Kirjoittaja Aihe: S2-10 krossi  (Luettu 42417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #240 : 28.04.24 - klo: 18.44 »
Koko pääsuoran matkan kiihtyy 6.0 (72/31) välityksellä ja jatkaisi kiihtymistä ellei tulisi takaseinä vastaan. 6.4 (72/29) välityksellä kiihtyminen loppuu ennen pääsuoran loppua.

Välityksiä en hae sen mukaan miten kulkee pääsuoralla, toki se on kiva jos pääsuoralla ei mennä vasemmalta ja oikealta ohi kierros toisensa jälkeen. Välitykselläkin saa muutosta ajotuntumaan ja kulkuun, lyhyellä välityksellä kone ei hyökkää teknisellä osuudella samalla tavalla kun pitemmällä välityksellä, jolla saa hyödynnettyä paremmin moottorin vääntöä kun lyhyellä välityksellä. Joskus lyhyempi välitys on helpompi ajaa jos ajotaidot ei ole podium tasoa, tämäkin riippuu moottorista, noparin säädöistä ja akuista. Kannattaa kokeilla pinjoneita vaikka 28-32 väliltä, erot on selkeitä ja aina se pitkä välitys ei ole automaattisesti paras, kuten ei lyhytkään.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #241 : 27.05.24 - klo: 16.21 »
Vaikka moni on siirtynyt ajamaan ulkoradoilla niin moni käy sisäradalla ajamassa krossia. Muutama juttu kannattaa huomioida kun ainakin Hakkilassa on melkoisen lämmin helteisenä aika ja kostea trooppinen ilmasto.

Moottorin lämpöjä kannattaa seurailla eikä kannattaisi ajaa yli 80 asteisella moottorilla. Välitystä lyhentämällä saa moottorin lämpöjä alemmaksi, sekä tehokkaalla puhaltimella. AE B7 ja B6.4 löytyy Hobbyfactorystä neliskanttiseen 30mm puhaltimeen kiinnitettävää puhallintunnelia joka tulee puhaltimen ja moottorin väliin, jos ei vielä näy verkkokaupassa niin kannattaa kysyä Maxilta. Me ollaan ajettu talvesta asti tunnelin kanssa ja todettu sen pudottavan moottorin lämpöjä noin 10 astetta.

Eilen Hakkilan kuumuudessa 6-7 minuutin ajon jälkeen moottorin lämmöt (Reedy SP5 ja HWG4) pysyi 55-70 asteen välillä. Viileä moottori toimii paremmin ja jaksaa potkia hyytymättä pitkiäkin vetoja, myöskään moottoriin eksyvä kumipuru ei sula käämeihin kiinni kun kone pysyy viileänä. Käämeihin sulannutta kumipurua on hankala poistaa ja toimii lämpöä johtamattomana eristeenä ja kuumentaa entisestään moottoria.

Toinen asia on iskareiden ja diffien öljyt. Vähintää iskariöljyt kannattaa vaihtaa jäykemmiksi, ehkä myös diffiöljyt. Pitoa radalla on enemmän kun viileällä kelillä ja kuumuus notkistaa hieman öljyjä. Meillä on UR öljyt ja eilen ajettiin 50 jäykemmillä kun yleensä, olisi ehkä saanut laittaa vielä jäykempää öljyä.

Toivottavasti näistä on apua sisäradalla jos helteet jatkuu.

Kuvassa ajon jäljiltä pölyinen puhaltimen, kiinnitys kahdella M3x16 ruuvilla puhaltimen ylempiin reikiin. Reiät on aika tiukat ja voi pyöräyttää 2.5mm poralla reiät avarammiksi. Materiaali PLA.

« Viimeksi muokattu: 27.05.24 - klo: 16.25 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #242 : 27.07.24 - klo: 14.38 »
Sisäkausi lähenee, onko S2:en jo tikissä tulevan sisäkauden kisoja varten?

Kesän aikana joitain kertoja käyty ajamassa kun on muilta touhuilta keretty. Akut päivitettiin LRP 4200 että saatiin B7:at minimipainoon ja painopistettä alemmaksi, myös uusia Schumacher Splinter eturenkaita on testailtu ja molempiin ollaan oltu tyytyväisiä.

Splinter eturenkaat on kuin normi Staggerin ja alasliimatun väliltä, looginen ajettava koko elinkaaren ajan, kuluessaan muuttuu hieman puskevammaksi eikä pito ole niin terävä kun uudella renkaalla. Kaksi settiä ajettu ja molemmat setit pyörineet alla noin 900 läppiä, takarenkaita on ollut 4 paria ja niitä on vaihdeltu tasaisin väliajoin että etu/taka kuluma pysyy balanssissa. Renkaan kuviointi ei kuluessaan muuta muotoa, nappulat vaan lyhenee. Ajan noilla vielä ja katsotaan koska kello alkaa kertoa renkaan loppumisesta, yllättävän hyvin noilla vielä pystyy ajamaan lähes uuden renkaan aikoja. Tilanne saattaa muuttua kun kelit viilenee, Hakkilan turffi suosii lämmintä keliä ja rengaskuluma on pienempi kun talvella ja pito tasaisempi.

Hieman voi joutua muuttamaan keulan säätöjä Staggereiden jäljiltä mutta ei ole välttämätöntä. Splinter on helppo laittaa vanteelle ja helppo liimata, foamia ei olla laitettu, voisi joskus kokeilla. Liimauksen jälkeen laitoin renkaat puristukseen leveällä letkuklemmarilla niin sai molemmat puolet kerralla kunnolla kiinni vanteeseen. Hobbyfactory lupasi tilata näitä hyllyyn.
Kylätason RC-kuski.