Päävalikko

Etuvetoinen auto?

Aloittaja nyki, 21.07.05 - klo: 09.35

nyki

Tuossa suunnittelu ja pohtimis kopissa istuessani mietin että miksiköhän ei ole kehitetty rc-autoa jossa on etuveto?

Moottori ja paino tulisi tietysti sijoittaa etupäähän mutta takarenkaat voisi kuitenkin hoitaa ohjausta. Täten esim kiihdytyksessä saadaan lisää painoa takarenkaille ja siispä myös parempi pito ohjaukseen.

Sähköautossa tällainen modifikaatio lienee helppo, moottorin napaisuus väärin päin ja ohjaus käänteiseksi. Itselläni on polttis joten en ihan heti keksi miten koneen saisi pyörimään toiseen suuntaan joten itse en ole kokeillut...


Mitäs te muut tuumitte ideasta?
HPI Nitro Rush Evo

jeejee

Esim kyosholla on yks sähkis etuvetonen, kamulla on sellanen. Sittten oli joku "minikuupperi" joka on etuvetonen. Voihan vaikka diffin kääntää toisinpäin niin silloin kääntyy ajosuunta.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

waltt

Tamiyalla on etuvetoinen mini, ei ole pahan hintainenkaan...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Fat Boy

Takapyöräohjaus kuulostaa hauskalta.. Voipi olla aika villi ajaa.. Eikö tuo ole helpoin kokeilla sähkiksellä peruuttamalla.. Etuveto menee kyllä, mutta kannattaa pitää se ohjauskin etupyörillä..
Myydään Orionin 27-lankainen mosa ja Mtronics Tempo 11 nopari.

Juuzmo

auto meni vahingossa etuvedoksi kun takapäästä napsahti kardaani poikki,niin auto vaan suti eikä lähtenyt paljoon mihinkään  :roll:  ei edes asfaltilla...
RB,the power of champions.

Catiska

Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti. Siinä syy, miksei etuvetoisia RC-autoja ole, eikä muutenkaan kilpa-autopuolella ellei säännöt siihen jossain luokassa ohjaa, tai on kyse pienitehoisista autoista...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti. Siinä syy, miksei etuvetoisia RC-autoja ole, eikä muutenkaan kilpa-autopuolella ellei säännöt siihen jossain luokassa ohjaa, tai on kyse pienitehoisista autoista...
Autojen painoon verrattuna niissä on melko paljon tehoa ;)
RB,the power of champions.

Catiska

No, ei nyt ainakaan yleensä RC-autossa nyt niin älytöntä teho/painosuhdetta ole. Välitykset on vain hitaat. Esim. omassani Asso TC4 touring-autossa tavallisella harjallisella kisakoneella tehoa noin 0,3 hv ja painoa 1,5 kg, eli 5kg/hv. Esim. BMW:n 5-sarjan dieselissä 5,8 kg/hv... Tuo minun Assoni nykyinen kone antaa saman tapaisen tehopainosuhteen kuin mitä on tehokkaassa urheiluautossa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

plissken_s

Jaa, että ei yleensä ole kovia teho/painosuhteita vai? Entäs Krossarit sitten? Kireä (ei edes välttämättä) kisamoottori autoon ja päästään aika lähelle maagista kilo per hevosvoima tulosta.. Ja sellasta saa hakea jonkin aikaa 1:1 autoista.
Kyosho - Futaba - Novarossi

waltt

Lainaus käyttäjältä: "plissken_s"Jaa, että ei yleensä ole kovia teho/painosuhteita vai? Entäs Krossarit sitten? Kireä (ei edes välttämättä) kisamoottori autoon ja päästään aika lähelle maagista kilo per hevosvoima tulosta.. Ja sellasta saa hakea jonkin aikaa 1:1 autoista.
Kiihdytysautossa/moottoripyörässä voi olla jopa kovempia teho/painosuhteita...
On nämä rc-autot/moottorit todella ihmeellisen tehokkaita...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

jarkkom

Ei ne hevosvoimat pelkästään koko totuutta kerro. Voi sitten jo vähän miettiä pidemmälle ja arvella mistä saattaisi johtua että sähkö- ja polttisturisti saa sen huippukireän 1/8 krossarin menon näyttämään todella hitaalta vaikka teho/painosuhde olisikin se maaginen 1hv/1kg...
---

plissken_s

Eiköhän se kysymys ollut lähinnä "(teoreettinen) suorituskyky paperilla" tyylistä........
Löytyyhän vaikka jostain jätekasoja tasoittavasta dieselhirmusta älyttömästi hevosia (ja painoa kans, mutta tämä vain kärjistettynä esimerkkinä) mutta huippuja se ottaakin reippaat 20km/h.. Siinä näyttää jo kisakireä krossarikin formulalta rinnalla.
Kyosho - Futaba - Novarossi

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Ei ne hevosvoimat pelkästään koko totuutta kerro. Voi sitten jo vähän miettiä pidemmälle ja arvella mistä saattaisi johtua että sähkö- ja polttisturisti saa sen huippukireän 1/8 krossarin menon näyttämään todella hitaalta vaikka teho/painosuhde olisikin se maaginen 1hv/1kg...

