Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Turhala

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6
61
Yleinen keskustelu / Tampereelle rata?
« : 24.05.04 - klo: 00.02 »
Nämä pari polttiscrossikuskia eivät paljoa foorumilla kirjoittele, joten vastaan heidän puolestaan, vaikken mistään mitään tiedäkään, että Lavangon rata Espoossa on tamperelainen valinta. Turkuun on valmistumassa rata, ja huolimatta Turku-antipatioista se saattaa olla myös hyvä kohde.

62
Kilpailijoiden kanava / Re: Suuri Matrix-konekeskustelu
« : 21.05.04 - klo: 10.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"
...me, ketkä ajoimme ei-laittomilla konella...

lol

63
Vapaa keskustelu / Moottoripyörät
« : 17.05.04 - klo: 22.34 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Samalla tavalla 'oikeutettuna' voisin itsekin hyvillä mielin kaahata autolla tossa teollisuusalueella ja sitten vahingon sattuessa todeta vain, että "ei oo rahaa mennä radalle".


Jarkko, bombereihin nähden eri asia on onko sinulla selkärankaa vastata teoistasi tosipaikan tullen.

Liikenteessä on paljon suurempiakin riskitekijöitä kuin bomberit.
Yksisilmäinen suhtautuminen, mustamaalaaminen ja olosuhteiden tahallinen vaikeuttaminen tuskin vähentävät bomber-ilmiön vaarallisuutta.

Loppuun höysteeksi kuva suomalaisesta edesvastuuttomasta, muille kuin kuskille huikean vaarallisesta, lapsellisesta toiminnasta:

64
Vapaa keskustelu / Moottoripyörät
« : 17.05.04 - klo: 19.00 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Turhala, mistä syystä bomberit eivät järjestä tapahtumiaan ajoradoilla, kuten autokerhot? Hyvää leveää baanaa kilometritolkulla ja turvalliset olosuhteet, jos keuliminen kyllästyttää, niin voi kokeilla kuinka pyörä ja kuski taipuu radalla. Ja pussikaljateinit voi heivata puomin toiselle puolelle.


Autokerhot? Viitannet rahalle.com:in ja vastaaviin. Syy on yksinkertaisesti raha. Ratojen vuokraaminen maksaa hunajaa ja mansikoita, eikä pienelle porukalle ole paljoa järkeä vuokrata kokonaista rataa.
Ajoharjoittelut ja rahastustapahtumat järjestetään moottoriradoilla, koska muualla se ei ole mahdollista. Kyllähän mutkateilläkin kaahareita on, mutta niiden ajaminen jää aika heikoksi rata-ajoon verrattuna.

Stunttiajotapahtumat järjestetään yleensä suljetulla pätkällä, mitä järkeä olisikaan varata kokonaista rataa yhden suoranpätkän takia - ja tähänhän kovasti pyritäänkin, mutta juuri virkavallan vastustuksen vuoksi ei onnistu, ainakaan laillisesti. Siis on pakko järjestää tapahtumat oma-aloitteisesti.

Ja käytännössä, jos mulle tulee yhtäkkiä mieli mennä ajelemaan yhdellä pyörällä, tuskin olen kovinkaan helpolla valmis ajamaan satoja kilometrejä jonnekin maksulliselle radalle, jos kerran voin käytännössä aivan yhtä hyvin tehdä sen jollakin läheisellä lähes autiolla tienpätkällä. Niitä kun Suomessa piisaa.
Ja suurista riskeistä puhuminen on p****a tällaisissa tapauksissa. Joka on ajanut kyykkypyörällä tietää kuinka ajettavia ne ovat - riskit vahingon sattuessa ovat varsin pienet, näkeehän sen jo edellämainituista tilastoistakin, kerran kuolonuhreja ei synny. Mopot kyllä vahingoittuvat ja ajajat jossain määrin loukkaantuvat, mutta suurin osa pommittajista tekee pyöränsä lipat varsin hyvin kestäväksi ja käyttää kunnollisia ajovarusteita. Tosin tietämättömille tällainen toiminta voi näyttää vaaralliselta ja mitäpä ei iltapäivälehdistö tekisi saadakseen meheviä juttuja.
Vertailun vuoksi esim. pilkkiminen ja uiminen ovat suoranaista itsemurhaa pommittamiseen verrattuna.

