Muutamia vinkkejä joita on minulle jäänyt hihan varteen, on sitä joskus oikein harrastettu tosissaankin (joku kurssikin tullut käytä) mutta mitäs sitten...
Videokuivaamisesta...
Käytä zoomia maltillisesti ja harkiten, ei ole kiva katsoa videota jossa kuva pumppaa ees sun taas. Seuraa kohdetta ja käytä zoomia tarvittaessa jotta kohde ei mene liian pieneksi. Kuvaa tarpeeksi pitkiä otoksia niitä saa lyhennettyä mutta pidentäminen on aika paljon vaikeampaa ;) Kuvaajan tulisi olla hiljaa, selostus vaikeuttaa leikkaamista huomattavasti. Selostuksen kun saa videoon jälkikäteenkin. Jos kuvaat videota etsimen kautta pidä silti molemmat silmät auki, kokeile!.
Videokuvan leikkaamisesta...
15min pätkään tarvitaan noin 60min materiaalia jotta pätkästä saadaan riittävän kiinnostava (siis yleisohjeena). Tehosteita käyttäisin maltillisesti, paras on ehdottomasti ihan tavallinen feidaus kuvasta toiseen. Itse käytän joitankin erikoistehosteita silloin kun videossa on still kuvia, logoja tai tekstejä joiden haluan tulla räväkästi, mutta kohtuus kaikessa. Leikkaa videoosi vain oleellinen jätä kaikki hölypöly pois, ei ole esim: mitään mieltä katsoa pihasudittelua jossa auto ajelee ympäriinsä ilman mitään päämäärää ja kaatuu vaikka kerran tai video lomareissulta jossa on nähtävyyksiä 3sek otoksilla. Poimi lähdemateriaalista vain hyvät otokset. Tee mielummin 1 min pituinen hyvä strippi kuin 5 min kestävä tylsä jurnutus. Videon pituus ei ole laadullinen mittari. Joskus videokuvauksessa auttaa jos tekee pienen "käsikirjoituksen/suunnitelman".
Musiikki on videoissa avainasemassa valitse se harkiten. Huonolla musiikkivalinnalla videosta saa todella hermoja raastavan kokemuksen. Joissain tilanteissa äänitehoste voi olla paikallaan.
En väitä että nämä olisi apsoluuttisia totuuksia mutta näillä eväillä tulee itse kuvattua. Viimevuosina tosin on tullut videokuvattua todella vähän, aikaa vaativaa puuhaa kun on... ..uus videokamerakin olis pop ;)