Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1594600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2280 : 05.09.10 - klo: 13.14 »
Tuollainen irtonainen splitteri mahdollistaa sen että kun kytkee akkujen purkujohtoja sarjaan, niin kytkentä on mahdolista tehdä ristiin.
Kysymys kuuluukin: millä kytkit akkujen purkujohdot sarjaan sen jälkeen kun olit kytkenyt tasausjohdot splitteriin?

Akuissa on bullet liittimet niin otin toisen akun + johdon ja toisen akun - johdon ja yhdistin ne, eli siis samalla tavalla kun ne kytketään käytöön.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2281 : 05.09.10 - klo: 13.24 »
Siinä se ongelma helposti syntyykin kun pitää tarkkaan katsoa splitteriin kytketyistä johdoista että kumman akun + yhdistetään toisen akun - johtoon.

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2282 : 05.09.10 - klo: 13.27 »
Siinä se ongelma helposti syntyykin kun pitää tarkkaan katsoa splitteriin kytketyistä johdoista että kumman akun + yhdistetään toisen akun - johtoon.

Ahaaaa tuollaista en tulluta ajatelleeksikaan?? Oliskos jotain hyviä vinkkejä kuinka tuon asian voisi selvittää??

Taisinpas nyt ymmärtää asian. Mutta selvennykseksi vielä, näinkö siis että oikean puoleisen akun + vasemman miinuksee??
« Viimeksi muokattu: 05.09.10 - klo: 13.40 kirjoittanut matti1983 »
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2283 : 05.09.10 - klo: 14.36 »
Tuossa kuvassa olevan vasemman puoleisen liittimen akun miinusjohto laturiin ja plussa oikean puoleisen liittimen akun miinukseen ja oikeanpuoleisen akun plussa laturiin. Ja lataus 6s asetuksella.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2284 : 05.09.10 - klo: 15.50 »
Tuossa kuvassa olevan vasemman puoleisen liittimen akun miinusjohto laturiin ja plussa oikean puoleisen liittimen akun miinukseen ja oikeanpuoleisen akun plussa laturiin. Ja lataus 6s asetuksella.

Olipas hyvä että varmistin, v*tuiks ois menny TAAS :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2285 : 05.09.10 - klo: 16.03 »
Pääsääntönä balanseri-liittimessä musta on miinus eli sen puolen akun miinus laturin miinukseen niin loppu hoituukin jo itsestään.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2286 : 05.09.10 - klo: 16.26 »
Kummilla akuilla on enemmän tehoa rinnan kytkettynä? Zippy flightmax 1800 3s 20c ja Turnigy 2200 2s 30c akuilla ?
3S:llä saa enemmän tehoa mikäli nopeudensäädin ja moottori kestää moisen.
Jos nimellisarvoilla lasketaan yhdelle akulle:
3S 1800 mAh 20C antaa nimellisesi 11,1 volttia ja jatkuva virrankesto 36 ampeeria = 399,6 wattia.
2S 2200 mAh 30C antaa nimellisesti 7,4 volttia ja jatkuva virrankesto 66 ampeeria = 488,4 wattia, eli n. 22 % enemmän tehoa.

Jos palikat kestää isompaa virtaa, niin tässä tapauksessa 2S teoriassa voisi antaa enempi tehoa ulos, mutta myös häviöt sotkee kuvioita. Kone kiertää 3S:llä enemmän, mikä pitää toki kompensoida välityssuhteilla. Noita akkuja tosin näkee pääsääntöisesti pienissä autoissa, joissa noparit ei kestä kyseisen 2S-lipon laskentaesimerkissä käytettyä 66 ampeerin jatkuvaa virtaa, eli 3S käytännössä antaa kovemmat kyydit noparin rajoituksen takia.

Editti: lihavoitu "avainsanat".
« Viimeksi muokattu: 05.09.10 - klo: 19.21 kirjoittanut McJones »
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2287 : 05.09.10 - klo: 17.42 »
Kummilla akuilla on enemmän tehoa rinnan kytkettynä? Zippy flightmax 1800 3s 20c ja Turnigy 2200 2s 30c akuilla ?
3S:llä saa enemmän tehoa mikäli nopeudensäädin ja moottori kestää moisen.
Jos nimellisarvoilla lasketaan yhdelle akulle:
3S 1800 mAh 20C antaa nimellisesi 11,1 volttia ja jatkuva virrankesto 36 ampeeria = 399,6 wattia.
2S 2200 mAh 30C antaa nimellisesti 7,4 volttia ja jatkuva virrankesto 66 ampeeria = 488,4 wattia, eli n. 22 % enemmän tehoa.

Jos palikat kestää isompaa virtaa, niin tässä tapauksessa 2S teoriassa voisi antaa enempi tehoa ulos, mutta myös häviöt sotkee kuvioita. Kone kiertää 3S:llä enemmän, mikä pitää toki kompensoida välityssuhteilla. Noita akkuja tosin näkee pääsääntöisesti pienissä autoissa, joissa noparit ei kestä kyseisen 2S-lipon laskentaesimerkissä käytettyä 66 ampeerin jatkuvaa virtaa, eli 3S käytännössä antaa kovemmat kyydit noparin rajoituksen takia.

Kysyjä kuitenkin kysyi kahden akun rinnankytkennästä. Tällöin virrat voi tuplata (teoriassa), jolloin 3S:llä irtoaa yli 70 ampeeria ja 2S:llä yli 130A. Jotta tuohon yli 130 ampeeriin päästään, vaaditaan jo melkoiset muutkin palikat, kun taas 3S:llä virtamäärä on huomattavasti pienempi. Kun kapasiteetit ovat noin pienet, oletin suoraan, ettei kyseessä ole mikään 1:8 tms kokoluokan laite vaan esim 1:16 E-revo.

On siis todennäköisempää, että 3S:llä saa enemmän tehoa, vaikka teoriassa tuolla 2S:llä olisikin mahdollisuus suurempaan tehoon.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2288 : 05.09.10 - klo: 19.43 »
Kysyjä kuitenkin kysyi kahden akun rinnankytkennästä. Tällöin virrat voi tuplata (teoriassa), jolloin 3S:llä irtoaa yli 70 ampeeria ja 2S:llä yli 130A. Jotta tuohon yli 130 ampeeriin päästään, vaaditaan jo melkoiset muutkin palikat, kun taas 3S:llä virtamäärä on huomattavasti pienempi. Kun kapasiteetit ovat noin pienet, oletin suoraan, ettei kyseessä ole mikään 1:8 tms kokoluokan laite vaan esim 1:16 E-revo.

On siis todennäköisempää, että 3S:llä saa enemmän tehoa, vaikka teoriassa tuolla 2S:llä olisikin mahdollisuus suurempaan tehoon.
Semiturha kommetti vielä, mutta samoilla peruslinjoillahan tässä ollaan. Lihavoin omaan viestiini pari avainsanaa, niin selkiää paremmin. Rinnankytkentä muuttaa vain sen, että virrat (ja tehot) voi tuplata, jos piuhat ja paikat kestää.

Tuommoiset pikkuakut menee oikein nätisti esim. 1:12 kokoluokan trukkiin ns. "lyhyeen ja kovaan ajoon" ja 550-kokoinen kone imaisee luokkaa 800...900 wattia. Tosin akut sarjassa (2 kpl 2s).

T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2289 : 06.09.10 - klo: 08.32 »
Löytyykös minkälaisia kokemuksia näistä "quattro" latureista.


http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10327&Product_Name=HobbyKing_Quattro_4x6S_Lithium_Polymer_Multi_Charger_

Tai.


http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170&Product_Name=Turnigy_4x6S_Lithium_Polymer_Battery_Pack_Charger

Turnigyssä olisi kyllä 6a max lataus.
Hirveästi ei tietysti ole väliä, kun on nyky akut niin pieniä, 1050-2200mah (lipo)
5c:llä on kyllä latailtu noita 1050mah 3s akkuja, ei edes lämpiä yhtään..

Mutta jos noista latureista löytyisi kokekmuksia.
Ensimmäistä taitaa olla käytössä, mut mites jälkimmäistä??

son loppu ny.

Poissa S50

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2290 : 10.09.10 - klo: 18.07 »
Tulipa ostettua Graupner ultramat 14+ laturi, teenkö jotain väärin vai onko laturin näyttö p*skana kun laittaa piuhan seinään niin virrat lähtee päälle ja näyttöön syttyy taustavalo mutta näytössä ei lue mitään? Napeista kun painelee niin piippailee kyllä mutta vähän hankalaa toimia kun näytössä ei lue mitään..

edit: Ei varmaan kuulu asiaan että laturin sisällä joku helisee kun heiluttelee? :grin: Voi v*ttu että vaikuttaa taas laatuvehkeeltä...tää on tätä nykyaikaa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.10 - klo: 18.41 kirjoittanut S50 »
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2291 : 10.09.10 - klo: 21.43 »
Tulipa ostettua Graupner ultramat 14+ laturi, teenkö jotain väärin vai onko laturin näyttö p*skana kun laittaa piuhan seinään niin virrat lähtee päälle ja näyttöön syttyy taustavalo mutta näytössä ei lue mitään? Napeista kun painelee niin piippailee kyllä mutta vähän hankalaa toimia kun näytössä ei lue mitään..

edit: Ei varmaan kuulu asiaan että laturin sisällä joku helisee kun heiluttelee? :grin: Voi v*ttu että vaikuttaa taas laatuvehkeeltä...tää on tätä nykyaikaa.

Jos sisällä joku helisee niin taitaa olla kokenut kovia jossain matkan varrella. Tai ainakaan yksikään 14+ jonka itse olen nähnyt ei ole helissyt...

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2292 : 11.09.10 - klo: 10.26 »
Joissain 14+:ssahan matkan varrella on se sisällä olevan powerin kiinnike on hajonnut ja se helisee siellä sisällä.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2293 : 15.09.10 - klo: 21.07 »
Laturia päivittämässä, onko kenelläkään mielessä hyvää ja halpaa :grin:

Eli siis accucel 6 myin pois(hyvä laturi sekin),ja nyt haluaisin sellaisen jossa on virtalähde ja balanceri sis.rakennettuna. 12v ei tarvetta ole.

ultramat 14 omistin aikoinaan ja paremman haluaisin, eli 14+ jäänee kauppaan.

budjetti on 100 molemmin puolin.

Robben Power Peak C8 vaikuttaa mielenkiintoiselta



kokemuksia robben latureista?

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2294 : 16.09.10 - klo: 08.19 »
/\ En osaa sanoa mitään.

Mutta onko kellään tätä: http://www.hobbylinna.com/b6ac-super-multi-charger-p-22971.html ?
Onko hyvä laturi vai ottaisiko suosiolla esim. ultramat 14?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa RC-tyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2295 : 16.09.10 - klo: 20.09 »
Pitäs saada kunnollinen laturi akkuparistoille Ni-Mh, pystyis lataamaan väh. 4 paristoa kerrallaan, 6 pariston lataus olisi parempi.

Ja kysymys: kaapista löytyi vanha alkali/Ni-Cd laturi, että pystynkö lataamaan sillä Ni-Mh pattereita? Tämmönen laturi.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2296 : 16.09.10 - klo: 20.14 »
Lainaus
Will also charge NiCd and NiMH batteries

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2297 : 16.09.10 - klo: 20.37 »
Pitäs saada kunnollinen laturi akkuparistoille Ni-Mh, pystyis lataamaan väh. 4 paristoa kerrallaan, 6 pariston lataus olisi parempi.

Ja kysymys: kaapista löytyi vanha alkali/Ni-Cd laturi, että pystynkö lataamaan sillä Ni-Mh pattereita? Tämmönen laturi.
Itsellä oli em. laturi. Laturilla pystyi latamaan myös paristoja. Ainoa ikävä puoli tässä paristojen latauksessa oli se, että paristot lähes järjestään vuoti ennen, kuin olivat tyhjät :evil:. Akkujen latauksessa laite arpoi jotenkin latausajan ja latasi sitten aika satunnaisesti niitä. Lopputulos oli, että pienet AAA:t se ylilatasi (olivat kuumia) ja suuret AA:t se latasi puolitäyteen. Ei kyllä voi mitenkään suositella em. laturia minkään lataukseen. Ihan perus yönyli peruslaturikin on parempi kuin em. laite.

Poissa hapsu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2298 : 16.09.10 - klo: 22.02 »
Mikä on vikana kun graupner ultramat 14+ lataa 2200mah 2s lipoon vain n.200mah ja näyttää että lataus on ladannut. Ja autolla voi sen kunniaksi ajaa noin 3min. Molempien kennojen jännitteeksi näyttää 3,7 Enkö osaa laittaa asetuksia oikein vai onko akku rikki?

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2299 : 16.09.10 - klo: 22.20 »
Akku tulee täyteen kun jännite on 4,2V per kenno, ja latausvirta putoaa kohti nollaan.
Eli asetuksissa lienee vikaa jos katkaisee 3,7V:iin.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa hapsu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2300 : 16.09.10 - klo: 22.38 »
Siinä latauksen alussa voi valita semmosen kun V/C niin siinä on aina ollut 3.7V/C laitan sen arvon 4.2V/C niin sitten se varmaan lataa siihen enemmän.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2301 : 16.09.10 - klo: 23.05 »
Ko laturia en tunne, mutta tuo viittaisi siihen, että siinä on 1 S ohjelma päällä. (eli 3.7 V)

En vain ymmärrä, miten 2S:n lataus olisi onnistunut lainkaan.

