Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1946101 kertaa)

0 jäsentä ja 13 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2640 : 17.03.11 - klo: 22.27 »
Miksi et voisi kytkeä nopparin becciä pois.Irrotat vaan sen vastariliittimestä punasen johdon ja teippaat sen ettei se aiheuta oikosulkua.

Poissa Einiinopee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2641 : 19.03.11 - klo: 12.31 »
http://www.hobbylinna.com/bigblock-special-motor-p-23605.html Onkos kellään kokemuksia? Speksitkin kiinnostaa.
Moa crawleri.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI

Poissa Aloittelia12

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2643 : 21.03.11 - klo: 19.14 »
Mistäs löytyis piirilevyjä rc autoon? :roll:

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2644 : 21.03.11 - klo: 21.08 »
Mistäs löytyis piirilevyjä rc autoon? :roll:
Olisi kiva tietää mitä tarkoitat piirilevyllä ja mikä auto on kyseessä?
Jos autosi on ostettu ruokakaupasta niin sähköviat ovat ongelmallisia, koska ko. peleissä radionvastaanotin ja nopeudensäädin on usein yhdistetty samaan piirilevyyn. Ei auta kuin etsiä irronneita/katkenneita johtoja ja huonoja kolvauksia. Joskus näkee jos jokin komponentti on levyllä hajonnut eikä sen uusiminen montaa euroa maksa jos osaa itse sen kolvata ja omistaa tietenkin vehkeet siihen. Yleismittarilla voi testailla piirilevyn komponentteja, mutta täytyy tietää mitä mittarin kuuluu näyttää. Google on tässä kiva kaveri.
Piirilevyjä voi valmistaa itsekkin.
Levyt ja komponentit tuolta: http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=1174_1904
Ohjeet piirilevyn valmistukseen: http://www.kolumbus.fi/pami1/pcb/pcb.html

Nikkoihin ja vastaaviin paras korjaus on uuden ostaminen, jos itsellä ei tietotaito/kiinnostus riitä.

Poissa Olkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2645 : 22.03.11 - klo: 16.18 »
Pikku spämmäys tännekki...

Elikkäs, auttaako jos sähköauton muoviosat keittää? Aiheesta on tullut monenlaisia mielipiteitä laidasta-laitaan. Onko kenelläkään varmaa tietoa?

Poissa Aloittelia12

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2646 : 23.03.11 - klo: 14.59 »
Mistäs löytyis piirilevyjä rc autoon? :roll:
Olisi kiva tietää mitä tarkoitat piirilevyllä ja mikä auto on kyseessä?
Jos autosi on ostettu ruokakaupasta niin sähköviat ovat ongelmallisia, koska ko. peleissä radionvastaanotin ja nopeudensäädin on usein yhdistetty samaan piirilevyyn. Ei auta kuin etsiä irronneita/katkenneita johtoja ja huonoja kolvauksia. Joskus näkee jos jokin komponentti on levyllä hajonnut eikä sen uusiminen montaa euroa maksa jos osaa itse sen kolvata ja omistaa tietenkin vehkeet siihen. Yleismittarilla voi testailla piirilevyn komponentteja, mutta täytyy tietää mitä mittarin kuuluu näyttää. Google on tässä kiva kaveri.
Piirilevyjä voi valmistaa itsekkin.
Levyt ja komponentit tuolta: http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=1174_1904
Ohjeet piirilevyn valmistukseen: http://www.kolumbus.fi/pami1/pcb/pcb.html

Nikkoihin ja vastaaviin paras korjaus on uuden ostaminen, jos itsellä ei tietotaito/kiinnostus riitä.


No kun mä olen ajatellu että että mä laitan nikon osat toiseen autoon mutta en tiedä millä ne sais toimimaan? Kun tuo piirilevy kärähti kun meni hiekkaa.



Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2647 : 23.03.11 - klo: 15.13 »
Mistäs löytyis piirilevyjä rc autoon? :roll:
Olisi kiva tietää mitä tarkoitat piirilevyllä ja mikä auto on kyseessä?
Jos autosi on ostettu ruokakaupasta niin sähköviat ovat ongelmallisia, koska ko. peleissä radionvastaanotin ja nopeudensäädin on usein yhdistetty samaan piirilevyyn. Ei auta kuin etsiä irronneita/katkenneita johtoja ja huonoja kolvauksia. Joskus näkee jos jokin komponentti on levyllä hajonnut eikä sen uusiminen montaa euroa maksa jos osaa itse sen kolvata ja omistaa tietenkin vehkeet siihen. Yleismittarilla voi testailla piirilevyn komponentteja, mutta täytyy tietää mitä mittarin kuuluu näyttää. Google on tässä kiva kaveri.
Piirilevyjä voi valmistaa itsekkin.
Levyt ja komponentit tuolta: http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=1174_1904
Ohjeet piirilevyn valmistukseen: http://www.kolumbus.fi/pami1/pcb/pcb.html

Nikkoihin ja vastaaviin paras korjaus on uuden ostaminen, jos itsellä ei tietotaito/kiinnostus riitä.


No kun mä olen ajatellu että että mä laitan nikon osat toiseen autoon mutta en tiedä millä ne sais toimimaan? Kun tuo piirilevy kärähti kun meni hiekkaa.

 :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2648 : 23.03.11 - klo: 21.30 »
Pikku spämmäys tännekki...

Elikkäs, auttaako jos sähköauton muoviosat keittää? Aiheesta on tullut monenlaisia mielipiteitä laidasta-laitaan. Onko kenelläkään varmaa tietoa?

Taitaa olla vähän merkkikohtaista keittämisellä saavutettava etu.
Eri autot ovat luonnollisesti tehty eri muoveista.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2649 : 23.03.11 - klo: 22.21 »
No kun mä olen ajatellu että että mä laitan nikon osat toiseen autoon mutta en tiedä millä ne sais toimimaan? Kun tuo piirilevy kärähti kun meni hiekkaa.
Noin yleisesti ottaen: et saa sitä autoa enää toimimaan. Ainakin korjaaminen on paljon kalliimpaa kuin uuden ostaminen. Nikot ja kaikki muukin kulutuselektroniikka on tehty sellaiseksi, ettei sitä ole edes tarkoitus voida korjata. Sen sijaan niitä tehdään isoissa sarjoissa ja mahdollisimman halvalla.

Sen sijaan oikeasti RC autosta voit vaihtaa rikkinäisiä osia ehjiin ostamalla varaosia. Kannattaa kuitenkin huomata, että hajonnut moottori tai nopeuden säädin maksaa saman verran kuin se Nikko auto.

Jos kiinnostusta riittää, niin toki voit googlella yrittää löytää jotain siihen autoon liittyvää. Voi olla, että se piirilevy on todella yleinen erilaisissa RC-leluissa ja sellaisen saa tilattua kiinasta. Koita vaan siitä autosta löytää jotain sanoja googleen kirjoitettavaksi. Mutta uskomaton tuuri käy, jos sellaisen piirilevyn jostain saat.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Aloittelia12

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2650 : 24.03.11 - klo: 17.29 »
No kun mä olen ajatellu että että mä laitan nikon osat toiseen autoon mutta en tiedä millä ne sais toimimaan? Kun tuo piirilevy kärähti kun meni hiekkaa.
Noin yleisesti ottaen: et saa sitä autoa enää toimimaan. Ainakin korjaaminen on paljon kalliimpaa kuin uuden ostaminen. Nikot ja kaikki muukin kulutuselektroniikka on tehty sellaiseksi, ettei sitä ole edes tarkoitus voida korjata. Sen sijaan niitä tehdään isoissa sarjoissa ja mahdollisimman halvalla.

Sen sijaan oikeasti RC autosta voit vaihtaa rikkinäisiä osia ehjiin ostamalla varaosia. Kannattaa kuitenkin huomata, että hajonnut moottori tai nopeuden säädin maksaa saman verran kuin se Nikko auto.

Jos kiinnostusta riittää, niin toki voit googlella yrittää löytää jotain siihen autoon liittyvää. Voi olla, että se piirilevy on todella yleinen erilaisissa RC-leluissa ja sellaisen saa tilattua kiinasta. Koita vaan siitä autosta löytää jotain sanoja googleen kirjoitettavaksi. Mutta uskomaton tuuri käy, jos sellaisen piirilevyn jostain saat.



