Täältä siirretty:
http://rc10.fi/index.php?topic=29512.msg838017#msg838017Lupasin itselleni pysyä erossa tästä keskustelusta, mutta kun ei malta. Tässä mun 5 cents:
Mitä tulee krossiin, niin onhan sielläkin luokkia vaikka millä mitalla kuten Koheltaja kirjoitti. Se oleellinen ero vaan on, että krossin kokonaiskuljettajamäärä on niin paljon isompi että kuskeja tuntuu riittävän useampaan luokkaan. Toki sielläkin kuskimäärät ovat tulleet alas, ja esim. SC-sarja pyörii aika pienellä kuskiporukalla ja myös Maastosarjan kisoissa on paljon vähemmän kuskeja kun aikaisemmin.
Ratapuolella olen samaa mieltä siitä, että luokkia on ollut kuskimäärään nähden liikaa. Osittain tämä ongelma on jo korjaantunut, kun nitroluokista kuskit keskittyy ratakasiin ja TP-10 ja GT-8 ovat kokeneet ”luonnollisen” kuoleman. Femmapuolella on kaksi luokkaa, mutta niille näyttäisi löytyvän omat kuskinsa ja ”ministereiden” määrä tuntuu vaan kasvavan. Sähkötouring on hieman eri tapaus, koska samoilla autoilla ajetaan sekä sisällä ja ulkona ja sarja on ylivuotinen. En siis heti keksi, mitä tuosta pitäisi ottaa pois.
Treenipäivinä radoilla näkyy mitä erilaisempaa kalustoa. Esim. torstaina tattiksella nähtiin
- LS5
- FG minejä
- Nitroratakasi
- Sähköratakasi
- Sähkötouring (sekä viri että porosähköillä)
- Mikan GT-10
Mielestäni tämä ei ole mikään ongelma, kunhan ajovuorot katsotaan auto/kuskiyhdistelmän vauhdin mukaan.
Aamen!
Kuten Micsa kirjoitti, rataluokat on kyllä nyt erittäin selkeät kilpailujen osalta. Kilpaluokkien osalta kannattaa muutenkin seurata mitä maailmalla tapahtuu (Esim. Ratakasi suosituin, TP-10 hyytynyt)..
Se että harjoituksissa on erilaista kalustoa, ei ole mikään ongelma. Rataluokkien luonteeseen kuuluu mielestäni treeneissä enemmän kelloa vasten ajo kuin crossissa. Tietysti olisi hyvä, että välillä olisi samaan aikaan treenaamassa esim. useampi Ratakasi, mutta näin ei tarvitse olla joka treenissä. Live -ajanotto onkin rataluokissa nykyisin aika perusjuttu. Ilman ajanottoa treenaus ei vain olisi niin hauskaa.
Eilen olin Tattiksella ajamassa ja mukana mulla oli Ratakasi, GT-8 ja sähkötouring. Ratakasi oli harjoituksen päätemana ja GT-8 oli mukana vain lyhyttä testausta varten (tämä ei kuitenkaan toteutunut, koska vastarinakku oli sökö, olisi pitänyt tsekata ennen lähtöä).
Treenien loppupuolella ajoin Ratakasilla pienen mällin ja pilli irtosi… ja varmaan jotain muutakin tapahtui, kun säädöt meni sekaisin tämän jälkeen. Pitää tutkailla tuota myöhemmin. Ajelin lopputreenin TSM-10 autolla.
Muita radalla olioita: LS-5, FG-Mini ja Sähkötouring.
Vähän harmitti, kun ei päässyt GT-8:lla ajamaan, mutta Ratakasilla oli niin mukava vetää. Tuo uusi Tattiksen profilli on kyllä huippu. Välialueet kun saadaan viimeisteltyä, niin ehkä muutama kalustotappio pystytään estämään.