Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1596753 kertaa)

0 jäsentä ja 12 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jayjay70

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Miesten kanava
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #960 : 07.01.09 - klo: 20.06 »
Muuten hyvä, mutta iso D eli tulis aika kookas paketti 5kpl noita  :afro:
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #961 : 07.01.09 - klo: 23.07 »
Mikä on NiMH akuille normaali sisäinen vastus? Itse mittasin LRP:n 7.2V, 4000mAh akulle 0.11 Ohm ja edullisen auton mukana tulleelle NiCd 7.2V, 1800mAh akulle 0.33Ohm. Ensimmäisellä auto toimii kunnolla, mutta jälkimmäisellä auto nykii, kun kunnolla kiihdyttää (ilmeisesti säätimen alijännitesuoja pätkii). Paljonko muuten 540 moottori ottaa virtaa? Edit: Otti 50 A hetkellisesti (tuli nyt sekin mitattua :grin:)
Onko mitään keinoa, millä tähän uuteen NiCd akkuun saisi lisää puhtia(ajettu noin 5 sykliä), vai onko kyseessä ns. näköismalli, jotta tietää minkä kokoinen oikea akku on ja tässä ainoa käyttökelpoinen osa on liitin ja johto :smiley:
« Viimeksi muokattu: 09.01.09 - klo: 00.10 kirjoittanut LaNi5 »

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #962 : 07.01.09 - klo: 23.15 »
... jos se on tamiya-liittimellä (se valkoinen), en käyttäisi edes sitä.... :)

Muutenkin kapasiteetiltaan melko ankea, hommaa toinenkin kunnollinen vaan suosiolla.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #963 : 07.01.09 - klo: 23.33 »
... jos se on tamiya-liittimellä (se valkoinen), en käyttäisi edes sitä.... :)
Liittimestä samaa mieltä. Mitä aikaisemmin olen ollut sähkölaitteiden kanssa tekemisissä niin liitin on mielestäni sopiva 6A(max 10A)virroille. Liitin on periaatteessa ihan hyvä, mutta pelti, josta se on tehty pitäisi olla 2x paksumpi eli nykyisellään hituvirroille.
Mikä olisi hyvä ja yleinen liitintyyppi?

Muutenkin kapasiteetiltaan melko ankea, hommaa toinenkin kunnollinen vaan suosiolla.
Kapasiteetti riittäisi pojan pihasuditteluun, mutta teho opettaa ajamaan ennakoiden (ylämäkiin vauhtia ennakkoon), muuten nykii :sad:. Pitää varmaan hankkia lisää akkuja ja toinen auto (itselle   :cool:).

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #964 : 08.01.09 - klo: 07.09 »

Mikä olisi hyvä ja yleinen liitintyyppi?



Deans Ultra ja sen kopiot.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #965 : 09.01.09 - klo: 00.09 »
Mitäs mahtaa meinata kun LRP MICRO-CHARGER:in käyttöohjeissa luki:
"The MICRO-CHARGER can be connected to different 12power supplies. Following a ranking of the best suitable supplies:
1:Car battery (full charged)
2: Stabilised power supply 12V DC 12.5 to max 13,8V, min. 5A
3:12V car battery connected to a car battery charger(bat. voltage max 13,8V)

4: 12 car battery charger 3-6A max.
Eli tuon mukaan voisi käyttää auton akkulaturia virtalähteenä? Onkohan täysin turvallista ympäristölle ja latureille?

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #966 : 09.01.09 - klo: 00.18 »
4: 12 car battery charger 3-6A max.
Eli tuon mukaan voisi käyttää auton akkulaturia virtalähteenä? Onkohan täysin turvallista ympäristölle ja latureille?
Olen joskus mitannut akkulaturin(siis halpa 12V, 4A) ulostuloa niin, että siihen on kytketty kondensaattori. Jännite oli ilman kuormaa 18V mikä on sykkivän tasajännitteen huippuarvo. En kytkisi tähän kyllä laturia varsinkin, kun max. sallittu syöttöjännite on 13.8V. On muuten aika kapea jännitealue (12.5-13.8V), omassa Robben laturissa on 11-15V ja joissakin 10-18V.

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #967 : 09.01.09 - klo: 00.58 »
Juu itseäkin kummastuttaa tuo jännitteensiedon alue. Eihän tuota voisi edes kytkeä käynnissä olevan auton akkuun. Mutta kiitoksia vastauksesta. :wink:

Poissa jayjay70

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Miesten kanava
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #968 : 09.01.09 - klo: 09.28 »
Mitäs mahtaa meinata kun LRP MICRO-CHARGER:in käyttöohjeissa luki:
"The MICRO-CHARGER can be connected to different 12power supplies. Following a ranking of the best suitable supplies:
1:Car battery (full charged)
2: Stabilised power supply 12V DC 12.5 to max 13,8V, min. 5A
3:12V car battery connected to a car battery charger(bat. voltage max 13,8V)

4: 12 car battery charger 3-6A max.
Eli tuon mukaan voisi käyttää auton akkulaturia virtalähteenä? Onkohan täysin turvallista ympäristölle ja latureille?

Siis tässähän ei puhuta sen 1:1 AUTON akkulaturin käyttämisestä suoraan virtalähteenä vaan kytkettynä akun kanssa rinnan!

Tuo 12V akku tasaa jännitepiikit tuosta auton akkulaturista eli näinollen voi turvallisesti käyttää. Kokeile vaikka ei pitäis paljon yli 12V olla jännite akun navoista mitattuna KUORMAN alla vaikka siihen olisi auton akkulaturi kytkettynä.
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #969 : 09.01.09 - klo: 10.12 »
No kyllähän tuossa nimenomaan neloskohdassa mainitaan auton akkulaturi, kolmosessa puhutaan siitä kytkettynä akkuun..

Mutta tuon ohjeen neloskohdan mukaan toimien poksahtaa varmasti, se on selvää....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jayjay70

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Miesten kanava
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #970 : 09.01.09 - klo: 10.25 »
Sori! olimpas puusilmä kun en tuota huomannut :D

Siis juurikin noin eli ei suoraan auton akkulaturiin kiinni.

En nyt ihan 100% varmaksi sanoisi posahtamista, mutta ei tuo missään nimessä ole suositeltavaa edes kokeilla. Auton akkulaturit ei ole kovinkaan hyvin suodatettuja ja jännitepiikkejä yleensä ilmenee.
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #971 : 09.01.09 - klo: 21.10 »

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #972 : 11.01.09 - klo: 21.38 »
kokeilimpa tässä kuinka iso jännite reedyn 7.2v 3300mah akussani on..
yleismittarihan näytti 8.6V ja mittasin sen pienen ulkoajelun jälkeen..
eli miten tällainen on mahdollisa  :roll:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #973 : 11.01.09 - klo: 21.39 »
Mikä mittari?
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #974 : 11.01.09 - klo: 21.41 »
biltemasta ihka uusi 40€ maksava yleismittari
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #975 : 11.01.09 - klo: 21.44 »
Joo, noh....

Ilman kuormaa mitattaessa toki jännite voi hyvinkin näyttää tuota.
Mutta kun laitetaan vaikka parisataa milliAmpeeria kuormaa, niin sulla on pari volttia vähemmän.


THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #976 : 12.01.09 - klo: 20.38 »

Poissa jayjay70

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Miesten kanava
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #977 : 12.01.09 - klo: 22.40 »
En usko, että on valmiiksi rakennettu pakka. Cellit on ainoastaan mätsätty keskeään samanlaisiksi.
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #978 : 13.01.09 - klo: 21.34 »
Samaa mieltä. Saanet valikoituja akkuja irrallaan. Todennäköisesti mukana ei tule liitäntäkiskoja eikä liittimiä..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #979 : 13.01.09 - klo: 21.56 »
Joo..Niin arvelin minäkin, mutta kysyin nyt ihan varmuuden vuoksi etten tilaa vielä niitä.