No mä heitin sen roskiin. Olen ajatellu ostaa jonkun rc auton mutta ei nikko. Olisko jollain hyviä ehdotuksia?

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2651 : 24.03.11 - klo: 18.12 »
Toi ei kyllä tähän threadiin kuulu.Mutta esim traxxas stampede VXL on hyvä auto.Myös savage fluxia kannattaa miettiä.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2652 : 24.03.11 - klo: 18.55 »
No mä heitin sen roskiin. Olen ajatellu ostaa jonkun rc auton mutta ei nikko. Olisko jollain hyviä ehdotuksia?
Se on paljon kiinni siitä, millaisen auton haluat (touring, monsteri, crawling, jne.). Tästä aiheesta on kirjoitettu paljon:

http://rc10.fi/index.php?topic=21016.0

Lue siitä parikymmentä uusinta sivua niin saat aika hyvän koosteen siitä, mitä on tarjolla. Sitten vaan googleen niitä autojen nimiä ja merkkejä, niin saat lisätietoja.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2653 : 24.03.11 - klo: 20.06 »
Miten kun moottorin pyörimis suuntaa pitää vaihtaa niin vaihanko johtojen paikkoja? :shocked:Harjaton moottori kyseessä
Hpi baja 5b ss

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2654 : 24.03.11 - klo: 20.12 »
Tuo onnistuu vain jos kyseessä on sensoriton moottori, sensorillisessa pitää johdot olla aina tietyssä järjestyksessä.

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2655 : 24.03.11 - klo: 20.42 »
Joo on sensoriton motti,vaihdoin,kyllä toimi  :smiley:
Hpi baja 5b ss

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2656 : 24.03.11 - klo: 21.14 »
Miten kun moottorin pyörimis suuntaa pitää vaihtaa niin vaihanko johtojen paikkoja? :shocked:Harjaton moottori kyseessä

Melkein jokaisessa radiossa on lisäksi reverse-toiminto jolla pakin saa muutettua kaasuksi ja toisinpäin.

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2657 : 24.03.11 - klo: 21.30 »
Miten kun moottorin pyörimis suuntaa pitää vaihtaa niin vaihanko johtojen paikkoja? :shocked:Harjaton moottori kyseessä

Melkein jokaisessa radiossa on lisäksi reverse-toiminto jolla pakin saa muutettua kaasuksi ja toisinpäin.

Ok,hyvä tietää
Hpi baja 5b ss

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2658 : 25.03.11 - klo: 09.18 »
Miten tuossa miun noparissa ezrun 60a niin se ei anna laittaa kaasuu pohjaan ,pitääkö säätöjä vaihtaa??
Hpi baja 5b ss

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2659 : 25.03.11 - klo: 10.08 »
Selvennätkö vähän, millä tavalla ei anna laittaa kaasua pohjaan? Jos tarkoitat sitä, että liikkuu esim. vain puolivauhdilla eteenpäin, niin luultavasti noparisi "luulee" pakkia kaasuksi, ja pakki on siinä säädettynä vakiona 50% täydestä. Eli ratkeaa tässä tapauksessa joko säätämällä sen pakin täysille, tai sitten vaihtaa kahden moottorin johdon paikkaa ja kääntämällä sitten radiosta reversen toisinpäin.

Minulla oli siis sama ongelma tuolla noparilla ja johtui tuosta.

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2660 : 25.03.11 - klo: 10.39 »
Ok,pitää testata
Hpi baja 5b ss

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2661 : 25.03.11 - klo: 10.54 »
Ei voi vain säätää pakkia täysille ja sillä selvä.

Siinä kun on jarru.
Ja se jarru toimii tietysti vain pakin puolella.
Eli jos se säädin on nyt jotenkin ihmeellisesti pakilla kun kulkee eteenpäin niin...
Kun lähdet pakittamaan... ja survaset vauhdista kaasun pohjaan niin auto jarruttaa, eikä lähde eteenpäin.
Päästät kaasun neutraalille... kaasutat ja auto liikkuu eteenpäin... Ajat kaasu pohjassa eteenpäin ja painat ohjaimen pakille... sillonhan säätimen pitäisi jarruttaa, mutta mikäli se on tuollatavoin nurinpäin niin sepäs heittääkin pakin silmään lennosta.

