Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597038 kertaa)

0 jäsentä ja 14 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #990 : 23.01.09 - klo: 09.31 »
Värkkäsin ajankuluksi ja oman elämän helpottamiseksi tällaisen latausasemasalkun:



Kaikenkaikkiaan hintaa koko komeudelle tuli noin 150 euroa (poislukien akut tietenkin). Nyt akkujen lataaminen käy näppärästi ja piuhat ja laitteet pysyvät järjesteyksessä.
Flying Calacucco

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #991 : 23.01.09 - klo: 09.51 »
^ Hyvän näköinen paketti. Onko noi alakulman kultaset palikat saddle back-lipoja?

Itsekin olen koittanut tota salkkuhommaa pyörittää, että autolle on oma salkku, ohjaimelle + työkaluille salkku ja sen lisäks vielä reppu latureille ja akuille. Eise niin kätevää kuitenkaa ollu (ainakaan mun kohdalla) loppujenlopuks, niin luovuin salkuista ja survoin kaikki yhteen keskikokoiseen, kovapohjaiseen jumppakassiin.

Rojujen siirtely on kyl tässä lajissa kohtuu haastava homma. Onneksi LiPO:jen mukaan tulo keventää laukkua aika huolella. :)

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #992 : 23.01.09 - klo: 10.05 »
^ Hyvän näköinen paketti. Onko noi alakulman kultaset palikat saddle back-lipoja?

On. Myös akut pysyvät hyvin ja turvallisesti ojennuksessa pehmusteiden sisällä.
Flying Calacucco

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #993 : 30.01.09 - klo: 23.01 »
Sopiiko tämä: http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=29432 tai tämä:
http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=30366 laturi tähän akkuun:
http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=23600 ?  :shock:

Kannattaisiko hommata jotkut liittimet? Tarkoituksena olis hommata vastarin akku polttikseen.
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #994 : 01.02.09 - klo: 17.00 »
Itse ostaisin sen jälkimmäisen laturin (kunnon deltta peak) ja akun. Liittimet sen mukaan mitä autossa on. Laturista kannattaa varmistaa seinäpistookkeen malli ettei tule sitä kolmepiikkistä UK mallia.
Mukavia hintoja, itseänikin alkoi kiinnostaa, mutta miten toimituskulut?

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #995 : 01.02.09 - klo: 19.25 »
Postit on semmonen n. 18€ 
multa löytyy semmonen pistoke homma, että pystyy kytkemään uk mallin suomalaiseen pistokkeeseen   :afro:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #996 : 10.02.09 - klo: 16.05 »
Hei kertokaas aloittelijalle mimmonen laturi kannattais hommata tälläselle akulle? http://www.hobbylinna.com/nosram-team-pack-4600nimh-p-18784.html

Ei mikään kauheen kallis laturi sais olla, mutta semmonen mikä hoitaa hommansa hyvin.
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT


Poissa hallipatsui

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #998 : 11.02.09 - klo: 21.01 »
No toi pcb-airsoftin tuote on ainakin aika hidas. Kun laskee, että se lataa sinun akkuasi 46h ja yleensä menee vähän yli luvattujen.
Hobao Hyper 8,5 Pro
Team Academy SBV2 Pro Carbon Team Academy GV2 Pro

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #999 : 11.02.09 - klo: 23.49 »
Kiitoksia avusta!
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1000 : 11.02.09 - klo: 23.54 »
Täytyykö NiMH akkua purkaa käyttöiän pidentämiseski, jos täytyy niin milloin? Ja mitä tapahtuu jos sitä ei pura koskaan?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1001 : 12.02.09 - klo: 00.03 »
^ Pakko sanoa sulle sama mitä itelle sanottiin kun kyselin viime kesänä latureista;

Älä osta halvinta mitä löydät, laturiin ja akkuihin panostaminen kannattaa, oikeasti.
Se parinkympin laturi alkaa vtuttamaan viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa siirtymään vaikka lipoihin.
Ite menin ostamaan tyhmänä ensimmäiseksi juurikin tuollasen hobbylinna-mallisen parinkympin halpisskeidan, joka tosin ajoi asiansa, mutta onneton latausvirta alkoi ketuttamaan heti toisen latauksen aikana.
Panosta siihen laturiin vähintään se 50-100 euroa niin alkaa löytymään oikeasti hyviä latureita joista on hyötyä pitkälle tulevaisuuteen.

Tässä pari hyväksi havaittua laturia:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-101876

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1002 : 12.02.09 - klo: 00.11 »
Jos täytyy viilata pilkkua niin kumpi noista kahdesta edellämainituista latureita on parempi? voiko noilla myös purkaa akkuja?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1003 : 12.02.09 - klo: 00.13 »
Toinen kysymys akkujen purkamiseen liittyen: Onko latureissa olevasta purkutoiminnosta (kaikki kennot puretaan sarjassa) hyötyä NiMH akkujen kanssa, vai pitäisikö akku purkaa kennokohtaisesti? Jostain luin, että kennojen epätasapainon voi tasata hitaalla pitkällä ylilatauksella eli käytännössä esim. 4000mAh akku ja lataus 200mA 30h ajan "tyhmällä" perus laturilla (ei delttapeak). Onko tästä oikeasti hyötyä akun kestoiän kannalta?

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1004 : 12.02.09 - klo: 00.19 »
Jos täytyy viilata pilkkua niin kumpi noista kahdesta edellämainituista latureita on parempi? voiko noilla myös purkaa akkuja?

No onhan tuo IMAX aika paljonkin pätevämpi, sisäänrakennettu tasuri, yms. Itellä ei tuosta kokemuksia ja tuo Graupneri kyllä näyttää aika Ladalta tuohon IMAXiin verrattuna.. vähän huono vertailu.. :huh:
Mutta itellä on tuo Ultramat ja riittää omiin tarpeisiin nyt kun tuli hommattua halvalla tasurikin kaveriks.
Kenellä tuo IMAX on kertokoon enempi, mutta speksien valossa noista kahdesta ehdottomasti tuo IMAX.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1005 : 12.02.09 - klo: 09.02 »
Kantsii huomioida, että IMAX vaatii erillisen powerin, kun taas kyseinen Graupnerin laturi ei.
Flying Calacucco

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1006 : 12.02.09 - klo: 10.38 »
Täytyykö NiMH akkua purkaa käyttöiän pidentämiseski, jos täytyy niin milloin? Ja mitä tapahtuu jos sitä ei pura koskaan?

Taas ohjaan sinut tuonne --> http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html Lue tuolta. Sieltä löytyy, aikuisten oikaesti  :tongue:

Tässä topikissakin on varmaan sivuttu näitä asioita. Käytä hakua, lue, lue vähän lisää ja sitten luet uudestaan ja kysy sitten jos et ymmärrä jotain. Näitä samoja asioita tarvitse jauhaa sataan kertaan. Tämä ei ole chatti-foorumi näes  :wink:

Ja en sano pahalla vaan pelkästään hyvällä  :cool:

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1007 : 12.02.09 - klo: 17.20 »
Kantsii huomioida, että IMAX vaatii erillisen powerin, kun taas kyseinen Graupnerin laturi ei.

Hyvä kun sanoit! Mistä siihen saa ostettua powerin ja paljon ne maksaa? Käykö tietokoneen poweri? :D
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1008 : 12.02.09 - klo: 17.21 »
Täytyykö NiMH akkua purkaa käyttöiän pidentämiseski, jos täytyy niin milloin? Ja mitä tapahtuu jos sitä ei pura koskaan?

Taas ohjaan sinut tuonne --> http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html Lue tuolta. Sieltä löytyy, aikuisten oikaesti  :tongue:

Tässä topikissakin on varmaan sivuttu näitä asioita. Käytä hakua, lue, lue vähän lisää ja sitten luet uudestaan ja kysy sitten jos et ymmärrä jotain. Näitä samoja asioita tarvitse jauhaa sataan kertaan. Tämä ei ole chatti-foorumi näes  :wink:

Ja en sano pahalla vaan pelkästään hyvällä  :cool:

Kiitoksia taas.. vähän hävettää jo..  :cheesy:
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1009 : 12.02.09 - klo: 17.39 »
Kantsii huomioida, että IMAX vaatii erillisen powerin, kun taas kyseinen Graupnerin laturi ei.

Hyvä kun sanoit! Mistä siihen saa ostettua powerin ja paljon ne maksaa? Käykö tietokoneen poweri? :D

Powereita saa ostettua melkeinpä mistä tahansa RC-liikkeestä. Vaikkapa tällainen. Kyllä tietsikkapowerikin käy, samaa sähköähän sieltä tulee. Powerin valinnassa kannattaa huomioida sen ulos antama virta ja jännitetaso (jännitteen vaihteluväli tai reguloitu jännite).
Flying Calacucco

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1010 : 12.02.09 - klo: 18.50 »
Kuinka iso kapasiteetti (mAh) olis sopiva vastarin akkuun?
En haluaisi ostaa semmosta, jota joutuu kokoajan lataamaan  :undecided:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1011 : 12.02.09 - klo: 18.52 »
Itse ajanut 850mAh 2S lipoilla. Hyvin kestää kolme varttia. Jos haluaa pidempää kestoa niin suurempaa, helppoa.. Suurin mitä olen nähnyt 1:8 autossa taitaa olla 3000mAh

