RC Center

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ganja67

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 30.11.12 - klo: 23.14 »
"äkäsempi" lähtö.Tarvii enemmän kierroksia kun kytkin ottaa kiinni ja löysemmillä jousilla lähtee pienemmillä kierroksilla liikkeelle.

2
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 20.11.12 - klo: 16.55 »
meidän koulussa on käsityö kerho jossa on kolme kyosho dbx2.0 autoa ne eivät ole vielä kertaakaan lähtenyt käyntiin.ennen ihmettelin miksi mutta nyt kun kuulin että tulppakin tarvitaan niin enpäs ihmettele enäään.niitä on yritetty käynnistää vain hehkuilla muistaakseni juuri tällaisellahttp://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=02.0825030&BildLopNr=01 ja opettaja ei suostu koulun rahoillakaan hankkimaan tulppaa ja polttoainekin on väärää koska se on vain 15 prosenttista. kummasta vika johtuu olen kuullut että pelkällä hehkullakin on saatu kone pärisemään :wink:


Missähän päin suomea tämmöinen koulu/kerho sijaitsee?Löytyykö paikkakunnalta rc-kerhoa josta voisi pyytää apuja autojen käyntiin saamiseksi sekä perusasioiden opetukseen?Jos ei niin luulen että joku innokas harrastaja löytyy kuitenkin joka mielellään tulisi auttamaan teitä asiassa.Toivotaan että jotenkin saatte autot käyntiin ja opettelemaan harrastusta.

3
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 23.10.12 - klo: 20.34 »
Ostoilmoitus ei poikinut yhteydenottoja niin tehtiin sitten pojan kanssa itse driftirenkaat   :laugh:

4
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 21.10.12 - klo: 15.29 »
Jos nyt oikein käsitin mitä tarkoitat niin kyllähän sen pienemmän pitäisi pyöriä ja vallan liukkaastikin jos ei vaan ole sitten kytkin jumissa.Silloin pitäisi pyöriä moottorinkin. Ota kytkinkello,siis se mikä on vauhtipyörän ja pienemmän rattaan välissä,auki ja kato onkos kytkin kunnossa.

5
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 18.10.12 - klo: 18.14 »
Kyllähän noit varmaan tarkkojakin tavan tönäreitäkin on mutta kyllä minä ainakin luotan digiin näin nykyaikana tai mikroon kun alkaa lukemat mennä millin kymppeihin tai satoihin.Mutta tosiaan oma mauseri hukassa tai siis varmassa tallessa mutta prikka on messinkinen/pronssinen(laakeri-) eli tällei sormituntumalla ja tarkalla silmällä katsoen sen .10  :wink: Säät ovat osuvasti pitäneet minut ja auton sisätiloissa mutta palaan asiaan kun saan asiaan jotain selvyyttä.

6
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 17.10.12 - klo: 16.27 »
Jos koneeseen on lisätty tosiaan kansiprikkoja niin kannattaa ottaa ne ylimääräiset pois.

Uudessa koneessa ylimääräinen prikka auttaa ja helpottaa käyntiinlähtemisessä ym.
Mutta jo jonkinaikaa ajetussa koneessa sillä ei saavuteta mitään parannusta, vaan saattaa aiheuttaa jopa kuvailemiasi ongelmia.

Nyt tarttis vaan selvittää että mikä on kyseisen koneen vakio määrä, ettei kansi mene liian alas.
0.1 milliä on yllättävän suuri ero kun kannen korkeudesta puhutaan.

