Kirjoittaja Aihe: Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä  (Luettu 158755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #30 : 22.06.05 - klo: 10.55 »
Rohkenen kyllä olla vähän erimieltä, että 2WD stadium olisi monsujen tukkeena. Oletko tuning kenties kellottanut Loseillasi aikaa radalla? Sekin vaikka sinun stadium jäisikin monsulle ei sinänsä edes viekään kertoisi mitään koska uskoisin, että Losin LST ei ole kaikkein huonoin monsu rata-ajossa. Tällä hain sitä, että oli auto mikä hyvänsä niin loppukädessä kuski sen ratkaisee niimpä 2WD stadiumeilla pärjäisi hyvinkin 4WD monsuja vastaan.  :mrgreen:

Poissa Stumpelo

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #31 : 22.06.05 - klo: 11.39 »
Umm... tajusinko oikeen että 1:10 luokalle sit tulee kans kisoja? ja saakos kisoihin virittää autoja?
jepajee

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #32 : 22.06.05 - klo: 16.38 »
No, minulla on molemmat, Kyoshon Ultima RB johon on valitettavasti upotettu rahaa aivan liikaa, iskareihin, vahvistuksiin moottoriin yms. asioihin. Myös omistan LST:n ja kyllä minä ajan Imatran radan nopeammin Losilla, vaikkei ero nyt niin aivan hirveä ole. Mutta, kun pitää ajaa 20min sitä rataa, niin LST menee aika nopeasti ohi, on se vain niin paljon helpompi ajaa. Mutta, kuskien vällillä on valtavia eroja, eli parempi rattimies menisi varmasti minusta ohi 2WD autollakin.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #33 : 22.06.05 - klo: 18.09 »
Ymmärsinkö oikein että moottorin luokka rajana olisi vaikka .28?

Esim.

-savage, t-maxx, revo, usa-1, mad force jne... smallblock Monster class
-losi, cen, mta2 jne...bigblock Monster class
-hotbodies, sut jne... Outlaw
-Mt2... mikäluokka ?

ja rajoitetaanko vain 4wd autot kilpailuihin ( esim. s-maxx 2wd ).
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #34 : 22.06.05 - klo: 18.36 »
Standard Monster Truck  Scale - 1/10-1/8

To be a Standard MT, the lowest point of the engine must sit at least 1.5" inches above the lowest point along the front-back centerline when compressed (usually the "skid plates").
To tech questionable MTs, remove the wheels, place MT on flat surface, compress the vehicle fully and a ruler (or 1.5" gauge) could be used vertically to measure the engine above the surface.
The following trucks are examples that fit within the above definition: T (and S) -Maxxes, Savage, MGT, Revo, TNX/TC and LST.

Minimum track width - - - - - - - - - - - - - Continuous 10 feet (same as 8th scales)
Wheel base - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Minimum 12 inches
Transmission - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1, 2 or 3 speed are OK
Engine - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .28c
Carb ------------------------------------------------- No size restriction. Carb must mount securely to the motor.
Exhaust ------------------------------------------- Pipes must meet the 85 decibel limit and have no movable parts in them.
Minimum weight - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .18ci Small blocks: 2750grams (~6 pounds), .15 to .28 Big blocks: 4300 grams (~9.5 pounds)
Maximum weight for the safety of turn marshals ------------------- 13 pounds 6 ounces
Fuel Tanks - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Single fuel tanks only.
Bodies - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Truck or SUV (no buggy or car bodies

Unlimited Monster Truck Class Scale - 1/10-1/8

Any Monster Truck that does not 100% meet the Standard MONSTER TRUCK specifications while still meeting the below guidelines will run in the Unlimited Class. Standard Monster Trucks may also enter the Outlaw class.

Minimum track width - - - - - - - - - - - - - Continuous 10 feet (same as 8th scales)
Wheel base - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Minimum 12 inches
Transmission/diff - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1, 2 or 3 speed are OK
Engine - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .28ci
Carb ------------------------------------------------- No size restriction. Carb must mount securely to the motor.
Exhaust ------------------------------------------- Pipes must meet the 85 decibel limit and have no movable parts in them.
Minimum weight - - - - - - - - - - - - - - - - 2750grams (~6 pounds)
Maximum weight for the safety of turn marshals ------------------- 13 pounds 6 ounces
Fuel Tanks - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Single fuel tanks only.
Bodies - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Truck or SUV (no buggy or car bodies allowed )

Toi vaikuttais ihan ok. Ja näin olisi vain kaksi kilpailuluokkaa joka helpottaisi erälistojen ym... tekoa. Outlaw luokan moottorin max. koko .46.

Toi pikku ja isolohko luokitus ei mielestäni hyvä, koska onhan Revo pikkulohko, mutta kulkee radalla nopeammin kuin moni isompi.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #35 : 22.06.05 - klo: 19.16 »
Jep jep!

Mut miten sitten esim. Cen Genesis .46 ja TT Ek-4 .70!! ja onhan noit muitakin RTR autoja isolla koneilla?