Sä olet Jarkko nähnyt liian hitaita krossareita  :wink:
Pääsetkös 1-vaihteisella turistilla muka kovempaa? Näköharha pienemmästä koosta johtuen.

nyki

Noniin no niin... aihe lähti hieman käsistä...

Mutta:

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti.

TC4:n painojakauma taitaa olla aika keskellä autoa vai? Ideaa jota tuolla pohdintakopissa mietin perustui juuri siihen että takavetoauto jossa on paino enimmäkseen takapyörillä muutetaan etuvetoiseksi muuttamalla vetosuuntaa. Etupyörät jotka nyt siis ovat takapyörät hoitaisi ohjausta. Kiihdytyksissä paino siirtyy taka-akselille ja ohjaus paranee vai?

Onhan se selkeästi ero 1:1 autoissakin että etuveto lähtee puskemaan ja takavedossa perä irtoaa liukkaalla. Ja kun rc-autoilu (krossi siis) enimmäkseen on liukkaalla ajoa juuri sen hauskuuden takia niin olettaa saattaa että etuveto autolla ei samaa iloa saa kun se puskee. Toisaalta eikö 1:1 etuvetoautolla pääse mutkista nopeammalla vauhdilla kuin takavetoisilla?

Tietysti voi miettiä mitä sitten tapahtuukaan kun ajetaan hyppyristä ilmaan ja kaikki paino on etupäässä... Taitaa tulla aikas kovaa nokka edellä maahan.
HPI Nitro Rush Evo

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Sä olet Jarkko nähnyt liian hitaita krossareita  :wink:
Pääsetkös 1-vaihteisella turistilla muka kovempaa? Näköharha pienemmästä koosta johtuen.

13. ja 14. päivä elokuuta on kisat hyvinkään baanalla, sinne vaan toteemaan asia.
---

Mika R

Kiitos kutsusta. (Mutta ne on kaikki vaihteellisia..ei voi verrata suoraan) Onhan mullakin ollut .21 lohkolla (15RX) varustettu Turisti 1/9 (SuperTen) ja se liikkui aika kivasti siellä pääsuoralla, muistatkin sen ehkä Tattarilta joskus

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Kiitos kutsusta. (Mutta ne on kaikki vaihteellisia..ei voi verrata suoraan) Onhan mullakin ollut .21 lohkolla (15RX) varustettu Turisti 1/9 (SuperTen) ja se liikkui aika kivasti siellä pääsuoralla, muistatkin sen ehkä Tattarilta joskus

Menee nyt jo OT:ksi, mutta 14. pvä ajetaan pelkästään sähköillä (infot kisakutsuissa) ja niissä on vain yksi kiinteä välitys. Ehkäpä tänä vuonna päästään 1/10 polttiksella hitusen kovempaa kuin sähköillä; kehitystä polttisturisteissa on tapahtunut ja mutkanopeudet siten saatu kasvamaan.

Lavangon kisoissa tutka mittasi jonkun 60km/h vauhdin pääsuoran päästä? Ei näin... ulkoradalla sähköturisti stanukoneellakin taitaa kelata ton verran vauhtia ;)
---

Fat Boy

Lainaus käyttäjältä: "nyki"Noniin no niin... aihe lähti hieman käsistä...

Mutta:

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti.

TC4:n painojakauma taitaa olla aika keskellä autoa vai? Ideaa jota tuolla pohdintakopissa mietin perustui juuri siihen että takavetoauto jossa on paino enimmäkseen takapyörillä muutetaan etuvetoiseksi muuttamalla vetosuuntaa. Etupyörät jotka nyt siis ovat takapyörät hoitaisi ohjausta. Kiihdytyksissä paino siirtyy taka-akselille ja ohjaus paranee vai?

Onhan se selkeästi ero 1:1 autoissakin että etuveto lähtee puskemaan ja takavedossa perä irtoaa liukkaalla. Ja kun rc-autoilu (krossi siis) enimmäkseen on liukkaalla ajoa juuri sen hauskuuden takia niin olettaa saattaa että etuveto autolla ei samaa iloa saa kun se puskee. Toisaalta eikö 1:1 etuvetoautolla pääse mutkista nopeammalla vauhdilla kuin takavetoisilla?

Tietysti voi miettiä mitä sitten tapahtuukaan kun ajetaan hyppyristä ilmaan ja kaikki paino on etupäässä... Taitaa tulla aikas kovaa nokka edellä maahan.

Kiihdytys tapahtuu pääosin suoran alkupäässä.. Mihin siis sitä ohjauksen parantunutta pitoa tarvitsee.. Kiihdytyspito lienee tärkeämpää.

Lisäksi, usko vaan, että takapyöräohjaus on kelvoton, jos yrität ajaa vähänkään kovempaa.

Jos siitä olis hyötyä, niin se luultavimmin olisi käytössä, muuallakin kuin trukeissa (siis lastaustrukeissa, 1:1)

Kokemuksesta voin kertoa, että takapyöräohjattu trukki on aivan tolkuton ajettava liukkaalla. Jos luisuun lähtee, on sen korvaaminen liki mahdotonta.
Myydään Orionin 27-lankainen mosa ja Mtronics Tempo 11 nopari.

p.p92

Esim puimurit ja jotkut etu teräiset ruohon leikkurithan toimivat tuolla menetelmällä että taka pyörät kääntää ja etupyörät vaetää.

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "p.p92"Esim puimurit ja jotkut etu teräiset ruohon leikkurithan toimivat tuolla menetelmällä että taka pyörät kääntää ja etupyörät vaetää.
meillä on etuteränen ruohonleikkuri mut se on takavetonen :D
RB,the power of champions.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Kiitos kutsusta. (Mutta ne on kaikki vaihteellisia..ei voi verrata suoraan) Onhan mullakin ollut .21 lohkolla (15RX) varustettu Turisti 1/9 (SuperTen) ja se liikkui aika kivasti siellä pääsuoralla, muistatkin sen ehkä Tattarilta joskus

Menee nyt jo OT:ksi, mutta 14. pvä ajetaan pelkästään sähköillä (infot kisakutsuissa) ja niissä on vain yksi kiinteä välitys. Ehkäpä tänä vuonna päästään 1/10 polttiksella hitusen kovempaa kuin sähköillä; kehitystä polttisturisteissa on tapahtunut ja mutkanopeudet siten saatu kasvamaan.

Lavangon kisoissa tutka mittasi jonkun 60km/h vauhdin pääsuoran päästä? Ei näin... ulkoradalla sähköturisti stanukoneellakin taitaa kelata ton verran vauhtia ;)

Jep, mut sähkis on sähkis

p.p92

Joo niitä on etu ja takavetosii. Meillä on tommonen ja se on etu veto. http://www.maskinparken.se/AnnonsBilder/vikingklippare.jpg

nyki

Ok, ok... Täytynee heiluttaa valkoista lippua. Aika tyrmäys tuli idealle mutta synnyttipähän edes jotain keskusteluu...
HPI Nitro Rush Evo

p.p92

Kyllä se hyvin ruohon leikkuris toimii :mrgreen:

tux10

Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

jeejee

Lainaus käyttäjältä: "tux10"Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:


Mun kaverilla se on volvon korilla ja nyrkin kokonen motti ja kulkee kävelyvauhtii. Joku Kyosho se on..
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Lainaus käyttäjältä: "tux10"Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:

Mun kaverilla se on volvon korilla ja nyrkin kokonen motti ja kulkee kävelyvauhtii. Joku Kyosho se on..
Mun kaverilla oli noin 12-13vuotta sitte Kyoshon MAXUM FF krossari
joka oli etuveto ja suti aivan sairaasti kokoajan vaikka oli stanukone!
Rakenteeltaan oli ihan omanlainen ei ollu mikään "köyhänmiehen" neliveto
josta poistettu osia, konekin oli etuakselin takapuolella jne.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Lainaus käyttäjältä: "tux10"Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:


Mun kaverilla se on volvon korilla ja nyrkin kokonen motti ja kulkee kävelyvauhtii. Joku Kyosho se on..
Nyrkin kokonen motti  :roll:  eihän se ole edes mikään pieni silloin  :mrgreen:
RB,the power of champions.

jeejee

Jep, en tiiä mikä käämitys mutta ainakin 2-3 kertaa isompi kun esim pta:n vakio.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum