Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597135 kertaa)

0 jäsentä ja 11 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2310 : 21.09.10 - klo: 18.11 »
onkos kellää mitää tietoo mite sais NiMH akun takas eloon? mulla oli akut ~3kuukautta lataamatta, ja kapasiteetti tippui 33000:sta ~1000 maille, eikä virkoamisen merkkejä ole kun tässä parin viikon ajan yrittäny saaha niihen eloa  :sad:
« Viimeksi muokattu: 21.09.10 - klo: 18.40 kirjoittanut R3VO »
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2311 : 21.09.10 - klo: 20.28 »
Minkälaisella laturilla olet herätellyt niitä? Ja miten olet yrittänyt henkiin herättämistä?
Kuinka vanhoja akut ovat?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2312 : 22.09.10 - klo: 15.53 »
graupner ultramat 14+ oon lataillu ja sit tyhjentäny, ladannu, tyhjentäny jne jne. akuilla on ikää noin vuosi
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2313 : 22.09.10 - klo: 16.59 »
Tod.näk ne ei herääkkään. On sitä paitsi aika vanhat akut.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2314 : 22.09.10 - klo: 17.04 »
Oletko millä virralla ladannut akut? 3,3A max pikalataus noille ja yleensä nimh akuille hidaslataus on 0,1C eli noilla akuilla 330mAh. Jos olet automaatilla ladannut niin voisi kokeilla manuaalilla ja nostaa delta-peak arvoa pykälittäin ylöspäin. Voipi olla että siellä on yksi kenno tippunut alijännitteelle ja ei herää kunnolla ennen kuin muut kennot ehtivät latautua ja jää alijännitteiseksi.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa awiz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2315 : 22.09.10 - klo: 17.23 »
Tällästä kyselis alottelija että mistä löytäis HBX buggy maxiin parempia akkuja? Vakio akkupaketissahan on 6 x lieriötä akkua yhdessä. kaikissa niissä lukee sama 1,2V SC size 1800mAh. Voiko erilaisella akulla parantaa suorituskykyä, vai pelkästään ajoaikaa jos sitäkään?

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2316 : 22.09.10 - klo: 17.28 »
ne on melkee aina 4A ladattu, mutta edellee on mulle mysteeri toi delta-peak homma. mites se pelaa ja mites sitä käytetää?
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2317 : 22.09.10 - klo: 17.32 »
Ei ihme että akut menee rikki jos lataa väärillä asetuksilla. Tuossa tietoa Nimhien latauksesta:

Lainaus
Lataaminen

NiMH akut ladataan tyypillisesti vakiovirralla. Hitaat seinälaturit käyttävät C/10 latausvirtaa ja näillä tyhjän akun lataaminen kestää n. 16 tuntia. Tällä virralla NiMH akku kykenee haihduttamaan ylimääräisen latausenergian lämpönä ilmaan. NiMH akun jättäminen ylipitkäksi ajaksi (useiksi tunneiksi) C/10 latausvirtaan vahingoittaa akkua. NiMH akku on huonompi luovuttamaan ylijäävää energiaa lämpöna kuin NiCd akut.

Älylatureilla voidaan tyypillisesti käyttä turvallisesti 1C latausvirtaa. Tällöin tyhjän akun lataaminen kestää noin tunnin. Latauksen lopetus tapahtuu Delta-peak (dV) tunnistuksella. Noudata pikalatauksessa valmistajan ohjeita. Jotkin akut kestävät yli 1C latausvirtoja ja toisissa puolestaan valmistaja suosittelee pikalataukseen pienempiä virtoja.

Delta peak tunnistus perustuu siihen, että virran pysyessä vakiona, akun jännite kääntyy laskuun kapasiteetin täytyttyä. Delta-peak päätöskriteeri toimii hyvin 0,5C ja sitä suuremmilla latausvirroilla.

Delta peak arvo kuvaa sitä, miten paljon jännite on pudonnut huippuarvostaan. Laturissa on joko vakioasetus, tai säädettävä Delta peak -arvo.

NiMH:lle oletus dV arvona toimii 4mV / kenno.

Uuden akkupakan ensimmäiset lataukset on suositeltavaa tehdä 0,5C virralla ja 3mV delta-Peak arvolla. Jos lataus keskeytyy ennen aikojaan väärään dV tunnistukseen, Nosta dV asetusta hieman ylöspäin ja jatka lataamista.

Huippusuorituskykyä haettaessa akkupakkaa voidaan tarkoitukselliseti lämmittää yliltataamalla. Tällöin dV arvoa nostamalla voidaan saada aikaan haluttu lämmitystila. Ylilataaminen voi kuitenkin vahingoittaa akkua ja lyhentää niiden elinikää.

