Kirjoittaja Aihe: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN  (Luettu 22021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #30 : 21.04.05 - klo: 21.05 »
HALOOO!!!!
Silmä käteen ja luetaan sitä tekstii!


Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Lainaus käyttäjältä: "jannu"
Siis miten toi safety engine sammuttaa koneen? pysäyttää vauhtipyörän? vai?


Itse juuri asensin tämän autooni (2 ruuvia auki 3 kiinni=todella helppoa) "Nappia" painamalla "jarrupala" jarruttaa vauhtipyörää ja "hirttää" sen pysähdyksiin=moottorin sammuminen. Suosittelen.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #31 : 22.04.05 - klo: 10.27 »
Ei hyvin mee
Taas kehissä.. ;)

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
koneen sammutus
« Vastaus #32 : 09.08.05 - klo: 23.25 »
itse sammutan kengän kärjellä tai säätömeesselin kahvapäällä tai sormella vauhtipyörään törkkäämällä. treeni päivän päätteeksi (kun konetta ei käynnistetä enää samana päivänä) polttoaineletkua taittamalla, ettei koneeseen jää polttoainetta.  :shock: ton viimisen teen aina ku muistan.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa Jussi_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: koneen sammutus
« Vastaus #33 : 09.08.05 - klo: 23.31 »
Lainaus käyttäjältä: "MP_777"
ettei koneeseen jää polttoainetta


Tuli mieleen, että haittaako paljon jos koneeseen jää reenin jälkeen löpöä?
Pikkuautot myyty:(

Poissa JuusoP

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/juusopa
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #34 : 10.08.05 - klo: 12.47 »
Eikai siitä haittaa ole ja sitten jos jää polttoainetta koneeseen niin eikös siellä ole silloin myös öljyt sisällä.

No tämä on minun oma mielipide :roll:
Jo on kerpele jos tuosta ei pääse!
Kotisivut valmistuu...

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #35 : 10.08.05 - klo: 12.52 »
Lennokit.netistä saat tähän kyllä oikeasti oikean vastauksen, ne patut jos jotkut tietävät.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #36 : 10.08.05 - klo: 13.00 »
Ainut vaan että lennokeissa käytetään erilaista polttoainetta, joten samat asiat eivät täysin päde.

Jokakerta jätän löpöt koneeseen... Tankin tyhjennän tietysti.
Polttoaine haihtuu todella nopeasti ja jäljelle jää öljyt.

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #37 : 10.08.05 - klo: 13.12 »
Hoke hei mikäs tekijä tässä nyt eroaa niin paljon lennokeista?.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #38 : 10.08.05 - klo: 13.34 »
Lennokeissahan käytetään ymmärtääkseni semmosta polttoainetta, missä ei oo nitroa nimeksikään (?). Nitrohan on juuri se paha juttu, jos jää polttoainetta koneeseen.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #39 : 10.08.05 - klo: 13.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Lennokeissahan käytetään ymmärtääkseni semmosta polttoainetta, missä ei oo nitroa nimeksikään (?). Nitrohan on juuri se paha juttu, jos jää polttoainetta koneeseen.


Eikö se niin mene, että se nitro nimenomaan ruostuttaa ja mitä vahvempi litku, niin sitä enemmän itse nitroa jää killumaan koneeseen.

Itse toki en ole jaksanut ruikkia after run öljyjä koneeseen ajon jälkeen.. (ja sen kyllä huomaa käynnistäessä seisonutta konetta)
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #40 : 10.08.05 - klo: 13.57 »
Lainaus käyttäjältä: ".21"
Hoke hei mikäs tekijä tässä nyt eroaa niin paljon lennokeista?.


No .21 hei.  :)

Lennokkilöpöissä on öljyn koostumus hyvin paljon erilainen.
Harvemmin sisältää rissaa, kun taas autolitkuissa rissa on elintärkeää.

Rissa jää erittäin sitkeesti koneen metali pinnoille suojaavaksi kerrokseksi.
Autolitkuissa vaan tosiaan on yleensä myös sitä nitroa enemmän, joka taas on pahasta koneelle, mutta se tosiaan haihtuu erittäin nopeasti joten harvemmin tarpeeksi rissaa sisältävällä löpöllä tulee mitään ongelmia nitron haittavaikutuksien kanssa.

Poissa cevipu

  • Jäsen
    • Profiili

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #42 : 10.08.05 - klo: 17.48 »
Kyllähän niissä "lennokkilöpöissä" käytetään samoja aineita kuin autojen polttoaineissa.
Niissä (Lennokkilöpöissä) on vain paljon enemmän valinnan varaa, jotenka autokäyttöön kaikki ei sovi.
Lennokeissahan ei jäähdytys ole ongelma (Potkuri jäähdyttää lennokeissa tehokkaasti moottorin ja koptereissa on monasti jopa oma puhallin moottorille) jotenka rissan käyttö ei ole näissä välttämätöntä.
Yleensähän löpöt koostuu metanolista, nitrometaanista, synteettisestä öljystä ja risiiniöljystä.
Eli samaa "kamaa" kaikki, vain sekotus suhteissa on ero (Okei, tiedän että sidewindwrissä pitäisi olla after run öljyäkin vielä lisäksi).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Mr.4tc

  • Jäsen
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #43 : 10.08.05 - klo: 18.25 »
Toimiiko sammutus laite kaikissa autoissa?

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #44 : 10.08.05 - klo: 18.29 »
Tarkoititko Safety Engine sammutus järjestelmää? Se on suunniteltu vain savageen :wink:

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #45 : 10.08.05 - klo: 20.01 »
Fuilista vielä sen verran, että rissaakin on montaa laatua. Lennokkijampoilla on sitkästi se mielipide, että rissa paakkuuntuu ja lasittuu, mutta ainakaan Castrolin M:llä en ole koskaan mitään paakkuuntumisefektiä huomannut ja tuo litran purkki on autotallissa pyörinyt reilun vuoden verran. Käsittääkseni apteekkirissa on se, jota pitkään lennokeissa käytettiin. Sen jälkeen tulivat Aerosavet ja muut huokeammat voitelurissat joiden koostumus on hieman erilaista ja esim. juuri Castrolin liemi on vielä näistä pidemmälle jalostettua (tämä tosin mutupohjalta heitettynä).

Lasittuminen taas tulee hyvin pitkälti siitä, että joissain lennokkimoottoreissa käytetään liukulaakereita. Näissä toiminta on hyvin erilaista mitä automoottoreiden kuulalaakereissa.

Afterrunin ajatuksena on tosiaan tuon nitron korroosioilmiön heikentäminen sekä muutenkin korroosiolta suojaaminen. Käytännössä (mutupohjalta taas, mutta perusteltuna) en kuitenkaan korroosiosta erikoisemmin stressaisi, sillä moottoriin jäävän polttoainejäämän määrä on hyvin pieni. Nitron korroosioiva vaikutus on lähinnä alumiinin hapettumista ja teräksen ruostumista edistävä prosessi. Automoottorin elinikä on useassa käytössä vain kuukausia ja muutamia kymmeniä ajokertoja, kun taas hyvin pidettynä lennokkimoottori saattaa saavuttaa usean vuoden ja parin sadan käyttökerran verran. Lennokkimoottorissa alumiinin syöpyminen alkaa tällä ajanjaksolla olla merkittävä kulutukseen vaikuttava tekijä, mutta automoottorissa uskoisin yhden sadekelin ajon ruostuttavan enemmän tai yhden pitkäksi jätetyn ilmansuodattimen vaihdon kuluttavan enemmän moottoria kuin afterrunin laiminlyöminen, varsinkin kun suuri osa markkinoilla olevista polttoaineista sisältää afterrun-öljyä korvaavia ominaisuuksia.

Henkilökohtaisesti käytän Hobbicon After Run -öljyä, CRC:tä tai vastaavaa  moottorin avatessani tai pidempään säilytykseen jättäessäni. Etuna on paitsi nitron korvaaminen, myös ilmankosteudelta suojaaminen. Teräs ruostuu aina, mutta siihen, miten pian ruostuminen alkaa olemaan merkkillepantava asia, siihen voi vaikuttaa.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa J-P

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #46 : 10.08.05 - klo: 22.09 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Lennokkijampoilla on sitkästi se mielipide, että rissa paakkuuntuu ja lasittuu, mutta ainakaan Castrolin M:llä en ole koskaan mitään paakkuuntumisefektiä huomannut ja tuo litran purkki on autotallissa pyörinyt reilun vuoden verran.


Ei se purkkiin jämähdäkkään, vaan isommissa 2T-moottoreissa(7 kuutioisesta ylöspäin) rupeaa olemaan sisuskalut senverta kuumana, että risiiniöljy alkaa polymeroitumaan ja tuo polymeeri palaa kiinni mäntään ja kanteen. Osa tuosta polymeroituvasta öljystä kulkeutuu pakoputkesta paineletkuun ja varsinkin kylmällä ilmalla saattaa holvata sen tukkoon(ja lennokin menohalut loppuu siihen). Ja nelareiden venttiilit karstaantuu myös tehokkaasti ajettaessa korkealla rissapitosuudella. Ja oliko se Saito(tai joku muu) johon ei valmistajan mukaan saa laittaa ollenkaan rissaa.

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Käsittääkseni apteekkirissa on se, jota pitkään lennokeissa käytettiin. Sen jälkeen tulivat Aerosavet ja muut huokeammat voitelurissat joiden koostumus on hieman erilaista ja esim. juuri Castrolin liemi on vielä näistä pidemmälle jalostettua (tämä tosin mutupohjalta heitettynä).


Aerosafe-öljy on täyssynteettinen öljy siinä missä Motul Micro sun muut vastaavat, tosin tarkoitettu alkujaan nelareille. Sisältää myös after-run ominaisuuden. Tuo Castrol M on tietääkseni A-luokan kylmäpuristettua risiiniöljyä johon lisätty pikkasen askorbiinihappoa(C-vitamiinia) säilyvyyden parantamiseksi. Apteekin rissa on samaa kamaa, mutta se on lämpökäsitelty risiinin(myrkky) poistamiseksi.

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Lasittuminen taas tulee hyvin pitkälti siitä, että joissain lennokkimoottoreissa käytetään liukulaakereita. Näissä toiminta on hyvin erilaista mitä automoottoreiden kuulalaakereissa.


Noita liukulaakeroituja moottoreita ei taida tehdä enään muut kun OS(LA-sarja, mukavan keveitä budjetti-moottoreita kokoisekseen). Hyllyssä on yks vanha OS .15 FP-liukulaakerimoottori, eikä siinä ole tietoakaan rissan aiheuttamasta karstasta, vaikka sitä joutuu ajamaan melko tuhdilla rissa-prosentilla(väljä mikä väljä). Syynä on juurikin tuon moottorin koko, tässä tapauksessa 2,5 kuutiota.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Poissa JuusoP

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/juusopa
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #47 : 10.08.05 - klo: 22.10 »
Jaa, että useassa käytössä auton moottori kestää kuukauden. Minun auton kone kesti minulla pari vuotta tosin kisakoneet on ihan eri juttu.
Jo on kerpele jos tuosta ei pääse!
Kotisivut valmistuu...

Poissa KertM5

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/kert.siret/
Re: koneen sammutus
« Vastaus #48 : 10.08.05 - klo: 22.42 »
Lainaus käyttäjältä: "MP_777"
itse sammutan kengän kärjellä tai säätömeesselin kahvapäällä tai sormella vauhtipyörään törkkäämällä...

vai että sormella  :?

Mika R

  • Vieras
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #49 : 10.08.05 - klo: 22.50 »
Niin, eihän noissa ole vääntöä ... mutta ei tietty silloin kun kone huutaa täysillä.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #50 : 10.08.05 - klo: 22.52 »
Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Lennokkijampoilla on sitkästi se mielipide, että rissa paakkuuntuu ja lasittuu, mutta ainakaan Castrolin M:llä en ole koskaan mitään paakkuuntumisefektiä huomannut ja tuo litran purkki on autotallissa pyörinyt reilun vuoden verran.

Ei se purkkiin jämähdäkkään, vaan isommissa 2T-moottoreissa(7 kuutioisesta ylöspäin) rupeaa olemaan sisuskalut senverta kuumana, että risiiniöljy alkaa polymeroitumaan ja tuo polymeeri palaa kiinni mäntään ja kanteen.

Hmm ok, käsittääkseni puhe on useasti ollut että nimenomaan paakkuuntuu säilytyksessä jos ei letkuja tyhjennä jne.. Mutta jees. Lämpöihin en ota kantaa, autopadoissahan ajetaan helposti tulpasta mitattuna 150 asteeseen asti, mutta toki polttoaineseoksesta ja sytytysennakosta johtuva palamislämpö ja kitkalämpö ovat kaksi eri asiaa.

Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Aerosafe-öljy on täyssynteettinen öljy siinä missä Motul Micro sun muut vastaavat,

Ai? Useasti tuota on tarjottu rissana, mutta kenties tässä tapauksessa "rissa" on merkinnyt "metanolipohjaisen polttoaineen voiteluainetta" eikä risiiniöljyä.. En tiedä, aika pitkälti kai kauppiaasta kiinni. Muistaakseni joku tuttava olisi Kärkkäiseltä ostanut Aerosafea nimenomaan rissana. No enihu..

Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Noita liukulaakeroituja moottoreita ei taida tehdä enään muut kun OS(LA-sarja, mukavan keveitä budjetti-moottoreita kokoisekseen).

Muistaakseni pari muuta valmistajaa tekee liukulaakerimalleja, mutta ilmeisesti niitä ei juurikaan markkinoilla liiku. Tietäen jonkin esim. Super Customin maineen ja miettien että sellainen valmistaja tarjoaisi sekä kuula- että liukulaakerimoottoria, olisi aika varma juttu kumman itse ostaisin  :roll:

Itsellä myös trainerin nokassa .46 LA, odottaa ensimmäistä tontt.. lentoaan.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #51 : 10.08.05 - klo: 22.57 »
Lainaus käyttäjältä: "JuusoP"
Jaa, että useassa käytössä auton moottori kestää kuukauden. Minun auton kone kesti minulla pari vuotta tosin kisakoneet on ihan eri juttu.

Kuukausia, ei kuukauden. Kysys Hokelta monesko pata sillä on tänä vuonna menossa ;)
Ennen kauden alkua laskin että oma tarve olisi ollut kolme-neljä moottoria, mutta eipä tässä ole ajamaan ehtinytkään niin paljoa kuin suunnittelin.

Eli laskettuna siten että yhdellä ajomäärä on joku 40-60ltr. Yksi pata 20ltr -> väljä, yhteen moottorivaurio ja yksi tai kaksi käyttökelpoista moottoria kauden lopussa. Käytännössä yhteen iski "moottorivaurio" (odottaa uusia laakereita, ei vakavampaa), yhtä en oikein varmaksi voisi mieltää (ts. ei uskalla kisaa ajaa, treenissä menee miten päin vain) sekä yksi (RG) on hätävaramoottorina.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa JuusoP

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/juusopa
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #52 : 10.08.05 - klo: 23.01 »
Kuukausia, kuukauden pikkasen eroa :shock:
Luin väärin.
Jo on kerpele jos tuosta ei pääse!
Kotisivut valmistuu...

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #53 : 10.08.05 - klo: 23.37 »
joo ja vähä eroo et ajaako yhellä kertaa pari tankillista vai pari litraa :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #54 : 11.08.05 - klo: 00.47 »
Tai niinkuin tuolla SALON kisassa tämä tapahtui minulle.

Olin alkuerässä ajamassa ja minulla oli jotain ihme radio häiriöitä autossa ja tietysti se meni ylös alas ja tietysti siinä vieressä oli joku takuu varmasti todella ensi kertalainen harrastelija nostamassa ja kuin siinä minun auto nyt oli ylös alas hänen jalka juurissa niin tietysti minun auto huuti kuin viimeistä päivää, no mitä kaveri tekee joo tietysti niin kuin pitää eli levittää vain käsiään että hullu kuin sinä nyt siinä painat kaasua kuin olen ylös alas no onneksi fuili loppui lyhyeen ja sammui. Opetus jos huomaat että auto huutaa kuin viimeistä päivää ja on ylös alas niin siinä voi myös olla radio häiriö ja silloin VOI OTTAA autosta kiinni ja töyntää auton kovaa maata vasten silloin on kyllä vaarana että kytkin menee p*skaksi mutta se on halvempi kuin se että moottori kilkkaa.
Hitto minä toivon että sama nostaja ei ole minun erässä nostamassa enää seuraavassa kisassa tuolla SALOSSA.

Jerzi

PS Ei kaikkea tarvitse ottaa niinkuin lukee paperissa, vai pitääkö?
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #55 : 11.08.05 - klo: 08.49 »
Minä stuimppasin/tamppasin omani kun tuli servo häikkä Lavangossa ja auto seinään ja siitä selälleen, C5 huusi täysillä 40.000 rpmm ei muuta kuin jalkaa vaan kovaa vauhtipyörään (ei hanskoja joten ei voinut pillistäkään ottaa kiinni)

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #56 : 11.08.05 - klo: 15.16 »
Jatkaisin sen verran vielä että minulla oli noin pari vuotta sitten kyosho nexus 30sr polttiskopteri johon sitten loppujen lopuksi kyllästyin, mutta siinä kävi niin että kun seisoi yhden talven hyllyn päällä tankki tyhjänä niin keväällä kun kopterin myin niin päätin vielä kerran päräyttää tulille ennen myyntiä. Oli pitkä seisokki jumittanut kaikki kaasuttimen liikkuvat osat sekä oli muutenkin todella tahmea pyörittää, joten "pitkään" seisonut rissa oli yksinkertaisesti vain jähmettynyt. Tässä tulee minusta se ero kun ruikautetaan moottoriin after run öljyt ajojen jälkeen, että ei se after run tai vastaava öljy kyllä haittaakaan tee.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #57 : 11.08.05 - klo: 17.39 »
jos on tyhjä käynnillä niin peukulla nopeesti vauhtipyörään ja jos huutaa niin perä ylös ja kengänkärki vauhtipyörään.
Racers Group Finland Team

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #58 : 11.08.05 - klo: 17.40 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Tai niinkuin tuolla SALON kisassa tämä tapahtui minulle.

Olin alkuerässä ajamassa ja minulla oli jotain ihme radio häiriöitä autossa ja tietysti se meni ylös alas ja tietysti siinä vieressä oli joku takuu varmasti todella ensi kertalainen harrastelija nostamassa ja kuin siinä minun auto nyt oli ylös alas hänen jalka juurissa niin tietysti minun auto huuti kuin viimeistä päivää, no mitä kaveri tekee joo tietysti niin kuin pitää eli levittää vain käsiään että hullu kuin sinä nyt siinä painat kaasua kuin olen ylös alas no onneksi fuili loppui lyhyeen ja sammui. Opetus jos huomaat että auto huutaa kuin viimeistä päivää ja on ylös alas niin siinä voi myös olla radio häiriö ja silloin VOI OTTAA autosta kiinni ja töyntää auton kovaa maata vasten silloin on kyllä vaarana että kytkin menee p*skaksi mutta se on halvempi kuin se että moottori kilkkaa.
Hitto minä toivon että sama nostaja ei ole minun erässä nostamassa enää seuraavassa kisassa tuolla SALOSSA.

Jerzi

PS Ei kaikkea tarvitse ottaa niinkuin lukee paperissa, vai pitääkö?


jerry, OSTA fail safe.
voihan se olla et ko. kaveri oli vain vapaaehtoinen nostaja eikä tiennyt kuinka auto sammuu.
Racers Group Finland Team

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
« Vastaus #59 : 11.08.05 - klo: 20.17 »
Onko fail safe sallittu.... Minun mielestä säännöt sanoo että saa olla 2 servoa, vastari ja akku.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