Ajatellaan että joku "maallikkona"(sori) ostaa tällaisen RTR satsin ja myöhemmin innostuukin asiasta enemmän ja haluaa mukaan kisaamaan!
Vaan auto, RTR ja täten standard, EI pääsekkään mukaan!
Siksi ajattelin stock(vakio) auto ja modified(viritetyt) auto luokat.

Eli että Stock(vakio)= eli tehdaskokoonpano tai .12-.28
ja Modified(viri)= .12-.46

Tuleeko sekaannusta tulkinnoissa auton luokkaan hyväksymisen kanssa?

Edelleenkin vaa kaks erälistaa!!! He He!    :lol:

nooo,kyl tää täst viääl......
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #36 : 22.06.05 - klo: 19.48 »
Noista kahdesta kun hioo yhden niin se olisi siinä, ja suomennettuna vielä.
Tosin voisihan Outlaw luokka olla modatut .12 - .46 , jolloin genesis rtr olisi stanu luokassa, mutta jos yksikin alu ym... palikka/blingi joka ei ole alkuperäisessä niin silloin kuuluisi Outlaw luokkaan. Stanu Monster luokka tehdasvalmisteiset .12-.46 vakio autot joihin saisi muuttaa renkaat.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #37 : 22.06.05 - klo: 20.01 »
Minun mielestäni Jenkkien luokitus olisi paras, tai sitten vain kaksi luokkaa .28 ja alle sekä Outlaw.

Se, ettei mitään osaa saa autoon vaihtaa, tekee katsastuksen vaikeaksi, kuka tuntee kaikki automallit ja niiden alkuperäiset osat? Toisekseen, joka autossa on jokin, pienikin heikko kohta ja jos sitä ei saisi korjata paremmalla osalla, esim. lujempi pultti, niin kaikki on taas sitten OutLaw-luokassa.

Siksi kannatan teknisiksi säännöiksi jenkki-sääntöjä, että olisi mahdollisuus kesties osallistua myös ulkomailla kisoihin, eikä alettaisi sooloilemaan omia sääntöjä.

Mutta, jos mennään vain kahteen luokkaan, stock ja outlaw, niin sitten kisoihin otetaan vain jenkkien monsuiksi luokittelemat autot, ja Stadion truckit jää kisojen ulkopuolelle, mikä varmasti harmittaisi monia.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #38 : 22.06.05 - klo: 20.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Noista kahdesta kun hioo yhden niin se olisi siinä, ja suomennettuna vielä.
Tosin voisihan Outlaw luokka olla modatut .12 - .46 , jolloin genesis rtr olisi stanu luokassa, mutta jos yksikin alu ym... palikka/blingi joka ei ole alkuperäisessä niin silloin kuuluisi Outlaw luokkaan. Stanu Monster luokka tehdasvalmisteiset .12-.46 vakio autot joihin saisi muuttaa renkaat.



Se tosiaan vois olla siinä!!!!     :P

Ja tosiaan stallari luokassa vain renkaan vaihto sallittu,
mutta stock luokan sääntöjen mukaan tietysti!

HETKINEN!!!!!!    Mites KITit? Rakennettavat?
Tehdaskokoonpano? Eli ei ylimääräistä hiilikuitua tai alum. ja titaani
palikkaa??????

nooo,melkeen tää täst jo.......   :D
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #39 : 22.06.05 - klo: 20.18 »
Toi on Brutales totta mitä kirjoitit, vaikea katsastaa autoja. Lähtisimmekö suunnitelemaan luokkia .12-.28 stanu ja  yli .28 outlaw. Mutta tuossa tulee kuitenkin ongelmaksi monsterit ja stadiumit olisivat samassa luokassa, jolloin stadium olisi nopeampi radalla. Eli pitäisikö Stadiumit jossa yli .18 moottori luokitella Outlaw luokkaan jossa muutenkin on vapaampi virittelyaste. Tasapuolisuuden nimissä.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #40 : 22.06.05 - klo: 20.39 »
Käytetäänkö ROARin sääntöjä myös siihen miten luokitellaan se että mikä ON Monstertruck ja mikä ei?

-1,5" sääntö moottorikorkeudelle
-ei keskidiffiä
-ei 2wd
ym. ym.


Stadiumeista ja truggyistä sen verran että, stadiumithan voisi ottaa uutena lajina mukaan samaan aikaan järjestettävinä rinnakkaiskisoina jolloin ei tulisi riskiä osanottajapulan vuoksi.
Vähän kuin näytöslajina kokeilun vuoksi ensialkuun.
Niillä olisi omat lähdöt,lajit ja kilpailisivat omassa luokassa mutta samana päivänä monstereiden kanssa jolloin sais kahdet kisat yhdellä järkkäämisellä.
Tulevaisuudessa lajin yleistyessä asiaa voisi viedä eteenpäin omilla kisoilla jne.

Itseänikin vähän kiinnostaisi monsterimiehenä pieni vaihtelu!!!  :wink:

Sama koskee truggyjä mutta koska ovat aika lähellä jo monstereita ne
ehkä vois sovittaa alkuun modified luokkaan,myöhemmin sitten omaansa.
Monsterimiehenä henk.koht mielipiteeni on kyllä että omaansa vaan.
Mutta kun että alkuun päästäisi niin hyvä sekin...... He He!  :lol:

jep jep?
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #41 : 22.06.05 - klo: 20.56 »
Osanottaja määrästä sen verran että pakko laittaa Stadiumit samaan erään, koska muuten vain pari stadiumia samaan aikaan radalla. Mutta toi keskidiffi multa unohtui, eli jos keskidiffi, autokuuluisi silloin Outlaw luokkaan. Esimerkiksi Hotbodies stadium. Mutta entäs sun Savage jossa .46 moottori eikö sekin kuuluisi outlaw luokkaan? ja Losi kuuluuko se stanuun jos vakio?
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #42 : 22.06.05 - klo: 21.04 »
Ei pelkoa, ei ole Losini vakio...

itseasiassa, kuinka moni autoista on todellisuudessa vakio, siis sellaistan, jotka todennäköisesti alkaisi kisaamaan? En usko, että kovinkaan monen. Itse olen muutellut Losiani pääosin niin, ettei niillä nopeus ole lisääntynyt, vaan kestävyys. Muutoksilla olen tähdännyt pommin varmaan autoon, joka kestää mielettömiä tällejä radalla, ja viimeaikaiset kokemukset on antanut viitteitä, että olen onnistunut  :D Mutta, nämäkin muutokset veisi outlaw-luokkaan, vaikka vain luotettavuus on parantunut. Siis autoni muutoset on
 -Kallistuksen vakaimet (lisää nopeutta)
-Siniset, alumiisiset diffikotelot
-ProLine BowTie 40 srj. renkaat ja niille sopivat vanteet Velocity 6 40
-Jakovaihteistoon erikoisvahva ulostuloakseli
-6v tupla akku-järjestelmä
-Akkujännite monitori
-Alumiisiset tukivarret
-Alu hexit
-Titaanitapit
-Alu ohjausvarren päät
-Titaaniset, tuuletetut jarrulevyt
-HiPerf jarrupalat
-Titaaniset spurrit ja pinion-rattaat
-Ensiövedon suoja
-Alu pyörän navat

Eli, ei juurikaan nopeus nouse, mutta luokka vaihtuisi. Toisin sanoen, minun kannattaisi vaihtaa kisoja varten vakiohilut...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #43 : 22.06.05 - klo: 21.20 »
Tarkoitin täyttääkö Losi vakiona stanu luokan koska en tunne ko. autoa kovin hyvin, esim. Gs Sut onko monsteri vai stadium? keskidiffi siinä on joten eikö sekin kuuluisi Outlaw luokkaan.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #44 : 22.06.05 - klo: 21.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Standard Monster Truck  Scale - 1/10-1/8

To be a Standard MT, the lowest point of the engine must sit at least 1.5" inches above the lowest point along the front-back centerline when compressed (usually the "skid plates").
To tech questionable MTs, remove the wheels, place MT on flat surface, compress the vehicle fully and a ruler (or 1.5" gauge) could be used vertically to measure the engine above the surface.
The following trucks are examples that fit within the above definition: T (and S) -Maxxes, Savage, MGT, Revo, TNX/TC and LST.

Minimum track width - - - - - - - - - - - - - Continuous 10 feet (same as 8th scales)
Wheel base - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Minimum 12 inches
Transmission - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1, 2 or 3 speed are OK
Engine - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .28c
Carb ------------------------------------------------- No size restriction. Carb must mount securely to the motor.
Exhaust ------------------------------------------- Pipes must meet the 85 decibel limit and have no movable parts in them.
Minimum weight - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .18ci Small blocks: 2750grams (~6 pounds), .15 to .28 Big blocks: 4300 grams (~9.5 pounds)
Maximum weight for the safety of turn marshals ------------------- 13 pounds 6 ounces
Fuel Tanks - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Single fuel tanks only.
Bodies - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Truck or SUV (no buggy or car bodies

Unlimited Monster Truck Class Scale - 1/10-1/8

Any Monster Truck that does not 100% meet the Standard MONSTER TRUCK specifications while still meeting the below guidelines will run in the Unlimited Class. Standard Monster Trucks may also enter the Outlaw class.

Minimum track width - - - - - - - - - - - - - Continuous 10 feet (same as 8th scales)
Wheel base - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Minimum 12 inches
Transmission/diff - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1, 2 or 3 speed are OK
Engine - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .28ci
Carb ------------------------------------------------- No size restriction. Carb must mount securely to the motor.
Exhaust ------------------------------------------- Pipes must meet the 85 decibel limit and have no movable parts in them.
Minimum weight - - - - - - - - - - - - - - - - 2750grams (~6 pounds)
Maximum weight for the safety of turn marshals ------------------- 13 pounds 6 ounces
Fuel Tanks - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Single fuel tanks only.
Bodies - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Truck or SUV (no buggy or car bodies allowed )

Toi vaikuttais ihan ok. Ja näin olisi vain kaksi kilpailuluokkaa joka helpottaisi erälistojen ym... tekoa. Outlaw luokan moottorin max. koko .46.

Toi pikku ja isolohko luokitus ei mielestäni hyvä, koska onhan Revo pikkulohko, mutta kulkee radalla nopeammin kuin moni isompi.
[/size]
Minustakin aivan hyvä ratkaisu, ja jos joskut tulevaisuudessa autoja on yllinkyllin "isolohkoluokkaan" ja "pikkulohkoluokkaan" eritellään ne vasta sitten......
Nuo painorajat on hyvät (Muutoin esim Revolla, T-Maxxilla, TNX:ällä ja "pikkulohkosavagella" ei olisikaan mahdollisuuksia pärjätä kisassa).
Hmm tuollahan tuo S-Maxxikin mainittu (Niitähän "suomenniemellä" riittää)....  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #45 : 22.06.05 - klo: 21.27 »
Niin...

Ne keskidiffilliset menis outlaw luokkaan.

Idea oli että jos auto olisi alkuperäisessä kunnossa moottorikoon puolesta
ja rakeenteeltaan,niin se voisi silloin osallistua stanujen luokkaan vaikka omaisi vakiona .46 moottorin(esim. genesis). Auton ja moottorin paino jo tasaisi suorituskykyä muihin verrattuna. Teho/paino suhde.
Kuskien pitäisi kai olla varustautuneita alkuperäisillä kokoamis ja osa luettelolla mikäli autossa on vakiona hiilikuitua,titaania ja alumiinia ylenpalttisesti.
Mikäli mielii stanu porukkaan.

Alkuperäiskunnossa oleva LST pääsisi stanu luokkaan.

Mun Savagessa on 4,6 ccm moottori,eli .28
Olinhan Ulvilassakin sillä moottorilla jossa rajoitus oli .28

Se auto on SS kitti ja siinä tulee mukana HPIn oma .28 motti.
Kulkee nimellä K4,6

Auto on kasattu suoraan laatikosta olevilla osilla,joten se on stanu.
Jos motti raj. on .28 ja/tai tehdaskokoonpano.

Jep?
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #46 : 22.06.05 - klo: 21.34 »
Entäs kaksi moottoriset, kyoshon giga se on kyllä tehtaalla jo kaksimoottorinen jolloin sekin olisi stanu luokassa?, mutta entä Savage jossa kaksi konetta meneekö Outlaw luokkaan?

Omani on varustettu O.S Rg .21 moottorilla, ja autoon on tehty ylädekki jäykistämään runkoa. Ei muita muutoksia, mutta auto kuuluu Outlaw luokkaan koska keskidiffi, moottorivaihdettu erillaiseen kuin alkuperäinen ja ylädekki lisätty itse.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #47 : 22.06.05 - klo: 22.02 »
Kaksimoottorinen savage menisi outlaw luokkaan,ei vakiomallia jossa kaksi mottia.

Gs Sut on truggy ,keskidiffi, 1,5" korkeus sääntö ym. eli outlaw.
Taitaapi olla tulevaisuudessa perustettava luokka "Arena Truck" johon nämä truggyt myöhemmin tulevat kuulumaan.
Tällaista kuullut rapakon takaa.

Mitä RS TUNINGIN LSTehen tulee niin eihän jenkki säännöissä mitään sanota osien vaihtamisesta.
Mutta mites sitten meillä?

Olisiko vastaus pelkät paino rajoitukset autoissa!!!!
Stanuilla painavammat ja outlawssa kevyemmät.
Jenkkien malliin.
Onhan Genesis painavampi tuunattunakin kuin esim. Revo.
Josta saadaan se suhteutus muihin autoihin. Teho/Paino.

 :roll:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #48 : 22.06.05 - klo: 22.07 »
Nyt täytyis kirjoittaa noi puhtaaksi ja keskustella niistä, sekä tehdä luettelo autoista mihin luokkiin ne kuuluvat. Jyri kerkeetkö sinä? tai joku muu?
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #49 : 22.06.05 - klo: 22.23 »
Juuh,kyllä voisin ja ehtiäkin.

Kysymys kuuluukin että osaanko! He He!!! :shock:

Tietysti autan miten voin!
Kun kokemusta näistä hommista vaan on vähän. :?

Pistän yv:nä yhteystietoa ja muuta niin voidaan jutella enemmän
että mitä ja miten tehdä. Sopiiko?