Näin jotenkin sitä minäkin ajattelin.Käyttis näyttäisi ainakin että yksi kansiprikka sinne tulee ja eikös sitä yleensäkin yhdellä pärjäile.Joissakin moottoreissahan on muistaakseni eri paksuisia kansipahveja,en tiedä miten sitten näissä pikkunitroissa :undecided: Mutta heti kun sää sallii niin pääsen testaamaan miten käy nyt yhdellä kansiprikalla koska niitä löytyi tosiaankin kolme kappaletta sieltä!? :huh:

7
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 16.10.12 - klo: 16.00 »
Edellinen omistaja oli käyttänyt tossa Kössin Pure Ten Fazer polttiksessa kahta ja jopa kolmea kannentiivistettä!? :huh: Pointtina oli hänen mielestään se että lähti helpommin käyntiin eikä ollut liian "ärhäkkä". Kone siis GZ15. Nyt kun olen alkanut säätämään autoa tuntuu ettei säätöjä saa millään kohdilleen.Johtunee näistä ylimääräisistä kannentiivisteistä se kun tuli vasta äsken mieleen että niitä voi olla useampikin siellä.Mutta siis onko jotain hyötyä/haittaa käyttää useampaa kannentiivistettä?Muuta kun että laskee puristussuhdetta,palotilavuus muuttuu ym.Auto kyllä toimii kylmänä hyvin mutta lämpöisenä sammuilee ja välillä lähtee hyvinkin huonosti käyntiin lämpöisenä.Viittaa taas mielestäni siihen että olisi väljä? :undecided:

8
Polttisautot / Vs: mikä auto seuraavaksi?
« : 09.10.12 - klo: 21.48 »
Ja kumpikin Jyväskylän kauppa varmaan laittaa ajokin säätöihin jos ei ittellä enää "järki" ja hermo riitä  :wink:

9
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 03.10.12 - klo: 20.30 »
Tätä ensimmäistäkin Bajaa tulee innolla odotettua mutta entäs sit se TOINEN...  :shocked: Lumen tultua varmaankin jotain liikkuvaa kuvaakin saadaan tästä SS:stä...?

10
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 03.10.12 - klo: 20.06 »
Melkeinpä voisin lyödä vetoa että Inarin S-Market Ivalosta löytyy Scotchin kaksipuoleista teippiä ja jos ei löydy niin kauppias sitä sinulle ilomielin tilaa.Toi nippuside sydeemi tuo vaan lisää pohdittavaa esim. millä tiivistät ne reiät ettei tuppaa kaikenmaailman sonta sisään ja suoraan nopariin...

11
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 03.10.12 - klo: 18.46 »
Minua kuten varmaan montaa muutakin jäi vaivaamaan mitä tapahtui wankel projektille? Onko täysin haudattu vai vieläkö joskus kuullaan wankelin pärinää(mahdollisesti vielä tuplana  :shocked: ) tältä suunnalta?  :huh:

12
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 02.10.12 - klo: 21.49 »
Kuitenkin kyselet vinkkejä miten pysyy kotelot kii ja sit kuitenkin suhtaudut skeptisesti annettuihin neuvoihin ja tiedät miten jo toimit...??? Ei ymmärrä  :huh: Kakspuolista teippiä käyttää varmaan 99% tyypeistä tääl eikä ihmettele jos ei monta vuotta vanha araldiitti toimi... Maalaisjärkeäkin saa käyttää  :lipsrsealed:

13
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.09.12 - klo: 11.23 »
Meillä oli monsterissa samantapainen vika että kuumensi ohjausservoa mahdottomasti.Vika löytyi lopulta ennen servon käryämistä siitä että kun vaihdettiin ohjauspaloja vahvempiin oli poika unohtanu yhden prikan "apusimpukan" alta ja ohjaus oli sen takia tahmea.Varmaan ois servokin kärynnyt lopulta jos ei olisi löysätty "apusimpukan" kiinnitysruuvia ja laitettu prikkaa takaisin.Tämmönen tuli mieleen tost "Tohtorin" jutusta  :wink:

14
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.09.12 - klo: 22.28 »
Osaisiko joku sanoa, mikä tuohon autoon tuli, kun poltti servon ensi tekijöiksi ja noppari alkoi vilkuttamaan vihreää valoa? Traxxas Slash 1/16 siis kyseessä. Olisiko joku ylikuumenemissuoja menny nopparista päälle? Servo taas puolestaan suli kyljestä hieman. Oli muuten jo neljäs servo.