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1012 : 12.02.09 - klo: 20.05 »
Joo ok!  :azn:
« Viimeksi muokattu: 12.02.09 - klo: 20.22 kirjoittanut juhku1 »
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1013 : 12.02.09 - klo: 20.13 »
Toinen kysymys akkujen purkamiseen liittyen: Onko latureissa olevasta purkutoiminnosta (kaikki kennot puretaan sarjassa) hyötyä NiMH akkujen kanssa, vai pitäisikö akku purkaa kennokohtaisesti? Jostain luin, että kennojen epätasapainon voi tasata hitaalla pitkällä ylilatauksella eli käytännössä esim. 4000mAh akku ja lataus 200mA 30h ajan "tyhmällä" perus laturilla (ei delttapeak). Onko tästä oikeasti hyötyä akun kestoiän kannalta?
Laturilla purkamisesta on sen verran hyötyä, että saat sillä purettua vähän virtaa pois ennen tasapurkua, jos käytät hidasta tasapurkulevyä tai jotain Novak Smart Trayn tyyppistä hidasta laitetta. Varsinkin jos tarkoituksena on laturipurun jälkeen vielä tasapurkaa, kannattaa käyttää korkeata katkaisujännitettä esim. 1,1 v/kenno. Tällöin purku katkeaa ennen kuin osa kennoista on aivan liian tyhjiä. Ongelma sarjassa purkamisessa on järjestään se, että yksi kennoista menee ainakin kisa-akuissa takuulla nollaan purettaessa esim. 0,9v/kenno, joka muuten olisi hyvä katkaisujännite. Laturilla purkaminen on parempi kuin ei mitään, mutta jos haluat pitää akuista parempaa huolta ja ne on kasattu side by side tyyliin, niin suosittelen vahvasti tasapurkamista.

En ole koskaan aikasemmin törmännyt teoriaan, että hitaasti ylilataamalla voi tasata akut. Sehän tuossa oli idea? NiMh akkujen kanssa ei kannata käyttää trickle chargea (ylläpitolataus), ilmeisesti heikentää akkujen virranantokykyä. Voisin siis kuvitella, että hitaalla ylilataamisella olisi haitallisia vaikutuksia akulle. En suosittele kokeilemaan. Tietysti, jos lähde on varma asiasta niin mikäs siinä

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1014 : 12.02.09 - klo: 22.10 »
Löysin sen jutun eli oli lennokkipalstalla:
http://www.lennokit.net/showthread.php?t=30487
Jutussa suositeltiin 1/10C virtaa 16h uudelle akulla ja aina välillä (10-20 syklin jälkeen).
Tästä keskustelusta voi sanoa, ettei sitä yhtä ja ainoa yksimielistä tapaa akkujen käsittelystä ole.
Itsellä on käytössä valmiit pötköakut eli pitää vaan avata paketit, ja johdottaa kennojen välit ulos, jotta erillispurku onnistuu siististi.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1015 : 12.02.09 - klo: 23.10 »
Onko kenelläkään käytössä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630 kyseistä laturia? Onko sellainen laturi jolla tekee jotain? Tarvitseeko erilistä virtalähdettä vai onko itsessään sellainen ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1016 : 12.02.09 - klo: 23.14 »
^ Kattoppa jokunen viesti ylöspäin.. löytyy juttua lähempää ku arvaatkaan.. :azn:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1017 : 12.02.09 - klo: 23.19 »
^ Kattoppa jokunen viesti ylöspäin.. löytyy juttua lähempää ku arvaatkaan.. :azn:
Niinpä näky. Ja tuolla LiPo keskustelussa sain jo vastauksen =). Tuohon laturiin varmaan käy Pulsarin virtalähde
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1018 : 13.02.09 - klo: 15.11 »
Alkaa mulla nuo vanhat akut oleen jotenkin kummallisia. Latailin tuossa 3a:n virralla niin oli niin kuumana että
kuumaliima kuumeni ja suli kosketus kosteaksi. Yksi akku vssn tekee näin. Akku Grepow 4200mah, tai oikeastaan akkuja on neljä. Joten kysymykseni kuuluu että kannattaako noista kerätä enään toimivia kennoja pois ja niistä rakentaa vai roskiinko vaan?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1019 : 13.02.09 - klo: 15.25 »
Kyllä mä parista vanhasta pakasta, joissa oli samoja kennoja kasailin yhden toimivan kun kummastakin oli hiipunut yksi tai useampi kenno, toimii se vielä mutta en ole juuri akkua käyttänyt kun siirryin lipoihin. Eri kokoisia kennoja (esim. 4200 ja 4500mAh) ei kannata alkaa sotkemaan ja eri valmistajankin kennoja tuskin. Eli jos kennojen purkuajat ja muut ominaisuudet eroaa jää yhdistettyjen kennojen elinikä lyhyeksi, jos kennot on samaa 'erää' niin sitten voi toimia pidempäänkin. Nämä päättelyt tehty ihan maalaisjärjellä ajateltuna.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009