Kirjoittaja Aihe: Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä  (Luettu 158762 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« : 20.06.05 - klo: 12.19 »
Vaikkuttaisi lupaavasti siltä, että Suomessakin kiinnostus monsterien kilpailuihin alkaa kasvaa. Ulvilassa oli kuulemma hienot kisat, jotka huomioitiin myös maamme ulkopuolella, onnittelut siitä! Vaasassa on tulossa sähkömonsuille kisat, ja Oulussa sähkö- ja polttis monsuille.

Säännöt on vain kirjavat, johtuen tietysti siitä, että kisoja ei ole ollut ja säännöt hakee oikeaa muotoaan. Siksi halusin avata keskustelun, jonka toivoisin pysyvän asiallisena, kaikki huomioon ottavana ja rakentavana. pysytään aiheessa, eikä aleta väittelemään eri autojen paremmuudesta.

Perusasiat, mitä säännöissä pitäisi olla, olisi mielestäni luokkajako, kilpailuformaatti sekä tekniset säännöt/rajoitukset.

Ensiksikin pitäisi pystyä määrittelemään, mitkä on monstereita ja mitkä muita RC-autoja. Jotta kisat olisivat monsteri kilpailuita, niin autojen tulisi olla monstereita. Siksi ehdotan, että autoilta vaadittaisiin luokitus, joka määrittelee sallitut autot pohjautuen auton valmistajan omaan ilmoitukseen. Valmistajat luokittelee kuitenkin itse, mikä on monsteri ja mikä esim. stadium truck tai crossari. Luokitusta pitäisi pystyä tarkistamaan joustavasti, uusien automallien tullessa markkinoille, ei vain vuosittain. Riittävä olisi varmaan kaksi kertaa vuodessa ja tarvittaessa niiden välilläkin, jos juku ilmoittaa uuden mallin mukaan, mitä ei ole vielä luokiteltu.

Kilpailulajit voisi mukailla ulvilan lajeja, eli rata-ajo M8-radalla, trial ja vetokilpailu. Vetokilpailua pitäisi kehittää, jotta se olisi tasapuolinen kaikille. Esim. vetovastuksena voisi toimia liidokkien kuminauha, jota vedettäisiin asfalttipinnalla hitaasti vetäen, ei nykäisten. Rata-ajossa ja trialissa ei mitään ihmeellistä, niiden pitäisi olla selvät asiat.

Teknisissä säännöissä pitäsi olla mahdollinen minimipaino, esim 4 kg. Tarkoituksena olisi estää kustannusten nousu hiilikuituosien yms. vuoksi. Lisäksi niissä määriteltäisiin, mitä muutoksia lajien välillä autoihin saisi tehdä. Mutokset pitäisi mielestäni rajata minimiin, eli ainoastaan maavaran säätöön. Renkaat, välitykset yms. asiat eriarvostaisivat kilpailijoita, koska kaikilla ei ole rahaa hankkia monia eri välityksiä, rengaskertoja yms. asioita. Maavaran säätö taas ei maksa mitään, jos sen saa tehdä auton vakiovarustukseen kuuluvilla osilla. Maavaran säätö vain vähentäisi turhaa kohellusta rata-ajossa, kun autot olisivat paremmin hallittavissa ja toisaalta trial radasta saataisiin näyttävämmän näköinen.

Luokkajako voisi mielestäni mukailla Oulun formaattia, näin saataisiin myös sähköautot mukaan, eikä rajattaisi Cenin autoja tai kaksimoottorisia pois kilpailusta, en usko niiden saavan mitään etua isoista ( lue yläpainoisista ) moottoreistaan radalla.

Toivoisin asiallisia kommentteja ja ehdotuksia näistä ja muista mieleen juolahtavista asioista.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #1 : 20.06.05 - klo: 13.00 »
Erittäin hyvä aihe. Mielestäni Monsterit ja Stadiumit voisivat ajaa vielä samoissa erissä, mutta tuloksissa poimittaisiin luokat erikseen, koska muuten vain pari Stadiumia olisi erässä yhtäaikaa. Minimipaino ok, luo tasaväkisemmän kilpailun. Genesikset ja yli .28 moottoriset voisivat ajaa omassa luokassa, kuitenkin yhtäaikaa muiden kanssa radalla, jos osaannottajia riittävästi niin voihan erälistoja tehdä auton tyypin mukaan. Mutta tämänlainen kisaformaatti tarkoittaa että kilpailijoilla pitää olla ainakin 3-4 kpl eritaajuuksisia kiteitä ja ilmoittautuminen viimeistään 1vko ennen kilpailua, koska erälistojen teko kokonaisuutena kaikkiin kilpailulajeihin ei ole mikä pikku juttu. Mutta kaiken tämän jälkeen herää vielä itselleni kysymys entäs esim. Hpi:n Mt2 joka Ulvilassakin oli kokonaiskilpailun 5. tuo paino rajoittaisi pois kyseiset kilpaluokat? tai kilpailisiko ne Stadium luokassa? jonka paino raja olisi pienempi kuin Monstereiden esim. 2.5 kg.

