei juurikaan suolata teitä ja tiet ovat lumisia. Lumisissa olosuhteissa taas on aivan sama ajatko nastoilla vai ilman. Perkule joku ostaa kitkat ja toinen nastat eikä kukaan meistä vielä tiedä kummat olisivat sopivammat renkaat tulevaksi talveksi. Keväällä sen sitten näkee. Pääasia, että sovittaa nopeutensa ja ajotapansa keliolosuhteisiin sopivaksi eikä yliarvioi omia eikä toisten taitoja. Tärkeintä on muistaa, että sitten kun kolisee syy ei ole renkaissa vaan se syy on penkin ja ratin välissä. Terveisin 36v taksiautoilija ja ensimmäinen miljoona mittarissa. Turvallista matkaa!!  :mrgreen:

stimpson

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #447 : 04.11.10 - klo: 08.03 »
Tuo toteamus vain siitä että tilanteet ovat todella epätodennäköistä on aika paha asennevamma.
Se tilanne voi tulla ihan milloin tahasa.
Siksi ne ovatkin yllättäviä tilanteita.
Ja mikäli ajaa sillä asenteella että tuskin tuollaista omalle kohdalle osuu niin lopputulos voi olla paha.
Se pikkulapsen eteen hyppääminen kun on nyt vaan yksi esimerkki.
Onhan tuolla liikenteessä paaaaaaljon muitakin jotka voivat eteen pujahtaa.

Ymmärsit pointtini väärin ja vaihdoit puheenaiheen aivan eri suuntaan, kuin mistä minä olin keskustelevinani...

Itse aloitit kirjoituksellasi haastamaan minun kommenttia, että 90% tuvallisuudesta tulee penkin ja ratin välistä ja minä vain yritin perustella sitä näkemystä. Minulla ei ole mitään harhaluuloa tai asennevammaa sen suhteen, etteikö jonain päivänä eteeni tulisi vielä tiukka ja yllättävä tilanne. Ihan varmasti tulee, sikäli kun jatkan autoilua... (Ja yksi tilanne jo tullutkin, jossa jouduin "romuttamaan" silloisen Opelin, kun ei renkaissa pito olisi riittänyt. Oma virhearvio ja yllätys tuohon tilanteeseen johtivat!)

En missään tapauksessa halua sanoa kellekään, että "osta huonommat renkaat, ei se yllättävä tapaus sinun kohdalle osu"! En todellakaan! Arvostan suuresti turvallisuuslähtöistä ajattelutapaasi... Vaikka meillä onkin hiukan eri näkemykset rengastuksesta, niin silti mieluummin ajaisin sinun kanssasi samalla tiellä, kuin 90% osuuden kanssa tuntemistani autoilijoista.

Ja VihtiRC:n ansioitunut kommentti on tervetullut!  :grin: Itsekin jätin viime talvena kahtena päivänä auton talliin (PK-seudulla) juuri noiden pahimpien jääkelien aikaan ja lähdin suosiolla muilla keinoin liikenteeseen, kun tiesin jo lähtiessäni, että kitkoilla en luultavasti pääsisi "pihatietä" pidemmälle. Vaan eipä sillä kelillä nastatkaan kaikkia auttaneet, vaan meidän tiellä oli 2 koulutaksia ja yksi V70 ojan pohjalla. Siellä olisi luultavasti ollut vielä yksi (tai kaksi) Octaviaa, jos olisimme vaimon kanssa molemmat lähteneet autoilla liikeelle. Onneksi suolaus oli seuraavalla isommalla tiellä kunnossa ja bussit kulkivat.


btw. Oliko noissa rengastesteissä sellaista keliä, missä kitkarengas olisi ollut nastaa parempi? Vai oliko nasta jokaisessa testissä parempi kuin kitkarengas?

Ja palatakseni vielä nastameluun, niin eilen kun istuin 2 vuotta vanhan 3-sarjan bimmer panzerin kyydissä matkan kaupungin keskutasta toiseen kaupunkiin, niin kyllä sinne kabiiniin ainakin nastojen meteli kuului. Vierellä ajavan auton nastamelu maantiellä tosin pahemmin, kuin auton omien nastakumien meteli, mutta kyllä se bimmerissäkin tuli läpi. Taisi olla autossa yhden talven ajetut X-Ice Northit alla...

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #448 : 04.11.10 - klo: 09.47 »
Uusimman TM testin mitattavat tulokset sivulta kivi ja kapula:
ABS jarrutus jäällä:
12 parasta nastoilla

Väistökoe jäällä:
14 parasta nastoilla (vanha nastarengas pieksee kaikki kitkat)

ABS jarrutus lumella:
3 parasta nastoilla (3 kitkaa kympin sakkiin)

Väistökoe lumella:
2 parasta nastoilla (1 kitka kympin sakkiin)

Kiihdytys jäällä:
14 parasta nastoilla

Kiihdytys lumella:
2 parasta nastoilla (3 kitkaa kympin sakkiin)

Sohjoliirto:
Kitkat ykkösenä! Mutta nastat kakkosena! (3 nastaa kympin sakkiin)

Väistökoe märällä asvaltilla:
2 parasta kitkoilla (7 nastaa kympin sakkiin)

Väistökoe kuivalla asvaltilla:
10 parasta nastoilla!!! Loppuun ajettu nasta PARAS!

ABS jarrutus märällä asvaltilla:
10 parasta nastoilla!


Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #449 : 04.11.10 - klo: 21.04 »
No mitä mitä?

Onko jätkiltä loppunut kynät penalista kun tulee pelkkiä lainauksia omista kirjoituksista?

Tämähän on kuin telkkaria kattelisi, uusintoja, uusintoja... :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.