Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511699 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Makro86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2430 : 08.12.09 - klo: 13.40 »
Pitääkös muuten noiden lipo akkujen balanseri piuhojen päät suojata jollain kun päästelee menemään tuolla lumes tms?
Xray x12, Asso B4.1 & Traxxas X-Maxx

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2431 : 08.12.09 - klo: 13.47 »
Pitääkös muuten noiden lipo akkujen balanseri piuhojen päät suojata jollain kun päästelee menemään tuolla lumes tms?

Ei ainakaan oikosulun pelossa tarvitse. Eri asia että liitin menee täyteen **skaa että sitä ei saa balanseriin kiinni.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2432 : 08.12.09 - klo: 16.34 »
Suojaan balansointiliittimet lialta, jotta balansoinnin tarkat volttimäärät saapus "mittarille".

Noista 5A, 5C akuista:
Ei ole 25A lataavaa lipochargeriakaan, mutta kyllä kehtaan niille ICE:n täyttä 8A tehowa tunkea sen keskialueensa minkä huoliikaan. Ittekseenhän se sitten lähempänä tyhjää, ja täyttä himmaa.

Alijännitteseen karkaaminen yheltä kennolta on riesa, kun kennot on keskenään eri lämpösessä oikeestaan aina. Pehmike allaankin pohja jäähdyttää, mutta toinen saa olla hohkassa koneen vieressä. Ainakin eri puolet mun akuista on eri lämpöset, ja se vaihtuu panemalla akun johto eteenpäin välillä.

Jos
 täytyy jonain talvena pistää ulkoilut tauolle, ni vikan säilö-latingin nimellisännitteensä (3,7V/kenno) voinen antaa vaikka 3A teholla.
« Viimeksi muokattu: 08.12.09 - klo: 17.57 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2433 : 09.12.09 - klo: 19.24 »
Kuinka kauan lipoa kannattaa säilyttää täytenä ? Ja voiko lipoa ottaa pois laturista kesken latauksen ? Ja vielä se, että löytyykö Graupner Ultramat 14 plus laturista purkutoimintoa lipolle ? Kun haluaisin ottaa uudesta liposta eka lataukset, eli täyteen, ja sitten kennot tasan n. 3,8v. -Sami
Jeps

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2434 : 09.12.09 - klo: 19.35 »
Mahdollisimman vähän aikaa. Voi. Hyvin todennäköisesti, katso ohjekirjasta.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2435 : 09.12.09 - klo: 19.37 »
Etsin jo manuaalista, en löytänyt tietoa, katson myohemmin tarkemmin. Entäs tuo lataus, voiko lipoa ottaa laturista pois kesken latauksen, jos lataa esim. 3,7 voltista 3,8:aan säilytysvoltteihin. Sorry kyselyt, mutta olen aloittelia näiden lipottimien kanssa  :cheesy:. -Sami
Jeps

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2436 : 09.12.09 - klo: 20.30 »
Lipoakulla ei ole mitään muisti-ilmiötä joten sitä voi ladata ja purkaa sen verran kuin haluaa.
Eli voit ottaa pois latauksesta kesken latauksen. Ja sitä ei tarvitse purkaa tyhjäksi ennen latausta. (Ja ihan tyhjäksi sitä ei Saa purkaa!)

Poissa sil

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2437 : 14.12.09 - klo: 20.35 »

Meneekö lipoakku rikki jos se jää ulos pakkaseen esim. pariksi päiväksi? Meinaan lähdetään reissuun ja jos hobbycityn paketti tulee tonne postilaatikkoon sillä välin niin näin käy.

Ainakin kesällä se tuli suoraan tohon lootaan. Ja nyt on kovia pakkasia tulossa...
E-Revo - Savage Flux HP

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2438 : 14.12.09 - klo: 20.44 »

Meneekö lipoakku rikki jos se jää ulos pakkaseen esim. pariksi päiväksi? Meinaan lähdetään reissuun ja jos hobbycityn paketti tulee tonne postilaatikkoon sillä välin niin näin käy.

Ainakin kesällä se tuli suoraan tohon lootaan. Ja nyt on kovia pakkasia tulossa...

Samaa piti itsekin kysyä kun on sama tilanne tosin sillä erotuksella että muutaman tunnin mutta kerkii se noilla miinusasteilla jäähtyä muutamassa minuutissa, kysyin tätä jo vuosi sittenkin ja silloin ei kukaan osannut vastata, silloin oli sitten tuurilla kuitenkin nollakeli sinä päivänä kun paketti laatikkoon kolahti...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2439 : 14.12.09 - klo: 20.45 »
Saattaa se olla, että se ottaa itteensä vähän, jos asut rivi / kerrostalossa, niin kysy, jos naapurisi ottaisi sen sisälle ja antaisi sulle sitten kun palailet ? Akuthan ei tiedettävästi pidä kylmästä. -Sami
Jeps

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2440 : 14.12.09 - klo: 21.47 »
Periaatteessa lipo on herkkä kylmälle ja ei anna virtaa kylmänä juuri lainkaan. Siitä että meneekö se pilalle syväjäädytyksessä ei ole tietoa. Mutta tuskin se hyvääkään siitä tykkää...

Varmuuden välttämiseksi kävisin postissa sopimassa että jakelu keskeytetään niiksi päiviksi kun olette pois.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2441 : 14.12.09 - klo: 22.02 »
Viikko on minimi aika kun voi jakelun keskeyttää :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2442 : 15.12.09 - klo: 06.33 »
Lentokoneen ruumassakin on tietääkseni kyllä pakkasta  :roll:
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2443 : 15.12.09 - klo: 09.58 »
Lentokoneen ruumassakin on tietääkseni kyllä pakkasta  :roll:

Tuota kyllä itsekkin muistelisin. Eikä ne paketit muutenkaan taida missään lämmitetyissä tiloissa matkustaa.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2444 : 15.12.09 - klo: 11.34 »
No ei siellä pakkasta voi olla. Kyllähän siellä kuljetaan vaikka mitä jäätymiselle arkaa tavaraa. Ja eikös eläimetkin kulje ruumassa.

Äkkiä tuo Googlaamalla selvisi.

Lentokoneen rahtitila pidetään lämmitettynä. Rahtitila on paineistettu kuten koneeän matkustamokin. Rahtitilassa on oma ilmankiertojärjestelmä; lämpötilaa kontrolloidaan ja se ei yleensä saa laskea alle 18 asteen. Mikäli näin tapahtuu, aloitetaan tilan lämmitys n. 20 asteeseen.

Lähde: Finnair
Axial SCX 10 TR

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2445 : 15.12.09 - klo: 14.14 »
ei se akku varmaan pakkasesta miksikään mene, jos sitä ei käytä. Eli antakaa akun sulaa reilusti ennen kuin alatte latailemaan ja ajamaan akuilla.
Litium on kiinteää alle n. 187 asteen lämpötilassa, polymeerit ovat kiinteitä myös. Tosin jos siellä on jotain seoksia, joiden sidokset hajoavat kun lämpötila laskee liian matalaksi mutta epäilen, yleensä kylmä vain jähmettää aineet... eli jos on liian kylmää, elektronit "jähmettyvät" ja akku ei anna tarpeeksi varausta...

Tää oli tosin mutuilua...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2446 : 15.12.09 - klo: 15.15 »
No ei siellä pakkasta voi olla. Kyllähän siellä kuljetaan vaikka mitä jäätymiselle arkaa tavaraa. Ja eikös eläimetkin kulje ruumassa.

Äkkiä tuo Googlaamalla selvisi.

Lentokoneen rahtitila pidetään lämmitettynä. Rahtitila on paineistettu kuten koneeän matkustamokin. Rahtitilassa on oma ilmankiertojärjestelmä; lämpötilaa kontrolloidaan ja se ei yleensä saa laskea alle 18 asteen. Mikäli näin tapahtuu, aloitetaan tilan lämmitys n. 20 asteeseen.

Lähde: Finnair


Jaa jaa. Joskus taas muistaisin lukeneeni, että jonkun lemmikki oli vahingossa päätynyt juuri rahtitilaan ja jäätynyt kuoliaaksi.

Poissa -MiKe-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2447 : 15.12.09 - klo: 17.32 »
Lähettiaikoina olin välillä purkamassa TNT:n paketteja niiden koneesta. Ainakaan se rahtitila jossa pienpaketteja ja kuoria kuljetettiin, ei ollut mitään lämmitystä. Eli rahtitila johon mennään sisään ulkoa koneen alta.
Kyosho Ultima SC | TeamC TS02 | Team Academy GV2 Pro | Hpi Sprint 2 Sport | 2xTamiya Mini Cooper | Shark Monster

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2448 : 15.12.09 - klo: 18.23 »
ei se akku varmaan pakkasesta miksikään mene, jos sitä ei käytä. Eli antakaa akun sulaa reilusti ennen kuin alatte latailemaan ja ajamaan akuilla.
Litium on kiinteää alle n. 187 asteen lämpötilassa, polymeerit ovat kiinteitä myös. Tosin jos siellä on jotain seoksia, joiden sidokset hajoavat kun lämpötila laskee liian matalaksi mutta epäilen, yleensä kylmä vain jähmettää aineet... eli jos on liian kylmää, elektronit "jähmettyvät" ja akku ei anna tarpeeksi varausta...

Tää oli tosin mutuilua...

Itse veikkailisin tätä kyllä myös että saa olla pakkasessa kunhan sitä ei pura, ei lataa niissä olosuhteissa...

