Spurrikos tämä isoratas nyt on. Siihen kyllä eksyy varmasti aina joku kivi. Vanteisiin ajossa nyt menee varmaan kaikilla kiviä, mutta se on kyllä helppo ottaa pois. Iso ratas on aika röpelöinen ja itselläni on nyt monta kertaa käynyt niin että sen hampaiden väliin eksyy joku roklattamaan. Yleensä se on pieni metalin pala tai ihan pieni kivi. Nähtävästi se palanen ei voi tulla muualta kuin siitä pienestä rattaasta (olikohan se nyt se pinioni?). En ole tarkistanut rattaiden kireyttä ja oikeastaan se tuli vasta mieleen tässä kirjottaessa. Molemmat rattaat pitää kyllä hommata jostain, jos en ehdi autoa vaihtamaan. Ajoalustan valinta on kyllä aika tärkeä. Asfalttiautohan toi ei ole, mutta siellä ainakin kestää. Hauskuus tosin alkaa vasta hiekalla kun laittaa napin pohjaan.
Melko varmasti muissakin autoissa on samaa ongelmaa tuon spurrin ja pinjonin kanssa. Avoinainen rakenne päästää väkisellä kiviä sisään.
Se ei ole ongelma koska kyseisiä autoja ei ole tarkoitettu ajettavaksi "hiekkalaatikoilla" vaan niille tarkoitetuilla radoilla, jotka ovat esimerkiksi kovaksi tampattua savea tai keinonurmea...
Kyseisiä ratoja löytyy ainakin: Jyväskylästä, Vaasasta, Hyvinkäältä, Vantaalta ja Oulusta sekä varmaan myös muualtakin....
Muissakin "kisa" autoissa käytetään avointa rakennetta, koska sen avulla vetoratas saadaan mahdollisimman alas ja näin ollen pyörivä massa mahdollisimman alas!
PS. HotBodies D4:ssa vielä paljon avonaisempi rakenne, jota itse vielä aukaissut lisää ja ei yhtään hajonnutta ratasta tässä parin vuoden aikana mitä sillä olen ajanut. Joten saattaa olla hieman merkitystä sillä, että käyttääkö vehkeitä niin kuin niitä on tarkoitettu.
Jos haluaa ajella siellä "hiekkalaatikoilla" niin silloin kannattaa ostaa nimeltä mainitsemattomia muovi räpsyjä, joissa kaikki on vuorattu umpeen...