nooo, kai se täst viääl....(ehkä)....
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #50 : 22.06.05 - klo: 22.42 »
Selvähän se että johinkin se raja on nossa luokissa vedettävä, kaikkihan ei millään voi sopia "saman katon" alle.
Entäs kun ja jos tulee esim "gensua" isompi monsteri markkinoille?
Minun mielestä auton osista puhuttaessa voisi aivan hyvin hyväksyä (Niinkuin aiemmin kirjoitinkin) alkuperäiset ja niitä vastaavat osat, sekä voisi hyväksyä esim itse tehdyt /ostetut rungon vahvikkeet (Mutta esim auton olisi oltava minimipainoinen ilman niitä).
Ja jokainen keventäkööt autoaan minimipainon saavuttaakseen, kunhan ei ole lisäpainoja (F1 tyyliin) pohjassa esim.
Epäselvyyksien vuoksi (Jos on epäilyjä) jokainen kuski voisi ottaa "katsastukseen" auton räjäytyskuvat (Tietääkseni ne löytyvät jokaiselta valmistajalta joko auton mukana tai netistä ladattavina tiedostona).
En usko että muutaman sivun printtaaminen on mahdoton homma ainakaan foorumilaisille.
Myös "rallimaailman" tyyliin protesti voisi olla mahdollinen (Auto joutuisi tarkempaan "syyniin" ja jos todettaisiin laittomaksi "maksaja" olisi kilpailija ja jos ei niin "maksaja" olisi protestin tekijä), eiköhän kilpailijat itse myös tarkkailisi onko "kaverilla" laiton auto.
Ja tuo keskidiffin kielto on aivan hyvä asia (Jos haluaisi osallistua kilpailuun sellaisella autolla jossa on keskidiffi, se pitäisi korvata kiintelällä diffillä), sekä 1/8 diffien käyttö myöskin (Esim T-Maxiin saa sovitus sarjaa noille 1/8 krossarin diffeille).
Minusta selvyyden vuoksi nuo jenkkisäännöt olisi hyvä ottaa sellaisenaan, mutta yhdistetään vain tuo "pikkulohko" ja "isolohkoluokka", outlaw voisi olla sitten nuo "muut" autot.
Sitten tuo jenkkisääntöjen tankin koko, pitäisikö ajaa 7min erä jotta jokaisella riittäisi "löpö", vai esim 15min ja yksi pakollinen tankkaus olisi suoritettava?
Tankkirajoitus on siksi mielestäni hyvä että sekin on omalta osaltaan hillitsemässä "älyttömien" (Lue janoiten ja tehokkaiden) moottoreiden asennuksia.
Mieluummin itsekin ajaisin Revolla tuolla "pikkulohkolla" enkä haluisi sijoittaa rahaa esim .28 novaroissiin ym vastaaviin huippukoneisiin.
Mitäs mieltä muut ovat tästä, onko pahoja "porsaanreikiä"?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #51 : 23.06.05 - klo: 10.49 »
Vaikuttais Hermanni ihan asialliselta, eräharkat, alkuerät 5min. 1/2 ja 1/4 finaalit 15min ja finaali vois olla 30 min. Tuossa joutuis jo käymään tankillakin. Pikku ja isolohko samaan luokkaan ( aika näyttää tuleeko osallistujia niin paljon että voisi erottaa luokat ). Jos autossa keskidiffi niin se kuuluu Outlaw luokkaan. Pilli ei tarvitse olla hyväksytty ( Femca, Roar, Ifmar ).
Stanu luokassa saisi vaihtaa renkaat ja jouset. Vai saako modata autoa? koska katsatus tulee vaikeaksi.

   Outlaw luokassa vapaat kädet modauksen suhteen. Mutta entä moottorin vaihto kuuluuko stanuun vai Outlaw luokkaan jos vaihtaa merkkiä tai kokoa? tämä auki vielä.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #52 : 23.06.05 - klo: 12.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Vaikuttais Hermanni ihan asialliselta, eräharkat, alkuerät 5min. 1/2 ja 1/4 finaalit 15min ja finaali vois olla 30 min. Tuossa joutuis jo käymään tankillakin. Pikku ja isolohko samaan luokkaan ( aika näyttää tuleeko osallistujia niin paljon että voisi erottaa luokat ). Jos autossa keskidiffi niin se kuuluu Outlaw luokkaan. Pilli ei tarvitse olla hyväksytty ( Femca, Roar, Ifmar ).
Stanu luokassa saisi vaihtaa renkaat ja jouset. Vai saako modata autoa? koska katsatus tulee vaikeaksi.

Mielestäni "modaus" pois (Potkii omaan nilkkaan, Revossahan tulee mukana Long Travel jousisetti), ehkä renkaat saisi vaihtaa (Niihin se sääntö "yleisesti" saatavilla olevat vain sallittuja).
Tämä pitäisi myös kustannuksia kurissa, kilpailijoiden ei tarvitsisi "panostaa" toisiin jousi iskunvaimennin setteihin.
Mutta esim rikkoontuneen iskunvaimentajan / jousen saisi vaihtaa (olisiko valvonta sitten vaikeaa on eri juttu).
Entäs renkaat, olisiko max kaksi "settiä" formaulatyyliin hyvä?
Vai ajettaisiinko samoilla renkailla koko kisa läpi (Tietty jos rengas / vanne hajoaa vain sen saisi vaihtaa)?
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Outlaw luokassa vapaat kädet modauksen suhteen. Mutta entä moottorin vaihto kuuluuko stanuun vai Outlaw luokkaan jos vaihtaa merkkiä tai kokoa? tämä auki vielä.

Jenkithän sallivat koneen vaihdon kunhan se on vain sääntöjen mukainen (kokoinen), mielestäni sen voisi sallia mutta koneen olisi oltava "tehtaan paketista" (sitä voi olla vaikeampi valvoa, mites olisi tämän laita?), esim vanhoihin .21 Savageihin se on liki pakko vaihtaa jos meinaa radalla pärjätä (Isolohkoluokassa, painon puolesta).
EDIT Ja voisi olla vaikeaa valvoa onko kone alkuperäinen vai onko esim kansi vaihdettu, laitetaan mielestäni vain koon mukaan......
Vielä edittiä... Niin ja jos kone sitten olisi vaihdettu niin koneen paperit mukaan jotta selviää varmasti mikä kone on kyseessä, alkuperäisten moottoreiden kanssa tuskin tarvitsee "arpoa" koneen kokoa.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #53 : 23.06.05 - klo: 12.34 »
Minä taas kannatan sellaisen modauksen sallimista, joka ei suoranaisesti lisää auton nopeutta, eli sallittaisiin vahvempien ja usein painavampien osien käyttö "vakio"-luokassa. Ainakaan minä en ole kiinnostunut ajamaan mahdollisesti lähes tuntia autollani täysillä M8-radalla, jos en saa käyttää vahvempia tappeja, vahvempia tukivarsia yms. asioita. Nämä monsut kun ei ole kuitenkaan tarkoitettu ensisijaisesti tuollaiseen rääkkiin ja minua tympäisee purkaa autoa välillä vaihtaakseni jonkun pikkuosan, joka vääntyi jossain kovassa törmäyksessä.
Eli, rajattaisiin muutokset kahteen tyyppiin, kestävyyttä lisäävät ja nopeutta lisäävät. Vakioluokassa ei mielestäni saisi vaihtaa auton välityksiä, iskuvaimentajia, moottoria, pakoputkea, kaasutinta, servoja, voimansiirron osia alkuperäisestä poikkeaviin tyyppeihin esim. diffit, ellei muutos ole säädettävästä jäykäksi tms.
Sallittuja sen sijaan olisi vahvemmat tukivarret, tapit, ruuvit, akselit yms, jos autossa on ilmennyt vahvistuksen tarvetta.

Nuo kielletyt osat olisi helppo tarkastaa katsastuksessa ja käsitääkseni Jenkeissäkin saa noita vastaavia muutoksia tehdä...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #54 : 23.06.05 - klo: 13.14 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Minä taas kannatan sellaisen modauksen sallimista, joka ei suoranaisesti lisää auton nopeutta, eli sallittaisiin vahvempien ja usein painavampien osien käyttö "vakio"-luokassa. Ainakaan minä en ole kiinnostunut ajamaan mahdollisesti lähes tuntia autollani täysillä M8-radalla, jos en saa käyttää vahvempia tappeja, vahvempia tukivarsia yms. asioita. Nämä monsut kun ei ole kuitenkaan tarkoitettu ensisijaisesti tuollaiseen rääkkiin ja minua tympäisee purkaa autoa välillä vaihtaakseni jonkun pikkuosan, joka vääntyi jossain kovassa törmäyksessä.
Eli, rajattaisiin muutokset kahteen tyyppiin, kestävyyttä lisäävät ja nopeutta lisäävät. Vakioluokassa ei mielestäni saisi vaihtaa auton välityksiä, iskuvaimentajia, moottoria, pakoputkea, kaasutinta, servoja, voimansiirron osia alkuperäisestä poikkeaviin tyyppeihin esim. diffit, ellei muutos ole säädettävästä jäykäksi tms.
Sallittuja sen sijaan olisi vahvemmat tukivarret, tapit, ruuvit, akselit yms, jos autossa on ilmennyt vahvistuksen tarvetta.

Nuo kielletyt osat olisi helppo tarkastaa katsastuksessa ja käsitääkseni Jenkeissäkin saa noita vastaavia muutoksia tehdä...