-jarkko

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #980 : 19.01.09 - klo: 16.21 »
Miten akut ottaa, kun auto on ollu rikki jo vähän ennen joulua, eikä akkujani (Grepow SC4500mah) ole latailtu sen koommin,pitääkö elvyttää? En kyllä tiedä miten. Mitä tuon aikainen seisonta vaikuttaa akkuun.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #981 : 19.01.09 - klo: 18.11 »
Yksinkertaisimmillaan lataat ensin akut täyteen pienemmällä virralla esim. 1A, ja ajelet sitten normaalisti. Pitemmän säilytyksen jälkeen akut voivat olla "latteat", mutta ei tässä tapauksessa huomaa vielä.
Monimutkaisimmillaan tästä kysymyksestä saa melkoista salatiedettä. Tämä riippuu akkujen tyypistä (harraste- vs. kisa-akku, eli millainen sisäinen vastus), kasaustavasta (pötkönä vs. rinnakkain eli voiko erillispurkaa) ym. ym.

Oletan että sinulla on pötkömalliset harrasteakut, jollaisia itsekkin käytän, eli kovaa ajoa vaan.

Tuolla todella kattavaa tietoa aiheesta-->http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #982 : 20.01.09 - klo: 18.53 »
Onkohan tuossa "x-peak 3" laturissa joku vika tms. kun yritän ladata uutta orionin 6-kennoista 4200mah-akkua C=2A-arvolla ja jo vartin jälkeen piipittää että olisi valmis? Akku eikä laturi eivät ole edes kädenlämpöisiä. Ei kait se noin nopeaan voi uutta, varmaankin tyhjää, akkua ladata täyteen?

Näyttää tämmöstä kun on "ladannut", jos tämä nyt mitään kertoo:


EDIT: niin, siis miksiköhän se katkaisee sen latauksen???
jaa, taitaa olla vaan hajalla kun ei onnistu :(
« Viimeksi muokattu: 20.01.09 - klo: 19.34 kirjoittanut Hyper »

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #983 : 21.01.09 - klo: 21.53 »
Onkohan tuossa "x-peak 3" laturissa joku vika tms. kun yritän ladata uutta orionin 6-kennoista 4200mah-akkua C=2A-arvolla ja jo vartin jälkeen piipittää että olisi valmis? Akku eikä laturi eivät ole edes kädenlämpöisiä. Ei kait se noin nopeaan voi uutta, varmaankin tyhjää, akkua ladata täyteen?
Oletko purkanut akun ennen kun laitat sen lataukseen? Uusissa akuissa on monesti ladattu varastolataus, jotta akku ei purkaudu itsekseen kaupan hyllyllä jo nollille. Voi siis olla, että siellä on jonkin verran virtaa jo valmiiksi sisällä, mutta en usko että tämä on se syy tähän ongelmaan.

Voitko hivenen selventää tuota laturin näyttöä? 100 mA voisi olla joku latausvirta, mutta kerroit ladanneesi 2A. Onko toi 208 sisään mennyt kapasiteetti vai latausaika tai jotain muuta?

Tuossa laturissahan ei tainnut olla akun kapasiteetin säätöä? Haen vain sitä, että tyssäisikö lataus johonkin liian pieneksi säädettyyn rajaan. Jos siinä pystyy säätämään deltapeakkia, niin kokeile isompaa arvoa.

Jos akku ei ole lämmin sen jälkeen kun lataus katkeaa, kokeile käynnistää lataus uudelleen. Se, että akku ei lämpene voi johtua myös siitä, että lataat pienellä virralla ja tuon ohjeissa sanotaan, että se olisi zeropeak laturi, eli katkaisee latauksen aika herkästi. Lataako se aina samanverran tai yhtä kauan?

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #984 : 22.01.09 - klo: 02.20 »
Oletko purkanut akun ennen kun laitat sen lataukseen? Uusissa akuissa on monesti ladattu varastolataus, jotta akku ei purkaudu itsekseen kaupan hyllyllä jo nollille. Voi siis olla, että siellä on jonkin verran virtaa jo valmiiksi sisällä, mutta en usko että tämä on se syy tähän ongelmaan.

Voitko hivenen selventää tuota laturin näyttöä? 100 mA voisi olla joku latausvirta, mutta kerroit ladanneesi 2A. Onko toi 208 sisään mennyt kapasiteetti vai latausaika tai jotain muuta?

Tuossa laturissahan ei tainnut olla akun kapasiteetin säätöä? Haen vain sitä, että tyssäisikö lataus johonkin liian pieneksi säädettyyn rajaan. Jos siinä pystyy säätämään deltapeakkia, niin kokeile isompaa arvoa.

Jos akku ei ole lämmin sen jälkeen kun lataus katkeaa, kokeile käynnistää lataus uudelleen. Se, että akku ei lämpene voi johtua myös siitä, että lataat pienellä virralla ja tuon ohjeissa sanotaan, että se olisi zeropeak laturi, eli katkaisee latauksen aika herkästi. Lataako se aina samanverran tai yhtä kauan?
En ole purkanut, pistin suoraan lataukseen.

Eli tuo 208 on se mah mikä on mennyt sisään jos oikein ymmärsin
6.17 on aika jonka laturi on ladannut, siis 6 minuutia rapiat tuossa
NM 100mA, tosiaan taisin lopuksi vielö kokeilla tuolla pienimmällä arvolla, 0.1A, jolla se latasi vain 6 minuuttia. Vartin se latasi sillä 3A arvolla.

Ilmeisesti laturia eikä akkua pysty vahingoittamaan mikäli sen antaisi ladata vaikka sillä 3A-arvolla sen minkä se lataa ja aina kun laturi vähän väliä lopettaa lataamisen niin pistäisi vain uudelleen lataukseen. Jonkin ajan kuluttua laturin sitten pitäis lopettaa tuo pysahtely ja ladata akku täyteen...?

Olen lähinnä lataillut starttiboksin lyijyakkua ja vastarin akkuja eikä vastaavaa ole silloin sattunut. Nimh-akun lataushan on aika yksinkertainen toimenpide tuolla. Valitaan vain nimh-akku ja "lataus"-moodi joiden jälkeen se kysyy sitä C-arvoa (0.1-3A). Tämän jälkeen pitkä painallus oikeanpuoleisesta napista ja laturi "automaattisesti tunnistaa akun" ja alkaa lataamaan.

Pitänee testailla huomenissa lisää :)
« Viimeksi muokattu: 22.01.09 - klo: 02.25 kirjoittanut Hyper »

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #985 : 22.01.09 - klo: 17.56 »
Taitaa virtalähteestä vaan paukut loppua kesken. Pistin tuossa just jotain 5 tai 6 kertaa putkeen lataamaan eri arvoilla (1A -2A) ja satuin kerran just sopivasti tiirailemaan näyttöä kun lataus loppui ja vilahti 100mA arvo.

Myös latausvirta laskee aina loppua kohden... Pystyyköhän tuosta jännitteestä kertomaan mitään? Kun pistin eka kerran lataukseen niin luki yli 10V mutta kun lopetin niin se oli pudonnut jo 8.5volttiin...

Mittasin sähkömittarilla jännitteen mitä se virtalähde antoi ja se ainakin oli kunnossa koko ajan (reilu 13V)...

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #986 : 22.01.09 - klo: 18.06 »
Taitaa olla latausvirta vähän pieni tolle akulle, laturi luulee sen olevan täys vaikka se ei todellisuudessa ole. Kokeileppa purkaa ensin, ja sitten ladata vähän reippaammalla virralla, joku varmaan osaa sanoa mikä olisi järkevä virta tolle akulle?

Oletko muuten yrittänyt ajaa akulla? Yli 8v viittais kyllä toisaalta siihen että se on suht täys..