No se siitä. Moottoripyörien "meteli" on yksi niiden vahvoista puolista. On se vaan kaunista kuunneltavaa, kun korkeaviritteinen twini kiertää ja kiertää, loputtoman voiman soundi äänessään... motoristin sielu on pyörän ääni, sanotaan. Ja "loud pipes save lives".

65
Yleinen keskustelu / Autolle jalusta
« : 17.05.04 - klo: 17.22 »
Rautakaupasta saa valmiita puisia hyllynkannattimia? Hmm... laskeskelin, että jos hankkisi 60-70 cm halkaisijaltaan olevan pyöreän puulevyn, sahaisi sen kahtia ja ruuvaisi siihen kiinni hyllynkannattimen tai pari. Saisi lähes samalla vaivalla kaksi hyllyä, ja luulisin että tuo pyöreä levy olisi varsin tyylikäs vrt. kantti-kertaa-kantti-levy.
Tämä olisi siis touringautolle sopivan kokoinen, eri skaalan autoille tietty halkaisijaltaan erisuuruinen levy. 5-skaalan rata-auto olis kieltämättä komea olohuoneen seinällä... tosin painoa tulee kiinnikkeille, mitä vaatisikaan että saisi tuon riittävän kestäväksi?

Tosin spekulointia tämä on, löysin jo foorumilaisen tekemään hyllyn, kiitos hänelle! Jos ei tule täyttä sutta (en usko että tulee), niin eipä tarvi enempää vaivautua tämän eteen.

66
Vapaa keskustelu / Moottoripyörät
« : 17.05.04 - klo: 17.10 »
Bomberit pommittavat julkisilla teillä, parkkiksilla, tehdasalueilla ja muilla siksi, koska suljettuja alueita ei käytännössä ole. Lentokenttien ja moottoriratojen vuokraaminen ei ole ainoastaan kallista, vaan myös vaikeata.
Pommituspaikkojen saaminen on tehty virkavallan taholta tahallaan vaikeaksi, eikä valtio ole valmis tulemaan tippaakaan vastaan. Tutki vaikka bomber-foorumia, yrityksiä saada suljettuja alueita on ollut paljonkin, mutta ne eivät ole onnistuneet, juuri valtion takia.
Syrjäisen kadunpätkän sulkeminen pommituspaikaksi olisi hyvinkin toimiva ja järkevä ratkaisu, mutta lupaa tähän ei virkavallalta heru. Esimerkiksi bomber-bileet keväällä, halusivat järjestää kikkailualueen bilepaikan pihalle, aivan normaaliin tapaan niin kuin moottoripyörästunttinäytöksiä on järjestetty vaikka kuinka ja paljon. Virkavalta sitten keksikin vaatia mm. 2-metriä korkean betoniaidan, 20 järjestysmiestä ja erillisen katsomon. Käytännössä siis kiellettiin k.o. toiminta liioiteltua turvallisuutta tekosyynä käyttäen. Ja mikä oli ratkaisu: bileiden järjestäjät päättivät pitää alueen rakennuksen sisällä. Ei varmasti ollut turvallisempi kuin alkup. suunnitelma, mutta minkäs teet?

Bombereiden ihannointi on syynä moniin onnettomuuksiin - tosin ilmankin nimenomaista esikuvaa monet luultavasti silti ajaisivat samalla tavalla. Mopoilla on kikkailtu ympäri maailman iät ja ajat, täällä se nyt on noussut bomber-nimellä tunnetuksi. Samaten teiniautoilijat kaahaavat, vaikka heillä ei olekaan kotimaista esikuvaa. Kuinka moni motoristi vs. autoilija kuoli viime viikolla, mistä syystä, ja miksei autoilijoita hiillosteta samalla tavalla kuin katupommittajia toilailuistaan, vaikka onnettomuudet ovat moninverroin yleisempiä ja tuhoisampia?
Pommittajia on turha syyttää heidän ihannoinnistaan - vika on tietysti sen lahopääteinin, joka ei itse osaa ajatella. Ei ihmistä voi ymmärtää loputtomuuksiin, jos tekee jotain tyhmää vika on tekijän itse, varsinkin kun tekijä tietää tekevänsä väärin & vaarallisesti. Kuka tosissaan väittää, että jos näen tosi-teeveestä irakilaisten / jenkkien murhaavan vankeja, on se heidän ja esimerkkinsä syytä, kun menen itse murhaamaan jonkun?
Toisekseen syy on median. Kuka ja mikä on tehnyt bombereista sankareita ja millä tavalla? Kuinka suuri osa bombereista on halunnut esim. b-iltoihin pussikaljateinejä? Voit bomber-foorumia lukea ja todeta, ettei niitä sinne kukaan pyydä. Tuskin monikaan haluaakaan. Eivätköhän monet pommittaisi salassa ja piilossa, jos vain pystyisivät. Kenen vika on, etteivät pysty?
Tosin pitää muistaa, että yleistäminen on pahasta ja bombeihin, kuten kaikkiin muuhunkin ihmisryhmiin kuuluu porukkaa laidasta laitaan. Yksittäistapauksista yleistäminen osoittaa lähinnä kapeakatseisuutta.

Kovasti on jäänyt sellainen kuva, että bomber-ilmiö on virkavallan ja median toimesta otettu ajojahdin kohteeksi, julistettu kaiken pahan alkulähteeksi, jotta saadaan kansan huomio kiinnittymään siihen epäolennaisuuteen eikä keskittymään todellisiin & vaikeisiin liikenneriskeihin.
Esimerkiksi ajokunnottomat vanhukset aiheuttavat moninkertaisesti enemmän onnettomuuksia, mutta heidän oikeuttaan ajaa ajokyvyttömänä puolustetaan henkeen ja vereen.

Jokainen voi itse nähdä päivittäin vaikka kuinka paljon tapauksia, joissa oikeus ei toteudu. Lakikirja ei ole pyhä totuus, se on kokoelma lakeja, joista jokainen menee metsään, enemmän tai vähemmän. Onneksi yleensä vähemmän, siihen tietysti pitäisi pyrkiä.
Otetaanpa pieni ajatusleikki. Jos haluan säästää ihmishenkiä, annan rahaa SPR:n keräyksiin. Miten toimii karman tasapaino, oikeeusjärjestelmä ja jokaisen henkilökohtainen oikeuskäsitys, jos pelastan 5:n kaukoidässä asuvan ihmisen hengen keräyksiin osallitumalla, mutta tapan talooni murtautuneen varkaan puolivahingossa? Olenko 4 henkeä voitolla? Vai mitätöikö murha kaikki pelastukset? Vai onko kuitenkin kyse pelkästä hyvästä eleestä, ajatuksesta, eli kun ajattelematon ihminen ei annakaan rahaa keräykseen koska ei ymmärrä/osaa ajatella kuinka paljon hyvää hän voisi tehdä vähempiosaisille omalla pienellä panostuksella, hän ei ole sen pahempi koska aikeensa tähtäävät samanlaiseen hyvyyteen?
Muuttuuko tilanne, jos lähden autolla väsyneenä liikkeelle, nukahdan rattiin ja ajan jonkun yli vs. ryövärin vahinkomurha?
Oikeus ja oikeuskäsitykset ovat monimutkaisia asioita, joita ei millään voi yhteen kirjaan kasata oikeasti oikeudenmukaiseksi kokoelmaksi. Tämän takia vain tyhmä lukee lakikirjaa jumalana, eikä ajattele itse syy-seuraus-suhteita.

Yksi asia joka henkilökohtaisesti riepoo on Suomen hirvikannat. Kuinkahan useasti on lehdestä saanut lukea hirviä puolustavan mielipiteen, allekirjoituksena (fiktiivinen esimerkki) Anna Vihreä, Helsinki, humanisti. Hirvikanta pysyy liian isona, koska sitä puolustavat henkilöt jotka eivät joudu sen kanssa tekemisiin. Joka kesä monta kertaa olen hengenvaarassa hirvien takia - hirvien, joita ei metsästetä itsekeskeisten viherpiipertäjien takia. Jos nämä viherpiipertäjät itse joutuisivat säännöllisesti vaaraan hirvien takia, varmana muuttuisivat mielipiteet.
Onko oikein jos valtion niin määrää, että minä ja monet muut susirajan ulkopuolella asuvat joutuvat kärsimään näiden ihmisten takia?

Niin ja korjaus tähän loppuun, vainaja olikin nickiltään PZQ, rauha muistolleen.

67
Vapaa keskustelu / Moottoripyörät
« : 16.05.04 - klo: 22.10 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Nopeat ajopelit eivät tapa ketään, vaan ne jotka eivät osaa suhteuttaa ajonopeuttaan tilanteeseen ja omiin taitoihinsa.


Juuri näin. Tilastojen mukaan mopolla (50 cc, ainakin rekisterissä)kuolee vuosittain suunnilleen yhtä monta ihmistä kuin moottoripyörällä, taitaa kuitenkin mopoilijoita olla aika paljon vähemmän + nopeudet aivan eri luokkaa. Ei varmaan paljoa tarvi pohtia, miksi näin on?
Aivan yhtä lailla hengen saa itseltään (ja muilta) täysitehoisella kuin kuristetullakin pyörällä. Jos vääntää kaasua niin, että täysitehoisella asettuu hengenvaaraan, luultavasti saman tekisi aivan yhtä lailla kuristetullakin. Täysitehoisenakaan kevari ei kuitenkaan niin paljoa temmo, että sen takia menettäisi pyörän hallinnan - tai ei ainakaan pitäisi menettää.

Olethan Clodz tietoinen, että "bomberit" ja hengenheimolaiset aiheuttavat hyvin vähän vahinkoja itselleen ja varsinkin muille, iltapäivälehtien ja virkavallan hehkutuksesta huolimatta? Yksikään bomberi ei ole kuollut tai tappanut ketään "pommittaessaan", koska katsovat temppuilupaikkansa ja suhteuttavat taitoihinsa. Yksi tapaus oli kyllä (mikä sen hepun nimi oli, joku Paziq tai jotain?), mutta se oli normaali ohitustilanne.

Sen sijaan esim. niin sanotut uusmotoristit aiheuttavat paljon enemmän onnettomuuksia, koska eivät kykene hallisemaan mopoaan kun päättävät kokeilla rajojaan. Näistä ei kuitenkaan lehdistö tai virkavalta puhu juurikaan, joten heitä ei haukuta.
Toisekseen monesti juuri uusmotoristit valittavat kun taitava kuski keulii tyhjällä motarilla, mutta harvoin nämä keulijat kertovat nauravansa uusmotoristille, jolla on vaikeuksia saada kapea mopo parkkeerattua tilaan, johon menisi panssarivaunukin heittämällä.
Miksi näin, sitä voi miettiä jokainen itse?

68
Vapaa keskustelu / Moottoripyörät
« : 16.05.04 - klo: 21.27 »
Kevarin ja mopon laillisuuden määrittäminen eroavat varsin selvästi toisistaan. Poliisien on helppo ajella mopolla tutkaan ja katsoa paljonko Stalkeri näyttää, mutta kevarilla ei. Tehoja ei voi näppituntumalta poliisi määrittää, vaikka tutkaan saisikin 150 km/h, se ei silti todista että tehoja on yli 15 heppaa. Siihen tarvitaan dynolukemat.
Tietääkseni käytännössä poliisi voi piikin liikatehoisuutta epäillessään määrätä pyörälle ajan katsastusasemalle, jolloin kevarin omistajalle jääkin hyvin aikaa pistää kuristukset takaisin pyörään kiinni ennen katsastusasemalle menoa (mikäli ne on tallessa). Poikkeukset toki löytyy, yleensä rekisteriotteeseen on merkitty kuristustapa ja joissakin pyörissä näkee päällepäin, onko kuristukset paikallaan vai ei. Tietääkseni vain muutama kevari on jäänyt ylitehoisuudesta kiinni, vaikka harvassa on mun tietämät kuristetut piikit. Mitäpä järkeä pitää 2-tahtipiikkiä kuristettuna, vaarallinenkin sellainen on kun jää muiden jalkoihin ja ohitukset venyyyyyy...
Vaikka mitäpä minä mistään tiedän.

69
Vapaa keskustelu / Moottoripyörät
« : 16.05.04 - klo: 21.05 »
Tiesithän, että muovikypärää ei saa maalata, sillä siitä silloin katoaa pintajännitys ja kypärä ei tämän jälkeen suojaa enää. Kuitukypärän saa maalata, sillä sen suojaavuus perustuu eri asioihin.

Näin kerrottiin monista lähteistä, kun oman muovikypärän maalaamista suunnittelin. Maalasin sen silti
Sikäli että todisteita koko pintajännitysilmiön olemassaolosta en löytänyt, vaikka asia "varmaa tietoa" onkin puskaradion perusteella - mahtaako ollakin lähinnä kauppiaiden luomaa humpuukia. Mutta eipä k.o. kypärässä kaikkien kolhujen jälkeen mitään pintajännitystä olisikaan, vaikka ilmiö olisikin todellinen.

70
Yleinen keskustelu / Autolle jalusta
« : 16.05.04 - klo: 20.53 »
Hei!

Ison lätäkön tuolla puolen joku harrastaja höyläili autolleen tällaisen jalustan:

Maistuis varmaan mullekin. Ei vaan ole minkäänlaisia puuntyöstötyökaluja käytössä, taidosta puhumattakaan, tarvitsisin jonkun toisen tämäntapaisen tekemiseen. Haluaisiko joku tehdä minulle jalustan? Luonnollisesti maksan tästä palveluksesta, ota vapaasti yhteyttä.
Kai tämä on ostoilmoitus, mutta jos täällä sitten keskusteltaisiin jalustoista yms. yleensä, mikäli kellään on aiheeseen mitään sanottavaa.

edit: säätöä

71
Yleinen keskustelu / Harrastajia Tampereen seudulla?
« : 16.05.04 - klo: 20.45 »
TamUA:an pa-jäsenistä muutama ajaa polttistouringia. Kuten tiedät rataa ei vielä Tampesterissa ole, lähin ja siten suosituin treenauspaikka on Hyvinkäällä. Vakituisia aikoja ei ole, mutta kisoja edeltävinä viikonloppuina on hyvä chäänssi törmätä Tamperelaisiin.
Sähkötouring on kuitenkin selkeästi suosituin luokka meidän kerholla, luonnollista sinänsä kun muita luokkia ei voi ajaa talvellakaan, mattoautot poislukien joilla kisaaminen on aika heikoissa kantimissa.
Tattarisuolla Espoossa on tietääkseni vakiovuorot polttisautoille - jos haluaa polttisturistia ajella muiden kanssa, sinne suuntaaminen ei ole huono ratkaisu.

72
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 26.04.04 - klo: 14.53 »
Mikäli ensi kaudelle päädytään yksityyppirenkaan lisäksi yksityyppi-inserttiin, kannatan stanuluokkaan yhden rengaskierroksen sääntöä per kisa. Kilpailijoille suoraa säästöä kustannuksissa ja tasapuolistaa kilpailua, kun useammalla kisailijalla on mahdollisuus kustantaa yhtä hyvät renkaat kuin kisan huipulla olijoilla. Myös mahdollisuus käytettyjen renkaiden käyttöön on suotava - kynsilakalle renkaan merkkaaminen lienee hyvä konsti tähän.

Kesken erää mukaan lähteminen on mielestäni sallittava. Vaikka tulosta silloin ei enää pystykään tekemään, voi kuitenkin testata autoa - hakea setuppia. Tosin on itsestään selvää, että kesken erää ajamaan lähteneellä kuskilla on velvollisuus tehdä muille reilusti tilaa ja ajaa mahdollisimman "huomaamattomasti".

Kilpailijan nimi sivulasissa on hyvä, edellä mainituista syistä. Kisailijanumeroa voitaisiin mielestäni pienentää, ennen kaikkea turhan suuren tastansa osalta, vaikka itse numeroa ei niinkään pienennettäisi. Muuten kilpailijanumero on hyvä juttu, ei tarvitse joka kisassa säätää numerotarrojen kanssa.

Finaalilähetyssysteemeistä lippu + äänimerkki on toimiva ja tasapuolisin. Ja mieluummin nimenomaan äänimerkki, kuin kuuluttajan hönkäisemä "Go".

73
Yleinen keskustelu / Ajanottolaitteisto Team Orion
« : 20.04.04 - klo: 21.32 »
Miten se sitten kannattaa kalibroida? Joku seisomaan sekkarin kanssa counterin viereen vai..?

Ohjekirja: http://www.teamorion.com/faq/pro-lcs-instruction-36000.pdf

74
Tulokset / Laukaan tulokset ja jälkipelit
« : 19.04.04 - klo: 21.57 »
Joo, Laukaan järjestelyt olivat mainiot. Videoruudut ja -tykit, kello, kerrankin lämmin tila, tulokset ilmestyivät varsin nopeasti seinälle, aikataulussa pysyttiin, mikä näemmä on sittenkin mahdollista ja rataprofiili oli omaan makuun.
Ja Sepon spiikkauksesta se ehdottomasti suurin plussa, tällaista pitäisi olla muissakin kisoissa. Luo tunnelmaa, luo fiilistä, ehdottoman positiivinen juttu.
Jänskää sinänsä, itse säästyin AM-radiolla radiohäikiltä, vaikka muilla niitä oli. Yleensä tuntuu menevän lähinnä toisinpäin.

