Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka

Sivuja: 1 ... 28 29 30 [31] 32 33 34 35
901
Polttisautot / hyper .21 8P pro:n Kylmäsisäänajo?
« : 24.11.04 - klo: 12.25 »
Väitin, että saat litralla loppuelämän filtteriöljyt. Nyt kun se ei ilmeisesti riitäkään kuin muutamaan kauteen, niin toivon kuitenkin sinulle pidempää ikää. :D

Ja vielä päivän niksi. On kuulemma hyvä laittaa mäntä alas sylinteristä, kun se jäähtyy seuraavaa käyttöä varten. Kannattaa merkitä vauhtipyörään tussilla tai raapimaalla tuo alakohta.

902
Polttisautot / hyper .21 8P pro:n Kylmäsisäänajo?
« : 23.11.04 - klo: 15.48 »
Hyvä ja halpa filtteriöljy on sama öljy mitä käyttävät motocrossimiehet ilmanputsareissaan. Eli paikallisesta moottoripyöräkaupasta saat loppuelämäsi filtteriöljyt alle 10 euron hintaan.

Afterrunöljyksi en uskalla sanoa mitään. Siitä saa tällä foorumilla sanansäilällä turpaan. Se oli vitsi. Myönnän, huono sellainen.

903
Polttisautot / hyper .21 8P pro:n Kylmäsisäänajo?
« : 23.11.04 - klo: 15.07 »
Kun Jankka tietämyksesi on vähäinen, suosittelen että luet tätä foorumia viikon verran ennen kuin edes haaveilet moottorin käynnistämisestä. Se kannattaa varmasti. Oletan, että asut Suomessa, niin mitään kiirettä ei taida olla...

Tässä kuitenkin aluksi muutama vinkki, muut saavat jatkaa.

Kirjaa ylös ala ja pääneulan kierrokset. Eli kierrä ne sisään huolellisesti laskien kierrokset. Älä luota muistiin - pistä paperille. Sitten voit palauttaa neulat alkuperäiseen arvoon tai hieman enemmän auki.

Uuden koneen puristuksia saa alas jättämällä tulppa vähän auki. Tällöin aavistuksen vuotaa ilmaan pois puristustahdin aikana. Ja toinen varsin oleellinen varsinkin talvella on esilämmittää, vaikka föönillä, moottorin kantta tovin. Se luonnollisesti suurentaa sylinteriä.

Sitten yksi varoitus metanolista, jota polttoaineessa on. Ne jotka ajavat esim pannuhuoneessa värkkejään, eivät taida paljon miettiä sitä tosi asiaa, että ylivoimaisesti paras tapa imeyttää myrkkyjä/=nautintoaineita itseensä on hengittäminen (jos suoneen pistäminen jätetään pois). Täällä foorumilla oli tovi sitten iso debatti metanolin räiskymisen ja juomisen vaaroista, mutta kukaan ei ottanut hengittämistä esiin.  Eli älkää suorittako sisäänajoa sisätiloissa, kun palamatonta polttoainetta on sisäilma pullollaan. Moottori oikein toimiessaan kyllä polttaa metanolin pois, mutta niin ei taida aina tapahtua sisäänajossa ja käynnistysyrityksissä.

Ja onnittelut vielä hyvän harrastuksen aloittamisesta.

904
Polttisautot / Painogallup
« : 22.11.04 - klo: 14.55 »
Etkö ole antanut syötävää Hobaolle? Vai miten se on laihtunut.

Vertasitko uusia vai käytettyjä renkaita? Jos ne on käytettyjä, niin kosteuden määrä foamissa ja lian määrä renkaan sisällä varmasti vaikuttaa helposti 100 grammaa.

905
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 15.11.04 - klo: 13.31 »
Ratkaisuni ei ole hitausmomenttiin perustuva dyno, joten sitä jota tämä ratkaisumalli kiinnostaa, voi harkita oman projektin perustamista. "Päällekkäisyyttä" ei tule oman projektini kanssa, pikemminkin päinvastoin. Tällöin olisi myös joku mahdollisuus vertailuun.