Huomaa, että myös NiMH akut saattavat pullahtaa, vuotaa ja jopa syttyä palamaan rajun ylilataamisen tai liian kovan latausvirran takia.

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2318 : 22.09.10 - klo: 17.49 »
Ja mulle sanottiin että se on turvallista...
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2319 : 22.09.10 - klo: 18.02 »
Nimhien väärin lataaminen on varmasti turvallisempaa kuin lipojen väärin lataaminen mutta kyllä niitä ohjeita kannattaa lukea jos haluaa:
a) olla polttamatta taloansa
b) että akut toimivat mahdollisimman hyvin ja pitkään

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2320 : 23.09.10 - klo: 15.41 »
no sain jotakin eloa nimheihi, nostin delta peak arvon kympistä(se oli kympis kun ostin laturin) kahteentoista, latas akun ihan täysiin. turvallista?
« Viimeksi muokattu: 23.09.10 - klo: 18.02 kirjoittanut R3VO »
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Kyoshoko

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2321 : 23.09.10 - klo: 16.05 »
Kummat akut ovat parempia Nimh vai Lipo akut?

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2322 : 23.09.10 - klo: 16.13 »
Lipo akut. 80% parempi energia tiheys kuin nimheissä. Eli kevyempiä.
Nimheissä akun teho hyytyy pikku hiljaa. Lipoissa akku antaa tehoa tasaisesti ja pitkään.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Kurayamino

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2323 : 26.09.10 - klo: 18.13 »
Lataan juuri ensimmäistä kertaa akkua 7,4 V, 2S ja 5200 mAh Graupner 14 + on ladannut nyt noin 1h ja jännite on menossa jossain 7,6 V. Ilmeisesti akku on täynnä kun laturi lataa sen 8,4 V? Kauanko on keskimäärin yhden akun latausaika?

Toinen kysymys: tarkastin toisesta akkuparista 7,4V, 2S, 5000 mAh jännitettä joka toisessa kennossa oli jotain 3,8 ja toisessa jotain 2 V, onko akku viallinen vai täytyykö kokonaisjännitteen tipahtaa alle 2,5 V ennen kuin akku on sökö?

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2324 : 27.09.10 - klo: 06.30 »
Lataan juuri ensimmäistä kertaa akkua 7,4 V, 2S ja 5200 mAh Graupner 14 + on ladannut nyt noin 1h ja jännite on menossa jossain 7,6 V. Ilmeisesti akku on täynnä kun laturi lataa sen 8,4 V? Kauanko on keskimäärin yhden akun latausaika?
Monellako ampeerilla lataat? Kyllä tunnissa pitäisi olla jo melkein täynnä jos 5 ampeerilla lataat...
Lainaus
Toinen kysymys: tarkastin toisesta akkuparista 7,4V, 2S, 5000 mAh jännitettä joka toisessa kennossa oli jotain 3,8 ja toisessa jotain 2 V, onko akku viallinen vai täytyykö kokonaisjännitteen tipahtaa alle 2,5 V ennen kuin akku on sökö?

Toinen kenno on kyllä aivan liian matalalla jännittellää, taitaa olla entinen akku...

Poissa Kurayamino

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2325 : 27.09.10 - klo: 16.41 »
Yhden akun lataamiseen taisi mennä noin 3 h (minulla oli ennakkoluulo että ei menisi noin kauaa). Latasin sillä akun takana hyväksytyllä C: 2 A virralla joka on akun takana hyväksytty. Onko tuo sitten ihan yleisessä käytössä ja suositeltavaa ladata niitä viiden ampeerin virralla?

Tämä alempi ongelma selvisi yksikertaisesti. Ongelmana oli huono kontakti tuohon jännitteen kennokohtaiseen mittariin (parempi nimi?), toisin sanoen en painanut liittimiä pohjaan (herkkiä palikoita säästellen) kun testailin akkuja ja kontakti jäi näin jotenkin vajaaksi.

Muoks:
Ajatuksena olisi hommata vielä tasapainotusliitin jolla pystyisi lataamaan kahta akkua kerralla sarjassa. Eli varmaan joku tällainen: http://www.hobbylinna.com/equal-adapter-ehr2x3-tpxh-p-22037.html? Kysymys sitten että onko mitään hyötyä sillä ilmeisesti latausnopeus ei muutu kun lataa edelleen sarjassa 2 A jännitteellä?
« Viimeksi muokattu: 27.09.10 - klo: 16.45 kirjoittanut Kurayamino »

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2326 : 27.09.10 - klo: 17.10 »
Siis yhden C:n lataus virta 5000mAh akulle on 5A ja 5200mAh akulle on 5,2A. Ja tuo 1C pitäisi olla sallittu kaikille lipoille, joillekin sallitaan enemmänkin, mutta ehkä hieman eliniän kustannuksella.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2327 : 27.09.10 - klo: 20.57 »
Yhden akun lataamiseen taisi mennä noin 3 h (minulla oli ennakkoluulo että ei menisi noin kauaa). Latasin sillä akun takana hyväksytyllä C: 2 A virralla joka on akun takana hyväksytty. Onko tuo sitten ihan yleisessä käytössä ja suositeltavaa ladata niitä viiden ampeerin virralla?

Oletko varma, ettei takana lukenut 2C eikä 2A? 2C tarkoittaisi 10 ampeerin virtaa, eli tuon Ultramat 14+ laturin maksimilla (5 ampeeria) voisi akkua aivan hyvin ladata.

2 ampeerilla jos latailee tuollaista 5200mAh akkua niin tosiaan menee varmasti aivan tyhjästä aivan täyteen ladattaessa 2,5-3 tuntia...

Poissa Kurayamino

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2328 : 28.09.10 - klo: 20.42 »
mof:
Kyllä siellä luki se 2C, eli olet oikeassa. Laturi pystyy 5A ja tuossa voisi käyttää korkeintaan 10,4A virtaa.

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2329 : 29.09.10 - klo: 07.24 »
Kannattaako ladata Ultramat 8:lla 1/16 traxxasen NiMh akkuja? jos 1,5 lataa?
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2330 : 29.09.10 - klo: 09.11 »
kuinkas paljon mah:heja siinä akussa on? kyllä sä niitä sillä laturilla voit ladata. Mutta nuo milliamppeeri tunnit määräävät sen lataus virran. Eli jos siinä akussa on 1500 mah, niin silloin voit käyttää tuota 1.5A virtaa, jos taas vaikka 2000mah niin silloin 2A virtaa jne jne..
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Sampomies

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2331 : 29.09.10 - klo: 09.51 »
kuinkas paljon mah:heja siinä akussa on? kyllä sä niitä sillä laturilla voit ladata. Mutta nuo milliamppeeri tunnit määräävät sen lataus virran. Eli jos siinä akussa on 1500 mah, niin silloin voit käyttää tuota 1.5A virtaa, jos taas vaikka 2000mah niin silloin 2A virtaa jne jne..

Noi Traxxasin miniakut on 1200mah eli 1.2A latausvirta on oikea. Tuskin se siitä silti miksikään menee vaikka 1.5A latailee. :)

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2332 : 29.09.10 - klo: 10.02 »
Ei se akku siitä heti miksikään menekkään vaikka sillä 1.5A virralla sitä latailee, pitemmän päälle se ei kuitenkaan tee enää hyvää. Sitäpaitsi en nää mitään syytä käyttää 1.5A virtaa 1.2A:n sijasta, sillä lautausta se ei nopeuta kuin ehkä 5-10 minuutilla.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2333 : 29.09.10 - klo: 17.41 »
Tietäiskö joku mistä saa halvimmalla EFRA hyväksyttyjä LiPoja?
PS. Ei tartte olla suomesta.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2334 : 29.09.10 - klo: 20.18 »
eBay:sta itse löysin, jotain speedpassioneitahan nuo olivat ja maksoivat reilu 30 euroa tsipale, muistini mukaan.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Lelli

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2335 : 02.10.10 - klo: 22.15 »
oon laittanu aina mut nyt se lataus kestää jotain puolituntia ja loppuu si ja ku pistän sen kiinni autoon nii ei kulje mihkää :(, atalaan viedään selvitettäväks toi ongelma

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2336 : 03.10.10 - klo: 11.37 »
Olisko teillä mitää linkkiä mielessä, josta sais tilattua e revo 1 16 autoon lipo-akkua? ja kannattaako ladata ultramat 8 niitä lipoja? linkki laturiin:://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670 PS:suomenkieliseltä sivulta, kiitos!

traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2337 : 03.10.10 - klo: 11.39 »
Tossa esim yhdet hyvät akut , niistä akkukotelon kansista joutuu hieman veistämään pois että  johdot sopivat koteloon .

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9941&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_2200mAh_2S1P_40C
« Viimeksi muokattu: 03.10.10 - klo: 11.44 kirjoittanut SSchevy »
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa rc-ralli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2338 : 03.10.10 - klo: 11.41 »
No vaikkapa...

PS: 2S riittää minulle!

« Viimeksi muokattu: 03.10.10 - klo: 11.45 kirjoittanut rc-ralli »
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2339 : 03.10.10 - klo: 11.51 »
Onnistuuko ulkomailta tilaus vai ei ? niin noi zippy 2s 2200 40 c akut on ihan hyvät.

Tossa ainakin yks mikä mahtuu akku koteloon . http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_43_44&products_id=25253
« Viimeksi muokattu: 03.10.10 - klo: 11.56 kirjoittanut SSchevy »
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.