Joo tätähän itsekin tarkoitin, eli kaikki torsen diffit ym vastaavat kiellettäisiin.
Tuo "heikkouden" toteaminen on vaikeaa, mikä on heikko, se ettei auto kestä ajaa täysiä päin pylvästä?
Siksi kirjoitinkin edellä että käytetyt osat pitäisi olla alkuperäistä vastaavat, sitähän olisi helppo valvoa jos auton räjäytyskuvat olisivat mukana.
Mutta esim jos autossa on heikko iskaritorni, sen saisi vaikka itse tehdä alumiinista kunhan se on alkuperäistä vastaava (Kunhan auto täyttäisi minimipainovaatimuksen).
Entäs hiilikuitu ja muut "eksoottiset" materiaalit, mitä mieltä muut ovat niiden käytössä (Menisikö sillon Outlaw luokkaan automaattisesti).
Entäs titaani ja sen käyttö, siitähän valmistetaan paljonkin pohjapanssareita ja monella näyttäisi ainkin Revossa olevan kyseisä panssareita.
Mutta esim monessa autossa on pakko vaihtaa servot niiden heikkouden vuoksi, radiolaitteet ja niihin kuuluvat osat saisi mielestäni olla vapaat normaali sääntöjen puitteissa (Niinkuin muissakin luokissa).
Tuota kaasutintakin on vaikea valvoa, siksi olis hyvä että jos moottori on vaihdettu sen paperit mukaan (Muutoin ei välttämättä "eksoottisista" moottoreista ota "erkkikään" selvää onko moottori "laillinen").
Tai sitten tehdä siirtymäkausi ja luokitella lailliset moottorit jotka tulevat voimaan "silloin ja silloin".
Siis ehdotuksia mitkä moottorit (Alkuperäisten lisäksi) olisi sallittuja, näidenhän pitäsi sitten olla "yleisesti" saatavaa mallia (Ei mitään tyyliin "nyt rikkaimmille tehty spesiaalimalli jota on rajoitettu erä, hinta vain 1500€").
Entäs esim Revon ollessa kyseessä, siihenhän löytyy Traxxasilta erikokoista pinjonia, spurria, vaihteiston välistystä, forward only kittiä (pakin käyttöhän onkin kisassa kiellettyä), onttoja Turnbuckles varsia, titaanisia iskarin varsia, Hard Anodized Teflon pinnoitettuja iskuvaimentimia, ym muuta "alumiini viritysosaa" jotka ovat siinä mielssä alkuperäisiä että ovat valmistajan omia (Ainkin jenkeillä näyttää olevan kaikilla nuo "aluvarret" käytössä koska ovat kaksi kertaa vahvemmat kuin titaaniset)......
Kaikki nuo eivät ole edes mitään "erikoisosia" eikä edes kalliita, vaan kuka tahansa voi tilata niitä sieltä mistä autonsakin on ostanut (esim Sabe, Hobbylinna, Hobbypeople, ym muu Traxxasin myyjä).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #55 : 23.06.05 - klo: 14.35 »
Mielestäni alusta osat voisi vaihtaa vahvempiin alumiinisiin kuten voimansiirron osiakin samasta syystä, mutta ei niin, että diffit tai väitykset muutuisi. Välitysten yms. muuttelu vakioluokassa johtaisi siihen, että niillä kellä on varaa, vaihtaisivat välityksiä haluamikseen jotta auto olisi nopeampi, ja ne kenellä ei ole varaa, joutuisivat tyytymään vakio välityksiin. Henkilökohtaisesti minulle käy välitysten vaihtaminen, löytyy useampikin variaatio, mutta tiedän ettei kaikilla niitä ole. Sitä vartenhan on se viriluokka, johon saa sitten hieroa autoa nopeammaksi ja upottaa rahaa kaikenlaisiin hilavitkuttimiin. Mutta vakioluokassa voisi sallia vakiokokoiset teräsrattaat. Radiolaitteiden kanssa hain samaa, eli kustannussäästöä. Jos pitäisi käyttää vakioluokassa vakioservoja, niin siinäkin säästyy monelta rahaa paljon, nopeat voimaservot maksaa maltaita. Tietty, vakioservoja teknisiltä arvoiltaan vastaavat metallirattaiset voisi hyväksyä autoon. Mutta, tästä voisin aivan hyvin joustaa, Losissa kun on valmiiksi riittävät servot... Ajattelen vain nuoremman väen rahojen riittävyyttä.

Olisi kait tarkoitus, että vakioluokassa voisi kisata käytännössä vakiokuntoisella autolla tasaväkisesti, siksi vain kestävyyttä parantavia osia sallittaisiin pyöräntuentaan ja voimansiirton. Runkoon ei mielestäni tulisi sallia muita materiaaleja kuin muovi, teräs ja alumiini ellei jotain muuta ole autossa alunperin.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #56 : 23.06.05 - klo: 15.13 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Mielestäni alusta osat voisi vaihtaa vahvempiin alumiinisiin kuten voimansiirron osiakin samasta syystä, mutta ei niin, että diffit tai väitykset muutuisi. Välitysten yms. muuttelu vakioluokassa johtaisi siihen, että niillä kellä on varaa, vaihtaisivat välityksiä haluamikseen jotta auto olisi nopeampi, ja ne kenellä ei ole varaa, joutuisivat tyytymään vakio välityksiin. Henkilökohtaisesti minulle käy välitysten vaihtaminen, löytyy useampikin variaatio, mutta tiedän ettei kaikilla niitä ole. Sitä vartenhan on se viriluokka, johon saa sitten hieroa autoa nopeammaksi ja upottaa rahaa kaikenlaisiin hilavitkuttimiin. Mutta vakioluokassa voisi sallia vakiokokoiset teräsrattaat. Radiolaitteiden kanssa hain samaa, eli kustannussäästöä.

No maksaa ne teräs rattaatkin ja jos välitystä haluaa vaihtaa niin muoviset/nylonspurrit ja kytkinkellot eivät paljoa maksa.
Niinkuin Savagen kohdalla on heikko kytkin, sitä ei ole mitään mieltä pitää alkuperäisenä koska se vasta maksaakin jos joka kisaan joutuu ostamaan uudet "hilut" vain siksi että kytkin kestäisi varmasti kisan loppuun saakka (Tai ainakin purkamaan ja kasaamaan).
Esim Revon kohdalla ei todellakaan ole rahasta kiinni ettei esim vaihteistoon välitystä voisi vaihtaa (Vaihteiston ratas setti kaikki kolme eri välitysvaihtoehtoa, ovh 7.50$ kpl, Spurrin rattaat 3$ ja kytkin kello 12$).
Noilla hinnoilla (Huomaa ne oli vielä taalahintoja ja ovh, normaalisti niita myydään halvemmalla) ei todellakaan lähde kustannukset käsistä, eri asia jos käytetään "virityspajojen" (Esim Robinson Racing) viritysosia jotka maksavatkin moninkertaisen määrän alkuperäisiin verrattuna.
Ja kuka jaksaa alkaa laskemaan kellon ja spurrin hampaita, saatika aukaista vaihteistoa sen takia että laskisi välitykset.
Minusta olisi vain parasta että niitä ei saisi muuttaa kisan aikana, jokainen ostakoot autoonsa sopivimmat välitykset.
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Jos pitäisi käyttää vakioluokassa vakioservoja, niin siinäkin säästyy monelta rahaa paljon, nopeat voimaservot maksaa maltaita. Tietty, vakioservoja teknisiltä arvoiltaan vastaavat metallirattaiset voisi hyväksyä autoon. Mutta, tästä voisin aivan hyvin joustaa, Losissa kun on valmiiksi riittävät servot... Ajattelen vain nuoremman väen rahojen riittävyyttä.

No eivät ne enään paljoa maksa ja monella onkin savagessa esin Hitec 645MG servoja (Pitäiskö heidänkin vaihtaa vakioservot takaisin), ja millä niitä sitten toisaalta valvottaisiin ja yleensä nuo "vakioservot" ovatkin heikkoja (Mikä pitäsis esim laittaa T-Maxxin +5Kg vääntävän "heikon" servon tilalle sitten?).
Toisaalta noiden voimaservojen hinnatkin ovat tulleet huomattavasti alaspäin vuoden aikana (nykyään saa jo valit tuohon 50€ hintaluokkaan).
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Olisi kait tarkoitus, että vakioluokassa voisi kisata käytännössä vakiokuntoisella autolla tasaväkisesti, siksi vain kestävyyttä parantavia osia sallittaisiin pyöräntuentaan ja voimansiirton. Runkoon ei mielestäni tulisi sallia muita materiaaleja kuin muovi, teräs ja alumiini ellei jotain muuta ole autossa alunperin.

Tuo on paras ehdotus pitkään aikaan (Varsinkin kohta jos on alunperin).

Totta on että kilpailu maksaa ja autoon joutuu kuitenkin pikkuisen panostamaan, kunhan pidetään kulut kurissa ja varsinkin säännöt sellaisena että niitä pystytään helposti myös valvomaan.
Tästä voi kehittyä vielä RC autojen "jokamiesluokka" johon kaikilla on varaa (Sen myötä suosio on varmasti taattu).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #57 : 23.06.05 - klo: 15.13 »
Mielestäni sähköosat saisivat olla vapaat, koska esim. savagen ym... vakio servot eivät ole kestäviä kisa käytössä ( muovirattaat ). Ja Standard/stanu sehän tarkoittaa vakiota eikä modattua yksilöä. Mutta kun tiedämme autojen ns. heikot kohdat ne voisi mielestäni korvata vahvemmilla osilla. jäykkärit, hinge ping, diffien ristitapit, tornit ym...
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #58 : 23.06.05 - klo: 15.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Mielestäni sähköosat saisivat olla vapaat, koska esim. savagen ym... vakio servot eivät ole kestäviä kisa käytössä ( muovirattaat ). Ja Standard/stanu sehän tarkoittaa vakiota eikä modattua yksilöä. Mutta kun tiedämme autojen ns. heikot kohdat ne voisi mielestäni korvata vahvemmilla osilla. jäykkärit, hinge ping, diffien ristitapit, tornit ym...


Juuri näin.
Ja jos kukaan ei pahempia epäkohtia ehdotuksista löydä voisi joku "osaava" kirjoittaa "sääntöpohjan" (Suomeksi) josta jatkettaisiin keskustelua.
Varsinkin selkeästi kohdat jotka on kielletyjä "asioita" jottei kellekään jäisi epäselvyyttä niistä (Ettei kisapaikalla tarvitse sanoa että tätä nyt ei ollut säännöissä mainittu).
Näitähän täällä foorumilla on turha yrittää "vatvoa" töydellisiksi, mielestäni niitä voisi "hioa" myös myöhemmin jos ja kun epäkohtia / "porsaanreikiä" sääntöihin ilmenee (tyyliin pidätämme oikeuden muutoksiin, muttei nyt kesken kisan  :wink: ).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #59 : 24.06.05 - klo: 00.13 »
Jutteleinkin tuossa päivemmällä Rph:hin kanssa ja puhuttiin noista "gensuista" että ne voitaisiin ottaa mukaan, mutta laitettaisiin minimipainoksi noille .29 koneisille ja isommille tuo "gensun" vakiopaino (7.7kg).  http://www.cenracing.com/cars/genesis/genesis.html
Tällöin nuo Genesikset olisi "kisakunnossa" suoraan paketista otettuna.
Näin saataisiin nuo "ulos kuoristaan kasvaneet" 1/8 monsteritkin helposti mukaan...
Nämähän voisi laittaa sääntöihin "lisäosana" jolloin muutkin voisivat käyttää samoja sääntöjä pohjana joko sellaisenaan tai "lisäosan" kanssa (Jos haluavat tai eivät noita "ylisuuria" monstereita mukaan).
Ja jos kipailijoita ei myöhemmin löytyisi voitaisiin tuo "lisäosa"poistaa tarpeettomana ja "gensut" menisivät sitten automaattisesti outlaw luokkaan esim.
Mitäs mieltä muut ovat tästä "gensuehdotuksesta" (Kuuluisiko joukkoon vai ei)?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.