Tavoitteeni ei ole absoluuttisen tehon mittaus vaan hyvä suhteellinen vertailtavuus eri moottorien mm. tehon ja tehokäyrän suhteen. Koska rc kiinnostukseni on toistaiseksi puhtaasti M-8 luokassa, on dynamometrin tavoitteena tukea tuota kilpailumuotoa.

Kyllä tosiaan tuo mekaniikka on se ongelma nro 1, oli ratkaisu mikä tahansa. On kohtalaisen helppo suunnitella mekaniikka, mutta silloin loppuu eurot. Pitää löytää valmiita komponentteja, joita voi käyttää suoraan tai työstettynä. Tällä hetkellä vielä arveluttaa muutenkin tuleeko tästä se mitä piti vai puuronkeittokone. Jos jäädään jälkimmäiseen, niin silloin siitä on ainakin tehtävä näyttävä. :D Sais olla noita isän päiviä vaan enemmän kuin yksi per vuosi. 364 epäisänpäivää syö aikaa hyviltä harrastuksilta.

Toistaiseksi mietin ratkaisuja yksin, mutta jos muutan mieltä tai ajatus loppuu, niin kyselen tälläkin foorumilla tietoa. Tai sitten lahjoitan projektin eteenpäin seuraavalle Pelle Pelottomalle...

906
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 15.11.04 - klo: 08.47 »
Kiitoksia mielenkiinnosta. Projekti on edennyt, lähes kaikki oleelliset komponentit on hankittu. Tuskaa tällä hetkellä tuottaa mekaniikan rakennus. Yritän toistaiseksi löytää "nurkista" sopivia mekaanisia osia. Syy on puhtaasti taloudellinen. Sekä lisäksi oma tavoite on ensi kesäksi, joten vielä olen antanut itselleni anteeksi etenemättömyyden.

Jos ideani toimii, niin käppyrät siitä saa ulos ihmeteltäväksi. Kyllä näitä dynoja on tehty tai ollaan tekemässä myös rc moottoreille. Hulluus on yleismaailmallista.

907
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 11.11.04 - klo: 09.19 »
Onhan se mukavaa kun pirssit parenee, mutta itse jatketaan vanhalla mallilla. Kun on saatu se vajaa 10% kierrosajoista pois (siis sama mihin Jose vetää nyt), niin hankitaan uutta sitten parempaa kalustoa tai sitten kun vanha mätänee vanhuuttaan.

Toivon sydämestäni (ja lompakko), että Hobao ei tee puolivalmista uutta autoa, vaan jaksaa hieroa sen virheettömäksi, jolla on monta elinvuotta. Hyvän lisäajan hieromiseen antoi MM-kisassa nopeus vanhalla autolla.

Ja miksikö näin toivon. No siksi, että ei varaosien hallinta myyjillä, valmistajalla ja asiakkailla karkaa käsistä näiden upgradien, servicepackien, vuosimallien jne.. takia. Yksi valtamerkki on siinä suossa, että kukaan myyjä ei näin pienessä maassa voi pitää kunnon varastoa. Kun malleja on monta, jotka kuitenkin päällisin puolin näyttävät samalta, mutta vaativat eri osat. Tätä voisi sanoa huonoksi busineksen johtamiseksi - luodaan kallis kustannusrakenne, joka ei palvele kuluttajaa. Juurisyyt ovat muualla kuin Suomessa.

Se mitä Hobao valmistajana ja sen suomalaiset myyjät ovat saaneet aikaiseksi, on huomattava kustannusten aleneminen ja palvelun paraneminen. Tämä on tehnyt m8 sarjasta toimivan ja kasvavan harrastuksen. Tyhmää olisi tämä tilanne pilata, se ei palvele ketään.

Siis Hobaolle malttia uuden auton tekoon ja muille tsemppiä Hobaon suistamiseksi suosituimman auton asemasta. Siitä kuluttaja tykkää.

Johan tuli paatosta taas päästettyä, mutta eihän tähän ole lukupakkoa.

908
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 10.11.04 - klo: 09.30 »
Kyöstin puolella joku sanoi, että on harvinaisuus kun on saanut takasiiven tuen rikki. Ette ole ainoita, sillä sain sen rikki jo varikolla. Kiristin sen rungon jäykistimeen tulevan pultin liian kireälle ja sehän halkaisi siiven tuen reiän. Ei pitäisi käyttää isoa räikkää pikkumutterin kiristämiseen. Tais siitä prikkakin puuttua.

909
Tulokset / Polttiskrossin Euroopan B mestaruuskisat 2005
« : 08.11.04 - klo: 12.57 »
No se linkki löytyi jo http://www.schietschmieter.de/, notta ei tarvitse muiden etsiä.

910
Tulokset / Polttiskrossin Euroopan B mestaruuskisat 2005
« : 08.11.04 - klo: 12.55 »
Onko tarkempaa linkkiä antaa?

Mikäs tämä B oikein on?

Voiko olla totta, että on samana viikonloppuna kuin Imatran kisat?

Tarvitseeko suomilisenssiä kummenpaa?

911
Omamme kulkee miten sattuu, mutta Josehan kellotti poliisin tutkaan Imatran M-8 kisoissa n. 60 km/h. Se oli varmaan lyhyimmällä mahdollisella välityksellä ja huonolla suoralla. Yritystä sen sijaan oli, kun muistini mukaan maijaanhan se auto lopulta yritti. Krossari pidemmällä välityksellä ja tasaisella menee helposti 70 km/h, mutta mitä siitä sitten kun sitä ei voi kisassa hyödyntää.

912
Polttisautot / Polttis crossarin osto/valinta
« : 02.11.04 - klo: 11.10 »
Luen tarinat rivien välistä eli vahvemmalla servolla ei ole enää saavutettavissa ajoon mitään parannusta, mutta voi pitää servoseiveirin kireämpänä, kun kestää iskuja paremmin lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Meillä on KO propon 2143, josta meni se ainoa muoviratas pari kertaa tällä kaudella. Syy ilmeisesti laiskassa/tietämättömässä mekkarissa. Pitäkää servoseiveri notkeena!

913
Polttisautot / Polttis crossarin osto/valinta
« : 02.11.04 - klo: 08.34 »
Uskallatko Hoke sanoa kumpi servoista on parempi. Ymmärränkö oikein, että Futabassa olisi sellaista kuminauhaefektiä enemmän vaikka vauhtia muuten piisaa. Kukahan osaisi vielä sanoa onko ne n. 13 kg vääntävät, mutta hieman hitaammat servot parempia kuin nämä mainitut?

914
Polttisautot / Polttis crossarin osto/valinta
« : 01.11.04 - klo: 15.55 »
Hoke kirjoitti: Itsellä on tällähetkellä hypereissä ohjaus servoina Futaban 9451 ja toisessa on KoPropo 2143

Onko Hoke mielestäsi näillä kahdella servolla eroa? Suurinpiirtein samoja suoritusarvoja taidetaan luvata.

915
Polttisautot / Painogallup
« : 27.10.04 - klo: 12.40 »
Älä JQ sano, sinun autosi on niin immuuni maan vetovoimalle.

916
Polttisautot / Painogallup
« : 26.10.04 - klo: 16.12 »
Osta jöördis edelleenkin polttoainetta. Varmaan yhdessäkään tämä kauden kisassa ei ole ollut auton alkupainolla mitään merkitystä. Ekoissa Lavangon kisoissa ajettiin voittoon, tokassa paras pölyn suodattaja oli voitolla, kolmas kisa oli sukellusvenekilpailu, jossa ei tullut yhtään autoa lyhennetyssä A-finaalissa ajamalla lujaa maaliin ja viimeinen kisa oli mutapainia vähän kankeemmalla kuralla kuin Salossa. Ekaa kisaa lukuunottamatta kisat olisi tekijä kaveri varmasti voittanut vaikka 4 kiloisella kärryllä ehkä jopa sen ensimmäisen.