Onko ne kaikki servot alkaneet sulaa/ylikuumentua? Vai onko osa hajonnut "normaalisti" rattaiden pettämisellä servon sisältä?

Tuohon Dieselistin epäilyyn viitaten: kun käänsit ratin ihan vasemmalle, pitikö servo jatkuvaa vikinää vai rauhoittuuko se? Entäs ihan oikealla? Servon kuuluu päästä laidoissa rauhoittumaan, jolloin se ei turhaan runno itseään rikki halutessaan aina vaan enemmän sivulle.

Jep, eli kertaakaan servo ei ole hajonnut "normaalisti". Hajoaminen ei myöskään ole yhteydessä mihinkään iskuun tai kosteuteen. Autosta vain häviää yht'äkkiä ohjaus. Joka kerta on servon kylki on ollut tulikuuma/sula.

Minä ku en näist viel tiä mut onx sul BEC siel käytös?Tuli vaa mieleen et jos servo sulaa ni kai se liikaa virtaa saa...??? Vai...? Viisaimmat korjailkoot :undecided:

15
Kiristelin liittimiä ja ongelmat katosivat kuin pieru saharaan  :laugh:

16
Itselläni on kanssa näitä mainittuja häiriöitä Tamiyan DF-03Ra:ssa eli kaasu "hirttää" ja välillä ohjaus ei toimi ja nyt tulin siihen tulokseen että se johtuu akusta koska ainoastaan yhdellä akulla on tämä "ominaisuus". Muilla akuilla toiminut VIELÄ moitteettomasti. "Viallisessa" akussa riittää kuitenkin puhtia ja jännite on normaali mutta heitteleeköhän virrat sitten miten sattuu kun oireilee? :undecided: Mittailen virtoja kun saan sopivat johdot tehtyä ku en viitsi katkoakaan niitä. Akku on alle 20 kertaa ladattu mutta jotain hämärää siinä kuitenkin mielestäni on. Ilmeisesti "kyykkäilee" virran tai jännitteen puolesta rasituksessa.

Onko mitkä liittimet käytössä akuilla? Jos tamiya niin liiltavasti sen yhden akun navat väljistyneet...

No prkle :tongue: Tamiyan liittimethän ne o ja toi ei ees tullu mieleenkään mulle :angry: Damn! Tarvii tilata deansit samal ku päivittelee noit muitaki komponentteja. Suuri käsi ja thx Dieselille  :wink:

17
Itselläni on kanssa näitä mainittuja häiriöitä Tamiyan DF-03Ra:ssa eli kaasu "hirttää" ja välillä ohjaus ei toimi ja nyt tulin siihen tulokseen että se johtuu akusta koska ainoastaan yhdellä akulla on tämä "ominaisuus". Muilla akuilla toiminut VIELÄ moitteettomasti. "Viallisessa" akussa riittää kuitenkin puhtia ja jännite on normaali mutta heitteleeköhän virrat sitten miten sattuu kun oireilee? :undecided: Mittailen virtoja kun saan sopivat johdot tehtyä ku en viitsi katkoakaan niitä. Akku on alle 20 kertaa ladattu mutta jotain hämärää siinä kuitenkin mielestäni on. Ilmeisesti "kyykkäilee" virran tai jännitteen puolesta rasituksessa.

18
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 23.09.12 - klo: 16.29 »
Tuli väsättyä vartissa tommonen sisäkoppa limupullosta Tamiyaan.Vielähän tuossa väkertämistä on,esim. tarranauhaa alareunaan ja lämmitystä hieman että saa muotoon mutta tästä on hyvä alottaa  :wink:

Hienolta näyttää =) Itsekkin olen jotain vastaavaa miettinyt, mutta mitenköhän noiden lämpöjen kanssa mahtaa käydä.

Tänään tuli pari akullista putkeen vedettyä ja lämmöt pysyivät samoissa kuin ilman sisäkoppaa.Tosin ei ollu mittaria mutta sormituntumalla ihan ok.Tietysti ulkoilmakaan ollut kuin 10 astetta ja vettä ripeksi etten sit tiedä miten sisällä kävisi ja jos on jotain tuhdimpaa noparia/konetta miten lämmöt sitten... Miettiny kuitenkin et jos alkaa lämmöt vaivaamaan niin ei oo paha duuni tehdä joko kattoscooppia tai scooppi "konepeltiin" tai sekä että. Pääasia oli että ajoi asiansa ja sisusta on vallan puhdas ja sisäkoppa on helppo ottaa irti ja huuhtaista hanan alla seuraavaa kertaa varten.

19
Bensa-autot / Vs: JariV:n räpellykset (omia projektejani)
« : 23.09.12 - klo: 16.19 »
No voi ..ttu. Otetaan sit kuva. Ei oo menny mihkään, kyllä se tossa puolen metrin päässä seisoo BZM-moottorin kera.

Hurraa hurraa, huusivat lapset ja taputtivat karvaisia käsiään!  :laugh:

20
Niin, voihan se olla siinä liittimessäkin. Se kun pitäisi ohjeiden mukaan vaihtaa deansiin harjattoman kanssa käytettäessä. Nyt on deans hankittu, ei vielä laitettu. MI-liittimestä ei lähde piuhat sovinnolla irti, on vähän sulanu... Edellisellä kokoonpanolla toimi moitteettomasti.

Mistähän sitä vikaa etsis ja miten...

Tuohon en uskalla, ku en tiä, vastata mitään. :tongue: Mutta eiköhän täältä löydy joku viisaampi kauemmin alaa harrastanut kuka heittää lonkalta vastauksen  :laugh: Kyllä täältä yleensä vastauksen löytää ongelmaan kuin ongelmaan. Toivottovasti saat auton kuosiin ilman enempiä rikkoja ja rahan menetyksiä.  :wink:

21
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kuitenkin...

Mini Infernoon tuli nyt se Orionin optio-combo (4200 kv) ja lipot. ESC:n ohjelmointi onnistui kolmannella kerralla. Ohjaus toimi hienosti. Aluksi auto totteli kaasua, n. minuutin, eteen ja taakse, sitten alkoi pätkiä, ei reagoinut kaasuun, sitten jäi kaasu päälle ja mentiin kovaa päin seinää ja käry nousi. Jäähdyttelin, ohjelmoin uudelleen ja sama juttu kävi.

Nyt siis se tyhmä kysymys: Voiko johtua vaan siitä, että akun liittimenä on Kyoshon pikkuliitin, ei ole päivitetty isompaan? Liitin ainakin kuumeni kovin eikä meinannut irrota... Vai onko ongelmaa/ratkaisua oireista päätellen muuallakin?

Onko megaset vai gigaset radiolaitteet?

Saattaa myös johtua tuosta liittimestä ja ei toimi failsafe tai sitä ei ole...

Minä kun en näistä vielä juurikaan mitään tiedä mutta tuskin toi liittimen kuumentuminen ainakaan radiosta oo johtunut.Häiriöt ehkä.Itselläni on samoja häikkiä ton Tamiyan kanssa joihin vielä ei ole löytynyt varsinaista ongelman aiheuttajaa.Kannattaa etsiä sitä liittimen kuumentumisen aiheuttajaa kun se tuskin korjaantuu radion vaihdolla.Näin minun mielestä mutta viisaammat puhukoot ja korjaavat mikäli olen väärässä  :undecided:

22
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 18.09.12 - klo: 23.06 »
Kiitos suuri tästä  :wink:

23
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 18.09.12 - klo: 22.00 »
Tämänkin viestiketjun voisi modet siirtää tonne uudelle osioille Tamiyan nimen alle vai onko tarkoitus aloittaa uusia ketjuja sinne?
No joka tapauksessa osaisko joku kertoa minkä kokoiset pyöränlaakerit kyseisessä autossa on? Ittellä ku tönäri on hukassa ja mistään en mittoja löytänyt voisiko joku valaista asiaa? Numerot laakereille MA23 ja 1150 sekä 53008 manuaalin mukaan. Mittoja ei manuaalista löytynyt.

24
Joo unohtu sanoo et BEC on säädetty 6v. Minkä arvoinen konkka siihen tarttis laittaa? Ja tulihan se vastarin syöttöön plussan ja miinuksen väliin... vai?  :undecided:
Joo, se tulee vastarin vapaaseen kanavaan. Kirjoittelin aikani kuluksi tällaista:
https://docs.google.com/presentation/pub?id=1x4MSAuyU6Qx-O0qtyj9AFsJPxO7C8jtu5NEy6ZI9BAI&start=false&loop=false&delayms=30000

Mutta itse asiassa, tuli mieleen toinenkin juttu: kuinka paljon saat ajoaikaa siitä akustasi ja mikä sen kapasiteetti on? Jos nimittäin saat nytkin ajettua akun kapasiteetistä ~80% niin ongelman loputon etsiminen ei välttämättä kannata. Rahatkin voi olla viisaampaa laittaa konkan sijasta toiseen akkuun.

Akut on alle 20 kertaa ladattuja ja toiset 2 on 3300 ja toiset 2 3600mAh. Niiden "ulosantia" ei vielä ole hirveesti ehditty tutkailla kun ovat auto sekä akut meillä olleet niin vähän aikaa. Olet varmaan oikeassa ettei kannata sen kummemmin tohon vikaan tuhlata aikaa eikä rahaa kun kuitenkin olen "päivittämässä" sähköjä heti kun ylimääräistä rahaa siihen on. Tosin eihän noi konkat montaa euroa maksa ettei sen puoleen. Ei siinä "konkkaa" tee vaix pari konkkaa ostaiski.  :wink: Odottelen kauden päättymistä ja jos tärppäis hyvät ja huokeat palikat myyntiosastolta.

25
Olen käynyt läpi kaikki johtojen liitokset, testannut osat sulkeakseni pois kaikki mahdolliset vika paikat. Mitatessani jännitteitä(virtoja en jaksanut mittailla kun ei ollut sopivia johtoja) eri akuilla (täydellä ja puolityhjällä) huomasin että jännitteen akussa laskiessa alle 7 voltin(6,8-6,2v) BEC antoi vastarille enää 4,8v. Kuitenkin potkua löytyi vielä kummasti vaikkei sitä vastarille enää riittänytkään. Eli ei ihmekkään että auto toimii miten sattuu mutta käsittääkseni(vaikken näist sähköautoista vielä mitään tiedäkään) akut voi ajaa lähes niin loppuun että auto etenee ryömimällä. Vai olenko väärässä? Niin ja akut oli NiMH. Oisko konkasta jotai apua tohon?
Eikös se BEC ole sellainen, josta voi valita 5 tai 6 volttia ulostulojännitettä, kumman olet valinnut? Konkka voi kyllä auttaa.

Joo unohtu sanoo et BEC on säädetty 6v. Minkä arvoinen konkka siihen tarttis laittaa? Ja tulihan se vastarin syöttöön plussan ja miinuksen väliin... vai?  :undecided:

26
Noparilta vastarille menee punainen johto
...
Skyrc BEC
Tuossa ainakin on ongelma. Se BEC syöttää vastaaottimeen 5-6V jännitettä ja samaan aikaan se nopeudensäädin puskee ajoakun jännitettä sitä punaista johtoa pitkin. Sitten vastarissa tapahtuu jänniä asioita. :D

Eli:
Sen nopeudensäätimeltä vastaanottimeen menevän johdon vastarin pään liittimen pitäisi olla sellainen purettava ja koottava. Irrottele siitä vastarin pään muoviosasta punaisen johdon liitin. Tuo pitäisi olla mahdollista tehdä niin, että saat sen takaisinkin halutessasi.

