Heh, monetta kertaa tota Coolpower - Sidewinder keskustelua jo käydään? No, jokatapauksessa, kuten Hoke jo kertoikin..
Cool Powerissa voiteluainetta on enemmän, Sidewinderissä voiteluaineen voitelukyky on parempi.
Ajatellaan asiaa vaikka jokaiselle tutun mehutiivisteen kautta. On olemassa esimerkiksi Pirkka-mehutiivistettä, joka sekoitetaan 1:3. Puolesta litrasta Pirkkaa saadaan siis kaksi litraa mehua. Toinen on Fun Light-tiiviste, joka sekoitetaan 1:9. Puolesta litrasta sitä saadaan viisi litraa mehua. Silti molemmat maistuvat yhtä vahvoilta.
Öljyillä on ajatus hieman sama. Toinen voitelee paremmin kuin toinen, jolloin määrä voi olla pienempi.
Miksi sitten lennokkikäytössä halutaan vartavasten käyttää suurempaa määrää "huonompaa" öljyä? Hyvä kysymys johon en osaa vastata. Lähinnä arvelisin erään syyn olevan öljyn tiivistävän vaikutuksen. Suurempi määrä öljyä polttoaineessa tiivistää männän ja sylinteriputken väliä. Toinen merkittävä ero auto- ja lennokkimoottorin kanssa on teho ja kierrosalue. 10 000 rpm kiertävä lennokkimoottori ei yksinkertaisesti aiheuta yhtä paljon kitkaa kuin miltei nelinkertaisesti kiertävä automoottori. Kolmantena asiana on risiiniöljyn paakkuuntuminen pitkäaikaisessa säilytyksessä ja synteettisen selkeästi puhtaampi pakojäämä (ei sotke kuten rissa).
Voi olla että kyseessä on kustannusasia, synteettinen öljy voi olla helposti huokeampaa valmistaa ja käyttää. Rissassa on jekkuja, kuten em. paakkuuntuminen ja voitelukyvyn muuttuminen mikäli öljyä säilytetään kylmässä. Näistä ei kuitenkaan kannata tavallisen käyttäjän murehtia, ne on valmiissa polttoaineessa jo ratkaistuja asioita, mutta em. ongelmat ovat lähinnä juuri raaka-aineen ominaisuuksia ja pikemminkin valmistajan murheita..