Oli joskus digi lämpötilamittari talvella lentokoneen ruumaan menevissä matkalaukuissa ja se oli tallettanut noin 6asteen minimiksi, tosin oli tietty laukussa vaatteiden vieressä ja varmaan laukkuja on aika kasa siellä joten ei ne miinus asteet pääse vaikuttamaan joka paikkaan...
Nuo paketit tosin tulevat rahtikoneella tai niin ainakin tietääkseni ja niiden lämpötiloista ei mitään hajua
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2449 : 15.12.09 - klo: 18.25 »
Lähettiaikoina olin välillä purkamassa TNT:n paketteja niiden koneesta. Ainakaan se rahtitila jossa pienpaketteja ja kuoria kuljetettiin, ei ollut mitään lämmitystä. Eli rahtitila johon mennään sisään ulkoa koneen alta.

Mut, entäs jos TNT:llä on vaan kesäkäyttöön tehtyjä lentokoneita.. :shock:
Flying Calacucco

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2450 : 15.12.09 - klo: 19.26 »
Lähettiaikoina olin välillä purkamassa TNT:n paketteja niiden koneesta. Ainakaan se rahtitila jossa pienpaketteja ja kuoria kuljetettiin, ei ollut mitään lämmitystä. Eli rahtitila johon mennään sisään ulkoa koneen alta.

Mut, entäs jos TNT:llä on vaan kesäkäyttöön tehtyjä lentokoneita.. :shock:

Entäs kuinka lämmintä on kesällä 10 000m korkeudessa :)?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2451 : 15.12.09 - klo: 20.10 »
Vitsi?

Mutta ei siitä sen enempää.
Flying Calacucco

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2452 : 19.12.09 - klo: 00.25 »
moi.

Onko noissa lipoissa virtaa uutena? Meinaan laturin mukaan otti vastaan vain 2500mah vaikka akku on 4100mah. Mielestäni laitoin kaikki asetukset aivan oikein ennen latausta.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2453 : 19.12.09 - klo: 00.26 »
moi.

Onko noissa lipoissa virtaa uutena? Meinaan laturin mukaan otti vastaan vain 2500mah vaikka akku on 4100mah. Mielestäni laitoin kaikki asetukset aivan oikein ennen latausta.

Kyllä niissä on.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2454 : 19.12.09 - klo: 09.39 »
moi.

Onko noissa lipoissa virtaa uutena? Meinaan laturin mukaan otti vastaan vain 2500mah vaikka akku on 4100mah. Mielestäni laitoin kaikki asetukset aivan oikein ennen latausta.

Ei se mullakaan ota kun ton verran. Ja jos sulla on laturina Graupner Ultramat 14 plus. Eli ihan normaalia. Ja niissä on tehtaalla noin 3,8v jännite. -Sami
Jeps

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2455 : 19.12.09 - klo: 10.43 »
moi.

Onko noissa lipoissa virtaa uutena? Meinaan laturin mukaan otti vastaan vain 2500mah vaikka akku on 4100mah. Mielestäni laitoin kaikki asetukset aivan oikein ennen latausta.

Ei se mullakaan ota kun ton verran. Ja jos sulla on laturina Graupner Ultramat 14 plus. Eli ihan normaalia. Ja niissä on tehtaalla noin 3,8v jännite. -Sami

Kyllähän tuo graupner akun täyteen lataa. Se, kuinka paljon ottaa virtaa vastaan riippuu siitä, kuinka tyhjänä akku on...

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2456 : 21.12.09 - klo: 17.45 »
Minulle tuli aika yllärinä että lipotkin "heräilee" hetken aikaa kun ovat olleet pitkään käyttämättä. Joskus elokuussa pistin tuon 3s zippyn hyllyyn ja jätin voltit 3.8V / kenno ja perjantaina pistin sitten laturiin ja meni pari tuntia ennen kuin voltit oli edes 4V /kenno.
Varmaan viisi tuntia oli piuhan päässä eikä täysiä voltteja tullut. Ajon jälkeen meni alle tunti niin voltit oli siellä neljän voltin tuntumassa joka kennossa, mutta ei vieläkään täysiä voltteja saanut. Eilisen ajon jälkeen sitten alkoi olemaan se 4.2V /kenno jo 90 minsan latauksen jälkeen kuten ennenkin.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2457 : 21.12.09 - klo: 18.51 »
Eikö tuo vastaava ilmiö kuvata uusille akuille, että niitä pitää muutaman kerran latailla, ennenkuin antavat täyden kapasiteetin. Voisin kuvitella, että se johtuu nimenomaan varastoinnista.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2458 : 21.12.09 - klo: 19.00 »
No niin..
Flightmax 5000mAh 2S 20C puhalsi itsensä palloksi.

Voinko purkaa akun käyttämällä vaikka auton lamppua 12V 5-10W?

Tietty purkamisen jälkeen pitäisi ilmeisesti dumpata sangolliseen suolaveteen?
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2459 : 21.12.09 - klo: 19.02 »
Ei, ota ilo irti, ja posauta se hallituissa olosuhteissa. Esim lataat vielä huonoilla asetuksilla, ja teet pitkän latausjohdon. Itse ainakin tekisin  :cheesy:. -Sami
Jeps