Monsterin voisi luokitella maavaran mukaan.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #2 : 20.06.05 - klo: 13.07 »
Näin olisi varmasti hyvä. Esim. tuo HPI MT2 ei mielestäni täytä monsterin vaatimuksia, vaan stadium. Valmistajaltahan löytyy kyllä maineikas monsterikin. Mikään ei todella estä ajattamasta eri luokkien autoja yhtäaikaa, jos rata vain sen sallii ja kilpailijoita muuten ei ole tarpeeksi tarjolla.

Isot bensa-autot varmaan pitää jättää pois kisoista, johtuen niiden painosta. Ne rikkoo radat aika nopeasti ja siksi monikaan kerho ei niitä halua radoilleen kilpailemaan.

Genesikset yms. vastaavat pitäsi nähdä kunnolla radalla muiden mukana. En usko, että ne on yhtään nopeampia kuin esim. Revo tai LST. Ne on sen verran yläpainoisia, että mutkat menee melko hitaasti, näin ainakin uskon. Revo ja LST pystyy kuitenkin kohtuullisen lähelle crossarien aikoja saavuttamaan radalla, niin tuskin noilla nopeimpien crossareiden mukana pysyy. Mutta, se selviää varmasti oulun kisoissa, siellä kun ne on samassa luokassa muiden .21 ja suurempien kanssa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #3 : 20.06.05 - klo: 13.12 »
"Sileä" krossirata ei mielestäni ole paras mahdollinen "monstereille", parempi vaihtoehto olisi riittävän hidas ja "röykkyinen" rata jota ei vain voi paahtaa täysiä ympäri (Vähän niinkuin trial ja krossiradan risteytys mutta riittävän leveä ohituksiin).
Sen voisi tehdä krossiradalle tekemällä siihen vähän pintamuutoksia, esim kumpareosuus (Kumpareet olisivat kuin kanammunakenno, mutta erikorkuisia) jossa vauhti eri ratkaisen vaan justot, ajolinja ja kuskin taito (Tämä olisi etu monstereille mutta paha haitta krossareille pienestä maavarasta johtuen).
Nuo "röykkuösudet" vois tehdä mutkiin tai shikaaneihin jotei kenellekkään tulisi mieleen "lentää munkilla" vain niiden yli.
Tuo painojuttu on myös hyvä, kunhan ei mene "formulasählingiksi", eli kevennetään autoa niinpaljon kuin voi ja laitetaan lisäpainot alustan matalimpaan kohtaan painopisteen saamiseksi mahdollisimman alas (Se vasta maksaakin).
Noita "jenkkivideoita" monsterikisoista katsoessa näkeekin että radat ovat välillä todella röykkyisiä, mutkaisia ja pieniä hyppyreita riittää.
Ehkä kannattais "lainata" jenkeiltä noita sääntöjä (Kaippa ne ovat niitä jo vähän aikaa "hioneet") ja sen perusteella laatia kansalliset säännöt (Ettei nyt ihan omaa luokkaa perustettaisi).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #4 : 20.06.05 - klo: 13.21 »
Hermanni ei tarvii tehdä röykkyjä radalle :wink:  säästää radan esim. SM M8 kisojen jälkeisessä kunnossa, eilisen Hobao cupin jälkeen rata kuin kranaatti keskityksen jäljiltä. Nyt siellä on hyvä ajaa mosterilla.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #5 : 20.06.05 - klo: 13.55 »
Näinhän se on, ja silloin säästyisi yksi radan kunnostuskerta. Muutenkin on likimain mahdotonta saada lupa muuttaa/poistaa hyppyreitä M8-radalta, ja monsuille ei rahkeet riitä tekemään kunnon rataa erikseen.

Väliaikaisi "munakennoja" ei ole helppo tehdä niin, että ne kestäisivät monsukisan. Ne pitäisi tehdä savesta ja tampata hyvin. Hiekka ja sora ei kestä.

Mielestäni M8-rata sopii monsuillekin oikein hyvin, joustoja ja kikkailua voi sitten harjoittaa trial-radalla. Monsut M8-radalla on näyttävää katsottavaa ja ainakin minusta vieläpä hauskaa ajettavaakin.

Jenkki sääntöjä kannattaa vilkaista, jos vain joku ne kaivaa esiin. Niissä olisi varmasti hyödyllisiä kohtia, mutta varmasti muokattavaakin, koska siellä pyörii "isot" rahat kisoissa ja resurssit vähän eri luokkaa. Pitää muistaa, että tämän pitää olla myös järjestäjä ystävällistä touhua, muuten kisat jää vähiin. Eli, pitää pyrkiä käyttämään olemassa olevia ratoja yms.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #6 : 20.06.05 - klo: 16.12 »
Täältä löytyi ROAR 2005 monster truck säännöt (Oikeellisuudesta ei takeita) http://www.22benjamin22.com/
Ja löytyi myös Prolineracingin Nitro MAXX Challenge kisojen säännöt.

2005 Nitro MAXX Challenge Monster Truck Classes/Rules

Small Block Class
-Types of trucks included in this class: T-MAXX, T-MAXX 2.5, TNX, REVO.
-No big block 15’s
-No medium block 21’s
-No 4-wheel drive 1:10 stadium style trucks (this includes CEN type trucks).
-Bump start OK
-Any .12/.18 small block is OK
-Any radio system
-Any suspension modifications
-Any exhaust system
-Must utilize MAXX size wheels/tires or larger (minimum outside diameter 5.1", minimum width 3.1")
-No converted low chassis trucks allowed. Must utilize stock style transmission case/gears (lightened gears or no reverse OK, CVD’s OK, no 1:8 differentials).
Please Note: All trucks subject to review upon Race Director’s request or by the request of a competing racer. Such request will be handled on a case-by-case basis and will be scrutinized by the Nitro MAXX Challenge Committee to determine the legality of such vehicle. If such a vehicle is determined unfit for the class in which entered during qualifying, the qualifying times will be moved to the appropriate class. If such a vehicle is determined unfit for the class during or after the main event, that vehicle will be disqualified.
 
 
Big Block Class
-Types of trucks included in this class: Savage, MGT, LST, Warhead or any modified stock style of truck with big block or medium block engines.
-No small blocks allowed, big blocks only.
-No 4-wheel drive 1:10 stadium style trucks (this includes CEN type trucks).
-Bump start OK
-Any radio system
-Any suspension modifications
-Any exhaust system
-Must utilize MAXX size wheels/tires or larger (minimum outside diameter 5.1", minimum width 3.1")
-No converted low chassis trucks allowed. Must utilize stock style transmission case/gears (lightened gears or no reverse OK, CVD’s OK, 1:8 scale differentials are ok to use in this class).
Please Note: All trucks subject to review upon Race Director’s request or by the request of a competing racer. Such request will be handled on a case-by-case basis and will be scrutinized by the Nitro MAXX Challenge Committee to determine the legality of such vehicle. If such a vehicle is determined unfit for the class in which entered during qualifying, the qualifying times will be moved to the appropriate class. If such a vehicle is determined unfit for the class during or after the main event, that vehicle will be disqualified.
 
 
Outlaw
-Types of trucks include: 1:8 converted buggies, low chassis T-MAXX, T-MAXX 2.5, Savage, MGT OFNA Dominator, Mammoth, CEN Genesis, and Hot Bodies Lightning type monster trucks.
-No 1:10 scale style stadium trucks allowed
-Any size motor allowed
-Any radio system
-Any suspension modifications
-Bump start OK
-Any exhaust system
-Must utilize MAXX size wheels/tires or larger (CEN type truck OK with a minimum outside diameter 5.1", minimum width 3.1")


Ehkäpä näistä saadaan keskustelua ja jonkinlaista "pohjaa" tuleville säännöille (Ehkpä tuo Big Bock olisi lähinnä meille sopivin "pohja").

EDIT Tuo ROAR 2005 säännöissä mainitut minimipainot on hyvä tasoituskeino noille "isolohkoille", muutoinhan jokainen "pulttaa" mahdollisimman tehokkaan ja suurikokoisen moottorin autoonsa.
Myöskin maximi tankin koko on "pikkulohkoissa" (.18 ja pienemmät)125cc ja "isolohkoissa" (.19 ja suuremmat) 150cc

EDIT kuva poistettu tarpeettomana....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #7 : 20.06.05 - klo: 19.47 »
Nuo säännöt vaikuttaa hyvin järkeviltä. Mielestäni nuo voisi ottaa käyttöön meilläkin. Yleensäkin kannatan yhtenäisiä sääntöjä, siksipä tämäkin topic.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #8 : 20.06.05 - klo: 20.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Myöskin maximi tankin koko on "pikkulohkoissa" (.18 ja pienemmät)125cc ja "isolohkoissa" (.19 ja suuremmat) 150cc

Tuo ei ollu hyvä idea ku LSTssä on jo vakiona 171cc ja se hörppäs
senkin jo 5 minuutissa radalla ja mulle on jo tulossa 220cc tankki :evil:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #9 : 20.06.05 - klo: 21.19 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Myöskin maximi tankin koko on "pikkulohkoissa" (.18 ja pienemmät)125cc ja "isolohkoissa" (.19 ja suuremmat) 150cc

Tuo ei ollu hyvä idea ku LSTssä on jo vakiona 171cc ja se hörppäs
senkin jo 5 minuutissa radalla ja mulle on jo tulossa 220cc tankki :evil:


Onpas "janoinen" kone, Revon 125cc tankilla ja "ossin" .18TM koneella ajaa 10min radalla......
Mitenkäs "jenkit" on ratkaissut tuon ongelman Losi LST:een kohdalla, kait sillä kilpaa ajetaan (Vai olisko sulla säädöt vain niin rikkaalla)?
Kyllä tuolla Big Block listalla näkyy LST:eekin olevan, olisiko sitten tankki vaihdettava pienempään.
Ainkin krossareissahan on tankin maksimikoko tarkaan määritelty.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #10 : 20.06.05 - klo: 23.20 »
No en varmaan ainakaan vakiota pienempään vaihda ja
oon jo päättäny isomman tilata (Losin alkup. lisävaruste
jossa on tankin alla oleva patterikotelon paikka täytetty)

Oli se rikkaalla aluks kisoissa ja edellisenä iltana kun testasin
niin kesti 10min verran, mutta olis se kiva kun sinne vähä jäis
10 min erän jälkeen!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #11 : 20.06.05 - klo: 23.21 »
Muuten noi jenkkien säännöt näyttäis hyviltä ja
olin meinannu niitä ehdotellakin, mutta muutama
muu kerkes ennemmin :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #12 : 20.06.05 - klo: 23.34 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
No en varmaan ainakaan vakiota pienempään vaihda ja
oon jo päättäny isomman tilata (Losin alkup. lisävaruste
jossa on tankin alla oleva patterikotelon paikka täytetty)

Oli se rikkaalla aluks kisoissa ja edellisenä iltana kun testasin
niin kesti 10min verran, mutta olis se kiva kun sinne vähä jäis
10 min erän jälkeen!


Jaha jos ajettaisiin B-Mains: (1 pit stop required) olevan kaavan mukaan niin ongelma poistuisi. http://www.pro-lineracing.com/nitromaxx/

The Racing:

Qualifyling for all classes:
5 minute qualifiers (no pit stops required)
3 rounds
Best 2 out of 3 qualifers used for main positioning
12 car qualifiers

A-Mains: (3 pit stops required for all mains)
Small Block: 25 minutes
Big Block: 25 minutes
Outlaw: 25 minutes
1:8 Scale: 25 minutes
1:10 Scale: 25 minutes  

B-Mains: (1 pit stop required)
Modified T-MAXX 15 minutes
Outlaw T-MAXX 15 minutes
1:8 Scale 15 minutes
1:10 Scale 15 minutes

C-Mains and Lower: (no pit stop required)
10 minutes
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #13 : 21.06.05 - klo: 00.09 »
No niin siinähän se TUUBI onkin, eli vastaus pikku onkelmaan löytyi :mrgreen:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #14 : 21.06.05 - klo: 00.15 »
Monsteritoimintaan en ota kantaa, mutta stadiumeille / truggyille oma ratasarja.. Ei kauaa tarvis miettiä että ostanko auton vaiko en ;)

Itseasiassa noista röykyistä tuli mieleen et voishan sitä enemmän tai vähemmän pysyviä rakaisuita toteuttaa esim. laudalla ja kattohuovalla. Taannoin Maskun sähkökrossiradalla oli laatoituksesta ja laudasta tehty osuus ja yksi hyppyri oli lautarakenteinen "koirankoppi" missä oli kattobitumipäällyste. Pirun kivoja molemmat. Röykkyjä on vaan vähän hankala toteuttaa sillä tavalla.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #15 : 21.06.05 - klo: 00.20 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
No niin siinähän se TUUBI onkin, eli vastaus pikku onkelmaan löytyi :mrgreen:


Joo formulatyyliin varikkokäynti ja tankkaus, renkaanvahto muutoin kielletty jos ei rengas/renkaat aiheuta kuskille hengenvaaraa.  :mrgreen:

EDIT Tulikin tuossa yön yli mietittyä ja minusta ainkin olisi hyvä että nuo "jenkkisäännöt" sinällään otettaisiin "pohjaksi" kansallisille säännöille.
Näin tulevaisuudessa varmistettaisiin myös kansainväliset kilpailut kilpailukykyisellä kalustolla.
Tuohan on vielä utopiaa mutta jos autoa joutuisi radikaalisti muuttamaan vain siksi että voisi ajaa tulevaisuudessa ulkomailla, ei varmaankaan monella olisi haluja enään tähän.
Eihän ole mitään järkeä että joka "maankolkkaan" tehtaisiin eriävät säännöt?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #16 : 21.06.05 - klo: 18.15 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Monsteritoimintaan en ota kantaa, mutta stadiumeille /
truggyille oma ratasarja.. Ei kauaa tarvis miettiä että ostanko auton vaiko en ;)

Ne menis kyllä mun mielestä suoraa tonne: OUTLAW/UNLIMITED luokkiin!
Eikös tossa jossain niin tainnu lukeakkin?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #17 : 21.06.05 - klo: 20.49 »
Tuolla sivulla löytyy mun mielestä aika hyvä konsepti säännöille!

http://www.rcproseries.com/rules/

Stadiumit ja truggyt vois taas ajatella omaksi luokaksi, olen jossain kuullut ilmaisun 1/8 truggyille:
Arena Truck,
joka kuvastaa autoa ja sen ominaisuuksia erittäin hyvin!!!!!

Ja onhan se järkeenkäypääkin; 1/10 truck= stadium, < 1/8 truck=arena.
Niillekin vois olla ed.mainittuun tapaan luokat stock/unlimited,2w/4wd ja small/big block.

noooo,kyl tää täst viääl........
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #18 : 21.06.05 - klo: 21.11 »
Aihe siirretty oikealle alueelle.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #19 : 21.06.05 - klo: 21.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jyri Korkka"
Tuolla sivulla löytyy mun mielestä aika hyvä konsepti säännöille!

http://www.rcproseries.com/rules/

Stadiumit ja truggyt vois taas ajatella omaksi luokaksi, olen jossain kuullut ilmaisun 1/8 truggyille:
Arena Truck,
joka kuvastaa autoa ja sen ominaisuuksia erittäin hyvin!!!!!

Ja onhan se järkeenkäypääkin; 1/10 truck= stadium, < 1/8 truck=arena.
Niillekin vois olla ed.mainittuun tapaan luokat stock/unlimited,2w/4wd ja small/big block.

noooo,kyl tää täst viääl........

Ja sit olis niin monta luokkaa jo ettei kisoja olis ku 2 per luokka vuodessa :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #20 : 21.06.05 - klo: 21.38 »
Joo ja osallitujiakin löytyy joka luokkaan peräti kaksi. Kannattaa toki vähän miettiä, että kuinkakohan järkevää alkuvaiheessa on autoja jakaa kymmeneen eri luokkaan  :?:  Mielestäni ensin voisi autot jakaa yhteen tai maksimissaan kahteen eri luokkaan ja sitten jos on tungosta niin alkaa miettimään enemmän eri luokituksia autoille eikö näin  8)

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #21 : 21.06.05 - klo: 21.42 »
Samaa mieltä, aivan maksimissaan luokat:
pikkulohko - isolohko - viri/modattu
(eli samat ku jenkeillä suomeksi) :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #22 : 21.06.05 - klo: 22.17 »
No joo, ajatushan oli et monsterit olis oma luokka ja stadiumit ja arena truggyt omansa taas ja niiden alla omat stock ja modified
(4wd stadiumeissa,ylikoko moottorit,ym. ym.)
luokat. :shock:

Ja ajothan voidaan hyvin pitää samana päivänä jopa samoissa lähdöissä. 1/8 (monsut,truggyt) ja 1/10 (stadium) tietysti erikseen autojen vaurioiden välttämiseksi!
Genesis vs.Mt2 ei olis kaunis kolari! :twisted:

Tämä kaikki juuri siksi koska autoja saattaa olla vähän lähtöihin.

Olen uusi alalla joten en tiedä 1/10 stadiumtrukkien yleisyydestä ja kisoista suomessa mutta halukkaita varmasti olisi koska onhan se suosittu luokka muuallakin maailmassa.Autojen tekniikan vuoksi kaiketi.

Ja kuten kaikki ovat huomanneet on 1/8 truggyt (arena/monster) kovassa nousussa valmistajien ja kuskien puolesta.

Monsujahan suomessa jo onkin aika lailla.
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #23 : 21.06.05 - klo: 22.30 »
Ja sit sais hihkua: JEE MÄ OON SUOMEN MESTARI
kun omassa luokassa oli vaan 3 kuskia/autoa :lol:

Kyllä nyt keskitytään max kolmeen luokkaan :?

Vai olisko Rph:lla (joka oli ulvilan kisoja järkkäämässä)
tai muilla kisojen "mahdollisilla" järjestäjillä jotain
sanottavaa tähän?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #24 : 21.06.05 - klo: 22.34 »
Hienoa, että keskustelua, asiallista kuten toivoinkin, on virinnyt. Luokkajako on mielestäni toimiva tuolla jenkkisysteemillä. Mites muut asia?
Sain muuten luvan tarvittaessa järjestää yhden osakilpailun Imatralle, eli jos säännöt on kasassa ja minulta vielä intoa riittää ko. asiaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #25 : 21.06.05 - klo: 22.38 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Hienoa, että keskustelua, asiallista kuten toivoinkin, on virinnyt. Luokkajako on mielestäni toimiva tuolla jenkkisysteemillä. Mites muut asia?
Sain muuten luvan tarvittaessa järjestää yhden osakilpailun Imatralle, eli jos säännöt on kasassa ja minulta vielä intoa riittää ko. asiaan.

Voi k**pä vielä kauempana ku oulun kisat, mutta jos sattuis
oleen sopivasti aikaa sillon ku meinaat järkätä ja säännöt olis
paremmat ku oulus (ei paljoa vaadita :wink: ) niin saattaisin
jopa ilmestyä!

Ps. sehän tietysti hiukka vaikuttais asiaan että pitäs
päästä kattoon "tiimitoverin" LST:tä :mrgreen:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #26 : 21.06.05 - klo: 22.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Jyri Korkka"
No joo, ajatushan oli et monsterit olis oma luokka ja stadiumit ja arena truggyt omansa taas ja niiden alla omat stock ja modified
(4wd stadiumeissa,ylikoko moottorit,ym. ym.)
luokat. :shock:

Ja ajothan voidaan hyvin pitää samana päivänä jopa samoissa lähdöissä. 1/8 (monsut,truggyt) ja 1/10 (stadium) tietysti erikseen autojen vaurioiden välttämiseksi!
Genesis vs.Mt2 ei olis kaunis kolari! :twisted:

Tämä kaikki juuri siksi koska autoja saattaa olla vähän lähtöihin.

Olen uusi alalla joten en tiedä 1/10 stadiumtrukkien yleisyydestä ja kisoista suomessa mutta halukkaita varmasti olisi koska onhan se suosittu luokka muuallakin maailmassa.Autojen tekniikan vuoksi kaiketi.

Ja kuten kaikki ovat huomanneet on 1/8 truggyt (arena/monster) kovassa nousussa valmistajien ja kuskien puolesta.

Monsujahan suomessa jo onkin aika lailla.


Mielestäni tämä "monsuluokka" on katsojan kannalta viihdyttävintä RC autourheilua 1/6 rata autojen kanssa.
PRCA on järjestänytkin kaksi kerhokisaa ja varsinkin viimmeksi "monsuluokka" oli ylivoimaisesti suosituin.
Totta on ettei luokkajakoa kannata tehdä aluksi liian tiukaksi jotta osanottajamäärä pysyisi riittävän suurena.
Jonkinlaisen tasoitusjärjestelmän kehittäminen olisi tietenkin paikallaan, esim jos on "ylisuuri" moottori saisi joko aikasakon tai esim "punnuksen" autoon kisan ajaksi.
Eli "säännönmukaisissa" (Viittaan edellä laittamaani taulukkoon) autoissahan on tuo minimipaino, mutta jos tuo konekoko menisi yli tuon 0.28 niin siitä seuraisi tuo "rangaistus".
Muutoin nuo "jenkkisäännöt" ovat suht hyvät, esim 1/8 krossareiden diffit on kielletty ja renkaat pitää olla yleisesti saatavaa mallia ym.....
Jenkeillä näyttää olevan kuitenkin parempia vetareita, alumiinisia tulivarsia ja tällaista "pikkunippeliä" autoissaan silti, no nämähän ei välttämättä paranna auton suorituskykyä eikä hintakaan monasti ole kalliimpi kuin alkuperäisillä osilla.
Tärkeää minusta kuitenkin olisi että säännöt rajattaisiin niin ettei budjetti lähtisi "lapasesta" ja voittajan ratkaisisi se kenellä on pakuin rahapussi. Siis kiellettäisiin esim itse tehdyt tai teetetyt osat, ainakin jos ne ei vastaa alkuperäistä tai tarvike osaa (Eikös joissain luokissa ole esim laitomia "pillejä").
Tuohon unlimited luokkaan voisi sitten laittaa nuo "ylimenevät" autot moottorin kokoon, sylinterin porttaukseen, pilliin, hiilikuituosiin sun muihin "virityksiin" katsomatta (Siellä voisi sitten nuo "rahamiehet" kilpailla  :wink: ).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #27 : 21.06.05 - klo: 23.15 »
Ulvila seuraa keskustelua ja yhtyy tuohon monsterit, stadiumit ja truckit jakoon. Noi jenkki säännöt aikas helpot kääntää suomen rc-autokantaan. Mutta herää kysymys että 2wd stadiumeja on silti varmaan eniten myyty harrastajille, entäs ne vai meneekö jo ohi aiheen.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #28 : 21.06.05 - klo: 23.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Ulvila seuraa keskustelua ja yhtyy tuohon monsterit, stadiumit ja truckit jakoon. Noi jenkki säännöt aikas helpot kääntää suomen rc-autokantaan.

Tuota siis mitenkä jakoon (monsterit, stadiumit ja truckit)?
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Mutta herää kysymys että 2wd stadiumeja on silti varmaan eniten myyty harrastajille, entäs ne vai meneekö jo ohi aiheen.

Mikäs siinä jos ne jaksaa pyörittää noita 5.1 tuumasia "fillareita".  :lol:
Toisekseen onko niitä kuitenkaan "liikenteessä" paljon.
Parin auton takihan niitä ei varmaankaan kannata "sovittaa" sääntöihin, mutta ainahan voisi kokeilla onko mukaanlähtijöitä niin paljon että kannattaisi (Ja jos löytyy autoja ja kuskeja paljon, kannattaa jo harkita luokkaa näille)?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #29 : 22.06.05 - klo: 00.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Mutta herää kysymys että 2wd stadiumeja on silti varmaan eniten myyty harrastajille, entäs ne vai meneekö jo ohi aiheen.

Laitoin kyselyn tänne foorumille viimekesänä kun hommasin Losin XXX-NT:n
että josko joku jaksais kisoja järkätä mutta vastauksia oli aika kehnosti!

Mun mielestä niille vois laittaa oman (uuden) topikin ja kysellä olisko
2wd stadiumeja tarpeeks että kannattais ihan omia kisoja järkätä,
kun ne on kuitenki niin erilaisia ettei kannata tukkia samalle radalle
monstereiden kanssa eikä niillä 4wd stadiumeille pärjää niin jätetään
ne täältä jutuista pois...

Ps. stadiumeissa tulee vastaan se ongelma että KYOSHO ultima GP:t
sun muut ei varmaan oo lähelläkään sitä laatuluokkaa kuin esim:
Asso, Losi ja HPI ja sudittelijat ei viitti niitä lähtee radalle rikkomaan :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars