Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mazza

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13
1
Jarru täysillä on liipasin peruutusasennossa. Useimmissa nopareissa on ominaisuus, että ensimmäinen painallus jarruttaa ja vasta toinen painallus peruuttaa, jotta ei mene vahingossa vauhdista pakki päälle.

Se pieni nuppi on kaasun trimmi. Sillä hienosäädetään kaasu nolliin. Nykyaikaisilla nopareilla riittää, kun pistää trimmin keskelle ja kalibroi noparin.

Tuo nopari toimii niin 540- kuin 560-kokoisen moottorin kanssa. Nopari ei moottorista ymmärrä mitään, mutta moottorin resistanssi vaikuttaa moottorin haukkaamaan virtaan, joka taas ei saa ylittää noparin maksimivirrankestoa. Nuo vakiomoottorit taasen ottaa niin vähän virtaa, että tuollainen 60A säädin kestää mennen, tullen ja palatessa.

2
Hiili = hiiliharja = yhden tyyppinen tasavirtanoottorin harjatoteutus. Harjaton on vaihtovirtamoottori, ja kuten Mölli sanoi, sen tunnistaa kolmesta johdosta.

3
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 20.06.16 - klo: 22.46 »
Uusimpana konversiokohteena on Cen GST 7.7. Sähköiksi tulossa näillä näkymin sensorillinen 4274 2000kv, 150A Xerun ja 6S. Katsotaan, mitä tästä tulee - tilasin jo muutamat rattaat, joilla saan rakenneltua alennusvaihteiston, kun perävälitykset ja polttiksen diffin spurri kuuluu sarjaan sähkömoottorinpolttajat. Nyt pitää vain odotella osia ja jyrsästä köykämiinistä sopivat pukit vaihteistolle. Moottorille tulee n. 10-13t pinjoni, joka pyörittää 19t pinjonia, joka on kytketty 46t spurria pyörittävän 13t pinjonin kanssa samalle akselille. Pitäis olla aika nopari- ja moottoriturvallinen välityssuhde. Ei tosin välttämättä kovin perä-, kardaani- ja vetariturvallinen...

4
Sähköautot / Vs: Bonzer Monster truck 1/10 RC ESC
« : 20.06.16 - klo: 22.38 »
kestääkö 3000mAh akun?
mAh-Lukema kertoo akun kapasiteetin, eli käytännössä suurempi lukema tarkoittaa pidempää ajoaikaa. Jännite [V] on se, mikä ei saa ylittää noparin maksimijännitettä. Tuo LS-4165-D näyttää olevan harjalliselle moottorille, ja sille ilmoitetaan akun nimellisjännitteeksi 7.2-8.4V, eli kestää 6-7 kennoisen NiCd/NiMH-akun tai 2-kennoisen (2S) LiPo-akun.

Näiden lisäksi akusta ilmoitetaan usein vielä C-lukema, joka ilmaisee akun virranantokyvyn suhteessa kapasiteettiin, mutta siitä ei tarvitse huolehtia, koska käytännössä kaikkien ajoakkujen virranantokyky piisaa harjalliseen Bonzeriin.

5
Varastoon eksyi CEN Genesis GST 7.7 rullaavana. Sähköä, sähköä...

6
RC-kerhot ja -radat / Vs: Oulun seudun bensakoneet
« : 18.05.16 - klo: 00.25 »
Kävin eilen ajelemassa sähköradalla, ja sivusilmällä katselin myös bensaradalle päin. Koroke näytti olevan ihan ok kunnossa, ja radan linjat oli vielä näkyvissä. Heinä on nyt olemattoman lyhyttä, joten ei muuta kuin ajamaan, kyllä se rata sieltä rupeaa paljastumaan. Mitään ajoa estäviä vaurioita ei pikaisella vilkaisulla näkynyt.

7
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 17.05.16 - klo: 11.11 »
Olipa mukavassa kunnossa baana! Harmi vaan, että ohjauksesta putos yks ruuvi ja liukulaakeri, ja ne siniset matot taitaa syödä moisia pikkuosia välipalaksi :grin:. Jäi vielä yksi akku ajamatta moisen äksidentin takia.

8
Slashista kannattaa varmaan ensitöikseen nakata se kylpyamme pois ja sovittaa joku puolta pienempi kori tilalle. Otsapinta-alan saa pudotettua äkkiä puoleen, ja sopivalla korilla varmasti ilmanvastuskerroinkin laskee. Ja nosteen tilalle saa downforcea.

9
DF-02 Trukkikorilla, 3S/Ezrun 4300kv sähköillä 71km/h. Hyvin pysyy vielä muovikardaanit sun muut leikissä mukana. Välityksiä ois varaa vielä jatkaa... Ihmeen hurjaa ryssimistä kestää tuo auto, lappu lattiassa volttia ja kuperkeikkaa pitkin maita ja mantuja, ja ainoa hajonnut osa on takaspoikka.

10
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 05.05.16 - klo: 19.46 »
Nyt pudotaan, ja korkealta.  :laugh:



Tamiya DF-02 nurkissa lojuneella Roual Flashin kopalla, ja karvan verran isommilla ja levittävämmillä vanteilla ja renkailla. Joo, spoileri on kamala ja toimintakelvottoman lerppu, mutta olkoot siinä sen aikaa, että löytyy parempi tilalle.

11
Palauta ohjaimesta kaasun suunta normaaliksi, vaihda minkä tahansa kahden moottorinjohdon paikkaa keskenään, ja kalibroi säädin uudestaan. Tarkasta, että ohjaimen EPA on säädetty 100%:in.

12
No siinä tapauksessa kuulostaa kyllä oudolta. Laskeskelin laskurilla, että noilla sähköillä ja välityksillä laskennalliset huippunopeudet pitäis olla luokkaa 100km/h ja 120km/h. Onhan sun spurri noin 43-hampainen?

Edit: Nuo mittaamasi nopeudet on sen verran tarkalleen puolet teoreettisista, että eihän sulla vain ole vääränlainen piuha akkujen ja noparin välissä? Jos sulla on 2x2S ja 2x3S akut, niiden täytyy olla sarjaankytkettynä. Jos ne on rinnankytkettynä, on lopputulos juurikin kuvatunlainen, kun jännite jää puoleen verrattuna sarjaankytkentään.

Edit 2: Pistetään vielä selvennykseksi kuvat.

Sarjaankytkentä:


Rinnankytkentä:

13
2000Kv moottori 6s akulla kiertää vapaasti 20% enempi kuin 2500Kv moottori 4s akulla. 55km/h -> 60km/h on karvan alle 10% lisäys nopeudessa. Tuollainen ero teoreettisen ja mitatun nopeuden välillä menee helposti mittausvirheen ja muiden muuttujien piikkiin. Nopeuksista päätellen sulla on varsin lyhyet välitykset, ja etenkin tuolla 6s setillä välityksiä kestää pidentää varsin runsaasti. Millaisessa autossa nuo sähköt on kiinni?

14
Tamiya / Vs: Tamiya DF-02
« : 14.04.16 - klo: 22.47 »
Sen verran väliaikatietoja, että muutaman akullisen on kerinnyt pihalla sudittelemaan, ja hyvin tuntuu kestävän. Muutamia kertoja mennyt liki täyttä laukkaa seiniin, kiviin sun muihin, mutta mitään ei ole mennyt rikki. Kunhan kesä koittaa, niin radalle testaamaan. Toistaiseksi ainakin vaikuttaa haukkuneen hintansa hyvin.

15
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 20.03.16 - klo: 07.13 »
5,4miljardia akkua , 30% lentokoneilla kuljetettu eli noin 1,5miljardia  akkua pelkästään vuonna 2014 ja monestako akusta on syntynyt joku katastrofi lentokoneessa?? Ainakaan yhtäkään artikkelia/uutista en ole lukenut missä lipo akku olisi aiheuttanut vaaratilanteen saatika tiputtanut lentokonetta alas. Luulisi että voitaisiin kehittää lentokoneisiin joku erillinen tila tämänkaltaisille kuljetus kohteille. Kyllähän tuosta on pakko jo jonkinlainen miinus kertyä lentofirmoillekkin kun puhutaan kumminkin aika suurista määristä tavaraa mitä ei enää aiota kuljettaa laisinkaan.

Tietty tämä riski pitää tiedostaa että tämmöinen akku voisi sytyttää esim rahtitilan palamaan. Sen jälkeenhän olisi ihmishenkiä kyseessä jos näin kävisi, mutta sen sijaan että kielletään näitten kuljetus voisivat he ehkäpä miettiä vaihtoehtoa että miten kyseisiä tuotteita voisi kuljettaa turvallisesti lentokoneessa.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on odotetusti kieltänyt litiumioniakkujen lentorahdin matkustajakoneissa. Päätös tulee voimaan huhtikuun alussa.

ICAO:n päätös on odotettu. YK:n paneeli päätyi helmikuun alussa suosittamaan akkujen lentokuljetusten kieltämistä. Aiemmin YK oli ollut asiassa erimielinen.

