Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597082 kertaa)

0 jäsentä ja 13 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2460 : 11.12.10 - klo: 02.06 »
Näitä akkujen valmistajia kun on kymmeniä niin onkohan tämä miten laadukas tai mahdollisesti järkevä hankinta? tuolla ois kuluineen noin 38-40e hintaa
Tenergy 8.4v (7 cell) 5000mah NiMH Battery Pack w/ Traxxas Connector
http://cgi.ebay.com/8-4V-5000mAh-Flat-NiMH-Battery-Pack-RC-Car-Traxxas-/390268983547?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5addd818fb

tosin samoihin hintoihin tulis Duratrax Onyx 5000mAh 8.4v

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2461 : 11.12.10 - klo: 09.58 »
tolla hinnalla saat 2 yhtä suurikapasiteettista lipo akkua jo! Suosittelen suoraan siirtymään lipoihin
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2462 : 11.12.10 - klo: 11.08 »
Jep, esim. Hobbycitystä saa halvalla hyviä lipoja.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2463 : 11.12.10 - klo: 11.20 »
Mutta lipoille pitää olla oma laturinsa ja noparissa suositellusti lipo cut off.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Karvis

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2464 : 11.12.10 - klo: 11.41 »
Mutta lipoille pitää olla oma laturinsa

Tietysti, ja sen saa halvemmalla hobbycitystä kuin täältä nimh-laturin. Tulee näppärästi samassa kuormassa akkujen kanssa.

ja noparissa suositellusti lipo cut off.

Siihenkin saa erillisen katkaisun jos ei halua noparia uusia, tai vaihtoehtoisesti piippari parilla taalalla siinä samaisessa akkupaketissa :wink:

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2465 : 11.12.10 - klo: 11.47 »
Tiedän kyllä ja olen itsekkin tilannut ekan lipon hobbykingistä (ei ole vielä perillä). Mistä tuolta hobbykingistä saa niitä piippareita kun en ole löytänyt muutakuin semmosia jotka vain näyttävät volttilukeman, siis tällaisen olen aikonut tilata http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589.  Tuossa ei taida sitä piipparia olla?


EDIT: Näyttääkö tuo graupnerin eltramat 14+ kaikkien kennojen volttilukemat yhteensä lipo latauksessa (manual) ja miten sitä milliamppeerilukemaa voi valita kun lukee että: 5.0A 2500mah siinä ruudussa?
« Viimeksi muokattu: 11.12.10 - klo: 11.52 kirjoittanut ghhgtd »
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2466 : 11.12.10 - klo: 11.50 »
Ei ole siinä, mutta esim. tässä on.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2467 : 11.12.10 - klo: 13.53 »
Miksiköhän Castle dissaa Zippy Flightmaxin akkuja? samoin niitten 5,5mm liittimiä?
Tai sainhan mä pitkän englanninkielisen selityksen, mutta kun se ei mene käytännön kokemuksien kanssa yhteen....noista akuista irtoaa enempi uutuuttaan, ja liittimet läpäsee enempi ku deansit, kirkkaasti.
Asia tuli esiin, kun vasta korjaamolta tullut MMM poksahti ja reklamoin. Kysyttäessä kerroin virransaannista.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9961&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_40C
Batteries exactly these, 2pc in series so, 4s. Connection as well as in pic, 5.5mm Bullet-connector. 
--
Tämä tuotti kääntelyvaikeuksia:

We see this a lot with that brand battery and the plugs that come on them, both of which are inadequate. We recommend Deans Ultra plugs or Traxxas plugs on these systems. In our testing no other plug offers as reliable low resistance as se these two, and the Chinese bullets are particularly bad at this. Inadequate batteries also have to high an internal resistance, adding to the resistance on the battery side of the circuit. These cause a problem for the ESC called Ripple Current http://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_%28electrical%29 which is a side effect of how the ESC works and a batteries ability to discharge and resistance on the battery side. Ripple current will either quickly damage the capacitors in the ESC if it is severe or damage them over a period of time. The effect of this on the ESC is explained in the Wiki article as:

·  High amplitude ripple currents reduce the life of electrolytic capacitors.[8]

·  Within digital circuits, it reduces the threshold, as does any form of supply rail noise, at which logic circuits give incorrect outputs and data is corrupted.

When the processors data is corrupted with large amounts of current going through the ESC it usually catches of fire. The most common effect is that the battery wire(s) burn off the ESC. This is, in fact, the only cause of these wires coming off
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2468 : 11.12.10 - klo: 14.49 »
tolla hinnalla saat 2 yhtä suurikapasiteettista lipo akkua jo! Suosittelen suoraan siirtymään lipoihin

Sitte tarttis hankkii laturi ja kai autokin jotain tarttis jotta lipoilla toimis ja foorumii luettuani ei näin tietämättömänä arvaa alakaa lipojen kanssa pelaileen koska ilmeisesti aika vaarallisiakin ovat, kaikki noparit,lipo cut off sun muut balancerit on ihan saksaa joten siksi alottelen ihan nihm akuilla autoilun. Toi titaniki varmaan kärähtäis lipoilla nopsasti

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2469 : 11.12.10 - klo: 15.05 »
Ei se Titani siitä sen nopeampaa lipoilla mee. Kestää muuten pakkasilla pidempään.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2470 : 11.12.10 - klo: 15.58 »
täytyy katella lipoja sit kun joskus harjattomaan siirryn, kaipa tolla titanilla hetken ajelee ja saa samalla auton tutuks.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2471 : 12.12.10 - klo: 10.46 »
Kuinka monta wattinen tuon laturin virtalähteen(?) pitäisi olla jos latailisi 4s lipotinta 5a teholla? Tiedän että tähän olikohan se nyt PUI kaava jonka mukaan sen voi laskea mutta minä hömelö en osaa laskea sitä :grin:.

EDITTIÄ: Nyt kun vähän yritin enemmän etsiä sitä PUI-kaavaa niin sain tulokseksi että noin 80 wattia riittäisi 4s lipolle 5A teholla?
« Viimeksi muokattu: 12.12.10 - klo: 10.59 kirjoittanut ghhgtd »
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2472 : 12.12.10 - klo: 11.25 »
Kuinka monta wattinen tuon laturin virtalähteen(?) pitäisi olla jos latailisi 4s lipotinta 5a teholla? Tiedän että tähän olikohan se nyt PUI kaava jonka mukaan sen voi laskea mutta minä hömelö en osaa laskea sitä :grin:.

EDITTIÄ: Nyt kun vähän yritin enemmän etsiä sitä PUI-kaavaa niin sain tulokseksi että noin 80 wattia riittäisi 4s lipolle 5A teholla?

Jos laskee pelkästään tuon latausvirran ja akkujen jännitteen perusteella, niin 4*4,2V*5A=84W.

Toki olisi hyvä olla pelivaraa. Erityisesti kun kuitenkaan laturin hyötysuhde ei ole 100%... jos se on vaikka 80%, niin sitten tuosta tulisi 84W/0,8=105W. Ja itse ainakin laskisin vielä siihenkin virhemarginaalia... parempi liian tehokas virtalähde kuin liian tehoton.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2473 : 12.12.10 - klo: 11.30 »
No mikäs laturi (kiinat käy kunhan toimii) olisi hyvä jos 3s akkuja latailisi 5A teholla? Teho saisi varmaan olla jotain 100w luokkaa? Ehkä vähän liioittelin että 4s:sää pitäisi ladata kun voi kaksi 2s akkua pistää sarjaan.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2474 : 12.12.10 - klo: 11.37 »
Oisiko tämä riittävän tehokas laturi ? Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger

Ja sitten siihen tällänen poweri kaveriksi,tossa nyt ainakin riittävän tehokas poweri.

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9205


http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10451
« Viimeksi muokattu: 12.12.10 - klo: 11.46 kirjoittanut SSchevy »
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2475 : 12.12.10 - klo: 11.53 »
Aika kovalla hinnalla verustettu on tuo laturi.
Tietysti jos on tarvetta ladata noita 8s LiPo:ja
Itselläni on tämä. Ja on toiminut oikein hyvin.

Virtalähteen tilaaminen tuolta kiinasta on vähän niin ja näin.
Painavat kuitenkin sen verran että postimaksujen kanssa saa about samaan hintaan suomesta.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2476 : 12.12.10 - klo: 12.07 »
Tuota Aman linkiiä itsekkin mietin mutta kommenteissa luki jotain että lipo lataus kohta oli näkymätön ja että lipo latausta ei voinut lopettaa vain painamalla stop. Onkos Amalla ollut jotain ongelmia tuon laturin kanssa?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2477 : 12.12.10 - klo: 13.17 »
Tuota Aman linkiiä itsekkin mietin mutta kommenteissa luki jotain että lipo lataus kohta oli näkymätön ja että lipo latausta ei voinut lopettaa vain painamalla stop. Onkos Amalla ollut jotain ongelmia tuon laturin kanssa?

Ei ole ollut mitään ongelmia.
Kaiken latauksen voi halutessaan lopettaa painamalla STOP nappia.
Ja tämä lipo latauksen puute jota noissa kommenteissa oli,
johtuu siitä että kaverit ei ilmeisesti osaa käyttää laitetta eikä lukea manuaalia.
Eli muistaakseni tehtaalta oli jätetty LiFe ohjelma päälle. Sen saa vaihdettua setupista LiPo ohjelmalle.

Ja jos kennot on hyvässä balansissa niin 5A latausvirralla ei tuuletin pyöri, jos sillä on jollekkin jotain merkitystä.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2478 : 12.12.10 - klo: 13.34 »
Ok paljonko tuolle tulee hinnaksi jos tilaa pelkästään laturin? paljonko postikuluja tulee tuolta hobbykinhistä jos tulee sieltä "tavallisesta" varastosta?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2479 : 12.12.10 - klo: 13.47 »
Siellä on ylhäällä nappi nimeltä Postage Table joka kertoo seuraavaa.
International (Registered) Air Mail 751g - 1kg   $17.95 Halvin mahdollinen posti.
Ja tuotteen hinta. $38.35

$38.35 + $17.95 = $56,3

Ihan valmiiseen pöytään en päästä, joten muunnos euroihin jääköön sinulle  :wink:

Edit.
Rekisteröitymällä saa hinnoista hieman pois.

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2480 : 12.12.10 - klo: 19.35 »
Nyt ois laturi hakusessa Slässiin tuleviin 8,4v akkujavarten.

Noiden laturien info tauluissa ei lue mitään enkä tiedä mikä sopisi ja onko johdot edes sopivia traxxas liittimeen eli apu ois paikallaan ja hintaa vois olla about 30-40e

Poissa Olkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2481 : 12.12.10 - klo: 19.41 »
Nyt ois laturi hakusessa Slässiin tuleviin 8,4v akkujavarten.

Noiden laturien info tauluissa ei lue mitään enkä tiedä mikä sopisi ja onko johdot edes sopivia traxxas liittimeen eli apu ois paikallaan ja hintaa vois olla about 30-40e


Noista johdoista voin sanoa. Joissain latureissa ei tule edes johtoja mukaan. Mutta yleensä latureissa on tamya liitin johon voi ostaa Racinfactorysta tai Sabelta (muistakin kaupoista varmasti saa) adapterin että se käy Traxxas akun/johdon kanssa.

Poissa Anzelmi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2482 : 12.12.10 - klo: 20.39 »
Onko noi Intellect merkkiset Lipo mistään kotoisin, mitä RCmart.com myy?

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2483 : 13.12.10 - klo: 07.19 »
Daworder: Suosittelisin ostamaan kerralla hyvän lipo/nimih laturin esim. Graupner Ultramat 14+
Anzelmi: Linkki ois helpottanu. Jos ei pakko ostaa niin Hobbycitystä saa halvimman  Intellect akun hinnalla kaks Turnigya tai Zippyä.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2484 : 13.12.10 - klo: 08.46 »
tuli mentyy halvimman kaavanmukaan, katellaan lipoja ja latureita sit jos joskus tulee siirryttyy harjattomaan tai kokonaan uuteen autoon.

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2485 : 13.12.10 - klo: 09.57 »
Miksiköhän Castle dissaa Zippy Flightmaxin akkuja? samoin niitten 5,5mm liittimiä?
Tai sainhan mä pitkän englanninkielisen selityksen, mutta kun se ei mene käytännön kokemuksien kanssa yhteen....noista akuista irtoaa enempi uutuuttaan, ja liittimet läpäsee enempi ku deansit, kirkkaasti.
Asia tuli esiin, kun vasta korjaamolta tullut MMM poksahti ja reklamoin. Kysyttäessä kerroin virransaannista.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9961&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_40C
Batteries exactly these, 2pc in series so, 4s. Connection as well as in pic, 5.5mm Bullet-connector. 


Eli siis tuon mukaan akun sisäinen resistanssi suurentaa nopeudensäätimessä tapahtuvaa hurinajännitettä. Hurinajännite pyritään minimoimaan koska se, kuten tuossa mainittiinkin, aiheuttaa erinäisiä ongelmia virtapiireissä. Hyvä esimerkki tästä on stereot joista kuuluu ilman äänisingaalia eräänlaista "hurinaa" josta tuo nimikin tulee itseasiassa. Itse juuri koulussa käyn näitä asioita ja oman tietämykseni mukaan isommat kondensaattorit saattaisivat auttaa pienentämään hurinajännitettä. Voin toki olla väärässäkin sillä tuo konsti toimii puoliaalto- sekä kokoaaltotasasuuntauksessa (muutetaan vaihtosähköä tasasähköksi), mutta näissä hommissahan sähkö on jo valmiiksi tasaista. Tuossa kuitenkin vaikuttaisi että kondensaattorien eliniän lyhentymistä suurempi ongelma on tuo häiriö minkä hurinajännite aiheuttaa nopeudensäätimen sisässä. Ihan järkeilemälläkin selviää että kun puhutaan verrattain suurista virroista niin ne pienetkin häiriöt saavat aikaan suuren tuhon.

Akkusysteemeissä luottaisin Castlen tyyppeihin. Tähän on kaksi syytä. Liittimet jos on huonot --> resistanssi akun ja noparin välillä kasvaa. Virta ei kulje jolloin kaikki lämpenee --> resistanssi kasvaa. Akuista vielä kun ajettiin nikkeliakuilla oli akkumerkkien ja valmistajien kesken huomattavissa jopa selkeitä eroja sisäisessä resistanssissa. En usko että lipo-akuissa homma on paljonkaan muuttunut. Halpamerkeissä on suuremmat laatuerot, ja huonompi laatu. Sisäinen resistanssi on yksi merkittävimpiä tekijöitä akussa. Pienempi sisäinen resistanssi --> akku voi antaa enemmän virtaa vähemmällä jännitteen laskulla. Suurempi sisäinen resistanssi --> akulta saatava jännite laskee enemmän virran kasvaessa.

Nopeudensäädinhän toimii pätkimällä moottorille menevää virtaa ja jos jännite laskee enemmän siinä vaiheessa kun sitä virtaa menee on jännitevaihtelu suurempaa --> hurinajännite kasvaa.

Kuva ei liity tässä tapauksessa tapahtuvaan hurinajännitteeseen (on erin muotoinen käyrä), mutta saattaa auttaa selventämään mitä tapahtuukaan.



Tuo noparille akusta sisään menevä jännite pyritään pitämään mahdollisimman lähellä tasaista. Hurinajännite on tuo punaisen viivan alimmasta kohdasta ylimpään kohtaan mitattava väli.

Ettei kukaan nyt ymmärrä väärin niin koitan vielä selventää.
Siis noparilta uloshan tulee aina samanlaista käyrää riippuen kaasun asennosta. Mutta se sisään menevä jännite on se joka ratkaisee ja kun akusta otetaan virtaa niin se sisälle menevä jännite laskee.


Olipa siinä taas vähän aamumutuilua ja toivon edelleen että jotain edes selveni  :mrgreen:
Ja tosiaan laadukkaampaan akkuun ja liittimiin vaihtamalla nämä "ongelmatkiin" vähenevät.
Myöskin nää erot on aika pieniä loppujen lopuksi näillä lipo-akuilla koska virtaa kuitenkin tulee useimmiten enemmän kuin tarpeeksi. Toisaalta miksei samantien pelaa varman päälle ja käytä niitä laadukkaampia akkuja kun viisaat jampat kerran niin kertovat?

Ja toi viimeinen kohta oli sitten sellainen ei keneenkään kohdistettu miete  :p



Poissa Anzelmi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2486 : 13.12.10 - klo: 20.02 »
Daworder: Suosittelisin ostamaan kerralla hyvän lipo/nimih laturin esim. Graupner Ultramat 14+
Anzelmi: Linkki ois helpottanu. Jos ei pakko ostaa niin Hobbycitystä saa halvimman  Intellect akun hinnalla kaks Turnigya tai Zippyä.

Näköjään noi Hobbycityn lipot edullisia.
Tätä katsoin -> Intellect. Onko ylimitoitettu C-arvo TT-01ED:hen jossa harjaton 8.5T tekniikka?

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2487 : 13.12.10 - klo: 20.13 »
C-arvon pitää olla aina hieman ylimitoitettu, mutta koskaan ei saa olla alimitoitettu. Noille sähköille kyllä riittäisi 5000mAh 30C akku reilusti.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2488 : 14.12.10 - klo: 07.17 »
Jep, nuo akut pystyy luovuttaan 372(?) amppeeria joka riittää takuulla. Tuo _valtsun_ mainitsema 5000mah 30c eli 150a riittää hyvin.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #2489 : 14.12.10 - klo: 13.04 »
C-arvollahan ei muuten ole väliä kunhan se vaan on tarpeeksi iso. Eli ei ole väliä vaikka olisi kymmenkertaisesi ylimitoitettu, koska kuten minulle on juuri tällä foorumilla rautalangasta väännetty, virtaa ei työnnetä mihinkään vaan nopari ottaa sen mitä tarvitsee.