Minä taas kannatan sellaisen modauksen sallimista, joka ei suoranaisesti lisää auton nopeutta, eli sallittaisiin vahvempien ja usein painavampien osien käyttö "vakio"-luokassa. Ainakaan minä en ole kiinnostunut ajamaan mahdollisesti lähes tuntia autollani täysillä M8-radalla, jos en saa käyttää vahvempia tappeja, vahvempia tukivarsia yms. asioita. Nämä monsut kun ei ole kuitenkaan tarkoitettu ensisijaisesti tuollaiseen rääkkiin ja minua tympäisee purkaa autoa välillä vaihtaakseni jonkun pikkuosan, joka vääntyi jossain kovassa törmäyksessä.
Eli, rajattaisiin muutokset kahteen tyyppiin, kestävyyttä lisäävät ja nopeutta lisäävät. Vakioluokassa ei mielestäni saisi vaihtaa auton välityksiä, iskuvaimentajia, moottoria, pakoputkea, kaasutinta, servoja, voimansiirron osia alkuperäisestä poikkeaviin tyyppeihin esim. diffit, ellei muutos ole säädettävästä jäykäksi tms.
Sallittuja sen sijaan olisi vahvemmat tukivarret, tapit, ruuvit, akselit yms, jos autossa on ilmennyt vahvistuksen tarvetta.
Nuo kielletyt osat olisi helppo tarkastaa katsastuksessa ja käsitääkseni Jenkeissäkin saa noita vastaavia muutoksia tehdä...
Joo tätähän itsekin tarkoitin, eli kaikki torsen diffit ym vastaavat kiellettäisiin.
Tuo "heikkouden" toteaminen on vaikeaa, mikä on heikko, se ettei auto kestä ajaa täysiä päin pylvästä?
Siksi kirjoitinkin edellä että käytetyt osat pitäisi olla alkuperäistä vastaavat, sitähän olisi helppo valvoa jos auton räjäytyskuvat olisivat mukana.
Mutta esim jos autossa on heikko iskaritorni, sen saisi vaikka itse tehdä alumiinista kunhan se on alkuperäistä vastaava (Kunhan auto täyttäisi minimipainovaatimuksen).
Entäs hiilikuitu ja muut "eksoottiset" materiaalit, mitä mieltä muut ovat niiden käytössä (Menisikö sillon Outlaw luokkaan automaattisesti).
Entäs titaani ja sen käyttö, siitähän valmistetaan paljonkin pohjapanssareita ja monella näyttäisi ainkin Revossa olevan kyseisä panssareita.
Mutta esim monessa autossa on pakko vaihtaa servot niiden heikkouden vuoksi, radiolaitteet ja niihin kuuluvat osat saisi mielestäni olla vapaat normaali sääntöjen puitteissa (Niinkuin muissakin luokissa).
Tuota kaasutintakin on vaikea valvoa, siksi olis hyvä että jos moottori on vaihdettu sen paperit mukaan (Muutoin ei välttämättä "eksoottisista" moottoreista ota "erkkikään" selvää onko moottori "laillinen").
Tai sitten tehdä siirtymäkausi ja luokitella lailliset moottorit jotka tulevat voimaan "silloin ja silloin".
Siis ehdotuksia mitkä moottorit (Alkuperäisten lisäksi) olisi sallittuja, näidenhän pitäsi sitten olla "yleisesti" saatavaa mallia (Ei mitään tyyliin "nyt rikkaimmille tehty spesiaalimalli jota on rajoitettu erä, hinta vain 1500€").
Entäs esim Revon ollessa kyseessä, siihenhän löytyy Traxxasilta erikokoista pinjonia, spurria, vaihteiston välistystä, forward only kittiä (pakin käyttöhän onkin kisassa kiellettyä), onttoja Turnbuckles varsia, titaanisia iskarin varsia, Hard Anodized Teflon pinnoitettuja iskuvaimentimia, ym muuta "alumiini viritysosaa" jotka ovat siinä mielssä alkuperäisiä että ovat valmistajan omia (Ainkin jenkeillä näyttää olevan kaikilla nuo "aluvarret" käytössä koska ovat kaksi kertaa vahvemmat kuin titaaniset)......
Kaikki nuo eivät ole edes mitään "erikoisosia" eikä edes kalliita, vaan kuka tahansa voi tilata niitä sieltä mistä autonsakin on ostanut (esim Sabe, Hobbylinna, Hobbypeople, ym muu Traxxasin myyjä).