Kyse on pitkään jatkuneesta kiistasta. Jo viime maaliskuussa suuria lentokonevalmistajia edustava järjestö ilmoitti, että litiumioniakkujen kuljetukset muodostavat riskin, jota ei ilmailussa voi hyväksyä. Valmistajien mukaan yksi syttyvä akku voi sytyttää koko rahdin tuleen, mikä tietenkin johtaisi suureen katastrofiin.

Vuonna 2014 maailmassa valmistettiin 5,4 miljardia litiumioniakkua. ICAO:n mukaan noin 30 prosenttia näistä kuljetettiin lentoteitse.

ICAO:n mukaan reilun kuukauden päästä voimaan tuleva akkujen rahtikielto voidaan tulevaisuudessa purkaa, mikäli akuille kehitetään uusi turvallinen kotelointi.
http://www.flyingmag.com/news/ups-747-crash-highlights-lithium-battery-danger

Kyllä niitä vaan ikävä kyllä sattuu.

16
Tehkää ite parempi  :wink:
Yhtä hölmöä näillä vehkeillä on ajaa rundia niin miksi ei pistäisi överiksi niin sais jopa rispektii pelle vaunulla.
Asuntovaunun pienoismallia ei oo tullu tehtyä, mutta on tuossa rakenteilla yks 1:1 6-paikkainen telivaunu. Kelpaako se? :wink:

17
Siittä 1/5-skaalan auton perään pahvia, kuplamuovia ja puutikkuja. 125€, Kiitooos.

Nettimarkkina - LMC-pienoismalli

Meni pikkusen ohi aiheen, mutta olihan tuo pakko laittaa tänne. Voe huhhuh.

18
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 17.03.16 - klo: 09.46 »
Päivitellääs listaa:

Plussien määrä = onnistuneiden kauppojen määrä.

Myyjät:
tomppa80 +++
JUkka-san +
Hanski82 +
Mike_S +
villetauriainen ++
Arppa+
Vesa +++++

Ostajat:
Hanski82 +
Joooti +
kyhnyttaja +
kyoshodbx +

19
Tamiya / Vs: Tamiya DF-02
« : 17.03.16 - klo: 09.27 »
Tuli tuossa vähän tutkiskeltua autoa, ja asenneltua siihen sähköt. 2S lipolle joutui tekemään vähän tilaa, kun pohjalevy on muotoiltu sub-c-kennoille. Samoin tuo ameriikanmalliin rakennettu, hehtaarin kokoinen nopari- ja vastariteline lensi romukoppaan. Iskarit nakkasin myös kuutamolle, ja asensin pakista löytyneet paremmat tilalle. Kunhan eteen löytää vähän pehmeämpää ja taakse jäykempää jousta, niin pitäis pihasuditteluun kelvata. Tilasin vielä joka nurkkaan kuulalaakerit, kun tuossa on pyöränlaakerit liukulaakereita(!). Jos tuohon jotain parempaa osaa tilaa, niin alumiiniset ohjauslinkistöt, diffin ulostulot, pinjoniakselit ja kardaani. Tilaillaan sitä mukaa, kun vanhaa rikkoutuu, alumiinipalikat tähän on halpoja.

20
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 14.03.16 - klo: 18.32 »
Kevät lähestyy. Onkos pojat ajelleet läpi talven? Tartteeko tehdä lumitöitä, kun rupiaa pysymään plussan puolella? Nyt ois pienempi nelkkukrossi talossa, joskohan sitä kerkiäis käydä keväämmällä tyypittämässä.

21
Tamiya / Vs: Tamiya DF-02
« : 11.03.16 - klo: 21.48 »
Ei mulla oo mitään tarvetta ostaa "kunnon autoa". Nyt, kun edellisen nelkkukrossin myynnistä on vuosi kulunut, niin oli ajatus kokeilla, mitä tällaisella Tamiyalla tekee, kun semmoinen sattui pilkkahinnalla käsiin kulkeutumaan. Eiköhän tuo kesyjä Ezrun 9T/2S sähköjä kestä, kun nuo näkyy paljon rajummillakin sähköillä kestävän, mikäli juutuubaan on yhtään uskominen.

22
Tamiya / Tamiya DF-02
« : 11.03.16 - klo: 18.42 »
Kulkeutui tuossa tuollainen Tamiyan halpisbuggy käsiin. Mites, onko näitä kansalla käytössä? Tuo oli vähän ajettu RTR-versio harjallisilla ja megasilla sähköillä. Kerkesin jo eilen nappaamaan sähköt pois, ja tilasin kunnon renkaat Tamiyan pihasudittelumuovipalleroiden tilalle.