Olethan kalibroinut säätimeen kaasun liikeradan???

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2662 : 25.03.11 - klo: 11.00 »
Miten tuo kalibrointi tehdään,eilen uritin mut en oo varma teinkö oikein
Hpi baja 5b ss

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2663 : 25.03.11 - klo: 14.39 »
Kun lähdet pakittamaan... ja survaset vauhdista kaasun pohjaan niin auto jarruttaa, eikä lähde eteenpäin.

Ainakaan oma Ezrunini ei tee noin. Siis minulla on ihan oikein päin nuo kaasut ja pakit, ja kun tekee noin miten kuvailit (tai siis toisinpäin), auto jarruttaa ja jatkaa sitten matkaa. Eli kun aluksi kaasuttaa, sitten painaa pakille niin aluksi jarru menee pohjaan ja heti sen jälkeen pakki.

Eli jos se säädin on nyt jotenkin ihmeellisesti pakilla kun kulkee eteenpäin niin...

Ei siinä mitään ihmeitä tarvita. Moottorin johtojen vain pitää olla väärinpäin ja reverse päällä.

Uskoisin nyt joka tapauksessa että se johtuu tuosta, siis jos ongelma on se että kulkee vain puolikaasulla. Jos näin on, kokeile vaihtaa moottorin johtojen paikkaa ja reverse pois päältä. Hyvähän se tietenkin on että jarrukin toimii oikein.

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2664 : 25.03.11 - klo: 16.10 »
Nyt se ongelma poistu,vika oli kalibroinnissa,kalibroin uudestaa niin nyt toimii
Hpi baja 5b ss

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2665 : 27.03.11 - klo: 13.49 »
Taidot pinjonin irroittamisesta puuttuvat, ruuvi on jo pyöreä ja kiinni pinjonissa ja akselissa täräkällä ruuvilukitteella.
Lämpöä en uskalla käyttää ja kun kerrankin on laatu moottori, en halua turvautua myöskään pihteihin tai vasaraan.
Myydäänkö suomessa pinion pullereja, elikkä pinjonin irroittajia, pitäisi nopeasti saada pinjoneita irti, koska itse en sitä taitoa omaa.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2666 : 27.03.11 - klo: 13.51 »
Haittaako kun nimh akku kuumuu ajaessa tuli kuumaksi? :shocked:
Hpi baja 5b ss

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2667 : 27.03.11 - klo: 14.00 »
Ei siinä mitään ihmeitä tarvita. Moottorin johtojen vain pitää olla väärinpäin ja reverse päällä.

No ei siinä ihmeitä tarvita juu... Muuta kuin moottorijohdot nurinpäin.

Sillä kaasun suunnalla ei ohjaimen päässä ole mitään merkitystä.
Niin miljoonaan kertaan testattu juttu.
Tietysti ellei sitä mene kääntämään kalibroinnin jälkeen.
Silloin tottakai kulkee väärään suuntaan.

Mutta kun säätimelle tekee kalibroinnin niin sillä ei ole yhtään mitään merkitystä  kumminpäin se ohjaimesta sillähetkellä on.
Kunhan sitä ei mene kääntelemään keskenkaiken...

Noh mutta kuten arvasinkin... kalibroinnissa vika.
Oliko lie ollenkaan tehty edes.
Tyypillisin temppu mitä porukka tekee jatkuvasti... sähköt kiinni ja ajamamaan.
Ei kaasun kalibrointia.
Toimiihan se, mutta aina mitensattuu.

Poissa ihi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2668 : 29.03.11 - klo: 15.16 »
onko tämmösistä joillakin kokemusta 1:8 xcelorin 1700kv brushless combo,jos ni kertokaa ennen ku visa vinkuu :tongue:(ja mitkä akut kannattaa)

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2669 : 29.03.11 - klo: 15.38 »
Riippuu varmaan vähän mihin vehkeeseen tulossa..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4