2 S akun ohjelmassa meillä siinä lukee  7.4 V   (eli 2 * 3.7 V)

Meillä kun painaa nappia 3 sek. niin lukema alkaa vilkkua, ja sitten toisesta napista saa seuraavan ohjelman päälle jne....
« Viimeksi muokattu: 16.09.10 - klo: 23.14 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2302 : 16.09.10 - klo: 23.15 »
Vähän oudolta tuo kuulostaa, yleensä tuota loppujännitettä ei itse aseteta (sillä on vaarallista jos sen asettaa liian suureksi), vaan valitaan montako kennoa akussa, ja akkutyyppi (LiPo, LiIo, LiFe). Eli suosittelisin tutustumaan vielä manuaaliin, että onko varmasti homma menossa oikein.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2303 : 16.09.10 - klo: 23.17 »
Ei kai siinä ole discharge eli purkuohjelmalla latausta yritelty?

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2304 : 16.09.10 - klo: 23.32 »
Vähän oudolta tuo kuulostaa, yleensä tuota loppujännitettä ei itse aseteta (sillä on vaarallista jos sen asettaa liian suureksi), vaan valitaan montako kennoa akussa, ja akkutyyppi (LiPo, LiIo, LiFe). Eli suosittelisin tutustumaan vielä manuaaliin, että onko varmasti homma menossa oikein.

Aivan, jos kirjoitin sen jotenkin epäselvästi, niin meillä ainakin on kennokohtaisia ne latausonjelmat, eikä niiden arvoja voi muuttaa.

Mikäli siinä olisi se 1S :n ohjelma (3.7V) päällä (lataa siis akun 4.2V:n), niin turvaohjelman pitäisi estää 2S akun  lataus.

2S:llähän se on 7.4V ja lataa sillon akun 8.4V:n eli 4.2V / kenno


Tuo 3.7V tosiaan voisi viitata myös purkurajaan, mikäli laturissa on purkutoiminto ja se ohjelma päällä.

Meillä siis:

1S = 3.7V   lataa 4.2V:n
2S = 7.4V   lataa 8.4V:n
3S = 11.1V  lataa 12.6V:n

jne....

Edit: Korjattu kirjoitusvirhe  2S 7.2V  oikeaksi 7.4V
« Viimeksi muokattu: 17.09.10 - klo: 08.52 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2305 : 17.09.10 - klo: 04.50 »
Uudemmissa Ultramat 14+ latureissa voidaan kennokohtaista katkaisujännitettä säätää.Omistan myös vanhemman version jossa ko.asetusta ei ole.Kun lataat lipoja ja haluat ladata ne mahdollisimman täyteen turvallisesti laita asetukseksi 4,2V/C EI YHTÄÄN ENEMMÄN! Tuolloin 2S lipon katkaisu jännite on 8,4V.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa RC-tyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2306 : 17.09.10 - klo: 09.45 »
Tarttis sitten vielä uuden akkuparistolaturin, joka latais kaikki paristot erikseen.

 
Itsellä oli em. laturi. Laturilla pystyi latamaan myös paristoja. Ainoa ikävä puoli tässä paristojen latauksessa oli se, että paristot lähes järjestään vuoti ennen, kuin olivat tyhjät :evil:. Akkujen latauksessa laite arpoi jotenkin latausajan ja latasi sitten aika satunnaisesti niitä. Lopputulos oli, että pienet AAA:t se ylilatasi (olivat kuumia) ja suuret AA:t se latasi puolitäyteen. Ei kyllä voi mitenkään suositella em. laturia minkään lataukseen. Ihan perus yönyli peruslaturikin on parempi kuin em. laite.

Niin näyttää lataavan AA:t melkein täyteen.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2307 : 17.09.10 - klo: 22.27 »
Tarttis sitten vielä uuden akkuparistolaturin, joka latais kaikki paristot erikseen.
Tässä:
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/products.php?&action=show&id=3446&show=all

Poissa hapsu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2308 : 17.09.10 - klo: 22.27 »
Uudemmissa Ultramat 14+ latureissa voidaan kennokohtaista katkaisujännitettä säätää.Omistan myös vanhemman version jossa ko.asetusta ei ole.Kun lataat lipoja ja haluat ladata ne mahdollisimman täyteen turvallisesti laita asetukseksi 4,2V/C EI YHTÄÄN ENEMMÄN! Tuolloin 2S lipon katkaisu jännite on 8,4V.
Kiitos vastauksesta nyt lataa ja toimii!

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2309 : 17.09.10 - klo: 22.29 »
Tänään tilasin uuden laturin, LRP quadra pro 3

Onko kokemuksia, menikö taas lyötyä kädet pas :police:..
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate