Ajattelin sohaista muurahaispesää avaamalla pitkästä aikaa keskustelua mahdollisesta betoniradasta Hakkilaan.

Aiheesta on juteltu eri ihmisten kanssa ja tiedän, että se herättää voimakkaitakin tunteita. Tavoite ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, vaan kuulla ja selvittää rakentavasti harrastajien mielipiteitä ja kiinnostusta aiheen tiimoilta. Varmasti meidän kaikkien yhteinen tahtotila on maksimoida ratojen käyttöaste ja sitä kautta maksavien harrastajien määrä, jotta pääsemme jatkossakin nauttimaan kerhon hienoista puitteista rc-autoiluun. Ajatus siis on, voisiko nykyisen aloittelijaradan ja sen viereisen ”pienten lasten radan” tulevaisuudessa muuttaa betonikrossiradaksi. Tila on toki rajallinen, mutta eiköhän siihen ihan mukavan pikkubaanan saisi mahdutettua.
Lähtötilanne on se, että nykymuodossaan aloittelijarata on ainakin minun havaintojeni mukaan melko vähällä käytöllä. Aloittelijailloissa siellä toki ajetaan, mutta silloinkin osa porukasta siirtyy jo turffiradalle. Muina päivinä rata on suurelta osin tyhjillään tai siellä on korkeintaan joku yksittäinen harrastaja. Mielestäni rata on kuitenkin kokonaisuutena katsoen vajaakäytössä. Ymmärrän kommentit siitä, että mattorata on aloittelijoille helpompi alusta ja siinä voi ajaa melkein millä tahansa rtr-autolla kohtuullisesti. Toisaalta niin minä kuin aika moni muukin aloitimme pari vuotta sitten harrastamisen juurikin silloisella Hakkilan betoniradalla, kuka milläkin kalustolla. Itselläni oli nelkkuslässi vakiorenkain

ja tuuppibuggy. Vähän oli liukasta, mutta pirun hauskaa ja opettavaista siitä huolimatta, ja mikä tärkeintä, harrastus vei mukanaan. Niinpä en välttämättä täysin osta väitettä, etteikö harrastamista voisi aivan hyvin aloitella myös betonilla. Niinhän tehdään kaikkialla muuallakin Suomessa. Lisäksi maanantain aloittelijaillat yms. voisi kai aivan hyvin tarvittaessa toteuttaa myös turffilla siten, että ko. rata olisi suljettu muilta kuskeilta ja siten pelkästään aloittelijoiden käytössä aina maanantaisin esim. klo 18-21. Muina aikoina turffiradalla voitaisiin aina pitää käytössä ajovuorot, jolloin aloittelijatkin pääsisivät niin halutessaan ongelmitta ajamaan omalla vuorollaan ilman, että siitä olisi haittaa muille kuskeille.
Toinen perustelu liittyy kisailuun. Nykytilanne on kisoissa käyvien näkökulmasta haastava, koska meidän turffia lukuun ottamatta kaikki sisäkrossikisat niin bugeilla kuin correilla ajetaan betoni-/laattaradoilla. Pro-kuskit toki osaavat/ehtivät säätää autonsa paikan päällä ja ajavat kovaa millä alustalla ja pidolla tahansa, mutta meille taviksille säätö- ja treenimahdollisuuden puute on iso haaste. Itse olen tässä asiassa toki puolueellinen, koska pidän tunnetusti koppiautoista ja toivoisin sen vuoksi mahdollisuutta ajaa betonilla myös Hakkilassa. Lisäksi haluaisin nähdä correja paljon nykyistä enemmän myös Fullspeedin mekassa. Valitettavasti moni corrikuski vieroksuu turffia, eikä ole kiinnostunut sillä ajamaan lainkaan.
Suurin haaste betoniradassa liittyy varmasti sen vaatimaan huoltoon eli säännölliseen pesuun (ja mahdolliseen pidotukseen). Rata pitäisi varmaankin pestä about kerran viikossa, jotta sillä olisi mukava ainakaan tuupeilla ajaa. Kerholla on ymmärtääkseni nykyisin lattiapesuri, joka hiukan helpottaa hommaa, mutta onhan siinä silti duunia, joka sen kuuluisan jonkun pitää tehdä.

Radan profiilia sen sijaan ei mielestäni tarvitsisi kovin usein muuttaa, mikä hiukan vähentäisi työtä radan hoidon osalta. Toki hyndat pitäisi varmaan ainakin osittain siirtää pois tieltä radan pesun ajaksi. Niin tai näin, rata vaatisi resursseja, joita ei tunnetusti liikaa muutenkaan ole.
Betoniradan plussat:
+ mahdollisuus säätää ja treenata betonikisoja varten
+ monipuolistaisi kenties harrastajakuntaa myös niihin, jotka haluavat ajaa betonilla
+ elvyttäisi kerhon corriharrastusta? :)
+ mukavaa vaihtelua kaikille kuskeille
Betoniradan miinukset:
- vaatii säännöllistä pesua/pidotusta
- haastavampi aloittelijoille
Tässä kohtaa sana on siis vapaa. Olisi kiva kuulla, minkälaisia ajatuksia aihe tällä hetkellä herättää ja missä määrin jengillä olisi kiinnostusta betonirataa ja toisaalta sen ylläpitoa kohtaan. Kaikki asialliset kommentit puolesta ja vastaan ovat tervetulleita!