Kannattaa ehdottomasti lukea ainakin tämä
http://rc10.fi/index.php?topic=35315.msg326537Lipot ovat turvallisia ja suositeltavia oikein käytettynä, mutta vaativat kunnioitusta. Ne hajoavat heti kun ne ajetaan liian tyhjäksi. Yksi kerta riittää. Mielestäni ilman lipocutoffia ei kannata ajaa kun aikuisellekin on vaikeaa malttaa lopettaa ajoissa. Lisäksi jännite putoaa lopuksi aika nopeasti, eli oikein selkeää hidastumista ei kestä kovin pitkään.
Liittimet kannattaa olla myös sellaiset, että niitä ei saa kytkettyä väärinpäin tai laitettua oikosulkuun. Väärinpäin kytkettynä nopeudensäädin hajoaa yleensä heti. Oikosulussa (Varmaan NiMHien kanssa myös) lentää ihan kunnon kipinät ja esim. metalliset liittimet sulaa siitä kohtaa mistä ovat oikosulussa. Usein myös akku vaurioituu lyhyestäkin oikosolusta. Oikosulun saa aikaiseksi helposti esim. niin, että latausjohdot ovat akussa kiinni, mutta irti laturista, jolloin laturipään banaaniliittimet osuvat toisiinsa.
Laturissa on myös osattava valita oikea lataus ohjelma, eli Lipo Balance ja kennojen määrä oikein.
Lipojen kanssa auto voi myös mennä aika kovaa, eli tekee kipeää kun osuu jonkun jaloille tai vaikka koiraan. Lisäksi moottori lämpiää mahdollisesti enemmän ja saattaa joutua harkitsemaan jäähdytyssiilin tai -tuulettimen käyttämistä. Nopeampi vauhti tarkoittaa myös kovempia törmäyksiä esteisiin, eli osia hajoaa enemmän/pahemmin lipojen kanssa.
Mutta, kyllähän se auto kulkee paljon pidempään ja siistimmin lipojen kanssa. Me ei poikien kanssa kauaa jaksettu ajaa NiMH:eillä, kun suorituskyky lipojen kanssa on ihan eri luokkaa. Jos auton mukana tulee NiMHit, niin niillä on hyvä aloittaa, mutta kyllähän LiPot ovat kiistatta paremmat.
Meidän vuoden saldo ratakäytössä rikottuja lipoja on: yksi hajalle nokkakolarissa, yksi aidan tolppaan ja kaksi vastaanottimen LiFe-akkua ajettu liian tyhjäksi, kun ei ole cutoffia. :)