917
Polttisautot / RB WS 7 II
« : 20.10.04 - klo: 14.03 »
Itse olen säätänyt auki jos mittari näyttää yli 13X astetta ja kiinni jos 11x tai alle. Yleensä laulaa hyvin jos vähän alle 130 astetta. Tämä kesäkeleillä (tänä vuonna torstaina) tiiä sitten syksyn kylmissä.

Vai seniilisarja? Tenat villahousuissa ja rukkaset kädessä -10 dioptereiden läpi ohjustaen! Varikkomummot parkkaa rollaattorit sitten varikon ulkopuolelle - kuuluu opastava kuulutus. Vai mitä ajattelit?!

Oikeasti se seniilisarja voisi olla ihan hyvä porkkana vaikka itsekin kokeilla! Tai joukkuekilpailu isä-poika yhdistelmällä?

918
Polttisautot / RB WS 7 II
« : 20.10.04 - klo: 08.19 »
Hobaon kytkinpaloilla ajettiin WS7:lla. Koska nämä koneet on yläkierroksilla parempia kuin alhaalta, kannattaa Timon ohjetta noudattaa ja porata (tai vuolla reunoilta) reikä joka kytkinpalan päähän. Tämä keventää tietty paloja ja silloin kytkin ottaa ylemmillä kierroksilla kiinni. Tällöin ei "booaa" tai ole tehoton huonoillakaan säädöillä alakierroksilla.

Näin ajettiin tänä kesänä tuolla koneella n. 8 litraa ja meno jatkuu samoilla paloilla ensi kesänäkin. Juuri ne tarkistin ja kelpoiseksi luokittelin.

Parempi alavääntöisellä toisella koneella en keventänyt Hobaon kytkinpaloja. Hyvin pelittää. Tosin se kevennetty versio on kokeilematta tälle koneelle.

919
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 14.10.04 - klo: 20.50 »
Potkaisin sitten tänään dynamometrin rakentamisen käyntiin. Jos vaimo suo riittävästi iltalomia autotallissa oleiluun, niin ensi kesän M8 karkeloihin uskallan luvata jotain hassua toimivaa tai toimimatonta. Tekniset ratkaisut olkoon toistaiseksi salaisuus, mutta jos värkki toimii edes jotenkin, niin tuon sen näytille ja kokeiltavaksi. Raportoin rakentelusta jos siltä tuntuu.

920
Yleinen keskustelu / Kilpailun aloittaminen?
« : 13.10.04 - klo: 21.23 »
Mukaan vaan. Oma poika=kuski on just jopa 11 V ja eka kausi M-8 luokassa takana. Tämä on oikein hyvä isä-poika harrastus. Isät roplaa ja pojat ajaa. Alussa roplaus on jopa haastavampaa (isälle) kuin ajaminen. Nuoret oppii noi ajokuviot tosi nopeasti.

Ja jos kynnystäsi yhtään madaltaa, olen lupautunut jo aiemmin oppaaksi ekaan kisaan jos joku niin haluaa.

Toinen juttu on tietenkin se, että ei välttämättä kannata hankkia aina uutta kalustoa, vaan käytetyt on hyvä vaihtoehto. Ongelma tietysti käytetyn ostossa on se, että ei ymmärrä miten kuntoa arvioidaan. Mutta toisaalta nämä piirit on Suomessa niin pienet, että huijareita ei käytännössä ole.

Ja jos ei tiedä jotain niin kannattaa kysyä, ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä vain tyhmiä vastauksia korkeintaan.