Kyllähän minä jossain näinkin semmoisen raapustuksen missä oli pun. johto otettu irti mutten sitten sen kummemmin asiaa pohtinut kun pojalla oli kiire ajamaan  :laugh:
Kiitokset tästä ja minä otan piuhan irti  :wink:

Eipä ollut apua sitten kuitenkaan tästä vaan kaasu/auto ryntäilee välillä miten sattuu.Ohjauksesta en ehtinyt sen kummemmin kattoo et miten menee kun oli hätä saada auto hallintaan jotenkin  :huh: Mitähän tässä voisi seuraavaksi tehdä?

Olen käynyt läpi kaikki johtojen liitokset, testannut osat sulkeakseni pois kaikki mahdolliset vika paikat. Mitatessani jännitteitä(virtoja en jaksanut mittailla kun ei ollut sopivia johtoja) eri akuilla (täydellä ja puolityhjällä) huomasin että jännitteen akussa laskiessa alle 7 voltin(6,8-6,2v) BEC antoi vastarille enää 4,8v. Kuitenkin potkua löytyi vielä kummasti vaikkei sitä vastarille enää riittänytkään. Eli ei ihmekkään että auto toimii miten sattuu mutta käsittääkseni(vaikken näist sähköautoista vielä mitään tiedäkään) akut voi ajaa lähes niin loppuun että auto etenee ryömimällä. Vai olenko väärässä? Niin ja akut oli NiMH. Oisko konkasta jotai apua tohon?

27
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 16.09.12 - klo: 10.47 »
En oo ehtinyt kokeilla vielä ajossa kun tuli muita ongelmia auton kanssa. Niistä tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=12687.4440
Mutta heti kun saan auton taas "haltuuni" ja ehdin ottamaan testejä laitan tuloksia tulemaan...

28
Noparilta vastarille menee punainen johto
...
Skyrc BEC
Tuossa ainakin on ongelma. Se BEC syöttää vastaaottimeen 5-6V jännitettä ja samaan aikaan se nopeudensäädin puskee ajoakun jännitettä sitä punaista johtoa pitkin. Sitten vastarissa tapahtuu jänniä asioita. :D

Eli:
Sen nopeudensäätimeltä vastaanottimeen menevän johdon vastarin pään liittimen pitäisi olla sellainen purettava ja koottava. Irrottele siitä vastarin pään muoviosasta punaisen johdon liitin. Tuo pitäisi olla mahdollista tehdä niin, että saat sen takaisinkin halutessasi.

Kyllähän minä jossain näinkin semmoisen raapustuksen missä oli pun. johto otettu irti mutten sitten sen kummemmin asiaa pohtinut kun pojalla oli kiire ajamaan  :laugh:
Kiitokset tästä ja minä otan piuhan irti  :wink:

Eipä ollut apua sitten kuitenkaan tästä vaan kaasu/auto ryntäilee välillä miten sattuu.Ohjauksesta en ehtinyt sen kummemmin kattoo et miten menee kun oli hätä saada auto hallintaan jotenkin  :huh: Mitähän tässä voisi seuraavaksi tehdä?

29
Kyllähän minä jossain näinkin semmoisen raapustuksen missä oli pun. johto otettu irti mutten sitten sen kummemmin asiaa pohtinut kun pojalla oli kiire ajamaan  :laugh:
Kiitokset tästä ja minä otan piuhan irti  :wink:

30
Noparilta vastarille menee punainen johto
Ei konkkaa
NiMH akku
Skyrc BEC
Servona toi orkkis Futuba S3003
Auto kun tosiaan ollut vasta pari vkoa mulla ja eka sähkäri niin hieman ulalla näistä  :huh: Polttispuoli paremmin hallussa. Ja autossa normi orkkis kamat vielä. Päivitellään sitten kun pääsen paremmin sisään näihin sähkövehkeisiin. Mutta jotain apuja ois ihan kiva näin alkuun saada  :wink:

Sivuja: [1] 2 3 4