Mutta iso miinus tulee kuulalaakeroidusta stanukoneesta. Mielestäni asia ei ole mikään olankohautuksella ohitettava pikkujuttu.
Ymmärtäisin kyllä, jos aloittelijalle kävisi näin että kyseessä voisi hyvinkin olla vahinko, mutta nyt kiinni jäänyt henkilö ei ollut aloittelija. Hyvin vaikea uskoa, että tämä viritys olisi tapahtunut vahingossa.
Rallin mm-sarjassa löydettiin jokin aika sitten eräästä autosta laittomasti viritetty turbo ja seuraukset olivat... no, joka muistaa tapauksen tietää mitkä olivat seuraukset. Pienoisautoilun sm-sarja ei tietenkään arvoltaan vastaa rallin mm:ä, mutta teon tyyppi ja vakavuus on sama, yritys virittää moottoria sääntöjen vastaisesti.
Huolestuttavaa sinänsä, oliko tämä vain yksittäinen tapaus, josta tekijä jäi kiinni vai onko huijaaminen kovinkin yleistä?

75
Vapaa keskustelu / Paras elokuva kautta aikojen!!!!
« : 19.04.04 - klo: 21.36 »
Fight Club on ihan kelvollinen.

76
Yleinen keskustelu / Orion Lap Counter
« : 19.04.04 - klo: 21.29 »
Miinuksena vaikuttaa siltä, että eri yksilöt antavat hieman eri aikoja. Treeneissä testattua, kolme Lap Counteria päällekkäin teipattuna samaa ponderia mittaamaan ja jokainen antoi hieman omia kierrosaikojaan. Heitto yksilöiden välillä muistaakseni pahimmillaan vähän yli kymmenysosasekunnin.

Eri asia on, kuinka merkittävä k.o. heitto on. Ainakin silloin, kun toinen pistää huippukierroksena 10.1x ja toinen 10.2x, voidaankin ruveta kinaamaan tuliko parempi aika ajamalla vai virheen vuoksi...

Tosin onhan siinä se calibra-toiminto...

77
Vapaa keskustelu / Mopot
« : 18.04.04 - klo: 19.14 »
Tallista löytyy Honda NSR125. Tai oikeastaan kaksi. Tai puolitoista. Molemmat yli vuosikymmenen vanhoja, toinen rikki ja toinen varaosina.
Pari vuotta on se mopo ollut mulla ajossa, ja arviolta enemmän on tullut tuhlattua aikaa tallissa kuin tien päällä. Näyttää siltä että tahti jatkuu myös tänä vuonna, kuudentena ajopäivänä pamahti moottori rikki.

Eikä se nyt mikään ihmeellinen laite ole ehjänäkään. Melkein kulkee asfaltilla johonkin, mutta sorateillä suditteluun siinä on riittävästi potkua...

78
Sähköautot / 10/1 Touring
« : 11.04.04 - klo: 02.38 »
On varsin yleistä, että pienoisautokilpailija joutuu tekemisiin ahdasmielisten ja sivistymättömien ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä pienoisautoilun kunniakasta sijaa  moottoriurheilun maailmassa.
Rakkaat kanssaveljet ja siskot, loppumattoman sietämisen sijaan asialle pitää tehdä jotakin, ja se jotakin on täällä: TJ-1000, TS-1000 ja TP-1000 nimillä tunnetuiksi tulevat luokat.
AKK:n hahmotelmat tulevista luokista antavat kuvaa kokonaisuudesta, tarkastelussa TS-1000-luokka.

Auton pituus on 40 metriä ja leveys 19 metriä. Minimipaino on 1500 tonnia, moottori on esikuvan mukaisesti hiilellinen sähkömoottori, teho-paino-suhteen säilyttämiseksi nykyisen luokan tasoisena moottorista on otettava tehoa noin 200 000 kW. Ajoakkujen ollessa 1,2 voltin jännitteellä toimivia NiCd-/NiMh-akkuja, niissä on oltava kapasiteettia varsin reilusti, 5 miljoonan ampeeritunnin luokkaa.
Huippunopeus autolla tullee olemaan noin 450 km/h. Autolla on huippunopeudella edetessään liike-energian muodossa saman verran energiaa kuin 6 tonnissa Ingmanin jogurttia. Vertailun vuoksi 1/10-touringkilpurilla on 80 km/h-nopeudessa energiaa 0,2 jogurttigramman edestä.
Valmistajat testaavat jo salassa prototyyppi-autoja...