921
Yleinen keskustelu / Korin maalaus
« : 13.10.04 - klo: 21.07 »
Kiitoooksia tiedoista.

Täytynee harkita myös noita ostopalveluita, mutta kun on koko talvi aikaa maalailla, niin miksei itsekin voisi yrittää. Harrastushan tämä on.

Voisiko joku vielä kommentoida tuota maalin pysymistä ruiskuvalumuoviosissa. Pysyykö ko maali siinä vai onko se kuin saippuan päälle maalaamista? Mm sitä samaa spoileria itsekin sävyttäisin.

922
Yleinen keskustelu / Korin maalaus
« : 12.10.04 - klo: 15.37 »
Pari vinkkiä kiitos.

Kuka myy ruiskuja vesiohenteisille maaleille Hesan seudulla? Ja kuka maaleja? Jos haluaa erikoisvärejä, onko niitä hyllyssä x-kpl vai voiko niitä kauppias sekoittaa tyyliin rautakauppa? Pysyykö sama maali ruiskuvalumuoviosissa?

923
Polttisautot / .21 koneen loppu
« : 05.10.04 - klo: 14.41 »
Hajoamistiedon jako voisi auttaa tekemään uusia konehankintapäätöksia, jos useat kertoisivat miten motit ovat levinneet. Ja/tai auttaa nykymoottorin kanssa toimimista. Nopeasti katsottuna ei ollut vastaavaa otsikkoa aiemmin. Ja sitten oma kokemus.

Heinäkuussa loppui vuoden vanhan RB CS sportin elo 14 litran kohdalla männän tapin katkeamiseen. Polttoaineena 25 Model Technics rissaa 1 dl lisättynä.

Amatööripatologin (siis minä) päätelmät ruumiinavauksesta ovat seuraavat. Jalaksen Timon ohjeen noudattamatta jättämisen takia väljä kiertokanki hakkasi männän tapin poikki. Metallihiput hajottivat takalaakerin sekä männän. (Timon ohje oli tarkastaa/vaihtaa kiertokanki 5 litran välein.) Puristuksia vielä liki uuden veroisesti tarjolla, joten sikäli ennen aikainen lähtö. Toinen opetus oli, että jos koneen ääni/käytös muuttuu kannattaa harkita motin avausta ennen täystuhoa.

924
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 29.09.04 - klo: 16.08 »
Tilaamallahan sen saa. Minunkin poika on lukenut sitä lehteä 6 kk vanhasta lähtien.

Julle muuten ajoi MM-kisoissa etutorsenilla (sen lehden mukaan). Ymmärränkö nyt oikein, että siellä kannatti käyttää etutorsenia radan hyvän pidon takia? Luulin asian olleen juuri päin vastoin.

925
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 28.09.04 - klo: 16.11 »
Voitko JQ hieman tarkentaa vastausta. Rasva-apinaa kiinnostaa lähinnä teoreettisesti millainen radan/auton/renkaiden/moottorin tulee olla, jotta torssen on parempi kuin normaali tasauspyörästö?

(Tai sitten vastaat sähköpostilla, jotta saan hintaa etu- ja keskitorsoista!)

Tai sitten käytetään ajo-opetteluun näitä diffeja, kun saa haastetta ihan ilmaiseksi.

Tai sitten opettelisi kiinnittämään ensin koneen kunnolla että olis tasauspyörillä voimaa mitä jakaa...

926
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 27.09.04 - klo: 15.01 »
Rph:lle. Itse ajeltiin alkukausi torssen keskellä - muuten vakiot. Loppukausi vakioilla kaikissa. Paremmin ajo sujui pelkillä vakioilla, mutta kokeneesta kuskista ei ole kyse. Torssen keskellä kyllä parantaa kiihtyvyyttä mukavasti, mutta tekee autosta levottovamman. Kuski näemmä ajaa mieluiten tiukasti sisällä, joten rauhallinen auto on parempi tuolle tyylille ja kapeille suomiradoille.

Jos rata on tasainen ja liukas (aika harvoin, mutta joskus kesäkuivalla) niin torssen on hyvä, muuten vakioilla. Näin ainakin itse jatketaan (säistä päätellen ensi vuonna). Spiderit tietty kiinnostaa, mutta kun ne pakista puuttuu, niin laitetaan rahat mieluimmin ajamiseen.

927
Tulokset / M-8 SM 4. osa kilpailukutsu
« : 17.09.04 - klo: 13.50 »
Me lähdetään kohta (16 perillä) ajamaan tai sitten lapioimaan. Ei kai tämä enää siirtämällä parane - pakko uskoa. Koko talvi aikaa roplata vehkeet kuntoon ja kerätä kolehtia hajonneisiin osiin.

928
Tulokset / M-8 SM 4. osa kilpailukutsu
« : 05.09.04 - klo: 20.47 »
Kyllä savi on kustannuksiltaan halvin, mutta vaatii sitten työtä = talkootyötä.

Viikko sitten sunnuntaina yritettiin ajella, kun oli hyvä keli ollut pari päivää. Poika katseli jotain romurallia ja minä lapioin pari tuntia lätäköille poistouria ja pahimpien monttujen täyttöjä. Jos olis tullut aamupäivällä ja pari muuta innokasta olisi ollut, niin ihan hyvin olis voinut ajella loppupäivän isoa osaa rataa. Rata oli kovaa muuten paitsi lätäköistä, kun tämän kesän sateet on liejun vienyt tiettyihin kohtiin.

Skienissä Norjassa oli otettu pohjolan olosuhteet hyvin huomioon eli rata rakennettu ylös ympäröivästä maastosta ja välissä sitten nurmikoidut ojat. Tuota rataa on tietty vielä työläämpi muuttaa, mutta on se ajamattomuutta parempi vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaa täällä minunkin viisastelu on nollan arvoista. Tarvitaan todellisia toimenpiteitä nyt ja jatkossa koko ajan, jotta ajamaan pääsee. Siis lapion varteen tai massi auki tai molemmat. Otetaan lapio takakonttiin, kun tullaan radalle. Jokaisella lienee sen verran pitkä matka radalle, että voi sitten lapioida tunnin verran vaikka kuntoilun nimiin rataa kuntoon jos ei ajamaan pääse. Eihän se yksi toimistonarukäsimies rataa tee, mutta jos jokainen osallistuu pienellä panoksella, niin kyllä se sitten.

929
Tulokset / M-8 SM 4. osa kilpailukutsu
« : 02.09.04 - klo: 10.45 »
Se riippuu kenen sammakkoa uskoo. Forecan huonoa, mutta ilmatieteilijöiden hyvää keliä. Samoin pilvitutka Euroopasta näyttäisi antavan parempaa. Toivotaan nyt vielä (jää muuten kisat väliin).

930
Polttisautot / Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« : 01.09.04 - klo: 17.25 »
Jaaha. Taas on säpinä aihe meneillään. Ja eikun mukaan tappelemaan saako laittaa lälliä mutterin ja urhokierteen väliin.

Itse en laita, koska kartioliitos pysyy vähäisillä voimillanikin kiinni. Eli ruuvilukite on tarpeeton tässä käyttötarkoituksessa.  Kiinni on kiinni eikä kiinnimpi. Vertauskuvallisesti sanottuna on ihan sama hukkuuko kahden metrin syvyiseen veteen vai sadan. Lopputulos on sama.

Taisin muuten eilen tavata tämän foorumin aktiivin. Puolta lyhyempi poju käveli suoraan päin minua. Minä siihen, että katsoppas vähän mihin kävelet. No sieltähän tuli sitten, että "v***n h**o". Toivotin hänelle hyvää loppuelämää tuolla asenteella. Ja hei tämä on minulle vitsi.

Sivuja: 1 ... 28 29 30 [31] 32 33 34 35