Pitää vielä kaivella pakista uudet sähköt tuohon, ja katsella, josko sieltä löytyisi myös kelvolliset iskarit tuohon.

Osaa tuohon näkyy löytyvän hyvin, varsinkin alumiinisena. Eiköhän tuosta kelpo krossari niille harvoille ajeluille tule. Tilaillaan sitten alumiinipalikkaa tilalle, jos joku paikka ei tunnu kestävän. Jos jotain suurempaa miinusta tuosta sanois, niin bulkheadit on rungossa kiinteästi. Toivottavasti tukivarret pettää ennen kuin tukivarren kiinnitys. Muutenhan tuo on varsin muovinen ja ruma ilmestys ristipääkantaisine ruuveineen, mutta eipä se suurempaa alemmuuskompleksia silti aiheuta.

23
Vihdoin tuli postissa viimeinenkin komponentti 1/24 nelkkukrossin terästykseen. Eihän noiden keräilyyn mennyt viittä vuotta enempää... Oikealla vanhaa ja vasemmalla uutta, moottori tosin pysyy vakiona. Jännite nousee samalla 4,8v->2s lipo. Kuva ehtaa Lapin puikula -laatua.


25
RC-kerhot ja -radat / Re: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 08.05.14 - klo: 17.42 »
Limingassa peruskallio laskee syvimmillään yli 100m maanpinnan alapuolelle, joten savea varmasti löytyy, kunhan vain paikan keksii ;)

Mutta ihan mahtava homma tuo lupa, Hanski!

26
RC-kerhot ja -radat / Re: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 27.04.14 - klo: 22.03 »
Metrinen vaneri vielä liki pystysuoraan tuohon jatkeeksi?


27
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 14.04.14 - klo: 23.39 »
Sattuukos kellään olemaan joutilasta mod1-spurria? Kiinnityksellä ei niin väliä, keskidiffiin tulevakin kelpaa. Tarttis rojektiin moisen, sais vähitellen omatkin rojektit liikenteeseen. Keskiviikkona ois aikaa sorvailla adapteria...

28
Vapaa keskustelu / Vs: SpinTires
« : 14.04.14 - klo: 23.31 »
Aivan loistava peli tämä Spin Tires, ei vain tahdo koneessa potku riittää niin jäänyt pelailut vähemmälle.

Mutta onhan noita oikeita offipelejä muitakin:

Cabela's Off Road Adventure -sarja: vähän vanhempi Screamer-tyyppinen pelisarja Kliks!

- vähän turhan arcademainen, muutamia isoja puutteita fysiikanmallinnuksessa
- vanha!

Uaz 4x4 -sarja: Nykyaikaisempi, laaja pelisarja, joista itsellä on Uaz Racing 4x4, Hummer 4x4 ja Full Drive 2 + Ural Call -lisäosa. Aivan loistava peli, vaikka puutteita fysiikanmallinnuksessa on. Kliks!
+ Kivat grafiikat etenkin uusimmissa osissa, kivat äänet
+ Kisoja ja autoja aivan valtavat määrät
+ Mudan mallinnus!
- Tietyt puutteet fysiikanmallinnuksessa

Motorm4x: Nykyaikainen, suht hyvin mallinnettu offailupeli. Kliks!
+ Bugittomampi kuin tuo venäläinen pelisarja
+ Ihan mukavat grafiikat, mukava mallinnus
- Ei niin monipuolinen kuin Uaz-sarja

Ja lieneehän noita muitakin... Mutta kyllä Spin Tires on sellaista karkkia niin kuvaltaan kuin fysiikanmallinnukseltaankin, että aijai. Jää nuo muut auttamatta kakkoseksi, kunhan Spin Tiresistä saadaan pahimmat bugit pois ja juoni mukaan.

29
RC-kerhot ja -radat / Re: Oulun seudun Crawlerit
« : 11.04.14 - klo: 13.32 »
Itsellä auto alkais olla spurria vaille testauskunnossa. Löytyykö keltään joutilasta 30-60t mod1-spurria? Kiinnitystavalla ei niin väliä.

30
Vapaa keskustelu / Re: Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 04.04.14 - klo: 10.05 »
Alfa Romeo 156, 2.0 TS toimii katuliikenteessä, vaparikoneesta 150 pollee
Mulla oli 156 SW 1.8TS. Siitä irtos kalibroidussa Rototest-dynossa muistaakseni 155hv koneelta. Ihan mukava auto, etuvedoksi aivan loistava ajaa!  Pienen bensakoneen alavääntö oli vaan kehno, ja nokkaremmi antautui 43tkm vaihdon jälkeen. Ruostuikin melko kiitettävään tahtiin.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13