Auto toimitetaan rakennussarjana, jonka hinta pyörii 300 miljoonan euron tienoilla. Tosin autoa ei rakenneta/huolleta ilman esim. nosturia juuri ollenkaan, joten työkaluihin on myös satsattava.
Autoja ajetaan varsin suurikokoiselta ajolavalta nykyiseen tapaan. Lähtö suoritetaan toimivimmaksi todetulla lippu + äänimerkki-systeemillä. Lipun näkemiseksi kilpailijoilla on kiikarit ja äänimerkki toteutetaan Puolustusvoimien yhteislaukauksella.

Radan leveyden on oltava 400 metriä, pääsuoran pituus on yli 20 km. Pituus ajolinjaa pitkin 45 km. Alustavien suunnitelmien mukaan katsomoon mahtuu viitisentoista miljoonaa katsojaa.
Luokan luomissyyn takia ajaa saa ainoastaan pienoisautoilulisenssillä. Huoltajille on omat huoltajalisenssinsä.

79
Vapaa keskustelu / Foorumin taso läpi linjan.
« : 10.04.04 - klo: 16.01 »
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Ja nuo turhat viestit esim. myynti-palstalla johtuvat mahdollisesti totutusta aktiivisesta vuorovaikutuksesta. (kuten IRC) Siellä vastataan kaikkeen ja nopeasti. Tämä toisaalta haittaa foorumin toimintaa, mutta ihmiset ovat siihen tottuneita. Palava halu vastata, jotain enemmän tai vähemmän typerää. Maailma on menossa entistä aktiivisempaan vuorovaikutukseen - koneiden välityksellä.


Ja tämäkö on tekosyy sille, ettei tarvitse käyttäytyä?

Koulussa olin tunnilla. Puhelin soi, mä vastasin siihen, puhuin asiani, puhelu loppui. Opettaja sanoi "Etkö tiedä ettei tunnilla saa puhua puhelimeen?". Minä sanoin "Maailma on modernistunut, on ircit ja kaikki, ihmiset ovat tottuneita siihen ja heillä on oikeus vastata, koska se on nykyaikana oletusarvoista."
Opettaja katsoi hetkisen epäuskoisena, totesi lopulta "Olet aivan oikeassa! Miten en ole kyennyt tätä aikaisemmin ymmärtämään, sinä olet viisas ja valaistunut, kiitos tämän lahjan levittämisestä, tehdäänpä niin että saat tästä hyvästä kympin todistukseen, eikä sinun enää tarvitse tulla tämän kurssin tunneille."

80
Vapaa keskustelu / Ei amiksia!
« : 03.04.04 - klo: 13.01 »
Tällaiset keskustelut tuovat ihmisen kaksihaaraiseen valinnan risteykseen: itkeä vai nauraa? No nauraa, ei sitä nyt jokaisen heikomman yksilön takia viitsi ruveta itkemään, eihän siitä loppua tulisi koskaan.

Voi tosiaan jokainen ihan itse päätellä, minkälaisella henkisellä tasolla on lukiolainen, joka leuhkii netissä nimettömänä "hyvillä" arvosanoillaan ja haukkuu amiksia argumenteilla, joita huonompia on vaikea keksiä, edes yrittämällä.

Lukiolaisissa ei ole sinänsä sen enempää vikaa kuin amiksissakaan, mutta aina mahtuu joukkoon näitä muita parempia ihmisiä. Siinä mielessä tosin vain, että kukaan muu kuin henkilö itse ei pidä k.o. henkilöä muita parempana, mutta sietämättömämpänä kyllä.

Ei sillä että näitä keskusteluita olisi pakko lukea ja ottaa kantaa, mutta toimivatpahan jonkinlaisena viihdykkeenä. Vai toimivatko?

Terv. lukiolainen.