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #987 : 22.01.09 - klo: 18.45 »
Hmm... Saattaa kuulostaa tyhmältä,mutta etkai vaan ole ladannu akkuja li-po tai jollain muulla moodilla. Koska se li-po moodi laskee latausvirtaa loppua kohti. Katoppa että kun lataat,niin nouseeko akun jännite jonkun tietyn rajan yli.Mulla kun lataa li-poa (3s) niin ei jännite nouse ikinä yli 12.6v sitte 2s ei mee yli 8.2v
Ja kyllähän noita akkuja voi hyvästi ladata vaikka 5A virralla,sulla vaan tuo laturi on vissii vaan 3A parhaimmillaan. Sitte voit kokeilla nostaa Delta-peak arvoa. Koska oletan että sulla on pötköakku niin et oo ikinä erillispurkanu sitä. Mun pötköakulla on Delta-peakkia pakko nostaa noin 6-10mV/cell.Muuten se katkoo latausta alvariinsa. Sitte jos on itse kasattu akku niin se pitää purkaa erillis- purkulaitteella,että kennot menee tasaisiksi. Silloin delta-peak on se 3mV. Ilman erillispurkuria akut menevät huomattavasti nopeammin huonoon kuntoon ->kapasiteetti laskee,voltit laskee. Niitä Delta-peak juttuja voi muuttaa siinä kun on se NiMH CHARGE ja sitte painaa INC pari kertaa. 6 kennoinen akku on mulla täynä sillon ku jännite nousee jo yli 9v,latauksen lopussahan se tietenkin laskee.

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #988 : 22.01.09 - klo: 20.08 »
Hmm... Saattaa kuulostaa tyhmältä,mutta etkai vaan ole ladannu akkuja li-po tai jollain muulla moodilla. Koska se li-po moodi laskee latausvirtaa loppua kohti. Katoppa että kun lataat,niin nouseeko akun jännite jonkun tietyn rajan yli.Mulla kun lataa li-poa (3s) niin ei jännite nouse ikinä yli 12.6v sitte 2s ei mee yli 8.2v
Ja kyllähän noita akkuja voi hyvästi ladata vaikka 5A virralla,sulla vaan tuo laturi on vissii vaan 3A parhaimmillaan. Sitte voit kokeilla nostaa Delta-peak arvoa. Koska oletan että sulla on pötköakku niin et oo ikinä erillispurkanu sitä. Mun pötköakulla on Delta-peakkia pakko nostaa noin 6-10mV/cell.Muuten se katkoo latausta alvariinsa. Sitte jos on itse kasattu akku niin se pitää purkaa erillis- purkulaitteella,että kennot menee tasaisiksi. Silloin delta-peak on se 3mV. Ilman erillispurkuria akut menevät huomattavasti nopeammin huonoon kuntoon ->kapasiteetti laskee,voltit laskee. Niitä Delta-peak juttuja voi muuttaa siinä kun on se NiMH CHARGE ja sitte painaa INC pari kertaa. 6 kennoinen akku on mulla täynä sillon ku jännite nousee jo yli 9v,latauksen lopussahan se tietenkin laskee.

Kyllä on nimh-moodi päällä. Akku on siis aivan uusi ja ekoja kertoja latailen. Tuota delta-peak arvon muutosta en ole tiennytkään että voi säätää, muistaakseni ohjeissakaan ei siitä puhuta mitään niin oletin että säätöä ei ole... Pitää testata huomenissa lisää.

Kiitokset vinkeistä :)

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #989 : 22.01.09 - klo: 22.34 »
Ilmeisesti laturia eikä akkua pysty vahingoittamaan mikäli sen antaisi ladata vaikka sillä 3A-arvolla sen minkä se lataa ja aina kun laturi vähän väliä lopettaa lataamisen niin pistäisi vain uudelleen lataukseen. Jonkin ajan kuluttua laturin sitten pitäis lopettaa tuo pysahtely ja ladata akku täyteen...?
Laturia ei pysty tuolla vahingoittamaan, ellei se ole joku ihme maanantaikappale. Akku sen sijaan ei tykkää hyvää, jos se on jo täysi ja yrität vielä ladata lisää. Kannattaa siis seurata sitä akun lämpötilaa, jos alkaa mennä yli 50C:n niin akku on varmasti täynnä. Jos kyse on vain valepeakkaamisesta, niin pitäisi käydä juuri noin kuin sanoit ja akku latautuu lopulta täyteen. Niin kuin joku totesi, kannattaa yrittää ajaa tai mieluiten purkaa/tasapurkaa sitä akkua ennen kuin seuraavaan kerran yrität ladata.