Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - solar4

Sivuja: 1 ... 13 14 15 [16]
451
Polttisautot / Umpi- vai avovanne?
« : 20.12.03 - klo: 23.04 »
Sähkökrossilla ajaessani huomasin että noi umpi- / levy- / disc-vanteet kestää pidemmälle.
Tuli tuolloin käytettyä vanteita niin pitkälle kun vain kestivät. Pakissa oli toistakymmentä erilaista takarengasta ja vannepari maksoi 40mk.. Keittämällä rengasta ja vannetta joku 15-30 minuuttia rengas lähtee ottamalla pois. En tiedä miten kannattavaa tuo kierrätys polttiskrossarilla on, iskut on kovempia, renkaat kestää pidemmälle (vaihtoväli pidempi) ja Hoban vanteet maksaa 8e kierros.. Sähkön kanssa takarenkaat kuluivat parhaimmillaan parissa akussa "loppuun".

Mut joo, puolavanteilla oli paha tapa murtua tai lohjeta just puolista ja p*skan keräämisen suhteen eivät olleet yhtään parempia. Riippuu paljon siitä puolan rakenteesta.

BTW. jossain jenkkilehdessä näin "pro" kuskin laittaneen lexan-palat tukivarsiin (tai hubeihin) kaapimaan mudat vanteiden sisältä. Ei hassumpi idea varsinkaan märällä kelillä..

452
Vapaa keskustelu / Ajajia Turussa
« : 07.03.03 - klo: 12.07 »
Raisiosta vielä, eli 8.3. on viimeinen kerta tänäkeväänä.

453
Vapaa keskustelu / Ajajia Turussa
« : 05.03.03 - klo: 20.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Vihrea"
Kesällä ei ole vissiin mitään vakio vuoroja, kesällä ajetaa koska lystaa  :wink:


Itseasiassa on. Viime vuonna ajettiin vielä keskiviikkoisin krossia Seikelän koululla Maskussa, torstaisin tuolla Impivaarassa asfaltilla. Mutta käydä voi kun huvittaa, tuolloin siellä todennäköisesti on muutakin porukkaa.
Tosin tuo krossitouhu on aikapitkälti kuollut verrattuna aikaisempiin vuosiin, mutta kyllä siellä pari hemmoa ajelemassa käy. Itse vähän luovutin tuon krossin kun Maskun rata (sellaisenaan kun se viime kesänä oli) yhdistettynä mun ajotyyliini teki varaosakauppiaan liian iloiseksi.

[Edit]
Niin ja Raisiossa ajetaan vielä tänä viikonloppuna, mutta sen jälkeen on taukoa, kun se sali on koulun omassa käytössä. Tauon pituutta en tiedä tarkemmin.

454
Yleinen keskustelu / Teidän autonne kautta aikojen?
« : 04.03.03 - klo: 16.19 »
Eikös tälläinen topic ollut jo vähän aikaa sitten? No, kuitenkin. Kaikki käytettynä, pl. XX Kinwald. Suurinpiirteisessä ostojärjestyksessä.

Losi XX (alkup. v93)
Associated RC12L + LW + LC
Losi SW IWC
Losi XX Kinwald Edition
Yokomo YZ-10
Corally SP12G

Ja kesäksi pitäis saada polttisturisti, todennäköisesti Serpent Impulse.

Kaikki autot tallella, mutta vain XXKE ja Corally enää "ajossa".

455
Sähköautot / UÄ-pesurit
« : 24.02.03 - klo: 17.05 »
Jenkeissä myyvät noita ultraäänipesureita halvallakin, juuri nimenomaan "jewelry cleaner" -nimellä. Hinnat on halvimmillaan jotain $20, mutta voi sitten kuvitella mikä ero on $20 muovikasalla ja (halvimmillaan) 1000e labravehkeellä.

Integylläkin olisi Indi Sparkle (patteritoiminen uä-pesuri, avonainen muovinen kulho), jota Medasecin kautta saisi kuulemma 25e:lla, mutta ainakaan googlella ei löytynyt mitään enempää tietoa. Kiinnostaisi lukea muutaman käyttäjän kommentit ennenkuin tuollaisia tilaa. Kuten sanottua, paljoa ei voi toivoa, mutta olisi kiva kuulla että onko se vain muovinen kulho missä on reiät pattereille.

456
Sähköautot / Nopeudensäädin?
« : 12.02.03 - klo: 19.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Mites noissa nopareissa säätäminen toimii, esim. virranrajoittimet?


No siinähän on ne siniset kimpaleet, mitä on sitten eri arvoilla, 30, 60, 80 ja 120 nyt ainakin. Niitä vaihtelemalla rajoitus muuttuu. En tiedä sitten onko ne suoria ampeeriarvoja.

Sitten niissä on vielä jokin säätö riippuen siitä miten päin sen kimpaleen säätimeen pistää, mutta ite en koskaan ole jaksanut perehtyä niin paljoa asiaan. Lurpin sivuilta voisi löytyä lisäfaktaa.
Rajoituksen saa pois irroittamalla sen kimpaleen, mutta ite oon krossissa pitänyt jotain 80-120:tä lähinnä siitä syystä ettei pääse mitään mähmää säätimen sisään.

457
Sähköautot / Lurppi
« : 12.02.03 - klo: 18.01 »
Mulla meni vanha LRP:n huippusäädin (jonka ostin ensimmäisen autoni mukana) särki. Pistin menemään Power Racingin kautta LRP:lle Saksaan, jossa tsekkasivat vian ja hinnoittelivat uuden 7.1:n sen mukaan. Taisi olla n. 200-300mk.

Toi uusi säädin on kastunut vissiin pari kertaa ja lakannut toimimasta, mutta kuivuttuaan taas toiminut kuin uusi. Verrattuna vanhaan GM:n Apollo IV:hen ajoajat nousivat minuutilla, vanhaan LRPhen (ICS taisi olla) eroa ei ollut niin paljoa. LRP:n takuun tietäen suosittelen ostamaan sellaisen, eivät koitakkaan korjata vanhaa vaan lähettävät uuden tilalle, eikä toimitusaikakaan ole harmittavan pitkä.

LRP:llä näyttää olevan nykyisin elinikäinen takuu, että siltäkin kannalta olisi järkevä ostos. Tosin siis takuuhan ei korvaa omaa tyhmyyttä aiheutettuja vikoja esim. sitä, jos säädin menee rikki kun tunget johdot väärinpäin akkuun.

Suosittelen Lurppia, Quantumia olen itse kuolannut pienen kokonsa takia.

458
Sähköautot / Moottorin viilentäminen
« : 04.02.03 - klo: 13.41 »
Pari vuotta sitten lueskelin paljonkin juttua jenkkifoorumeilta siitä, että moottoreita jäähdytettiin hiilihappojäällä (dry ice), mutta ilmeisesti sitä ei hirveästi enää suosita. Käsittääkseni magneetit heikkenevät nopeista lämpötilavaihteluista ja hiilihappojään ollessa jotain 70 pakkasasteen lähellä, voidaan kuvitella minkälaisia lämpötilavaihteluita moottoriin tulee.

Käytännössä jos moottorin saisi hitaasti jäähdytettyä kylmäksi, ei magneetit heikkenisi yhtä paljon ja moottori tarjoaisi maksimitehoa pidemmälle.. Joku jenkki olikin kehittänyt jonkin "kylmäpussin" joka laitetaan moottorin päälle ja jäähtyy hitaasti. En muista miten se oli tehty, mutta nestekiertoon ja jonkinlaiseen lauhduttimeen se muistaakseni perustui. Sama hemmo oli tehnyt myös "kylmälaukun" missä säilyttää akkujaan, mutta se menee mielestäni jo aika pitkälle jeesustelun puolelle.

Mutta ilmaa kylmempi esinehän myös "huurustuu" eli kondensoi ilmankosteutta pintaansa, eikä sähkövehkeille kosteus koskaan hyvää tee. Vaikka eipä silti, moottori varmaankin lämpeää varsin nopeasti vaikka hieman pakkasenkin puolella erän alussa olisi.

Itse kyllästyin moottoreita kärventämään ja vaihdoin turistin mattoautoon. Enää ei pala hiilet, eikä tarvitse leikkiä puhaltimien kanssa..

Ja tuskin säännöissä on puhallinta kieletty. Prosessorin cooleri ei välttämättä olisi paras vaihtoehto, sillä se pyörii varsin laiskasti 7.2 voltilla. Komponenttikaupoista pitäisi löytyä 5 voltin tuulettimia ja sopiva halkaisija voisi olla jotain 4-6 sentin välillä.

459
Hmm. Itseasiassa mulla on tällähetkellä siinä vinot servotolpat, suoraan Assosta (laiska kun olen). Mutta jotenkin se ei tunnu "oikealta". Tosin mulla on siinä vakioservon kokoinen, joskin jonkin verran ytympi kimpale nyt nokalla..

Pitäisi varmaan ostaa joku miniservo tuota varten, nyt kun kerran julistin turistinikin eläkkeelle ja itseni mattoautoilijaksi. Servon kiinnityksen voisi tehdä silleen, että etsisi pari sopivaa muovinpalasta joihon poraisi reiät ja julistaisi ne servotolpiksi. Tuskin pelkällä teipilläkään pysyy.. Tuntuu hullulta maksaa 7e(+pk) kahdesta nylonin palasesta missä on kolme reikää.

460
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 28.01.03 - klo: 22.35 »
Juu, tuollaista meinasin jo ostaa kesäksi, kun en oikein tykkää tuosta hiilien polttelusta. Ongelmana on vain se, että Orionin pannut eivät ole vielä markkinoilla, Modeltech ei myy vanhaa sarjaa enää ja uutta saa odottaa (piti olla viime vuoden loppupuolella valmis). Novak nyt on oma tarinansa, niiltähän moottori piti tulla jo joskus pari vuotta sitten. Eli jäljelle jää Aveox (tjsp), jolla on kyllä automalli, mutta jotenkin en siitä paljoa innostu, sekä GM. Lähetinkin postia RC-Pisteelle, josta Aino kertoi GM:n hiilettömän sekä säätimen maksavan yhteensä hieman yli 500 euroa. Sillä saa paljon hiiliä ja ankkureita.

Mutta, odotan mielenkiinnolla mihin Orionin sekä Modeltechin moottori-säädin paketit ovat hinnoiteltu, sitten kun niitä rupeaa jostain saamaan.

Kilpailemiseenhan tuollainen sopisi äärimmäisen hyvin. Olisi (kerrankin) helppo valvoa sitä, millä moottorilla porukka ajaa, mutta niin kauan kun kansainvälisellä tasolla ei hiilettömillä kilpailla, on Suomeen turhaa edes suunnitella sellaista luokkaa. Rahallinen panostus on kuitenkin huomattavan suuri ja harrastajia ei tässä maassa ole niin paljoa, että luokkia voitaisin perustaa "tuosta vaan".

Mutta siis, itse olen ostamassa heti hiiletöntä, kun hinta on kohdallaan.

461
Kyllä kaikki osat paikoilleen menee, mutta lähinnä servon asennus mietityttää. Ja noita osanumeroita olis kans kiva tietää, ei oo kivaa ostaa varaosia periaatteella "se muovinen juttu mikä on siinä metallisessa kiinni" :)

Mites muuten, ko. tietääkseni autossa servo asennetaan vaakasuoraan eikä vinoon, kuten Asson mattoautoissa? Se ohjauksen linkistö on vaan varsin erikoisen oloinen noin pallokuppeihin tottuneelle..
Höh, Futuren hinnastossa 12M:n servopukit maksaa 20e, nyloniset servotolpat 7e. Ota noista jälkimmäisistä sitten selvää, että mihin ne käy.

Pirullista kun Corallyistä ei löydy edes kunnollisia valokuvia..

462
Eli eli, haussa olisi G2:n, tai edes G tai G3:n räjäytyskuva taikka manuaali. Elikkä sellainen missä olisi kuvattu vähän mihin mikäkin palikka kuuluu ja olisi vielä kerrottu mikä on Corallyn varaosanumero ko. palikkaan. Esimerkkinä Losin exploited view -.pdf:t.

Etsin googlella, selailin erilaisia Corallyn ja -kauppiaiden sivuja, mutta en löytänyt mitään tähän viittaavaa. Joku oli muistavinaan ettei mitään tämänkaltaista koskaan tullut auton mukanakaan, mutta luulisi nyt jotain löytyvän.
Elikkäs, onkos kukaan törmännyt tälläiseen tai tunnustaako omistavansa edes printtimuodossa?

463
Vapaa keskustelu / Acrobat Reader
« : 15.01.03 - klo: 00.55 »
Eipä taida onnistua, mutta voit kyllä tehdä Wordilla vastaavan ja lukita kaiken muun kuin ne, johon käyttäjä voi kirjoittaa.
Käytännössä itse en ole koskaan tätä tehnyt, mutta tälläisiä lomakkeita useasti täyttänyt.

Ja ymmärrän kyllä yskän, "Tämän lomakkeen käyttäminen sisällöltään muunneltuna on kielletty.". Kerroinpahan nyt kuitenkin.

Yksi mahdollisuus on että lomaketta saisi muuteltua (eli kirjoitettua puuttuvat kohdat) Acrobatilla (ei siis readerilla), mutta muutoin taitaa olla aika mahdotonta.

464
Sähköautot / servoista... ja Radioista. [edit]
« : 15.01.03 - klo: 00.38 »
Ohimennen, kaikkia kirjoituksia lukematta, sanon vaan että tuo Hitecin 525 on ihan hyvä, mulla sellanen on kakkosservona ja mattiksella olen pari vuotta tuon kanssa ajellut ilman servosaveria. Sitkeä epeli.

Tai noh, enemmän mä tota servoa oon käyttäny kun "sitä parempaa", jonka joskustaannoin krossariin ruuvasin kiinni ja siinä vieläkin on.

Niin ja parempana servona on Futaban 9450, digitaalinen muistaakseni, vääntää pirusti ja on suhteellisen nopea. Näppituntumalla varsin painava servo.

465
Sähköautot / Ns. hylly/tyttöystävä kelpoinen RC-auto
« : 14.01.03 - klo: 18.40 »
Itse suunnittelin samaa vanhalle turistilleni. Ajattelin PT-cruiserin koria ja Warlock- tai Wabash-vanteita. Yksivärinen, ehkä hopea maalaus ja ikkunoiden sävytys, eiköhän siinä ole lookkia tarpeeksi.. Jokin kynäruiskulla taiteiltu sateenkaari-pläjäys ei mielestäni oikein sovi kirja- tms. hyllyyn..

Tosin mulla on se ongelma että tuo auto on Losin Weaponi, elikkä Pisteeltä on aivan turha odottaa Prolinen vanteita Losin heksalla löytävänsä.

Harmi ettei suomeen kukaan tuo HPIn koreja, sillä siitä valikoimasta löytyy joitain todella nättejä koreja. Eipä silti, eipä taida RC-Pistekään tuoda kovinkaan montaa Protoformin mallia maihin. Kukapa nyt PT Cruiseilla ajelisi, eihän siinä ole edes isoa siipeä ;)

Jenkkilehdissä on noita "all show, no go" -koreja aika paljon esillä, mutta mielestäni ne menevät jo liikaa pienoismallien puolelle..

466
KyPak Ralli 4 lopputulokset

1. Kalle Lehto
2. Olli Löflund
3. Mikko Pyhältö
4. Ismo Vuorinen
5. Veini Mäkinen
6. Janne Vainio
7. Kai Jansson
8. Pekka Vainonen
9. Mari Pyhältö
10. Pekka Reittilä
11. Riku Aalto
12. Visa Helmijoki


SARJATILANNE 4/4

1. Kalle Lehto KyPak 150
2. Mikko Pyhältö TUA 125
3. Olli Löflund JärvSRK 121
4. Veini Mäkinen JärvSRK 117
5. Pekka Vainonen KyPak 100
6. Ismo Vuorinen KyPak 96
7. Kai Jansson KyPak 87
8. Pekka Reittilä JärvSRK 77
9. Janne Vainio VAU 77
10. Mari Pyhältö TUA 62
11. Riku Aalto TamUA 54
12. Visa Helmijoki TamUA 48
13. Antti Ollinmäki JärvSRK 22
14. Tero Kupari LohUA 18
15. Miika Kaukovalta JärvSRK 16




Pahoittelen että nämä ovat myöhässä. Kerrankin syy on minusta riippumaton :)
Ts. Puhelinlaitoksella oli piuha väärässä reiässä. Kesti kolme päivää korjata asia.

467
M2-10 (A-finaali ajettiin 11 kuljettajan kesken)

1. Jouko Termonen
2. Tommi Torikka
3. Olli Sjöberg
4. Jani Hovi
5. Ville Heinonen
6. Jussi Luopajärvi
7. Ville-Veikko Lehtinen
8. Juho Pärssinen
9. Mari Pyhältö
10. Pekka Lipsanen
11. Joseph Quaqraine


S2-10

1. Lauri Känkänen
2. Maria Sjöberg


M4-10

1. Tommi Torikka
2. Pekka Lipsanen
3. Jussi Luopajärvi


PS. Sori vaan, nyt ei ole niitä tietoja, että monenneksiko kuljettaja tuli missäkin finaalissa.

Sivuja: 1 ... 13 14 15 [16]