81
Polttisautot / Eloksointia
« : 02.04.04 - klo: 23.22 »
Toinen esitys eloksoimisohjeista: http://www.sunpoint.net/~zzu-racing/alum.htm

Se mikä kiinnostaa, olisi tietää mitä tapahtuu jos yrittää eloksoida jo eloksoitua kappaletta? Vai pitääkö ensin poistaa vanha eloksointi ennen uudelleeneloksointia? Käytännön kokemuksia?

82
Yleinen keskustelu / Korin maalaus
« : 02.04.04 - klo: 23.19 »
Älä suotta lutraa sprayksi kutsuttujen mielipahan lähteiden kanssa. Maalauta korisi kauniiksi kauniilla maalarilla, niin saat sekä hyvän korin että hyvän mielen:
http://www.sunpoint.net/~turhala/Maalaus.html

83
Polttisautot / Maalauksien hinnat?
« : 02.04.04 - klo: 23.18 »
Muiden muuassa minä maalaan koreja. Ota yhteyttä ja katsotaan tarkemmin:
http://www.sunpoint.net/~turhala/Maalaus.html

84
Sähköautot / Korin maalaus
« : 02.04.04 - klo: 23.14 »
Älä suotta tue lapsityövoimaa, äläkä tue minua, tue itseäsi. Tee asiat helpoimman kautta ja maalauta korisi minulla. http://www.sunpoint.net/~turhala/Maalaus.html

85
Tulokset / Blue Carpet Cup 3/3 tulokset
« : 02.04.04 - klo: 18.12 »
Joo, mä en ainoastaan viljele huumoria vaan olen sitä itsekin.

86
Tulokset / Blue Carpet Cup 3/3 tulokset
« : 26.03.04 - klo: 11.46 »
Vesa my man, chill out dude!
Tällaiset kiistat ovat liian monimutkaisia kuolevaisten ratkaistavaksi, siis konsultoikaamme oraakkelia.

Lainaus
Sinä kysyit: Onko Kiiminki Suomen keskus?
Oraakkeli vastasi: Kaupungilla huhutaan että on.


Vesa, Kiimingin asema on nyt täysin kiistämätön, ei ole enää epäilyksen sijaa asiassa.

Lainaus
Sinä kysyit: Voiko Juti olla väärässä?
Oraakkeli vastasi: Voi kyllä.


Mutta Descartesin oppeja kuunnellen oli arvattavissa, että asia ei ole näin yksinkertainen. Epävarmuutta on ilmassa, siksi pitää kysyä vielä yksi ratkaiseva kysymys:

Lainaus
Sinä kysyit: Onko 1000 kilometriä kohtuuton matka?
Oraakkeli vastasi: Ei ole, mutta voithan yrittää esittää että olisi.

Näin päästään kiistan ytimeen ja todetaan, että riitely asiasta on tästä lähtien perusteetonta.

Mutta jotta päästään tärkeiden asioiden ytimeen ja off-topicin ylistykseksi on kysyttävä vielä yksi kysymys:

Lainaus
Sinä kysyit: Kumpi on kauniimpi, Turhala vai Vesa?
Oraakkeli vastasi: Toinen

87
Tulokset / Blue Carpet Cup 3/3 tulokset
« : 25.03.04 - klo: 22.44 »
Lainaus
Many drivers all around Finland entered the race. Some of the drivers travelled 1000km to show theirs skills in race!


Jos Oulusta matkustaa tuhannen kilsan päähän, mihin päätyy? Vai meneekö tuosta matkasta 900 km:ä nakkikioskin ympäri suditellessa

88
Yleinen keskustelu / RC-ohjaimen liittäminen PC:hen
« : 23.03.04 - klo: 17.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Miko"
Turhala:Mistä ostit sen :?:


Heulilta.

89
Yleinen keskustelu / RC-ohjaimen liittäminen PC:hen
« : 23.03.04 - klo: 16.01 »
Joo, mulla oli Serpentin Virtual RC. Ei ole enää.

Tsekkaa http://www.rccarinternational.com/shop/en-us/dept_373.html

90
Vapaa keskustelu / Vain todellinen typerys
« : 19.03.04 - klo: 19.50 »
Vain täysi idïootti menee tuon firman sivuille. Oikeasti, ÄLÄ tätä edes kokeile. Kadut taatusti jos niin teet.


http://www.dynamiitti.com/helpdesk

--------------------
Rehellinen työ ei ole koskaan kannattanut, eikä kannata.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6